Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subbasprojekt nu med byggbilder!

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 January 2005 - 19:48

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Godag alla där hemma eller vart ni nu är.
Nu har jag fått arslet ur vagnen och börjat på en ny subb till mig. mina krav är att den sk vara förhållande vis liten, vara musikalisk och snygg.

så då börjar man leta element. hittade ss 23W och en substärkare Hypex d2.0 (jag har redan elementen å stärkaren)

började simulera lite granna och fick direkt ner den till 17Hz utan vidare. Men lådan blev lite väl stor och basröret ska vi inte tala om.

så sluten värkade himmla bra, då blir den änmer musikalisk. då fick jag ner den till 29Hz (-3dB) och det duger ju och om det nu skulle behövas så har hypexsteget möjlighet att "boosta" signalen vid en valfri frekvens.

lite bilder på simuleringen kommer hära:

Postad bild

Postad bild

simuleringarna är gjorde med 10W ineffekt och spl simuleringen är utifrån mitt rum och den positionen jag sitter i

en liten ritnign kommer hära:

Postad bild

vad sägs om det?

Redigerat av Unregistered0e1606e8, 23 January 2005 - 20:53.

Postad 22 January 2005 - 20:05

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
nice :unsure:

kommer du lägga upp bilder under bygg tiden?

Postad 22 January 2005 - 20:29

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
japp tanken var så. men den kommer att börja och bli klar imorrgon (hoppas jag) och kameran ska med så ni ska få lite bilder.

finishen kommer jag få vänta med tills näste helg.

Postad 22 January 2005 - 20:42

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
för dom som inte vet vad det är för element så...

Postad bild
datablad

å steget

Postad bild

Postad 22 January 2005 - 20:56

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
mm nice steg har du lite fakta om de? pris effekt osv gärna ampere mätningar också :unsure:

Postad 22 January 2005 - 21:53

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
nja har inge mätningar på det men här och här finns lite info

som du kanske förstår är det en klass d förstärkare i den och nätdelen består av en rinkrna som ser ut att vara 150-200VA (står inget speseficerat på den) och en kondingbank på 2x10 000 uF kanske lite i klenaste laget men det räcker med tanke på att det är klass D (mitt slutsteg med samma effekt å klass D har 120 000 uF och 600VA meen det är overkill)

varför jag valde det steget var för filteregenskaperna. det är lite svårare att bygga själv :unsure:

// Peter

Postad 23 January 2005 - 19:53

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
hur går bygget?

Postad 23 January 2005 - 20:52

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
dåså. byggdagen är över och lyssningsdagen kan börja. fram till kl 22 iaf B)

det är inte alla som har byggt en sub på ca 6timmar utan att slarva. men det har jag gjort nu :P

Materialet som användes är 22mm MDF. baffel och bak är dubbel dvs 44mm. innuti finns 2 st stag som ska förhindra rörelser i kabinetten, som nu är nästintill eleminerat :D

igår kväll blev somsagt ritningen klar så det va bara att mata in den i datorn och börja fräsa. Jag bör tillägga att jag fick hälp av dazzin med maskiner (och att vi är polare sen länge).

efter att fräsningen var klar hadde man ett vuxenpussel framför sig. kul :P
jag började med att sätta ihopp ena sidan med botten och andra siden med toppen. när limmet torkat så sätter man ihopp dom två "L"en.

jag använde mig av vanliga träplugg för att slippa skruvar och för att et är ett bra sätt att få det hela rakt och snyggt.

men nu är det så att stagen ska in innan man sätter ihopp dom två "L"en så det blir lite bökigare man med lite våld så går det bra :D

baffel och bakdelen limmas ihopp och fixeras med f träplugg så det inte börjar glida omkring när man klämmer ihopp med tvingen.

när allt torkat är det bara att t fram slipen och slipa allting så det blir jält coh fint. sätt på baffel och baken.
torka

slipa hela lådan så den blir skitjobbig att bära (vassa kanter) dvs perfekt yta. det tar lite tid men det är värt det!

undertiden lådan torkar så undersökte vi bassteget och upptäckte att den inte va tät för 5 öre :D . vad göra?? jo silikon funkar till mycket.. :P
så då va det bara att börja kladda så fint som möjligt. pilligt!
blev tvungen att skruva isär hela alltet för att få det bra men vad gör man inte? om jag hadde byggt en låda för förstärkaren hadde jag tappat massa volym i lådan och det ville jag inte!

men det blev ju bra tillslut så här kommer lite bilder:

Postad bild
ett screen från fräsdatorn

Postad bild
Dom vackta sakerna :unsure:

Postad bild
Dazzin står och förberedet fräsningen.
För att det skulle bli mindre jobb för oss (+ att det fick plats i bilen) så har vi kapat MDF skivan som är 1220x2440 till 1220x811. det gick bara åt 1½ sån skiva.

