![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 23 augusti 2006 - 12:47

Postad 23 augusti 2006 - 13:05
Det där med "Panelkvalitet" var väl mer en ren spekulation vad jag kommer ihåg! Det fanns väl ingen fakta bakom? Eller minns jag fel? Adventen har ju aldrig varit dyr, förrutom i Sverige där EG har lagt på ganska saftigt.
stephanterning:
Ok, jag upplever att ljuskällan runt/bakom panelen kan "läcka" ut lite olika beroende på hur du sitter mot skärmen. Men, minns man tillbaka 5-7 år så var ju betraktningsvinkeln lite annat, då handlade det om att bilden försvann i pricip helt när du var ute. Jag kan inte uttala mig om jag kan sätt mig i en fåtölj 5 meter bort i 160 grader och njuta av filmen lika bra som rakt... Men då flyttar jag stolen! Jag antar att detta är som med den svarta ramen, en smaksak!
Postad 23 augusti 2006 - 13:54
Jag kan inget om tekniken bakom eller om panelerna, design är min grej. Och jag vet att när den designades så sa Amoi att den skulle vara sämre och billigare än adventen, därav designen och då skulle man kunna tro att det är anledningen till en annan panel också.
Därmed inte sagt att det är en dålig tv, fantastisk till det priset, men enligt dem så skulle adventen vara bättre kvalitet.
Postad 23 augusti 2006 - 14:42
Jo, jag hörde det där oxå, men vad jag vet så är det lätt att såna "rykten" blir officiella "statements". Jag har aldrig hittat något belägg? Att dom valde en annan panelleverantör var ganska simpelt, den som levererade till Adventen hade ingen 1920x1080 i 42"... det är nog enbart så simpelt! Tittar du på den tekniska spec som finns för Elite, så framgår det att 42":aren har en annan panelleverantör. Jag har varit inne och kikat och de var den enda som hade den.
Ganska intressant är att de har haft en patent-strid med Thomson och har gjort upp. Så det verkar ganska uppenbart att det antaligen sitter samma panel i Thomsons 42" 1080 maskin, bra eller dåligt vet jag inte!
Postad 23 augusti 2006 - 15:23
De verkar dock ljusskygga, för ingenstans avslöjas deras hemort.
Postad 23 augusti 2006 - 15:40
hm... ja, vad säger man. En firma som säljer, radiostyr, pooluppvärmning, IVT uppvärmning och så då Amoi... Jag kollade upp numret (biltele, fanns på .com adressen). Det gick till en Daniel Cederwall i Lilla Edet, kanske en jättebra kille har bara ingen aning! Ska man lägga 20000 kr på nåt så är det ju bra om det finns lite storlek på bolaget man köper av...
Conrad är ju en mycket stor tysk firma, och dessutom har du 14 dagars returrätt o 2 års garanti med. De står oxå för returfrakt vi garanti... svårt att slå!

