Ino Audio vållar debatt, Varför?
1067 svar till detta ämne
Postad 17 November 2006 - 15:18
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
SJÄLKLART tycker jag också att örat ska avgöra om det låter bra eller inte, men diskussionen handlade om den perfekta högtalaren som man inte behöver uppgradera, den har nämligen 0% distortion och är fulländad.
Tyvärr finns den inte om kravet är att disten ska vara 0%. Om det bara handlar om att inte behöva uppgradera fler gånger så hade jag rekomenderat dig ett system liknande Niklas eller om du inte har så mycket plats kanske pi60signatur. Fast det är ju en budget fråga också
Kan nämna att även Canto's vento reference 1(du verkar ju tycka om canton så det kändes osm ett vettigt exempel) har fullt mätbara resonanser och den kostar över 300 000. Kika in på stereophile.com för att läsa hela testet
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, alla högtalare har resonanser. Ingen tvekan om det. En liten gissning är dock att Cantons Vento Reference har något mindre av det än INOs budgetvariant. Mvh /GB
Postad 17 November 2006 - 15:18
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
i28 skulle jag lätt kunna leva med utseendemässigt. Nu har jag ju tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på någon av högtalarna. Stativ-/basstödslösningen gillar jag inte alls. Känns för klumpigt och osexigt i en bostad.
Om du inte uppfattat det, så är i28 inte en fullregisterhögtalare - den kräver basar. Inos största modell som är fullregister är pi60(e)s. (p står just för att den spelar basregistret)
Postad 17 November 2006 - 15:21
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Den blir väl inte bättre i absoluta termer utan låter bara mer 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är jag helt på det klara med. Men en upplevd förbättring är alltid en upplevd förbättring. Varje upplevd förbättring är ju av godo, så att det skulle va bakvänt förstår jag inte .
Spelar väl ingen roll vad den gör bättre? Tycker man att en nivåökning låter bättre så låter den kabeln bättre helt enkelt.
Men du märker ju inte av nivåhöjning när du använder kabeln! Då är det din nivåsmak på volymkontrollen som styr. Med något lägre nivå i kabeln så skruvar du ju upp lite till. Och när vi då är uppe på samma nivå, så är det ju övriga skillnader på dem som avgör vilken som är bäst.
Det enda fall då jag direkt kan se att en något högre nivå skulle vara väsentligare än att ha rätt på andra parametrar vore om förstärkaren blev så pass mycket sämre av den lätta nivåhöjningen att denna försämring vore större än skillnadena på kablarna i nivåmatchat tillstånd. Fast funderar vi över om detta är fallet, så skulle jag rekommendera ett förstärkarbyte först...
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det kan bli svårigheter att urskilja små skillnader om nivån ändrar sig, men om du testar i din anläggning och du upplever det som bättre. Då spelar det ju ingen roll. Det är ju upplevd förbättring, den slår ju mätbar förbättring med hästlängder.
Postad 17 November 2006 - 15:21
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
i28 skulle jag lätt kunna leva med utseendemässigt. Nu har jag ju tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på någon av högtalarna. Stativ-/basstödslösningen gillar jag inte alls. Känns för klumpigt och osexigt i en bostad.
Om du inte uppfattat det, så är i28 inte en fullregisterhögtalare - den kräver basar. Inos största modell som är fullregister är pi60(e)s. (p står just för att den spelar basregistret)
<{POST_SNAPBACK}>
Nä, det missade jag. Tråkigt, då går den nog också bort ... Mvh /GB
Postad 17 November 2006 - 15:24
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Nä, det missade jag. Tråkigt, då går den nog också bort ...
Fast jag tror du klarar dig gott och väl på pi60s, men om den inte är snygg nog så är det nog kört.. (om du inte kikar på inbyggnadshögtalarna dvs)
Postad 17 November 2006 - 15:26
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Jo det kan bli svårigheter att urskilja små skillnader om nivån ändrar sig, men om du testar i din anläggning och du upplever det som bättre. Då spelar det ju ingen roll. Det är ju upplevd förbättring, den slår ju mätbar förbättring med hästlängder.
På vilket sätt förhindrar nivåmatchning att man gör bedömningen via upplevelse? Jag har i alla fall inte nämnt mätning och hade inte tänkt göra det heller. Nivåmatchningen är dock nödvändig för att du skall få en fair chance att använda dina öron till bedömningen.
Postad 17 November 2006 - 15:29
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Suck
Nattlorden! Poängen är att skillnaderna inte spelar någon som helst roll.
Upplever du en kabel som bättre enbart pga en nivåökning så är det ett skäl så gott som något att byta till nämnda kabel.
Postad 17 November 2006 - 15:32
Unregistered1cf0517b
-
Unregistered1cf0517b
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Nja fast det är ju inte någon förbättring, det är ju bara det faktum att det låter lite mer. I så fall kan man ju alltid spela lite lägre på den dyrare prukten man testar för att på så vis uppleva den som lite fattigare och i förlägningen slippa köpa dyra produkter, eller
Postad 17 November 2006 - 15:33
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Suck
Nattlorden! Poängen är att skillnaderna inte spelar någon som helst roll. Upplever du en kabel som bättre enbart pga en nivåökning så är det ett skäl så gott som något att byta till nämnda kabel.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med widescreen4 till 100%. Det är svårt nog att urskilja skillnader vid kabeltest. Ska erkännas att jag bara gjort det någorlunda seriöst en enda gång dock ... Hemma räknar jag inte eftersom man måste ränna fram och tillbaka för att byta kabel. Mycket svårt att uppfatta något när man stressar på det sättet. Mvh /GB
Postad 17 November 2006 - 15:36
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
olof_b:
Vi har inte satt något pris på produkterna, det kan lika gärna handla om en billigare kabel.
En upplevd förbättring kan man aldrig bli fråntagen, även om data och andra säger annat.
Har du upplevt en förbättring i din anläggning, inte f*n tvivlar du på dina egna öron eller?
Postad 17 November 2006 - 15:38
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Suck
Nattlorden! Poängen är att skillnaderna inte spelar någon som helst roll. Upplever du en kabel som bättre enbart pga en nivåökning så är det ett skäl så gott som något att byta till nämnda kabel.
