Nu kanske du inte kan få upp en sån men för mig var det verkligen rätt.
Fotbolls-VM i HDTV - tekniska frågor!
Humax HDCI-2000
(Digitalboxar)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Sagemcom ITD-81 HD
(Digitalboxar)
|
2
|
(5)
|
Inga priser |
Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV) (3140 inlägg)
|
15 år sedan |
Humax HDCI-2000 (712 inlägg)
|
17 år sedan |
Canal Digital (inkl. HD) och Viasat i samma box? (19 inlägg)
|
18 år sedan |
Rösta! Problem med HDTV box. (12 inlägg)
|
18 år sedan |
Fotbolls-VM i HDTV - icke-tekniska frågor! (154 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 02 June 2006 - 07:38
Nu kanske du inte kan få upp en sån men för mig var det verkligen rätt.
Postad 02 June 2006 - 12:23
Enda orosmomentet nu är väl detta om min burk skall orka med att ta hand om kodningen... spännande! Vad tror ni om en Mac mini G4 1,25, 1GB RAM - räcker det?
Redigerat av wiberg, 02 June 2006 - 12:23.
Postad 02 June 2006 - 12:47
//Carlos
Postad 05 June 2006 - 18:32
Hej, hur har du tänkt avkoda, med vilken decoder? och annan mjukvara?
//Carlos
Ingen som får in testsändningarna i hd? eller har dom inte börjat sända i den nyahd kanalen (marksänt/boxer)
Postad 05 June 2006 - 20:48
Bifogad fil(er)
Postad 05 June 2006 - 21:29
Ingen som får in testsändningarna i hd? eller har dom inte börjat sända i den nyahd kanalen (marksänt/boxer)
Se här: https://www.minhembi...dpost&p=1049531
Postad 06 June 2006 - 00:35
Se här: https://www.minhembi...dpost&p=1049531
Holy crap! Testsändningarna har varit igång i 1½ dygn och man missar det för att det står i fel tråd. Illa!
Jag får in kanalen men får bara ljud, ingen bild än så länge.
Postad 06 June 2006 - 09:59
Postad 06 June 2006 - 21:34
Men det kommer väl att sändas i WS med DD5.1 även i digital-SDTV?Själv skulle man bli nöjd om man kunde få se ett helt VM i DD och Widescreen, sen kan vi börja snacka HD...
Har jag för mig att jag läst i någon tråd här i alla fall.
Börjar bli skapligt många trådar om VM och HD nu så man tappar ju kollen på alla trådar...
Postad 06 June 2006 - 21:50
Tack!Ja...Men det kommer väl att sändas i WS med DD5.1 även i digital-SDTV?
Postad 06 June 2006 - 23:35
(tittar på Nacka sändaren, stockholm)
1. Min antenn är känslig för om sändningen är vertikal eller horisontell, vilket är de marksända digitaltv?
2. Har någon en upfattning om vilken signalstyrka som krävs? (jag har 95%)
3. Har någon en uppfattning om vilken signalkvalitet som krävs? (jag har ca. 75-82%)
Postad 06 June 2006 - 23:39
Ja...Men det kommer väl att sändas i WS med DD5.1 även i digital-SDTV?
nja bara svt som sänder dd5.1... tv4 har enbart stereo ljud...
Postad 07 June 2006 - 09:59
Tekniska frågor kring marksänd HDTV:
(tittar på Nacka sändaren, stockholm)
1. Min antenn är känslig för om sändningen är vertikal eller horisontell, vilket är de marksända digitaltv?
2. Har någon en upfattning om vilken signalstyrka som krävs? (jag har 95%)
3. Har någon en uppfattning om vilken signalkvalitet som krävs? (jag har ca. 75-82%)
Men hur vet du att du har den signalkvalitén i den marksända HDTV-kanalen? Eller sitter du på en Sagem HDTV-box? Finns det något annat sätt att kolla vilken signalkvalitet och styrka man har?
Postad 07 June 2006 - 10:08
antingen via en digitaltv box eller via ett tv kort (usb, firewire m.m) om man använder tv kort så följer det med program för att titta på tv, Dom har alltid en graf stapel indikator som visar signalstyrkan.
Postad 07 June 2006 - 10:22
Väntar på HD-boxen men har tittat på styrka och kvalite med en vanlig smartbox t-15. Där får jag förövrigt in HD-kanalen men endast ljudet (kanal 95)... och när jag försöker kolla nivåerna på den kanalen går det inte med smartboxen... som dessutom gärna hänger sig när jag laborerar med detta...
Någon!
Postad 07 June 2006 - 11:02
Jag vet inte styrka och kvalite på HD-kanalen, detta är de värden jag får på de andra kanalerna och det indikerar ju hur väl mottagningsförhållandena är och hur väl antennen fungerar... Därför intressant om någon som testat att ta in HD-kanalen hade någon uppfattning om vad som krävs för att få det att funka.