Postad 23 augusti 2006 - 15:57
Bransch (Huvudnäring) 526130 Postorderhandel med sport- och fritidsutrustning
Nog i uppstartsfasen, snarare än ljusskygg, fast i min värld blir ändå kontentan densamma, köp annanstans om man vill vara säker.
Postad 23 augusti 2006 - 17:10
- Kanelbullen, hon var mycket påstridig gällande postförskottet. Helt omöjligt med så stora/dyra paket som levereras till dörr, sa hon.
Det viktiga e att man ska slippa ligga ute med stålarna ifall det strular till sig. Nåt kan hända innan de lyckas skicka iväg paketet, och då kan det ta tid att få tillbaka stålarna. Nu e ju Conrad stora och att lita på, så ingen fara.
Men ändå, det var OK att betala när de skickar. De ska ringa när jag ska ha kortnumret redo. Jag kör för övrigt engångskortnummer på FSB. Man laddar ett tillfälligt kort med stålar, det som är kvar efter en månad går tillbaka. Gratistjänst...![]()
Men nu e de mycke å fixa: Väggfäste (tips?), htpc, kablage, boxerkort till htpc:n (tips?) etc.
Vad ska man ha till en Amoi 42:a
Hörde för övrigt att Xboxen 360 bara klarar 1080i och inte 1080p. 1080i ska inte passa så bra för PC och spel, det ska flimmra. Synd för Amoi:en klarar ju 1080p.
Nån som kan verifiera? kanske nya PS:n klarar 1080p. Eller är det htpc som gäller?
Lagom ivrig Nonnix
1080i flimrar inte med min Xbox 360 iaf.
Postad 23 augusti 2006 - 17:23
Tack, jag är jättenöjd med bilden i stort. men funderar på att komplttera Amoien med krysslåda 360 / HTPC /PS3. Men det är inte lätt att välja.
Har kört lite PC i 1080p och 1080i. Tycker bilden är bättre i p men graffakortet är inte lika raskt då.
Postad 23 augusti 2006 - 19:07
jag tittar nämligen inte på TV helt framifrån och på stephanterning låter det inte så himla roligt..
Postad 23 augusti 2006 - 20:43
Jag har väldigt svårt att se att man tappar bild på TV:n utan att man sitter hel ruskigt risigt till. Har man tittat på andra LCD/Plasma så tror jag inte det finn något att klara på.
Amoi:n har en betraktningsvinkel på 176 grader och det är ett mycket bra värde. Det jag beskrivit om ett visst "ljusläckage" är det enda jag kan finna. Jag tror att stephanterning är en mycket bestämd herre som vet vad han vill, han var ju på svärtan en del, sen insåg han att han jämförde mot sin Sony Wega Super-trinitron och då kan det ju vara tufft...
Inga andra som har kommentarer till detta??
Postad 23 augusti 2006 - 21:24
lite nyfiken, hur många "grader" kan man sitta och kolla på TVn utan att få någon bildförlust, eller hur man ska beskriva det.
jag tittar nämligen inte på TV helt framifrån och på stephanterning låter det inte så himla roligt..
Det är ju så betraktningsvinkel borde definieras, förr var det kanske intressant med den gamla definitionen (vad den nu är, finns ju ingen standard vad jag vet) men nu när alla apparater har värden mellan 170 och 180 grader är det ju liksom inte intessant längre, på 170 grader kan man ju ändå inte uppfatta mycket även om man ser bilden eftersom den är så smal.. jaja det är ju ett framsteg att många även visar vertikal betraktningsvinkel numera.
Men det intressanta är ju vilken vinkel man kan titta från utan att få någon (med ögonen märkbar) bildförlust.
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga eftersom min apparat fortfarande är på en busstur runt sverige. Men så fort den kommer så ska du få svar.
Postad 23 augusti 2006 - 21:30
Kan någon som ställt in en ny upplösning kanske vara vänlig att bifoga screenshot och beskriva hur de ställt in? :/
SNÄÄÄLLA!
razmus
Postad 24 augusti 2006 - 11:59
lite nyfiken, hur många "grader" kan man sitta och kolla på TVn utan att få någon bildförlust, eller hur man ska beskriva det.
Det är ju så betraktningsvinkel borde definieras, förr var det kanske intressant med den gamla definitionen (vad den nu är, finns ju ingen standard vad jag vet) men nu när alla apparater har värden mellan 170 och 180 grader är det ju liksom inte intessant längre, på 170 grader kan man ju ändå inte uppfatta mycket även om man ser bilden eftersom den är så smal.. jaja det är ju ett framsteg att många även visar vertikal betraktningsvinkel numera.
Men det intressanta är ju vilken vinkel man kan titta från utan att få någon (med ögonen märkbar) bildförlust.
Tyvärr kan jag inte svara på din fråga eftersom min apparat fortfarande är på en busstur runt sverige. Men så fort den kommer så ska du få svar.
Verkar som jag hinner först att svara på detta iaf, TVn kom redan idag! pengarna drogs i måndags eller tisdags. Snabbare än väntat! Nu förstår jag att Kanelbulle inte riktigt gillade frågan och klagomålet på ljusläckage, betraktningsvinkeln är mycket bra men lite mer ljus smiter ut om man tittar mycket från sidan, men färgerna behålls och det går bra att se även från sidan. På min 19" DataLCD blir det tvärtom, bilden blir mörkare från sidan. Jag föredrar att det blir ljusare.
Jag har inte fått allt på plats än men det känns som att man kan sitta ett gäng i en soffa på normalt avstånd utan att någon behöver uppleva denna ökade ljusstyrka.
Än har jag bara provat signalen jag får från väggen via vanlig antennsladd (vet inte exakt vad det är mer, har 1 2 3 4 6 svt24 barnkanalen om det säger nåt) och lite DVD från scart. blev förvånad att vanliga TV-signalen blev så bra, ungefär som med DVD