Postad bild
en del av fräsjobbet klart,

Postad bild
ena "L"et med stag i + baffeln på torkning

Postad bild
subbstärkare som ska tätas!

Postad bild
tätning in action B)

Postad bild
inte sååå mycket att slipa men det ska vara perfekt!

Postad bild
jag håller på å förborrar inför fasttagning av element

Postad bild
så är det bara att skruva fast!!

ni får vänta med slutgiltifa bilder på kallaset eftersom finishen dröjer tills nästa helg. även lyssningsintryck väntar jag med tills dess eftersom jag måste spela inte allting och dämpmaterial saknas m.m.
men jag kan ju avslöja att det finns potential till musikaliskt tunggung

allt för nu // Peter

Postad 23 January 2005 - 21:33

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
ok tackar för bilderna :D
vilken liten låda de blev :D sluten?
väntar spännt på mer bilder...

Postad 23 January 2005 - 22:05

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
bra behöver inte vara stort!
snyggt är en fördel om det är litet :D

den e sluten ja å 35L 48 djup å 35 bred å 30hög

Postad 24 January 2005 - 22:11

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
verkligen snyggt bygge!!!

MVH

Alle

Postad 24 January 2005 - 22:23

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
tack tack men det blir bättre! nästan lovar det! :blink:

Postad 24 January 2005 - 22:35

Unregisteredbd7be630
  • Unregisteredbd7be630
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ser bra ut.

Någon som har något tips på hur man ska kunna övertyga moster ( min chef) att en sådan fräs är nödvändigt att ha på jobbet?

Postad 25 January 2005 - 21:42

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
säg att den är jääättebra. å sen kan du smöra med lite choklad också.

ett annat bra argument är att du kan göra en klocka åt henne, i den storleken hon vill!! vem kan motstå??

Postad 28 January 2005 - 13:29

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Du har PM.... :huh:

Postad 28 January 2005 - 16:14

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Tja

Himmla fint bygge :huh:

En fråga vad kostar det där elementet och kan man köpa det i sverige??

Postad 28 January 2005 - 17:04

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Det där med att "spela in" en högtalare hur mkt ligger det i det, dvs märker man någon reell skillnad annat än placebo-effekt.

Skulle mina högtalare som jag spelat på i 20 år vara rejält inspelade nu eller är det dags att byta pga utslitenhet ? Jag märker ingen skillnad från första dagen för 20 år sedan.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara ett giltigt fenomen för högtalare, men en förstärkare ?!

Kanske lite offtopic...

Postad 28 January 2005 - 21:37

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
basdanne --> du har xoå pm :ph34r:

DLS --> jo det kostar 2990 nånting på hifikit å substeget går lös på lika mycket.
men det är ju vad en xls med slav kostar oxå så.. om några dagar så ska jag gämföra denmed xls + slav i 10" utförande. då får vi se hur den står sig.

Gunnar 123 --> Placebo eler inte? jag vill helt kllart påstå att det inte är placebo. Mankan prata ren teknigkst vad som händer med elementet när man spelar in det som tex att upphägningen ändrar sin styvhet å så.
men jag har byggt ganska många högtalare och på alla dom jag byggt har dom ändrat karaktär. både diskant och basar. det beror oftast på följden av tex upphägningens styvhet så ändras alla värderna på elementet.

ss elementen brukar bli torrare och torrare med tiden. och olika element har såklart olika inspelningstid. har för mig xls hadde mycket lång tid, typ 200H eller nått (kan ha fel!) men jag förväntar mig att min bas är inspelad efter 60-100H.
vad mankan göra för att skynda på är att ta ut elementen ur lådan och spela en tonbara (för en enkel bas). för en fullregister så är rosa bras perfa. om man kör musik så kommer det ju bara en baston lite då och då och är därför inte lika efektiv som tex en 20Hz sinus.

att tiden spelar en roll är ingen tvekan men efter 20 år så ska det inte vara några problem och den ska inte ha ändrat karaktär från den dagen den blivigt inspelad häller. men när vi börja snacka trasig upphägning så låter dom ju inte lika bra längre :D om du är orolig så finns det silikonblandningar som gör att gummit håller längre och slulle det gå sönder så är textillimm fin fint att laga småhål med!

ja nu får det vara nog för nu! imorgon blir det lite finish på lådan, mer bilder då tror jag.

edit: glömde tilläga att jag i övrigt är mycket misstänksam på placebo effekten på det mästa men jag lovar att inspelning inte har nånting med placebo att göra!

Postad 28 January 2005 - 21:46

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Jag såg det också på hifikit efter att jag skrivit inlägget. :D

Trodde att det var en 10" :blink:

Snacka om fet 8" ;)

Låter den bra då?
Funkar bra till både musik o bio?
Kan den spela högt?

Jag funtar på att bygga ny sub med en 10:a istället för mina 2 12:or som bara funkar bra till bio B)

Fast låter 8" bra så kanske man ska ha en sån. :ph34r:

Postad 28 January 2005 - 21:55

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
som sagt med inspelningen... :ph34r:

men vad jag kan säga nu så spelar den inte bråddjupt (med det va avsiktligt) men man vinner så mycket musikalitet på det! den fyller ut helt otroligt bra för att vara en 8" ! men ska bli intressant å se vad den kan göra åt xls. återkommer :D

Postad 29 January 2005 - 07:09

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt. :ph34r:
Hjälper en del med riktiga maskiner när det skall tillverkas något.

Postad 29 January 2005 - 08:09

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
"riktiga maskiner" kräver mycket jobb också, inta bara att trycka på en knapp så funkar det :ph34r:

Postad 30 January 2005 - 20:56

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Nu har jag varigt iväg för att ställa den öga mog öga med en xls 10" med slav.
först å främst så är min bas mycket mindra och lättare. både för och nakdel.

den jag gämförde med är dazzins sub som några hära har sätt tidigare.
http://www.component...p?showtopic=108

vad vi gjorde var att ställa min sub ovan dazzins. tog en lång lågnivåkabel till min subb medans dazzins kör på högnivå från en radda bheringer och nadelektronik.

vi börjar med att kalibrera in så den spelar i samma nivå som övriga systemet.

sedan började vi lyssna och kom ganska fort rfam till att min sub låter mycket för att vara en 8"are men xls spelar helt änkelt bättre.

efter ett tag så fick vi för oss att köra min via dazzins elektronik för att mata mitt steg med högnivå. och OJ vilken skillnad!! nu började den spala riktigt bra!

så jag tog hem basen och kopplade in lågnivå och vi konstaterade att den speade mycket bättre hemma hos mig (den står inte i ett hörn här hemma).
men eftersom det blev sån förbättring hos dazzin med högnivå så testade jag samma sak hära. ett vincentsteg låg å samlade damm så va bara å koppla in och vist blev det mycket bättre men kanske inte lika stor skillnad som hos dazzin.

så om ca 100 speltimmar så gör vi ett nytt test och ser vad som har hänt då. ska bli kul!

Postad 31 January 2005 - 13:37

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
låter ju som ett bra bygge då?!
vad blev den totala summan för ditt bygge?

Postad 31 January 2005 - 16:15

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Dazzin, varför blir snitten "fnasiga" när man fräst?
Så vill man ju inte ha det !

Postad 31 January 2005 - 16:15

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
ja jo den ha potential att bli bra :lol:

men som sagt får se vad den säger om några timmars inspelning. och någon totalsumma har jag inte ännu :)

Postad 31 January 2005 - 16:21

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
nn - resultatet av fräsningen är ju absolut der slutgiltiga resultatet..

men svar: vi körde på hög hastighet coh då hinner den inte skära alla fibrer helt. men man kan köra på lägra hastighet och få det "bra" men det skulle ta omotiverat lång tid och dessutom tar man bara att sandpapper och drar av det på ett drag så, inget att hänga upp sig på.

Postad 03 February 2005 - 13:56

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Dazzin, varför blir snitten "fnasiga" när man fräst?
Så vill man ju inte ha det !

<{POST_SNAPBACK}>

Hej. Som sagt så använde jag "centimeter i sekunden" -hastighet istället för "millimeter i sekunden" dito :D... (uppskattningsvis runt 10cm/s, så räkna ut tidsvinsten när man fräser 7mm åt gången i en 21mm bit :D) Därav "frasas" kanterna lite då spindeln inte riktigt hänger med. Men det räcker med ett drag med ett sandpapper så är det problemet borta, fanerar man efter det så kan man lika gärna ha huggit ut MDF biten med yxa... :huh:

Men fräser man te x. i massivt trä så får man perfekta resultat vid lägre hastighet, dessutom klarar inte verktygen för hög hastighet i för hårda material - då går de av. Så "problemet" med frasiga kanter är en pissimissisippi när det är ett byggprojekt som det här. ;)

Mvh, Daniel

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.