Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

65nm har äntligen dykt upp!

534 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2007 - 22:07

Unregistered931669e8
  • Unregistered931669e8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Var o köpte sista eliten idag på Onoff lot 0743 175 watt benq läsare tillverkad 2007-10-25 upplever den lite tystare än min gamla premium men snyggare är den helt klart!

Redigerat av Unregistered931669e8, 16 December 2007 - 22:10.

Postad 17 December 2007 - 10:31

Unregisteredf5d25b48
  • Unregisteredf5d25b48
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Lot #0735, Team FDOU, adapter 203w

innehöll Hitachi DVD, Falcon 65nm.
lämnade dock tillbaks detta pga att jag vill ha en med BenQ DVD.

Bara en fråga... Vad säger du/ni som argument när ni lämnar tillbaka den? Att den lät för mycket? Accepterar butikerna det?

Postad 17 December 2007 - 17:57

curryvontonic
  • curryvontonic
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Bara en fråga... Vad säger du/ni som argument när ni lämnar tillbaka den? Att den lät för mycket? Accepterar butikerna det?

Jag sade att jag hade ändrat mig :blush:

Postad 17 December 2007 - 20:13

Monocryl
  • Monocryl
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det sitter en rund tejp som har mkt svagt klister på kartongen, den går att försiktigt öppna, sedan lyser du med en stark ficklampa in i "grillen" genom påsen på själva xboxen (killen i butiken som jag köpte av gjorde detta för han trodde inte att en del kunde vara falcon av premiumen ; ) ser/anar du en silvrig fläns så är det Falcon, ser du däremot en kopparfärgad heatpipe så är det en gammal xbox, ser du att tegelstenen är 175w så är det garanterat en falcon även om det står 203 på boxen, men är det en falcon kan du ha både 175 eller 203w men du kan inte ha en 175 till dom gamla, guide finns på ex anadtech. Är det en falcon så öppnar du mkt försiktigt tejpen på själva Xboxens påse, kopplar in en egen powersladd till tegelstenen så du slipper öppna påsen till sladden, slår på den tar ut släden, direkt ser du då om det är en hitachi, benq, eller toshiba guide finns att googla. jag tryckte på eject trots att det satt en lapp över cd trayen, lappen åker tillbaka rätt igen när man stänger tillbaka trayen, efter det är det bara att snyggt packa in den i påsen igen. stänga kartongen och trycka tillbaka plomben. No qustions asked, no harm done.

Benq'n är grymt tyst mot dom gamla. Köpte precis en XBOX Arcade med Gotham4 som bundle, Lot#0742 FDOU, fick direkt Falcon + Benq, glad att man slipper mecka mera än så. good luck.

Redigerat av Monocryl, 17 December 2007 - 20:25.

Postad 17 December 2007 - 21:19

bzrk
  • bzrk
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har nu upptäckt att min 360 innehåller en Hitachi drive.. Inte mkt att göra åt det nu. Som tur är tycker jag inte ljuder är så himla farligt. Är det något mer negativt än just ljudet med hitachi driven? sämre hållbarhet etc?

Postad 18 December 2007 - 00:45

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Var o köpte sista eliten idag på Onoff lot 0743 175 watt benq läsare tillverkad 2007-10-25 upplever den lite tystare än min gamla premium men snyggare är den helt klart!

Vad hittar du tillverkningsdatumet? Har i övrigt samma, men något datum står inte på min vita lapp.

Postad 18 December 2007 - 07:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Vad hittar du tillverkningsdatumet? Har i övrigt samma, men något datum står inte på min vita lapp.

Står på själva maskinens baksida där du också hitta serienummret. MRF Date.

Postad 18 December 2007 - 08:03

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Eh. Wt.. Jag har lot#0743 :D

Postad 18 December 2007 - 13:49

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Benq'n är grymt tyst mot dom gamla. Köpte precis en XBOX Arcade med Gotham4 som bundle, Lot#0742 FDOU, fick direkt Falcon + Benq, glad att man slipper mecka mera än så. good luck.

Min Benq (Xbox 360 med HDMI, av somliga kallad Pro) låter för jävligt när man spelar spel (men inte vid DVD-uppspelning).

Postad 18 December 2007 - 18:42

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Min Falcon låter avsevärt mindre när man latjar runt på dashen och spelar demon.
Men när man spelar spel, ingen skillnad. Men vad kan man förvänta sig?