har inte hunnit lära mig TVn alls än så allt hittills är med fabriksinställningar, men ändå mycket nöjd med allt utom att det är lite osärpa, men det blir det ju på ett foto med om man förstorar det, detta är ju källans upplösning som begränsar.
Det ända negativa hittills är att bilden började försämras lite och drev nedåt på en TV sändning, allt under 1 sekund innan det hoppade tillbaka. Det behöver ju inte ens vara TVn, kan vara ett sändningsmisstag också.
Nu ska datorn uppgraderas innan jag kan göra några utlåtanden om bilden i 1080p. En Intel Core 2 Duo är beställd.
Grafikkortet blir nog Gainward Geforce 7600GS 256Mb Passive (HDMI kabel följer med

Moderkortet blir nog ett Gigabyte GA 965P-DS3
1024Mb RAM borde räcka.
Sen ska jag hitta ett tyst nätaggregat också... och tystare kylning till processorn när jag ser att allt funkar som det ska.
Har inte bestämt mig riktigt vad gäller komponenterna utöver processorn men om någon har några åsikter/förslag kan ni ju PMa mig så håller vi tråden ontopic också.
Edit: Nu är TVn på igen för jag kände att jag ville svara lite noggrannare i antal grader, men det är svårt eftersom ljuset kommer gradvis, från början knappt märkbart när men flyttar sig ut men strax efter att man kommer utanför gänget i soffan tycker jag bilden blir lidande eller hur man ska säga.. alltså, ett gäng i soffan funkar men efter det blir bilden ljusare men förutom ljusnivån är bilden fortfarande bra. I vertikal vinkel upplever jag att ljuset kommer snabbare än horisontellt. Så är från normalt avstånd tycker jag inte bilden upplevs suddig heller som jag sade innan, från TV alltså. Så jag slipper nog köra via datorn för vanligt TV-tittande

Redigerat av necksnapper, 24 augusti 2006 - 12:12.
Postad 24 augusti 2006 - 13:15
Då jag har min dator i ett annat rum behöver jag rätt lång kabel. Är det här rätt kabel om jag ska koppla DVI från datorn till HDMI på AMoi'n?
http://www.kjell.com/?item=98144&path=
Postad 24 augusti 2006 - 13:20
Yepp, rätt kabel! Tänk på att du måste ha en ljudkabel oxå, den ska ha en "freestyle" plugg i TV-ändan. Så får du ljud oxå!

Postad 24 augusti 2006 - 13:25
radiozo:
Yepp, rätt kabel! Tänk på att du måste ha en ljudkabel oxå, den ska ha en "freestyle" plugg i TV-ändan. Så får du ljud oxå!
Det har jag redan. Datorn är kopplad till en CRT 32" just nu med S-video. Liten uppgradering till HD hade inte varit fel

Postad 24 augusti 2006 - 14:44
Upplösning vs tittavstånd
Detta ovan är en bra länk som kan vara värd att fundera över för de som har lite längre tittavstånd till tvn.
Mvh
Micke
Efter att ha kollat på den där länken är jag skeptisk till att jag kommer se skillnad på 1080 och 720. Min syn är inte direkt perfekt och från 3 meters avstånd på en 42" skärm så vetifan om jag kommer uppfatta det. Vad tror ni?
Postad 24 augusti 2006 - 15:30
Upplösning vs tittavstånd
Detta ovan är en bra länk som kan vara värd att fundera över för de som har lite längre tittavstånd till tvn.
Mvh
Micke
Efter att ha kollat på den där länken är jag skeptisk till att jag kommer se skillnad på 1080 och 720. Min syn är inte direkt perfekt och från 3 meters avstånd på en 42" skärm så vetifan om jag kommer uppfatta det. Vad tror ni?
Jag tror du oroar dig way too much

Postad 24 augusti 2006 - 16:49
Jag ordinerar följande: ett gott ögonbad, nyslipade brillor, en god öl, en högupplöst film så kommer allt att lösa sig! Räcker inte det, ta en öl till!!

