Två veckors öppet köp på projektor?
51 svar till detta ämne
Postad 28 August 2004 - 18:50
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Ska köpa mig en projektor snart, men efterssom jag hör till skaran som absolut, under inga som helst omständigheter, tolererar döda pixlar skulle jag vilja ha lite fakta klart för mig först
Om jag köper en vara på nätet gäller ju som sagt två veckors öppet köp enligt distansavtalslagen. Detta vore perfekt efterssom jag då har två veckor på mig att se om några döda pixlar uppträder. Dom brukar ju (oftast) ha en tendens att visa sig ganska snabbt efter man börjat använda projektorn.
I alla fall, eftersom lampan är en slitvara, kan man då lämna tillbaks varan på öppet köp, trots att man använt projektorn i x antal timmar, eller gäller bara öppet köp på helt obegagnade varor?
Om så är fallet så borde man väl i alla fall kunna packa upp projektorn, köra den i en halvtimme (så inte timern registrerar en timmes användande) och se om den har några "fabriksdöda" pixlar? Kan någon rätta mig om jag har fel?
Redigerat av brorsan, 28 August 2004 - 18:54.
Postad 28 August 2004 - 19:12
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Ska köpa mig en projektor snart, men efterssom jag hör till skaran som absolut, under inga som helst omständigheter, tolererar döda pixlar skulle jag vilja ha lite fakta klart för mig först 
Om jag köper en vara på nätet gäller ju som sagt två veckors öppet köp enligt distansavtalslagen. Detta vore perfekt efterssom jag då har två veckor på mig att se om några döda pixlar uppträder. Dom brukar ju (oftast) ha en tendens att visa sig ganska snabbt efter man börjat använda projektorn.
I alla fall, eftersom lampan är en slitvara, kan man då lämna tillbaks varan på öppet köp, trots att man använt projektorn i x antal timmar, eller gäller bara öppet köp på helt obegagnade varor?
Om så är fallet så borde man väl i alla fall kunna packa upp projektorn, köra den i en halvtimme (så inte timern registrerar en timmes användande) och se om den har några "fabriksdöda" pixlar? Kan någon rätta mig om jag har fel? 
Du får inte testköra projjen utan endast försiktigt undersöka den utvändigt.
Postad 28 August 2004 - 19:18
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Du får inte testköra projjen utan endast försiktigt undersöka den utvändigt.
Ok. Då blir det väl att köpa en billigare projektor än vad jag tänkte. Jag skulle bara bli galen av att veta att jag slängt ut 10-11.000:- på en TW10H när det enda man kan se är en (eller flera) döda pixlar. Att köpa en Philips Astaire för 6.500:- skulle inte kännas lika surt om den har en död pixel. Eller, om man lyckas hitta en, köpa en beggad TW10 som bara gått ett par hundra timmar men är fri från döda pixlar skulle ju gå det med... Tack för svaret!
Postad 28 August 2004 - 19:47
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det där kan tydligen skilja sig från fall till fall. Jag köpte min projje på www.technikdirekt.de och fick just en blå pixel. Jag skickade ett mail och frågade om det gick på garantin. Det gjorde det inte, MEN om jag inte var nöjd med varan (och jag inte hade haft den mer än 2 veckor( så var det bara att skicka tillbaka den. Uppenbarligen efter att jag testat den och oavsett om det var fel på den eller inte.
Jag vågar däremot inte lova att dom gör så varje gång
Postad 28 August 2004 - 19:54
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Det där kan tydligen skilja sig från fall till fall. Jag köpte min projje på www.technikdirekt.de och fick just en blå pixel. Jag skickade ett mail och frågade om det gick på garantin. Det gjorde det inte, MEN om jag inte var nöjd med varan (och jag inte hade haft den mer än 2 veckor( så var det bara att skicka tillbaka den. Uppenbarligen efter att jag testat den och oavsett om det var fel på den eller inte. Jag vågar däremot inte lova att dom gör så varje gång
Hmmm... man kanske skulle ta och maila till ställena med vettigt pris på denna projektor och höra hur dom ställer sig i frågan...  Tack för tipset!
Postad 28 August 2004 - 20:08
Scandinavian
-
Scandinavian
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Skulle inte rekommendera dig att köpa någonting med LCD-panel om du inte tolererar defekta pixlar. De kommer förr eller senare. Sen är frågan om du verkligen ser/störs av det?!
Handla på www.pipro.de om du vill vara säker på att den inte har defekta pixlar vid leverans iallafall. Skicka ett meddelande till Improwise på forumet!
