Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
3140 svar till detta ämne
Postad 24 maj 2006 - 10:13
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
CD ska få in boxarna till sitt lager imorgon så det utesluter nog att de skickas idag  däremot så håller jag med dig att det inte är så troligt att de skickas ut imorgon utan tidigast fredag, troligast måndag, men CD lovar att vi ska få boxarna innan 1:a juni.
/staffan
Postad 24 maj 2006 - 10:49
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Uppgraderingssuget är enormt, men jag har en fråga till er som redan kör CD med HDkanalen. Några av er kör säkert med en lågupplöst plasma som jag själv har. Är det värt besväret (bildkvalite) att hoppa på fotbolls-vm i HDTV ?
jeje
Postad 24 maj 2006 - 11:34
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
jeje: har du en plasma med 480 linjer så är det bortkastade pengar att skaffa HD. Du lär inte se någon skillnad jämfört bredbilds-sändningarna i 576i. Förutsatt att dessa håller hög kvalitet och inte är sönderkomprimerade, men det tror jag inte dom kommer att vara eftersom dom är nedkonverterade från HD-sändningen. Men se till att du har en digital källa, boxer eller satellit.
Postad 24 maj 2006 - 12:15
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
tack veritas.
Jag har en plasma med 480 linjer och kör CD via ett halvtaskigt kabelnät, tänkte investering av parabol kan nog göra att jag får lite bättre bild. Men det kanske är bättre att avvakta med parabol och hdtv till det är dags för uppgradering av tv. Får väl köpa nåt annat kul.
jeje
Postad 24 maj 2006 - 12:36
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
jaha ja då har man beställt boxen 
den hade inte kommit idag men dom var säkra på att den skulle skickas ut nästa vecka
Boxen ersätter nuvarande box,så man behöver inte ha två st boxar.
gamla abbonemanget kvarstår,den enda skillnaden är att man betalar 2095 för den nya boxen.
Det är SVT som sänder fotbolls VM i HDTV vilket blir i en separat kanal.
alla HDTV matcher är GRATIS! för dom som köper HDTV boxen,alltså inget pay per view.
jag är inte säker på om jag får bild så det återstår att se,tog en rövare
Postad 24 maj 2006 - 12:41
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Uppgraderingssuget är enormt, men jag har en fråga till er som redan kör CD med HDkanalen. Några av er kör säkert med en lågupplöst plasma som jag själv har. Är det värt besväret (bildkvalite) att hoppa på fotbolls-vm i HDTV ? jeje
<{POST_SNAPBACK}>
självklart! det finns ingen tvekan. du kommer att få en betydligt skarpare bild. den största skillnaden du kommer att se är att "lego klossarna" försvinner vilket gör att bilden blir skarpare vid rörelse. just sport sändningar är perfekt för HDTV då det är mycket som rör sig på skärmen,detaljerna kvarstår vilket dom inte gör med vanlig PAL sändning.
Postad 24 maj 2006 - 13:02
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
självklart! det finns ingen tvekan. du kommer att få en betydligt skarpare bild. den största skillnaden du kommer att se är att "lego klossarna" försvinner vilket gör att bilden blir skarpare vid rörelse. just sport sändningar är perfekt för HDTV då det är mycket som rör sig på skärmen,detaljerna kvarstår vilket dom inte gör med vanlig PAL sändning.
tack för svar patrik Har du själv en lågupplöst plasma och kör hdtv via CD ?
Postad 24 maj 2006 - 13:06
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
tack för svar patrik Har du själv en lågupplöst plasma och kör hdtv via CD ?
<{POST_SNAPBACK}>
jag har haft innan den plasman jag har nu. körde en hel del HDTV på den lågupplösta plasman men inte genom CD.
Postad 24 maj 2006 - 13:20
jeje
-
jeje
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Ok tack för hjälpen!
Det är väl bara å ta på sig spendrupsbyxorna och gå ut å handla.
jeje
Postad 24 maj 2006 - 13:50
Unregistered9d92349c
-
Unregistered9d92349c
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det ska verkligen bli en upplevelse att se VM i HD men jag ser verkligen inte fram emot att se denna box stå framme Om det nu är den, så är det banne mig det fulaste jag har sett på länge ! Är det verkligen CDs Nya HD Box ??