Ja, om du inte märker någon skillnad efter att nivåmatchingen gjorts så har du helt rätt. Men upplever du den med lägre nivå som bäst vid nivåmatchning så är det den du skall ta. Ha en god kväll, nu skall jag iväg till posten!
Postad 17 November 2006 - 16:09
Unregistered1cf0517b
-
Unregistered1cf0517b
-
Amatör
-
-
98 inlägg
olof_b:
Vi har inte satt något pris på produkterna, det kan lika gärna handla om en billigare kabel.
En upplevd förbättring kan man aldrig bli fråntagen, även om data och andra säger annat. Har du upplevt en förbättring i din anläggning, inte f*n tvivlar du på dina egna öron eller?
Jag är helt inne på nattlordens spår. Vad jag uppfattar som bättre behöver inte tvungetvis vara det eftersom jag inte känner till omständigheterna. Just ljudstyrkan kan göra att man luras att dra felaktiga slutsatser. Man behöver ju som sagt bara kompensera med ett litet vrid på volymratten för att utnivån ska bli densamma och resultatet helt annorlunda. Tänk så här, du ska mäta vilken av två vollybollspelare som hoppar högst. Den ena spelaren, X hoppar rakt upp och drar ett kritstreck på väggen när han är på sin top. Låt säga att det är vid 340cm, den andra spelaren, kalla honom Y, gör samma sak men han kommer bara upp till 320cm. Med erat kabelresonemang så hoppar X högre än Y. Nu slutar självklart inte liknelsen härvid utan vad vi båda(jag och nattlorden) menar på är att för att kunna avgöra vem som hoppade högst måste vi ta reda på avståndet mellan golv och deras utsträkta arm. Om X når 30cm längre än Y så hoppar han också 10 cm kortare  Nu har vi alltså fått svar på frågan, Y hoppar högre än X (men kommer inte lika långt upp eftersom han är kortare)
Redigerat av Unregistered1cf0517b, 17 November 2006 - 16:12.
Postad 17 November 2006 - 16:53
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Äntligen gick någon i fällan. Vad jag uppfattar som bättre behöver inte tvungetvis vara det.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är just det där dom är problemet, om du uppfattar det som en förbättring så är det ju också det för dej. Sedan vad som framkommer under andra omständigheter är ju oväsentligt. En förbättring för dej är alltid av godo eller hur? Misstänkt lite att många av Inoägarna inte riktigt vågar lita på sin hörsel. Tanken är ju att det skall låta bra i dina öron eller hur? Korrekt är inte alltid bäst för just dina öron.
Postad 17 November 2006 - 17:02
Unregistered1cf0517b
-
Unregistered1cf0517b
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Äntligen gick någon i fällan.
Nu blir jag snart irriterad  . Hur svårt kan det vara att förstå att bara för att det låter mer så är det inte bättre. Lyssnar du hemma på din anläggning och ökar volym ytterst lite så är ju fortfarande anläggningen lika bra! Ponera då att du har två identiska kablar med samma störundertryckning, induktans och kapacitans men med en liten skillnad i resistans. Det har alltså exakt samma ljudegenskaper men med den ena kommer ljudtrycket att bli marginellt högre. Du kommer då att säga att den med lägst resistans är bättre medan jag säger att de är lika bra eftersom de förvanskar ljudet på samma vis. Hade du nivåmatchat dem hade det varit uppenbart att du inte kan påvisa någon skillnad dem emellan Det är just det där dom är problemet, om du uppfattar det som en förbättring så är det ju också det för dej. Sedan vad som framkommer under andra omständigheter är ju oväsentligt. En förbättring för dej är alltid av godo eller hur?
Visst är en förbättring av godo men som jag försökte förklara ovan är det inte det som är fallet. Jag tror inte att du förstår vad jag skriver, läs igenom mitt förra inlägg en gång till så borde det bli uppenbart
Redigerat av Unregistered1cf0517b, 17 November 2006 - 17:36.
Postad 17 November 2006 - 17:38
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Ta kabeldiskussionen i den stora kabeltråden istället  Den ligger i "off topic" delen
MVH Kribban
Postad 17 November 2006 - 17:40
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Det är en till grej som Widescreen missar med poängen av nivåmatchning.
I det verkliga livet när man testar (lyssnar) i ett rum så får du även med rummets påverkan.
Rummets påverkan är INTE linjär för ALLA ljudtryck. Så en liten variation i ljudnivån kan trigga
rummets reflexer och resonanser olika också.
Det kan bidra till att man tror sig höra en skillnad som i själva verket inte beror på att man bytt en
kabel utan som beror på att rummet exciteras mera eller mindre.
Detsamma vad gäller högtalare. Högtalares upphängningar är ALDRIG 100,000000% linjära utan
små små olinjäriteter kommer alltid att finnas. Huruvuda dessa är hörbara eller ej kommer att variera
från högtalare till högtalare.
Ändrar man fler än en parameter i taget i ett system som inte är 100 %:igt linjärt så kan man aldrig
med 100 % veta vilken ändring som ger vilket resultat.
Därför nivåmatchar man, och det noggrannt. De tester jag sett LTS göra så lägger de oftast nivåmatcningen
inom +/- 0.05 dB
Detta för att vara säker på att nivåavvikelserna är så små att ingen någonsin kan uppleva någon
annan skillnad än den eventuella skillnaden som testobjektet medför.
Postad 17 November 2006 - 17:48
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Äntligen gick någon i fällan.
Vad jag uppfattar som bättre behöver inte tvungetvis vara det.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är just det där dom är problemet, om du uppfattar det som en förbättring så är det ju också det för dej. Sedan vad som framkommer under andra omständigheter är ju oväsentligt. En förbättring för dej är alltid av godo eller hur?
Misstänkt lite att många av Inoägarna inte riktigt vågar lita på sin hörsel. Tanken är ju att det skall låta bra i dina öron eller hur?
Korrekt är inte alltid bäst för just dina öron.
<{POST_SNAPBACK}>
 Ha, ha! Buss på bara widescreen4. Detta är underhållning! Från en infekterad debatt till en annan ... Mvh /GB
Postad 17 November 2006 - 17:50
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Det är en till grej som Widescreen missar med poängen av nivåmatchning.
