Postad 09 April 2005 - 22:27
Postad 10 April 2005 - 04:01
Inbränninggsproblematiken är kraftigt överdriven!.
För att minimera risken för inbränning och dessutom maximera livslängden på plasman så sänker du kontrasten till 40-45% redan från början. Dessutom skall du undvika att kolla på vanligt 4:3 matrial dvs standard- TV-utsändningar eller VHS utan att använda något av TV'ns stretch lägen dvs något av Zoom lägena så undviker du omvänd inbränning. Finns möjlighet att skjuta på bilden i flera steg horisontellt i zoomläget via fjärrens upp-ner knappar eller genom något menyalternativ använd det då så mycket som möjligt för att få så mycket som möjligt av loggan ur bild. Nackdelen är naturligtvis att ibland blir vissa personers ansikten ur bild men oftast inte. Jag kör med maximalt skjuten bild uppåt(min Sony KP-51PX3 CRT bakprojektion kan skjuta bilden horisontellt 5 steg uppåt och 5 steg nedåt med fjärrens joystick) och i Smart zoom läget för behagligast bild vid Tv tittande!!.
Postad 10 April 2005 - 11:22
Postad 10 April 2005 - 11:35
Postad 10 April 2005 - 12:38
Tittar barnen på Disney Channel 5-8 timmar om dagen tror jag du riskerar helt andra "inbrännings problem" än på plasmanlåter intressant men hur har anderssons x1 med inbränningsskydd? barnen tittar på disney channel 5-8 timmar om dagen..jag stänger aldrig av teven om dagarna kanske andersson Y6 vore ett bättre allternativ till mig? men den är ju bara 32" vill helst ha 42". & max 14000:- i inköps peng, svara snälla ska till ullared om 2 veckor.....nell
Postad 10 April 2005 - 12:46
Byt till Discovery istället och låt dom bara titta i 3 timmar.. Då får du smartare barn och ingen inbränning.
Skämt och sido. Jag tror om man bara är medveten om "risken" med inbränning så kan man nog komma ihåg att stänga av tv:n och byta kanal så att man iaf minimerar risken..
Postad 22 April 2005 - 14:16
Postad 22 April 2005 - 14:27
Postad 22 April 2005 - 16:18
Postad 22 April 2005 - 16:31
Postad 22 April 2005 - 18:58
Tittar barnen på Disney Channel 5-8 timmar om dagen tror jag du riskerar helt andra "inbrännings problem" än på plasmanlåter intressant men hur har anderssons x1 med inbränningsskydd? barnen tittar på disney channel 5-8 timmar om dagen..jag stänger aldrig av teven om dagarna kanske andersson Y6 vore ett bättre allternativ till mig? men den är ju bara 32" vill helst ha 42". & max 14000:- i inköps peng, svara snälla ska till ullared om 2 veckor.....nell
Postad 25 April 2005 - 11:08
Jag märkte att om man surfade mycket och sen stängde ner fönstret så fanns tydliga märken kvar efter webbfönstret.
Så det jag skulle kolla efter är en plasma med orbiter samt som LG:n har whitewash så man kan "städa" rutan lite då och då. Jag ska även dra ner kontrasten en del som Joakim föreslog.
Kan det va så att en plasma har en "inkörningstid" också innan den blir lite varm i kläderna och att den är lite känsligare i början?
Postad 25 April 2005 - 17:56
Kan det va så att en plasma har en "inkörningstid" också innan den blir lite varm i kläderna och att den är lite känsligare i början?
Nja, nästan i allafall...fosforn lyser starkare den första tiden (200h vad jag hört), det är under denna period man skall vara lite försiktigare och inte köra kontrasten på fullt blås eller se för mycket på bild med sorgkanter eftersom fosforn kommer att slitas ojämnt (dvs de pixlar som ej är igång så mycket när man ser på tv med sorgkanter kommer lysa starkare än de andra i fullscreen om man inte passar sig)...dock är de nya generationerna av plasmaTV betydligt bättre än deras föregångare och risken för inbränning är precis lika stor eller liten som med en vanlig CRT med kontrasten ställd på tok för högt. En bra tumregel är att ha kontrasten mellan 40-60 och helst aldrig över 50 (i steg om 100), fabriksinställningarna verkar av nån anledning alltid vara maxade vilket är rätt dumt....behöver man maxa kontrasten har man köpt fel TV helt enkelt.
