Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Singel- eller Bi-wire?

84 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 07 oktober 2004 - 21:42

ebbot76
  • ebbot76
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Vad föredrar ni, singel eller biwire? Nån som har lust att berätta skillnaden mellan de bägge? Antar att bi-wire ska vara snäppet bättre, men kan verkligen det mänskliga örat höra skillnad? :(

#2

Postad 07 oktober 2004 - 21:49

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Det beror på en hel del olika faktorer om du hör skillnad, och isf hur stor skillnad det är.

Tex finns det högtalare som är byggda för att i första hand köras bi-wirade (eller till och med tri-wirade), och dom låter oftast bättre då dom bi-wiras. Det finns även högtalare som inte riktigt är bygda för att bi-wiras, men ändå har bi-wiring terminaler, då det kan bli ett försäljningsargument.

Sen beror det även på vad du kör med för kablar...i vissa fall bli en bra kabel bättre än två enklare, i vissa fall tvärtom.

Jag har personligen enbart haft positiva upplevelser av att bi-wira. Jag kör olika kabel till de olika registrena, och har lyssnat mig fram till vilken kabel som passat bäst på vilken plats. På så vis får man ju ännu större möjlighet att påverka ljudet.

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 09 januari 2005 - 12:35.


#3

Postad 07 oktober 2004 - 22:03

ebbot76
  • ebbot76
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Hade tänkt mig MarcusCables - Black Silver Maestro.
Kör just nu Supra mini 1.6...

#4

Postad 07 oktober 2004 - 22:06

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Hehe, det bör bli en klar förbättring oavsett!

Om du vill kan du ju testa att köra MarcuCables till det övre registret, och koppla på tex Supra Ply 3.4/S till basen. Supran är ruskigt bra på basen, men är mindre bra på de högre registrena.

#5

Postad 07 oktober 2004 - 22:13

ebbot76
  • ebbot76
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Det där är överkurs för mig :(

Jag har Magnat Vector 77. Tror du dom spelar bäst i singel eller biwire?

(Har inte råd att testa, då bi-wire kablen kostar det dubbla)

#6

Postad 07 oktober 2004 - 22:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Olika högtalare har olika "karaktärs-skillnader" även om de i det närmaste är lika duktiga. Med högtalar kablage kan man I VISS MÅN framhäva vissa kvaliteter som högtalare har eller dämpa vissa "mindre lyckade" saker i högtalarnas ljudkaraktär.

Poängen med Biwirin ( i teorin) är att man får möjligheten att koppla in en kabel för t.ex. diskant-ljud som framhäver just det man vill ha mer av i diskanten och som samtidigt kan dämpa just de effekter som man inte gillar hos diskanten.
Detta kan man alltså göra samtidigt som man anpassar kablaget för basen.
Oberoende av hur diskanten låter. Ett seriöst biwirings-försök kan alltså mycket väl leda till att man kanske kör med Nordöst Flatline kablar för diskanten samtidigt som man väljer Monster kablar för basen. Detta skulle kunna vara för att Flatline kablarna ger ett trevligare diskant-ljud än Monster som i gengäld ger ett trevligare bas-ljud!

OBS. angående kabelvalet så är detta bara ett exempel för att belysa fördelarna med biwiring.

Nu finns det några högtalar-tillverkare som anser att det är "snurrigt" att hålla på med biwiring. De anser att då är det smartare att ta pengarna som X antal meter högtalar-kablage av den ena och andra sorten och istället köpa en högtalar-kabel som ger bättre ljud BÅDE i diskanten OCH basen.

Samma pengar, men bara ett snöre så att säga...

Många biwirar med samma kablage för både diskant OCH bas. Enligt min mening så förlorar dom hela poängen med biwiring på det sättet. Många hävdar trots det att man ändå hör skillnad och det tror jag stämmer (trots allt). Men att det låter annorlunda måste faktiskt inte automatiskt betyda att det låter bättre! Det hör till saken att de flesta människor som har provat är nog ganska ense om att skillnaderna är på gränsen till försumbara (åtminstone om man biwirar med samma kablage för både bas och diskant). Den största skillnaden för den som biwirar är priset för leken med kablarna. Kostnaden dubblas ju...