I det verkliga livet när man testar (lyssnar) i ett rum så får du även med rummets påverkan. Rummets påverkan är INTE linjär för ALLA ljudtryck. Så en liten variation i ljudnivån kan trigga rummets reflexer och resonanser olika också. Det kan bidra till att man tror sig höra en skillnad som i själva verket inte beror på att man bytt en kabel utan som beror på att rummet exciteras mera eller mindre.
Detsamma vad gäller högtalare. Högtalares upphängningar är ALDRIG 100,000000% linjära utan små små olinjäriteter kommer alltid att finnas. Huruvuda dessa är hörbara eller ej kommer att variera från högtalare till högtalare.
Ändrar man fler än en parameter i taget i ett system som inte är 100 %:igt linjärt så kan man aldrig med 100 % veta vilken ändring som ger vilket resultat.
Därför nivåmatchar man, och det noggrannt. De tester jag sett LTS göra så lägger de oftast nivåmatcningen inom +/- 0.05 dB Detta för att vara säker på att nivåavvikelserna är så små att ingen någonsin kan uppleva någon annan skillnad än den eventuella skillnaden som testobjektet medför.
<{POST_SNAPBACK}>
Rummet har absolut större inverkan på rummet än kablar (min åsikt då alltså). Bara inte min sambo läser detta, då kommer hon föreslå nya kuddar i hemmabiosoffan istället för min tänkta kabeluppgradering.  Mvh /GB
Postad 17 November 2006 - 18:22
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Upplever du en kabel som bättre enbart pga en nivåökning så är det ett skäl så gott som något att byta till nämnda kabel.
Jag hoppas verkligen att du driver med oss för det var länge sedan jag läste mer tokiga saker. Är det inte lättare att skruva lite på volymen för att uppnå samma förbättring?
Postad 17 November 2006 - 18:54
Unregistered1cf0517b
-
Unregistered1cf0517b
-
Amatör
-
-
98 inlägg
TACK!!
Postad 17 November 2006 - 18:55
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Jag personligen tror att en del som köper Ino gör det för att dom inte litar på sina egna öron. Då finns denna überguru där som har utfört massiv forskning och framställt faslinjära högtalare med extremt låg distortion. Allt han säger går att påvisa med fakta plus att det låter ju faktiskt bra i hans källare. Flertalet kunder öser dessutom lovord över skapelserna. Nu gäller inte detta alla utan kanske ett fåtal, vi har säkert minst en i tråden här. Man resonerar helt enkelt som så att den mannen sitter inne på kunskap och många är nöjda med hans produkter och bör således vara det säkraste kortet till Hifi-Nirvana. Samma person/personer slåss med näbbar och klor för att försvara sina alster. Då är vi inne på det här igen. Vad jag uppfattar som bättre behöver inte tvungetvis vara det
Vem avgör om det låter bra? Lyssnaren eller är det någon annan? Uppfattar man något som en förbättring tycker jag också att man skall lita till det man hör. Det kan helt enkelt vara så att ljudidealet man trodde man hade kanske inte alls stämmer med den utrustning man spelar på. Renast möjliga signal låter inte bäst i allas öron t.ex. Diskussionen är mycket givande för övrigt tycker jag  . olof_b: Jag förstår precis vad du menar men jag vill påvisa att om du känner att du har fått en förbättring oavsett åtgärd och i vilken del som helst i anläggningen så är det ju en vinnst för dej.
Postad 17 November 2006 - 19:21
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Jag hoppas verkligen att du driver med oss för det var länge sedan jag läste mer tokiga saker. Är det inte lättare att skruva lite på volymen för att uppnå samma förbättring?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag driver inte med er, upplever man en förbättring så är det för mej solklart att man satsar på det oavsett vad det är som ändrats. En förbättring är alltid en förbättring.
Postad 17 November 2006 - 19:42
Unregistered1cf0517b
-
Unregistered1cf0517b
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta Vi måste diskuterar om varandra annars kan det inte sluta såhär, sista timmarna har vi pratat om kablar och hur mar testar skillnadar dessa emellan och vilka slutsatser man kan dra, inte om Ino Audio vilket du plötsligt kommer dragandes med. När allt fler stämmer upp mot dig så ska jag/vi utstå att decimeras till grönsaker som inte kan lyssna eller tänka själva Jag personligen tror att en del som köper Ino gör det för att dom inte litar på sina egna öron.
Nu gäller inte detta alla utan kanske ett fåtal, vi har säkert minst en i tråden här
Att du sedan påstår att det slåss med näbbar och klor
tycker jag är jäckligt löjligt. Du verkar ju inte förstå ens det enklast resonemang och det mesta blir helt tokigt förvridet. Mitt i förvirring så påstår du att vi/jag är fanatisk, hur hade du tänkt att man ska bemöta tokerierna egentligen när det inte verkar ta slut? Vem avgör om det låter bra? Lyssnaren eller är det någon annan? Uppfattar man något som en förbättring tycker jag också att man skall lita till det man hör
Ja men då är man naiv. Om man inte är helt säker på att man förstår hur saker och ting hänger ihop kanske man ska passa sig för att göra allt för säkre uttalanden
Redigerat av Unregistered1cf0517b, 17 November 2006 - 19:47.
Postad 17 November 2006 - 19:46
Keso77
-
Keso77
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag driver inte med er, upplever man en förbättring så är det för mej solklart att man satsar på det oavsett vad det är som ändrats. En förbättring är alltid en förbättring.
<{POST_SNAPBACK}>
Mannen har rätt i detta påstående. Vem annan än lyssnaren avgör vad han tycker låter bättre? Nobody.
Postad 17 November 2006 - 19:49
Unregistered1cf0517b
-
Unregistered1cf0517b
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Man kan tycka precis vad man vill men det betyder inte att det är rätt för det
Postad 17 November 2006 - 19:49
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Ok, jag håller med dig om att en förbättring är alltid en förbättring . I detta fallet tycker jag dock inte att det är en förbättring.
Postad 17 November 2006 - 20:01
Keso77
-
Keso77
-
Amatör
-
-
50 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hur avgör man då? Om nisse #1 tycker att högtalare/förstärkare A låter bättre än högtalare/förstärkare B, medans nisse #2 tycker precis tvärtom? Hur avgör man vem som har rätt? Jag anser att båda kan ha rätt, det är väl upp till lyssnarens öra.