Enda gången jag märkt ens antydan till "inbränning" på min plasma är om man i mörker har en statisk bild och sen stänger av TVn, då kan bilden hänga kvar en liten stund....men detta fenomen har jag även sett på min Widescreen CRT.
Postad 04 August 2005 - 02:16
Hej!
För att minimera risken för inbränning och dessutom maximera livslängden på plasman så sänker du kontrasten till 40-45% redan från början. Dessutom skall du undvika att kolla på vanligt 4:3 matrial dvs standard- TV-utsändningar eller VHS utan att använda något av TV'ns stretch lägen dvs något av Zoom lägena så undviker du omvänd inbränning. Finns möjlighet att skjuta på bilden i flera steg horisontellt i zoomläget via fjärrens upp-ner knappar eller genom något menyalternativ använd det då så mycket som möjligt för att få så mycket som möjligt av loggan ur bild. Nackdelen är naturligtvis att ibland blir vissa personers ansikten ur bild men oftast inte. Jag kör med maximalt skjuten bild uppåt(min Sony KP-51PX3 CRT bakprojektion kan skjuta bilden horisontellt 5 steg uppåt och 5 steg nedåt med fjärrens joystick) och i Smart zoom läget för behagligast bild vid Tv tittande!!.
Räknas svart som en "visad färg" som kan bränna fast? eller räknas detta som ej upplyst, precis som när plasman är avstängd?
Postad 04 August 2005 - 03:30
Så, är det någon som vet? Min gissning är att svart "tar" på pixlarna, fast inte lika mycket som vitt gör. Kan det vara en tänkbar teori?
Eller "bränns" den också eftersom svart är en färg som ögat/hjärnan inte kan uppfatta.
Postad 04 August 2005 - 07:55
Hej!
Räknas svart som en "visad färg" som kan bränna fast? eller räknas detta som ej upplyst, precis som när plasman är avstängd?
På CRT projjar så är svart absolut svart och den fosforytan är därmed ej på där pitch black visas. På plasma däremot så kan man ej få helt totalt svart. Det tar ett tag för varje fosforcell att gå av/på vilket skulle ge eftersläp dessutom skulle de tusentals på/avstängningarna slita på elektroniken onödigt mycket!. Man får därmed lite grått vilket kan ses om man kollar i helt mörkt rum!. Liten effekt ligger därmed på hela tiden även vid svart.
Däremot så kan man naturligtvis få inbränning en så kallad omvänd inbränning där den använda delen av skärmen slits mer än de svarta området och i värsta fall om man misshandlar TV'n tillräckligt mycket kan det se ut så här:
Man skall försöka använda hela ytan så mycket som möjligt!. Försök hålla det svarta kanterna under 30% av den totala titt-tiden .
Postad 04 August 2005 - 15:09
Det är viasat1 loggan som är inbränd, sport och live syns när man väljer white wash. Han gillar att titta på golf och tittar på viasat1 ca 6 till 8 timmar i veckan..
Han klagade hos affären där han köpte den och de sa att det går på garantin om man ej har kört 100% kontrast vilket han inte har gjort, kör med ca 60%. Kostanden att byta ut en panel är ca 13000 kr (42" plasma).
Uppdatering:
2 tekniker kom och skiftade paneler och enligt kompisen så gick det på 20000 kr!
Tillverkaren av plasman sa att det egentligen inte går på garantin men var bussig och bytte ut plasmapanelen, menade att det är återförsäljaren som ska informera att man kan får inbränningar i en plasma om man ser på en kanal för länge.
Vilken försäljare säger till en kund att det går att få inbränningar i en plasma och att det ej går på garantin, så de mörkar istället annars så skulle de få problem att sälja plasmor till sina kunder!
Tycker att alla som har en plasma ska vara försiktiga att köra en och samma kanal för länge, personligen skulle jag aldrig köpa en plasma om jag skulle använda t.ex. en x-box för att spela, det är för lätt att få inbränningar i en plasma även om tillverkarna säger (ljuger?) att det inte är några problem med inbränningar.
