Kikat runt en del och det är snålt när det gäller dubbla tuners, men det är på G inte minst den som hifighost nämner. Utöver Topfield (som det är tyst om på nätet) har jag hittat Humax icord https://www.minhembi...howtopic=190650 och Technisat https://www.prisjakt...kt.php?p=256372
Vantage Digital HD 7100S
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Vantage Digital HD 7100TS
(Digitalboxar)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Vantage Digital HD 6000S
(Digitalboxar)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 27 March 2008 - 09:17
Kikat runt en del och det är snålt när det gäller dubbla tuners, men det är på G inte minst den som hifighost nämner. Utöver Topfield (som det är tyst om på nätet) har jag hittat Humax icord https://www.minhembi...howtopic=190650 och Technisat https://www.prisjakt...kt.php?p=256372
Postad 27 March 2008 - 10:21
1. När jag kör CD kort i en "direkt-slot" , fryser bilden ofta, ibland permanent med omstart som enda lösning att komma ur hängningen. Däremot när jag kör kortet via CAM-modul i en CAM-slot fungerar det utan frysningar (dock att kanalbytena går långsammare).
2. Inställning av kanalinspelning , både via EPG & manuellt, resulterar i omboot, ibland utan att inställningen av inpelningen finns kvar.
3. De få kanalinspelningar jag lyckats göra försvinner från HDD (USB) efter ett par dagar.
Någon som har/haft samma problem? Någon som känner till lösning/lösningar?
Postad 27 March 2008 - 12:49
Vantage-kicks-asshifighost:
Försöker komma in på http://www.vantage-kicks-ass.net/ men kommer inte åt hemsidan vare sig med Opera eller IE7. Har du en direktlänk till forumet?
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 27 March 2008 - 12:50.
Postad 27 March 2008 - 15:24
Jag har en 7100S med fw 020202 installerad och har följande problem:
1. När jag kör CD kort i en "direkt-slot" , fryser bilden ofta, ibland permanent med omstart som enda lösning att komma ur hängningen. Däremot när jag kör kortet via CAM-modul i en CAM-slot fungerar det utan frysningar (dock att kanalbytena går långsammare).
2. Inställning av kanalinspelning , både via EPG & manuellt, resulterar i omboot, ibland utan att inställningen av inpelningen finns kvar.
3. De få kanalinspelningar jag lyckats göra försvinner från HDD (USB) efter ett par dagar.
Någon som har/haft samma problem? Någon som känner till lösning/lösningar?
Mitt råd är... kör INTE med svensk språkinställning/OSD Language på vantagen.
Postad 27 March 2008 - 16:03
Hier eine Aufstellung funktionierender Festplatten für die HD6000/7100. Wissensstand: 23.3.2008
Die Liste kann ergänzt werden.
Hersteller / Modell / Grösse / Kapazität / Anschlüsse / funkt. Anschlüsse zum Vantage / Aut. ON-OFF / Firmware
Buffalo / 3,5" / 500GB
Chiligreen / / 2,5" / 250GB / / / /
Chiligreen / / 3,5" / 500GB / USB / USB / JA /
Chili Green / (hat keinen Namen) / 3,5" / 250 GB / USB / USB
Freecom / Mobile Drive / 2,5" / 80GB / USB / USB / /
Fujitsu / HandyDrive III / 2,5" / 200GB / USB / USB / /
Fujitsu / / 2,5" / 80GB
Fujitsu Siemens / STORAGEBIRD SOLO 20-U / 2,5" / 250 GB / USB / USB
Fujitsu Siemens / Storagebird XL - E / 3,5" / 450GB / USB / USB
Iomega® / Desktop-Festplatte / / 500GB
LaCie / Porsche Design / 3,5" / 160GB / USB / USB /
Maxtor / OneTouch / 3,5" / 500GB
Maxtor / Personal Storage 3200 / 3,5" / 400GB
Philips / Easy portable storage / / 160GB / / / /
Packard Bell / Sprint / 3,5" / 360GB / USB / USB / JA /
Samsung / SpinPoint M80 / 2,5" / 160GB / / / /