Postad 17 November 2006 - 20:36
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Där har vi hela grunden, det finns inget rätt eller fel. Du kan aldrig mäta upp vad som låter bra eller dåligt. Du kan mäta upp distortion, frekvensomfång osv men att den mäter rätt på alla data gör den ite per automatik till en bättre högtalare/kabel/förstärkare. Du kan också lyssna fram skillnader men dom kommer ju variera beroende på lyssnaren. Det finns ingen människa på jorden som kan avgöra vad som låter rätt eller fel, det pga av faktumet att det är en subjektiv åsikt och inget annat. Man kan hävda att en högtalare som är högst neutral skall vara rätt men det är ju inte det Hifi handlar om. Edit: Självklart gör de det men det är god återgivning som är målet och det är ju upp till lyssnaren. Man kan tycka precis vad man vill men det betyder inte att det är rätt för det
<{POST_SNAPBACK}>
Hur avgör man då?
Om nisse #1 tycker att högtalare/förstärkare A låter bättre än högtalare/förstärkare B, medans nisse #2 tycker precis tvärtom? Hur avgör man vem som har rätt?
Jag anser att båda kan ha rätt, det är väl upp till lyssnarens öra.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis Keso77 det är helt riktigt.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 17 November 2006 - 20:42.
Postad 17 November 2006 - 21:11
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Där har vi hela grunden, det finns inget rätt eller fel. Du kan aldrig mäta upp vad som låter bra eller dåligt.
Nä Widescreen där har du faktiskt helt fel. Det som återger rätt återger ju ursprunget, alltså som det lät vid tillfället som det spelades in. Bara att testa i verkligheten (fast det kräver förstås att man är där vid inspelningen och får lyssna på den strax därefter, typ inom någon minut). Du kan mäta upp distortion, frekvensomfång osv men att den mäter rätt på alla data gör den ite per automatik till en bättre högtalare/kabel/förstärkare. Du kan också lyssna fram skillnader men dom kommer ju variera beroende på lyssnaren.
Du kan även mäta upp spektralfördelning, energikurva, tonkurvespridning i alla möjliga vinklar, efterklang (resonant beteende) o en jäkla massa mer. Allt detta ger en bra modell över hur en högtalare fungerar (dock är det desto svårare att tyda den, vilken kräver erfarenhet). Du får gärna tala om för mig vad det är som skulle saknas för att den inte per automatik "är rätt" om det ljud man mäter från högtalaren stämmer överens med det ljud man mätte (spelade in) vid inspelningen? Hokus Pokus? Magi? Berätta gärna, jag är ivrig till att lyssna. Det är ett bra mycket säkrare kort att konstruera en återgivare från mätningar som alltid är repeterbara än via lyssningar (som aldrig är repetiva eftersom de påverkas av många yttre faktorer, till och med ditt sinneslag vid just det tillfället). De enkla hel-elektriska komponenterna måste man dessutom mäta sig fram till resultatet på, annars har man inte en blekaste om ifall det fungerar eller inte. Det går inte att känna på strömmen genom en förstärkare och säga att, ja den förstärker linjärt inom det här intervallet... Hifi pryttlar är precis som alla andra elektroniska eller elektro-mekniska prylar, det är ingen skillnad. Det finns ingen människa på jorden som kan avgöra vad som låter rätt eller fel, det pga av faktumet att det är en subjektiv åsikt och inget annat.
Man kan göra tester, massvis med tester där man utsätter testkaninerna för en orkester live som spelar några utvalda låtar som man tidigare spelat in i samma lokal och återger via ett par högtalare. Högtalare och orkester är gömda för testpersonerna (typ ett drapperi eller nått) och sen skiftar man slumpvis mellan live och återgivningen o så får testpersonerna gissa om de hörde musiken som spelades live eller om den kom från högtalalrna. Tro mig, sådana tester har genomförts i massor. Man kan hävda att en högtalare som är högst neutral skall vara rätt men det är ju inte det Hifi handlar om.
???? Hifi (som är en förkortning av high fidelity) står ju för just hög fidelitet eller hög naturtrogenhet. Det kan då bara finnas ett rätt, det som återger med högst naturtrogenhet, alltså ändrar återgivningen så lite från ursprunget som bara möjligt. Vad kan det annars handla om? Att ha trevligt och gilla det man hör? Det är definitivt inte synonymt med just begreppet hifi. Därmed inte sagt att hifi behöver vara tråkigt, tvärtom, bättre musikupplevelser än från väldigt korrekta återgivare har jag personligen aldrig varit med om (när man talar om återgivning förstås, originalet live kan man aldrig slå, tycker jag). Edit: Självklart gör de det men det är god återgivning som är målet och det är ju upp till lyssnaren.
Vad är då god återgivning i din bemärkelse? I min värld betyder det en korrekt återgivning. Hur avgör man då?
Om nisse #1 tycker att högtalare/förstärkare A låter bättre än högtalare/förstärkare B, medans nisse #2 tycker precis tvärtom? Hur avgör man vem som har rätt?
Jag anser att båda kan ha rätt, det är väl upp till lyssnarens öra.
Enkelt, jämför inte högtalare mot högtalare eller förstärkare mot förstärkare. Jämför högtalare mot verkligheten.
Redigerat av Unregisteredff90150f, 17 November 2006 - 21:12.
Postad 17 November 2006 - 21:47
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
Angående trådens egentliga innehåll: På http://www.faktiskt....der=asc&start=0 finns att läsa om hur/och varför piP:s låda är konstruerad som den där. Finns även med lite skoj mätningar mot andra kompetenta högtalare (sida 2 tror jag de mätningarna finns på). Bortse gärna från PatrikF:s inlägg, han skriver på faktiskt.se främst för att förstöra trådar och tror sig kunna saker han inte är insatt i. Jag finner det dock kul/intressant att läsa IÖ:s korrigeringar när Patrik är helt ute och cyklar. Angående nivåmatchning så håller jag inte med dig widescreen4, men jag tycker mig kunna läsa mellan raderna att det finns hopp om att du skulle kunna förstå varför ditt resonemang haltar. Normalt upplever människan en liten nivåhöjning som att återgivningen är "bättre". Tänk dig sedan ett scenario där du skall testa 5 st hemmabioförstärkare, och verkligen vill veta vem du föredrar ljudmässigt. Stärkare A ger 80 dB ut ur högtalarna vid testet. Därefter byter du till förstärkare B men ställer in volymkontrollen så att den stärkaren ger 83 dB ut ur högtalarna. Du stegrar därefter ljudtrycket lite för alla stärkare i efterföljande tester. Risken för att du föredrar den sista (starkast ljudnivå ur högtalaren) stärkaren är stor, även om ett test mellan stärkarna där ljudnivån hade varit kalibrerad hade visat att den, i dina öron, mest välljudade stärkaren hade utgått med testseger, i stället för den som hade volymkontrollen ställd på högst ljudnivå. Är du nu med på varför kalibrerade nivåer är viktiga för att kunna dra några relevanta slutsatser av testet?
Postad 17 November 2006 - 21:50
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ursprunget går inte att återge, men visst det är helt riktigt. Dock så är det inte allas melodi med den faktor som uppstår i samband med en analytisk högtalare. Dvs att viss musik knappt går att spela. Vad är då god återgivning i din bemärkelse? I min värld betyder det en korrekt återgivning. God återgivning för mej innebär att jag kan stå ut med det dom leverar på den mesta typen av musik, även den som inte är den mest välproducerade. Jag skall ha lätt att placera ut aktörerna, jag vill ha ett tillräckligt frekvensomfång för att göra det jag hör trovärdigt. Jag personligen föredrar 2-vägare pga av minskad risk för fasfel.
Postad 17 November 2006 - 21:57
Keso77
-
Keso77
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Korrekt behöver (edit:) INTE nödvändigtvis vara bra. Det behöver inte heller nödvändigtvis vara dåligt.
Vad jag vill komma till är att det finns en hel del människor som faktiskt inte vill höra eller se saker precis som de var. Man kan alltså med andra ord säga att DE tycker att det är bättre i en, med risk för att använda ett för starkt ord, förvrängd form.
Jag skulle kunna dra paralleller till tex. svartvit film. Försök att tala om för någon som älskar gamla svartvita rullar att de faktiskt inte är bra, för de reflekterar inte vad de visar precis som det var.
Trots allt var världen inte svartvit förr i tiden.
En del gillar att fläska på med hur mycket bas som helst, mer än vid själva inspelningen, och de älskar när kulorna i pungen fladdrar i takt till musiken.
Eller för att ta ett annat exempel, spelar man inte upp musiken lika högt som den spelades vis inspelningstillfället, så hör man det ju inte likadant.
Jag tror att det kan vara läge för hifivärlden att börja acceptera att en del gillar ett visst ljud, andra gillar ett annat. Inget av dem behöver vara fel, det handlar bara om preferenser.
Detta är min högst personliga åsikt.
Redigerat av Keso77, 19 November 2006 - 12:42.
Postad 17 November 2006 - 22:02
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
God återgivning för mej innebär att jag kan stå ut med det dom leverar på den mesta typen av musik, även den som inte är den mest välproducerade.
Jag skall ha lätt att placera ut aktörerna, jag vill ha ett tillräckligt frekvensomfång för att göra det jag hör trovärdigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Trevligt  Precis detta upplever jag hemma hos mig Vad det gäller olika typ av musik så har jag inga problem med att lyssna på t.ex hårdrock hemma hos mig. Allt från Black Sabbath till Rammstein låter väldig bra. MVH Kribban
Postad 17 November 2006 - 22:02
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Detta känner jag igen
Måste säga, att ni är helt otroligt kunniga och rör er med ord och facktermer som
jag inte ens vet vad det betyder. Ni kan verkligen er sak
Tror jag
För hur skall jag kunna avgöra det
Men är jag en sämre Hifi Lyssnare för det ?
Nej, det tror jag inte. Det finns sångare och musiker som inte kan läsa noter.
Högtalarna och anläggningen skall spela som originalet, säger man.
Omöjligt, säger jag. För det första "förvrängs" ljudet redan vid inspelningen.
I mina öron kan man aldrig återge en acoustisk spelning i en högtalare.
Men däremot, tror jag på att man kan komma närmare ( men ändå långt ifrån )
beroende på anläggning.
En anläggning är beroende av varje del. De måste passa ihop.
Det måste vara komponenter som på bästa sätt återger musiken som
det hördes. För att en anläggning skall lyckas med detta, måste den kanske
jobba med ljudet. Inte släppa det rakt igenom som vissa alltid påstår
när de säger att komponenterna skall vara transparenta.
Skulle alla komponenter vara transparenta, skulle man återge ett felaktigt
ljud, då ljudet redan blev fel, vid inspelningen. Ganska logiskt eller hur.
Besökte en butik, där han som äger den jobbat i över 30 år med olika
fabrikat och olika uppsättningar som passarat genom åren.
Dels genom mångårig erfarenhet och dels genom att lyssna sig fram
sätter han samman anläggningen till kunden, så att det blir en balanserad
anläggning. Förhoppningsvis låter skivan som spelas så lika det aucoustiska
idealet som möjligt eller så som kunden önskar. Varm och gott eller klart och
fränt.. eller vad man nu skall beskriva ljudet med. Det är inte lika lätt att
beskriva ljud som vin.
I vilket fall som helst tror jag ni alla har en egen uppfattning om vad som är
rätt eller fel. Men ingen har fel, när det gäller ljud. Man har olika smak o tycke.
Widescreen har inte fel, han har en egen åsikt och det har jag oxå
Sammanfattningsvis. Än så länge har jag aldrig hört en livespelning
i en anläggning, så som den hördes live.
Tänk på att de flesta livspelningar lyssnas till genom högtalare.
Hur svårt blir det inte då att återge en aoucistisk spelning som
höres LIVE utan högtalare. Det går inte.
MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 17 November 2006 - 22:08.