Är själv en nöjd Samsung-plasma ägare...
Här har ni en länk som bekräftar att det är ganska lätt att få inbränningar:
avsforum
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 04 August 2005 - 19:05.
Postad 04 August 2005 - 16:06
Hej!
På CRT projjar så är svart absolut svart och den fosforytan är därmed ej på där pitch black visas. På plasma däremot så kan man ej få helt totalt svart. Det tar ett tag för varje fosforcell att gå av/på vilket skulle ge eftersläp dessutom skulle de tusentals på/avstängningarna slita på elektroniken onödigt mycket!. Man får därmed lite grått vilket kan ses om man kollar i helt mörkt rum!. Liten effekt ligger därmed på hela tiden även vid svart.
Däremot så kan man naturligtvis få inbränning en så kallad omvänd inbränning där den använda delen av skärmen slits mer än de svarta området och i värsta fall om man misshandlar TV'n tillräckligt mycket kan det se ut så här:![]()
![]()
![]()
Man skall försöka använda hela ytan så mycket som möjligt!. Försök hålla det svarta kanterna under 30% av den totala titt-tiden .
Aaah, tack för bra svar!
Postad 04 August 2005 - 16:13
Jag känner en som har en plasma. Han har haft den i ca 1år och har inbrända loggor i sin skärm!
Det är viasat1 loggan som är inbränd, sport och live syns när man väljer white wash. Han gillar att titta på golf och tittar på viasat1 ca 6 till 8 timmar i veckan..
Han klagade hos affären där han köpte den och de sa att det går på garantin om man ej har kört 100% kontrast vilket han inte har gjort, kör med ca 60%. Kostanden att byta ut en panel är ca 13000 kr (42" plasma).
Tillverkaren av plasman sa att det egentligen inte går på garantin men var bussig och bytte ut plasmapanelen, menade att det är återförsäljaren som ska informera att man kan får inbränningar i en plasma om man ser på en kanal för länge.
Vilken försäljare säger till en kund att det går att få inbränningar i en plasma och att det ej går på garantin, så de mörkar istället annars så skulle de få problem att sälja plasmor till sina kunder!
Tycker att alla som har en plasma ska vara försiktiga att köra en och samma kanal för länge, själv så skulle jag aldrig köpa en plasma om jag skulle använda t.ex. en x-box för att spela, det är för lätt att få inbränningar in en plasma även om tillverkarna säger (ljuger?) att det inte är några problem med inbränningar...
avsforum
Det var iaf en schysst tillverkare.
Håller med om att det "mörkas" mycket med möjligheten till inbränning från försäljare, speciellt när det ej heller går på garantin.
Samma sak gäller att man inte får lägga ner plasman. Det var tur att killen på poståkeriet informerade mig om det, när jag tänkte plocka lös plasman från pallen, lägga den ner i bilen, och frakta hem den själv. Han passade även på att berätta om en kille som inte visste om det, och lade ner och fraktade hem sin 50" Bang Olufsen... han fick ta det på hemförsäkringen...
Jag använder min plasma för xboxen, och lirar utan problem med den. Dock har jag hela tiden vissa faktorer i bakhuvudet, och ser till att aldrig köra saker med statiska objekt på skärmen under en längre tid. Kunskap och sunt förnuft räcker långt!
Postad 04 August 2005 - 16:21
Vad händer nu när plasmapriserna är på väg ner?Jag känner en som har en plasma. Han har haft den i ca 1år och har inbrända loggor i sin skärm!
Tycker att alla som har en plasma ska vara försiktiga att köra en och samma kanal för länge, själv så skulle jag aldrig köpa en plasma om jag skulle använda t.ex. en x-box för att spela, det är för lätt att få inbränningar in en plasma även om tillverkarna säger (ljuger?) att det inte är några problem med inbränningar...
avsforum
Det var iaf en schysst tillverkare.
Håller med om att det "mörkas" mycket med möjligheten till inbränning från försäljare, speciellt när det ej heller går på garantin.
