* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *
1766 svar till detta ämne
Postad 18 August 2008 - 10:16
Mickex
-
Mickex
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
För att klargöra i dess spekulationer slängde jag mig på telefonen och ringde upp ASUS. Trots allt borde de vara i kontroll och ha koll på leveransdatum osv. Fick en del svar, som jag nu delar med mig av:Enligt killen på ASUS så skulle Asus EEE 901 vara tillgänglig för konsumenter någon gång i september. Priset skulle ligga något högre än Asus EEE 900, men förhoppningsvis under 4000 kronor enligt ASUS i Sverige. Dock kommer linux-varianten antagligen att vara snäppet billigare, tack vara Microsofts licensavtal. Version 904 kommer också någon gång i september. Kan även meddela att den rosa versionen kommer till Sverige.
Postad 18 August 2008 - 11:22
jie^
-
jie^
-
Användare
-
-
155 inlägg
Har också funderat på detta.. Det skulle nog bli en hel del VNC med en så mobil dator, fast jag tror nästan de blir för smått för att det ska funka. Tyvärr.
Har testat VNC från iphone till 1280*800 desktop, inga problem...nästan
Postad 18 August 2008 - 11:26
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
För att klargöra i dess spekulationer slängde jag mig på telefonen och ringde upp ASUS. Trots allt borde de vara i kontroll och ha koll på leveransdatum osv. Fick en del svar, som jag nu delar med mig av:
Enligt killen på ASUS så skulle Asus EEE 901 vara tillgänglig för konsumenter någon gång i september.
Priset skulle ligga något högre än Asus EEE 900, men förhoppningsvis under 4000 kronor enligt ASUS i Sverige. Dock kommer linux-varianten antagligen att vara snäppet billigare, tack vara Microsofts licensavtal.
Version 904 kommer också någon gång i september. Kan även meddela att den rosa versionen kommer till Sverige.
Tack för det! Kanske blir lättare att få den accepterad av frugan om man tar en rosa...
Postad 18 August 2008 - 11:30
Torsdagsapan
-
Torsdagsapan
-
Rookie
-
5 inlägg
Metro har testat en 901. Innebär det att den snart är tillgänglig eller har de blandat ihop 900 och 901?? Den skall ha Intel Atom så jag antar det är en 901 och de nämner priset 4000:-,
http://www.metro.se/...55-57/index.xml
man kan undra varför dom har en bild på en eee 900 dock.. annars verkar det ju mest handla om att eee 900 har sålt bra och inte något direkt om 901 förutom några saker som inte stämmer.. enligt jkkmobile så klarar 901 av att spela upp wmv i 1080p hyggligt. Har ni sett att finska multitronic har annons på förstasidan med en 901'a för 399€ (ca 3800 Skr enligt forex), kan man tro att detta blir riktpris för oss skandinaver?
Grymt sugen på att skaffa en 901'a tänkte den ska få ersätta min gamla T31'a som mobil pc. Är det förresten någon eee 90x ägare som kör med remote desktop / vnc eller dylikt - funkar det på 9tum eller blir allt för smått då?
jag kör vnc på min 901 och det funkar bra tycker jag även om det blir en del scrollande eftersom datorn som har servern kör 1680*1050 som upplösning vilket ju är en del mer än 1024*600
Postad 18 August 2008 - 12:48
Grandt
-
Grandt
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej! Jag har precis lagt upp ett nytt svenskt forum för Eee PC. Bli gärna medlem och börja skriva inlägg! Hoppas att initiativet är välkommet. Gå in på www.eeeforum.se och skapa din användare nu!
Postad 18 August 2008 - 19:01
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Orkar inte följa ett Eee-forum till, men tänkte ge lite konstruktiv kritik på uppdelningen av forum-delarna.
Att dela upp Eee-serien i 7xx, 9xx och 1xxx kanske låter logiskt, men är det inte. 900 är i princip en 701 med större skärm i samma skal och innehåll. 904 är i princip en 1000 med mindre skärm i samma skal och innehåll. 900, 901 och 904 har alltså rätt lite att göra med varandra och är lite udda att gruppera ihop under samma rubrik.