Postad 24 maj 2006 - 13:52
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
...och det jag skrev gäller fortfafarande, bilden blir inte skarpare på en TV med 480 linjer såvida inte den vanliga PAL-sändningen är kass och överkomprimerad. Den blockighet som nämnts är alltså de problem som kan synas då bilden komprimeras för hårt vilket, som jag redan sagt, inte tror blir fallet med den "vanliga" PAL-sändningarna eftersom den bara är en nedskalad version av HD-sändningen. Legoklossar beror på komprimeringen, inte på PAL. Dåligt komprimerad HDTV har också legoklossar.
Hur kan
1080--->480.......bli bättre än:
576--->480.........?
Det blir det inte, alltså det är lika bra att se:
1080--->576--->480. D v s de vanliga PAL-sändningarna, nedskalade av SVT till 576i innan utsändning.
Viktigast är nog att skaffa en bra källa om man har kass kabel-tv, d v s köpa parabol eller boxer.
Smyken: Det är inte boxen du skall titta på.
Redigerat av Veritas, 24 maj 2006 - 13:53.
Postad 24 maj 2006 - 14:00
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
...och det jag skrev gäller fortfafarande, bilden blir inte skarpare på en TV med 480 linjer såvida inte den vanliga PAL-sändningen är kass och överkomprimerad. Den blockighet som nämnts är alltså de problem som kan synas då bilden komprimeras för hårt vilket, som jag redan sagt, inte tror blir fallet med den "vanliga" PAL-sändningarna eftersom den bara är en nedskalad version av HD-sändningen. Legoklossar beror på komprimeringen, inte på PAL. Dåligt komprimerad HDTV har också legoklossar.
Hur kan
1080--->480.......bli bättre än: 576--->480.........?
Det blir det inte, alltså det är lika bra att se:
1080--->576--->480. D v s de vanliga PAL-sändningarna, nedskalade av SVT till 576i innan utsändning.
Viktigast är nog att skaffa en bra källa om man har kass kabel-tv, d v s köpa parabol eller boxer.
Smyken: Det är inte boxen du skall titta på.
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir faktiskt bättre bild med HDTV på en lågupplöst. Bilden skalas ner och det gör att man inte ser komprimerings artefakter lika tydligt som på vanlig 576 sändning bla.
Postad 24 maj 2006 - 14:06
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
thetias: det förutsätter att det finns komprimeringsartefakter. Jag förutsätter att dom är så pass små att dom inte syns och därför så gör det ingen skillnad. Se t ex på tv-serier som är producerade i HD men som sänds i PAL, t ex Lost och Sopranos. Bättre bild blir det inte med PAL och fotbolls-vm i 480 linjer blir inte bättre med HD än med PAL.
Redigerat av Veritas, 24 maj 2006 - 14:11.
Postad 24 maj 2006 - 14:11
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
självklart blir bilden skarpare även på en lågupplöst plasma med HDTV "material"
varför? jo därför att HDTV som visas på stora skärmar typ 42tum kan behålla skärpan och detaljerna.
en vanlig PAL sändning som skickas upp till 42tum klarar inte att behålla skärpan och detaljerna iom att ursprungs upplösningen är lägre än vad den är med HDTV material.
du kan ju jämföra det med att ta ett foto som har 768x576 upplösning och visa det i fullskärm på en plasma.
ta samma kort fast med upplösningen 1920*1080 och visa det i fullskärm.
det är inte svårt att gissa sig fram vilken av bilderna som kommer att se bäst ut.
och det har inget med antal pixlar på plasman att göra.
Postad 24 maj 2006 - 14:12
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
thetias: det förutsätter att det finns komprimeringsartefakter. Jag förutsätter att dom är så pass små att dom inte syns och därför så gör det ingen skillnad. Se t ex på tv-serier som är prodcuerade i HD men som sänds i PAL, t ex Lost och Sopranos. Bättre bild blir det inte med PAL och fotbolls-vm i 480 linjer blir inte bättre med HD än med PAL.
<{POST_SNAPBACK}>
Klart de är små artefakter i HDTV sändningarna, JÄMFÖRT med pal sändningen. Sport i 576 på min HDready skärm ser helt bedrövligt ut med all komprimering. Själva sändningen är ju bättre med HD så därför är jag helt övertygad om att bilden blir bättre på hans lågupplösta skärm. Det är en annan sak att man fortfarande ser de vertikala linjerna för tydligt på själva skärmen när den är lågupplöst.
Postad 24 maj 2006 - 14:23
Magnus M
-
Magnus M
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
nja, jag tycker det ser ut som om Sagem boxen är svart på bilderna. Jämför gärna med bilden på boxen som finns på CD's sida.
<{POST_SNAPBACK}>
Den silverfärgade boxen på den franska sidan är helt klart Sagem-boxen, den svarta boxen avviker från Sagems utseende på flera punkter: 1. De tre knapparna längst till vänster saknas, dessa syns tydligt på den silverfärgade. 2. Den svarta boxen har tre "dioder" uppe till vänster, dessa finns inte på Sagems box. 3. Luftintaget på den silverfärgade boxen är identiskt med detsamma på Sagems box.
Postad 24 maj 2006 - 14:34
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
självklart blir bilden skarpare även på en lågupplöst plasma med HDTV "material" varför? jo därför att HDTV som visas på stora skärmar typ 42tum kan behålla skärpan och detaljerna. en vanlig PAL sändning som skickas upp till 42tum klarar inte att behålla skärpan och detaljerna iom att ursprungs upplösningen är lägre än vad den är med HDTV material.
du kan ju jämföra det med att ta ett foto som har 768x576 upplösning och visa det i fullskärm på en plasma. ta samma kort fast med upplösningen 1920*1080 och visa det i fullskärm. det är inte svårt att gissa sig fram vilken av bilderna som kommer att se bäst ut. och det har inget med antal pixlar på plasman att göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, det blir det inte. Nu måste vi bestämma oss vad vi skall diskutera: 1. Upplösning 2. Skalning 3. komprimering I tur och ordning: 1) Det är upplösningen som gör det till HDTV. 480 linjer är inte HDTV, det är inte ens PAL som har 576 linjer. Det har alltså allt att göra med upplösning och antalet pixlar på skärmen. 2) För att visa PAL eller HDTV på en TV med 480 linjer så måste bilden skalas ned till (gissa!) 480 linjer från 1080 och 576 linjer. Har men en TV med hyfsad skalning så spelar det ingen roll om det från början är 576 eller 1080 linjer, det ser lika bra ut ändå i 480 linjer. Har man en TV med dålig skalning ser det lika dåligt ut oavsett vad man skickar till TV:n. 3) Sändningarna komprimeras innan dom sänds ut, dom komprimeras redan i ursprungslandet innan dom kommer till Sverige. Se bara på TV4+ sändningar från La Liga, usel kvalitet p g a överkomprimering, det ser ut som SVCD ibland. Detta (komprimeringsproblemen) har inget att göra med upplösningen annat än att högre upplösning kräver mer bandbredd vilket kan locka en del att komprimera mer. [Förtydligande: hög komprimering kan påverka den upplösning som bilden klarar av att visa, men de s k komprimeringproblemen som diskuterats är oberoende av upplösningen] Men en bra komprimerad PAL-sändning ser lika bra ut på en 480 linjers TV med hyfsad skalning som 1080i. thetias: Hallå, du kan inte jämföra dagens sport-sändningar med de som kommer att vara från fotbolls-vm! Det vi har idag är överkomprimerad skit, värst är NHL-sändningarna på CD. Ofta beror det på att man försöker spara bandbredd i ursprungslandet, d v s USA, Spanien, Italien mm och komprimerar för hårt. Fotbolls-vm å andra sidan kommer att sändas i högsta PAL-kvalitet och dessutom i bredbild (och DD5.1!) vilket är nytt för fotboll. PAL-sändningen är ju dessutom en nedskalad version av HD-sändningen! Det blir med största sannolikhet ingen som helst skillnad på en tv med 480 linjer, PAL-sändningen är tillräckligt bra för att kunna skalas ned till 480 linjer.
Redigerat av Veritas, 24 maj 2006 - 16:20.
