Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReAct duken åsikter?

836 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 januari 2013 - 23:07

Tommyb0y
  • Tommyb0y
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Var fel på min duk. Dom hade fått fel på en mindre del av det nya materialet. Så skulle komma in en nyproducerad rulle till draper nästa vecka! Så om denna saknar mitt fel så blir jag mkt nöjd och kan rekommendera react3an! Skönt att man hade rätt och att detta inte var en typ shine effekt.

Postad 11 januari 2013 - 07:07

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Vart bor du? Om du bor i närheten av Stockholm kan jag kan kanske komma och dema hos dig?

Det hade varit uppskattat, men håller hus i Göteborg.

Postad 11 januari 2013 - 22:49

quetch
  • quetch
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Var fel på min duk. Dom hade fått fel på en mindre del av det nya materialet. Så skulle komma in en nyproducerad rulle till draper nästa vecka! Så om denna saknar mitt fel så blir jag mkt nöjd och kan rekommendera react3an! Skönt att man hade rätt och att detta inte var en typ shine effekt.

Kanske därför min React 3:a är så sen. Skulle enligt plan fått den förra veckan. Men jag väntar gladeligen ett tag till på den ifall den är felfri :)

Postad 18 januari 2013 - 15:21

Unregistered2509b79b
  • Unregistered2509b79b
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag upplever (som vissa andra också skrivit) en viss "smutsighet" på min ReAct. Det syns mest när ljusa, enfärgade ytor panoreras, typexempel under en fotbollssändning. Svårt att beskriva tydligare än "smutsigt": En mörk, ojämn textur som upplevs ligga "framför" själva projiceringen.

Duken ser slät ut. Och jag upplever det tydligt annorlunda än shine (som väl är det glittriga som syns ibland när ljus himmel/snö etc projiceras?)

Ibland kan jag hitta små små, svarta, lösa korn på duken, som enkelt går att peta bort med fingret. Vet inte vad det är - och är osäker på om det är kornen som orsakar "smutsigheten".

Undrar i alla fall om någon har några skötselråd för ReActen. Om man vill torka duken, vad ska man använda? Torrt hushållspapper? Handduk? Våtservett?

Postad 18 januari 2013 - 15:24

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Smutsigheten som du upplever finns på alla högkontrastdukar stewart har det också på sin firehawk ....

Postad 18 januari 2013 - 15:56

_Grönis_
  • _Grönis_
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag upplever (som vissa andra också skrivit) en viss "smutsighet" på min ReAct. Det syns mest när ljusa, enfärgade ytor panoreras, typexempel under en fotbollssändning. Svårt att beskriva tydligare än "smutsigt": En mörk, ojämn textur som upplevs ligga "framför" själva projiceringen.

Duken ser slät ut. Och jag upplever det tydligt annorlunda än shine (som väl är det glittriga som syns ibland när ljus himmel/snö etc projiceras?)

Ibland kan jag hitta små små, svarta, lösa korn på duken, som enkelt går att peta bort med fingret. Vet inte vad det är - och är osäker på om det är kornen som orsakar "smutsigheten".

Undrar i alla fall om någon har några skötselråd för ReActen. Om man vill torka duken, vad ska man använda? Torrt hushållspapper? Handduk? Våtservett?

Smutsigheten som du upplever finns på alla högkontrastdukar stewart har det också på sin firehawk ....

Jag skulle nog säga att detta är "Processfläckar". Även om den upplevs som "smutsig" så ska det ju vara en jämn "smutsighet" på hela duken och inte bara på vissa ställen. Läs mina tidigare inlägg om processfläckar.

Postad 18 januari 2013 - 16:39

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Inte på DNP:s 08.85, den är helt ren och slät.

Postad 18 januari 2013 - 17:00

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Ja du har sagt detta ett antal ggr och jag tror dig dnp har säkert ingen synlig smutsighet men nu har killen en react som kostar 10000kr och ingen budget för en dnp kanske.....