Postad 18 August 2008 - 21:21
enAnders
-
enAnders
-
Rookie
-
2 inlägg
jag kör vnc på min 901 och det funkar bra tycker jag även om det blir en del scrollande eftersom datorn som har servern kör 1680*1050 som upplösning vilket ju är en del mer än 1024*600 
Ok tack för den infon, nu blev man ju ändå mer spekulant  . Själv hade jag tänkt mig 1024x768, lite synd att man gjort skärmen 600pix lodrätt för de blir ju lite scroll då också  Läste någonstans att Atom 1.6 motsvarar en 1-1,2Ghz Centrion villket borde betyda ungf. en 2Ghz P4, så tycker att det verkar ok med cpu ändå. Ser fram emot min nya miniPC, har bara inte bestämt mig än om det blir en eee med bättre batteri eller en AspireOne med bättre tgb, hm man blir lite villrådig när det finns att väja på
Redigerat av enAnders, 18 August 2008 - 21:22.
Postad 18 August 2008 - 22:36
darknessviking
-
darknessviking
-
Användare
-
-
128 inlägg
[b[/b]
Enligt killen på ASUS så skulle Asus EEE 901 vara tillgänglig för konsumenter någon gång i september.
Version 904 kommer också någon gång i september. Kan även meddela att den rosa versionen kommer till Sverige.
äntligen någon som kommer med nåt någorlunda konkret,och inte bara gissningar...tackar!  fast att dom säger att den kommer att komma någon gång under september är ju skrattretande.. så har det hetat i flera månader nu "den kommer komma någon gång under.." USCH på dom .här har man gått och trott..eller iallafall intalat sig att den kommer under början av augusti..sen mitten på augusti..sen kanske slutet..nu KANSKE den kommer i september.. förhoppningsvis så finns den i butiker lagom till julrushen 2011,möjligen till våren 2014,fast bara med gamla svartvita game boy skärmar och ett engelskt sd micro flash minne på 128 mb som lagringsmedia. FY FÖR.
Postad 19 August 2008 - 07:33
Mickex
-
Mickex
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Gjorde en snabbvisit på Siba igår. De hade fått ett leveransdatum för 901'an och 904'an som låg två veckor fram i tiden. Dock sa han också att "ni kan nog räkna med en liten liten försening". Enligt honom lät mitten av September rimligt, fast internethandeln kommer förhoppningsvis igång aningen före. Han bekräftade även att datorerna kommer i flera färger i samband med kommande release.
Postad 19 August 2008 - 16:29
Mickex
-
Mickex
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Man får ju ångest av alla dessa mini-pc modeller som kommer. Tllverkare som Dell och HP anger även dom att det under Augusti skall släppas följande godsaker:  Nu vet man ju knappt längre om man ska slå till på en EEE 901 (om den nu kommer i aug/sep), eller om man ska vänta och se vad Dell/HP har att komma med.
Redigerat av Mickex, 19 August 2008 - 16:30.
Postad 19 August 2008 - 17:28
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Dell:s verkar rätt trevlig tycket jag, men verkar från början vara rätt klent specad, mer som en 900:a än en 901:a.
HP-bilden är väl på en HP Mininote, den är ju i så fall inte direkt ny. Har den verkligen inte lanserats i Sverige än?
Edit: Dell:en verkar även ha rätt miffigt tangentbord och rätt klent batteri som standard jämfört med 901.
Redigerat av lunkwill, 19 August 2008 - 17:31.
Postad 19 August 2008 - 17:33
Mickex
-
Mickex
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Dell:s verkar rätt trevlig tycket jag, men verkar från början vara rätt klent specad, mer som en 900:a än en 901:a.
HP-bilden är väl på en HP Mininote, den är ju i så fall inte direkt ny. Har den verkligen inte lanserats i Sverige än?