Samma sak gäller att man inte får lägga ner plasman. Det var tur att killen på poståkeriet informerade mig om det, när jag tänkte plocka lös plasman från pallen, lägga den ner i bilen, och frakta hem den själv. Han passade även på att berätta om en kille som inte visste om det, och lade ner och fraktade hem sin 50" Bang Olufsen... han fick ta det på hemförsäkringen...
Jag använder min plasma för xboxen, och lirar utan problem med den. Dock har jag hela tiden vissa faktorer i bakhuvudet, och ser till att aldrig köra saker med statiska objekt på skärmen under en längre tid. Kunskap och sunt förnuft räcker långt!
Kan tänka mig att många personer som köper plasmor inte vet ett skvatt att det finns vissa saker att tänka på!
Vem kommer att betala kostnaden om det blir inbränningar?
Ska kunden, återförsäljaren eller tillverkaren betala reparation av inbränning av plasmor i framtiden, eller rent av tv-bolagen som har idiotiska loggor?
Postad 04 August 2005 - 16:22
Ska kompletera projektorn med en tv för data och tv, kanske lcd är det man ska satsa på?
Postad 04 August 2005 - 16:36
Är Plasma som datamonitor helt uteslutet, då är det ju långa perioder med samma bild, t.ex. startmeny etc.
Ska kompletera projektorn med en tv för data och tv, kanske lcd är det man ska satsa på?
Välj en LCD! Har själv en LCD skärm och det går inte att jämnföra med en plasma när det gäller inbränningar...
Det går att få inbränningar i en LCD men det är klar mycket lättare att få det på en plasma.
Enligt min erfarenhet, jobbar i IT-branschen så är det otroligt svårt att få inbränningar i dagens modeller av LCD-skärmar/TFT-skärmar. Kör med en skärmsläckare!
Postad 04 August 2005 - 17:00
Postad 04 August 2005 - 17:49
Är Plasma som datamonitor helt uteslutet, då är det ju långa perioder med samma bild, t.ex. startmeny etc.
Annars så kan du dölja starmenyn.
Postad 04 August 2005 - 19:53
Vad händer nu när plasmapriserna är på väg ner?
Kan tänka mig att många personer som köper plasmor inte vet ett skvatt att det finns vissa saker att tänka på!
Vem kommer att betala kostnaden om det blir inbränningar?
Ska kunden, återförsäljaren eller tillverkaren betala reparation av inbränning av plasmor i framtiden, eller rent av tv-bolagen som har idiotiska loggor?
Inbränningar, felanvändning av plasma (t.ex att lägga den ner), mm täcks ej av garantin, och framgår i manualen. Kortfattat konsumenten kommer få stå för kostnaderna. Personligen anser jag att säljaren bör ha något sorts informationsansvar... men det är väll antagligen ett dåligt drag ekonomiskt för dem...
En bra sak är dock att många har börjat ha "softare logos", såsom Canal+ med sina mindre, halv-transparenta logotyper. Dock Z-tvs och 3'ans logotyper är ju rent av hemska ur det hänseendet...
Postad 04 August 2005 - 20:11
Som själv sett det eller haft en egen plasma och upplevt det?
Borde ju vara rätt många plasma ägare här?
Har en kompis som använder inbränning som argument för att slippa köpa plasma
Postad 04 August 2005 - 20:34
är det någon i detta forum som överhuvudtaget upplevt inbränning?
Har en kompis som använder inbränning som argument för att slippa köpa plasmaså det vore kul att höra någon som själv upplevt det (d.v.s inte hört via någon kompis etc.)
Inte jag, fast jag har bara haft den i en månad oxå =)
Personligen misstänker jag att inbränningsproblemet blivit mindre med tiden. När plasmorna lanserades så sades det att dom lever i ca 3 år, och sedan är gasen slut. Min plasma har beräknad livslängd på 5 timmars tv-tittande om dan, 7 dar i veckan, så skall det vara ca 25 år (så jag ger min 8
Det jag menar är att tekniken blir bara bättre och bättre, men dom initiala fördommarna hänger kvar.
Håller med om att det är intressant att se hur många som har plasma som upplevt inbränning.