Postad 18 januari 2013 - 19:09

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag vet ingenting om hans budget, det här handlade om ditt påstående att alla HC dukar är typ flammiga eller innehåller smutsighet, vilket inte stämmer.
Det kan ju inte skada att upplysa att det finns dukar som inte ser smutsiga ut då vissa fortfarande påstår det.

Postad 18 januari 2013 - 23:54

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
React-materialet har ju sina nackdelar som nämnts ovan som shine och hotspotting. Har de vita dukarna motsvarande nackdelar isig (och då menar jag inte att de kräver ett annat rum för att komma till sin rätt.)
Jag kan känna att jag föredrar att känna 3D känslan och djupet och hellre offrar lite svärta.

Redigerat av Unregisteredb6367e16, 18 januari 2013 - 23:54.

Postad 24 januari 2013 - 20:36

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Var och såg en provbit av react-duken på Hifi-klubben i Västerås. Projektorn satt i ett väldigt ljust rum. Vist blev färgerna och svärtan bättre men jag upplevde det som att bilden blev mycket mörkare även i de ljusa partierna. Såg inte så mycket av ”glitter” i bilden men det kanske är svårt att se på en provbit även om jag tycker att biten var ganska tilltagen. Ska såklart försöka se mera av duken men känner spontant att en vit duk skulle passa mig bättre. Vilken version av reacten som visades vet jag ej.

Postad 26 januari 2013 - 11:21

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Det fanns ingen smutsighet alls på mina två React 2–dukar, bara shine. Smutsigheten påverkar 3D-känslan på ett sätt som shine inte gör. Vid panoreringar fastnar ögat på fläckarna istället på objekten som visas på filmen.

Förutom fläckarna är allt bättre på React III än på React II. Men jag skulle hellre ha en fläckfri 2a än en fläckig 3a! Det är till och med så att min rollade vita vägg har mindre synliga fläckar än React III.

Postad 26 januari 2013 - 12:35

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Jag tycker att den shine jag upplevt på alla högkontrast dukar, ej sett dnp lägger sig som en jämn hinna över bilden som får bilden att se lätt smutsig ut sen skall det ju inte vara fläckar på duken men den här hinnan har jag sett på alla dukar....

Postad 26 januari 2013 - 13:28

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Det fanns ingen smutsighet alls på mina två React 2–dukar, bara shine. Smutsigheten påverkar 3D-känslan på ett sätt som shine inte gör. Vid panoreringar fastnar ögat på fläckarna istället på objekten som visas på filmen.

Vad exakt menar du med shine?

Shine för mig är just den smutsighet eller korniga/gryniga yta som syns främst i ljusa scener. Den är jämnt fördelad över hela duken, ungefär som en hinna precis som jimjans skrev.

Några fläckar har jag aldrig sett på dom HK dukar jag tittat på (react2, Firehawk, SR Multipix)

Postad 26 januari 2013 - 17:03

Unregisterede497fc2e
  • Unregisterede497fc2e
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
<p>Folk som inte sett en react 3 tror jag inte riktigt förstår vad vi menar med smutsigheten. Det är inte shine som är som en hinna som gör att det upplevs som något kornigt/brusigt. Det är inte att det känns som att ett lager ligger framför bilden. Det är inte det på något sätt.
det påminner mer om att någon ska göra en målning och råkat spilla vatten på duken och därefter försökt suga upp den. Det är ojämnt lager med färg vilket gör att det ser ut som smuts i bilden. Det ger fläckar i bilden och något mörkare streck som är ojämnt målade.
vill bara ha detta sagt så att det inte kommer fler kommentarer där folk undrar om vi verkligen vet hur en högkontrastduk beter sig, vi vet hur dom ska vara och inte vara.

Redigerat av Unregisterede497fc2e, 26 januari 2013 - 17:06.

Postad 26 januari 2013 - 17:44

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
De har medgett att de har problem med den nya duken i och med övergången till en ny fabrik. Ytan är inte så enhetlig som den ska vara på vissa exemplar. Det tycks som om detta gäller de tidigaste dukarna av Mk3.

Postad 26 januari 2013 - 20:48

Cd_Master
  • Cd_Master
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

<p>Folk som inte sett en react 3 tror jag inte riktigt förstår vad vi menar med smutsigheten. Det är inte shine som är som en hinna som gör att det upplevs som något kornigt/brusigt. Det är inte att det känns som att ett lager ligger framför bilden. Det är inte det på något sätt.
det påminner mer om att någon ska göra en målning och råkat spilla vatten på duken och därefter försökt suga upp den. Det är ojämnt lager med färg vilket gör att det ser ut som smuts i bilden. Det ger fläckar i bilden och något mörkare streck som är ojämnt målade.
vill bara ha detta sagt så att det inte kommer fler kommentarer där folk undrar om vi verkligen vet hur en högkontrastduk beter sig, vi vet hur dom ska vara och inte vara.

Vet presis va du pratar om, är ine på min 3 duk nu har jag en react 3 prosesfläckar svar ja, vill ha en 3a utan prosesfläckar.

Postad 26 januari 2013 - 20:53

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag fick ett par tidiga bitar av ReAct III som var som ni beskriver med en typ av smutsighet (flammig) i form av ränder och fläckar.
Shine var där som vanligt vilket syns som en kornig hinna framför allt i ljusa scener och vid panoreringar och har inget att göra med ojämnheten som kan synas.
Nu har jag ett gäng nya bitar av ReAct III där alla bitar är fria från denna smutsighet vissa har sett, shinen finns där som vanligt men annars är duken mycket ren och jämn i sitt utförande.
Detta kan då betyda att dom fått ordning på tillverkningen av ReAct III och fått till det utan fläckar (flammig), vilket vore roligt. Shine får man oftast leva med när det gäller HC dukar, det syns mer eller mindre på nästan alla, vågar inte nämna namnet på den duk som det inte syns på då vissa tycker jag nämner det för ofta.
Hur som helst, kan man hålla tummarna att dom lyckats få till materialet på ReAct III.

Postad 26 januari 2013 - 21:00

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Vet presis va du pratar om, är ine på min 3 duk nu har jag en react 3 prosesfläckar svar ja, vill ha en 3a utan prosesfläckar.

Om jag får gissa, borde din 4:e duk bli din sista då det verkar som dom fått ordning på tillverkningen.

Postad 29 januari 2013 - 13:19

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har React2 och känner inte igen mig i den "smutsighet" ni talar om. SHine känner jag till förstås men det vande jag mig av vid ganska snabbt och med tanke på den ökade känslan av kontrast så var det värt det.

Postad 29 januari 2013 - 18:45

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Wow!
Går man in i ditt galleri så ser man på en av bilderna att din React har en extra feature.
Den översätter engelsk text till svenska! Kanon!

:lol: :D :D :lol:

Postad 29 januari 2013 - 20:20

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Jag har en Linea med React2 och har tyvärr problem med smutsigheten. Det uppenbarar sig dels som fläckar som tidigare beskrivits och dels i form av andra större synliga fält/ytor (svårt att beskriva bättre än så). Det syns väldigt tydligt vid ljusa scener med panoreringar vilket innebär att visa filmer är halvt olidliga (exempelvis Ice Age 4) och i andra filmer tänker man knappt på det. Har inte vågat se LOTR på projjen än då jag inte vill att duken ska förstöra snöscenerna för mig.

Någon nämnde tidigare att problemen verkade uppstå vid bytet till nya fabriken, gjordes detta byte möjligen i höstas någon gång? Vill minnas att leveranstiden på min duk blev någon vecka längre än tänkt nämligen och har ett vagt minne om att det berodde på just flytt av produktionen till ny fabrik.

Har i alla fall reklamerat duken och verkar få den utbytt inom ett par veckor. Trist att de verkar ha problem med att få jämn kvalitet på produkten men lyckligtvis verkar Euroscreen/Draper ta sitt ansvar fullt ut och byta ut felaktiga produkter utan strul. De har svarat bra och snabbt i all kontakt jag haft med dem. Hoppas nu att ersättningsduken ska vara schysst.

Postad 29 januari 2013 - 20:35

Origen
  • Origen
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag har en Linea med React2 och har tyvärr problem med smutsigheten. Det uppenbarar sig dels som fläckar som tidigare beskrivits och dels i form av andra större synliga fält/ytor (svårt att beskriva bättre än så). Det syns väldigt tydligt vid ljusa scener med panoreringar vilket innebär att visa filmer är halvt olidliga (exempelvis Ice Age 4) och i andra filmer tänker man knappt på det. Har inte vågat se LOTR på projjen än då jag inte vill att duken ska förstöra snöscenerna för mig.

Någon nämnde tidigare att problemen verkade uppstå vid bytet till nya fabriken, gjordes detta byte möjligen i höstas någon gång? Vill minnas att leveranstiden på min duk blev någon vecka längre än tänkt nämligen och har ett vagt minne om att det berodde på just flytt av produktionen till ny fabrik.

Har i alla fall reklamerat duken och verkar få den utbytt inom ett par veckor. Trist att de verkar ha problem med att få jämn kvalitet på produkten men lyckligtvis verkar Euroscreen/Draper ta sitt ansvar fullt ut och byta ut felaktiga produkter utan strul. De har svarat bra och snabbt i all kontakt jag haft med dem. Hoppas nu att ersättningsduken ska vara schysst.

Du borde ju få version 3 då med, eller?

Postad 29 januari 2013 - 20:52

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Du borde ju få version 3 då med, eller?

Jag antar det, misstänker att det inte är rimligt att hålla igång produktionen av två olika material sett till vilka volymer de borde producera. Men vi får väl se. :)

Så länge problemen med fläckigheten är löst så är jag i alla fall nöjd oavsett om det är en tvåa eller en trea. Det verkar ju skilja lite grann bildmässigt på vissa punkter enligt tidigare kommentarer i tråden men tror inte det spelar någon nämnvärd roll för mig. Hade helst sluppit besväret med att skicka tillbaka min gamla duk men de här problemen var tyvärr allt för uppenbara.

Postad 29 januari 2013 - 22:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Version 2 finns inte längre kvar, så det är enbart 3 som levereras.

Det var första rullen med 3:an som i en hel del fall gav fläckigt resultat. Den nya rullen verkar än så länge ge fint resultat.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 30 januari 2013 - 11:28

Tommyb0y
  • Tommyb0y
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Väntar på min nya v3a då första var som alla beskriver. Enligt leverantören ska nya rullen vara
mycket bra. Börjar störa mig mycket på fläckigheten på nuvarande!

Postad 30 januari 2013 - 11:43

Unregistered3a29f2ae
  • Unregistered3a29f2ae
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hoppas Bjurab och deras återförsäljare kontaktar alla kunder som köpt och byter ut till den nya som inte ska ha dem där "fläckarna"

Vill bara lyfta upp det så dem inte bara byter ut hos dem som klagar...

Postad 30 januari 2013 - 19:36

Unregistered2edc792e
  • Unregistered2edc792e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Väntar på min nya v3a då första var som alla beskriver. Enligt leverantören ska nya rullen vara
mycket bra. Börjar störa mig mycket på fläckigheten på nuvarande!

Fick hem min nya (byte) React III idag och den är helt perfekt utan några artefakter eller processfläckar all heder åt ES. som har bytt ut den utan knyst, även till TheRock som har fått stått ut med några besök för mkt...

Mvh
/Christian

Redigerat av Unregistered2edc792e, 30 januari 2013 - 19:36.

Postad 03 februari 2013 - 14:08

Tommyb0y
  • Tommyb0y
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har fått min nya nu och sett några rullar .. Värkar vara sjukt bra. Har inte sett nå shine eller nått sånt. Och alla som sa att HC dukar kan upplevas smutsiga som jag beskrev hade fel;) den nya upplever jag verkligen inte smutsig!

Postad 03 februari 2013 - 15:29

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Glad för dig att du inte lyckas se shine det är bra att gratulera .....

Postad 04 februari 2013 - 09:40

Tommyb0y
  • Tommyb0y
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Glad för dig att du inte lyckas se shine det är bra att gratulera .....

Har du sett react 3an den nya "rullen" ?

Postad 04 februari 2013 - 16:14

drue
  • drue
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Finn det i ert hjärta att förlåta en oinvigd nybörjare här nu, men jag skulle gärna vilja få en fingervisning utifrån de förutsättningar jag kan ge här i text. Trots djupdykning i tråden har jag inte ens hittat länk till återförsäljare av react-dukarna :blush:

Förutsättningar
Rum: vita väggar och tak, mörkt trägolv. Avstånd ca 4 m från öga till duk. Medioker mörkläggning.
Proj: BenQ W6000
2500 ansi
Duk nu: gammal kingpin motordriven vit 104", vågig och dålig.

Jag har kollat lite på
, och där någonstans börjar det ta emot i plånboken.
Så: vad tror ni om Grandview-duken till mitt rum/projektor, vad skulle en motsvarande duk i reactmaterial gå på och vilka skulle vara de stora fördelarna?

Postad 04 februari 2013 - 18:46

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
En motsvarande duk, då du nämner elektrisk duk kostar ungefär 19000:- i den enklare versionen och 24000:- i den lite mera påkostade varianten från Euroscreen, vilket troligen blir bra mycket mer än vad du är beredd att betala.

De stora fördelarna skulle vara att du begränsar spridningen av ljuset som studsar från din duk till väggen och sedan tillbaks på duken och på så sett förstör din svartnivå och därmed försämrar kontrasten, vilket du minskar med en HC duk och i detta fall en ReAct.

Nackdelen som många retar sig på kan vara shine, vilket kan uppenbara sig som en glittrig hinna och då speciellt i ljusa scener och vid panorerinar.
Även betrakningsvinkeln blir lite sämre och hot spot kan du även se, vilket visar sig som om ljuset på duken inte sprider sig lika jämnt över hela duken och på så sett kan den se mörkare ut på vissa ställen och då även ljusare på vissa.

Dom flesta butikerna gissar jag säljer dukar från Euroscreen, rekommenderar dig att kolla på den innan du köper då ganska många retar sig på shine.

Lycka till i valet.

Postad 04 februari 2013 - 19:03

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Dom flesta butikerna gissar jag säljer dukar från Euroscreen, rekommenderar dig att kolla på den innan du köper då ganska många retar sig på shine.

Du har rätt i allt du skriver, men ordvalet "ganska många" ger en lite snevriden bild av verkligheten och hur kunder upplever högkontrastdukar. Eftersom vi visar dukar och projektorer för väldigt många kunder och har så gjort i många år så har jag väldigt god insikt i hur folk i allmänhet upplever bild och olika artefakter, tex shine.

Utan att ha gjort någon djupanalys så skulle jag uppskatta att ca 5-10% av alla som tittar och får en genomgång hos oss väljer bort högkontrastväv pga dess bieffekter. Den allra största massan föredrar trots allt den ökade kontrasten.

Men självklart ska man titta först! Alla tycker, som du säger, inte likadant.

Se inte mitt inägg som någon kritik, ville mest nyansera ditt inlägg.

Mvh

Postad 04 februari 2013 - 19:40

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Mvh

Det är Ok, jag börjar bli van.

Postad 04 februari 2013 - 21:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Det är Ok, jag börjar bli van.

:-)

Postad 04 februari 2013 - 22:19

Unregistered9148001a
  • Unregistered9148001a
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Du har rätt i allt du skriver, men ordvalet "ganska många" ger en lite snevriden bild av verkligheten och hur kunder upplever högkontrastdukar. Eftersom vi visar dukar och projektorer för väldigt många kunder och har så gjort i många år så har jag väldigt god insikt i hur folk i allmänhet upplever bild och olika artefakter, tex shine.

Utan att ha gjort någon djupanalys så skulle jag uppskatta att ca 5-10% av alla som tittar och får en genomgång hos oss väljer bort högkontrastväv pga dess bieffekter. Den allra största massan föredrar trots allt den ökade kontrasten.

Men självklart ska man titta först! Alla tycker, som du säger, inte likadant.

Mvh

Marcus har ni fått in React 3 duken utan problemen som folk upplevt i tråden? Är intresserad av en visning på den, var hos er och tittade på react 2 duken och för mig var det alldeles för klara bieffekter för att ens vara intressant till det priset.

Postad 04 februari 2013 - 23:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Marcus har ni fått in React 3 duken utan problemen som folk upplevt i tråden?

Så fort vi har sålt vår nuvarande visingsduk så kommer det upp en med ReAct III. Just nu så har vi en provbit som vi tar fram för att visa skillnaderna mot II:an. De dukar som levereras har naturligtvis ReAct III väv utan fel

Är intresserad av en visning på den, var hos er och tittade på react 2 duken och för mig var det alldeles för klara bieffekter

Så är det för en del även om merparten inte upplever det så. Det är därför det är så viktigt att kolla själv och inte försöka läsa sig till vad man ska köpa. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 februari 2013 - 00:45

drue
  • drue
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0

En motsvarande duk, då du nämner elektrisk duk kostar ungefär 19000:- i den enklare versionen och 24000:- i den lite mera påkostade varianten från Euroscreen, vilket troligen blir bra mycket mer än vad du är beredd att betala.

De stora fördelarna skulle vara att du begränsar spridningen av ljuset som studsar från din duk till väggen och sedan tillbaks på duken och på så sett förstör din svartnivå och därmed försämrar kontrasten, vilket du minskar med en HC duk och i detta fall en ReAct.

Nackdelen som många retar sig på kan vara shine, vilket kan uppenbara sig som en glittrig hinna och då speciellt i ljusa scener och vid panorerinar.
Även betrakningsvinkeln blir lite sämre och hot spot kan du även se, vilket visar sig som om ljuset på duken inte sprider sig lika jämnt över hela duken och på så sett kan den se mörkare ut på vissa ställen och då även ljusare på vissa.

Lycka till i valet.

Okej, tack för infon. Precis den fingervisning jag var ute efter!
Slutlig fråga då, som förmodligen besvaras bäst med ett "gå någonstans och titta på dem" :) Men är det en god tanke att ge sig på en Grandview grey-duk med 0.8 gain eller kan jag lika gärna gå på en vit 1.0-duk om det ändå inte är HC? Alla tankar i frågan är välkomna!

Redigerat av drue, 05 februari 2013 - 00:46.

Postad 05 februari 2013 - 04:45

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
drue: Jag skulle, med den budget du beskriver, gå på gray-duken. Har själv en liknande som ger väldigt bra bild. Svärta/kontrast lär bli betydligt bättre än med vit duk.
En fråga till "dom som vet": Blir shine mer påtagligt med en mer ljusstark projektor? Låter som att frågan redan blev besvarad...eller?

Postad 05 februari 2013 - 07:30

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

De dukar som levereras har naturligtvis ReAct III väv utan fel. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Då är det min tur att nyansera ditt inlägg då du skriver att ReAct III levereras utan fel vilket bara stämmer till en viss del då denna duk fortfarande innehåller shine, hot spot mm. Utan fel menar du troligen att den levereras utan felen som har uppkommit vid den senaste tillverkningen av duken, så som att den ser flammig/smutsig ut.

Postad 05 februari 2013 - 09:01

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Men är det en god tanke att ge sig på en Grandview grey-duk med 0.8 gain eller kan jag lika gärna gå på en vit 1.0-duk om det ändå inte är HC?

Det beror på om du föredrar att behålla ljuset i bilden eller vill bättra på svärtan. Alla faktorer hänger ihop och bildstorleken, rummet och ditt tycke och smak blir avgörande. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

En fråga till "dom som vet": Blir shine mer påtagligt med en mer ljusstark projektor?

Ja, shine ökar med mer ljus i bilden. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 februari 2013 - 09:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Då är det min tur att nyansera ditt inlägg då du skriver att ReAct III levereras utan fel vilket bara stämmer till en viss del då denna duk fortfarande innehåller shine, hot spot mm.

Det är inte fel, snarare en brist. Du kan ju inte reklamera en duk pga shine, hotspot mm. .

Utan fel menar du troligen att den levereras utan felen som har uppkommit vid den senaste tillverkningen av duken, så som att den ser flammig/smutsig ut..

Helt rätt, då förstod du i alla fall... ;) /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 februari 2013 - 11:22

Unregistered2edc792e
  • Unregistered2edc792e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Efter att ha sett dessa dukar själv både DNP, Firehawk G3, och nu beställt en React3, 150", 2.35:1, ramspänd (Byte / uppgradering från 16:9, 113” React3).

Så fann jag små skillnader, men dock skillnader.

T.ex. var DNP klart bäst på ljus rakt uppifrån, samt hade i princip obefintlig shine. Firehawken var skarpast med ganska lite shine, React2 var kanske lite skarpare än DNP och med möjligen ett uns mer shine än Firehawken.
Dessa skillnader i både shine och skärpa kan dock mycket väl ha jämnats ut med React3:an (bara spekulation från min sida eftersom jag inte sett dessa bredvid varandra).

Varför valde jag då React3?

För att en ramspänd duk i den storleken runt 150" kostar från ES. +20K och Firehawken kostar +35K medan DNP kostar +60K.
Om pengarna inte hade spelat någon roll kanske jag hade valt DNP. Speciellt om jag hade haft stort takfönster ovan duken… :ph34r:

Redigerat av Unregistered2edc792e, 05 februari 2013 - 11:32.

Postad 05 februari 2013 - 11:22

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Det är inte fel, snarare en brist. Du kan ju inte reklamera en duk pga shine, hotspot mm.

Det har du rätt i.
Fast även om det är en brist och inte ett fel då den alltid innehåller shine mm. kan det feltolkas av personer som inte känner till HC dukars brister då man skriver att den inte innehåller några fel. Ville bara påpeka för dessa personer att även om duken numera levereras utan fel kommer den ändå innehålla brister som shine och dylikt.

Postad 05 februari 2013 - 13:07

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
HD Life

Personlig tanke:
Redan på 60-talet, när jag läste marknadsföring, så fick vi lära oss att akta oss för negativ marknadsföring.
Dvs att "smutskasta" konkurrenterna genom att påpeka deras fel och brister.
Det skapar oftast badwill för den egna produkten!
Jag får tyvärr lite déjà vu-känsla här.

My 10 cents

Postad 05 februari 2013 - 13:52

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Nu är det ju inte så att jag har någon egen produkt jag tillverkar och som jag försöker få ut genom att påpeka andra dukars brister genom att smutskasta dessa, dock handlar detta om att få ut så mycket av sin hembio som möjligt och då är det ganska naturligt att andra produkters för och nackdelar kommer på tal, så det är alltså ingen konkurrent til mig.

Jag tycker dessutom att den är nära på så god som FH, och tar man kostnaden i beakning tycker jag även att den är bättre duk för pengarna och skriver inte bara dåligt om denna duk, se inlägg 468.

.

Postad 05 februari 2013 - 13:58

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag lägger ner mitt engagemang i denna tråd och återkommer i en ny tråd lite senare där det kommer att handla om en blindtest av olika dukars för och nackdelar. Vi hörs.

Postad 05 februari 2013 - 17:35

Unregistered2edc792e
  • Unregistered2edc792e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag lägger ner mitt engagemang i denna tråd och återkommer i en ny tråd lite senare där det kommer att handla om en blindtest av olika dukars för och nackdelar. Vi hörs.

Låter bra, kan tillägga att DNP:n är en mycket kompetent duk, och enligt min åsikt kanske den bästa sammantaget, men dyr...
/Christian

Redigerat av Unregistered2edc792e, 05 februari 2013 - 17:35.

Postad 06 februari 2013 - 02:11

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Det har du rätt i.
Fast även om det är en brist och inte ett fel då den alltid innehåller shine mm. kan det feltolkas av personer som inte känner till HC dukars brister då man skriver att den inte innehåller några fel. Ville bara påpeka för dessa personer att även om duken numera levereras utan fel kommer den ändå innehålla brister som shine och dylikt.

Skulle varken kalla det fel, eller brist. Det är en bi-effekt. Något man inte kommer ifrån, om jag förstått det rätt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.