Försumbara med avseende på att uppgradering av elektronik, högtalare och förstärkeri ger betydligt större skillnader än just biwiring...

Jag tycker nog också att det är smartare att köpa EN kabel för de pengarna man måste punga ut för ett biwirings-projekt. Anledningen är den att skillnaderna är ungefär lika små, men det är lättare (och snyggare) att hålla reda på EN kabel/högtalare än att hålla reda på två!

Jag tror att många har blandat ihop det stora fördelarna med BIAMPING och de minimala fördelarna med Biwiring och därmed inbillar sej att det hör lika stor skillnad med Biwiring som man faktiskt KAN höra med Biamping (biamping innebär att man använder ett slutsteg för vardera terminal på varje högtalare)
En slags "synergi-effekt" m.a.o....

Det finns iochför sej en fördel med Biwiring.
Man kan börja med att köpa t.ex. monster kabeln som gör så gott för basen och köra med den enbart tills man får råd med t.ex. flatline kabeln som gör så gott för diskanten. Man kan alltså dela upp den totala kabel-kostnaden på två inköp vid olika tillfällen. Men det är nog den enda klara fördelen med biwiring...

Redigerat av Unregistered959, 07 oktober 2004 - 22:19.


#7

Postad 07 oktober 2004 - 22:15

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Det är inte överkurs. En av de stora anledningarna till att bi-wira är så att man kan köra olika kablar till de olika ingångarna. Det jag tycker du kan göra är att köra en single-wire från MarcusCables, och sedan testa med att koppla in en Supra Ply 3,4/S (som inte är alls så farligt dyr) till det nedre registret, och låta MarcusCables ta enbart det övre registret.

#8

Postad 07 oktober 2004 - 22:23

ebbot76
  • ebbot76
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Bra svar! Låter vettigt att börja med singel-wire.

#9

Postad 07 oktober 2004 - 22:28

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Japp, men som sagt, då Supran är såpass billig kan det helt klart vara värt att köpa till den senare för att testa om du tycker det blir bättre med bi-wire.

Men börja iaf med single-wire, så att du vet hur det låter först! :(

#10

Postad 16 november 2004 - 10:23

Unregistered3bba9fa9
  • Unregistered3bba9fa9
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har 4 banankontakter på min högtalare för bi-wiring. Måste man beställa speciella kablar eller kan man använda sig av högtalar sladd man har hemma?

Mark

#11

Postad 16 november 2004 - 10:45

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Muhahaha, den elake forum-sadisten dyker upp och säger:

Kolla in sökfunktionen...

Sökning på bi-wir

Finns en miljon trådar i ämnet...

MVH,
Björn

#12

Postad 16 november 2004 - 12:59

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

Muhahaha, den elake forum-sadisten dyker upp och säger:

Kolla in sökfunktionen...

Sökning på bi-wir

Finns en miljon trådar i ämnet...

MVH,
Björn

Det går ju fortare att svara än att klaga ju!
SKÄMS Bearic :D

Det går fint med kabel du har hemma Belfour, se bara till att du tar bort bleck eller kablage mellan
kontakterna på högtalarterminalerna. (verkar många glömma bort)

Så, till EN högtalare blir det två "+" och två "-"sladdar, på förstärkarsidan sätter man ihop +arna i
samma kontakt (och samma sak med -arna) och på högtalarterminalen sätter man ett sladdpar uppe och ett nere.

Vissa sladdar kan vara bättre för bas och andra bättre för diskant så testa att byta om du har sladd
av olika modigenre.

Tja
Jocke

#13

Postad 16 november 2004 - 13:05

Unregistered3bba9fa9
  • Unregistered3bba9fa9
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Muhahaha, den elake forum-sadisten dyker upp och säger:

Kolla in sökfunktionen...

Sökning på bi-wir

Finns en miljon trådar i ämnet...

MVH,
Björn

Det går ju fortare att svara än att klaga ju!
SKÄMS Bearic :D

Det går fint med kabel du har hemma Belfour, se bara till att du tar bort bleck eller kablage mellan
kontakterna på högtalarterminalerna. (verkar många glömma bort)

Så, till EN högtalare blir det två "+" och två "-"sladdar, på förstärkarsidan sätter man ihop +arna i
samma kontakt (och samma sak med -arna) och på högtalarterminalen sätter man ett sladdpar uppe och ett nere.