Postad 17 November 2006 - 22:27
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
En anläggning är beroende av varje del. De måste passa ihop. Det måste vara komponenter som på bästa sätt återger musiken som det hördes. För att en anläggning skall lyckas med detta, måste den kanske jobba med ljudet. Inte släppa det rakt igenom som vissa alltid påstår när de säger att komponenterna skall vara transparenta. Skulle alla komponenter vara transparenta, skulle man återge ett felaktigt ljud, då ljudet redan blev fel, vid inspelningen. Ganska logiskt eller hur.
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
eller väldigt ologiskt  Hur i hela friden vet anläggningen hur det ska låta  ? Vi pratar inte om hur det lät i verkligheten. De vi diskuterar är hur man återskapar inspelningen som gjorts i studion. Om en snubbe sitter i en studio och utför en mastring så finns det ingen anläggning i världen som vet hur han har tänkt sig att det ska låta. Därför anser jag att det bästa är att försöka återskapa (HIFI) det som är på skivan så oförvrängt som möjligt. Då anser många att det måste låta dåligt men jag måste säga att väldigt många skivor låter bra och får man tag i en bra inspelning så låter det fantastiskt. Är inspelningen helt katastrofal så går det alltid att dämpa via att t.ex som jag gör, man kopplar ur direktläget och skruvar på en tonkontroll. Nu har detta knappt hänt mer än någon enstaka gång trots att jag har 270 gb musik rippat i FLAC MVH Kribban
Postad 17 November 2006 - 22:34
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
kribban: så pIP är inte neutral då?
Postad 17 November 2006 - 22:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
eller väldigt ologiskt Hur i hela friden vet anläggningen hur det ska låta ?
<{POST_SNAPBACK}>
Kribban Nu ställer du en fråga om det jag har skrivit med en fråga som inte är i närheten av mitt resonemang. Jag har väl aldrig påstått att anläggningen vet hur den skall låta. Hur skulle det gå till Som Widescreen sade här precis, är inte inno neutrala. Tycker mig minnas att ni sagt det tidigare precis om en annan lite avlång sak som ni har mellan stärkaren och högtalaren skulle vara transparent. Kribban, läs vad jag skrivit en gång till, så tror jag att du förstår vad jag menar och skriver. Edit.. måste bara lägga till... du skriver nu talar vi om... Kribban, jag talar om riktigt ljud och återgivning av det faktiska ljudet som kommer ur en hals skapat av stämband och aoucustisk gitarr. Det är äkta musik ur sitt ursprung. Det går inte att spela i en neutral anläggning, då det blivit förvrängt vid inspelning. MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 17 November 2006 - 22:59.
Postad 17 November 2006 - 23:24
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Det blir mer och mer OT, men jag kör väl på ändå ...
Att ha liveframträdande som referens när man pratar om naturtrogen återgivning är något jag kan störa mig på ibland. Det luktar moment 22. Det är helt omöjligt.
Förutom att ljudtrycket är enormt live (om vi pratar pop, rock eller hårdrock) så brukar ljudet vara av väldigt skiftande kvalitet. Ofta låter det t.o.m. ganska illa, men känslan finns såklart där. Delvis på grund av det fysiska ljudet men också p.g.a. att det det står folk framför en och gör ett svettigt framträdande.
Vad jag menar är att jag ALDRIG skulle sträva efter att återskapa en livekonsert med Slayer i mitt hem. Det hade kanske varit fränt, men det skulle låta fruktansvärt illa och ge mig hörselskador inom fem sekunder. Nej tack till 100% återskapad livekonsert i hemmet (tråkigt att ha öronproppar varje gång man ska sätta på en platta).
Att försöka återge studioinspelningar känns helt klart bättre. Men även där finns det saker som jag inte skulle vilja ta med mig in i finrummet där hemma. Det är svårt att beskriva exakt vad, men har man någon gång varit i en studio och spelat in tror jag man förstår vad jag menar. Att lite av "studioljudet" försvinner när jag slänger i en CD där hemma bryr jag mig faktiskt inte om. Bara det låter "gött" för att använda ett Göteborgsuttryck.
Ibland känns det t.o.m. som om mina högtalare är "bättre" än de studion använt (med det menar jag högre byggkvalitet och exklusivare materialval). Ofta används närfältsmonitorer för att mixa och ställa in ljudet, och att köra med ett par sådana som står i öronhöjd på soffbordet är jag inte jättesugen på. Det är ju egentligen det enda alternativet om jag ska försöka återskapa exakt det jag hörde i studion! En studiokille jag känner litegrann brukar t.o.m. testa sina mixningar i bergsprängare och hörlurar innan slutmixen görs. Varför? För att det är på det sättet många människor lyssnar på musik! Högtalartillverkarna kan säga vad dom vill om sina konstruktioner, det kommer ändå inte låta likadant som i studion eller mixersnubbens hörlurar.
Lyssnar man BARA till akustisk musik så kan jag dock förstå jakten på det superneutrala ljudet. En nylonsträngad gitarr är alltid en nylonsträngad gitarr. Frågan är hur många gör det?
100% neutralt och naturtroget är enligt mig inte vägen till hifi-nirvana. I själva verket tror jag faktiskt att jag vill ha lite förskönande "förvrängning", men den ska passa min smak! Försök se skillnaden mellan förvrängning och distortion även om det i princip är samma sak ... Därmed är det inte sagt att jag inte uppskattar en grym högtalarkonstruktion eller ett väl genomtänkt innanmäte på en CD-spelare, men känslan styr precis som vissa andra påpekat. Alltså, vad som är bäst för dig behöver inte vara bäst för mig eller tvärt om.
Till alla er som sitter med skivor som endast kommer från Abbey Road Studios och kör med identiska högtalare, elektronik och lyssningsrum kan jag bara säga en sak: grattis, ni har perfekt återgivning där hemma!
Mvh
/GB
Redigerat av Glen Benton, 17 November 2006 - 23:25.
Postad 18 November 2006 - 00:00
Delerium
-
Delerium
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Detta känner jag igen
Måste säga, att ni är helt otroligt kunniga och rör er med ord och facktermer som jag inte ens vet vad det betyder. Ni kan verkligen er sak
Tror jag
För hur skall jag kunna avgöra det
Men är jag en sämre Hifi Lyssnare för det ? Nej, det tror jag inte. Det finns sångare och musiker som inte kan läsa noter.
Högtalarna och anläggningen skall spela som originalet, säger man. Omöjligt, säger jag. För det första "förvrängs" ljudet redan vid inspelningen. I mina öron kan man aldrig återge en acoustisk spelning i en högtalare.
Men däremot, tror jag på att man kan komma närmare ( men ändå långt ifrån ) beroende på anläggning.
En anläggning är beroende av varje del. De måste passa ihop. Det måste vara komponenter som på bästa sätt återger musiken som det hördes. För att en anläggning skall lyckas med detta, måste den kanske jobba med ljudet. Inte släppa det rakt igenom som vissa alltid påstår när de säger att komponenterna skall vara transparenta. Skulle alla komponenter vara transparenta, skulle man återge ett felaktigt ljud, då ljudet redan blev fel, vid inspelningen. Ganska logiskt eller hur.
Besökte en butik, där han som äger den jobbat i över 30 år med olika fabrikat och olika uppsättningar som passarat genom åren. Dels genom mångårig erfarenhet och dels genom att lyssna sig fram sätter han samman anläggningen till kunden, så att det blir en balanserad anläggning. Förhoppningsvis låter skivan som spelas så lika det aucoustiska idealet som möjligt eller så som kunden önskar. Varm och gott eller klart och fränt.. eller vad man nu skall beskriva ljudet med. Det är inte lika lätt att beskriva ljud som vin.
I vilket fall som helst tror jag ni alla har en egen uppfattning om vad som är rätt eller fel. Men ingen har fel, när det gäller ljud. Man har olika smak o tycke.
Widescreen har inte fel, han har en egen åsikt och det har jag oxå
Sammanfattningsvis. Än så länge har jag aldrig hört en livespelning i en anläggning, så som den hördes live. Tänk på att de flesta livspelningar lyssnas till genom högtalare. Hur svårt blir det inte då att återge en aoucistisk spelning som höres LIVE utan högtalare. Det går inte.
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Utan att läsa mer nogrannt så Föreslår jag dig lyssna på Chris cornells speling på o-baren här i stockholm den inspelningen känns så äkta att han skulle kunna stå rakt framför mig sen om det är mina högtalare som gör saken eller kvaliten spelar ingen roll. Har du hört den kanske du förstår annars kan du Pm:a mig kan du får den. Helt otroligt!
Postad 18 November 2006 - 02:04
djungel-Jim
-
djungel-Jim
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
En studiokille jag känner litegrann brukar t.o.m. testa sina mixningar i bergsprängare och hörlurar innan slutmixen görs. Varför? För att det är på det sättet många människor lyssnar på musik!
Tur att inte all musik spelas in så för då skulle jag inte ha många skivor i min skivsamling!  Det vanligaste sättet är som tur var kontrollyssningar i specialanpassade lyssningsrum. Nu vet jag inte vad du har vart i för studio och spelat in i, men jag skulle vara sjukt nöjd om jag kunde få det att låta exakt så som det lät i studion när musikerna spelade in som när jag lyssnar hemma. Jag vill höra hur musikerna och producenterna vill att musiken skulle låta och inget annat. Jag har så svårt och begripa musikintresserad som INTE vill att musiken ska låta som musikerna tänkt! Men jag försöker acceptera att folk tänker olika  För att återgå till ämnet Ino Audio rekommenderar jag även de som vart hemma hos någon och lyssnat på någon av Ino Audio högtalarna att ändå ta sig till herr Öhman för en demo. Inte bara för att höra högtalarna i ett korrekt utformat lyssningsrum utan också få höra Ingvar berätta om högtalarna och svara på ens frågor man har om dem. Jag hade svårt att inte imponeras av hans kunskap och hur genomtänkt allt i hans högtalare är.
Postad 18 November 2006 - 02:43
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Tur att inte all musik spelas in så för då skulle jag inte ha många skivor i min skivsamling! Det vanligaste sättet är som tur var kontrollyssningar i specialanpassade lyssningsrum.
Nu vet jag inte vad du har vart i för studio och spelat in i, men jag skulle vara sjukt nöjd om jag kunde få det att låta exakt så som det lät i studion när musikerna spelade in som när jag lyssnar hemma. Jag vill höra hur musikerna och producenterna vill att musiken skulle låta och inget annat.
Jag har så svårt och begripa musikintresserad som INTE vill att musiken ska låta som musikerna tänkt! Men jag försöker acceptera att folk tänker olika
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, du... Om du bara visste... Musiken "spelas inte in så" men en mix kan dock avlyssnas så innan den är färdig... I de flesta fall kontrollyssnas en mix även på "junk-högtalare" för att simulera hur det kan låta på olika "svensson-apparater" innan den eventuellt justeras, fastställs och går vidare för mastring. Kontrollyssnandet sker även det i kontrollrummet, vilket borde vara det du menar med "specialanpassade lyssningsrum". Det är en av anledningarna till att man inte ska tro att slutmixen/mastringen alltid är optimerad för en "ofärgande" anläggning.
Redigerat av Lust, 18 November 2006 - 02:47.
Postad 18 November 2006 - 03:00
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har så svårt och begripa musikintresserad som INTE vill att musiken ska låta som musikerna tänkt! Men jag försöker acceptera att folk tänker olika 
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka är det som inte vill det ? MaVeRiC
Postad 18 November 2006 - 03:16
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Jag har så svårt och begripa musikintresserad som INTE vill att musiken ska låta som musikerna tänkt!
<{POST_SNAPBACK}> Vilka är det som inte vill det ?
<{POST_SNAPBACK}>
Om producenten, mastraren eller skivbolaget har en annan syn än musikerna/upphovsmännen brukar de avgå med segern... Ibland är det bra och ibland är det dåligt. Bara för att någon är duktig på att skriva eller spela musik behöver denne inte automatiskt vara bra på ljud.
Postad 18 November 2006 - 07:39
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
kribban: så pIP är inte neutral då?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det tror jag att dem är. Varför skulle de inte vara det? MVH Kribban
Postad 18 November 2006 - 07:44
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
eller väldigt ologiskt Hur i hela friden vet anläggningen hur det ska låta ?