Samsung / HD103UJ in Revoltec-Gehäuse / 3,5" / 1000GB / USB eSATA / USB eSATA
Samsung / HDL NoName USB Gehäuse von Lidl / 3,5" / 500GB / / /
Samsung / in Revoltecgehäuse AluGuard / 2,5" / 250GB / USB eSATA / USB / / 020101
Samsung / HM320JI im FANTEC DB-228US-1 Gehäuse / 2,5" / 320GB / / / /
Samsung / HDl 501 J in NoName Gehäuse / 3,5" / USB / USB / /
Seagate / FreeAgent Desktop / 3,5" / 500GB / / / /
Seagate / im FANTEC DB-228US-1 Gehäuse / 2,5" / 60GB /
Seagate / FreeAgent Pro / 3,5" / 750Gig / USB eSATA Firewire / / /
Smart Drive / Proworx / 3,5" / 200 GB / USB / USB / /
Tevion / MD90101 / 3,5" / 500GB / USB eSATA / USB eSATA / /
Trekstor / Portable PHA02UE // 80GB / / / /
Trekstor / maxim.u / 3,5" / / / / /
WesternDigital / My Book Studio Edition / 3,5" / 500GB / USB eSATA Firewire / USB / /
WesternDigital / / 2,5" / 160GB / / / /
WesternDigital / My Book Essential 2.0 (WDH1U5000E) / 3,5" / 500GB / USB / USB //
-------------------------------------------------------------------------------
HDD som ej fungerar.
Platten die Probleme machen:
WesternDigital Passport 2,5" 250GB
WesternDigital My Book Home 500 GB
Western Digital My Book Premium ES 500GB, eSATA/USB 2.0
Medion HDDrive 2GO 500GB Festplatte
Dasy Cutter macpower USB/FW Gehäuse
Maxtor 500 GB Elements
Postad 27 March 2008 - 16:22
Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med..
Når jeg laver kanal søgning på min vantage HD 7100 har jeg fint signal via DVBS, men ikke via DVBS2 som jeg gerne skulle ha for at kunne finde Premiere Hd.
Er der nogen bud på hvorfor jeg ikke har singal via DVBS2???
På forhånd tak.
Postad 28 March 2008 - 13:04
HS
Postad 28 March 2008 - 15:16
Har du ingen mottagning på Astra (19.2 ö ) på frekvens 11914 H sr27500 ?Hejsa...
Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med..
Når jeg laver kanal søgning på min vantage HD 7100 har jeg fint signal via DVBS, men ikke via DVBS2 som jeg gerne skulle ha for at kunne finde Premiere Hd.
Er der nogen bud på hvorfor jeg ikke har singal via DVBS2???
På forhånd tak.
Postad 28 March 2008 - 15:26
Redigerat av vilse, 28 March 2008 - 15:26.
Postad 28 March 2008 - 15:35
Du kan ta in upp till 8 st lnb med T55 och 4 st lnb borde det bli bra. Vilka satelliter har du tänkt söka?Om man bor i Göteborg och bara vill ha en T55 parabol till Vantagen. Kan man fortfarande få in 4 satelliter med kvallité eller blir det bara 2 eller 1?
Du kan använda denna länk där du ser hur stor parabol du behöver för varje satellit.
Lyngsat maps
Postad 28 March 2008 - 15:44
Ja det ska det göra.Visst borde väl Vantagen (med DVB-T) fungera med de kommande markbundna MPEG4-sändningarna som tydligen beslutats nyligen?
HS
Postad 29 March 2008 - 10:09
Du kan ta in upp till 8 st lnb med T55 och 4 st lnb borde det bli bra. Vilka satelliter har du tänkt söka?Om man bor i Göteborg och bara vill ha en T55 parabol till Vantagen. Kan man fortfarande få in 4 satelliter med kvallité eller blir det bara 2 eller 1?
Du kan använda denna länk där du ser hur stor parabol du behöver för varje satellit.
Lyngsat maps
Är ny så vet ej vilka satelliter som är bra.
Nån som kan rekomendera?
Postad 29 March 2008 - 13:00
Om vi ska ta 4 st så välj följande.Du kan ta in upp till 8 st lnb med T55 och 4 st lnb borde det bli bra. Vilka satelliter har du tänkt söka?Om man bor i Göteborg och bara vill ha en T55 parabol till Vantagen. Kan man fortfarande få in 4 satelliter med kvallité eller blir det bara 2 eller 1?