Edit: Dell:en verkar även ha rätt miffigt tangentbord och rätt klent batteri som standard jämfört med 901.
Visst är det en mininote, och det finns en hel del internetbutiker som har den i sitt sortiment, dock inte i lager eller leveransklar.
Postad 19 August 2008 - 18:22
Torsdagsapan
-
Torsdagsapan
-
Rookie
-
5 inlägg
Man får ju ångest av alla dessa mini-pc modeller som kommer. Tllverkare som Dell och HP anger även dom att det under Augusti skall släppas följande godsaker:
Modellen HP ska släppa ser mer ut som att den ska konkurrera med EEE 1000 om man tänker på storleken.. Sen har den ju VIA processor vilket knappast kan räknas som någon fördel och musknapparna vet jag inte hur dom har tänkt med, inte för att man använder dom speciellt ofta men placeringen verkar något udda.. Jag funderade dock seriöst på att köpa en HP innan jag köpte min EEE men den största anledningen till det var att den släpptes tidigare (i england).
Postad 20 August 2008 - 09:53
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Funderar starkt på en 901:a men har en fråga.
Jag skulle bla vilja använda datorn till att köra virtuella maskiner på. Detta pga att jag reser runt och kör demonstrationer av mjukvara som körs på VMware. Jag vet att detta inte är något monster vad gäller prestanda men vad tror ni, skulle det fungera? Jag har tidigare gjort det på en TabletPC med 1.6Ghz och 1GB RAM så vad hindrar frn att kunna göra det också på Asusen?
Hur lätt/svårt är det att stoppa i mer minna för att få 2GB?
Postad 20 August 2008 - 15:54
Goffy
-
Goffy
-
Rookie
-
1 inlägg
Funderar starkt på en 901:a men har en fråga. Hur lätt/svårt är det att stoppa i mer minna för att få 2GB?
du öppnar luckan och tar ut 1gb minnet och sätter i 2gb minnet, that's it
Postad 20 August 2008 - 16:23
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
du öppnar luckan och tar ut 1gb minnet och sätter i 2gb minnet, that's it
Trevligt, läste om någon annan netbook (kanske MSI Wind) där man i princip fick plocka isär hela datorn för att uppgradera minnet (dessutom slutar garantin att gälla).
Postad 20 August 2008 - 18:15
Rayman
-
Rayman
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Trevligt, läste om någon annan netbook (kanske MSI Wind) där man i princip fick plocka isär hela datorn för att uppgradera minnet (dessutom slutar garantin att gälla).
det är acer aspire one som det är så på. riktigt löjligt.annars hade de vart en intressant dator, förutom att den inte klarar 2 utan bara 1,5gb ram...
Redigerat av Rayman, 20 August 2008 - 18:20.
Postad 20 August 2008 - 18:45
eggpuck
-
eggpuck
-
Rookie
-
1 inlägg
Ett par frågor bara.
Hur enkelt är det att instalera andra operativ till Eee om jag mot förmodan skulle vilja ha xp på? Jag undrar rent allmänt hur öppen den är för eget pill bland mjukvaran?
Hur är ljudkortet i 901? om jag vill koppla upp den till en stereo i min sutdentlya skulle det vara märkbart superkasst ljud? Såg nån stans att dolby hade något med den att göra så är det någorlunda standard att vänta sig?
En allmän fråga för att klargöra min nyfikenhet på 901:
Skulle den kunna dubbla som en "vanlig" dator hemma och en studentdator på lektionerna. Den verkar ha batteritiden för sig på lektionerna och i processorkraft så verkar den inte vara långt efter dom bärbara budgetdatorerna om man slänger in lite extra minne. Detta förutsatt att man har mus och tangentbord hemma. Har Eee uttag för att koppla in en vanlig datorskärm till den? Jag använder enbart min dator till att kolla på och tanka film och lyssna på musik samt att utbilda mig med hjälp av internets all information.
Postad 20 August 2008 - 19:39
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Den har en VGA-utgång och det funkar väl på alla skärmar så ska nog inte vara något problem Att ha den som primär burk skulle ju inte jag ha, men det kanske funkar för dig.