Postad 24 maj 2006 - 14:46
Möckhult City
-
Möckhult City
-
Amatör
-
-
85 inlägg
självklart blir bilden skarpare även på en lågupplöst plasma med HDTV "material" varför? jo därför att HDTV som visas på stora skärmar typ 42tum kan behålla skärpan och detaljerna. en vanlig PAL sändning som skickas upp till 42tum klarar inte att behålla skärpan och detaljerna iom att ursprungs upplösningen är lägre än vad den är med HDTV material.
du kan ju jämföra det med att ta ett foto som har 768x576 upplösning och visa det i fullskärm på en plasma. ta samma kort fast med upplösningen 1920*1080 och visa det i fullskärm. det är inte svårt att gissa sig fram vilken av bilderna som kommer att se bäst ut. och det har inget med antal pixlar på plasman att göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, det blir det inte.
Nu måste vi bestämma oss vad vi skall diskutera:
1. Upplösning
2. Skalning
3. komprimering
I tur och ordning:
1) Det är upplösningen som gör det till HDTV. 480 linjer är inte HDTV, det är inte ens PAL som har 576 linjer. Det har alltså allt att göra med upplösning och antalet pixlar på skärmen.
2) För att visa PAL eller HDTV på en TV med 480 linjer så måste bilden skalas ned till (gissa!) 480 linjer från 1080 och 576 linjer. Har men en TV med hyfsad skalning så spelar det ingen roll om det från början är 576 eller 1080 linjer, det ser lika bra ut ändå i 480 linjer. Har man en TV med dålig skalning ser det lika dåligt ut oavsett vad man skickar till TV:n.
3) Sändningarna komprimeras innan dom sänds ut, dom komprimeras redan i ursprungslandet innan dom kommer till Sverige. Se bara på TV4+ sändningar från La Liga, usel kvalitet p g a överkomprimering, ser ut som SVCD ibland. Detta har inget att göra med upplösningen annat än att högre upplösning kräver mer bandbredd vilket kan locka en del att komprimera mer.
Men en bra komprimerad PAL-sändning ser lika bra ut på en 480 linjers TV med hyfsad skalning som 1080i.
thetias: Hallå, du kan inte jämföra dagens sport-sändningar med de som kommer att vara från fotbolls-vm! Det vi har idag är överkomprimerad skit, värst är NHL-sändningarna på CD. Ofta beror det på att man försöker spara bandbredd i ursprungslandet, d v s USA, Spanien, Italien mm och komprimerar för hårt.
Fotbolls-vm å andra sidan kommer att sändas i högsta PAL-kvalitet och dessutom i bredbild (och DD5.1!) vilket är nytt för fotboll. PAL-sändningen är ju dessutom en nedskalad version av HD-sändningen!
Det blir med största sannolikhet ingen som helst skillnad på en tv med 480 linjer, PAL-sändningen är tillräckligt bra för att kunna skalas ned till 480 linjer.
<{POST_SNAPBACK}>
Känns lite tråkigt för min LG projje har bara 480 linjer... Så jag kommer alltså inte se någon skillnad på HD resp vanliga PAL!?!
Redigerat av Möckhult City, 24 maj 2006 - 14:49.
Postad 24 maj 2006 - 14:56
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Veritas: det är möjligt att du har rätt i teorin men i praktiken ser man skillnad hur man än vrider och vänder på det.
säg så här: kör man HDTV på en lågupplöst skärm så är man garanterad Skarp bild i alla lägen vilket man definitivt inte är med vanlig PAL tv.
Redigerat av Unregistered1008, 24 maj 2006 - 14:57.
Postad 24 maj 2006 - 15:19
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Patrik_G: frågan jag har svarat på var: Är det värt besväret (bildkvalite) att hoppa på fotbolls-vm i HDTV ?
Ingen vet med 100% säkerhet hur det blir med sändningarna från fotbolls-vm, men av det artiklar som jag har läst så kan jag inte rekommendera någon med en 480 linjers TV att skaffa HDTV för fotbolls-vm. Detta kommer att bli de bästa sport-sändningarna någonsin, inte bara HD-sändningarna utan även PAL-sändningen, och de går inte att jämföra med något vi sett tidigare. Mökhult City: Kort svar; nej. Längre; Prova, men sannolikheten är liten att du tycker att skillnaden märks. (alt. är värd priset) Jag måste dock göra följande tillägg: när jag skaffade min hdtv-box (CD:s mpeg2-box) så fick jag ett enormt lyft i bildkvaliteten även på de vanliga kanalerna på min HS60. Det berodde på att bilden nu skickades digitalt via DVI/HDMI till projektorn och inte analogt med en 5 m lång s-video kabel. Jag tror att skillnaden mellan DVI/HDMI vs. s-video/RGB kan vara större än HD/PAL [på en lågupplöst plasma/projektor]. Men det beror mycket på signalbehandlingen i TV/projektor och kan skilja från fall till fall.