Postad 18 December 2007 - 22:55

Monocryl
  • Monocryl
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
antagligen som det låter för dig, mitt är tyst med även i dvd men när man drar igång spel låter det irriterande högt men inte som flickvännens hårtork klockan 06.00 på en sovmorgonsdag, vilket fortfarande är tystare än en del gamla Xboxar

Postad 19 December 2007 - 00:25

Legend13
  • Legend13
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Spelar det jättestor roll vilken dvd-läsare som sitter i? Tänker på ljud osv..?

Postad 19 December 2007 - 07:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Spelar det jättestor roll vilken dvd-läsare som sitter i? Tänker på ljud osv..?

Ne alla låter lika mycket, tror 12x är original hastigheten. Har flashat min så den går max 5x vilket gör DVD-läsaren helt ljudlös mot fläktarna och många brukar föredra 8x.

Postad 19 December 2007 - 18:49

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns något sätt att få reda på om det är falcon utan att lysa i den?

Min är tillverkad 03-11-2007. Om det skulle hjälpa.

Postad 19 December 2007 - 18:57

Unregistered1e4a03dd
  • Unregistered1e4a03dd
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Du PalmiNio, kan man flasha ned hastigheten utan att riskera en eventuell "ban"!?
Nämligen så att jag funderar på att inhandla en 360 och använda live, men vill slippa det irriterande
ljudet ifrån dvdn. :P

*edit* Kom på ytterligare en fråga ^^

Finns det någon webb-butik det är säkert att man får 65nm ifrån nu?

Redigerat av Unregistered1e4a03dd, 19 December 2007 - 19:07.

Postad 19 December 2007 - 23:02

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Du PalmiNio, kan man flasha ned hastigheten utan att riskera en eventuell "ban"!?
Nämligen så att jag funderar på att inhandla en 360 och använda live, men vill slippa det irriterande
ljudet ifrån dvdn. :P

*edit* Kom på ytterligare en fråga ^^

Finns det någon webb-butik det är säkert att man får 65nm ifrån nu?

Yes själva flashet är Live riskfritt men så fort du stoppar i ett bränt spel löper du risk att bli avstängd. Alltså, MS känner inte av om den är flashad utan vad du stoppar i för skivor.

Postad 20 December 2007 - 07:57

Monocryl
  • Monocryl
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag undrar om det finns något sätt att få reda på om det är falcon utan att lysa i den?

Min är tillverkad 03-11-2007. Om det skulle hjälpa.

ja om adaptern är 175 är det garanterat falcon. annars får du faktiskt lysa in i den. har du hdmi är det större chans också om det är en premium, är det en arcade är det mer eller mindre garanterat falcon.

Redigerat av Monocryl, 17 April 2008 - 15:54.

Postad 21 December 2007 - 15:56

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Fick en ny box idag (halo 3 edition, tillverkad 2007-08-01, 203W) Tyst som f*n även när den läser skivor!! Jämfört med den gamla 360n jag hade, som jag nu sålt!!

Postad 21 December 2007 - 19:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Fick en ny box idag (halo 3 edition, tillverkad 2007-08-01, 203W) Tyst som f*n även när den läser skivor!! Jämfört med den gamla 360n jag hade, som jag nu sålt!!

Då har du väl Hitachi också? V.79 som inte går att flasha. Halo 3 Edition är ett riktigt bottenköp i mina ögon, 65nm finns knappast i Sverige och risken för att få den jobbiga Hitachin är som störst.

Postad 21 December 2007 - 22:12

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Nån som vet hur det är med elgigantens pro. Var inne idag och kolla. Men visste inte om det med att man kunde kolla om det var 175watt. Det var lot nr 0746 och ADUE. Nån som vet om det är falcon och vad det är för dvd-spelare?

Postad 21 December 2007 - 23:00

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Då har du väl Hitachi också? V.79 som inte går att flasha. Halo 3 Edition är ett riktigt bottenköp i mina ögon, 65nm finns knappast i Sverige och risken för att få den jobbiga Hitachin är som störst.

Jag är inte intresserad av att flasha.. Den är tyst å jag e nöjd! :)

Edit: Bifogad fil  CIMG0041.JPG   2.07MB   0 Antal nerladdningar Såhär ser läsaren ut!

Redigerat av Majorglenn, 22 December 2007 - 00:29.

Postad 22 December 2007 - 01:58

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Det är benq, grattis.