<{POST_SNAPBACK}>
Kribban
Nu ställer du en fråga om det jag har skrivit med en fråga som inte är i närheten av mitt resonemang. Jag har väl aldrig påstått att anläggningen vet hur den skall låta. Hur skulle det gå till
Som Widescreen sade här precis, är inte inno neutrala. Tycker mig minnas att ni sagt det tidigare precis om en annan lite avlång sak som ni har mellan stärkaren och högtalaren skulle vara transparent.
Kribban, läs vad jag skrivit en gång till, så tror jag att du förstår vad jag menar och skriver.
Edit.. måste bara lägga till... du skriver nu talar vi om... Kribban, jag talar om riktigt ljud och återgivning av det faktiska ljudet som kommer ur en hals skapat av stämband och aoucustisk gitarr. Det är äkta musik ur sitt ursprung. Det går inte att spela i en neutral anläggning, då det blivit förvrängt vid inspelning.
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Det jag menade med mitt resonemang är att man ska försöka återskapa inspelningen. Det måste ju vara den som är utgångspunkten. Lite svårt att återskapa något som inte är inspelat Du nämde i ditt tidigare inlägg att anläggningen måste kanske jobba med musiken men hur ska anläggningen veta hur det ska låta. Det var detta jag menade. MVH Kribban
Postad 18 November 2006 - 08:13
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
djungel-Jim!
Angående bergsprängar- och hörlurstest så kan det vara ett av sätten för att kontrollera slutmixen. Merparten görs självklart i studion.
Mvh
/GB
Redigerat av Glen Benton, 18 November 2006 - 08:15.
Postad 18 November 2006 - 08:17
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Ursprunget går inte att återge, men visst det är helt riktigt.
Kan tala om att det går att återge så verklighetstroget att du skulle ta fel. Jag med, de allra flesta skulle inte ha en aning om ifall ljudet kom från orkestern live eller om den återgavs, så det att återge ursprunget med snuskigt bra resultat. Så bra att det mänskliga örat inte kan uppfatta skillnaden. Dock så är det inte allas melodi med den faktor som uppstår i samband med en analytisk högtalare. Dvs att viss musik knappt går att spela.
En korrekt högtalare är INTE en analytisk högtalare såsom jag tror att du menar när du skriver analytisk. Typ som de första generationerna av Mårten Designs högtalare (som var hissade i diskanten) som till och med lade till detaljer som inte fanns i signalen från början (överdetaljerade). Lyssna gärna på en neutral och korrekt återgivare, tror du kommer finna den långt ifrån "analytisk" dock finns såklart alla detaljer där (allt från minsta lilla pling till största bastrumman). En neutral högtalare har ingen karakteristik, inget egenljud alls som den bidrar med, den bara dekodar den akustiska informationen som finns i den elektriska insignalen och omvandlar den till ljud (elektro-akustisk dekoder). Vad är då god återgivning i din bemärkelse? I min värld betyder det en korrekt återgivning.
God återgivning för mej innebär att jag kan stå ut med det dom leverar på den mesta typen av musik, även den som inte är den mest välproducerade.
Jag skall ha lätt att placera ut aktörerna, jag vill ha ett tillräckligt frekvensomfång för att göra det jag hör trovärdigt.
Jag personligen föredrar 2-vägare pga av minskad risk för fasfel.
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter ju trevligt Fast då föredrar du en trevligt upplagd återgivning, ingen hifi-återgivning. Men det är helt klart en smaksak, alla har ju rätt till sin egen smak. 2-vägare hittar du förresten bara hos Ino Audio (OK då, en och annan 2,5 vägare också) men någon 3-vägare har ännu inte gjorts (jo åt LTS, men det är ju inte en Ino högtalare, dock samme konstruktör).
Postad 18 November 2006 - 08:40
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
En studiokille jag känner litegrann brukar t.o.m. testa sina mixningar i bergsprängare och hörlurar innan slutmixen görs. Varför? För att det är på det sättet många människor lyssnar på musik! Tur att inte all musik spelas in så för då skulle jag inte ha många skivor i min skivsamling! Det vanligaste sättet är som tur var kontrollyssningar i specialanpassade lyssningsrum.
Nu vet jag inte vad du har vart i för studio och spelat in i, men jag skulle vara sjukt nöjd om jag kunde få det att låta exakt så som det lät i studion när musikerna spelade in som när jag lyssnar hemma. Jag vill höra hur musikerna och producenterna vill att musiken skulle låta och inget annat.
För att återgå till ämnet Ino Audio rekommenderar jag även de som vart hemma hos någon och lyssnat på någon av Ino Audio högtalarna att ändå ta sig till herr Öhman för en demo. Inte bara för att höra högtalarna i ett korrekt utformat lyssningsrum utan också få höra Ingvar berätta om högtalarna och svara på ens frågor man har om dem. Jag hade svårt att inte imponeras av hans kunskap och hur genomtänkt allt i hans högtalare är.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur kan någon VETA vad som är rätt ljud? Låter det bra i mina öron är jag nöjd oavsett hur neutralt eller inte det är. Eller tänker du såhär: Detta låter helt otroligt fantastiskt, men tyvärr är det inte neutralt nog. Synd annars hade jag gärna köpt hem den där högtalaren. Mvh /GB
Postad 18 November 2006 - 09:49
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Utan att läsa mer nogrannt så Föreslår jag dig lyssna på Chris cornells speling på o-baren här i stockholm den inspelningen känns så äkta att han skulle kunna stå rakt framför mig sen om det är mina högtalare som gör saken eller kvaliten spelar ingen roll. Har du hört den kanske du förstår annars kan du Pm:a mig kan du får den. Helt otroligt!
<{POST_SNAPBACK}>
Lite off topic, men andra kanske också är intresserad av "ditt" svar? Vart hittar jag denna inspelning? Är det den senaste han gjorde i Stockholm, den som var näst intill "helt oplanerad"? Vore MYCKET tacksam om du kunde ge mig en länk vart man kan köpa denna inspelning. Tack så mycket på förhand. mvh multimedia
Postad 18 November 2006 - 10:33
Delerium
-
Delerium
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag fick inspelningen själv av en bekant som va där på cd. Satt och försökte få den från skivan till datorn igår.
Men jag kan inte maila det för stora filer har ingen aning om hur man gör nu.
Nått tips kanske?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|