Redigerat av Veritas, 24 maj 2006 - 15:41.
Postad 24 maj 2006 - 15:46
d99ma
-
d99ma
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Denna konvertern (den för 200 spänn alltså) funkar klockrent för mig på Canaldigitals Combobox. Observera dock att man måste köra på minst 7,5 Volt. Det funkar ej med 6V som det står på paketet . Köp till en reglerbar spänningsadapter. Blev dock en rätt dyr lösning med konvertern, optisk kabel, koaxkabel samt spänningsadaptern.
<{POST_SNAPBACK}>
Låter ju lovande, kjell & co har ställbara adaptrar för ~150 spänn. De har en del olika varianter, vet du vad det krävs för ampere? Det blir ju några kronor, men en ny förstärkare kostar allt mer... /Martin
Postad 24 maj 2006 - 15:58
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Jo, det var det jag menade, att dagens fotbolls sändningar är av skit kvalitet.
Men jag förstår inte hur du resonerar riktigt. Med HD sändningar ser man fler detaljer och har högre bandbredd än med 576i. Hur kan 576 visa lika mycket detaljer även om det är taget från HD?
Okej, jag köper att det blir marginell skillnad mellan bra PAL sändning och HDTV sändning på en lågupplöst skärm.
Postad 24 maj 2006 - 16:09
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Okej, jag köper att det blir marginell skillnad mellan bra PAL sändning och HDTV sändning på en lågupplöst skärm.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju det som jag har försökt förklara hela tiden!
Postad 24 maj 2006 - 18:37
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Om man nu skulle ta ett HD avtal och välja Cmore HD 3mån för 99:- efter dessa 3 mån måste man då ha canal+ paketet för att kunna teckna Cmore Hd?
Eller räcker det med familjepaketet för att kunna teckna Cmore HD efter dessa 3mån?
Postad 24 maj 2006 - 18:59
Unregistered97f17518
-
Unregistered97f17518
-
Användare
-
-
223 inlägg
Sagemboxen finns att beskåda med bilder i nedan länk/artikel, säljs i Danmark från den 31 maj under namnet selector. Här kan man se både fram & baksida samt fjärrkontroll. http://www.recordere...ates/?a=762&z=5
Postad 24 maj 2006 - 19:55
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Om man nu skulle ta ett HD avtal och välja Cmore HD 3mån för 99:- efter dessa 3 mån måste man då ha canal+ paketet för att kunna teckna Cmore Hd? Eller räcker det med familjepaketet för att kunna teckna Cmore HD efter dessa 3mån?
<{POST_SNAPBACK}>
Reglerna nu för ett vanligt abbonemang på C More HD är ju att man ska ha Canal+ också, men jag hoppas att det har klarnat med HD satsningen som kommer under hösten. /staffan
Postad 24 maj 2006 - 20:15
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Sagemboxen finns att beskåda med bilder i nedan länk/artikel, säljs i Danmark från den 31 maj under namnet selector. Här kan man se både fram & baksida samt fjärrkontroll.
http://www.recordere...ates/?a=762&z=5
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för den länken, att det är Sagemboxen syns ju tydligt på fjärren som ju också artikeln påpekar. Vidare så är det kabelversionen av boxen då satellit-in ju är övertejpad med silvertape. Däremot så syns tydligt endast en digital coax ljudutgång så ingen optisk överhuvudtaget. Det blir mer och mer spännade att se hur boxen verkligen kommer att se och vilka anslutningar som finns och vilka som är aktiverade i första releasen av firmware. Undrar vad man kan göra med USB portarna, kanske ansluta USB-minne av något slag. Lika intressant är väl RJ45/Ethemet porten. /staffan
Postad 24 maj 2006 - 20:21
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
har nyss tankat hem demo arsenal-barcelona i 720p från ESPN(7 minuters highlights) och jämfört med sat1(1080i)tyskland och annat 1080i fotboll och jag tycker att progressivt är överlägset när det gäller snabba rörelse... dock verkar skärpan lite sämre än 1080i har också testat winter olympics klip i äkta 1080p och där var allt perfekt inga svagheter!!
såhär ser det alltså ut
720p=bra rörelse behagligt att titta på men inte lika bra skärpa som 1080i
1080i=bra skärpa(mycket mer detaljerat än 720p inte behagligt att titta på i snabba rörelse... känns som slow motion interlace effecterna är för jävliga
1080i med bob deinterlace=lite bättre(behagligare att titta nästan lika bra som 720p) dock lite eftersläpningar hit och ditt ... inte så behagligt som 1080p
1080p=SUPER!!! ser inga problem här det här är framtiden!
Hej Vad hittar du det klippet på ESPN .. Kan inte hitta något ...  Finns det någon annan som vet var man kan hittar just fotbolls klipp i HD ?? Mvh Salakingen
Postad 24 maj 2006 - 20:21
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
nja, jag tycker det ser ut som om Sagem boxen är svart på bilderna. Jämför gärna med bilden på boxen som finns på CD's sida.
<{POST_SNAPBACK}>
Den silverfärgade boxen på den franska sidan är helt klart Sagem-boxen, den svarta boxen avviker från Sagems utseende på flera punkter:
1. De tre knapparna längst till vänster saknas, dessa syns tydligt på den silverfärgade. 2. Den svarta boxen har tre "dioder" uppe till vänster, dessa finns inte på Sagems box. 3. Luftintaget på den silverfärgade boxen är identiskt med detsamma på Sagems box.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med, än mer nu när den danska siten kommit med de fysiska måtten så är det ännu mer klart att den lilla silverfärgade boxen är Sagem. Hoppas att det blir den färgen också men det återstår att se. /staffan
Postad 24 maj 2006 - 20:25
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
En annan intressant fråga är om Sagem boxen kan läsa och avkryptera ett Boxer kort för DVB-T delen eller om kortläsaren endast är till för DVB-S delen. Detta skulle onekligen göra boxen ännu mer användbar.
/staffan
Postad 24 maj 2006 - 20:32
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Däremot så syns tydligt endast en digital coax ljudutgång så ingen optisk överhuvudtaget.
<{POST_SNAPBACK}>
stämmer fick det bekräftat från kundtjänst att så var fallet
Postad 24 maj 2006 - 20:33
Unregistered9d92349c
-
Unregistered9d92349c
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Sagemboxen finns att beskåda med bilder i nedan länk/artikel, säljs i Danmark från den 31 maj under namnet selector. Här kan man se både fram & baksida samt fjärrkontroll.
http://www.recordere...ates/?a=762&z=5
<{POST_SNAPBACK}>
Alltså jag hoppas verkligen att de inte ser ut sådär, jag vet inte varför jag absolut hatar och spyr över hur ful den är och normalt så brukar jag inte bry mig det minsta om hur saker & ting ser ut.
Postad 24 maj 2006 - 20:34
loobenboy
-
loobenboy
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Den silverfärgade boxen på den franska sidan är helt klart Sagem-boxen, den svarta boxen avviker från Sagems utseende på flera punkter:
1. De tre knapparna längst till vänster saknas, dessa syns tydligt på den silverfärgade. 2. Den svarta boxen har tre "dioder" uppe till vänster, dessa finns inte på Sagems box. 3. Luftintaget på den silverfärgade boxen är identiskt med detsamma på Sagems box.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med, än mer nu när den danska siten kommit med de fysiska måtten så är det ännu mer klart att den lilla silverfärgade boxen är Sagem. Hoppas att det blir den färgen också men det återstår att se.
/staffan
<{POST_SNAPBACK}>
Den finns i silver och svart.Skall tydligen vara mycket ful i bägge färgerna men grotesl i silver.De första Sagem boxarna som skeppas ut bli enligt CD i svart.
Postad 24 maj 2006 - 20:35
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Alltså jag hoppas verkligen att de inte ser ut sådär, jag vet inte varför jag absolut hatar och spyr över hur ful den är och normalt så brukar jag inte bry mig det minsta om hur saker & ting ser ut.
<{POST_SNAPBACK}>
haha jo den där vita rackarn ser ju ut som dom har hämtat från nån akutavdelning på nåt sjukhus. hoppas för fn att det blir den svarta lådan
Redigerat av Unregistered1008, 24 maj 2006 - 20:35.