För övrigt mår din box inte bra av att stå inklämd där. Är tvbänken öppen på baksidan åtminstone?

Redigerat av mysen_, 22 December 2007 - 02:00.

Postad 22 December 2007 - 10:07

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Min läsare ser me ut så o.O
Fast den gröna saken där är svart.. Men annars är de identiska ^^

Postad 22 December 2007 - 10:48

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Det är benq, grattis.

För övrigt mår din box inte bra av att stå inklämd där. Är tvbänken öppen på baksidan åtminstone?

Tack, ja den är nästan tystare när den läser skivor än min förra var när man var i dashboarden! :)

Nä, jag vet att den står lite inklämd där. Å ja den är iaf öppen på baksidan, ska se över situationen när vi flyttar i januari. men den gamla stog där i 9-10 månader innan jag fick ROD.

Edit: Den blir inte alls lika varm som den gamla heller!

Redigerat av Majorglenn, 22 December 2007 - 16:10.

Postad 22 December 2007 - 17:03

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Jag fick ROD på min förra elite. Efter en dag, och som du kan se i mitt galleri står den ÖPPET :)

Postad 22 December 2007 - 20:30

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Är det någon som hört något om eventuella problem med 65 nm chipet? Jag vet att när DreamCast fick ett mindre chip blev frameraten "hackig" i vissa spel. Någon som haft både 90 nm och 65 nm och jämfört?

Postad 22 December 2007 - 20:40

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag är förvånad över att så många tror att BENQ-läsaren är tystare än de andra. Har ni gjort en jämförelse eller litar ni blint på vad andra säger?

Jag har haft inte mindre än 8 st Xbox 360 och törs faktiskt påstå att BENQ låter mest av alla.

När jag drar denna slutsats tar jag inte hänsyn enbart till det "blås/luft-ljud" som kommer av att skivan snurrar i 12 x hastigher, vilket samtliga DVD-läsare lider av, utan till de biljud som var och en av de olika DVD-läsarna har.

BENQ-läsaren har ett högfrekvent, elektoniskt pipljud när den läser skivor som hörs genom allt, även med hög volym på tv:n. Har haft 4 st med BENQ, och detta gällde dem alla. SAMSUNG-läsaren har också en släng av detta ljud, men inte lika mycket. Den klart tystaste är HITACHI-läsaren, som helt saknar detta ljud. I gengäld kan man dock höra hur lasern åker fram och tillbaka och arbetar (ett dovt klonkande ljud) men på det hela taget är den klart tystast.

En nackdel är dock att laddningstiden är något längre med HITACHIN (exempelvis 30 sekunder att ladda en bana i PGR4 istället för 29 sekunder med SAMSUNG). Men är man ljudkänslig vägs detta klart upp av dess överlägsna tysthet, enligt min mening.

Postad 22 December 2007 - 22:42

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag är förvånad över att så många tror att BENQ-läsaren är tystare än de andra. Har ni gjort en jämförelse eller litar ni blint på vad andra säger?

Jag har haft inte mindre än 8 st Xbox 360 och törs faktiskt påstå att BENQ låter mest av alla.

När jag drar denna slutsats tar jag inte hänsyn enbart till det "blås/luft-ljud" som kommer av att skivan snurrar i 12 x hastigher, vilket samtliga DVD-läsare lider av, utan till de biljud som var och en av de olika DVD-läsarna har.

BENQ-läsaren har ett högfrekvent, elektoniskt pipljud när den läser skivor som hörs genom allt, även med hög volym på tv:n. Har haft 4 st med BENQ, och detta gällde dem alla. SAMSUNG-läsaren har också en släng av detta ljud, men inte lika mycket. Den klart tystaste är HITACHI-läsaren, som helt saknar detta ljud. I gengäld kan man dock höra hur lasern åker fram och tillbaka och arbetar (ett dovt klonkande ljud) men på det hela taget är den klart tystast.

En nackdel är dock att laddningstiden är något längre med HITACHIN (exempelvis 30 sekunder att ladda en bana i PGR4 istället för 29 sekunder med SAMSUNG). Men är man ljudkänslig vägs detta klart upp av dess överlägsna tysthet, enligt min mening.

Jag har haft 2 olika.. vet inte vilken läsare som satt i den förra. Men Benq läsaren är bra mycke tystare!

Postad 23 December 2007 - 09:12

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Jag har haft 2 olika.. vet inte vilken läsare som satt i den förra. Men Benq läsaren är bra mycke tystare!