Väntar på HD-boxen men har tittat på styrka och kvalite med en vanlig smartbox t-15. Där får jag förövrigt in HD-kanalen men endast ljudet (kanal 95)... och när jag försöker kolla nivåerna på den kanalen går det inte med smartboxen... som dessutom gärna hänger sig när jag laborerar med detta...
Någon!
Kolla denna tråd:
Lämplig mjukvaruavkodare för HD-sändningar DVB-T
Postad 07 June 2006 - 14:18
med ett Asus P7131-Dual DVB-T kort.
Postad 07 June 2006 - 18:33
Jag har fått in HD-kanalen i kanallistan, men naturligtvis går det inte att se något eftersom boxen inte är HD.
Nu undrar jag, om jag spelar in något från kanalen på HDD, sen för över filen till datorn, tror ni att det går att se något då?
Postad 08 June 2006 - 06:45
Jag har Dilog 550.
Jag har fått in HD-kanalen i kanallistan, men naturligtvis går det inte att se något eftersom boxen inte är HD.
Nu undrar jag, om jag spelar in något från kanalen på HDD, sen för över filen till datorn, tror ni att det går att se något då?
Troligtvis inte.
Postad 08 June 2006 - 16:59
Varför?Jag har Dilog 550.
Troligtvis inte.
Sparar den inte bara ner strömmen på hårddisken?
Postad 08 June 2006 - 17:46
Varför?Jag har Dilog 550.
Troligtvis inte.
Om boxen inte är HD så kan den nog inte ta mot signalen och göra om den till lagringsbar videoformat. Den enda box som jag vet kan göra detta är Dreambox.
Varför inte prova och sen rapportera i detta forum.
/staffan
Postad 10 June 2006 - 00:42
Vill se matchen i HDTV imorgon!!!
Postad 10 June 2006 - 01:04
Postad 10 June 2006 - 05:16
Redigerat av Leatherface, 10 June 2006 - 05:20.
Postad 10 June 2006 - 09:18
Postad 10 June 2006 - 10:00
Tekniska frågor kring marksänd HDTV:
Marksänd digital-tv = horisontell.
Postad 10 June 2006 - 13:21
Du har nog rätt, jag får bara DD-ljudet.Varför?Jag har Dilog 550.
Troligtvis inte.
Om boxen inte är HD så kan den nog inte ta mot signalen och göra om den till lagringsbar videoformat. Den enda box som jag vet kan göra detta är Dreambox.
Varför inte prova och sen rapportera i detta forum.![]()
/staffan
Jag försökte med en rövare som inte gick.
Postad 11 June 2006 - 13:44
Det är kopplat till vanligt antenn... funkar rätt bra.. får in alla gratiskanaler samt hd kanalen fast inte någon vanlig tv4 kanal.. bara tv4 sthlm men det är väl inte där vm sänds?
Det mesta funkar bra.. fast jag får bara ljud å bild på SVT kanalerna... på HD Kanalen får jag BARA ljud!!... Varför är det så?
edit: det är skitsamma om jag får just hd eller inte.. det enda jag vill är att få in svt1&2 + tv4.. altså vm kanalerna... med hyfsat ljdu och bild..
Redigerat av matte2k, 11 June 2006 - 13:48.
Postad 11 June 2006 - 13:59
Har ett externt DVB (?) kort.. Lifeview heter det...
Det är kopplat till vanligt antenn... funkar rätt bra.. får in alla gratiskanaler samt hd kanalen fast inte någon vanlig tv4 kanal.. bara tv4 sthlm men det är väl inte där vm sänds?
Det mesta funkar bra.. fast jag får bara ljud å bild på SVT kanalerna... på HD Kanalen får jag BARA ljud!!... Varför är det så?
edit: det är skitsamma om jag får just hd eller inte.. det enda jag vill är att få in svt1&2 + tv4.. altså vm kanalerna... med hyfsat ljdu och bild..
Du behöver både ett program och en codec som klarar mpeg4 (h.264). Kombinationen DVB Viewer och CoreAVC eller codecen som följer med PowerDVD 7 TRIAL VERSION verkar fungera bäst. Du kan läsa allt om detta i följande tråd:
https://www.minhembi...0
Postad 15 June 2006 - 15:08
Har ett externt DVB (?) kort.. Lifeview heter det...
Tänkte bara informera att "tv4 sthlm" är vanliga tv4, anledningen att du får in den är att du tar in sändningen från en sändare där den är vald som standard (antagligen Nacka?). Tar du från en annan sändare har den ett annat namn, utbudet är detsamma förutom dom lokala sändningarna. Tidigare hette kanalen enbart tv4 men för att underlätta får dom ett tillägg på slutet med områdets namn, gäller hela marksända nätet. Mao, samma utbud men nytt namn i kanallistan.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

24 bilder
93 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?