Lyngsat maps
Är ny så vet ej vilka satelliter som är bra.
Nån som kan rekomendera?
1w ( Thor) Svenska Canal Digital har sina kanaler på denna.
13ö ( Hotbird )
19,2ö ( Astra 1 )
28,2ö ( Astra2 + Eurobird 1 )
Det gå lätt att komplettera med fler lnb till denna parabol senare det behövs bara en annan DiSEqC switch tex 5/1 för 5 st lnb.
Postad 02 April 2008 - 08:07
02.04.2008 Version 020300
- OSD bugfix for german and russian
- EPG and Infobanner bugfix
- rebooting problem solved (italian)
- AAC Audio support
- increase font size in EPG
- Multiswitch Delta SUM 928 support
- HElp icons added in EPG und Timer
- CVBS signal alway on scart ( even switch is on "HD")
switch ---> SD HD
SCART RGB,CVBS ( 576i ) CVBS ( 576i )
RCA CVBS ( 576i ) CVBS ( 576i )
YPbPr YPbPr ( 576i ) YPbPr( 576p, 720p, 1080i )
HDMI HDMI ( 576i ) HDMI( 576p, 720p, 1080i )
S-Video Yc no Signal
Postad 02 April 2008 - 11:24
Fråga 1
Jag har Tele2 digital tv i min lägenhet. Undrar nu om Vantage 7100TS klarar av Tele2 sändningarna?
Fråga 2
Jag kör med en gammal Nokia 9802 S dekoder och har Canal Digitals Total + paket.
Kan jag genom att bara köpa Vantage 7100TS kunna se exempelvis Canal Sport HD..typ en fotboll eller
hockeymatch. Eller måste jag ha nåt slags nytt kort från Canal DIgital för att kunna se dom kanalerna?
Eller är det bara att köra på med mitt gamla kort in i 7100 och så funkar det?
Postad 02 April 2008 - 11:28
Svar på fråga 2Till er som har koll.
Fråga 1
Jag har Tele2 digital tv i min lägenhet. Undrar nu om Vantage 7100TS klarar av Tele2 sändningarna?
Fråga 2
Jag kör med en gammal Nokia 9802 S dekoder och har Canal Digitals Total + paket.
Kan jag genom att bara köpa Vantage 7100TS kunna se exempelvis Canal Sport HD..typ en fotboll eller
hockeymatch. Eller måste jag ha nåt slags nytt kort från Canal DIgital för att kunna se dom kanalerna?
Eftersom du har Totalpaketet så borde det inte vara några problem att se dem och du kan ifall de inte kopplar upp med en gång be CD att skicka ut aktiveringsignal för HD kanalerna. Vantage boxen uppdaterar sen kortet utan problem.
Postad 02 April 2008 - 15:50
Till er som har koll.
Fråga 1
Fråga 2
Fråga 1: om det är digital kabelteve du har så lär inte 7100TS fixa det. Vilken typ av teve har du från Tele2?
Postad 03 April 2008 - 08:53
Till er som har koll.
Fråga 1
Fråga 2
Fråga 1: om det är digital kabelteve du har så lär inte 7100TS fixa det. Vilken typ av teve har du från Tele2?
Tele2 har nyligen gått från analoga sändningar till digitala sändningar här där jag bor (lägenhet). Man fick som kund en gratis dekoder från Tele2 men den suger. Den dekodern heter Humax CX-Fox C II.
Som du säger så är det väl kabelteve jag har här.
Postad 03 April 2008 - 22:39
1: Vad skiljer 6000s och 7100s, är det värt prisskillnaden ?
2:Funkar de som "vanliga" digitalboxar som att svensk text finns ock liknande basic-funktioner ?
3:Borde jag köpa CD:s hd-box när jag i dagsläget inte har större krav än att se deras hd-kanaler, billigaste hd-vantagen
kostar ju dubbla priset ?
4: Kan man koppla extern hårddisk till både 6000 å 7100 å spela in på ?
5: Är det smidigt (andvändarvänligt) att använda vantage-boxarna ?