Jag tror att många inbillar sig detta då de inte har två konsoler samtidigt att jämföra med. Jag hade konsoler med samtliga tre läsare samtidigt.

BENQ-läsaren ger också ett konstigt läte ifrån sig när man stänger släden utan att ha någon skiva i....undrar om inte Microsoft börjat använda denna läsare för att spara pengar - den verkar onekligen "billigare" än de övriga.

Postad 23 December 2007 - 10:34

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Jag tror att många inbillar sig detta då de inte har två konsoler samtidigt att jämföra med. Jag hade konsoler med samtliga tre läsare samtidigt.

BENQ-läsaren ger också ett konstigt läte ifrån sig när man stänger släden utan att ha någon skiva i....undrar om inte Microsoft börjat använda denna läsare för att spara pengar - den verkar onekligen "billigare" än de övriga.

Där har du en stor poäng. Den låter något fruktansvärt KONSTIGT när man stänger den, oavsett med skiva eller inte. Ett liksom "kliiiick.. KLOCK".. Rättså jobbigt.

Postad 23 December 2007 - 15:58

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0
Haha, ja, min BENQ-läsare låter verkligen lågbudget när man kört in släden. Utöver det låter den dessutom som en dammsugare vid spelande.

Postad 25 December 2007 - 01:39

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Fick en 360 Premium med HDMI i dag, läs julafton, som är tillverkad 2007-08-28 (LOT NO: 0735). Står 203W på både kartongen och adaptern.
Är det bra eller dåligt?

Postad 25 December 2007 - 01:58

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Fick en 360 Premium med HDMI i dag, läs julafton, som är tillverkad 2007-08-28 (LOT NO: 0735). Står 203W på både kartongen och adaptern.
Är det bra eller dåligt?

Det är dåligt, är den gamla och inte Falcon. Kommer med otur att gå sönder en dag.

Du har poäng i att de säkert är billigare än de andra, korkat att byta mot en dyrare. Men enligt tester ska den läsa betydligt stabilare och snabbare än de andra. Vet iaf att Hitachi har en värdelös laser som lätt ger upp på brända billiga skivor direkt.

Kör min i 5x i hastighet så kan inte avgöra om den låter mycket men tester visar ju att den är bland de billiga. Ska inte skada skivorna så som de tidigare spelarna.

Postad 25 December 2007 - 20:42

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Är det bra eller dåligt?

Det är dåligt, är den gamla och inte Falcon. Kommer med otur att gå sönder en dag.

Du har poäng i att de säkert är billigare än de andra, korkat att byta mot en dyrare. Men enligt tester ska den läsa betydligt stabilare och snabbare än de andra. Vet iaf att Hitachi har en värdelös laser som lätt ger upp på brända billiga skivor direkt.

Kör min i 5x i hastighet så kan inte avgöra om den låter mycket men tester visar ju att den är bland de billiga. Ska inte skada skivorna så som de tidigare spelarna.

Förstår inte varför folk tror att det är en fördel med de nya Falcon-konsolerna - med den nya kylflänsen som sedan i april finns i alla Xbox 360 med den tidigare processorn går de "gamla" konsolerna inte sönder lättare än de med Falcon chip. Falcon-konsolerna har - till följd av de producerar mindre värme - en mindre påkostad kylanordning, så sannolikt jämnar det ut sig. Det finns ju bevisligen rapporter om överhettade Falcon-konsoler också.

Aveende DVD-läsarna har jag hört att Hitachi-läsaren är sämre på att läsa brända skivor än i varje fall SAMSUNG-läsarna (har dock inte hört något om hur det är i förhållande till BENQ, men jag litar på att du vet vad du snackar om). Men om man inte är intresserad av piratkopior (och inte vill ta risken att bli bannad från LIVE) är ju detta inte en faktor. Och då blir Hitachi-läsarnas överlägsna tysthet utslagsgivande, i jämförelse med den betydligt mer högljudda BENQ-läsaren. Åtminstone enligt min mening.

Redigerat av pallepaf, 25 December 2007 - 20:42.

Postad 25 December 2007 - 20:55

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Hoppsan - verkar som att Hitachi laddar snabbare än BENQ trots allt, i vart fall om man skall tro detta test

http://www.youtube.c...h?v=0wIsTzwwM88

.... ännu ett skäl att vilja ha en Hitachi-Drive alltså :)

Postad 25 December 2007 - 23:09

Unregistered6c32af8b
  • Unregistered6c32af8b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Så om jag vill köpa en den nya Xbox 360, vart ska det vara för nummer då och när ska den vara tillverkad?