Postad 20 August 2008 - 21:08
mr_glider
-
mr_glider
-
Rookie
-
1 inlägg
Är det någon som hört/sett vad det finns för "tillbehör" till 901
Kommer det billaddare ?
Går det att koppla in GPS mottagare (finns små "puckar" som kopplas in via USB) till den och finns det några bra gratis GPS-program?
Hörde att att IBM är på gång med en liten bärbar med SSD och inbyggd GPS och en del annat lull lull. Släpps troligen före jul.
Skulle vara rätt intressant att kunna bygga in 901an i en bil
--- Mr Glider ---
Postad 21 August 2008 - 00:48
Rayman
-
Rayman
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ett par frågor bara.
Hur enkelt är det att instalera andra operativ till Eee om jag mot förmodan skulle vilja ha xp på? Jag undrar rent allmänt hur öppen den är för eget pill bland mjukvaran?
Hur är ljudkortet i 901? om jag vill koppla upp den till en stereo i min sutdentlya skulle det vara märkbart superkasst ljud? Såg nån stans att dolby hade något med den att göra så är det någorlunda standard att vänta sig?
En allmän fråga för att klargöra min nyfikenhet på 901:
Skulle den kunna dubbla som en "vanlig" dator hemma och en studentdator på lektionerna. Den verkar ha batteritiden för sig på lektionerna och i processorkraft så verkar den inte vara långt efter dom bärbara budgetdatorerna om man slänger in lite extra minne. Detta förutsatt att man har mus och tangentbord hemma. Har Eee uttag för att koppla in en vanlig datorskärm till den? Jag använder enbart min dator till att kolla på och tanka film och lyssna på musik samt att utbilda mig med hjälp av internets all information.
Det är lika lätt att installera XP på den som på en vanlig dator. dock får du ju köra en usb-cd-läsare eller om du klämmer in operativsystemet på ett minneskort o installerar därifrån. Ljudkortet är ju upp till var o en hur kräsen man är men det duger nog fullt ut för en vanlig svensson person. Jag tror de skulle fungera att ha den som hemmadator med, men tänk på att om den står igång timme efter timme efter timme som en stationär så kommer de slita en del på fläkten som efter ett långt tag kommer börja låta. om du bygger en enkel hållare till den med en tyst liten 80mm fläkt som vispar in fläkt på datorns undersida så kommer de fungera utmärkt. Är det någon som hört/sett vad det finns för "tillbehör" till 901
Kommer det billaddare ? Går det att koppla in GPS mottagare (finns små "puckar" som kopplas in via USB) till den och finns det några bra gratis GPS-program?
Hörde att att IBM är på gång med en liten bärbar med SSD och inbyggd GPS och en del annat lull lull. Släpps troligen före jul.
Skulle vara rätt intressant att kunna bygga in 901an i en bil 
--- Mr Glider ---
jag har för mig att 900an har 12v på ladd-kabeln så man behöver ingen transformator eller liknande. det är bara att bygga en egen liten adapter så e de klart. innanför luckan finns gott om plats för att placera en gps mottagare, där folk placerar sina 1,8" diskar. är man lite händlig med lödkolven sen och har en stadig hand så är det inte så svårt att koppla in den mot en av usb portarna. vad gäller tillbehör så finns det ju den klassiska touch-skärmen som är ruskigt gullig. batterier i gigantiska modeller som nästan dubblar datorns vikt och sen diverse onödiga tillbehör som är designade som eee pcn såsom dvd, mus och headset.
Postad 21 August 2008 - 07:53
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har aldrig använt Linux och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.
1. Min egnerella erfarenhet av Linux är att det är fult och krångligt. Kan man på ett enkelt sätt ändra om utseendet på den Linux-version som följer med 901:an, tex med teman eller skal.
