Windows Phone
620 svar till detta ämne
Postad 06 augusti 2009 - 13:54
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Microsoft vill porta iPhone-program"I förra veckan öppnade Microsoft programportalen Windows Marketplace som är tänkt att konkurera med Apples App store. Windows Marketplace kommer att erbjuda applikationer för användare av Windows Mobile.
Apples App Store har ett rejält försprång med cirka 65 000 applikationer och över 1,5 miljarder nedladdningar sedan starten för ett år sedan. Dessutom finns det enligt Apple cirka 100 000 utvecklare för Iphone.
I ett försök att komma i kapp har Microsoft nu publicerat ett dokument som visar hur utvecklare enkelt kan anpassa Iphone-applikationer så att de fungerar på Windows Mobile.
I dokumentet som Microsoft publicerat visar företaget hur utvecklare för Windows Mobile kan skriva om ett Iphone-program som heter Amplitude till att fungera på Windows Mobile".Källa: IDG.seHär är dokumentet som handlar om: "Porting the Amplitude Application from the iPhone to a Windows Mobile Device – a Case Study" "This case study documents the efforts and experiences of an iPhone application developer in porting the iPhone application Amplitude to a phone running Windows Mobile 6.5."
Redigerat av crest, 06 augusti 2009 - 13:57.
Postad 06 augusti 2009 - 14:25
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
En användare på xda -som kallar sig för Zenulator- håller på att porta över Builden från Androidtelefonen HTC Hero, (inklusive gränssnittet Sense) så den ska kunna köras på Windows Mobile. Åtminstone kommer det att kunna köras på en del HTC telefoner är tanken. Just nu fungerar det väl inte så bra, men jobbet fortskrider. Vill ni följa framstegen så finns sidan här.
Postad 06 augusti 2009 - 18:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det verkar som att WM 6.5 eller Windows Phone (6.5) är klart. Porting the 23022Språkpaket och allt är på plats. Bara att invänta att det kommer ROMar med 23022.
Postad 06 augusti 2009 - 20:53
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kan dock inte låta bli att undra om det är jag som är lite konstig, men jag finner att jag gång på gång dras till standardgränssnittet i WM6.1, dvs utan en massa sak, TF3D osv. På något sätt känns den mest "ärlig" och äkta mot det faktiska operativsystemet, lite svårt att beskriva i ord, kanske för att det är så tydligt gjort enbart för att vara produktivt, och absolut inte har några, enligt mig, överdesignade ikoner osv. Någon mer som tycker likadant?
Postad 06 augusti 2009 - 21:10
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Ja, TF3D skrotade jag nästan direkt, fy bubblan så värdelöst. Har kört med den vanliga "idag"-skärmen väldigt länge tills ja hittade Spb Mobileshell, som faktiskt är ännu bättre! Där kan man ställa in det nästan precis som man vill
Vill man absolut köra "idag"-skärmen rekommenderar jag Easy Today Launcher som finns på freewarepocketpc. Det gör att man kan lägga ut ikoner till de vanligaste programmen direkt på idag-skärmen.
Postad 06 augusti 2009 - 21:28
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kan tipsa om något jag snubblade över av en slump, verkar som om det nu finns ett "Sense-skal" till PointUI: http://community.poi...ointsense-suitePoint UI verkar för övrigt ha ganska bra momentum
Postad 06 augusti 2009 - 21:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Ja, TF3D skrotade jag nästan direkt, fy bubblan så värdelöst. Har kört med den vanliga "idag"-skärmen väldigt länge tills ja hittade Spb Mobileshell, som faktiskt är ännu bättre! Där kan man ställa in det nästan precis som man vill 
Vill man absolut köra "idag"-skärmen rekommenderar jag Easy Today Launcher som finns på freewarepocketpc. Det gör att man kan lägga ut ikoner till de vanligaste programmen direkt på idag-skärmen.
Intressant att fler verkar tycka som jag. Måste erkänna att efter att ha kört X1a med helt vanligt WM6.1 gränssnitt i någon timme börjar jag för första gången på länge känna ett sug efter att prova telefonen som mer än en kul pryl/leksak. Får se om det håller i sig  Så, vilken är den bästa ROMen för att köra ren WM6.1? Har för mig det fanns någon tidigare som var optimerad för "business" och som hette något i stil med "nXi" eller något liknande, någon som minns och om det forfarande är något som lever och uppdateras? Kör just nu Touch X 10 Final, vilket fungear bra, men dessvärre verkar det som om TF3D kapat "Contacts" genvägen för så fort jag väljer det så drar TF3D igång, och jag har inte kommit på hur jag ska stänga av detta, alternativt avinstallera TF3D. Någon som vet?
Redigerat av Unregistered1413, 06 augusti 2009 - 21:38.
Postad 06 augusti 2009 - 22:18
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Värst vad alla gnäller idag.
Det bästa alternativet är:
1 st WM 6.5 utan TF3D (gtrab SEX1 eller V-Lite, den sistnämnda kan rekommenderas).
1 st SecondToday.
1 st AE Button Plus.
1 st QuickMenu.
1 st SPB Mobile Shell (V-Lite har inga paneler, kör fullversionen).
Lägg in lite Titaniumplugins och konfigurera SecondToday med 6.1-plugins. Koppla vänster eller höger softkey till SecondToday. SPB MS kan få den andra knappen.
Får man psykiska besvär av startmenyn i WM 6.5 - ställ in så QM tar över helt (så slipper man den).
Jag kan inte se något bättre alternativ än ovanstående om man inte gillar TF3D. Jag ser inget fel i TF3D som komplement. Behändigt "påsprånggränsnitt" som jag ser det.
Postad 07 augusti 2009 - 23:33
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Måste följa upp lite kring detta med Touch Flo.....hur står det eg till med prestandan i detta program/skal? Jag körde först senaste versionen av Touch X 10 (WM6.1) som anses som ett av de snabbaste och mest stabila Custom ROMs som finns, men det kör TF3D. Inte imponerad av hastigheten (och med tveksamheter till gränssnittet som bekant) lade jag sedan på den betydligt mer strippade nX1i COMen, och känslan är att det går REJÄLT mycket snabbare. Och då menar jag inte bara själva gränssnittet, utan även webbsurfning osv? Är det TF3D som suger en massa prestanda/minne eller vadå?
Postad 08 augusti 2009 - 08:27
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har kört nX1i LiteSpeed 1.04 på min X1 och den var bra - MEN eftersom det är en slimmad stock-ROM det handlar om upplevde jag att den hade det kämpigt med många program inlagda. Jag har en klart stabilare och trevligare nalle nu med WM 6.5.
Med stock-ROM/nX1i drabbades jag ett antal gånger av att X1 segade ihop totalt och slutade reagera. Omstart var lösningen. Idag kör jag samma programuppsättning under WM 6.5 utan problem. Värsta kraschen var då jag skulle lösa en SMS-biljett hos Västtrafik. Nallen kraschade fullständigt när jag stigit på vagnen. Efter det dumpade jag allt vad 19xxx-builds heter.
För min del upplever jag att nyare SYS builds har positiv effekt på prestanda och stabilitet jämfört med äldre. De builds Sony Ericsson använde i R2AA010 (som nX1i 1.04 är baserad på) är gamla och i mina ögon sämre än nyare.