6: Är nån dreambox ett bättre alternativ än vantage, för det är väl dessa märken som är vassast just nu ?
Hoppas nån orkar svara, tack på förhand !
Postad 04 April 2008 - 09:58
1. Det som skiljer är nätverksporten och designen.Ett par små frågor då jag inte orkar läsa hela tråden.Funderar på nån av dessa enbart till CD:s hd-utbud i dagsläget.
2:Funkar de som "vanliga" digitalboxar som att svensk text finns ock liknande basic-funktioner ?
3:Borde jag köpa CD:s hd-box när jag i dagsläget inte har större krav än att se deras hd-kanaler, billigaste hd-vantagen
6: Är nån dreambox ett bättre alternativ än vantage, för det är väl dessa märken som är vassast just nu ?
2. Ja,Ja,Ja
3. Om du bara ska ta in CD's egna kanaler och inget annat så räcker deras box. Du kan räkna med en del fläktljud och att deras box blir varm samt att uppdateringar saknas ( och uteblir ) med den boxen för 1495kr ( har den själv ).
4. Ja du kopplar in den via USB 2.0 eller e-SATA.
5. Mycket enkelt handhavande och menyerna är lätta att lära sig.
6. DB saknar hdmi anslutningar på sin(a) HD boxar. Vantage är ett bättre alternativ då det kommer uppdateringar varje vecka för att åtgärda buggar samt en alternativ "patchad" programvara.
Om du ska ta in fler satelliter så kan du räkna bort CD's box. Det finns många andra satelliter som kan vara av intresse och då ska du välja Vantage.
Postad 04 April 2008 - 10:03
1. Det som skiljer är nätverksporten och designen.Ett par små frågor då jag inte orkar läsa hela tråden.Funderar på nån av dessa enbart till CD:s hd-utbud i dagsläget.
2. Ja,Ja,Ja
3. Om du bara ska ta in CD's egna kanaler och inget annat så räcker deras box. Du kan räkna med en del fläktljud och att deras box blir varm samt att uppdateringar saknas ( och uteblir ) med den boxen för 1495kr ( har den själv ).
4. Ja du kopplar in den via USB 2.0 eller e-SATA.
5. Mycket enkelt handhavande och menyerna är lätta att lära sig.
6. DB saknar hdmi anslutningar på sin(a) HD boxar. Vantage är ett bättre alternativ då det kommer uppdateringar varje vecka för att åtgärda buggar samt en alternativ "patchad" programvara.
Om du ska ta in fler satelliter så kan du räkna bort CD's box. Det finns många andra satelliter som kan vara av intresse och då ska du välja Vantage.
Angående 2: Dom har löst textningsproblemet nu alltså? Man behöver allså inte hålla på att trycka på knappar för att få fram svensk text när man zappar? Och inspelningen av text, fungerar det bra nu med?
I så fall verkar ju inte boxen alls tokig.
Redigerat av Unregistereded16d9f8, 04 April 2008 - 10:04.
Postad 04 April 2008 - 10:09
På vissa kanaler behöver man fortfarande trycka och välja svensk text. Inspelningsbuggen av text är inte löst ännu ( bör komma i en framtida uppdatering ).Angående 2: Dom har löst textningsproblemet nu alltså? Man behöver allså inte hålla på att trycka på knappar för att få fram svensk text när man zappar? Och inspelningen av text, fungerar det bra nu med?
På fråga 2 kan man undra ifall han menar svenska menyer ( vilket jag tänkte på ).
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 04 April 2008 - 10:10.
Postad 04 April 2008 - 18:29
Angående min fråga två så menade jag svensk textning om den kom automatiskt när man tittar på svenska kanaler. andra kanaler förstår jag om man måste välja svenska själv om det finns om man inte kan välja i nån inställning att boxen alltid ska visa svensk textning om det finns.