I övrigt håller jag med Kejv!
Postad 24 augusti 2006 - 17:44

Tack för all hjälp dock.
Postad 24 augusti 2006 - 18:58
Jag köpte denna TV helt utan att ha sett den, så 2 veckors villkorslös ångerrätt var en förutsättning för att jag skulle beställa den. Nu har jag haft den i en vecka snart. Har dragits med en hel del beslutsångest under dessa dagar. Men idag har jag defenitivt bestämmt mig för att behålla den.
Alternativen jag valde mellan var denna Amoi och en LG 42PM1MA. Det kommer bli mest TV och film-tittande så valet av LCD var inte helt okontroversiellt för mig. Var helt inställd på plasma innan detta alternativ kom upp. LGn hade dessutom knappt några förvrängningar i bilden när betrakningsvinkeln ökade, så det var ju ett starkt alternativ att välja den, men då hade jag ju såklart inte fått 1080p. I butiken upplevde jag att kontrasten var betydligt bättre på LGn än på min Amoi som jag hade hemma, men nu när jag kom hem så lekte jag lite med ljusheten och kontrasten i bildinställningarna och är faktiskt mer nöjd med bilden nu, så det känns inte längre som en "issue", utan det är bara betraktningsvinkeln som var mycket bättre på LGn (och priset såklart), men får nu 1080p istället när jag tummar på betraktningsvinkeln.
Svärtan som jag klagade lite på i början tycker jag trots allt är helt ok. Speciellt nu när jag har hittat bildinställningar som jag trivs med. Jag var som sagt van med CRT-svärta sen innan. Amoi'en presterar bra tycker jag.
Jag har märkt att ljusheten och kontrasten blir lite olika beroende på vad som matas in i TVn. Så en manuell inställning behöver inte vara optimal för alla typer av inputs. T.ex. så blev bilden ljusare när jag matade med 1080p istället för 1080i från datorn.
Senaste dagen har jag testat med en KiSS DP-600 med 1080p50, och då tycker jag ljusstyrka 42 med kontrast 90 funkar bra. Det ger en bra svärta och kontrast utan att förlora detaljerna i de mörka partierna. Upplever inte med dessa inställningar att kanter eller färger "blöder" trots att jag pressat upp kontrasten manuellt.
Nu när man har sett 1080p-material på TVn så ser man ju hur dålig vanlig DVD är. Men jag har kört några DVDs i KiSS-spelaren som skalar upp till 1080p, och det blir bra bild tycker jag. Se till att skaffa en DVD-spelare som skalar upp till 1080p om ni ska kolla på mycket DVD, det är det defenetivt värt.
"Ljusläckaget från sidan", som diskuterats mycket nu bland de senare inläggen är faktiskt det enda jag tvekade över till sist. För att kunna ta ett beslut i frågan om jag skulle behålla TVn så åkte jag till elgiganten (igen) för att jämföra lite mer kring just detta.
Amoi Advent 40" har inte detta "problem".
Amoi Advent 37" (med 1080p) har exakt samma "problem" som Amoi Elite 42".
Det är också några andra LCD-TVs som har detta "problem". Medans andra kanske bli mörkare när man kommer ut i högre vinkel.
Thoshibas 42" 1080p som på Elgiganten kostar 35000 hade samma "problem".
Nu kanske det inte ska rubriceras som "problem". Vissa kanske t.o.m. tycker det är bra eller iaf bättre än om det hade blivit mörkare åt sidorna.
Som det är nu så sitter jag 2,8m från TVn. Jag är dock precis på väg att flytta och kommer sen sitta ca 4 m från TVn. Nu vid 2,8m avstånd upplever jag att bilden är bra till ca 1 meter ut från mitten. Alltså kan man ha en soffa som är 2 m bred om den står 2,8m från TVn om alla som sitter i den ska få en bra bild. Jag räknade också lite löst på att vid 4 meters avstånd så kan man typ ha en soffa som är 3 m bred om alla ska få en bra bild.
Har postat lite tankar kring KiSS DP-600 i spelarens officiella tråd fö rde som är intresserade.
Trist att höra att Amoi Elite skulle vara en budgetmodell. Det är väl inte det man vill höra när man köpt en. Men om nu de modeller som inte är "budgetmodeller" kostar dubbelt så mycket så spelar det ingen roll, för det skulle ja aldrig lägga i dagsläget ändå.
Men å andra sidan är det ju inte ens säkert att bilden blir bättre bara för att man köper en TV som är dubbelt så dyr. Det är ju iaf fallet om nu Toshiban använder samma panel, vilket en del påstår.
Tycker nog att Amoi Advent 40" (720p) har en bättre bild än min Elite 42", men svårt att säga när jag inte jämfört dem bredvid varandra och testat inställningarna hos Adventen.
Redigerat av stephanterning, 24 augusti 2006 - 21:09.
Postad 24 augusti 2006 - 20:30
Postad 24 augusti 2006 - 21:20
Grymt bra inlägg, bra med åsikter!! Det är bra att du är bestämd och vet vad du vill ha!! Gav en bra bild!!
Det här med "budgetmodell" är jag mycket tveksam till... Jag måste ställa en fråga, var har detta stått någonstans?? Referenser tack!! Internet är underbart, men ibland blir "rykten" sanningar lite väl enkelt! Det där med att panelen skulle vara sämre mot Adventen? Det var som jag skrev tidigare, titta på matrisen som finns på Amois hemsida, alla andra i Elite serien har samma Panel-tillverkare, varför? Går man in på dessas hemsidor hittar man svaret! Den ena har ingen 42" 1920x1080 panel! Så antagligen är det enkel matematik! Jag har mycket svårt att tro att just denna modell skulle var "mer lågbudget" än någon annan Amoi! Ge mig mer att ta på i annat fall!
Länkarna till panel-tillverkarna:
AUO Amoi Elite serien
CMO Amoi Elite LC42T1E
Redigerat av Kanelbulle, 24 augusti 2006 - 21:31.
Postad 25 augusti 2006 - 00:38
Jag sitter här och har DisplayConfigX och fattar inte ett dyft av hur jag ska ställa in det för att det ska bli rätt?
Kan någon som ställt in en ny upplösning kanske vara vänlig att bifoga screenshot och beskriva hur de ställt in? :/
SNÄÄÄLLA!
razmus
Någon? :/
Postad 25 augusti 2006 - 07:46
Postad 25 augusti 2006 - 08:20
Ja, du... vad säger man... Mina Mac kunskaper är ju klart bristfälliga, har kollat in DisplayConfigX sidan och det var värst vad tekniskt det var