TF3D bygger på grafiska effekter (precis som en annan nalle från Apple) och det kräver prestanda. Dock är minnesåtgången inte så farlig i nya ROM.
Jag kopplar alltid bort det med TFDetacher och använder det bara när det anses behövas (enhandsläge). Med TFDetacher inställd på att TF3D inte autostartar "stör" det inte alls. Men det är tillgängligt på begäran.
Postad 08 augusti 2009 - 10:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag har kört nX1i LiteSpeed 1.04 på min X1 och den var bra - MEN eftersom det är en slimmad stock-ROM det handlar om upplevde jag att den hade det kämpigt med många program inlagda. Jag har en klart stabilare och trevligare nalle nu med WM 6.5.
Med stock-ROM/nX1i drabbades jag ett antal gånger av att X1 segade ihop totalt och slutade reagera. Omstart var lösningen. Idag kör jag samma programuppsättning under WM 6.5 utan problem. Värsta kraschen var då jag skulle lösa en SMS-biljett hos Västtrafik. Nallen kraschade fullständigt när jag stigit på vagnen. Efter det dumpade jag allt vad 19xxx-builds heter.
Det har jag faktiskt också märkt under min korta tid jag provat det, iaf tror jag det. Men vad tycker du då man ska köra för ROM? Som sagt är jag inte alls imponerad av gränssnittet i WM6.5, inte bara startskärmen (hur kan man komma på att 2009 återintroducera textikoner som menysystem isf ikoner?) utan även de löjligt överdesignade inställningsmenyerna osv. Tycker även många skal som SPB etc. är onödigt överdesignade utan känner att kombinationen WM6.1 startskärm + QuickMeny som det ser ut i nX1i är ganska optimalt. Tidigare har jag likt de flesta mest jagat runt på de mest flashiga (ironin inte medveten) Custom ROMs med senaste TF3D osv men inser nu att jag borde göra precis tvärt om, leta efter det som är avskalat, enkelt och snabbt.
Redigerat av Unregistered1413, 08 augusti 2009 - 10:33.
Postad 08 augusti 2009 - 10:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Värst vad alla gnäller idag.
Det bästa alternativet är:
1 st WM 6.5 utan TF3D (gtrab SEX1 eller V-Lite, den sistnämnda kan rekommenderas).
1 st SecondToday.
1 st AE Button Plus.
1 st QuickMenu.
1 st SPB Mobile Shell (V-Lite har inga paneler, kör fullversionen).
Lägg in lite Titaniumplugins och konfigurera SecondToday med 6.1-plugins. Koppla vänster eller höger softkey till SecondToday. SPB MS kan få den andra knappen.
Får man psykiska besvär av startmenyn i WM 6.5 - ställ in så QM tar över helt (så slipper man den).
Jag kan inte se något bättre alternativ än ovanstående om man inte gillar TF3D. Jag ser inget fel i TF3D som komplement. Behändigt "påsprånggränsnitt" som jag ser det.
Hur menar du när du säger att QuickMeny kan ta över "startmenyn"? Syftar du då på windowsmenyn eller den faktiska startmenyn som jag retar mig så mkt på i WM6.5, dvs den på todayskärmen? Hur blir det isf med kommande möten och TODOs på startskärmen? Vad finns det föresten för bekräftade skillnader mellan WM6.1 och Wm6.5, annat än det visuella? Nyare version innebär fler rättningar, men samtidigt innebär ju en massa ny kod för det nya gränssnittet också att fler buggar med största säkerhet kommit med, så det det är inte givet att den är stabilare för det ännu.
Postad 08 augusti 2009 - 11:21
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Finns det något program till Windows Mobile, eller snarare till en PC som är kopplad till Windows Mobile, som är lika smidigt som Nokia PC Suite för att synkronisera mellan enheterna? Som t.ex. kan hantera saker som att kunna läsa och skrivna mottagna SMS på datorn, automatisk synkning av kalender med mera via blåtand säg var 15e minut osv? Upplever att Nokia PC suite är ett av de främsta skälen att köpa en Nokia idag för att det är så otroligt smidigt (iaf när det fungerar). Gärna då max 3 program som tillsammans fixar det, inte att jag måste installera 23 små program, tweaks och sen hacka runt i registret i 4 dagar
Windows Mobile Device Center finns ju, men jag upplever att det mer har basfunktionalitet, men inte något av ovanstånde, men jag kanske har fel?
Redigerat av Unregistered1413, 08 augusti 2009 - 11:23.
Postad 08 augusti 2009 - 12:03
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Jag har lagt till några synkprogram i programlistan: MobileArchiver $19.95 Trialversion finns  Archive, Organize, Search! Sync your SMS and call details from your PocketPC or Smarphone to Outlook with MobileArchiver and Outlook Simply Install! MobileArchiver is incredibly easy to use - just install it! It will handle the rest automatically. Whenever you connect your PocketPC to your laptop or PC, MobileArchiver will automatically sync your received and sent SMS and call details to Outlook. Find, dont search! If you use Google Desktop Search or Windows Destkop Search, then by using MobileArchiver you get automatic SMS searching as well for a truly seamless experience. No need to go through your text messages on your phone when you can much more quickly search both your sms and email from your desktop. * Install and forget: MobileArchiver will sync automatically in the background * Archive, search, and organize text messages in Outlook * Archive, search, and organize call details in Outlook * Send SMS from your desktop * Outlook Contact book integration * Search text messages from Google Desktop and Window Desktop Search * Forward text messages to email users * Regain space on your phone * Integrates with Windows Mobile contact list * Supports Vista and Outlook 2007 * Print * Very low resource usage: MobileArchiver only runs when needed * Support any Windows Mobile Smartphone or Pocket PC Phone Edition device * Free upgrades to all dot releases with purchase Easy Sync $19.99 Trialversion finns  Easy Sync is a long-awaited solution to synchronize files with Windows Mobile Pocket PC, Smartphone and its Storage Cards. It allows bidirectional sync and one-way transferring of unlimited number of any files, folders, docs, PDF, podcasts, photos and more between your computer and mobile device. Easy sync supports transferring over the network, sync several devices with one computer and real-time and scheduled tasks. Easy Sync is constantly being improved to bring users the best experience possible. **This solution fills the gap in Microsoft ActiveSync and Vista Windows Mobile Device Center, but does not replace this software. Features include: * Bi-directional sync and one-way transferring * Transfer files to memory cards or over a network * Transfer absolutely any files with as much data as you need * You define when to sync and transfer XTNDConnect $59.95 Trialversion finns  Data synchronization made easy! With XTNDConnect PC, sync your contacts, calendar, tasks, email and notes between mobile devices and popular PC software. Dramatically improve your effectiveness and productivity with the application that boasts more than 50,000 distributed copies. Available in 17 languages. Features include: * Support for Lotus Notes 8.0, Outlook 2007 and Outlook Express Address Book * Significant performance improvements * Built-in flexibility to accommodate multiple mobile devices or computers * User-friendly interface * E-mail manager
Redigerat av crest, 08 augusti 2009 - 12:11.
Postad 08 augusti 2009 - 13:00
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Startmenyn för mig är ju "programmenyn" och QuickMenu ger en Startmeny av exakt samma typ som i Windows som i sin tur är en version av den Applemeny som infördes med System 7 år 1991.  Dumpen visar QuickMenu öppnad och för mig är detta den perfekta menyn när man sitter still. Är man ute och rör sig är WM 6.5s meny mycket bra eftersom man då klickar på ikoner med fingret. Trycker man på "Start" öppnas WM 6.5-menyn och trycker man på Windowsloggan i hörnet öppnas QuickMenu. Avskyr man ikonbaserad startmeny helt går det att ställa in så att QM tar över startmenyn och Windowsknappen på tangentbordet. På så vis får man alltid avbildad meny. Jag kör båda varianterna. Det finns även plugins för Titanium som ger programgenvägar - man skrollar då i sidled mellan olika program och kan då lägga in den viktigaste för åtkomst den vägen. Tycker man inte om Titanium ö.h.t utan vill använda sina 6.1-plugins och ej heller vill ha SecondToday - avaktivera helt enkelt Windows Default och välj istället önskade plugins - då får man en 6.1-identisk todayskärm. Edit: angående Titanium. Jag gillar det skarpt, smidigt att bläddra mellan olika plugins och få information. Eftersom SecondToday som komplement ger en klassisk Todayskärm kör jag båda med olika plugins och information. Det ena behöver inte utesluta det andra. Ifråga om stabilitet är WM 6.5 23016 snabbt och bra. Inga problem med krascher eller hängningar som jag hade på stock-ROM/nX1i-tiden. Sedan håller jag systemet i skick med SK Tools - det skadar inte att rensa av och till. Jag har inget att klaga på ifråga om stabilitet eller prestanda. Edit 2: för höga prestanda - ställ in pagepool 16-20 MB. Pagepool låter WM ladda in en del kärnkomponenter i RAM för snabbare åtkomst. Det ger positiv effekt på prestandan.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 augusti 2009 - 13:08.
Postad 08 augusti 2009 - 14:01
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
AVR4000: Man kan inte övertyga dig om att börja med Custom ROM tillverkningen igen och erbjuda en Custom ROM som redan har allt du beskriver förkonfigurerat? Man blir nästan matt vid tanken på allt som måste konfigureras för att få till det
Är det senate Valkyre 2.8.5 som du tycker är bästa utgångspunkten för att få det "som du har det" just nu, utan att behöva börja från början? Vad finns det föresten för möjligheter att ta backup på telefonen, och då menar jag inte främst data utan alla program, konfigurationer osv så man inte behöver börja om från början hela tiden när man drabbats av flashjävulen?
Postad 08 augusti 2009 - 14:38
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det är lite svårt att förkonfigurera allt men några åtgärder jag använder för att snabba på processen:
1. Ladda ner Silent UC och lägg på minneskortet.
2. Lägg alla cabar som skall installeras i mappen Silent UC/MyCAB.
3. Skapa en mapp kallad Titanium Plugins på minneskortet där alla plugins läggs.
4. Skapa en mapp kallad Apps på minneskortet och lägg nyhämtade program där, när det senare är dags för flash av ny ROM, flytta dessa program från Apps till Silent UC/MyCAB.
5. När dessa förberedelser är klara, flasha en ny ROM. Det rapporteras om ny Valkyrie ikväll så vänta med flashen är mitt råd.
6. När flashen är klar och skärmen kalibrerats o.s.v startar Silent UC automatiskt. Låt det göra sitt jobb, behöver ett program uppmärksamhet visas det på skärmen (s.k attended install, det finns i.o.f en särskild mapp för cabar som kräver det, står i readmefilen för Silent UC) - nallen kommer att begära omstart när allt är klart.
7. När alla installationer är gjorda, gå till Windows/Start Menu och organisera i mappar. Min organisering syns på bilden, dock har jag undermappar i bl.a Tools såsom Task Managers, File Managers, System Tweaks. Sortera genvägarna/aliasen som du vill ha dem.
8. När startmenyn sorterats - säkerhetskopiera hela mappen Start Menu till minneskortet. Vid framtida flashar av ROM kan nämligen mappstrukturen kopieras tillbaka - genvägarna fungerar fortfarande.
9. Installera önskade Titaniumplugins manuellt (stäng av Titanium först).
10. Flytta om dem till önskat läge med cHome Editor.
11. Koppla SecondToday till en panel eller softkey med AE Button Plus.
Postad 08 augusti 2009 - 16:04
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Efter att ha testat några fler WM6.5 ROMs idag känner jag mig om möjligt än mer övertygad om tidigare om att WM6.5 inte är någonting för mig. Varje gång jag testat en ny WM6.5 ROM så har jag funnit mig med gråten i halsen sprungit och hämtat min Nokia N97 och dra en suck av lättnad när jag ser dess lätta, trista och jätteseriösa startskärm framför mig
Måste dock säga att efter att ha lekt runt ett tag med menysystemet i WM6.5 så känns även Touch Flo som en rätt angenäm upplevelse, och jag förstår om HTC kommer fortsätta göra allt de kan för att dölja Windows Mobile så gott det går för den vanliga användaren...
(Detta är helt och hållet mina åsikter, begär inte att någon ska hålla med mig)
Postad 08 augusti 2009 - 17:39
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
AVR4000: Man kan inte övertyga dig om att börja med Custom ROM tillverkningen igen och erbjuda en Custom ROM som redan har allt du beskriver förkonfigurerat? Man blir nästan matt vid tanken på allt som måste konfigureras för att få till det 
Visst hade det varit guld om AVR4000 hade kokat ihop en ROM till oss med inställningar och de flesta plugins som han använder så man får en sån snygg och läcker lur som han visar screenshots på. Jag skulle lätt donera en summa för arbetet han lägger ner (X1) så han får den uppskattning han verkligen förtjänar. Sen kan man komplettera med andra cabbar om man känner för det...
Postad 08 augusti 2009 - 18:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Nu är en changelog för Valkyrie 2.9 Firestorm här.
Citat:
Change log for v2.9 FireStorm
- speed boast
- hybrid EXT from leo and topaz (manila 2.1)
- return of "new gasoline" black dialer
- mp4 playback from wmp/HTCalbum (thx to nrg)
- utube playback fix at highquality (tested over edge/gprs/wifi) atleast for me
- hardware acceleration in playing mp4
- new gasoline theme for wm and manila based on cocepts 1 & 2
- opera 9.5 with hardware keyboard\optical joystick & zoom support through volume key
- Music playback lag
- new audiopara sets
- alarm fix (hopefully )
- google maps 3.2
- cleanram update to 1.6
- htcpedia.com text messaging tool
- to be continuined
DOWNLOAD v2.9
-eta 8hr
Slut på citat.
Alltså, när det gäller WM 6.5: vad exakt är så hemskt egentligen?
Jag har provat en N97s startskärm, eller rättare sagt den största mobilen jag använt - en demomodell på Media Markt. Ungefär 1 meter bred. Faktum var att startskärmen var fungerande, en trevligt Nokia-initiativ - och jag måste personligen säga att jag tar Titanium eller klassisk 6.1-startskärm via SecondToday före.
Nokian är inte dålig men jag upplever inte widgetsystemet som effektivt. Då är E90 och E51 med sina startskärmar mer i min smak.
Trots att jag kört olika system har jag svårt att förstå vad som är så dåligt med just WM 6.5. De plugins jag använder är bra, möjligheten att köra klassisk todayskärm finns parallellt o.s.v. Det enda jag i.s.f kan hålla med om är att den klassiska skärmen visar mer information från varje plugin. Det är en fördel och därför är det bra att kunna växla med en knapptryckning.
Nokia N97 är i mina ögon inget föredöme - gränsnittet är inte effektivt jämfört med Symbian UIQ och hårdvaran är marginellt uppgraderad från E90 och N95. Processorn är högre klockad (434 Mhz) men saknar de acceleratorer som finns hos den OMAP-processor E90 har. Skärmen är sämre än E90....
Skall man kunna lösa det som orsakar sådan besvär med WM 6.5 är det viktigt att få klarlagt exakt var problemet ligger.
Personligen kan jag inte se några problem, tvärtom är det flexibelt. Sedan kan man diskutera olika lösningar men då systemet medger dessa parallellt ser jag inget behov av sågning.
Postad 08 augusti 2009 - 18:15
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Efter att ha testat några fler WM6.5 ROMs idag känner jag mig om möjligt än mer övertygad om tidigare om att WM6.5 inte är någonting för mig. Varje gång jag testat en ny WM6.5 ROM så har jag funnit mig med gråten i halsen sprungit och hämtat min Nokia N97 och dra en suck av lättnad när jag ser dess lätta, trista och jätteseriösa startskärm framför mig 
Måste dock säga att efter att ha lekt runt ett tag med menysystemet i WM6.5 så känns även Touch Flo som en rätt angenäm upplevelse, och jag förstår om HTC kommer fortsätta göra allt de kan för att dölja Windows Mobile så gott det går för den vanliga användaren...
(Detta är helt och hållet mina åsikter, begär inte att någon ska hålla med mig)
Jag säger såhär: *Vad exakt är så dåligt med WM 6.5? *Vad exakt är så bra med just Nokia N97 med dess startskärm? *På vilket sätt är TF3D mer angenämt än "WM 6.5" - vad exakt måste döljas - i andra inlägg har jag sett klagomål på TF3D? Om jag säger såhär: om WM 6.5 är så dåligt måste det finnas beskrivningar av vad det dåliga består av - gärna med en beskrivning av ens egen referens för hur det borde fungera. Av någon anledning fungerar det utmärkt hos mig, inte ens i jämförelse med andra gränsnitt jag kört mycket (Ericssons flikmenyer/T28/29/39, Sony Ericsson K700/K750i UIQ2.1/Moto A920, UIQ3.0/P990i, S60 N70/90/E61/N95/E90/N95 8 GB/E51, S80/9300i) upplever jag att just WM 6.5 sticker ut som något särdeles dåligt. Det är inte världens bästa system heller men det gör sitt jobb på ett tillfredställande sätt. Dock är S80 ett än mer effektivt gränsnitt - WM 6.5 är annorlunda än det men fungerar trots det bra. Edit: med tanke på den senaste tidens diskussioner funderar jag på att filma min nalle och visa med video (på YouTube) hur den uppträder och fungerar med min konfig. Även lite visning av en del konfigurering kan jag i.s.f lägga ut.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 augusti 2009 - 19:43.
Postad 09 augusti 2009 - 00:27
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag säger såhär:
*Vad exakt är så dåligt med WM 6.5?
*Vad exakt är så bra med just Nokia N97 med dess startskärm?
*På vilket sätt är TF3D mer angenämt än "WM 6.5" - vad exakt måste döljas - i andra inlägg har jag sett klagomål på TF3D?
Om jag säger såhär: om WM 6.5 är så dåligt måste det finnas beskrivningar av vad det dåliga består av - gärna med en beskrivning av ens egen referens för hur det borde fungera.
Till att börja med bör det påpekas att det jag säger är att jag inte gillar förändringarna i WM6.5, jag påstår inte att det i sig är dåligt eller att andra inte kan gilla det. Mina främsta invändningar är att det, åtminstone i de Custom ROMs jag sett, verkar vara ett slags panikåtgärd för att slå till bak mot iPhone, i form av ett flashigare mer fingervänligt OS. Detta tycker jag dock har misslyckats ganska rejält, utan man har istället fått något som jag upplever som överdesignat, och som är i än större behov av skal ovanpå än WM6.1. Känner att WM6.1 är mycket mer ärligt i att det verkligen är ett OS till en dator som man också kan ringa med, snarare än något annat. Även Symbian S60 v5 har en känsla av detta, dvs att man i hast har konverterat det till ett touchstyrt OS, men att man egentligen inte haft det som en del av utvecklingsplanen ursprungligen. 2 väldigt konkreta saker jag retar mig på, den nya startskärmen och ikonraderna. Den nya textbaserade startskärmen är en katastrof, har inte sett en så rörig meny på länge faktiskt. I stället för snabbt överblickbara ikoner har man textrader där ögat inte lätt kan skilja dem åt utan att man måste läsa varje rad. Vanliga dator OS (Windows Xp, Vista, MacOS etc) insåg detta för länge sedan. Sen har vi detta med de i höjdled förskjutna "rutnäten", här kan jag bara inte förstå hu rman tänkt, har man försökt göra en telefon för halvblinda med jättehänder eller vad har mna eg tänkt sig? Främst ett estetiskt självmål kanske. Det bör påpekas att de WM6.5 jag sett så här långt alla är i form av Custom ROMs, och jag inte vet i vilken mån de överdesignade ikonerna, hysteriska bakgrunderna med mera är ett resultat av Microsofts arbete eller någon speedad tonåring. Textikoner ovanpå mycket rörig bakgrund, gärna med partier av samma färg som förgrundstexten....eller mörkblå ikoner på svart bakgrund....behöver jag ens säga mer? Sen finns det så klart möjligheter att ändra allt detta, men det kräver helt enkelt för mycket jobb, och jag känner hela tiden att det känns onödigt, dvs det borde inte behövas. Finns det någon video eller liknande på ett WM6.5 i stock version? Kanske tom någon Custom ROM för Wm6.5 motsvarande det jag tror är tankarna bakom nX1i och PCTech4U, dvs av vuxna för vuxna?
Redigerat av Unregistered1413, 09 augusti 2009 - 01:02.
Postad 09 augusti 2009 - 08:35
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kommer att flasha Valkyrie 2.9 idag och lär ta lite video på nallen för att demonstrera. Förövrigt undersökte jag iPhone 3G S igår och kan säga direkt att jag tar WM 6.5 med mina egna konfigureringar alla veckans dagar före. Gränsnittet hos iPhone är mycket strikt enhandsnavigerat och för mig är möjlighet till bra tvåhandsläge primärt, enhands är ett komplement. WM 6.5 "på mitt vis" ger utmärkt kombination. "Problemen" med WM 6.5 går att lösa och enkelt uttryckt: 1. Todayskärmen är dålig. Lösning: Avaktivera "Windows Default" och koppla in önskade plugins. Lösning 2: Kör SecondToday om man vill ha båda. 2. Startmenyn har ikoner i olika höjd. Lösning: QuickMenu (se skärmdump). Ställ in att det tar över systemets startmeny och Windowstangenten (görs i Options). Lösning 2: Kör SPB Mobile Shell som alternativ åtkomst till program om konceptet "ikoner att klicka på" anses vettigt. Annars kör man QuickMenu rakt av. När detta är gjort tjänar man fortfarande på att det är WM 6.5 man kör. Nyare, snabbare och stabilare. MS har lagt ned utvecklingen av 6.1 - bara det ett skäl att byta. När det gäller S60 med pekskärmsstöd visades de första prototyperna upp ungefär samtidigt som Apple lanserade iPhone. Det är således ingen panikreaktion utan en featurepack för S60 med stöd för pekskärm - som behåller kompatibiliteten med icke pekskärmsanpassade program för S60v3.x. Det är inte optimalt mot Hildon eller UIQ som är utvecklade för pekskärm från grunden men utifrån omständigheterna vettigt. WM 6.5 ser jag inte som någon "iPhone-reaktion" i någon högre grad mer än ökat enhandsfokus. Annars är det mer en Zune i vissa delar. Edit: Som jag påpekat tidigare kan bakgrunder och ikoner bytas ut - det håller inte att klaga på "WM 6.5" för att ett tema inte faller en i smaken. Testa Microsofts egna s.k konstteman t.ex och byt ut ikonerna som stör. Vad det gäller startmenyn och förskjutna ikonrader ser jag inte felet. Anledningen till att de förskjutits är för att öka fingervänligheten och träffytan. Jag tar det utan minsta tvekan framför en iPhone vars gränsnitt påminner mig om en Telia Magni. När det gäller Todayskärmen Titanium är den gjord i Zunestil, alltså samma som Microsofts mediaspelare. Eftersom den kan kopplas bort och ersättas av en standardtodayskärm ser jag inte heller där problemet. Det får inte bli som iPhone där man har ett gränsnitt punkt slut. Om du undrar hur WM 6.5 ser ut hos Microsoft skickar jag en länk till den första versionen. Bakgrunden på dessa bilder finns med, ikonerna är Microsofts default m.m. WM 6.5 inroducerasNär jag igår undersökte iPhone lite närmare kan jag bara konstatera att det känns som en pekskärmsversion av S60 med annan grafik. Med det menar jag att man tagit ett softkeystyrt enhandsgränsnitt och anpassat till en pekskärm - följden blir att stora ikoner modell kvadratisk måste införas, menyerna visar få alternativ och det blir mycket scrollande fram och tillbaka mellan olika skärmar. Gränsnittet är helt enkelt "dumt" på samma vis som S60 - med "dumt" menas att det till 100% är utformat för styrning med en hand - därför saknas den kraft och effektivitet som fås med tvåhandsgränsnitt. Vad som stör mig med iPhone är den kör ett bra OS i grunden men gränsnittet saknar helt den kraft som OSet har. Många förblindas av animeringarna, ikondesignen och scrollandet fram och tillbaka - för mig saknar det alla bra saker som Mac OS X har på skrivbordet. Dock har Apple valt rätt till sin iPod Phone. Det är helt rätt gränsnitt för en sådan enhet - däremot är hypen och blindheten den orsakat ett stort problem. Skall Apple konkurrera med WM inom PDA-segmentet krävs en MacPocket med tangentbord, stöd för tvåhandsläge m.m. WM 6.5 ser jag som ett handdatorsystem med ökat stöd för enhandsläge, alltså enklare att manövrera på språng men utan att man fallit in i det "dumma" lägret helt. I många avseenden är som jag ser det WM 6.5 ett effektivare system att arbeta med än iPhone och S60. Avsevärt mer anpassningsbart, effektivare sorteringsmöjligheter av program m.m.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 augusti 2009 - 09:00.
Postad 09 augusti 2009 - 12:19
rocky77
-
rocky77
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hej har lagt in energyrom med WM 6.5 på min "lek-telefon" en gammal touch diamond. Är kanske dum men hur skapar jag nya mappar och lägger ikoner i inne i start menyn? har testat att trycka och hålla inne på en ikon, drar sen till den mappen jag vill ha den i, när jag då släpper iconen lägger den sig där mappen var, och mappen flyttar sig och lägger sig bredvid?? hittar inget inne i settings och sånt för att skapa mappar eller nåt...
Vart hittar jag plugins till titaniums Windows default?
Redigerat av rocky77, 09 augusti 2009 - 12:21.
Postad 09 augusti 2009 - 14:02
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Man är ju inte den som ger sig i första taget så jag bestämde mig för att ladda in Valkyrie 2.9 trots allt  Spontant måste jag erkänna att den utan att jag riktigt vet varför kändes bättre än tidigare erfarenheter, även jämfört med 2.8.5 versionen. Kan inte riktigt säga varför, vet inte om dom gjort något med gränssnittet för det kändes lite mer..."seriöst". Startmenyn tycker jag dock fortfarande är en katastrof i WM6.5 så det är annat skal, TF3D eller "gamla startskärmen" som gäller.
Några funderingar dock:
* Jag har lagt in QuickMeny och bett den ta över windowstmenyn (varför insisterar man på att kalla 2 helt olika menyer för "startmeny"?) men det verkar vara ständig strid mellan den och standardmenyn, för ibland får jag QM, ibland får jag den vanliga. Ibland är det tom så att jag på första klicken för standardmeny, på andra QM menyn. Rätt irriterande, går säkert att fixa?
* SMS hanteringen i TF3D skulle jag gärna slippa, kan man överrida den så att man alltid hamnar i Windows egen SMS hantering när man klickar på någonting under "SMS tabben" i TF3D?
* I Valkyrie 2.9 får jag inga notifikationer om nya SMS annat än att SMS tabben får en siffra på sig, men då måste man ju titta på skrämen för att se det.
* Hur gör man för att få tabbarna i TF3D att inte minimera sig hela tiden i landskapsläge som det gör default?
* Några generella tips om hur man snabbar upp det hela? Har för mig att jag läste något om att man borde byta bakgrund i TF3D till någon som var "standard", hur exakt sker detta?
* Vad är bästa sättet att få in shortcuts på startskärmen TF3D, t.ex. "nytt SMS" och "opera"? Samma fråga gäller även för gamla startmenyn, dvs den som ser ut som WM6.1?
Vad är föresten de bästa "programbiblioteken" för Windows Mobile, dvs de som har mest, bäst och bäst uppdaterat innehåll?
Redigerat av Unregistered1413, 09 augusti 2009 - 14:05.
Postad 09 augusti 2009 - 18:09
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag måste göra er besvikna. Det blir inget nallepill idag utan det blir imorgon. Har varit bortrest hela dagen. Några kommentarer - mer imorgon dock: 1. QuickMenu - normalt tar den över Windowsloggan i vänstra hörnet. Hos mig kör jag med Windowslogga = QuickMenu, texten "Start" i menyraden tar fram ikonmenyn hos WM 6.5. Jag har inte varit med om att programmet ifråga klickat, d.v.s inte tagits fram. Prova att klicka i "Replace system start menu" bl.a i QM. I ett standard-WM tas startmenyn fram med Windowsloggan, med QM installerat länkas som sagt den loggan om till QM. När det gäller TF3D har jag inte hackat det direkt, eftersom jag mest kör Titanium men de saker som efterfrågas går delvis att göra via registret. Det finns bra guider för TF3D-konfigurering på XDA. Mitt tips är dock att vill man INTE köra med HTCs program utan med WMs egna - använd SPB Mobile Shell istället. Det kallar nämligen normalt in WMs standardprogram, TF3D bygger i sin helhet på att man kör HTCs egna skal. För mig är TF3D en "enhandsmeny" för hantering på språng. Som programväxlare är TF3D inte optimalt mot vare sig QuickMenu, SPB MS eller WM 6.5s egen startmeny. TF3D kör man för HTC-känslan och deras skal. Vill man ha en todayskärm i stil med Nokias "Active Standby" är SPB MS 3s Prolayout mycket bra. Även Sony Ericssons paneler "SE-panel" är bra varianter. Edit: En liten ordlista. StartmenyMenyn man startar program med. Antingen med QuickMenu eller ikonbaserat som hos WM 6.5s egen meny. Todayscreen/Homescreen/IdagskärmDen skärm som används för att visa kalenderposter, meddelanden, missade samtal, väder etc... Därav t.ex programmet SecondToday för att ge en Today 2 som komplement. Varje gång jag läser "startmenyn" tänker jag på den man startar program med (start i Windows, även Äpplet i Mac OS.  Programbibliotek till WM? XDA-Developers, Handango, PocketPC Central m.fl. Pocketpcfreeware är också en variant.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 augusti 2009 - 18:14.
Postad 10 augusti 2009 - 11:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hej har lagt in energyrom med WM 6.5 på min "lek-telefon" en gammal touch diamond. Är kanske dum men hur skapar jag nya mappar och lägger ikoner i inne i start menyn? har testat att trycka och hålla inne på en ikon, drar sen till den mappen jag vill ha den i, när jag då släpper iconen lägger den sig där mappen var, och mappen flyttar sig och lägger sig bredvid?? hittar inget inne i settings och sånt för att skapa mappar eller nåt...
Vart hittar jag plugins till titaniums Windows default?
Startmenyn organiseras alltid enklast genom att koppla nallen till datorn (eller via filhanterare) och sortering på klassiskt vis i Windows/Start Menu/Program. D.v.s skapa mappar, flytta genvägar till mappar o.s.v. Dessa ändringar visas sedan snyggt och prydligt i Startmenyn, inte ens omstart behövs. Vill man ovanpå det byta ut ikonerna på ens nya mappar (MS har missat att lägga in de nya mappikonerna för 6.5 när man skapa nya mappar) använder man programmet hComber. Titaniumplugins brukar postas i Developments & Hacking hos XDA-Developers. Det finns även en klistrad tråd med bl.a plugins, teman etc för 6.5. Vid installation av plugins, stäng av Titanium först, installera och aktivera Titanium igen. Ordningen ändras med cHome Editor 1.6.
Postad 10 augusti 2009 - 14:02
Unregisteredadf1af89
-
Unregisteredadf1af89
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hej,
finns det något bra sätt att hantera musik mellan dator och Windowstelefon?
Postad 10 augusti 2009 - 14:31
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Rippa skivorna med Easy CD-DA Extractor, kopiera manuellt till minneskortet och använd valfri musikspelare för uppspelning. Nitrogen kan rekommenderas.
Postad 10 augusti 2009 - 15:15
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Startmenyn organiseras alltid enklast genom att koppla nallen till datorn (eller via filhanterare) och sortering på klassiskt vis i Windows/Start Menu/Program. D.v.s skapa mappar, flytta genvägar till mappar o.s.v. Dessa ändringar visas sedan snyggt och prydligt i Startmenyn, inte ens omstart behövs.
Kan för övrigt passa på att tipsa folk om att inte göra samma misstag som jag gjort (länge också), och tro att det bara fanns en meny uppe i vänstra hörnet, och att "start" bara var en rubrik. Insåg det av en slump igår att det faktikt är 2 olika menyer  Lyckas får Quick Menu att ta över windowsmenyn utan problem, men inte startmenyn, och problemet är ju att windowsmenyn nästan är svår att träffa med penna, än svårare utan...
Postad 10 augusti 2009 - 15:17
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Kan för övrigt passa på att tipsa folk om att inte göra samma misstag som jag gjort (länge också), och tro att det bara fanns en meny uppe i vänstra hörnet, och att "start" bara var en rubrik. Insåg det av en slump igår att det faktikt är 2 olika menyer Lyckas får Quick Menu att ta över windowsmenyn utan problem, men inte startmenyn, och problemet är ju att windowsmenyn nästan är svår att träffa med penna, än svårare utan...
Du kan programmera en knapp för start av QuickMenu. Så når du den med en knapptryckning om det behövs. Gör det med AE Button Plus.
Postad 10 augusti 2009 - 20:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har filmat min systemkonfiguration. Beklagar kvaliteten, den är filmad på en höft med Nokia N70 - kommer att försöka ordna bättre kvalitet senare. Den är postad i X1-tråden men lägger ändå in en länk här eftersom det är Windows Mobile 6.5-konfiguration det handlar om. Windowa Mobile 6.5-konfiguration
Postad 12 augusti 2009 - 15:56
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Vill man ha ett alternativ till Spb Mobile Shell så kan man titta närmare på Home2 från PointUIProgrammet finns listat i första inlägget sedan tidigare.  Home 2 provides the most enjoyable and responsive way to use your Windows Mobile phone. Access to the core functions and information is immediately available on the Homescreen and Applets extend the experience with a simple swipe of your finger, below are some of the key features you’ll find in Home 2 with Pro functionality denoted by an *: * Applets (small applications that do many things including) Messaging, Tasks, Appointments, Slideshow and much, much more… * Call History * Counts for missed calls and unread messages. * Favourites for both Applications and Contacts * Contacts list with Bookmark scrolling * Contact Card and History (Threaded Calls and Messaging)* * Task Manager of Running Applications * Easy access to Windows Mobile Programs and Settings * Live Help system * Customisation options that inlcude, Background selection, Themes, Autolock Device*, Haptic Feedback* and a variety of tweaks and adjustments to suit your needs.
Redigerat av crest, 12 augusti 2009 - 16:05.
Postad 12 augusti 2009 - 16:07
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Vill ha ett alternativ till Spb Mobile Shell så kan man titta närmare på Home2 från PointUI Programmet finns listat i första inlägget sedan tidigare.
Någon som kört detta någon längre tid och kan ge kommentarer om det? Har provat det några gånger av och till genom åren men det har aldrig riktigt fastnat, även om jag inte direkt kan säga varför, har nog aldrig fått chansen riktigt. Är det föresten någon som råkade veta hur tusan man stänger av den här rapporten från "system administrator" om att ens SMS skickats som det ska? Alltså inte bubblan som kommer upp direkt som talar om att SMSet precis skickats (bra att veta när man för mindre än en sekund sen valt just att skicka SMSet) utan rapporten som kommer nån minut/ett par sekunder senare? När ämnet ändå är uppe, någon som visste hur man kan få SMS på skärmen i TF3D att vi klick inte öppnas upp i HTCs egen "SMS klient" (som inte är nån höjdare) utan i Windows egen. Gillar inte HTCs främst av skälet att den ju visar upp en minimal ruta för att skriva svar i, det kanske går att ändra? Annars är ju tanken i sig god att ha en reply-ruta tillgänglig direkt i läsfönstret.
Redigerat av Unregistered1413, 12 augusti 2009 - 16:09.
Postad 12 augusti 2009 - 17:01
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
En fråga: hur är det med PoinUIs batteriförbrukning idag?
Senaste gången jag körde med PointUI Home 2 Free ökade min batteriförbrukning exceptionellt mycket.
Iövrigt gillade jag gränsnittet, framförallt om man laddar ner diverse widgets etc till det. Men den höga batteriförbrukningen har varit en deal breaker.
Är läget förbättrat installerar jag det igen.
Postad 13 augusti 2009 - 00:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Inte menat att starta något plattforms krig här på något sätt, men hur ser ni övriga Windows Mobile rävar på Android som ett alternativ till Windows Mobile? Dvs, hur väl står det sig redan idag mot Windows Mobile, som ju har ett par år på nacken, vilket borde innebära båda bättre och stabilare kod, men samtidigt kanske också att det är fast lite i gårdagens lösningen (inget påstående från min sida). Är det så att hypen kring Android idag är betydligt större än den borde vara, och att Androidfansen ser det dom vill se, eller är det så bra som det påstås? Kan det redan idag hota Windows Mobile på dess paradgrenar, vilket jag upplever vara "datordelen"?
Finns så klart inga direkta fakta här, eller åsikter som är rätt och fel, utan jag är mer intresserad av att höra vad ni tycker. Själv har jag nästa aldrig ens sett eller känt på Android, så jag har inte själv några erfarenheter av det.
Postad 13 augusti 2009 - 07:28
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
JoggahMed Joggah kan du bl.a: * Föra detaljerad loggbok över dina löpningar * Spara data över hur många kalorier du bränt * Kunna se hur långt och hur snabbt du springer (via GPS) * och massa mer funktioner  With Joggah you always have your complete running log book with you on your smartphone. Using the integrated GPS tracker functionality you can record your running tracks straight to your log automatically. Of course you can still listen to music or place phone calls simultaneously while Joggah tracks your outdoor workout. As each running path is stored in standard KML format, they can be opened directly in Google Earth.  Features: * Keeps a detailed log book of all your training exercises. * Integrated GPS tracker records your outdoor fitness activities including distance, time, speed, pace, calories burned, and path traveled. * Realtime display of speed and total distance covered based on GPS data. * Simple finger based touch screen operation. * Touch screen lock and button lock prevent unintentional operation while exercising. * Various speed, pace, and distance units supported (miles, kilometers, etc.) * Easily track jogging shoe mileage. * Give it a personal touch by setting your own background picture. * Storage of calories burned and training effect for each log book entry makes it ideal for a long term collection of the log book information from a Suunto™ heart rate monitor. * GPS track is stored in standard KML format for easy viewing in Google Earth and similar applications. * The log book is stored in convenient tab-separated-values format that allows direct opening in Microsoft Excel™ or other spread sheet applications.  Minimum Requirements: * Windows Mobile 5 PDA or Smartphone with Touchscreen. Display Dimensions 240 x 240, 240 x 320, 240 x 400, 320 x 240, 320 x 320, 400 x 240, 480 x 480, 480 x 640, 480 x 800, 640 x 480, 800 x 480 Operating System: WM5, WM6, WM6.1
Postad 13 augusti 2009 - 08:53
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Joggah
Med Joggah kan du bl.a:
* Föra detaljerad loggbok över dina löpningar * Spara data över hur många kalorier du bränt * Kunna se hur långt och hur snabbt du springer (via GPS) * och massa mer funktioner
Med några rejäla Windows Mobiler i fickorna lär ju dessutom kalloriförbränningen öka
Postad 13 augusti 2009 - 20:17
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Någon som kan tipsa om hur man kan få till secure IMAP/SMTP på en windows mobil? Verkar inte som standardklienten kan hantera detta, iaf inte vad jag kan se? Vilka är de bästa mailklienterna som finns, helt ok om de kostar några kronor men helst ska de ju vara gratis om det finns, och mina krav är ganska basala förutom secure IMAP/SMTP.
Postad 13 augusti 2009 - 21:51
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Inte menat att starta något plattforms krig här på något sätt, men hur ser ni övriga Windows Mobile rävar på Android som ett alternativ till Windows Mobile? Dvs, hur väl står det sig redan idag mot Windows Mobile, som ju har ett par år på nacken, vilket borde innebära båda bättre och stabilare kod, men samtidigt kanske också att det är fast lite i gårdagens lösningen (inget påstående från min sida). Är det så att hypen kring Android idag är betydligt större än den borde vara, och att Androidfansen ser det dom vill se, eller är det så bra som det påstås? Kan det redan idag hota Windows Mobile på dess paradgrenar, vilket jag upplever vara "datordelen"?
Finns så klart inga direkta fakta här, eller åsikter som är rätt och fel, utan jag är mer intresserad av att höra vad ni tycker. Själv har jag nästa aldrig ens sett eller känt på Android, så jag har inte själv några erfarenheter av det.
Ingen som vågar sig på lite jämförelser mellan OS:en, tillgången på program osv?
Postad 14 augusti 2009 - 12:35
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
HTC patents magnetic stylus for capacitive screens Capacitive screens have received a great reception for their sensitivity to touch, but has left many stylus affectionados who appreciate the precision and other advantages of a stand-off pointing device feeling left out. As HTC explains: "However, in order to cater to the user’s operation mode of using a finger, icons displayed on a screen must be configured in an appropriate size to prevent the user from miss touching the icons. Furthermore, a part of the screen is often shielded by finger of the user when the capacitive touch panel is used. Moreover, a conventional stylus has a small head, so that a user can click small icons conveniently, but the conventional stylus is only applicable to resistive touch panels, but not applicable to capacitive touch panels."
Not to worry however, as HTC has a solution ready for the market. They have patented an ordinary stylus but with a twist. The stylus has a magnetic head, and due to the current induced by its movement relative to the capacitive screen is able to elicit the same electrical reaction as a finger, but with much more precision. A solution to the stylus problem is clearly important for HTC, who wishes to address the stylus-centric Asian market, making it likely this is one invention we will see come to market sooner rather than later. Källa: wmpoweruser
Postad 16 augusti 2009 - 18:58
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Vad är statusen just nu på möjligheterna att spela upp Flash på en Windows mobil, samt gärna även Windows Media på webbsidor. Vill t.ex. kunna spela upp saker från SVT play på telefonen. Vad finns det föresten för bra program för podcasting till Windows Media? Här är ju ett klart plus för iPhone och iTunes, där man så enkelt och smidigt kan ladda ner radio och TV program.
Postad 16 augusti 2009 - 19:02
Darkie
-
Darkie
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Vad är statusen just nu på möjligheterna att spela upp Flash på en Windows mobil, samt gärna även Windows Media på webbsidor. Vill t.ex. kunna spela upp saker från SVT play på telefonen. Vad finns det föresten för bra program för podcasting till Windows Media? Här är ju ett klart plus för iPhone och iTunes, där man så enkelt och smidigt kan ladda ner radio och TV program. http://www.skyfire.com/
Postad 16 augusti 2009 - 19:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Vad är statusen just nu på möjligheterna att spela upp Flash på en Windows mobil, samt gärna även Windows Media på webbsidor. Vill t.ex. kunna spela upp saker från SVT play på telefonen. Vad finns det föresten för bra program för podcasting till Windows Media? Här är ju ett klart plus för iPhone och iTunes, där man så enkelt och smidigt kan ladda ner radio och TV program.
Aktuell status är att WM 6.5 med dess uppgraderade Explorer hanterar Flash direkt i webbläsaren och att ett projekt är på G där Opera 9.5 håller på att förses med möjligheten. SVT Play tror jag dock inte någon mobil hanterar riktigt bra (än), åtminstone inte enligt det intryck jag fått. Podcast till WM går bl.a att ordna med BeyondPod.
Postad 16 augusti 2009 - 21:56
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är det bara jag som retar mig på att man i Opera tror att man klickat på en länk (den får ett streck under sig) men sen händer ingenting alls, och man vet inte om man klickat eller inte? Då kör jag med fingrarna alltså.
Postad 20 augusti 2009 - 20:52
Unregisteredadf1af89
-
Unregisteredadf1af89
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hej, hur får man till att "screen lock" (WM 6.5 motsvarighet till iphones slidelås) visar en massa information?
Jag hittar inga inställningar och nu visas bara tid+datum.
Postad 02 september 2009 - 17:42
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Tidigare var man mer eller mindre hänvisad till den Europeiska sidan för oss svenskar som besökte HTC:s webbplats. Nu har man äntligen gjort en hemsida som vänder sig till oss på vårt eget språk: HTC Sverige***************************************************************************** Nu har man även lanserat en ny telefon som sedan tidigare cirkulerade runt på nätet under namnet HTC Mega. Det nya namnet på telefonen - som är en low end telefon - heter nu HTC Touch2 Den finns ännu inte på den svenska HTC sidan utan återfinns på deras internationella webbplats.Den kommer med WM 6.5 från start. Telefonen börjar att säljas den 6 oktober. Availability The HTC Touch2 will initially be available to customers on October 6 with broad availability in a variety of European and Asian markets in early Q4 2009. Model: HTC Touch2 (T3333) Processor: Qualcomm® MSM7225™, 528 MHz, Operating System Windows Mobile® 6.5 Professional Memory: ROM: 512 MB RAM: 256 MB Dimensions (LxWxT) 104 X 55 X 12.9 mm (4.1 X 2.16 X 0.51 inches) Weight: 110 grams (4 ounces) with battery Display: 2.8-inch TFT-LCD touch-sensitive screen with QVGA resolution Network HSPA/WCDMA: * Europe/Asia: 900/2100 MHz * Up to 384 kbps up-link and 7.2 Mbps down-link speeds Quad-band GSM/GPRS/EDGE: * Europe/Asia: 850/900/1800/1900 MHz (Band frequency and data speed are operator dependent.) Device Control: Zoom bar GPS: Internal GPS antenna Connectivity Bluetooth® 2.1 with Enhanced Data Rate and A2DP for wireless stereo headsets Wi-Fi®: IEEE 802.11 b/g 3.5 mm audio jack HTC ExtUSB™ (11-pin mini-USB 2.0) Camera 3.2 megapixel color camera with fixed focus Audio supported formats AAC, AAC+, eAAC+, AMR-NB, QCP, MP3, WMA, WAV, MIDI, M4A Video supported formats WMV, ASF, MP4, 3GP, 3G2, M4V, AVI Battery Rechargeable Lithium-ion battery Capacity: 1100 mAh Talk time: * Up to 370 minutes for WCDMA * Up to 440 minutes for GSM Standby time: * Up to 500 hours for WCDMA * Up to 370 hours for GSM (The above are subject to network and phone usage.) Expansion Slot: microSD™ memory card (SD 2.0 compatible) AC Adapter: Voltage range/frequency: 100 ~ 240V AC, 50/60 Hz DC output: 5V and 1A Note: Specifications are subject to change without prior notice  Telefonen har även access till Marketplace: Windows Marketplace With the introduction of Windows Mobile 6.5 comes the long awaited Windows® Marketplace for Mobile. What it means to you is that you now have a secure place to come and browse applications and games optimized for use on your phone. So the phone you buy today grows with you as you get more of the applications you need to help you get the most out of life.  Nu hoppas jag verkligen att HTC Leo/Firestone också lanseras officiellt inom kort  Edit: Här finns pressreleasen för HTC Touch2...och produktsidan som jag även länkat till längre upp i detta inlägg.
Redigerat av crest, 02 september 2009 - 18:08.
Postad 02 september 2009 - 19:01
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Xperia X2:    Camera * Camera - 8.1 megapixel * Digital Zoom - up to 16x * Geo tagging * Video recording * Video light * Video blogging * Picture blogging * Image stabiliser * Touch focus * Auto focus Entertainment * Tracker * Video viewing * Video streaming * Java * YouTube™ * Motion gaming * 3D games * Media Communication * Speakerphone * Vibrating Alert * Polyphonic ringtones Music * Music tones - MP3, AAC * Windows Media® Player Mobile * PlayNow™ * Stereo speakers * Bluetooth™ stereo (A2DP) * Album art * Media Player Connectivity * WiFi™ * USB support * USB mass storage * Synchronisation * Modem * Bluetooth™ technology * DLNA Certified™ * Google Maps™ * aGPS * Microsoft Office® mobile Design * XPERIA™ panels * Wallpaper animation * Picture wallpaper * Navigation key * Auto rotate Internet * Web browser - Internet Explorer® Mobile * Web feeds Messaging * Predictive text input * Instant messaging * Text messaging (SMS) * Picture messaging (MMS) * Exchange ActiveSync® * Email Organiser * Windows Mobile® * Timer * Tasks * Stopwatch * Phone book * Notes * Flight mode * Calendar * Calculator * Alarm clock * Touchscreen * Handwriting recognition  Accessories In-Box: * XPERIA™ X2 * Battery * Battery Charger * Stereo Portable Handsfree MH500 * USB cable * TV out cable * 4GB SanDisk microSD™ memory card * User guide Optional accessories: * Bluetooth™ Headset PV740 * Car charger AN300 * Video Viewing Stand IM920 Facts and Figures 1)2) * Size: 110 x 54 x 16 mm * Weight: 115 grams * Colours: Elegant Black, Modern Silver * Main screen: 65,536 colour TFT * Resolution: 480 x 800 pixels (WVGA) * Size: 3.2 inches * Phone memory: Up to110MB * Memory card support: SanDisk microSD™ and microSDHC™, up to 16GB * Talk time GSM: Up to 10 hrs * Standby time GSM: Up to 500 hrs * Talk time UMTS: Up to 6hrs * Standby time UMTS: Up to 640hrs * Music listening time: Up to 20hrs Availability and versions Networks: * XPERIA™ X2 * GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 * UMTS/HSPA 850/1900/2100 * GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 * UMTS/HSPA 900/1900/2100 Available in selected markets from early Q4 2009. Mer info och intervjuer med personer från Sony Ericsson Xperia Team. Här finns en svensk artikel från Mobil.seEdit 1: har uppdaterat med specifikationer. Edit 2: Filmklipp från Sony Ericsson World som visar upp X2 i en reklamfilm/teaserEdit 3: Sony Ericsson Pressrelease
Redigerat av crest, 02 september 2009 - 22:25.
Postad 02 september 2009 - 22:22
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Peter Wissinger från Microsoft ger sina intryck av Xperia X2 efter en veckas användande: Peters blog   Nu byter även Windows Mobile namn till Windows Phone i och med att WM 6.5 lanseras. Därför byter jag också namn på tråden.
Redigerat av crest, 02 september 2009 - 22:23.
Postad 08 september 2009 - 19:43
daniel10
-
daniel10
-
Rookie
-
2 inlägg
Nån som har nån koll på om/när Spotify kan tänkas komma till Windows mobiler?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|