Skillnaden rent tekniskkt mellan 6000 och7100 är alltså nätverksporten. Vad är tanken med den och fungerar den som tänkt och ni som i så fall använder den tycker ni att det är värt prisskillnaden ? Går det att streama från en dator ?
mvh canman
Postad 04 April 2008 - 18:42
Textnigen har då funkat på mina inspelningar på senaste tiden, man måste dock välja text på samma sätt som när man vil ha textat vid normal sändning.På vissa kanaler behöver man fortfarande trycka och välja svensk text. Inspelningsbuggen av text är inte löst ännu ( bör komma i en framtida uppdatering ).Angående 2: Dom har löst textningsproblemet nu alltså? Man behöver allså inte hålla på att trycka på knappar för att få fram svensk text när man zappar? Och inspelningen av text, fungerar det bra nu med?
På fråga 2 kan man undra ifall han menar svenska menyer ( vilket jag tänkte på ).
Postad 11 April 2008 - 01:52
Kan man patcha 020300 själv på något vis, surt att den fortfarande inte funkar med viasat med orginal fw ännu.
Postad 11 April 2008 - 08:47
Kör med 020200
Postad 14 April 2008 - 11:42
Kan man starta upp den och resetta den direkt på något vis?
mvh/Harry
Postad 16 April 2008 - 11:37
Min Vantage har hängt sig ordentligt, kommer aldrig längre än loading.
Kan man starta upp den och resetta den direkt på något vis?
mvh/Harry
Hände mig också häromdagen. Verkar vara ett känt fel.
Jag provade alla möjliga knapptrycknings- och omstartskombinationer utan att det hjälpte. I något forum stod det att man skulle ha den avstängt en kvart och sedan starta om. Efter att ha väntat i tio timmar, resignerade jag och lämnade in boxen till Teknikkjedjan/Neptunsat som fixade den över dagen genom att "byta ut en komponent", som dom uttryckte det.
/alex
Postad 16 April 2008 - 12:25
Någon som lyckats remotestyra Vantage 7100s med en Slingbox?
Eller vet IR koden till den?
Ha det
Postad 17 April 2008 - 19:21
Någon som har haft samma problem och lyckats lösa det?
Postad 17 April 2008 - 20:04
Efter att CD tydligen bytt FEC på de flesta av sina HD-kanaler så får jag inte längre dem att funka. Om jag kollar infon på kanalerna så ser jag att alla SD kanaler är inställda på Auto FEC medan HD-kanalerna är inställda på 1/2 FEC som jag inte lyckas ändra.
Hur kan detta hända?
Alla av CD's HD-kanaler funkar utan problem för mig.
FEC = Forward Error Correction
Postad 18 April 2008 - 09:37
English
17.04.2008 Version 020500
- Problem with USB-Festplatten fixed (WD, Maxtor, Seagate)
- Recording problem NTV+ fixed
- Picture freezing on HD-Suisse fixed
- MP3 Player improved (FF / Rev)
Postad 18 April 2008 - 10:01
HejEfter att CD tydligen bytt FEC på de flesta av sina HD-kanaler så får jag inte längre dem att funka. Om jag kollar infon på kanalerna så ser jag att alla SD kanaler är inställda på Auto FEC medan HD-kanalerna är inställda på 1/2 FEC som jag inte lyckas ändra.
Man ändrar på transponderna uppe på Thor det var nog detta du märkte, läs mer här.
DVB_S2_20Transponder_20FEC_20Change_280208_1_.pdf 86.61K
43 Antal nerladdningarAnnars pröva firmware 020101 ( använder den själv) den funkar utmärkt och uppdatera din kanallista.
Postad 18 April 2008 - 16:04
Hej
Man ändrar på transponderna uppe på Thor det var nog detta du märkte, läs mer här.DVB_S2_20Transponder_20FEC_20Change_280208_1_.pdf 86.61K 43 Antal nerladdningar
Annars pröva firmware 020101 ( använder den själv) den funkar utmärkt och uppdatera din kanallista.
Jag har nu provat att göra en ny kanalsökning samt att gå tillbaka till FW 020101 men jag får fortfarande ingen bild. Den blinkar till som hastigast precis när jag öppnat kanalen men den fryser igen efter ca tre sekunder.
Postad 18 April 2008 - 16:37
Postad 20 April 2008 - 14:04
Jag har nu provat att göra en ny kanalsökning samt att gå tillbaka till FW 020101 men jag får fortfarande ingen bild. Den blinkar till som hastigast precis när jag öppnat kanalen men den fryser igen efter ca tre sekunder.
Svarar på mig själv.