Vissa sladdar kan vara bättre för bas och andra bättre för diskant så testa att byta om du har sladd
av olika modigenre.

Tja
Jocke

Jag behöver väl inte koppla ihop sladdarna ifall jag har en A+B uttgång på recieverna?

#14

Postad 16 november 2004 - 22:42

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

Så, till EN högtalare blir det två "+" och två "-"sladdar, på förstärkarsidan sätter man ihop +arna i
samma kontakt (och samma sak med -arna) och på högtalarterminalen sätter man ett sladdpar uppe och ett nere.

Jag behöver väl inte koppla ihop sladdarna ifall jag har en A+B uttgång på recieverna?

Jo, kanske!
På min reciever är "B" samma som baksurround stegen alltså högtalare 6 och 7 och de stegen mäter sämre i test av någon anledning ... Anyway så var det ju Bi-wire du skulle göra och då kopplar man ihop ... (till skillnad från Bi-amp när man absolut INTE kopplar ihop;)

#15

Postad 17 november 2004 - 08:08

Unregistered3bba9fa9
  • Unregistered3bba9fa9
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Så, till EN högtalare blir det två "+" och två "-"sladdar, på förstärkarsidan sätter man ihop +arna i
samma kontakt (och samma sak med -arna) och på högtalarterminalen sätter man ett sladdpar uppe och ett nere.

Jag behöver väl inte koppla ihop sladdarna ifall jag har en A+B uttgång på recieverna?

Jo, kanske!
På min reciever är "B" samma som baksurround stegen alltså högtalare 6 och 7 och de stegen mäter sämre i test av någon anledning ... Anyway så var det ju Bi-wire du skulle göra och då kopplar man ihop ... (till skillnad från Bi-amp när man absolut INTE kopplar ihop;)

**** vilken ljud det blev! ******** va bra, jag gjorde som du berättade och jag är helnöjd med resultatet! Tack för hjälpen.

/Mark

#16

Postad 17 november 2004 - 14:03

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Kul att det blev bra!
Vilka sladdar stoppade du i?

#17

Postad 17 november 2004 - 14:07

Unregistered3bba9fa9
  • Unregistered3bba9fa9
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Kul att det blev bra!
Vilka sladdar stoppade du i?

Jag tvinnade + sladden och - sladden. Jag testade först att sätta A & B högtalarna. Men det blev inte bra, när jag enbart körde A blev det bara bas, körde jag b så blev det enbart diskant. När jag körde A & B blev det mer diskant än bas.
Som jag har det nu blev ljudet klockrent.

/Mark

#18

Postad 18 november 2004 - 01:45

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Hahaa, du lever farligt (pröva först och tänka se'n) - Jag menade vilka märken på kablar är det du nojsar med?

#19

Postad 18 november 2004 - 02:53

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej :(

En liten bild så att du kan försäkra dig om att du har kopplat rätt :( Som sagt var, glöm inte att plocka bort det bleck/bygel som sitter mellan terminalerna på varje högtalare.

Postad bild

Ytterligare en bild som visar bi-amping...

Postad bild

#20

Postad 18 november 2004 - 08:08

Unregistered3bba9fa9
  • Unregistered3bba9fa9
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Hahaa, du lever farligt (pröva först och tänka se'n) - Jag menade vilka märken på kablar är det du nojsar med?

Kablar? noname!!!

Leva farligt? Menar du att jag kan förstöra högtalarna och recievern?

#21

Postad 18 november 2004 - 18:20

jockew
  • jockew
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Precis, råkar du göra Bi-amp istället för Bi-wire och har blecken kvar på högtalarna så säger det pffft....

#22

Postad 19 november 2004 - 08:11

Unregistered3bba9fa9
  • Unregistered3bba9fa9
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Precis, råkar du göra Bi-amp istället för Bi-wire och har blecken kvar på högtalarna så säger det pffft....

Huhhh, tur att jag hade tagit bort blecket......

Nu har jag bi-wire och det låter för j-vla bra rent ut sagt!

/Mark

#23

Postad 09 januari 2005 - 12:23

Deep9
  • Deep9
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Kopplade precis in mina Dali 5005 med biwire. Kör Supra Classic 2,5 på bas och Tara Labs (vet ej vilken version men det är en tjock ###### kabel) på midrange.

Dom är kopplade till en H/K AVR 4500 tillsammans med resten av Dali blue serien.

Märker ingen som helst skillnad :angry:

Redigerat av Deep9, 09 januari 2005 - 13:03.


#24

Postad 09 januari 2005 - 12:43

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0
Som sagt, i vissa uppsättningar - tydlig skillnad, i andra - ingen som helst, eller t.o.m. sämre ljud.

Mina högtalare är designade för att tri-wiras (man förstår ju den teoretiska fördelen med separat kabel för varje element, och jag försår inte varför så många tillverkare insisterar med att sätta enbart två terminaler på högtalare med tre element....visserligen är det lite billigare, men ändå), och mina låter klart bäst tri-wirade...mina bakhögtalare lät också tydligt bättre när jag testade att bi-wira dessa (två element, två ingångar). Däremot märkte jag inte lika stor skillnad på mina gamla högtalare, även om det var en liten skillnad (till det bättre)...och där var det då två ingångar (bi-wire), fyra element....alltså ändå så att dom fick samsas om kabel.

Kanske ett samband....? Separata ingångar för varje register - oftast rätt tydlig skillnad, bi-wire på stora golvare - mindre skilland då de ändå samsas om kabel....inte helt omöjligt att det spelar in.

#25

Postad 09 januari 2005 - 12:59

Deep9
  • Deep9
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Läste manualen och där skriver Dali att man helst ska köra biwire. Fel på mina öron kanske :angry:

#26

Postad 08 februari 2005 - 11:41

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0
Bytte till Biwire på mina B&W med EKKJ 4x2.5 och märkte en väldigt stor skillnad mellan singelwire och biwire. Blev mer öppnare i ljudet och basen blev bättre.
Sen är det väl mycket hur det passar till olika högtalare med olika utrustning och andra rum...

#27

Postad 08 februari 2005 - 15:24

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
När ni rekommenderar Ply, vad skulle skillnaden på den och t.ex Classic 4 eller 6 kvmm vara?

#28

Postad 08 februari 2005 - 20:44

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

När ni rekommenderar Ply, vad skulle skillnaden på den och t.ex Classic 4 eller 6 kvmm vara?

<{POST_SNAPBACK}>


Ta och kika lite på Supra's hemsida.
Står ganska bra där hur kablarna är uppbyggda.

#29

Postad 08 februari 2005 - 21:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
[quote name='ebbot76' date='Oct 7 2004, 22:13 ']
Det där är överkurs för mig :lol:

Jag har Magnat Vector 77. Tror du dom spelar bäst i singel eller biwire?

(Har inte råd att testa, då bi-wire kablen kostar det dubbla)
varför inte testa ekk skit bilig kabel köpes i närmsta el butik
kör själv magnat vector 77 med twinad ekk i bi-viring andvänd ekk 4*2.5mm det funkar.

#30

Postad 08 februari 2005 - 21:14

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Ska man bara koppla ihop de båda kablarna på stärkaren och sen köra till varsin terminal på högtalaren eller måste man ha speciell stärkare också? Stärkaren som driver frontarna har extra terminaler just för bi-wire men inte surround-receivern där jag tänkte bi-wira centern ifrån.
Prövare hur som helst att biwira frontarna och vilken skillnad! NOT :lol: Hörde inte det minsta skillnad alls, iofs hann jag bara lyssna igenom två låtar innan jag kom på att det inte är så bra med så hög musik så sent på kvällen med gamla kärringar under lägenheten :D
Försökte lyssna efter förändringar på låg volym också (drog ur och kopplade i biwire-kabel flertalet gånger) men ingenting.
Det är för övrigt en denon pma2000 som driver ett par mordaunt-frontar. Är det bara jag som är halvt döv eller är det nåt annat? Iofs så är jag snuskigt nöjd med nuvarande ljudet så det kvittar men mycket vill ha mer....

#31

Postad 25 februari 2005 - 00:53

fryczek
  • fryczek
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Skickar inte förstärkaren ut alla frekvenser på högtalarutgången? Hur kommer det sig att basfrekvenserna går i kablarna som är kopplade till basen på högtalaren och på samma sätt med mellan/disk? Delningen sker väl först i högtalaren? Har inte testat att biwira men är nyfiken över hur det funkar.