2. Hur kommer 901:an (med Linus) fungera i mitt hemmanätverk. Kan jag komma åt mappar på NAS-diskar, Vista-datorer mm?
3. Hur är programutbudet. Firefox finns men kan jag använda samma profil som på min Vista-maskin. Fungerar samma extensions och teman? Finns MSN eller blir det till att använda något annat program frö MSN-protokollet?
4. Word- och Excel-dokuement, kan jag läsa och ändra i sådana?
Postad 21 August 2008 - 08:27
localhost
-
localhost
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Jag har aldrig använt Linux och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.
1. Min egnerella erfarenhet av Linux är att det är fult och krångligt. Kan man på ett enkelt sätt ändra om utseendet på den Linux-version som följer med 901:an, tex med teman eller skal.
2. Hur kommer 901:an (med Linus) fungera i mitt hemmanätverk. Kan jag komma åt mappar på NAS-diskar, Vista-datorer mm?
3. Hur är programutbudet. Firefox finns men kan jag använda samma profil som på min Vista-maskin. Fungerar samma extensions och teman? Finns MSN eller blir det till att använda något annat program frö MSN-protokollet?
4. Word- och Excel-dokuement, kan jag läsa och ändra i sådana?
1. Om du aldrig använt Linux, hur kan du då tycka att det är fult och krångligt ? Men ja, givetvis går det att konfigurera utseendet. Ta och Googla på Xandros (som är Linux-distributionen som kommer förinstallerad) för att se hur det funkar själv. 2. Det är inga problem, i synnerhet inte jämför med de nätvärksproblem man får när Vista är inblandat... 3. Programutbudet är alltid nackdelen på linux, men det finns givetvis program för det mesta man vill åstadkomma på en dator. Däremot kan det vara svårt att hitta ett program som fungerar exakt som på en annan plattform. MSN stöds av många chattprogram som finns för Linux, men jag vet inte om Microsoft släppt en linux-version. 4. Ja. Du kan redan idag prova OpenOffice eller GoogleDocs, de funkar lika bra på linux.
Postad 21 August 2008 - 12:12
lou__reed
-
lou__reed
-
Rookie
-
5 inlägg
Linux är så fult eller så snyggt som man vill att det ska vara... http://www.youtube.c...h?v=_ImW0-MgR8I
Postad 21 August 2008 - 16:02
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Rayman:
"jag har för mig att 900an har 12v på ladd-kabeln så man behöver ingen transformator eller liknande. det är bara att bygga en egen liten adapter så e de klart."
Jag skulle tro att det är en dålig ide att använda en "rak" kabel från bilens cigguttag.
Spänningen från cigguttaget brukar ju ligga på mellan 13-14volt, dessutom är det en massa störningar i likspänningen.
En stabilserad 12volts nätdel som klarar typ 3A är rätt pryl.
Dessa kostar ju heller inte mycket.
Postad 21 August 2008 - 16:22
Rogntudjuu
-
Rogntudjuu
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
http://www.idg.se/2.1085/1.175322Skulle man inte säga att det är bondfångeri att använda en annan processor än Atom, om det inte framgår väldigt tydligt när man står i färd att köpa sitt exemplar?
Postad 21 August 2008 - 18:36
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
http://www.idg.se/2.1085/1.175322
Skulle man inte säga att det är bondfångeri att använda en annan processor än Atom, om det inte framgår väldigt tydligt när man står i färd att köpa sitt exemplar?
HD-modellerna marknadsförs med den "gamla"-processorn. http://uk.asus.com/p...px?l1=24&l2=164
Postad 21 August 2008 - 23:07
Unregistereddf23245e
-
Unregistereddf23245e
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har fått lite ny info från Asus idag (jag är återförsäljare). Det senaste är att det råder brist på Atom-processorer och att en Sverigelansering av Eee 901 inte kommer bli aktuellt förrän sent september/början av oktober. Jag litar på att min källa har koll och tänkte beställ från http://clove.co.uk istället. Någon som har handlat där och har något att dela med sig av? Hur funkar frakten om man inte väljer DHL? Hur lång tid tog det? //Maginho
Postad 22 August 2008 - 06:21
Rogntudjuu
-
Rogntudjuu
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Utifrån artikeln så tolkade jag det som att man i möjligaste mån skulle ha Atom i 901:an, men att det, om det blev processorbrist, skeppas exemplar med annan processor om det krävs för att kunna leverera. Men som sagt, 901:an berörs kanske inte alls.