Postad 24 maj 2006 - 20:37
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Oroväckande nyheter från UK och Sky, undrar om det är fransoserna på Sagem som sölar eller om det är någon annan..... http://www.digitalsp...le/ds33323.html boxen liknar inte riktigt Sagem så man kan ju alltid hoppas /staffan
Postad 24 maj 2006 - 20:37
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hej igen !!
Boxen hade ju bara Coxial ut och min förstärkare har bara en Coaxial ingång,
som är upptagen av DVD-spelaren. Då blir det ju ett veldans kopplande i och ur beroende på
vad man vill se på. Är det någon som vet i fall det finns en "Coaxial Växlare" eller d.yl ??
 SK
Postad 24 maj 2006 - 20:41
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
haha jo den där vita rackarn ser ju ut som dom har hämtat från nån akutavdelning på nåt sjukhus. hoppas för fn att det blir den svarta lådan 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, den vita lådan på recordere.dk ser ut som en förbandslåda från sjukhuset, bara röda plusset som saknas.  Däremot skulle jag hellre ta den silverfärgade lådan från de franska bilderna, men uppriktigt sagt så struntar jag i vilken färg den har eller hur den ser ut bara den kommer.... och att den fungerar. /staffan
Postad 24 maj 2006 - 20:41
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Boxen hade ju bara Coxial ut och min förstärkare har bara en Coaxial ingång,
<{POST_SNAPBACK}>
du måste väl ha fler RCA ingångar på förstärkaren eller?
Postad 24 maj 2006 - 20:52
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
De flesta förstärkare har nog bara en digital audio coax ingång, men ofta även en optisk så den övergången som pekats på tidigare i tråden kan nog fungera. I nödfall får man väl koppla ljudet analogt via stereo RCA eller via HDMI direkt till TV:n.
/staffan
Postad 24 maj 2006 - 22:59
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
hdtv är grymmmmmmm personligen så tycker jag om alla matcher gick att producera i hdtv så är det verkligen dags! sdtv är verligen skit nu när man tittar på mkt hdtv material vill man inte gå tillbacka till SDTV igen helt unwatachble för mig typ! dd 5.1 ljud är också suverän känsla!
Redigerat av tega123, 24 maj 2006 - 22:59.
Postad 24 maj 2006 - 23:20
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
[quote]De flesta förstärkare har nog bara en digital audio coax ingång, men ofta även en optisk så den övergången som pekats på tidigare i tråden kan nog fungera. I nödfall får man väl koppla ljudet analogt via stereo RCA eller via HDMI direkt till TV:n. /staffan[/quote] [QUOTE] du måste väl ha fler RCA ingångar på förstärkaren eller?[QUOTE] HEJ Jo min förstärkare har även en optisk ingång, med boxen har ingen optisk utgång !! Jo ljudet får man ju in i tv via HDMI .. Men DD5.1 ljud till förstärkaren kan man ju inte få in via RCA Har många RCA Ingångar men då får man ju bara stereo ljud !!! Har även en "Multi Chanel IN" med RCA, där man kan få in analogt 5,1 men boxen har knappat en sådan utgång. Vill helst inte koppla in DVD på optiska ingången för då blir 5.1 ljudet betydligt sämre. Men man får väl kanske göra det än då !!
Postad 24 maj 2006 - 23:26
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
dd 5.1 och DTS funkar kanon med coaxial här! kan fel på inställningarna på din reciever?
Redigerat av tega123, 24 maj 2006 - 23:46.
Postad 25 maj 2006 - 08:39
maclaes
-
maclaes
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Om man läser vidare på den danska länken om "Våran HDTV box" så säger man att leveranserna är fösenade och att den kommer tidigast 31/5???
Så här brukar det låta när sonyericsson lanserar en ny telefon.
De av oss som är vana vid Microsofts s.k release datum där kan det diffa på 8-9 månader börjar väl gnissla tänder snart om det blir ytterligare förseningar.
Hur som helst är man torsk det finns inga alternativ på kort sikt så låtom oss hoppas och be en bön.
Fader vår, som är på CD,
helgat varde ditt namn
tillkomme HDTV,
ske din vilja, genom antennen, så ock på jorden.
Vår dagliga väntan, giv oss HDTV idag,
och förlåt oss våra klagomål,
såsom ock vi förlåta CD oss skyldiga äro,
och inled oss i frestelse, och fräls oss ifrån analog TV. Amen
Vi knäpper.......och då ser vi HDTV...
/maclaes
Postad 25 maj 2006 - 09:29
Traci*Lords
-
Traci*Lords
-
Användare
-
-
168 inlägg
Att det ska vara så förbaskat svårt att ha både Coaxial och optisk ut på nya prylar så man själv kan välja det som passar förstärkaren
sen kan man ju alltid undra varför Yamaha har 5 optiska in och bara en Coaxial
får ju också lite problem här då Datorn tar Coaxialen och DVDn + Mottagaren varsin Optisk
Alltid ska allting vara onödigt krångligt
//PeO
Postad 25 maj 2006 - 09:34
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
och inspelning
detta är den sämsta boxen någonsin tillverkat
finns inte ens CAM i den...
humaxen är 100 gånger bättre...... varför just sagem? dom suger verkligen
Postad 25 maj 2006 - 10:22
Unregistered9d92349c
-
Unregistered9d92349c
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Om man läser vidare på den danska länken om "Våran HDTV box" så säger man att leveranserna är fösenade och att den kommer tidigast 31/5??? Så här brukar det låta när sonyericsson lanserar en ny telefon. De av oss som är vana vid Microsofts s.k release datum där kan det diffa på 8-9 månader börjar väl gnissla tänder snart om det blir ytterligare förseningar.
Hur som helst är man torsk det finns inga alternativ på kort sikt så låtom oss hoppas och be en bön.
Fader vår, som är på CD, helgat varde ditt namn tillkomme HDTV, ske din vilja, genom antennen, så ock på jorden. Vår dagliga väntan, giv oss HDTV idag, och förlåt oss våra klagomål, såsom ock vi förlåta CD oss skyldiga äro, och inled oss i frestelse, och fräls oss ifrån analog TV. Amen
Vi knäpper.......och då ser vi HDTV...
/maclaes
<{POST_SNAPBACK}>
Klockren !!!
Postad 25 maj 2006 - 10:46
maclaes
-
maclaes
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Det verkar som om både England, Danmark och Sverige går i väntans tider. Enl. tidigare inlägg är det sagt att det är samma chipstillverkare av chipsen till HDTV boxarna.
på sky och även i Danmark har de iallafall bett om ursäkt!
/maclaes
Postad 25 maj 2006 - 10:55
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Nåja, dom är ju inte sena än, eller hur. Enligt CD så skulle dom leverera inna VM vilket börjar den 9/6 om jag inte misstar mig. Kommer boxen den dagen så har dom hållit sitt löfte vad jag kan förstå.
Redigerat av Unregistered828ccd15, 25 maj 2006 - 10:55.
Postad 25 maj 2006 - 11:18
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Den danska boxen är inte exakt samma box som CD:s box, men leveranstid ser ut att vara ungefär samma, d v s nästa vecka.
I england har dom andra boxar, jag tror Sky har valt Pace som leverantör och där har en del nu fått leveransen av boxen skjuten till Augusti. Efter fotbolls-vm.
I tyskland så har det rapporterats om massor med problem med Humax-boxen och flera uppdateringar har släppts, ännu en kommer som skall lösa fler problem, förhoppningsvis innan fotbolls-vm.
Jag har haft två humax-boxar (satellit) och två sagem-boxar (en boxer, en satellit) och Humax-boxarna har varit snyggare men betydligt buggigare och fungerat sämre än Sagems boxar. Fler boxar kommer, men före vm så är det bara Sagems box. Andra tillverkare kommer naturligtvis att anpassa sina boxar till CD så att vi kommer att ha fler boxar att välja på om man så önskar. Så dom som tycker att CD:s box är ful eller "kass" så är det inga problem, det är bara vänta några månader tills dom kommer.
Redigerat av Veritas, 25 maj 2006 - 11:21.
Postad 25 maj 2006 - 12:05
drhawk
-
drhawk
-
Amatör
-
-
65 inlägg
För min del får den gärna vara tillverkad i orange bakelit: Man kan ju alltid ställa en blomma framför eller ställa in den i ett skåp. Levererar den HDTV till Sveriges första gruppspelsmatch är jag mer än nöjd.
Hellre skarp bild på väggen än en skarp box!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|