Postad 26 December 2007 - 11:11

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Förstår inte varför folk tror att det är en fördel med de nya Falcon-konsolerna - med den nya kylflänsen som sedan i april finns i alla Xbox 360 med den tidigare processorn går de "gamla" konsolerna inte sönder lättare än de med Falcon chip. Falcon-konsolerna har - till följd av de producerar mindre värme - en mindre påkostad kylanordning, så sannolikt jämnar det ut sig. Det finns ju bevisligen rapporter om överhettade Falcon-konsoler också.

När kom de två liggande spolarna (jfrt med tre stående eller liggande)? I samband med nya kylflänsar eller i samband med 65 nm CPU?

Postad 26 December 2007 - 11:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Aveende DVD-läsarna har jag hört att Hitachi-läsaren är sämre på att läsa brända skivor än i varje fall SAMSUNG-läsarna (har dock inte hört något om hur det är i förhållande till BENQ, men jag litar på att du vet vad du snackar om). Men om man inte är intresserad av piratkopior (och inte vill ta risken att bli bannad från LIVE) är ju detta inte en faktor. Och då blir Hitachi-läsarnas överlägsna tysthet utslagsgivande, i jämförelse med den betydligt mer högljudda BENQ-läsaren. Åtminstone enligt min mening.

Det var nytt för mig, har du länkar till folk som bevisligen fått RRoD och kan visa att det är en Falcon? Enda påståendet jag sett är den klassiska Halo 3 konsolen som gick runt men det var ingen Falcon utan han trodde bara att alla Halo 3 var Falcon vilket det inte är. Och den där hemma gjorda RRoD modden gills inte heller, den som blinkar rött o grönt.

Postad 27 December 2007 - 11:12

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
^ Jag har dock bevis..

Postad bild

Redigerat av Coistrel, 27 December 2007 - 11:16.

Postad 27 December 2007 - 23:03

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Var är bevisen då? Din bild på en elite med RROD säger ingenting. Sålänge du inte kan bevisa att det är en elite med den nyare falcon tekniken är det helt ointressant.

Redigerat av mysen_, 27 December 2007 - 23:07.

Postad 28 December 2007 - 10:46

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Om mitt lot nummer var lot#0743..

Vill du ha en bevis bild på det också?

Postad 28 December 2007 - 11:13

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
När man läser på etiketten på kartongen så står det : For Distribution In EN/NL/FR/DE/IT/ES/PT. Betyder detta att maskinen är inte avsett för svenska marknaden?

Mvh

Postad 28 December 2007 - 12:02

TukTuk
  • TukTuk
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Han menar nog 175 eller 203w... dvs Falcon eller inte.

Självklart får även Falcon rrod. Frågan är ju om de får det i samma % som de gamla maskinerna. Det får tiden utvisa.

Postad 28 December 2007 - 17:48

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ja gärna, och gärna MFD Date samt DVD-spelare och watt på kartongen. Är nämligen rätt aktiv på detta område eftersom jag till vardags fixar RRoD och inte en enda riktig falcon har jag eller vännerna sett än så detta skulle vara "stort" isf.

Postad 28 December 2007 - 17:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Självklart får även Falcon rrod. Frågan är ju om de får det i samma % som de gamla maskinerna. Det får tiden utvisa.

Har som sagt aldrig sett någon eller sett någon på forum som dokumenterat bevisat haft en "äkta" Falcon, alla är mer eller mindre gamla Elite/Premium/Halo 3 som folk oftast tror är Falcon bara för de köptes nya.

Att nya Falcon skulle få RRoD är absolut ingen självklarhet. RRoD beror på dålig kvalite och design på det fäste som Microsoft har använt för att hålla GPU flänsen på plats. Just detta problem har man ÄNTLIGEN fixat genom att använda starkare springsteel. Detta i kombination med att den dessutom producerar mycket mindre värme torde göra att problemet i teorin är ur världen.

Redigerat av PalmiNio, 28 December 2007 - 17:57.

Postad 29 December 2007 - 00:32

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Har som sagt aldrig sett någon eller sett någon på forum som dokumenterat bevisat haft en "äkta" Falcon, alla är mer eller mindre gamla Elite/Premium/Halo 3 som folk oftast tror är Falcon bara för de köptes nya.