EDIT: Skummade igenom artikeln igen, och mjo, det verkar ju inte drabba 901:an. Först tolkade jag det som att de inte ens hade Atom så det räckte till den heller. "I första hand" blev "I möjligaste mån" i min skalle.
Redigerat av Rogntudjuu, 22 August 2008 - 10:05.
Postad 22 August 2008 - 08:55
Mickex
-
Mickex
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Utifrån artikeln så tolkade jag det som att man i möjligaste mån skulle ha Atom i 901:an, men att det, om det blev processorbrist, skeppas exemplar med annan processor om det krävs för att kunna leverera. Men som sagt, 901:an berörs kanske inte alls.
EDIT: Skummade igenom artikeln igen, och mjo, det verkar ju inte drabba 901:an. Först tolkade jag det som att de inte ens hade Atom så det räckte till den heller. "I första hand" blev "I möjligaste mån i min skalle".
Precis vad jag läste. Visst gäller det inte 901, i alla fall inte enligt artikeln på IDG. Håller fortfarande tummarna och väntar spänt. Någon som hört något om Dell-datorn som skulle släppas idag förresten?
Postad 22 August 2008 - 10:51
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Har fått lite ny info från Asus idag (jag är återförsäljare). Det senaste är att det råder brist på Atom-processorer och att en Sverigelansering av Eee 901 inte kommer bli aktuellt förrän sent september/början av oktober.
Jag litar på att min källa har koll och tänkte beställ från http://clove.co.uk istället. Någon som har handlat där och har något att dela med sig av? Hur funkar frakten om man inte väljer DHL? Hur lång tid tog det?
//Maginho
Detta är ju riktigt trist, Sverige prioriteras väldigt lågt av ASUS. Dell ska ju lansera sin minsting idag. Hur rä det med Dell, gör de en lansering worldwide eller är det USA och några månader senare Sverige. Hur brukar det vara?
Postad 22 August 2008 - 13:28
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Datorkraft har lagt upp både 901 och 904 för 3700 kr resp 3100 kr. Intressant. Ska läsa lite speccar.
Postad 22 August 2008 - 19:14
Torsdagsapan
-
Torsdagsapan
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag litar på att min källa har koll och tänkte beställ från http://clove.co.uk istället. Någon som har handlat där och har något att dela med sig av? Hur funkar frakten om man inte väljer DHL? Hur lång tid tog det?
//Maginho
Jag beställde min 901 från clove och valde vanlig frakt, alltså inte med DHL. Jag kommer inte ihåg om det tog två eller tre dagar, men vilketsom så är det ju inget man kan klaga på direkt
Postad 22 August 2008 - 22:04
darknessviking
-
darknessviking
-
Användare
-
-
128 inlägg
"och att en Sverigelansering av Eee 901 inte kommer bli aktuellt förrän sent september/början av oktober."
HAHA!!
vilket skämt...asus borde skämmas..
jag tror den kommer lagom till jul.
btw..i nya pc för alla lottar dom ut en asus 901.
i system-infot så står det att den har en 20gb ssd disk.
om nu någon var intresserad av vad eee 901 här i sverige kommer släppas med för hårddisk.
Postad 22 August 2008 - 22:18
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Men Asus syn på Sverigemarknaden kan vi väl räkna med att denna skönhet kommer någon gång under 2010... http://www.engadget....hes-eee-monikerhttp://www.blogeee.n...-netbook-ultime
Postad 23 August 2008 - 09:23
Unregistereddf23245e
-
Unregistereddf23245e
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Någon som vet var jag köper åäö-tangenter till min importerade 901a??
Postad 23 August 2008 - 10:06
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Någon som vet var jag köper åäö-tangenter till min importerade 901a??
Här kan du köpa ett nytt tangentbord med nordisk layout. http://www.asusparts...php?language=sv
Postad 23 August 2008 - 12:02
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
Var och pillade på 900:an igår å där är ju skitläcker =) dock var ju (suprise) tangentbordet väldigt litet och mkt svåranvänt men kan tänka mig att man vänjer sig efter ett tag så det iaf blir bättre. Var flera som stannade till när dom dock runt å kikaden på den dreglandes =) såg att det var ett hål under skärmen på både 900:an och den gamla modellen och när jag kikade närmare på det såg jag att ingen av dom hade batteriet i. Såg en kille som var ca 40+ som pilla på den rätt lång tid och även kännde på vikten på den så gott det gick och nickandes gillande, frågan är om han vet att batteriet inte satt i...
Vet itne riktigt vad jag ska ha maskinen till men fan är man kär så är man =) kommer dock vänta lite å se vad konkurenterna lockar med men det är ju mest priset och storleken som är det bästa.
Postad 23 August 2008 - 13:34
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Här kan du köpa ett nytt tangentbord med nordisk layout. http://www.asusparts...php?language=sv
Jag är väldigt sugen på en 901:a och trött på att vänta. Om jag köper en från ett annat land, t.ex. från Clove UK, är det något annat än tangent-toppar (och nätsladd/-kontakt) som behöver ändras för att den skall bli likvärdig med en svensksåld?Jag inser att det skulle kunna bli struligare med garantin och att jag kanske skulle behöva skicka den tillbaka till inköpslandet om det skulle bli några mer allvarliga fel på den. Bruksanvisning på svenska klarar jag mig bra utan, jag föredrar generellt OS på engelska framför halvdana översättningar. Vill jag ha svensk version av OOo t.ex. för rättstavning förutsätter jag att det är lätt att fixa som alltid under linux. Johan Adler Tillägg:Kollade på din länk, hittade komplett nordiskt tangentbord för 30 € (idag 280 kr enligt xe.com/ucc/sv), 288 kr om jag väljer svensk valuta. Ny strömförsörjning kostar 300 kr. Företaget verkar finnas i Linköping, så det blir nog inte så dyr frakt antar jag. Smidiga betalningssätt också.
Redigerat av Unregisteredd5a73d06, 23 August 2008 - 13:46.
Postad 23 August 2008 - 13:56
Unregistereddf23245e
-
Unregistereddf23245e
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Stort tack!
Postad 23 August 2008 - 14:18
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag är väldigt sugen på en 901:a och trött på att vänta.
Om jag köper en från ett annat land, t.ex. från Clove UK, är det något annat än tangent-toppar (och nätsladd/-kontakt) som behöver ändras för att den skall bli likvärdig med en svensksåld?
Jag inser att det skulle kunna bli struligare med garantin och att jag kanske skulle behöva skicka den tillbaka till inköpslandet om det skulle bli några mer allvarliga fel på den. Bruksanvisning på svenska klarar jag mig bra utan, jag föredrar generellt OS på engelska framför halvdana översättningar. Vill jag ha svensk version av OOo t.ex. för rättstavning förutsätter jag att det är lätt att fixa som alltid under linux.
Johan Adler
Tillägg: Kollade på din länk, hittade komplett nordiskt tangentbord för 30 € (idag 280 kr enligt xe.com/ucc/sv), 288 kr om jag väljer svensk valuta. Ny strömförsörjning kostar 300 kr. Företaget verkar finnas i Linköping, så det blir nog inte så dyr frakt antar jag. Smidiga betalningssätt också.
Nej det är inget annat du behöver byta än tangentbordet och nätsladden. Nätsladden finns att köpa på typ Clas Ohlson eller kjell & CO för ca 20:- Sen är det ju också som du säger att garantin blir ju lite "besvärligare". Du får skicka datorn till England. Engelaskt operativ. Rättstavningen är inga problem. /Tomas
Postad 23 August 2008 - 17:50
johntoresson
-
johntoresson
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag mailade OnOff och fick svaret att 901:an kommer finnas i butik vecka 37.
Postad 24 August 2008 - 07:57
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hoppas det stämmer. Är nämligen sista veckan innan jag drar på semester =)
Postad 24 August 2008 - 10:03
riste
-
riste
-
Användare
-
-
112 inlägg
Jag mailade OnOff och fick svaret att 901:an kommer finnas i butik vecka 37.
Vilka trevliga nyheter. Nu kanske man kan börja tro på en 901 med 6 batteritid trådlöst n å atom cpu som klarar 720p att snart finnas i ens ägo ;P
Postad 24 August 2008 - 10:58
darknessviking
-
darknessviking
-
Användare
-
-
128 inlägg
som en skrev tidigare: "Har fått lite ny info från Asus idag (jag är återförsäljare). Det senaste är att det råder brist på Atom-processorer och att en Sverigelansering av Eee 901 inte kommer bli aktuellt förrän sent september/början av oktober." sen om det är vecka 37 vet jag inte,men..dont hold your breath for it == edit: http://www.asusparts...roducts_id=1809vet inte om jag ser fel..men på bilden på tangentbordet som jag får upp på asusparts så är det inte svenska bokstäver? :s
Redigerat av darknessviking, 24 August 2008 - 11:25.
Postad 24 August 2008 - 12:42
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
edit: http://www.asusparts...roducts_id=1809 vet inte om jag ser fel..men på bilden på tangentbordet som jag får upp på asusparts så är det inte svenska bokstäver? :s
Det är bara en standardbild, inte den riktiga produkten. Det står ju också i beskrivningen om du läser ordentligt: Picture is only illustrative
Postad 24 August 2008 - 16:26
andlin
-
andlin
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det är bara en standardbild, inte den riktiga produkten. Det står ju också i beskrivningen om du läser ordentligt: Picture is only illustrative
Det finns tre olika versioner av det svenska vita tangetbordet till 901, ett för Linux och två för Windows. Jag vill ha ett Windows tangetbord, men vilket skall jag välja? Bilden säger som sagt inte så mycket. :-/
Postad 24 August 2008 - 18:52
Christian Hansson
-
Christian Hansson
-
Rookie
-
1 inlägg
Är det någon som kan svara på några frågor angående den långsamma (?) SSD-disken som sitter i den svenska varianten av EEE 900?
Hur går det att köra XP? Blir det outhärdligt långsamt och vad är det i så fall som tar lång tid? Uppstart förstår jag förstås, men hur är det om man har datorn i standby-läge (och därmed slipper uppstarttiden)? Är den seg även när man jobbar med den?
Är det svårt att byta SSD-disken eller att sätta in en extra? Måste man löda eller sätter man in den på samma sätt som minnesmodulerna? Ja, jag vet, jag är fruktansvärt okunnig!
/Christian
Postad 24 August 2008 - 20:27
AND1
-
AND1
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som har en länk till en beskrivning/film på hur man byter sitt "engelska" tangentbord till ett svenskt. Någon som har erfarenhet om hurvida detta är svårt att genomföra? Har beställt min ifrån Clove, går det även att på något smidigt sätt att installera ett svenskt Linux OS på denna?
Tack på förhand!
Postad 25 August 2008 - 07:10
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Villket av de två vita windows tangentborden man köper spelar ingen roll. Jag har pratat med dom på Asusparts om det. Det är "samma" tangentbord. Det är jättelätt att byta tangentbordet. 3st "snabbfästen" i ovankant på tangentbordet som man trycker in med en lite platt mejsel. Sen är det bara att lyfta upp tangentbordet och lossa kontakten och sedan är det bara tvärt om med det nya. Kolla denna länk: http://www.notebookr...asp?newsID=4062Du får scrolla ner en bit på sidan. /Tomas
Redigerat av TomasL, 25 August 2008 - 07:11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|