Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Canal Digital IPTV

908 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
85 relaterade trÄdar
* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV * (34872 inlÀgg) 27 min sedan
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 16 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 16 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 17 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 19 år sedan

Postad 18 May 2010 - 21:15

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
VÀrdelöst dock att inte de nya HD-kanalerna ingÄr i t.ex. Totalpaketet..
JÀmför man med Canal Digital via prabol sÄ ingÄr ju dessa kanaler i exempelvis Familjepaketet.

Postad 18 May 2010 - 21:32

Alkonaut
  • Alkonaut
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Jag sÄg inga priser osv för HD-paketet?

Postad 18 May 2010 - 22:07

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0

Jag sÄg inga priser osv för HD-paketet?

För att bestÀlla HD-paketet (99 kr/mÄn) frÄn den 1 juni mÄste du minst abonnera pÄ Baspaketet.

stÄr det pÄ sidan.. (http://www.canaldigi...ketet-for-iptv/)

Postad 18 May 2010 - 22:18

Alkonaut
  • Alkonaut
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
O ******** sÄ risigt. Med tanke pÄ att det enda man vill ha bland de dÀr kanalerna Àr TV4...
Man skulle kunna tycka att de borde packa in SVT HD och TV4 HD i ett paket som kostar mindre Àn en hundring i mÄnaden.

NÀ, det kÀnns som man stÄr ut med den vÀrdelösa IPTV-boxen till i höst och skaffar DVB-T2 som sagt.

Postad 19 May 2010 - 08:27

DmD
  • DmD
  • ForumrĂ€v

• 525 inlĂ€gg
  • 0
Ringde och surrade med CD nu i morse.

Dom hade ingen ny info om ngn inspelningsbar box
Dom hade ingen information om prissÀttning pÄ det nya HD paketet.

Om jag vill bestÀlla/köpa det skulle jag höra av mig nÀrmare 1 Juni dÄ produkten inte Àr bestÀllbar/sÀljbar Ànnu.

Postad 19 May 2010 - 11:14

Alkonaut
  • Alkonaut
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Det vore ju riktigt bra om de Ätminstone kunde byta till VIP1920 istÀllet för VIP1910, sÄ att man kan se TV6 sen ocksÄ. Det Àr ju samma programvara i dem dessutom.

Postad 19 May 2010 - 21:05

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
Mailade och frÄgade om prissÀttningen pÄ HD-paketet (99kr/mÄn) - fick följande svar;

DÄ IPTV Àr mer jÀmförbart med Kabel-TV plattformen sÄ Àr det denna vi har gÄtt efter dÄ vi har gjort vÄrat HD paket samt satt priset för detta till 99 kr/mÄn.

DÄ det Àr mÄnga som ej anvÀnder sig av en HD-box eller har en HD-ready tv sÄ har vi istÀllet samlat de HD kanalerna i ett paket för de som vill kunna se dessa kanaler istÀllet för att ta ut en större avgift pÄ de andra paketen.

Med vÀnliga hÀlsningar
... ...
Canal Digital Kundservice

Postad 21 May 2010 - 07:32

Megaman2
  • Megaman2
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0

O ******** sÄ risigt. Med tanke pÄ att det enda man vill ha bland de dÀr kanalerna Àr TV4...
Man skulle kunna tycka att de borde packa in SVT HD och TV4 HD i ett paket som kostar mindre Àn en hundring i mÄnaden.

NÀ, det kÀnns som man stÄr ut med den vÀrdelösa IPTV-boxen till i höst och skaffar DVB-T2 som sagt.

DÄ de har sÀndningsplikt att sÀnda tv4 gratis (precis som svt). tycker man att det borde gÀlla tv4 HD kanalen ocksÄ. SVT HD ingÄr i baspaketet (eftersom det tillhör svt), sÄ dÄ tycker man tv4 HD med samma resonemang skulle vara med i det ocksÄ.

Att det tar extra för kabel och iptv men ej fÄr parabol Àr egentligen inte logiskt med argumentet för att alla kunder inte har HDready tv.
Om det hade sagt att det för att bandbredden Àr billigare per satellit sÄ hade jag accepterat det men inte för att de vill att de som inte har hdtv skall betala en högre avgift.(dÄ det endast blir en marginell höjning dÄ, nu blir det bara att de försöker fÄ ta en sÄ hög avgift som möjlig för de som vill se hdkanalerna)

Postad 21 May 2010 - 18:28

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlĂ€gg
  • 0

DÄ de har sÀndningsplikt att sÀnda tv4 gratis (precis som svt). tycker man att det borde gÀlla tv4 HD kanalen ocksÄ.

men tv4 omfattas inte av must carry, nÀr ska folk sluta pÄstÄ det?

Vilka kanaler omfattas?
SVT1, SVT2, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen omfattas av vidaresÀndningsplikten.

http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/

nÄgra HD-kanaler nÀmns f.ö. över huvud taget inte.

Redigerat av outdoor_miner, 21 May 2010 - 18:29.

Postad 25 May 2010 - 10:30

DmD
  • DmD
  • ForumrĂ€v

• 525 inlĂ€gg
  • 0
Hmm skumt..

Jag var hemma hos en kompis förra veckan som ocksÄ bor i omrÄdet dÀr jag bor. Vi har bÄda IPTV via CD och likadan box, dvs en Motorola VIP 1910-9. Jag satt med fjÀrren och lekte lite medans hans var i köket och gjorde nÄgot.
MÀrkte att boxen var betydligt snabbare Àn kontra hos mig?! , responstiden nÀr du skulle blÀddra bland kanaler gick mycket fortare Àn kontra hos mig.

Vi har samma leverantör av stadsnÀtet, vilket gör det hela Ànnu skummare ^^

Postad 25 May 2010 - 11:23

Pirat HD
  • Pirat HD
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Jag fick mitt IPTV paket frÄn CanalDigital igÄr. Vilken besvikelse... men det har ni ju alla varnat för i denna trÄd :-)

* Boxen Àr ju skrÀp
* Bildkvaliteten Àr usel, det marksÀnda frÄn Boxer Àr bÀttre.
* Boxen Àr lÄngsam
* Boxen Àr hopplös att stÀlla in, man mÄste boota om den mellan varje instÀllnings försök.
* Jag fÄr inte korrekt 16:9 bild. Utan bilden blir smalare vilket resulterar i svarta linjer ovan och under bilden.

Jag fattar inte hur man kan leverera en sÄ dÄlig tjÀnst.... det Àr ju 2010 och jag vill ha TV sÀndningar som matchar kvaliteten pÄ TVen.

FrÄn Piratebay kan jag enkelt fÄ hem filmer och tv serie i en kvalitet som överstiger alla förvÀntningar gÀllande kvalitet... hur kan den kommersiella marknaden acceptera att den svarta marknaden ger bÀttre kvalitet? De Àr kanske inte bÀttre nÀr det gÀller anvÀndare upplevelsen, men kvaliteten pÄ filerna slÄr det flesta kommersiella tjÀnsterna i Sverige idag.
AnvÀndare upplevelsen, i boxen, var inte sÄ kul den heller. Det grafiska grÀnssnittet ser ut som ett tv-spel pÄ vic20 frÄn 80 talet....

...NÄgon som vet hur jag löser problemet med det felande bildformatet?

Postad 25 May 2010 - 15:08

DmD
  • DmD
  • ForumrĂ€v

• 525 inlĂ€gg
  • 0
Pirat HD:
GÀllande bildinstÀllningarna, och att du inte fÄr "full bild" sÄ att sÀga. Jag hade samma problem lÀnge innan nÄgon tipsade om att du gÄr in i CD:s egna menysystem, tror du kommer dit genom att trycka pÄ röd el gul knapp lÀngst ner pÄ fjÀrren.

DÀr ska du ha en flik om "instÀllningar" , --> bildformat --> sen kan du vÀlja mellan 16:9 och 4:3 , kolla dÀr.

Postad 25 May 2010 - 18:35

Pirat HD
  • Pirat HD
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Jag hittade instÀllningarna under "mina sidor" men det stÄr ingenstans att det finns systeminstÀllningar under den menyn. Det var inte sÄ intuitivt....

Jag fick faktiskt tipset efter att en support kille som ringt upp mig efter att jag skickat frÄgan till support, det Àr ju pluspoÀng att man blir uppringd :o

Han lovade att Äterkomma till mig imorgon med bÀttre besked kring boxens bristande kvalitet, och nÀr deras OS kan tÀnkas uppdateras.... senaste uppdatering var vist tre veckor sen... men det kÀnns ju som att den senaste var gjord pÄ 80-talet....

Postad 27 May 2010 - 10:23

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlĂ€gg
  • 0
Tur att forumet finns, var lite sugen pÄ att byta frÄn boxer (antenn) till cd iptv framförallt för hd-kanalerna. Men om boxen nu Àr sÄ vÀrdelös sÄ kanske man skulle vÀnta.

Postad 27 May 2010 - 10:49

spaten
  • spaten
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0

Tur att forumet finns, var lite sugen pÄ att byta frÄn boxer (antenn) till cd iptv framförallt för hd-kanalerna. Men om boxen nu Àr sÄ vÀrdelös sÄ kanske man skulle vÀnta.

Vad jag har hört skall det komma en ny box snart, de har slutat ta hem 1910 boxen.

Postad 27 May 2010 - 18:54

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag har hört skall det komma en ny box snart, de har slutat ta hem 1910 boxen.

Jag skulle inte hÄlla andan om jag vore du. Gissningsvis handlar det om samma byte som Telia gjort. Det vill sÀga gÄ frÄn 1910 till 1003 eller 1903 för icke inspelningsbara boxar och till 1963 för inspelningsbara. Samma mjukvara i bÄda sÄ det som suger nu lÀr suga precis lika mycket sen ocksÄ!

Men vem vet. De kanske byter frÄn Motorola med egenutvecklad mjukvara till nÄgon annan tillverkare och en fÀrdig anvÀndarlösning frÄn tredje part. Jag skulle dock sÀga att det Àr riktig högoddsare i sÄ fall.

Redigerat av Unregistered1402, 27 May 2010 - 18:55.

Postad 27 May 2010 - 19:47

Alkonaut
  • Alkonaut
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
De kunde ju fan vÀlja en variant med inbyggd dvb-t Ätminstone, som 1920!

Postad 31 May 2010 - 10:57

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlĂ€gg
  • 0
SÄ parabol Àr det som gÀller egentligen nu dÄ om man vill ha lite hd-kanaler och inte skrika sig galen pÄ en vÀrdelös box?

Postad 01 June 2010 - 10:44

appis
  • appis
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
CD lanserar idag 1/6 ett nytt HD-paket i vissa stadsnÀt.
http://www.canaldigi...-Canal-Digital/
Har vi nÄgon hÀr som har signat upp och isÄfall:
Hur Àr bildkvalitét/bitrate ?

Redigerat av appis, 01 June 2010 - 10:51.

Postad 01 June 2010 - 12:39

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

SÄ parabol Àr det som gÀller egentligen nu dÄ om man vill ha lite hd-kanaler och inte skrika sig galen pÄ en vÀrdelös box?

Det Àr inte boxen som Àr det huvudsakliga problemet, utan hur du "sitter till" i ditt stadsnÀt och hur bra matningen Àr till stadsnÀtet. Dessutom ditt lÀge i "hÀrvan" av videoservrar, routrar, switchar och huruvida din DRG (fiberkonverter) Àr rÀtt konfigurerad osv. IPTV-boxen Àr mer att betrakta som en nÀtterminal Àn som de boxar för satellit/marknÀt/kabel som anvÀnder en tuner/mottagare för att ta emot kontinuerligt utsÀnda signaler pÄ vissa bÀrfrekvenser.
Jag hade problem för ett par Är sedan i mitt stadsnÀt, lÄngsamt, störningar/avbrott mm. Efter diskussion med CD satte man in loggning i stadsnÀtet mot min box och gjorde justeringar som gav avsevÀrda förbÀttringar. I samband med lanseringen HDTV förra Äret uppgraderades ocksÄ matningen till stadsnÀtet och sedan dess har det varit kanon! Jag har tvÄ boxar i huset, en gammal 1510 box pÄ övervÄningen och en 1910 box nere i vardagsrummet. Kanalbytena gÄr ungefÀr med samma hastighet som comhem-boxen(har comhem indraget ocksÄ). Men bildkvaliteten frÄn CD Àr betydligt bÀttre Àn frÄn comhems digitaltv. NÀr man vÀxlar frÄn comhem till CD Àr det som att dra bort en hinna frÄn bilden. NÀr man blÀddrar i menyerna sÄ finns inte dessa i boxen utan detta sker genom blÀddring i en webblÀsare mot CD:s server. Om det gÄr vÀldigt trögt att blÀddra sÄ beror det inte pÄ boxen utan pÄ nÀtet mellan dig och servern!
Hur kanalbyten sker i ett IPTV-nÀt Àr nog sÄ intressant, men orkar inte beskriva det just nu. Har för mig att det har förklarats i Telia-trÄden nÄgon gÄng. Finns nog info pÄ nÀtet nÄgonstans. Böcker finns ocksÄ, t.ex. "Video Over IP" av Wes Simpson.
De som har problem rÄder jag att de kontaktar CD sÄ att de kan skicka meddelande till stadsnÀtoperatören som kan kolla upp nÀtet och att DRG:n Àr rÀtt instÀlld.
Nu mÄste jag ut i solen denna vackra första juni. TV-bekymmer hör den mörka Ärstiden till!

Postad 01 June 2010 - 15:32

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlĂ€gg
  • 0
Jag bestÀllde HD-paketet igÄr, men ser Ànnu inga HD-kanaler i min Kanallista (förutom SVT HD, som jag hade sedan tidigare)

Jag Àr ansluten till stadsnÀtet i Stockholm via Zitius.

Är det nĂ„gon som fĂ„tt igĂ„ng kanalerna i det nya HD-paketet?

Postad 01 June 2010 - 16:41

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0

Jag bestÀllde HD-paketet igÄr, men ser Ànnu inga HD-kanaler i min Kanallista (förutom SVT HD, som jag hade sedan tidigare)

Jag Àr ansluten till stadsnÀtet i Stockholm via Zitius.

Är det nĂ„gon som fĂ„tt igĂ„ng kanalerna i det nya HD-paketet?

Nej, inga kanaler hÀr heller - fast jag har tecknat mig för HD-paketet. :P

Uppdatering: Ringde Canal Digital.. Och nu visar det sig att dom inte kan leverera HD-paketet frÄn 1 Juni i mitt nÀt ;) (MÀlarenergi StadsnÀt i VÀsterÄs).. BlÀ.. att dom aldrig kan ha rÀtt information ute frÄn början.

Redigerat av Unregistered753e84df, 01 June 2010 - 17:00.

Postad 01 June 2010 - 17:54

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

Nej, inga kanaler hÀr heller - fast jag har tecknat mig för HD-paketet. :P

Uppdatering: Ringde Canal Digital.. Och nu visar det sig att dom inte kan leverera HD-paketet frÄn 1 Juni i mitt nÀt ;) (MÀlarenergi StadsnÀt i VÀsterÄs).. BlÀ.. att dom aldrig kan ha rÀtt information ute frÄn början.

Men VÀsterÄs Àr ju inte kryssat 1/6-kolumnen. Var det kryss dÀr förut eller?
:(

Postad 01 June 2010 - 19:45

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0

Men VÀsterÄs Àr ju inte kryssat 1/6-kolumnen. Var det kryss dÀr förut eller?
:P

ja, förut var det ett kryss...
fick följande info frÄn canaldigital nyss efter ett mail till dom;

Hej och tack för ditt mail

Vi fÄr be sÄ hemskt om ursÀkt för den felaktiga informationen som gick ut via hemsidan.

HD-Paketet krÀver ganska mycket bandbredd och det krÀvs för alla stadsnÀt att de mÄste bygga ut lite grann, tyvÀrr har vi inte nÄgon tidsaspekt nÀr det blir klart i just erat nÀt. Men det bör bli inom de nÀrmsta dagarna.

Med vÀnliga hÀlsningar
Canal Digital Kundservice

Postad 01 June 2010 - 22:55

Nerd
  • Nerd
  • ForumrĂ€v

• 551 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte boxen som Àr det huvudsakliga problemet, utan hur du "sitter till" i ditt stadsnÀt och hur bra matningen Àr till stadsnÀtet. Dessutom ditt lÀge i "hÀrvan" av videoservrar, routrar, switchar och huruvida din DRG (fiberkonverter) Àr rÀtt konfigurerad osv. IPTV-boxen Àr mer att betrakta som en nÀtterminal Àn som de boxar för satellit/marknÀt/kabel som anvÀnder en tuner/mottagare för att ta emot kontinuerligt utsÀnda signaler pÄ vissa bÀrfrekvenser.
Jag hade problem för ett par Är sedan i mitt stadsnÀt, lÄngsamt, störningar/avbrott mm. Efter diskussion med CD satte man in loggning i stadsnÀtet mot min box och gjorde justeringar som gav avsevÀrda förbÀttringar. I samband med lanseringen HDTV förra Äret uppgraderades ocksÄ matningen till stadsnÀtet och sedan dess har det varit kanon! Jag har tvÄ boxar i huset, en gammal 1510 box pÄ övervÄningen och en 1910 box nere i vardagsrummet. Kanalbytena gÄr ungefÀr med samma hastighet som comhem-boxen(har comhem indraget ocksÄ). Men bildkvaliteten frÄn CD Àr betydligt bÀttre Àn frÄn comhems digitaltv. NÀr man vÀxlar frÄn comhem till CD Àr det som att dra bort en hinna frÄn bilden. NÀr man blÀddrar i menyerna sÄ finns inte dessa i boxen utan detta sker genom blÀddring i en webblÀsare mot CD:s server. Om det gÄr vÀldigt trögt att blÀddra sÄ beror det inte pÄ boxen utan pÄ nÀtet mellan dig och servern!
Hur kanalbyten sker i ett IPTV-nÀt Àr nog sÄ intressant, men orkar inte beskriva det just nu. Har för mig att det har förklarats i Telia-trÄden nÄgon gÄng. Finns nog info pÄ nÀtet nÄgonstans. Böcker finns ocksÄ, t.ex. "Video Over IP" av Wes Simpson.
De som har problem rÄder jag att de kontaktar CD sÄ att de kan skicka meddelande till stadsnÀtoperatören som kan kolla upp nÀtet och att DRG:n Àr rÀtt instÀlld.
Nu mÄste jag ut i solen denna vackra första juni. TV-bekymmer hör den mörka Ärstiden till!

Tack för grymt informativt inlÀgg!

Postad 02 June 2010 - 14:46

DmD
  • DmD
  • ForumrĂ€v

• 525 inlĂ€gg
  • 0
Har nu bestÀllt de nya HD kanalerna, leveranstid till befintlig kund som har hdmi boxen Àr 48 timmar enligt kundtjÀnst.
Se fotbolls vm i HD ska bli NICE! ;)

Postad 02 June 2010 - 15:54

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlĂ€gg
  • 0
Det tog mer Àn 48 timmar, men nu har jag precis fÄtt HD-kanalerna.

Jag har blÀddrat runt lite snabbt, och kan konstatera att bildkvaliteten Àr bra. Som det ser ut nu sÄ Àr jag nöjd ;)

Som en extra bonus visas 4:3-sÀndningar i korrekt format nÀr man tittar pÄ t.ex. TV4 HD. Skönt att slippa se breda mÀnniskor i Ätminstone en kanal! Jag undrar nÀr Canal Digital ska ta tag i problematiken och fixa standardkanalerna sÄ att bilden visas i 4:3-format nÀr det Àr 4:3-program och inte visa allt i bredbild?

Redigerat av FEA, 02 June 2010 - 15:58.

Postad 03 June 2010 - 12:51

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

Det tog mer Àn 48 timmar, men nu har jag precis fÄtt HD-kanalerna.

Jag har blÀddrat runt lite snabbt, och kan konstatera att bildkvaliteten Àr bra. Som det ser ut nu sÄ Àr jag nöjd :D

Som en extra bonus visas 4:3-sÀndningar i korrekt format nÀr man tittar pÄ t.ex. TV4 HD. Skönt att slippa se breda mÀnniskor i Ätminstone en kanal! Jag undrar nÀr Canal Digital ska ta tag i problematiken och fixa standardkanalerna sÄ att bilden visas i 4:3-format nÀr det Àr 4:3-program och inte visa allt i bredbild?

En fundering: Hur har du stÀllt in din box respektive TV? Jag har inga formatproblem utom i nÄgot enstaka fall dÄ kÀllan, tv-stationen, skickat felaktig signal. Att det funkar med HDTV beror pÄ att det finns bara ett format, 16:9 (Ingen formatsignal skickas ut). SÀndningarna i 4:3 mappas in pÄ 16:9 bilden redan i den sÀndande kÀllan. Dvs. i HDTV sÀnds alltid hela 16:9-bilden ut men "svÀrtas" i sidorna nÀr en 4:3 bild skall visas.
I boxen skall du stÀlla in att du har en 16:9-TV. Beroende pÄ vad du har för TV sÄ kan instÀllningen dÀr heta lite olika, t.ex. "Autowide", "Auto", "16:9 Pillarbox" eller nÄt i den stilen. Har du ingen bra manual Àr det bara att prova sig fram. Men det Àr alltsÄ den sÀndande tv-kÀllan som styr detta för de "lÄgupplösta", SD-kanalerna, inte CD.
Om din box och TV Àr "rÀtt" instÀlld skall det funka. (Om din TV inte blivit galen :D )
:D

Postad 03 June 2010 - 13:47

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlĂ€gg
  • 0
SÄvitt jag förstÄr har jag stÀllt in TVn korrekt.

Det blir för övrigt samma formatfel nÀr jag tittar via min projektor.

Felet uppstÄr enbart via HDMI.

DÄ jag tittar via SCART sÄ vÀxlar formaten korrekt, som de ska.

... sÄ min TV har nog blivit galen :D

(och projjen...)

Postad 03 June 2010 - 14:21

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlĂ€gg
  • 0
Jag kollade en extra gÄng, jag har inte orkat göra det pÄ flera mÄnader nu, sÄ...

(Det regnar ju sÄ mycket hÀr i Stockholm just nu sÄ man kan bara vara inomhus ÀndÄ, sÄ :D )

Jag upptÀckte att nÀr man kollar via HDMI sÄ kan man bara Àndra bildformaten pÄ TVn (en SONY Bravia KDL 32V4730) mellan Wide, Zoom och Smart Zoom.
DÄ jag vÀljer SCART-ingÄngen kan man vÀlja mellan Wide, Zoom, Smart Zoom, 4:3 och 14:9. Mysko.

Om jag drar ut HDMI-kontakten kan jag vÀlja mellan alla bildformaten, men sÄ fort kontakten Äker i sÄ kan jag bara vÀlja mellan Wide, Zoom och Smart Zoom.

Förklara det, den som kan!

I bruksanvisningen stÄr det inget om att bildformaten Àr begrÀnsade via HDMI.

Postad 03 June 2010 - 16:38

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlĂ€gg
  • 0
hd-fan, tack för en riktigt bra förklaring!
dÄ blir det iptv för min del, kÀnns mer 2010-tal Àn kebabtallrik pÄ taket.

ska bara dra det sista nÀtverksuttaget fram till tvn :D

Blir dyrt dock, grundpaketet + canalplus total + hdtv paket. ca 550kr/mÄn

Postad 03 June 2010 - 18:07

LiMiT
  • LiMiT
  • ForumrĂ€v

• 707 inlĂ€gg
  • 0
Kanske off-topic, men provar ÀndÄ...

StadsnÀt inkopplat i lÀgenheten som gÄr till en Packetfront DRG (Ease 601). Jag tÀnkte 'snÄla' med kablarna och anvÀnda mig av en TP-kabel som leverar bÄde TV och data till ett tvÄ-portsuttag genom att koppla 4 ledare för data och 4 ledare för TV.

FrÄgan Àr, kommer IPTV att fungera med detta, eller mÄste IPTV ha alla 8 ledarna kopplade?

(jag vet att jag 'bara' kommer fÄ 100 Mbit i jacket)

Postad 03 June 2010 - 20:53

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlĂ€gg
  • 0

StadsnÀt inkopplat i lÀgenheten som gÄr till en Packetfront DRG (Ease 601). Jag tÀnkte 'snÄla' med kablarna och anvÀnda mig av en TP-kabel som leverar bÄde TV och data till ett tvÄ-portsuttag genom att koppla 4 ledare för data och 4 ledare för TV.

FrÄgan Àr, kommer IPTV att fungera med detta, eller mÄste IPTV ha alla 8 ledarna kopplade?

Detta kommer inte att fungera.
IPTV boxen krÀver separat ipnummer, sÄ inga halvmesyrer :D dra tvÄ kablar samtidigt istÀllet.

Postad 03 June 2010 - 22:39

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

SÄvitt jag förstÄr har jag stÀllt in TVn korrekt.

Det blir för övrigt samma formatfel nÀr jag tittar via min projektor.

Felet uppstÄr enbart via HDMI.

DÄ jag tittar via SCART sÄ vÀxlar formaten korrekt, som de ska.

... sÄ min TV har nog blivit galen :D

(och projjen...)

Ajj! HDMI, tÀnkte inte pÄ dÀ ... :D Jag har det inte kopplat riktigt sÄ hemma. HDMI Àr kopplat till en förstÀrkare och sedan vidare frÄn förstÀrkaren till en projektor som inte vet hur 4:3 stavas. Men nu har jag ryckt loss HD-boxen och tagit den till övervÄningen dÀr jag kopplat in den, via HDMI, pÄ en ny Samsung full-HD, LCD/LED. Jag Äterkommer nÀr jag testat och strukturerat resultatet.
B)

Postad 03 June 2010 - 22:48

hd-fan
  • hd-fan
  • LĂ€rjunge

• 480 inlĂ€gg
  • 0

Jag kollade en extra gÄng, jag har inte orkat göra det pÄ flera mÄnader nu, sÄ...

(Det regnar ju sÄ mycket hÀr i Stockholm just nu sÄ man kan bara vara inomhus ÀndÄ, sÄ :D )

Jag upptÀckte att nÀr man kollar via HDMI sÄ kan man bara Àndra bildformaten pÄ TVn (en SONY Bravia KDL 32V4730) mellan Wide, Zoom och Smart Zoom.
DÄ jag vÀljer SCART-ingÄngen kan man vÀlja mellan Wide, Zoom, Smart Zoom, 4:3 och 14:9. Mysko.

Om jag drar ut HDMI-kontakten kan jag vÀlja mellan alla bildformaten, men sÄ fort kontakten Äker i sÄ kan jag bara vÀlja mellan Wide, Zoom och Smart Zoom.

Förklara det, den som kan!

I bruksanvisningen stÄr det inget om att bildformaten Àr begrÀnsade via HDMI.

Jag har liknande fenomen pÄ min Samsung TV. Det Àr inte bara mellan SCART/RGB och HDMI, utan ocksÄ beroende pÄ vilken upplösning jag fÄr in via HDMI
... Återkommer om detta ocksĂ„. Jag har tyvĂ€rr en massa annat av annan art som jag mĂ„ste ta hand om ...
:D

Postad 04 June 2010 - 05:07

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0

jadÄ, det kommer fungera.. sÄ kör jag - kör till IPTV-boxen pÄ 4 ledare, till en annan enhet pÄ dom 4 andra, sÄ det ska inte vara nÄgra problem..

Redigerat av Unregistered753e84df, 04 June 2010 - 05:08.

Postad 04 June 2010 - 15:43

LiMiT
  • LiMiT
  • ForumrĂ€v

• 707 inlĂ€gg
  • 0

Detta kommer inte att fungera.
IPTV boxen krÀver separat ipnummer, sÄ inga halvmesyrer :D dra tvÄ kablar samtidigt istÀllet.

Hmm... Antalet ledare har vÀl inget att göra med DHCP/statisk IP-tilldelning?
Om det inte framgick sÄ skulle jag anvÀnda en kabel till tvÄ kontakter (4 ledare till varje uttag).

jadÄ, det kommer fungera.. sÄ kör jag - kör till IPTV-boxen pÄ 4 ledare, till en annan enhet pÄ dom 4 andra, sÄ det ska inte vara nÄgra problem..

Toppen! Tack som f-n för svaret!

Redigerat av LiMiT, 04 June 2010 - 15:44.

Postad 04 June 2010 - 16:08

reksallad
  • reksallad
  • LĂ€rjunge

• 273 inlĂ€gg
  • 0
Nu Àr HD-paketet bestÀllt, Äterkommer med Äsikter efter Sydafrika - Mexico B) :D :D

Postad 05 June 2010 - 10:01

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlĂ€gg
  • 0
Jag kollade nÄ'n timme pÄ tennisen igÄr, Söderling/Berdych, pÄ Eurosport HD. Bilden var bra, men det hackade till ett par gÄnger i bild och ljud, inga större problem dock.

DÀremot lade boxen av en gÄng mitt i sÀndningen och startade om sig sjÀlv. Det har jag aldrig varit med om förut. DÄ den hade startat om var det Äterigen bra bild och ljud resten av matchen.

Postad 09 June 2010 - 19:27

DmD
  • DmD
  • ForumrĂ€v

• 525 inlĂ€gg
  • 0
Eurosport HD hackar med jÀmna mellanrum bÄde bild och ljud kan jag bekrÀfta, precis som C+ sport HD gjorde för mig i början nÀr den kanalen var ny.

Sen undrar jag fortfarande hur det kan komma sig att om du stÀnger av Tv:n med en HD kanal pÄ sÀg över natten, utan att du stÀnger av boxen sÄ nÀr du sÀtter pÄ tv:n pÄ morgonen sÄ har HD kanalen hÀngt sig/stannat?

Postad 09 June 2010 - 21:57

Nerd
  • Nerd
  • ForumrĂ€v

• 551 inlĂ€gg
  • 0

Eurosport HD hackar med jÀmna mellanrum bÄde bild och ljud kan jag bekrÀfta, precis som C+ sport HD gjorde för mig i början nÀr den kanalen var ny.

Sen undrar jag fortfarande hur det kan komma sig att om du stÀnger av Tv:n med en HD kanal pÄ sÀg över natten, utan att du stÀnger av boxen sÄ nÀr du sÀtter pÄ tv:n pÄ morgonen sÄ har HD kanalen hÀngt sig/stannat?

Vad sÀger de pÄ kundservice?

Postad 10 June 2010 - 08:19

Megaman2
  • Megaman2
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0

har svt hd (med samma tekniska plattform, annan operatör. DÀr har jag varit med om att boxen stÀngt och startat om nÀr man kört just HD. men dÄ har den blivit svart. (inte riktigt den kvalitet man borde förvÀnta sig mao).
Tror det har att göra med plattformen, att om det blir en störning sÄ har det svÄrt att reparera den. MÄste dock sÀga att det var nÄgon mÄnad sedan sist, sÄ ev har de kommit fram med en lösning.

Tog kontakt med kundtjÀnsten och de enda hindret enligt dem var att stadsnÀten mÄste skriva avtal om högre kapacitet med Canaldigital. (de flesta stadsnÀt har kapaciteten) SÄ vad skall man göra? Àr avtalen för dÄliga för operatörerna eller Àr det nÄgot annat som hindrar. vill gÀrna ha HD-kanalerna...

Postad 10 June 2010 - 09:27

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlĂ€gg
  • 0
Jag mÄste sÀga att det har fungerat bra den vecka jag haft HD-paketet nu.

Den enda gÄng som jag har upplevt problem var under den nÀmnda tennismatchen, och det hacakde till ett par gÄnger bara, sÄ det var inget direkt störande problem.

I övrigt har jag inte haft nÄgra problem med nÄ'n av HD-kanalerna.

Jag Àr fortsatt nöjd, med andra ord :P

Postad 11 June 2010 - 17:26

appis
  • appis
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Kan inte klaga pÄ bildkvalitén pÄ utsÀndningen frÄn fotbolls-vm.
Dock har jag ett konstigt "tut-ljud" som ligger konstant :wub:

Redigerat av appis, 11 June 2010 - 17:26.

Postad 11 June 2010 - 18:45

appis
  • appis
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Lite observationer:
TV4 HD 1080i - 16 MBit/s
SVT HD 720p - 13 MBit/s
VM Kanalen HD (SVT och TV4) 1080i - 16 MBit/s

Postad 11 June 2010 - 19:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlĂ€gg
  • 0
Mmh, SVT HD i mitt kabelnÀt, (Ej canal digital dock) snittar nu pÄ 24 Mbit/s men jag undrar om inte mitt Tv-kort lÀser av en massa overhead i form av felkorrigeringande bitar.
För se... nu sÀger det ... ne det kan inte stÀmma. 38 Mbit/s.... tror inte pÄ programmet.

FlÄt, fel trÄd kanske...

Postad 17 June 2010 - 13:34

Megaman2
  • Megaman2
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0
Enligt kundservice som jag har kontaktat sÄ Àr det enda hindrat att stadsnÀten mÄste skiva avtal om högre bandbred för att hd-kanalerna skall kunna visas.)

Har kontakt mitt stadsnÀt men ej fÄtt nÄgot svar.

Postad 22 June 2010 - 12:32

Jajjan
  • Jajjan
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0
Hur funkar det med vidaresÀndningsplikten? Enligt min vÀrd sÄ kostar det 69kr för ett baspaket. Att ta in SVT utan kostnad gÄr inte. Vi har bara IPTV.

Nu ska ju iofs radiotjÀnst ha 170kr om jag har en box hemma i alla fall, kanske bÀttre med SVT play om man bara vill se rapport..

Postad 28 June 2010 - 18:20

Megaman2
  • Megaman2
  • ForumrĂ€v

• 616 inlĂ€gg
  • 0
har pratat med canal digital och mitt stadsnÀt.
Canal digital sÀger att stadsnÀten mÄste skriva avtal om högre kapacitet.

StadsnÀtet sÀger att Canal digital inte har kapacitet lÀngre norröver Àn till uppsala.

(de skyller pÄ varandra!)

hur skall man bÀst gÄ tillvÀga sÄ man kan fÄ hd-kanalerna tycker ni?
nÄvÀl de har 24 stadsnÀt som de sÀnder i (var tydligen 15 frÄn början), sÄ man fÄr vÀll snÀllt vÀnta.

Postad 28 June 2010 - 18:30

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • LĂ€rjunge

• 291 inlĂ€gg
  • 0

har pratat med canal digital och mitt stadsnÀt.
Canal digital sÀger att stadsnÀten mÄste skriva avtal om högre kapacitet.

StadsnÀtet sÀger att Canal digital inte har kapacitet lÀngre norröver Àn till uppsala.

(de skyller pÄ varandra!)

hur skall man bÀst gÄ tillvÀga sÄ man kan fÄ hd-kanalerna tycker ni?
nÄvÀl de har 24 stadsnÀt som de sÀnder i (var tydligen 15 frÄn början), sÄ man fÄr vÀll snÀllt vÀnta.

LÄter konstigt dÄ mitt stadsnÀt (UmeNet) sÀger att allt Àr klart för alla HD-kanaler men problemet sitter i CD:s egna backbone-anlÀggning som inte klarar av att sÀnda ut kanalerna till fler nÀt. Om detta tiger CD sÄ klart om och skyller allt pÄ stadsnÀten.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.