Att nya Falcon skulle få RRoD är absolut ingen självklarhet. RRoD beror på dålig kvalite och design på det fäste som Microsoft har använt för att hålla GPU flänsen på plats. Just detta problem har man ÄNTLIGEN fixat genom att använda starkare springsteel. Detta i kombination med att den dessutom producerar mycket mindre värme torde göra att problemet i teorin är ur världen.

Menar du att de "äldre" konsolerna med Zephyr-chipen men som har den nya kylflänsen från april också har stor risk för att gå sönder?
Mycket konstigt att Microsoft byter ut alla konsoler som går sönder till Zephyr-moderkort med den nya kylflänsen i så fall - och inte Falcon-chip. Vore ju som att be om att problemet uppstod igen. Inte särskilt ekonomiskt.... Om det gamla Zephyr-chipet + nya kylflänsen inte var en bra kombination skulle Microsoft knappast spendera 1 miljard $ på att byta ut alla gamla konsoler som får RoD till den lösningen.

Postad 29 December 2007 - 00:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Menar du att de "äldre" konsolerna med Zephyr-chipen men som har den nya kylflänsen från april också har stor risk för att gå sönder?
Mycket konstigt att Microsoft byter ut alla konsoler som går sönder till Zephyr-moderkort med den nya kylflänsen i så fall - och inte Falcon-chip. Vore ju som att be om att problemet uppstod igen. Inte särskilt ekonomiskt.... Om det gamla Zephyr-chipet + nya kylflänsen inte var en bra kombination skulle Microsoft knappast spendera 1 miljard $ på att byta ut alla gamla konsoler som får RoD till den lösningen.

Hur Microsoft tänker har jag ingen koll på. Men med tanke på att halva världen som är intresserad av teknik vet exakt vad som har felat hela tiden och Microsoft inte gjort något ordentligt åt det på nästan 2 år säger att de inte gör något aktivt.

Vad menar du med Zephyr-chipen? Zephyr är första HDMI kortet och det får du inte, eller iaf liten risk, om du skickar in en gammal Premium utan HDMI. Oftast får man tillbaka en annan gammal Premium som fått RRoD och som MS har "fixat" till. Fixet är bara att de bytat/böjt rätt fästet till GPU-flänsen. Du tror väl inte på allvar att MS bytar moderkort på alla som kommer in? Hur månag miljoner fungerandemoderkort skulle då inte ryka upp? Nej de använde gamla "fixade" morderkort till att ersätta nya fall av RRoD eller säljer dem igen i billig Bundle som Viva Pinata/Forza 2 bundlen. Det ser man då alla desa bundles är skal där de står "tillverkad 2006-xx-xx".

Den nya kylflänsen som du menar antar jag är den extra fläns som går med kopparrör från GPU-flänsen. Om det är den så nej, den hjälper inte ett skit utan fördröjer bara händelsen.

Det är inte bara så enkelt att maskinen överhettar utan det är att den dåliga kvaliten på fästena till GPU kylningen ger vika för värmen och flänsen tappar tryck mot GPU-chippet och den tappar i sin tur kontakt med moderkortet. Allt är fortfarande helt och detta fel kan man själv fixa med det kända "X-clamp fix" som jag själv har monterat in till ett tiotal kunder och fixat deras RRoD. Detta återskapar trycket och efter att man kört maskinen utan kylning i en minut funkar allt igen.

Nu har iaf MS gjort något åt problemet genom att helt ändra produktionen så att alla nya är av bättre kvalite o kallare.

Visst borde man sätta in nya moderkort i alla maskiner som får RRoD men om vi utgår från att det är miljoner så kan du lätt räkna med att det skulle kosta mycket mer än vad Microsoft har lagt undan.

Postad 29 December 2007 - 11:27

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Hur Microsoft tänker har jag ingen koll på. Men med tanke på att halva världen som är intresserad av teknik vet exakt vad som har felat hela tiden och Microsoft inte gjort något ordentligt åt det på nästan 2 år säger att de inte gör något aktivt.

Vad menar du med Zephyr-chipen? Zephyr är första HDMI kortet och det får du inte, eller iaf liten risk, om du skickar in en gammal Premium utan HDMI. Oftast får man tillbaka en annan gammal Premium som fått RRoD och som MS har "fixat" till. Fixet är bara att de bytat/böjt rätt fästet till GPU-flänsen. Du tror väl inte på allvar att MS bytar moderkort på alla som kommer in? Hur månag miljoner fungerandemoderkort skulle då inte ryka upp? Nej de använde gamla "fixade" morderkort till att ersätta nya fall av RRoD eller säljer dem igen i billig Bundle som Viva Pinata/Forza 2 bundlen. Det ser man då alla desa bundles är skal där de står "tillverkad 2006-xx-xx".

Den nya kylflänsen som du menar antar jag är den extra fläns som går med kopparrör från GPU-flänsen. Om det är den så nej, den hjälper inte ett skit utan fördröjer bara händelsen.

Det är inte bara så enkelt att maskinen överhettar utan det är att den dåliga kvaliten på fästena till GPU kylningen ger vika för värmen och flänsen tappar tryck mot GPU-chippet och den tappar i sin tur kontakt med moderkortet. Allt är fortfarande helt och detta fel kan man själv fixa med det kända "X-clamp fix" som jag själv har monterat in till ett tiotal kunder och fixat deras RRoD. Detta återskapar trycket och efter att man kört maskinen utan kylning i en minut funkar allt igen.

Nu har iaf MS gjort något åt problemet genom att helt ändra produktionen så att alla nya är av bättre kvalite o kallare.

Visst borde man sätta in nya moderkort i alla maskiner som får RRoD men om vi utgår från att det är miljoner så kan du lätt räkna med att det skulle kosta mycket mer än vad Microsoft har lagt undan.

När jag själv fick tillbaka en Premium som hade haft RRoD stod det på servicerapporten att de bytt ut moderkortet och samtidigt kunde jag se kopparröret du nämner genom ventilationsgallret. Därför utgår jag från att den procedur MicroSoft använder vid RRoD är att byta ut moderkortet och installa den nya kylflänsen med kopparrör.

Om nu den nya kylflänsen med kopparrör är värdelös, varför slösar då Microsoft pengar på att installera denna i alla enheter som havererar p.g.a. RRoD? Och om allt som behövs är ditt "X-clamp" fix, varför använder sig inte MicroSoft av det (åtminstone som ett komplement till den nya kylflänsen)?

Efter den prestigeförlust det innebar att erkänna problemet med RRoD med de första konsolerna och den enorma kostnad det medfört för MicroSoft, kan jag inte tro annat än MicroSofts tekniker har kommit fram till att den bästa lösningen är att byta ut kylflänsen till den med kopparrör. Jag har svårt att tro att MicroSoft för skojs skull valt en lösning som är både sämre och dyrare än den du förespråkar - då skulle de dels slösa pengar och dels riskera att alla konsoler kom i retur återigen p.g.a. nya RRoD.

Postad 29 December 2007 - 11:41

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag köpte en Xbox 360 igår. Det stod Team FDoU på förpackningen, och 175w på nätagget så jag antar att det kanske är en 65nm. Maskinen står helt öppet uppe på tv möbeln brevid TVn, och ps3an står på andra sidan så det är inga trånga utrymmen.

När jag drog igång maskinen så märkte jag att den lät en del men inget man inte kan leva med. Men när jag stoppade in ett spel så var det som om nån drog igång en hårtork. Spelade Mass Effect i 3 timmar men maskinen snurrar på så pass mycket att man måste höja volymen avsevärt och endå blir det jobbigt.

Finns det något jag kan göra för att få den tystare? Helst utan att riskera att man blir banad från live för det är en av anledningarna till att jag vill ha boxen.

Postad 29 December 2007 - 11:45

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Jag köpte en Xbox 360 igår. Det stod Team FDoU på förpackningen, och 175w på nätagget så jag antar att det kanske är en 65nm. Maskinen står helt öppet uppe på tv möbeln brevid TVn, och ps3an står på andra sidan så det är inga trånga utrymmen.

När jag drog igång maskinen så märkte jag att den lät en del men inget man inte kan leva med. Men när jag stoppade in ett spel så var det som om nån drog igång en hårtork. Spelade Mass Effect i 3 timmar men maskinen snurrar på så pass mycket att man måste höja volymen avsevärt och endå blir det jobbigt.

Finns det något jag kan göra för att få den tystare? Helst utan att riskera att man blir banad från live för det är en av anledningarna till att jag vill ha boxen.

Ha den i ett tv-skåp med god ventilation.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.