Postad 28 August 2004 - 20:27
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Skulle inte rekommendera dig att köpa någonting med LCD-panel om du inte tolererar defekta pixlar. De kommer förr eller senare. Sen är frågan om du verkligen ser/störs av det?!
Handla på www.pipro.de om du vill vara säker på att den inte har defekta pixlar vid leverans iallafall. Skicka ett meddelande till Improwise på forumet!
Tack för tipset! Och jodå, visst kör jag TFT/LCD. Har två stycken TFT-skärmar hemma och på jobbet finns en hel bunt  Och ja, jag ser döda/defekta pixlar. En av mina skärmar hemma har en död pixel och den syns klart och tydligt. Skärmen används inte just för att jag stör mig så enormt på pixeln som alltid är röd! Alla LCD-paneler får inte defekta pixlar förr eller senare, finns skärmar på jobbet som har åtskilliga år på nacken och alla pixlar fungerar som det ska. Finns endast en gammal Multiq-skärm som har en död pixel, resten är friska
Postad 28 August 2004 - 20:41
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Man köper självklart sin projektor hos sin lokala handlare. Jag köpte först en Infocus men var inte nöjd med bilden, körde ungefär 2 timmar på lampan och de gick ändå bra att byta till en annan, inga problem alls och priserna är dom samma som på nätet.
Postad 28 August 2004 - 21:01
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Man köper självklart sin projektor hos sin lokala handlare. Jag köpte först en Infocus men var inte nöjd med bilden, körde ungefär 2 timmar på lampan och de gick ändå bra att byta till en annan, inga problem alls och priserna är dom samma som på nätet. 
Tror tyvärr inte Epson EMP-TW10 finns hos någon lokal handlare (bor i Borlänge), annars hade ju det varit smidigast... det går ju som sagt oftast att snacka med säljarna innan köpet och kanske få nån form av returättsgaranti..
Postad 28 August 2004 - 21:03
Scandinavian
-
Scandinavian
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Alla LCD-paneler får inte defekta pixlar förr eller senare, finns skärmar på jobbet som har åtskilliga år på nacken och alla pixlar fungerar som det ska. Finns endast en gammal Multiq-skärm som har en död pixel, resten är friska 
Kanske skulle ha uttryckt mig så här: Risken för att de får defekta pixlar förr eller senare finns Guggen: Kul för dig, jag har dock ingen lokal handlare i Uppsala som erbjuder samma pris som internethandeln! Eller var det SIBAS nätsida du kollade på?!?  De lär ju ha samma pris som i butiken... Dessutom finns det ingen som garanterar noll pixelfel i Sverige på Panasonic PTAE500.
Postad 28 August 2004 - 21:34
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Priserna är inte de samma men i övrigt håller jag med
Postad 28 August 2004 - 21:35
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Bytte till en Sanyo Z2 och den fick jag till nästan samma pris som på dom svenska nätbutikerrna, har handlat allt hos min lokala handlare, reciver, dvd m.m. och servicen man får är oslagbar, man kan låna hem och prova m.m. Betalar gärna lite extra för service.
Redigerat av Unregistered94c28536, 28 August 2004 - 21:38.
Postad 16 September 2004 - 11:08
Unregistered25737341
-
Unregistered25737341
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är det nån som har undersökt detta vidare?
Dvs vilka postorderbutiker/internetbutiker som tillåter att du försiktigt undersöker din projektor utan att använda den.
Med detta menar jag att du får undersöka att den uppfyller reklamen och specifikationerna genom att mäta upp ljusstyrkor och ljudnivåer med en dB-mätare. Självklart så måste du slå på projektorn för att kunna göra detta. Det är inte samma sak som att använda den, enligt min mening.
Att använda en projektor anser jag vara när man tittar på sin första film, alternativt håller sin första presentation, dock inte när du försiktigt undersöker att varan uppfyller det utlovade och det du rimligen förväntar dig.
Eftersom förbrukad lamptid är sånt som oroar försäljare (och i viss mån även konsumenter) så vore det väl rimligt att ge en ersättning för ev lamptid. 10kr/anv timma skulle t.ex. gott och väl täcka in de kronor den faktiska lamptiden skulle kosta.
Hoppas att några leverantörer vågar delta i denna tråd
Postad 16 September 2004 - 11:47
Unregistered25737341
-
Unregistered25737341
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Länken funkade inte..
Står det väsentligen oförändrat skick, så visst! men:
-Webhallen sa (per telefon): Gäller endast obruten förpackning (ang. projektor)
-InWarehouse säger: "..under förutsättning att produkten återlämnas till inWarehouse i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning.."
-MyCom säger: "..Varan får inte användas, men den får undersökas försiktigt.." (gäller min definition av undersöka och använda här så, fine  )
-Datapryl skriver ang sitt 14-dagars öppet köp: "Returnerade varor skall givetvis vara i obruten förpackning, oanvända & felfria"
..hur skall man göra vid dessa fall?
Postad 16 September 2004 - 23:52
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Om man tex. har kört en proj i 30 timmar och sedan vill lämna tillbaks den efter tex. 10 dagar så tror jag att man får en jobbig tvist på halsen. Näthandlarna är ju tydliga på hur de tolkar lagen. Så det verkar riskfyllt att räkna med att man ska kunna få lämna tillbaka en proj man köpt på nätet.
Postad 21 September 2004 - 14:01
Unregistered3e8a25cd
-
Unregistered3e8a25cd
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Tomas har rätt som vanligt!
Öppet köp och ångerrätt är två helt olika saker.
Jag har av förklarliga skäl läst igenom distansavtalslagen flera gånger, inklusive den riktiga lagtexten och inte bara den som finns på www.kov.se.
Jag gör inte samma tolkning som ARN när det gäller rätten att prova och det vore intressant att se ett liknande ärende där köpet skett via nätet och vid en mer aktuell tidpunkt.
Eftersom jag själv känner folk som mot sin vilja köpt skräp från hemförsäljare tycker jag att lagen ska vara strängare för dem! Folk som inte riktigt har alla indianer i kanoten kan lätt luras av en slippad säljare att köpa något de inte behöver.
@Guggen: Jag har full respekt för ditt val av butik men har du funderat på vart de produkter som du har hemma eller returnerar tar vägen? Om det inte rör sig om rena demoex så är det ju någon annan stackare som får använda produkter trots att de betalt för nya.
Postad 21 September 2004 - 18:02
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Men vad gäller döda pixlar... Borde man då inte kunna reklamera varan/projektorn då den inte lever upp till de förväntningar som man fått av produktbeskrivning, säljare och reklam... Eller?
Postad 21 September 2004 - 20:07
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Men vad gäller döda pixlar... Borde man då inte kunna reklamera varan/projektorn då den inte lever upp till de förväntningar som man fått av produktbeskrivning, säljare och reklam... Eller?
"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet." http://www.konsumentverket.se/
Postad 21 September 2004 - 21:15
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Tomas har rätt som vanligt! 
Öppet köp och ångerrätt är två helt olika saker.
Jag har av förklarliga skäl läst igenom distansavtalslagen flera gånger, inklusive den riktiga lagtexten och inte bara den som finns på www.kov.se. Jag gör inte samma tolkning som ARN när det gäller rätten att prova och det vore intressant att se ett liknande ärende där köpet skett via nätet och vid en mer aktuell tidpunkt.
Eftersom jag själv känner folk som mot sin vilja köpt skräp från hemförsäljare tycker jag att lagen ska vara strängare för dem! Folk som inte riktigt har alla indianer i kanoten kan lätt luras av en slippad säljare att köpa något de inte behöver.
@Guggen: Jag har full respekt för ditt val av butik men har du funderat på vart de produkter som du har hemma eller returnerar tar vägen? Om det inte rör sig om rena demoex så är det ju någon annan stackare som får använda produkter trots att de betalt för nya.
Exakt, eftersom ni handlare tolkar lagen så, tycker jag inte att man ska lita på att man ska kunna returnera en proj enligt vad jag skrev innan. Verkar riskfyllt men även jag efterfrågar dock pilotfall som kan ge oss mer kött på benen i frågan.
Postad 22 September 2004 - 04:07
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Lampan på en proj måste ju bytas ut och det har inget med förpackningen att göra så jag tror att det blir knivigt. 30 h körtid som jag tog som exempel verkar fortfarande mkt tveksamt om det accepteras även efter att ha läst det du nu saxade.
Postad 22 September 2004 - 04:09
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
undersökningen får ju inte göras mer omfattande än vad som är nödvändigt står det. Vad innebär det? 2 h körtid ,10 h , 30 timmar???
oerhört luddigt som vanligt
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 22 September 2004 - 04:10.
Postad 22 September 2004 - 20:00
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
OK! Det verkar rimligt det du skriver. Jag menade inte att lagtexten var onödigt luddig jag menade bara att det blir svårt att avgöra hur många timmar som är OK. Håller med dig om att 2 h verkar kunna vara OK men om man efter 15-30 timmar upptäcker att man inte står ut med regnbågarna på en DLP så tror jag att det är kört (vilket det inte är hos tex. Tele Hå och liknande fysiska butiker)
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 22 September 2004 - 20:01.
Postad 23 September 2004 - 17:32
dp79.com
-
dp79.com
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Är det inte dags för en artikel eller iaf en officiel "rättighetstråd"?
För all denna information som finns på prisjakt.nu's forum angående lagar osv är oehört värdefull om den hade varit sammanställd någonstans.
När kommer man att kunna publicera artiklar på prisjakt.nu på det sätt som gjordes på www.minhembio.com?
Ett stort tack till Tomas som tar sig tiden att gräva fram information, sådant tar tid!
Redigerat av dp79.com, 23 September 2004 - 17:32.
Postad 24 September 2004 - 18:03
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Det är även så att man kan bli tvungen att "kompensera" till viss del om man har brukat produkten, vad jag har förstått. Men det kanske bara gäller andra rättigheter typ reklamation?
EDIT: jag vill tillägga att jag också tycker att dessa trådar angående rättigheter/skyldigheter samt Tomas kunskaper är fenomenala att ha till hands när det behövs, eller rent utav när man bara vill bli klokare och mer erfaren...
Redigerat av Unregisteredb38af287, 24 September 2004 - 18:05.
Postad 24 September 2004 - 23:19
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Stämmer nog bra det. Ungefär samma procedur, men under en annan paragraf mao
Postad 06 October 2004 - 15:07
Unregistered25737341
-
Unregistered25737341
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Vad bra!
Då kanske jag äntligen skall få testa BenQ PB6200. Jag har försökt med BenQ samt många som säljer den i Stockholmsområdet, men inga vill dema den.
Då blir det väl att köpa den på postorder och "undersöka den försiktigt"  för att sedan sända den åter och hänvisa till distansavtalslagen..
..Bättre för alla parter vore ju förstås att jag kunde få titta på den i Butik, men om inte det går så..
Vad det gäller lamptiden så är jag inte speciellt orolig.. ..Servicemanualen säger att lampan redan körts i 375h  under BurnIn testerna, så jag har svårt att tro att någon värdeminskning skulle kunna påräknas för endast ytterligare 1-2 timmar
Postad 10 October 2004 - 00:13
Unregisteredd560fe54
-
Unregisteredd560fe54
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Hej
Jag jobbar på en E-handels butik och har kollat upp detta väldigt noga med just projektorer.
Ni kan spekulera hur mycket ni vill men sanningen är har du använt projektorn (lampan har gått igång) så är det kört. du kan öppna förpackningen osv men du får ej köra igång projektorn. Lampan är en förbrukningsvara så som bläckpatroner i en skrivare så fort du bryter förpackningen till bläcken är du körd samma sak om du startar upp en projektor.
En projje måste vara helt oanvänd innan ett köp kan hävas. självklart kan detta variera från butik till butik. men laglig rätt har man inte då projektorer går som förbrukningsvara så butiken har rätt att neka dig om du har startat projektorn
hoppas ni förstog försökte föklara så lätt som möjligt..
(skriver detta i helt privat syfte och inte i något företags namn!)
Redigerat av Unregisteredd560fe54, 10 October 2004 - 00:14.
Postad 10 October 2004 - 01:23
Hazzemania
-
Hazzemania
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Att jämföra en lampa med bläckpatroner blir bara löjligt tycker jag. En lampa har betydligt längre livslängd än ett par bläckpatroner, en bläckpatron levereras dessutom i en sluten förpackning för att den inte ska torka ut vilket inte en lampa gör o.s.v. Vad ska i.s.f. också börja räknas in som förbrukningsvaror som gör att köpet inte får hävas? Kolen i en elmotor (dammsugare o.s.v.)? Bildröret i en tv? Dioderna i displayen på cd spelaren? Alla produkter har en viss livslängd förutom kanske en brevpress o dyl. Skulle dettta betyda att köp endast får hävas när det gäller brevpressar? Skulle inte tro det och jag är ganska övertygad att den handlare som motsäger sig att häva ett köp av en projektor som testats en timme också kommer att erfara detta. Jag jobbar på en E-handels butik och har kollat upp detta väldigt noga med just projektorer
Förklara gärna för mig hur du kollat upp detta med just projektorer då inget sådant fall prövats än.
Postad 10 October 2004 - 02:11
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Jag jobbar på en E-handels butik och har kollat upp detta väldigt noga med just projektorer Förklara gärna för mig hur du kollat upp detta med just projektorer då inget sådant fall prövats än.
 bra fråga
Postad 10 October 2004 - 21:22
Unregistered36e46b9d
-
Unregistered36e46b9d
-
Användare
-
-
247 inlägg
"Lite" OT: kan någon lägga upp en bild där man "klart & tydligt" kan se en död pixel?
Postad 11 October 2004 - 14:02
Unregistered29bc426c
-
Unregistered29bc426c
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag tror att de allra flesta tillverkare nollställer lamp-timern innan de packar ihop projektorn när de gjort alla inställningar. Eftersom många kunder blir oroliga ifall det står att den använts innan de fick den. De projektorer jag har öppnat nya har stått på 0 timmar, och de returnerad projjarna jag tittat på har haft väldigt låga tider. Det är egentligen inte för att lampan försämras som handlarna är oroliga för att lämna öppet köp på dem, utan just timern. Det går inte att sälja en projektor med 5 timmar lamptid som en ny vara. Det är även så att man kan bli tvungen att "kompensera" till viss del om man har brukat produkten, vad jag har förstått. Men det kanske bara gäller andra rättigheter typ reklamation?
Visst, den paragrafen finns, som redan skrivits här. Däremot så skall det vara väldigt ont om handlare som utnyttjar den paragrafen. Vi gör det inte vilket altså innebär att man kan få betala tillbaka en kund med dubbelt så högt belopp som motsvarande vara kostar idag.
Postad 13 October 2004 - 02:54
nilezon
-
nilezon
-
Rookie
-
4 inlägg
När det gäller Epson EMP-TW10H har man nog möjlighet att ta hem den och testköra, eftersom lamptimern står på 0h tills den överskridit 10h.
Postad 15 October 2004 - 13:03
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Detta svar fick jag av Inet-Data efter min fråga om ångerrätt:
"Hej,
Du kan inte plocka upp och testa projektorn tyvärr. vi kan inte sälja brutna förpackningar, Distansavtalslagen ger dig rätt att returnera produkten inom 14dagar men du kan inte dra igång lampan som är förbrukningartikel.
Vad gäller priset så är detta under vårt inköpspris så inte en cent kan jag göra, vi säljer ut produkten.
Mvh.
XXXX "
Vad gäller om det blir en tvist?
Postad 15 October 2004 - 13:46
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Detta svar fick jag av Inet-Data efter min fråga om ångerrätt:
"Hej,
Du kan inte plocka upp och testa projektorn tyvärr. vi kan inte sälja brutna förpackningar, Distansavtalslagen ger dig rätt att returnera produkten inom 14dagar men du kan inte dra igång lampan som är förbrukningartikel.
Vad gäller priset så är detta under vårt inköpspris så inte en cent kan jag göra, vi säljer ut produkten.
Mvh. XXXX "
Vad gäller om det blir en tvist?
Skrev du till Inet att man enl. ARN får ta upp och kontrollera samt testa produkten?
Postad 15 October 2004 - 14:20
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Om det är som du skriver o länkar till så e det ju bara att gå på det. Börjar jag "jiddra" innan köpet så kan de neka mig att köpa, huvva det vill jag ju inte
Postad 15 October 2004 - 15:34
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
En handlare som vid distansavtal t.o.m. påstår att jag inte får öppna förpackningen skulle jag personligen inte vilja ha att göra med överhuvudtaget.
Jo visst men så fungerar det nog hos de flesta näthandlarna. De kan ju hålla låga priser just för att servicen är sämre. OM folk började öppna kartonger, prova och sedan skicka tillbaka i stor utsträckning så skulle de få höja priserna då det innebär en stor merkostnad för firmorna. Så jag är lite kluven här.
Postad 15 October 2004 - 15:52
Tille
-
Tille
-
Användare
-
-
156 inlägg
Se här vad NetOnNet säger i sina köpvillkor:
"6. Ångerrätt och Öppet Köp i 30 dagar
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. NetOnNet tillämpar Distansavtalslagen dessutom erbjuder vi dig Ångerrätt / Öppet köp i 30 dagar från den dagen då Du tagit emot varan. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och Öppet köp i 30 dagar, se nedan under rubriken "Så här gör du en retur".
Enligt Distansavtalslagens 10 § gäller inte Ångerrätt, om avtalet avser:
En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på produkter som tillhör denna punkt är abonnemang.
En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är bläckpatroner, kylfläktar, projektorer etc.
En förseglad ljud-eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits.
Ångerrätt och Öppet köp 30 dagar gäller ej företag."
Man får alltså inte returnera en projje till dem !?!?!?!?
Redigerat av Tille, 15 October 2004 - 15:53.
Postad 15 October 2004 - 18:09
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Tomas:
Titta bara hur det fungerar hos Siba, Onoff etc. drivor av saker som folk lämnat tillbaka. Blir ju en oerhörd merkostnad så klart. De klarar denna merkostnad eftersom de är så stora och har stora marginaler. Näthandlarna har tighta marginaler så de skulle inte klara detta.
Du tjänar oerhört mkt på att handla tex. en projje på nätet. Näthandlaren tjänar ganska lite på varje projje. Därför kan de inte vara lika schyssta som dina lokala handlare som så klart tar ett betydligt högre pris. (självklart också beroende på de andra saker du nämnde, det säger ju sig självt)
Detta är ju ingen nyhet:
lokala handlaren: dyrt och bra service, hjälper till om något krånglar och du kan ofta byta proj/högtalare etc. om du är missnöjd
näthandlaren: mkt billigare, dock tar man en viss risk eftersom man inte kan byta om man blir missnöjd.
Postad 15 October 2004 - 18:12
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Angående de juridiska frågorna så är det en annan sak. Om näthandlarna tvingas införa en rätt att kunderna får öppna och testa grejerna så kommer det garanterat innebära att de höjer priserna.
Postad 15 October 2004 - 18:20
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Det är ju mkt lättare att impulshandla på nätet. Just därför distansavtalslagen finns ju.
Om man dessutom tydligt får reda på att man kan skicka tillbaka prylarna om man blir missnöjd skulle det nog bli ett evigt skickande fram och tillbaks.
De begagnade prylarna ska ju på något sätt ut till nya kunder också.
Det är därför tex. Braskens skryter med att deras varor som säljs minsann är
100 % NYA. Skrattretande, ja visst men ofta säljs begagnade grejer som nya eftersom det blir dyrt att sälja alla returer på REA-bordet.
Postad 15 October 2004 - 18:43
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Det är svårt att välja projje. Man vet egentligen inte hur det kommer att fungera förrän man fått hem den. Alltså är det en bra idé att låna hem en projje av sina lokala handlare eller köpa en av dem med löfte om att man får pengarna tillbaks om man inte blir nöjd.
Om näthandlarna tvingades ha två veckors öppet köp på projjar så skulle det bli ett evigt "lånande" det kan jag lova. Jag kan inte bestämma mig mellan ae700 och z3. Så jag köper hem båda och testkör dem mot varandra. Äh... jag gillade ingen så jag skickar tillbaka dem till näthandeln igen. Kul för dem... Vad göra med alla dessa begagnade projjar?
EDIT:
Som vi alla vet är projjar individer. De har olika mkt VB, någon har en död pixel som tillåts av tillverkarens specar. etc. etc.
Många av oss är perfektionister. Alltså skulle många (jag själv inkluderad) skicka tillbaka projjarna tills jag fick ett perfekt exemplar. Vad göra med alla dessa begagnade projjar?
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 15 October 2004 - 18:48.
Postad 15 October 2004 - 19:01
soulis
-
soulis
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Det är bara en tidsfråga innan någon person driver en sådan här fråga (eller om brinntid på lampor) vidare till ARN.
Att ta exemplet från Netonnet är skrämmande men eftersom ingen klagar och det inte finns några riktlinjer (läs dommar) så får de fortsätta.
Fördelen med en näthandlare ska ju vara de lägre priserna och en möjlighet till ångersrätt annars vinner man ju inget på den handlaren. Vem vill köpa grisen i säcken om man inte har möjlighet att ångra sig? Sen är det kanske tidsperioden som är lite felaktig, om du hämtar ut projektorn på en måndag ska du kanske inte höra av dig för en retur veckan efter utan hålla dig under 7 dagar.
Sen gällande priser på de stora elektronikkedjorna så är det ofta så att de inte kör det allra senaste till bra priser utan det är modellen före, inte undra på att man lämnar tillbaka om man hittar nyare produkter eller billigare... Sen nyttjar man ju gärna sitt öppet köp om man är osäker på en produkt. Köpte själv en PS2 för 2-3 år sedan till det fina priset av 5000 kronor (med ratt m.m.) men insåg efter en vecka att SÅÅ kul var det inte...
Näthandlarna kanske ska försöka hitta sina kundkretsar också som så många andra affärsgrenar... Att sälja "normalprodukter till Svensson" kommer utan tvekan att leda till mer extraarbete än att ha en specialprodukt till ett kundsegment som är experter och vet vad de vill...
Hmm vet inte om något av ovanstående låter så vettigt
Postad 15 October 2004 - 19:13
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Tomas: Jo, jo det där har du ju skrivit förut flera gånger och inget jag missat. Det handlar inte om vad som står i lagtexten utan hur den tolkas i praktiken. Jag invänder inte mot det du skriver men jag tror att du underskattar konsekvenserna av om näthandlarna skulle börja följa dina uttolkningar av lagen.
Det verkar ju inte finnas något exempl på någon som drivit igenom att få lämna tillbaka en projje med hänvisning till de lagtexter som du citerat ur så vem vill bli en försökskanin? Inte jag i alla fall.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 15 October 2004 - 19:22.
Postad 15 October 2004 - 19:21
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Titta bara hur det fungerar hos Siba, Onoff etc. drivor av saker som folk lämnat tillbaka. Om du menar deras butiker så finns det ingen lag som tvingar dem att ta tillbaka fungerande varor. Öppet köp är ett frivilligt åtagande där villkoren helt och fullt bestäms av butiken.
Exakt. Inget nytt där heller. De kan ha öppet köp eftersom de har stora marginaler. Jag har själv köpt en TV av en annan av dessa kedjor. Coop Power. Jag är 99 % säker på att den var begagnad trots att de sålde den som ny. Bråkade länge med dem men de vägrade ge mig en ny TV.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 15 October 2004 - 19:24.
Postad 15 October 2004 - 19:34
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
OK, hur många exempel kan du ge på folk som testkört sin projje en vecka, hävdat att de "försiktigt undersökt den" och sedan skickat tillbaka den till näthandlaren som var glada att ta tillbaks den?
Postad 15 October 2004 - 19:38
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Du behöver inte vara ironisk. Du vet lika väl som jag hur svårt det kan vara att tolka lagar i praktiken. Vad är "försiktigt undersöka" när det gäller en proj? Hur många timmar? Det är ju inte upp till dig Tomas att avgöra detta eller hur? Eftersom det inte finns några prejudicerande fall så kan vi endast spekulera. Spekulationer bygger man inte ett 20-tusen kronorsköp på. I alla fall inte jag. Då vill man veta SÄKERT. ** Jag har tagit bort mitt eget citat eftersom det inte alls var menat som en ironisk kommentar. /Tomas_D700
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 16 October 2004 - 02:03.
Postad 15 October 2004 - 19:46
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
"Godtrogen" är ett nedlåtande ord som du borde akta dig för att använda om vanliga konsumenter. De flesta människor har inte tid eller ork att sätta sig in i konsumenträttsfrågor på det sätt som du gör. Dessutom har de inte heller tid, ork eller lust att bråka och tvista och driva saker och ting hit och dit. Hoppas bara att du inte syftar på mig. Jag är verkligen inte godtrogen, snarare motsatsen. Dessutom ligger det en ganska tragisk historia bakom det där med TV:n och det är inget jag orkar redogöra för på ett konsumentforum som detta. De flesta människor som köper begagnade varor som säljaren sålt som nya får aldrig någonsin reda på det faktum att den var begagnad. Detta har verkligen ingenting med godtrogenhet att göra. ** Jag har tagit bort mitt eget citat som innehöll ordet "godtrogen" eftersom det tolkades som något negativt vilket inte alls var avsikten. /Tomas_D700
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 16 October 2004 - 02:02.
Postad 15 October 2004 - 23:44
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
*bortplockat då jag inte uppmärksammade Tomas raderade inlääg, my bad!  *
Redigerat av sonyman, 15 October 2004 - 23:45.
Postad 15 October 2004 - 23:47
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
I senaste M3 så tar de upp bla projektorlampor, intressant läsning för alla med intresse av lagar/garanti.
Postad 16 October 2004 - 01:46
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
"Godtrogen" är ett nedlåtande ord som du borde akta dig för att använda om vanliga konsumenter.
Akta mig  Vad händer annars? Jag använder inte ordet om alla konsumenter, bara om de godtrogna. Godtrogen är ett positivt laddat ord eftersom en godtrogen person tror gott om alla och gärna tror att det som sägs är sant. Att du anser detta vara ett nedlåtande ord eller en negativ egenskap kan jag inte göra mycket åt  För min egen del anser jag godtrohet vara en utomordentligt positiv mänsklig egenskap som tyvärr ofta utnyttjas av skrupelfria individer. Att en positiv egenskap utnyttjas och därför leder till negativa erfarenheter för de som besitter nämnda egenskap gör inte själva egenskapen till något negativt eller nedlåtande. Motsatsen till att vara godtrogen är nämligen att vara misstänksam i alla mellanmänskliga kontakter vilket för mig i sig är något negativt, men tyvärr alldeles nödvändigt så länge det t.ex. finns företag som försöker slingra sig undan redan stiftade lagar och skyldigheter med hjälp av dåliga undanflykter och påhittade regler. Tyvärr är det, förutom alla ansvarsfulla företag, nästan enbart de godtrogna konsumenterna som drabbas av detta De flesta människor har inte tid eller ork att sätta sig in i konsumenträttsfrågor på det sätt som du gör. Dessutom har de inte heller tid, ork eller lust att bråka och tvista och driva saker och ting hit och dit.