Jag hade gjort följande:
1. Skriv ett mejl till han som gjort DisplayConfigX och be om tips, beskriv Amoi med upplösning, 50/60Hz osv, så kanske han återkommer med tips på konfiguration.
2. Sök på forumet efter fler HTPC freaks med Mac som kanske kan tipsa, skicka PM eller lägga upp tråd.
3. Checka runt på "rena" Mac forum och lägga upp trådar osv.
Sökte lite efter forum tex:
http://forum.macworld.se/
http://www.avsforum....splay.php?f=115
http://forum.insanelymac.com/
Du kommer säkert få napp någon väg!! Det såg förbannat tekniskt ut, vart tog den där "dum-enkla" Macen vägen???

Hoppas någt tips hjälper!
Postad 25 augusti 2006 - 09:10
Frågade om dom hade någon form av avbetalningsmöjlighet.
Fick som svar att någon gång i nästa vecka skulle det komma upp en möjlighet att ta på avbetalning via handelsbanken finans!
Kan kanske vara intressant för er som inte vill punga ut allt på en gång! Jag tror jag kommer att ta via honom men för första gången i mitt liv att ta en extra försäkring hos något försäkringsbolag typ 200 spänn i engångsavgift för att slippa mycket krångel om goldfeeling skulle gå under och tvn skulle paja.
Postad 25 augusti 2006 - 09:29
radiozo:
Jag ordinerar följande: ett gott ögonbad, nyslipade brillor, en god öl, en högupplöst film så kommer allt att lösa sig! Räcker inte det, ta en öl till!!![]()
Ta sex öl på en gång så behöver du inte ens köpa en HDTV.