#32

Postad 25 februari 2005 - 01:05

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Skickar inte förstärkaren ut alla frekvenser på högtalarutgången? Hur kommer det sig att basfrekvenserna går i kablarna som är kopplade till basen på högtalaren och på samma sätt med mellan/disk? Delningen sker väl först i högtalaren? Har inte testat att biwira men är nyfiken över hur det funkar.

<{POST_SNAPBACK}>

Delningen sker redan vid förstärkaren:

Från www.hifimaster.nu:

Vad händer egentligen med biwiring rent tekniskt?
Vad som händer beror lite på hur dina högtalare är konstruerade Om du har tvåvägshögtalare så
kommer låga och mellanhöga frekvenser (20 till 3.500Hz) välja kabeln till ditt bas- och mellanregisterelement tack vare att de möter motstånd inför de höga frekvenser . På motsvarande sätt väljer signaler med höga frekvenser kabeln till diskanten där motståndet för låga frekvenser är högt


Den huvudsakliga vinsten är att den negativa (-) bakåtsträvande bassignalen inte riskerar att färgas(smutsas ner) av
den bakåtsträvande negativa (-)diskantsignalen eftersom de går på separerade ledare.Detta ger med andra ord
halva distorsionen eftersom distorsionen delas upp på två ledare, så ökar möjligheten för en ren signal.Detta ger ett
renare och kraftfullare ljud.

Redigerat av Viggen, 25 februari 2005 - 01:09.


#33

Postad 25 februari 2005 - 01:12

fryczek
  • fryczek
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Tackar nu får jag ihop det!!

#34

Postad 27 februari 2005 - 13:03

narenback
  • narenback
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Skickar inte förstärkaren ut alla frekvenser på högtalarutgången? Hur kommer det sig att basfrekvenserna går i kablarna som är kopplade till basen på högtalaren och på samma sätt med mellan/disk? Delningen sker väl först i högtalaren? Har inte testat att biwira men är nyfiken över hur det funkar.

<{POST_SNAPBACK}>


jag skulle häva att du har rätt i ditt antagande att förstärkaren skickar ut alla frekvenser på högtalarutgången. Det är istället fördelningsfiltrer i högtalaren som avgör vilka frekvenser som går till vilket/vilka element. Förstärkaren har inte den möjligheten för förstärkaren och ser det inte som två kablar utan den skickar ut allt den har på högtalarutgången(där du har kopplat två kablar isf en). Den andra fördelen är att man får tjockare högtalarkabel. Detta göra att du får mindre motstådn, mindre magnetfält och där med mindre störningar och eventuellt så blir det något lättare att driva högtalarna för att motståndet blir mindre men denna effekt bör vara marginell.

Man bör dock inte blanda ihop detta med biamping vilket är att man har separat förstärkning på de olika ingångarna på högtalarna.

#35

Postad 10 april 2005 - 21:15

-=Kotten=-
  • -=Kotten=-
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
När man bi-wirar...ska man trycka in båda sladdarna i samma terminal på stärkaren (vilket ju blir jävligt trångt) eller kan man ha ett par i a och ett i b terminalerna? :)

#36

Postad 10 april 2005 - 21:27

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

När man bi-wirar...ska man trycka in båda sladdarna i samma terminal på stärkaren (vilket ju blir jävligt trångt) eller kan man ha ett par i a och ett i b terminalerna?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

det går bra att köra a+b till bi-wire

#37

Postad 10 april 2005 - 23:34

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0

När man bi-wirar...ska man trycka in båda sladdarna i samma terminal på stärkaren (vilket ju blir jävligt trångt) eller kan man ha ett par i a och ett i b terminalerna?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

det går bra att köra a+b till bi-wire

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det inte bi-amp av det hela då? Eller tänker jag fel nu?

#38

Postad 10 april 2005 - 23:45

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

  • 753 inlägg
  • 0

När man bi-wirar...ska man trycka in båda sladdarna i samma terminal på stärkaren (vilket ju blir jävligt trångt) eller kan man ha ett par i a och ett i b terminalerna?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

det går bra att köra a+b till bi-wire

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det inte bi-amp av det hela då? Eller tänker jag fel nu?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej det är biwire eftersom a+b delar samma slutsteg.

#39

Postad 11 april 2005 - 00:05

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0

Nej det är biwire eftersom a+b delar samma slutsteg.

<{POST_SNAPBACK}>

Just de ja :)

#40

Postad 16 juni 2005 - 13:35

ZankaMan
  • ZankaMan
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Hej alla vänner! Imorrn ska jag hämta mina Dynavoice m65 och det är då dags att biwire. Nu är det så att jag har en sladd som är 1,5 mm och en som är 2,5mm. Så vitt jag har fattat kan det vara "positivt" att ha en tjockare kabel till en av hi resp low. Men vilken (hi eller low)är det som detta skulle vara positivt? Eller är detta bara en myt att det skulle "löna" sig att ha en kabel som är tjockare än den andra till en av de?
//Henke

#41

Postad 16 juni 2005 - 14:09

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tjockare ledare till low.

#42

Postad 24 juli 2005 - 00:21

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Jag får inte riktigt ihop det här. Okej, jag förstår hur man kan få ett lite annorlunda ljud med två par kablar istället för ett par. Har man samma kabel så fördubblar man ledningsytan, vilket torde vara positivt för ljudet i de flesta fall. Men har man två olika speciella kabelpar (en för diskant och en för bas) så får man inte de enskilda kablarnas egenskaper på ljudet. Man parallellkopplar kablarnas impedans och får -en- ny impedans... och -en- ljudmässig, lite svårförutsägbar(?) effekt på signalen istället för två. Alla noggranna beräkningar som firma A och firma B har gjort på sina förmodligen vettigt prissatta kablar sätts ur spel, om de inte är designade för att användas tillsammans. Det blir lite lotteri av resultatet (vilket inte betyder att det blir dåligt). Men jag förstår inte hur man liksom slumpar fram den delen av ljudkedjan när allt annat har valts ut så metodiskt.

Som brasklapp skall det sägas att det var ganska länge sen jag läste elektronik, så föreläs gärna för mig.

Edit: Jag vill understryka en gång till att det här -inte- är menat som en flame-post.

Redigerat av clevername, 24 juli 2005 - 09:39.


#43

Postad 24 juli 2005 - 15:23

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Du bortser från möjligheten att låna hem ett antal högtalarkabelpar och pröva sig fram.

Dessutom svänger kabeltillvrkarna ofta sig med en massa hitech-uttryck jag tror de lånat från någon annans forskning, vilken kan vara applicerbar på högtalarkablar - eller inte. Mitt antagande är att de i huvudsak spånar fram lite teorier som verkar förnuftiga och provlyssnar testexemplar, de som låter bäst sätter man igång serietillverkning av. Sedan upp till marknadsavdelningen att skriva ihop något säljande som inte är för långt från sanningen.

Biwiring förändrar ljudet, både om man har två likadana kablar eller olika. Det kan bli bättre, men också sämre.

#44

Postad 29 juli 2005 - 09:04

Unregistered21c8ecdd
  • Unregistered21c8ecdd
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag märkte skillnad när jag gick över till bi från single även fast jag anände samma kabelvariant (hemmasnickrad 2.5mm2 EKK). Ljudet "öppnade" upp sig en aning...inte så att jag trillade av stolen men lite bättre blev det allt.

Värt att prova om inte annat, bara att låna hem några varianter om man har möjlighet till det.

#45

Postad 01 augusti 2005 - 13:11

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Hej på er! Jag tänkte posta en länk som innehåller ett lästips för er som funderar på Bi-wire, där nämns både positiva och negativa egenskaper. Observera att det är ren och skär fakta i artikeln, inte nått trams som någon har hittat på! Tyvärr så är artikeln på engelska, det gör att den kan var lite jobbig att läsa och förstå, men jag rekommenderar att man åtminstone försöker i alla fall! Det är ju inte mer än 3 sidor om man skriver ut den!

LÄNK

#46

Postad 14 augusti 2005 - 10:28

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Hej

Vetenskap är svårt att motbevisa, men det är å andra sidan inte vad jag tänkte göra heller.

Tänkte bara skriva, att jag anser att det som jag tycker låter bäst = blir det , inom rimlig budget.

Jag tar mig alltså hellre tiden och lyssnar igenom noga, än att läsa teknisk fakta på papper alltså. Dom tekniska spec. är ju vara intressanta, men det finns ju en risk att man först tycker att kabeln presterar bättre om man tror det... pga just tekniska specifikationer. D.v.s att man blir missledd...
Huvudsaken är ju att man är nöjd i framtiden också.

Bästa är ju alltid om man kan låna hem och lyssna i lugn och ro... det är ju ändå där hemma det ska låta bra sedan och inte bara i affären.

Så gör iallafall jag, men alla får ju naturligtvis göra som dom finner lämligast.

Mvh
Passerati

EDIT:
Kanske svävade lite ifrån ämnet, hemma kör jag med SUPRA PLY 3,4s BI-WIRE.
Jag måste bara säga att det blev en klar förbättring mot samma kabel SINGEL-WIRE , kan tänka mig att det delvis beror på att min förstärkare är strömsvag och behöver avlastas...

Redigerat av Unregistered1041101d, 14 augusti 2005 - 10:34.


#47

Postad 22 augusti 2005 - 12:06

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Tycker Wharfedale har sammanfattat det rätt schysst;

What is bi-wiring?
Bi-wiring is a technique using two lengths of 2-core loudspeaker cable to each speaker, which is said to improve the sound quality of loudspeakers.

It doesn’t matter if the positive (red) and earth (black) cables are connected at the amplifier end (indeed, even if your amplifier has outputs for two sets of speakers , A and B, they are usually connected together inside the amplifier).

There are a number of possible reasons for the audible improvement, which cover a spectrum of subjects, such as separate earth paths, the possible intermodulation of drive units, and cable frequency response. Although it is a fascinating subject, it is not our task to give a definitive answer on how it works, merely to state that there is an audible improvement and that most of our loudspeakers are capable of being bi-wired.

As for whether it is a good idea - this will depend on the practicality of doing so. In a stereo system, we would recommend it whole-heartedly, but in a home cinema system the inconvenience of the length of cable required, and the cost would probably offset any benefit.

Notably, there are now a number of specialist, inexpensive bi-wire cables on the market, which can make this a far easier proposition.


Källa: http://www.wharfedal....php?show_faq=7

#48

Postad 04 november 2005 - 21:30

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Jag slog ihop 2st trådar om bi-wire/amp till en tråd och har klistrat den nu också ;)

#49

Postad 05 november 2005 - 14:50

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Hej. Tackar för Bi-Wire tråden tb303.

Lite frågor om kabel och Bi-Wire/AMP-Wire.


Mina Whafedale klarar bi-wire så nu kommer den stora frågan :wub:
Biwire till mina frontar Evo 30 + Center Evo 5.5x2 11 meter.
antingen PLY 3.4 eller PLY 3.4/s? Om S var kopplar man in skärmen?

Bakre Evo 10 högtalare.
Bi-Wire eller ej?

Med Bi-wire 17m
Supra Rondo 2x2.5 eller Rondo 2x4.0?

Utan Bi-Wire. 17m
Supra PLY 2.0

Kanske skall sägas att de skall drivas med en Denon 1603 hemmabio reciever.

Min Denon har en utgång b för två frontar till, kan dessa användas för AMP-Wire? Och hur låter det ihop med hemmabio?

MVH NBorve Just nu låter inte basen så bra så jag hoppas att Bi-Wire skall förbättra saken.

suck hittade mer kablar för Biwire till front/center
Monster MCX-1s
QED Silver Anniversary Bi-wire Kabel
TARA LABS Omni ST Bi-wire Kabel
Eller då som jag skrev ovan antingen PLY 3.4 eller PLY 3.4/s? Om S var kopplar man in skärmen?

Redigerat av nborve, 05 november 2005 - 18:37.


#50

Postad 05 november 2005 - 15:11

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Gjorde en variant till mina Wharfedale-högtalare.
Tog 2st Ixos SW511 kablar (kanon-ljud, ruggigt prisvärd) och buntade ihop med supras strumpa. Blev kanonbra, estetiskt, ljudmässigt, och prismässigt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.