Äntligen, huvudet på spiken!!! Det är ju just för att folk inte ska behöva lusläsa lagar och rättsfall samt slippa dra tvister till ARN och domstol som företag enligt lag är skyldiga att upplysa om de rättigheter som konsumenter enligt gällande lagar har och sedan även själva följa dessa lagar. Tanken är inte att en del företag ska förstöra för andra genom att hitta på egna uppdiktade "lagar" och regler för att försöka slippa undan de verkliga. Hoppas bara att du inte syftar på mig. Jag är verkligen inte godtrogen, snarare motsatsen.
Nejdå, jag menade inte dig. Som jag förklarade ovan så är godtrogenhet för mig en positiv egenskap. Dessutom ligger det en ganska tragisk historia bakom det där med TV:n och det är inget jag orkar redogöra för på ett konsumentforum som detta.
Detta måste ha hamnat fel för jag vet inte vad det är för tv du pratar om och så vitt jag vet har ingen uttryckt något intresse för denna historia. OK, hur många exempel kan du ge på folk som testkört sin projje en vecka, hävdat att de "försiktigt undersökt den" och sedan skickat tillbaka den till näthandlaren som var glada att ta tillbaks den?
Inte ett enda, de exempel jag känner till testade inte projektorerna mer än nödvändigt vilket rörde sig mellan omkring 30 minuter till en dryg timme. Vilka känslor som strömmar genom en handlare vid nyttjande av ångerrätten är ointressant med avseende på distansavtalslagen. Det är ju inte upp till dig Tomas att avgöra detta eller hur?
Och vem har påstått det? Om och om igen understryker jag att lagtexter är en sak och hur de tolkas är en annan. De som tolkar lagar använder sig dock av andra dokument än bara lagtexten. Dessa dokument är t.ex. lagens förarbete där själva syftet med lagen och dess paragrafer framgår och där det finns mer detaljerad information om hur de ska tolkas beroende på vad det gäller. Mängder av intressenter har även lämnat sina remisser och utlåtanden som i sin tur vrids och vänds på i klartext och det motiveras tydligt varför man till slut föreslår att det skall bedömmas si eller så. Innan jag började skriva inlägg i denna tråd (de inlägg som jag nu har tagit bort) så har jag givetvis läst alla dessa dokument för att få en så bra uppfattning som möjligt om vad lagen egentligen innebär, vilka rättigheter man som konsument har, hur t.ex. ARN kan tänkas bedömma vid en tvist mm. Bara remissen för den nya distansavtalslagen, som börjar gälla år 2005 och som är helt färsk, är på 236 sidor och tog många timmar att plöja igenom. Jag har utöver detta spenderat flera timmar i telefon med ett antal konsumentvägledare angående just projektorer och de problem som uppstår vid nyttjande av bl.a. ångerrätten. En av dessa konsumentvägledare har i sin tur spenderat en stor del av sin tid med att kontakta konsumentverket för att dels diskutera deras syn på detta, dels söka genom deras register för att se om något liknande fall finns registrerat. Vidare har jag pratat i ungefär en timme med Konsument Europa för att höra deras syn på saken och även lyckats få dem att till nästa vecka undersöka om de har något liknande fall i sina register. Ett antal handlare har också kontaktat mig, inte för att argumentera mot ångerrätten utan helt enkelt för att de vill lära sig mer om vilka skyldigheter de har och hur det påverkar dem. Slutligen har jag läst igenom en 60-sidig rapport där nära 50 svenska e-handelsbolag har undersökts med avseende på just distansavtalslagen, vilka kunskaper de har om den, om den har inneburit några merkostnader etc. Jag hade planerat att sammanställa allt detta men som tur är har jag nu insett att det är en tämligen meningslös och föga uppskattad sysselsättning som jag redan ägnat allt för många veckor åt. För att slippa spendera ännu fler timmar med att enbart argumentera redan gjorda inlägg med personer som överhuvudtaget inte har bemödat sig med att kontrollera fakta så valde jag att plocka bort alla mina inlägg i denna tråd. Som avslutning kan jag åtminstone visa något av de intressanta fakta som undersökningen visade och som understryker det jag tidigare skrivit, nämligen att företagen generellt har dåliga (ibland obefintliga) kunskaper om vilka lagar som gäller och vilka skyldigheter de har. Den information som kan läsas på dessa företags hemsidor är därför ofta felaktig och i vissa fall (som jag redan påvisat) rena påhitt som inte har någon verklighetsförankring överhuvudtaget.
Redigerat av Tomas_D700, 21 October 2004 - 11:39.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|