Postad 25 augusti 2006 - 12:22
testa testa testa :-) helgen är räddad....
/Cazrack
Postad 25 augusti 2006 - 14:53

Postad 25 augusti 2006 - 20:03
Ville bara berätta om mitt fynd.. nu ska jag prova lite 720p material

En Intel Core 2 Duo 2.13Ghz damp ner i brevlådan idag också, synd att jag inte har något moderkort att sätta den på än bara

Postad 27 augusti 2006 - 12:02
Har följt amoi tråden redan från 37" och bestämde mig för att satsa på Amoi LC42T1E från Conrad.se. Så i fredags fick jag hem jätte paketet men kunde inte testköra den för att polaren skulle gifta sig. Lördagen blev det dags för hårdkörning, jag använder Amoien som en dataskärm på skrivbordet inte som tv i vardagsrummet.
Har testat Amoien med:
Xbox med komponetkabel (klockrent)
Kabel-tv analog comhem (som man förväntar sig av en analog signal, Amoien kommer inte till sin rätt.)
Data med dvi-hdmi kabel enda sättet man köra 1920*1080 som ni har läst i dom tidigare inläggen.
Efter mycket testande har jag nog hittat bara ett fel på Amoien i hdmi med dator dat är att text på skrivbordet och i dokument blöder, eller att det inte är pixelmappat. Man ser det om man sitter väldigt nära Amoien, provade i olika lägen 1080i, 1080p och grafikkortets olika lägen för dvi.
Inget fungerade tills jag ökade skärpan på Amoien till 12 då försvann alla blödningar på brödtext och det kändes som det blev pixelmappat. Bilden blev riktigt bra och skarpt men efter lite surfade så märkte jag att hela bildskärmen ryckte till då och då, händer oftast om t ex använder Total Commander och dubbelklickar på en mapp och sen inte rör musen mer då rycker bilden till efter några sekunder. Bilder rycker till nu också när jag skriver detta inlägg.
Om du sen drar ner skärpan under 12 då slutar bilden och rycka men du får inte lika fin bild.
Jag tror inte man får samma problem med en mediaspelare för film i 1920*1080 då ska man nog inte ha så hög skärpa som 12 på amoien.
Annars är det en kanonprodukt med bra kontrast o ljusstyrka (högtalarna kunde vara lite bättre).
Go Amoi!
Om nån vet varför Amoien beter sig så så läser jag gärna.
Tack /Rain88

Redigerat av Rain88, 27 augusti 2006 - 12:04.
Postad 27 augusti 2006 - 12:36
Härligt att höra att det verkar funka för dig!!
När det gäller det du kör, 2 snabba frågor:
- Jag utgår från att du testat både 50 o 60 Hz?
- Du har väl ett ruskigt sjysst grafikkort (utgår jag oxå ifrån?)
Jag är ingen tekniker, så gällande Tweaking i datorn är jag ruskigt kass, har nån annan tips att komma med, jag vet att det finns nån (förbannad) kantutjämning i windows som ibland kan ställa till strul på LCD:er, kan det vara det eller är jag ute o seglar?? Den störde grymt på en HP bärbar jag hade på mitt förra jobb. Pixelmappning 1:1 ska det vara så det är inget snack.
I och med att jag blivit nån sorts "över-nörd" i just den här tråden så har jag lyckats få en del kontakter, så jag kontakt med SPB:s servicechef för Norden tror jag det är och kan skicka strulfrågor vidare vid behov. (Vill inte lägga ut hans mejladress av respekt för att boosta hans mejlbox)
Hur upplever du svärtan och svarstiden, det tuffaste är väl just spelande?
Postad 27 augusti 2006 - 12:58
Rain88:
Jag är ingen tekniker, så gällande Tweaking i datorn är jag ruskigt kass, har nån annan tips att komma med, jag vet att det finns nån (förbannad) kantutjämning i windows som ibland kan ställa till strul på LCD:er, kan det vara det eller är jag ute o seglar?? Den störde grymt på en HP bärbar jag hade på mitt förra jobb. Pixelmappning 1:1 ska det vara så det är inget snack.
I och med att jag blivit nån sorts "över-nörd" i just den här tråden så har jag lyckats få en del kontakter, så jag kontakt med SPB:s servicechef för Norden tror jag det är och kan skicka strulfrågor vidare vid behov. (Vill inte lägga ut hans mejladress av respekt för att boosta hans mejlbox)
responstiden är helt underbar, jag har testar både world of warcraft och counter striker och märker inte av några eftersläppningar eller ghosting