Kanske dax för en liten omröstning bland de som haft plasma i mer än 1 år?
Postad 04 August 2005 - 21:44
Har en kompis som använder inbränning som argument för att slippa köpa plasmaså det vore kul att höra någon som själv upplevt det (d.v.s inte hört via någon kompis etc.)
Jag har haft inbränning av TV4:a logga efter ivrigt tittande på reklamfri(redigerade dvd inspelningar)Pioneer 434 Hände i slutet av maj Efter ca 2 månaders TV4:a logga så började den blekna bort i slutet av Juli Så nog fan kan det hända..trots att jag är super försiktig så glömde jag det under några sjukdagar
Tur att det var TV4:as d###### logga och inte typ Eurosport eller annan större logga..
Plasma och loggor är inte så bra har du en plasma så sätt på en logga i 8-12 timmar så får du se vad som kan hända D###### skit TVn
Postad 04 August 2005 - 22:25
Besöker kompisen som hade problemet ett antal gånger i veckan, var själv där när teknikerna skiftade panel.
Sade åt honom att försökta tvätta bort loggan men efter ca 10 timmars white wash så var den inbrända loggan kvar. Man ser inte inbränningarna på en gång, plasman måste bli varm detta tar ca 30 minuter. Akta er för viasat sport 1:s logga, särskilt när de kör livesändningar för då lägger dom till texten live som måste ha en kontrast på 100%!
Tittade också i hans manual och där stod ingenting om att garantin inte gäller om man tittar på kanaler som kör med loggor. Han använde detta som argument när han felanmälde plasman...
Postad 04 August 2005 - 22:55
Besöker kompisen som hade problemet ett antal gånger i veckan, var själv där när teknikerna skiftade panel.
Sade åt honom att försökta tvätta bort loggan men efter ca 10 timmars white wash så var den inbrända loggan kvar. Man ser inte inbränningarna på en gång, plasman måste bli varm detta tar ca 30 minuter. Akta er för viasat sport 1:s logga, särskilt när de kör livesändningar för då lägger dom till texten live som måste ha en kontrast på 100%!
Tittade också i hans manual och där stod ingenting om att garantin inte gäller om man tittar på kanaler som kör med loggor. Han använde detta som argument när han felanmälde plasman...
Surt...
Har själv Amitech'en. Det sitter en Samsung-panel i den, såsom i många andra plasmor...
Den har en mycket OEM'ad manual, i princip bara bytt ut namnet i PDFen (i min tryckta version som följde med nämns aldrig Amitech, det refereras hela tiden till 42" Plasma Display
Citerat, PDF sid 4;
Important Tips
Image Retention effect(Image Sticking) --
...
"
4. Notice:
- It is very important to notify every buyer/customer this information and All Branches/Buyers/Customers should be fully aware of this.
- Image Sticking in PDP products couldn't get the support from a manufacturer, and does not come under the warranty.
"
Om ni vill kika finner ni manualen på; http://www.amitech.d...on=vis#download
Postad 14 August 2005 - 20:19
- Brightness - Passa sig för!
- Contrast - Passa sig för?
- Sharpness - spelar väll ingen roll?
Nån mer paramutter?
Statiska saker, såsom logotyper, bör man passa sig för.
Även att alltid kolla på "widescreen" med svart uppe och nere, speciellt i början, för att undvika ojämnt slitage.
vg bekräfta/dementera/rätta eller fyll på...
Postad 14 August 2005 - 20:24
Postad 14 August 2005 - 20:30
Postad 14 August 2005 - 22:48
Menyn till Spiderman 2 hade bränts fast riktigt ordentligt i plasman.
Den låg som ett filter över nästan hela bilden när man kollade på filmen där.
Inte speciellt bra reklam för den teven/affären.
Postad 15 August 2005 - 03:20
Mvh Lorryquai
Postad 15 August 2005 - 09:48
- Sharpness - spelar väll ingen roll?
Nån mer paramutter?
bara för att verifiera. Inte f-n spelar väll Sharpness nån roll? Det är väll endå Contrast och Brightness inställningarna man skall passa sig för, samt statiska saker?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
131 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?