Efter att ha fabriksåterställt boxen ett antal gånger och provat med flertalet olika FW så har jag nu fått det att funka igen med FW 020203. Vet inte om jag gjorde nåt speciellt men helt plötsligt gick allt igång igen.
Postad 21 April 2008 - 14:08
21.04.2008 Version 020600
- Jpeg Slide Show added
Postad 22 April 2008 - 20:05
Gå till instalation välj defaults setting slå in koden (4 nollor om du inte har ändrat den) välj factory defaults.Hur fabriksåterställer du boxen?
Hittade inget i manualen.
mvh/Harry
Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 22 April 2008 - 20:07.
Postad 23 April 2008 - 08:52
mvh/Harry
Postad 24 April 2008 - 18:34
24.04.2008 Version 020700
- PIP added ( Picture in Picture; pres RED button) (BETAVERSION)
Requirements: Switch on HD, Channels on same Transpondert
Postad 25 April 2008 - 22:11
Men vissa av uppdateringar är lite onödiga att släppa som en separat fix, som 020600. De kunde ha väntat och släppt en uppdatering som innehåller både 0206 och 0207.
Och jag väntar fortvarande på en uppdatering som löser problemet med undertexter.
Postad 27 April 2008 - 14:34
Är det någon som har testat nya 020702 med Viasat HD kanaler? Kan det vara det de har fixat?
Postad 28 April 2008 - 15:05
Vad är skillnaden mellan 6000 och 7000 modellerna?
När kommer 8000 och vad kostar den då?
Funkar dem med alla viasat och alla canal digital kanaler samtidigt(inklusive hd-kanalerna)?
Kan man spela in på en kanal samtidigt som man ser på en annan?
Jag har hört att det var något konstigt med undertexterna innan, vad var det och är det fixat nu?
Finns det några andra saker som man behöver veta(buggar, osv)?
Är den lätt att använda och ställa in? Jag har nu en gammal Triax, hur är Vantagen jämfört med den?
Tacksam för svar
/V_Persie
Postad 29 April 2008 - 15:01
Skalar boxen upp vanliga digitalasignaler till 1080i om man vill?
/MVH
Patrik
Postad 29 April 2008 - 17:12
1. Vantage 7100 har nätverks port samt snyggare design.Jag har lite frågor angåender Vantage-boxarna.
Funkar dem med alla viasat och alla canal digital kanaler samtidigt(inklusive hd-kanalerna)?
Jag har hört att det var något konstigt med undertexterna innan, vad var det och är det fixat nu?
Är den lätt att använda och ställa in? Jag har nu en gammal Triax, hur är Vantagen jämfört med den?
Tacksam för svar
/V_Persie
2. 8000 modellen ska komma till sommaren ( enligt rykte ) och kostar strax under 6000 kr ( rykte ).
3. Buggar finns men det jobbas hela tiden på att förbättra mjukvaran ( 1 ny uppdatering i veckan ).
4. Väldigt enkel handhavande och bra ifall man har flera lnb.
Har ingen HDD så någon annan får svara på övriga frågor.
Postad 01 May 2008 - 09:12
Tack för svaret.1. Vantage 7100 har nätverks port samt snyggare design.
2. 8000 modellen ska komma till sommaren ( enligt rykte ) och kostar strax under 6000 kr ( rykte ).
3. Buggar finns men det jobbas hela tiden på att förbättra mjukvaran ( 1 ny uppdatering i veckan ).
4. Väldigt enkel handhavande och bra ifall man har flera lnb.
Har ingen HDD så någon annan får svara på övriga frågor.
Jag bara undrar vad man behöver en nätverksport till?
Finns det några speciella buggar man behöver veta?
Tacksam för svar på de andra frågorna också
/V_Persie
Postad 01 May 2008 - 16:06
För tillfället med en patchad firmware funkar Viasat SD och Canal digital SD+HD kanaler samtidigt.Jag har lite frågor angåender Vantage-boxarna.
Tacksam för svar
/V_Persie
Buggar har alla nya HD mottagare, Vantage ( företaget ) är väldigt bra när det gäller nya uppdateringar för att minska buggarna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Vantage HD 7100 - Rapportera fel/önskade funktioner
22 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?