Postad 27 augusti 2006 - 14:44
Rain88:
responstiden är helt underbar, jag har testar både world of warcraft och counter striker och märker inte av några eftersläppningar eller ghosting
Kanelbulle
1. Har testat både 50 o 60 Hz.
2. Just nu har jag inte något riktigt sjysst grafikkort men min andra burk står nästan klar fattas bara Hårddiskarna och kylarpasta spec på nya burken: AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB, två 320 GB hårddiskar, Gainward 7900GTX 512 MB grafikkort.
Hoppas jag får diskarna o kylarpastan på måndag så kan jag testa mera, men tror inte det kommer hjälpa med just ryckningarna på skärmen.
3. Har ingen kanutjämning på (ClearType). Problemet med blödningarna på text ser precis ut som kanutjamning skulle vara påslaget tills man höjer skärpan på tv då försvinner det o då kommer ryckningarna. Om ni kommer ihåg crt monitorer så fanns det en avmagnitiserings funktion som gjorde att hela bilden skakade till, det ser nästan ut sådär fast i en mycket mindre skala.
4. Håller med Kejv. allt ser underbart ut o 1080p filmer från dator ser ruskigt bra.
Redigerat av Rain88, 27 augusti 2006 - 14:45.
Postad 27 augusti 2006 - 15:01
3. Har ingen kanutjämning på (ClearType). Problemet med blödningarna på text ser precis ut som kanutjamning skulle vara påslaget tills man höjer skärpan på tv då försvinner det o då kommer ryckningarna. Om ni kommer ihåg crt monitorer så fanns det en avmagnitiserings funktion som gjorde att hela bilden skakade till, det ser nästan ut sådär fast i en mycket mindre skala.
Det där med ryckningarna är mig veterligen ganska vanlig. Har haft samma problem i snabba bildsekvenser (spel, film) på alla möjliga LCD:er. Jag tror det kan vara värre ju större panelen är.
Den enda LCD:n där jag inte har upplevt sådana där ryckningar eller skaningar är med min LCD-bakproj som har en LCD för varje färg (RGB), fast då är ju panelerna mycket mindre.
Postad 27 augusti 2006 - 16:00
Det där med ryckningarna är mig veterligen ganska vanlig. Har haft samma problem i snabba bildsekvenser (spel, film) på alla möjliga LCD:er. Jag tror det kan vara värre ju större panelen är.
Den enda LCD:n där jag inte har upplevt sådana där ryckningar eller skaningar är med min LCD-bakproj som har en LCD för varje färg (RGB), fast då är ju panelerna mycket mindre.
Undrar varför jag inte har några problem med skakningar eller blödning, kanske är en defekt på just din tv?
Postad 27 augusti 2006 - 16:30
finns det någon chans att du kommer att lägga upp foton på hur skrivbordet ser ut... väldigt intresserad av bilder på ikoner och text! har tänkt att använda min monitor till samma sak som dig... ju fler bilder desto bättre

Postad 27 augusti 2006 - 16:35
När man en dator kopplat mot en sån här ordentligt högupplöst TV så kräver det mycket av datorn. Då finns det självklart oxå en större mängd felkällor att kolla upp innan man säger bu eller bä.
Det är ju skönt att höra att Kejv inte märker nåt, det tyder på att det skulle kunna vara nåt annat. Så vi får helt enkelt avvakt Rain88:as hårdvara som skramlar ner i brevlådan!
Vi håller tummarna!!

Postad 27 augusti 2006 - 17:36
Postad 27 augusti 2006 - 17:55
Jag matar min med min Transgear DVX-700 via DVI, den skalar upp till 1080i och kör även WMV-HD o Divx-HD.
Det blir mycket bra, när man kör "riktig" HD dvs 1080i behöver jag väl inte säga?!? Hakan ramlar ner, detaljeringen är grym så det finns inget att klaga på tycker jag!
Har varken Xbox eller Panasonic S97 tyvärr, så där är jag inte till någon hjälp!
Postad 27 augusti 2006 - 18:46
Finns de något sätt att scala upp vanliga TV kanaler till högre upplösning?
(eftersom de finns DVD spelare som scalar upp DVD-filmer borde de väl gå att scala upp vanlig digital tv från comhem också eller har jag fel?)
Tack
/Cazrack
Postad 27 augusti 2006 - 19:13
Det går att skala upp. Dels kan du ju köpa en Scaler av valfritt snitt o skala analogt (blir nog sådär bra skulle jag tro pga brus o dyl), har du Boxer kan du avvakta en box med HDMI eller köpa Dilogs HD-Box, LG kommer med DVD/HD recorder med HDMI!! Då får du en ren signal in och i en god värld kan du skruva upp dessa till 720 eller 1080.
För din del borde det bästa vara att spana efter en Comhem box med HDMI eller dylikt.
Sen är det ju så oxå att det blir ju inte alltid automatiskt bättre i och med att det är lite trolleri. Kvaliteten på scalern avgör resultatet!
Postad 27 augusti 2006 - 20:44
Oftast så ser man inte detta utan det är bara sidpanoreringar över ljusa jämna bakgrunder. T.ex. en ljus himmel, eller en fotbollsplan. Störde mig på det ganska mycket när jag kollade på fotboll nu.
Är det ojämnheter i ljusstyrkan som kan vara orsaken?
Postad 27 augusti 2006 - 20:45
Cazrack:
Det går att skala upp. Dels kan du ju köpa en Scaler av valfritt snitt o skala analogt (blir nog sådär bra skulle jag tro pga brus o dyl), har du Boxer kan du avvakta en box med HDMI eller köpa Dilogs HD-Box, LG kommer med DVD/HD recorder med HDMI!! Då får du en ren signal in och i en god värld kan du skruva upp dessa till 720 eller 1080.
För din del borde det bästa vara att spana efter en Comhem box med HDMI eller dylikt.
Sen är det ju så oxå att det blir ju inte alltid automatiskt bättre i och med att det är lite trolleri. Kvaliteten på scalern avgör resultatet!
1. hmm kan du ge något exempel på en sån produkt för comhem?
De har nämts lite om en Kiss spelare här, kan man ta in en comhem
signal i den och låta den scala upp signalen och skicka vidare till amoien ?
2. om man skaffar ett TV-kort till datorn kan då datorn scala upp bilden?
Thanke!
/Cazrack
Postad 27 augusti 2006 - 20:50
Tyvärr kan jag inge om ComHem, men alla andra system som går över till framförallt till HD får boxar som har HDMI, kolla upp det med de som har ComHem boxar, kanske är det för tidigt än?!? Men det finns boxar för samtliga andra med HDMI, Boxer, CanalDigital, Viasat vet jag inte riktigt....
Datorn kan skala, men jag kan inte så mycket om det. Det finns ett program som många hänvisar till som heter Dscaler, kolla upp det!
Kiss och andra spelare kan inte skala upp andra källor vad jag vet!
NU kom jag på, det finns Receivers som har scalers och även konvertering från analogt till digitalt. Men jag vet inget om pris osv...
Postad 27 augusti 2006 - 21:04
Kan du få fram det vid DVD eller datorkörning??
Det borde gå att få fram på något annat sätt?? Annars kan man undra om det skulle kunna ha något med utsändning eller komprimering....
Jag kanske är helt ute och cyklar?!? Är det vertikala linjer som ligger fast, kan du se dom hela tiden??
Postad 27 augusti 2006 - 22:41
Njae, man kan nog säga att man inte ser det hela tiden, men det beror ju på vad man tittar på. Vid fotboll så är det t.ex. vid långa insparkar då kameran panorerar över till andra planhalvan.
Generellt sett så är det när motivet är ljust och jämnt som man kan se det vid sidledspanoreringar. Då syns alltså vertikala ojämnheter i panelen, typ som vågor som är ett par eller några centimeter breda. Det ser ut lite som om ljusstyrkan skulle vara ojämn.
Zappade förbi en annan fotbollsmatch nu lite senare och där syntes det inte alls lika mycket. Antagligen för att gräset var klippt annorlunda så den planen hade lite ojämnare mönster.
Jag har liknande problem med min LCD-skärm på min 4,5 år gamla bärbara dator. Så var det inte när den var ny. Men på den är det inte linjer utan mer som fläckar. Beror ganska säkert i detta fall på att skärmen är gammal.
Redigerat av stephanterning, 27 augusti 2006 - 22:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar