* Officiell tråd - Western Digital TV HD *
3005 svar till detta ämne
Postad 30 december 2008 - 09:41
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
En sak jag lagt märke till på flera HD filmer(.mkv) i tex 720p får jaggies....
Jag tycker mig ha härlett problemet till att jag kör på Auto på videoinställningar för upplösningen.
Dock så får ju bilden en mycket mörkare karaktär när man växlat till tex 1080p alt 720p 50/60Hz.
Dock kan man då inte se jaggies.
Om jag nu använder fel uttryck så menar jag den effekt av att visa interlaced material utan att göra om till progressivt specielt bra, typ inte alls.
Det konstiga är att jag bara sett det på 720p filmer.
Som i sin tur är konstigt då de är lagrade progressivt.
Någon annan som sett detta?
//Cineoholic
Postad 30 december 2008 - 10:56
Unregistered2e9e0aa5
-
Unregistered2e9e0aa5
-
Användare
-
-
121 inlägg
PEF: Dvd Decrypter lr DvdFab för rippning, sen finns div prog för komprimering till avi, bla nåt som heter super, har ej testat själv dock.
Postad 30 december 2008 - 11:07
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Med DVD Shrink kan du modifiera vad du vill ha med, välja komprimering samt att du kan spara till .iso filer.
Tyvärr läser ju inte WD TV-HD .vob filerna speciellt bra.
Den spelar dom, men inte på rad som på en dvdfilm.
Därav föredrar jag .iso
DVD Decrpypter känns ungefär som samma verktyg som DVD shrink fast att den inte kan konvertera dom till .iso.
// Cineoholic
Postad 30 december 2008 - 11:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
DVD Decrpypter känns ungefär som samma verktyg som DVD shrink fast att den inte kan konvertera dom till .iso.
Det går bra att spara ner en skiva direkt till ISO även i Dvd-decrypter, jag gjorde det senaste igår  Gå in på "mode - iso"
Postad 30 december 2008 - 11:35
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
En sak jag lagt märke till på flera HD filmer(.mkv) i tex 720p får jaggies.... Jag tycker mig ha härlett problemet till att jag kör på Auto på videoinställningar för upplösningen. Dock så får ju bilden en mycket mörkare karaktär när man växlat till tex 1080p alt 720p 50/60Hz. Dock kan man då inte se jaggies.
Om jag nu använder fel uttryck så menar jag den effekt av att visa interlaced material utan att göra om till progressivt specielt bra, typ inte alls.
Det konstiga är att jag bara sett det på 720p filmer. Som i sin tur är konstigt då de är lagrade progressivt.
Någon annan som sett detta?
//Cineoholic
Jag har inte sett nånting av det du skriver. Däremot så hackar inte bilden lika mycket om man kör på 1080p eller 720p om man jämför med auto läget som inte gör ett bra jobb på nån film jag testat hittills. Jag håller oxå med om att wdtvhd ger för mycket kantskärpa, vill hellre kunna välja själv på min tv om jag vill ha mer skärpa. Nu lyser kanterna i filmerna.
Redigerat av wilhelmrama, 30 december 2008 - 11:37.
Postad 30 december 2008 - 12:03
-zorro-
-
-zorro-
-
Rookie
-
4 inlägg
Inlägg nummer 1
Jag har grymma problem med att spela *.ISO (IMG) filer, spelaren krashar "nästan" alltid efter ca 1-2 min.
Har precis uppdaterat FW men felet kvarstår, suck.. Funderar starkt på att lämna tillbaka burken. Är det någon som vet om det är ett känt problem eller om det finns någon lösning på detta. Det kanske räcker att byta ut den mot en ny.
Postad 30 december 2008 - 12:43
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Ni som har denna spelare, kan ni ändra mellan PAL och NTSC??? Det kan inte jag göra på min.
Postad 30 december 2008 - 12:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Inlägg nummer 1
Jag har grymma problem med att spela *.ISO (IMG) filer, spelaren krashar "nästan" alltid efter ca 1-2 min. Har precis uppdaterat FW men felet kvarstår, suck.. Funderar starkt på att lämna tillbaka burken. Är det någon som vet om det är ett känt problem eller om det finns någon lösning på detta. Det kanske räcker att byta ut den mot en ny.
Har du kollat så firmwaren verkligen är updaterad? Den gamla firmwaren hade just detta problemet. Ska ärligt erkänna att jag inte har kört så mycket iso-filer på min, så jag kan inte direkt säga emot annars. Ni som har denna spelare, kan ni ändra mellan PAL och NTSC??? Det kan inte jag göra på min.
Nej, det går inte... och det är väl ingen som vet säkert vad det skulle vara bra för?
Postad 30 december 2008 - 12:54
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
Det går bra att spara ner en skiva direkt till ISO även i Dvd-decrypter, jag gjorde det senaste igår
Gå in på "mode - iso"
Fel av mig ja. Det man inte kunde göra var väl att komprimera/regdigera med Decrypter? Dvs du blir tvungen att rippa filmen rakt av. Då blir ju vissa filmer med extramaterial typ 7gb. // Cineoholic
Redigerat av Unregistered6675e297, 30 december 2008 - 12:55.
Postad 30 december 2008 - 13:01
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har du kollat så firmwaren verkligen är updaterad? Den gamla firmwaren hade just detta problemet. Ska ärligt erkänna att jag inte har kört så mycket iso-filer på min, så jag kan inte direkt säga emot annars.
Nej, det går inte... och det är väl ingen som vet säkert vad det skulle vara bra för?
Min står på PAL men vad händer om jag spelar en film som är i NTSC? Många filmer jag har är i NTSC och alla hackar vid panoreringar mer eller mindre, jag har testat alla olika inställningar och ingen är bra. Jag vill bara vara säker på att den spelar upp filmen i NTSC när det ska vara det, så att det inte krockar med PAL inställningen. Hängde du med på vad jag menar?
Postad 30 december 2008 - 13:01
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Gjorde en test mot min projektor mellan min Tvix 5100 och WD-TV. Körde några utvalda test från Hi-Definition Reference disc 2008 (samma tester som jag jämförde Tvix vs. PCH med) och kan för mitt liv inte se någon skillnad på bilden mellan de två. Möjligen är det bara som jag länge har misstänkt, att så här billiga produkter är väldigt ojämna i kvalitén och dit räknar jag de flesta mediaspelarna... även om denna är billigast.
Postad 30 december 2008 - 13:32
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Min står på PAL men vad händer om jag spelar en film som är i NTSC? Många filmer jag har är i NTSC och alla hackar vid panoreringar mer eller mindre, jag har testat alla olika inställningar och ingen är bra. Jag vill bara vara säker på att den spelar upp filmen i NTSC när det ska vara det, så att det inte krockar med PAL inställningen. Hängde du med på vad jag menar? 
Jo, jag förstår vad du menar. I manualen står det: NTSC/PAL Use this menu to select the TV color encoding system. This setting depends on your regional location.
Nu verkar det hårdkodat efter var man har köpt burken, men om det stämmer så ska inställningen inte ha med uppdateringsfrekvenser att göra. Om man väljer 720p60, 1080p60 eller 480p60 borde ju räcka för att spela upp en NTSC/DVD-film rätt. Alla .mkv (mer eller mindre) har ju fps på 23,976 och fungerar också bäst på dessa settings eftersom 24Hz-läget inte är optimalt än. Det snackas en hel del om den funktionen i AVSForums WD TV-tråd och jag misstänker att det kommer.
Postad 30 december 2008 - 13:39
a48929
-
a48929
-
Rookie
-
3 inlägg
Inlägg nummer 1
Jag har grymma problem med att spela *.ISO (IMG) filer, spelaren krashar "nästan" alltid efter ca 1-2 min. Har precis uppdaterat FW men felet kvarstår, suck.. Funderar starkt på att lämna tillbaka burken. Är det någon som vet om det är ett känt problem eller om det finns någon lösning på detta. Det kanske räcker att byta ut den mot en ny.
Har samma problem med ISO spelaren låser sig ingen singnal blinkar det på tvn måste dra strömkabeln jag har uppdaterat till senaste FW vad ska man göra någon?
Postad 30 december 2008 - 13:39
Martin i Växjö
-
Martin i Växjö
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Gjorde en test mot min projektor mellan min Tvix 5100 och WD-TV. Körde några utvalda test från Hi-Definition Reference disc 2008 (samma tester som jag jämförde Tvix vs. PCH med) och kan för mitt liv inte se någon skillnad på bilden mellan de två. Möjligen är det bara som jag länge har misstänkt, att så här billiga produkter är väldigt ojämna i kvalitén och dit räknar jag de flesta mediaspelarna... även om denna är billigast.
Då får jag gå tillbaka med WD:n och be om en ny ... tror inte det skall vara några problem. Tack för att du tog dej tid.
Postad 30 december 2008 - 14:37
-zorro-
-
-zorro-
-
Rookie
-
4 inlägg
Har du kollat så firmwaren verkligen är updaterad? Den gamla firmwaren hade just detta problemet. Ska ärligt erkänna att jag inte har kört så mycket iso-filer på min, så jag kan inte direkt säga emot annars.
När jag tittar i menyn så står det iallafall att det är den nya firmwaren.... "Pixelproblemen" som tidigare fanns i vissa *.mkv filmer löstes, så jag antar att den är laddad. Jag använder nästan alltid iso filer så detta är otroligt irriterande. Nej, det går inte... och det är väl ingen som vet säkert vad det skulle vara bra för?
Redigerat av -zorro-, 30 december 2008 - 14:51.
Postad 30 december 2008 - 15:12
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
När jag tittar i menyn så står det iallafall att det är den nya firmwaren.... "Pixelproblemen" som tidigare fanns i vissa *.mkv filmer löstes, så jag antar att den är laddad. Jag använder nästan alltid iso filer så detta är otroligt irriterande.
Jag ska leta upp en film som jag inte har sett och se ifall det finns såna problem med min WD. Man börjar bli van vid att alla har olika resultat på sina burkar... svårt att hitta den röda tråden när någon har problem. wilhelmrama:Tänkte även testa lite angående judder/NTSC/PAL, för att se ifall det finns fog för dina farhågor. Många som inte är vana vid bl.a. 24Hz-material och de nya "platt-skärmarna", vet inte att det finns ett visst judder även med 24Hz-filmer... hade ju varit bättre om det var åtminstone 48 bilder i sekunden. Nu har ju biofilmen varit 24fps sen många decennier tillbaks och man får gilla läget.
Postad 31 december 2008 - 01:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Inlägg nummer 1
Jag har en iso-fil som man alltid kan lita på att den kraschar om det finns något fel på burkarna/firmware. Den går inte ens 30 sekunder innan spelaren hänger sig så jag måste dra ur strömkabeln för att få igång den igen. Provade 3 ggr. och det händer på samma ställe varje gång... Man får anta att felet ligger i firmware med andra ord. Tänkte läsa lite mer i AVSForum och se vad de skriver där. Återkommer!
Postad 31 december 2008 - 02:29
steef5
-
steef5
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har ett problem med min nya externa HD. Det är en Western Digital Elements 1TB. Det tar väldigt lång tid för WDTVn att hitta filerna på disken. Har bara lagt in 5 st videor, men usb ikonen på WDTVn blinkar i ungefär 5 minuter innan den lyser konstant, och därmed hittar filerna. På min gamla HD gick det nästan direkt (250gb). Någon som vet vad som är fel?
Postad 31 december 2008 - 07:45
Unregisteredd835cead
-
Unregisteredd835cead
-
Användare
-
-
232 inlägg
Tyvärr läser ju inte WD TV-HD .vob filerna speciellt bra. Den spelar dom, men inte på rad som på en dvdfilm.// Cineoholic [/quote] Har du läst igenom tråden hur man kan få spelaren att spela Vob filerna i en följd?
Postad 31 december 2008 - 10:39
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har ett problem med min nya externa HD. Det är en Western Digital Elements 1TB. Det tar väldigt lång tid för WDTVn att hitta filerna på disken. Har bara lagt in 5 st videor, men usb ikonen på WDTVn blinkar i ungefär 5 minuter innan den lyser konstant, och därmed hittar filerna. På min gamla HD gick det nästan direkt (250gb). Någon som vet vad som är fel?
Det är nog inget fel, det är bara det att din nya hårddisk 4 ggr så stor mot förra och tar oxå längre tid att leta igenom. Det tar även längre juh mer man har på hårddisken.
Postad 31 december 2008 - 11:48
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Jag har en likadan hårddisk som din och det tar absolut inga 5 min att få den körbar trots att det finns en hel del filer. På sin höjd 1 min p.g.a. att det kan ta tid innan sökningen börjar. Vad har du för filsystem på den? Själv kör jag NTFS. Märkte själv att funktionen i settings "System/medialibrary" gjorde så att textningen startar automatiskt, men också att den skannar hårddisken mycket längre tid.
Postad 31 december 2008 - 13:04
steef5
-
steef5
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag har en likadan hårddisk som din och det tar absolut inga 5 min att få den körbar trots att det finns en hel del filer. På sin höjd 1 min p.g.a. att det kan ta tid innan sökningen börjar. Vad har du för filsystem på den? Själv kör jag NTFS.
Märkte själv att funktionen i settings "System/medialibrary" gjorde så att textningen startar automatiskt, men också att den skannar hårddisken mycket längre tid.
Det är NTFS på den precis som din. Har testat stänga av den funktionen men det tar lika lång tid. Det är det som du beskriver att det tar tid innan sökningen startar, för skärmen visar "no storage device".
Postad 31 december 2008 - 13:15
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Det är NTFS på den precis som din. Har testat stänga av den funktionen men det tar lika lång tid. Det är det som du beskriver att det tar tid innan sökningen startar, för skärmen visar "no storage device".
Jag testade med stoppuret precis. En minut prick innan den kände av hårddisken och 45 sekunder ytterligare att skanna av disken med medialibrary=ON. Man kan ju använda disken medan den skannar och tiden för skanning är beroende på hur många filer som finns på den.
Postad 31 december 2008 - 13:21
steef5
-
steef5
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag testade med stoppuret precis. En minut prick innan den kände av hårddisken och 45 sekunder ytterligare att skanna av disken med medialibrary=ON. Man kan ju använda disken medan den skannar och tiden för skanning är beroende på hur många filer som finns på den.
Det här med media libarary bryr jag mig inte om, det är att det tar över 5 minuter bara att känna av disken. tycker det är väldigt mysko. Har bara hunnit lägga in ca 50 gb videor.
Postad 31 december 2008 - 14:03
henke88
-
henke88
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Det tar lite mer än 5 min att hitta min externa 1TB också, har en WD My Book, så det är nog inget "fel" på just din WD TV.
Postad 31 december 2008 - 14:12
Unregistered26979672
-
Unregistered26979672
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Jag har en 500GB "My Book", och det tar inga 5 min, max 1 min som Gabbe redovisar.
En eloge till Gabbe förresten som tar sig tid med allehanda tester och hjälper/guidar här i tråden.
Postad 31 december 2008 - 14:21
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Jag har en 500GB "My Book", och det tar inga 5 min, max 1 min som Gabbe redovisar.
En eloge till Gabbe förresten som tar sig tid med allehanda tester och hjälper/guidar här i tråden.
Haha... jag gillar att testa, men man vill ju se några avsnitt på ens serier då och då också. Jag körde en hel iso-film utan problem nu, vilket är väldigt konstigt. Den som strulade är en erkänt konstig fil, men som funkar på Tvixen och funkar att bränna i datorn. Om någon är sugen på att testa just den filmen så är det bara att PM'a mig, så får ni en adress till den. En riktig media-killer... funkar denna, så funkar det mesta. EDIT: Lätt märkligt att det tar så olika lång tid att hitta disken? Jag tycker 1 minut är lång tid också. Om man har den kopplad utan att stänga av strömmen så går det visserligen snabbt, men om den är urkopplad och ska i igen... då är det segt. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 december 2008 - 14:23.
Postad 31 december 2008 - 15:01
-zorro-
-
-zorro-
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag körde en hel iso-film utan problem nu, vilket är väldigt konstigt. Den som strulade är en erkänt konstig fil, men som funkar på Tvixen och funkar att bränna i datorn. Om någon är sugen på att testa just den filmen så är det bara att PM'a mig, så får ni en adress till den. En riktig media-killer... funkar denna, så funkar det mesta.
Igår körde jag en iso-film utan problem, efter det bestämnde jag mig för att testa de andra filmerna som tidigare strulat. Till min stora förvåning så funkade alla iso-filer.... Har testat med samma filer många ggr tidigare utan att de funkat, alltid krashat på samma ställe. Men efter jag hade stängt av/på burken så var problemet tillbaka, iso-filerna krashar på samma ställe som tidigare.. Mycket irriterande...
Postad 31 december 2008 - 15:17
henke88
-
henke88
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
EDIT: Lätt märkligt att det tar så olika lång tid att hitta disken? Jag tycker 1 minut är lång tid också. Om man har den kopplad utan att stänga av strömmen så går det visserligen snabbt, men om den är urkopplad och ska i igen... då är det segt. /EDIT.
Jo det tar ju inte 5 min om strömmen är på, då går den igång direkt men om allt är nerstängt och strömmen av så tar det 5min.
Postad 31 december 2008 - 16:14
Unregistered26979672
-
Unregistered26979672
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Hmm, detta med iso -filer som kraschar, det har inte jag märkt av alls, inget kraschar för mig.
Jag kör .iso, .mkv och .avi, aldrig haft en krasch, peppar, peppar...
Även till musik funkar denna kanon.
Det enda jag stör mig på är lite ryckig bild på .mkv, inte alltid utan vid långa svepande filmsekvenser, väldigt irriterande. Detta försvinner emellanåt vid 24p läget, men inte helt, så det borde kunna fixas med en ny fw.
Ett till minus är att bildkvaliteten inte är vad jag förväntat mig, men man kan inte få allt.
Stabil alltiett -maskin!
Postad 31 december 2008 - 16:32
jimmy ax1
-
jimmy ax1
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Hur gjorde du för att spela upp Hi-Definition Reference Disc 2008 på din Tvix?
Postad 01 januari 2009 - 03:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Hur gjorde du för att spela upp Hi-Definition Reference Disc 2008 på din Tvix?
Nja, det går ju inte att spela upp som en vanlig disk. Får starta varje .m2ts-fil för sig.
Postad 01 januari 2009 - 10:53
Unregistered563305e0
-
Unregistered563305e0
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej!
Som ny här på forumet (även om jag läst detta flera år, men ej reggat) vill jag skriva några rader om WD Media TV:
Jag är otroligt nöjd! Visst finns det en del irriterande detaljer, men helheten imponerar (liten snygg och tyst)!
Min WD Media TV ersatte en fyra år gammal HTPC i vardagsrummet. Nu kanske inte WD:n ersätter ALLA funktionerna i just HTPC:n, men dom viktiga; spela ljud & bild...
Jag köpte samtidigt en ny TV (Sony 40W4500) som tillsammans med WD Media TV:n verkligen trivs ihop. Bilden är ju fantastisk! Ljudet likaså från välrippade MP3:s och FLAC (till min Yamaha ljudanläggning).
Jag tänkte lista lite vad jag tycker är lite jobbigt med WD Media TV:
***Fjärrkontrollen är otroligt svag? Trots nya batterier så är det otroligt viktigt att hålla fjärren exakt rakt mot mediaspelaren...? Jag har aldrig upplevt detta så känsligt på någon fjärrstyrd apparat tidigare i min ägo (trots 30 år med olika fjärrkontroller...)
***AUTO-läget för bildupplösning fungerar dåligt! MKV-filer som ibland laggar beror på fel upplösning i WD-spelaren. När jag manuellt ändrat så har så gott som ALLT material jag spelat fungerat och flutit på fint. Jag vet inte hur just AUTO-läget fungerar för spelaren att känna av, men det fungerar bättre på min brors Tvix 5100.
***Subtitles är fortfarande ett sorgebarn... När man har fyra kanske fem olika i MKV-filer plus en extern svenska får man leta i blindo innan man träffar rätt!?? Borde gå att skriva ut rätt subtitle precis när man bläddrar på skärmen, eller hur?
***Spolning av film fram eller bakåt är fortfarande primitivt! I och med nya firmwaren (1.01.01) så går det ju att hoppa tio minuter. Men, först måste man spola med vanliga FF/RW-knapparna för att därefter trycka på Jump Forward/backward... Nja, ingen bra funktion, eller hur? Borde det inte implementeras i samma knapp alltsammans?
Ett tryck på FF/RW-knappen = 4x-spelning, 2 tryck = tre minuter hopp, 3 tryck = 5 minuter hopp samt fyra tryck = 10 minuter hopp (eller något liknande)...?
***Saknar snabbknappar på fjärren för subtitles samt det viktigaste; snabbknapp för Audio-system! I min inställning fräser det höjljutt innan jag väljer rätt ljudsystem (speciellt när man kör VOB eller ISO-filer). Kör med HDMI och Toslink till förstärkaren.
***SAKNAR funktionen att spela upp filer automatiskt på rad. Laddade hem en TV-serie i tolv avsnitt nyligen (AVI). Jag skulle vilja ha funktionen att WD Media TV:n automatiskt väljer nästa fil i aktuella mapp för spelning. Stor brist tycker jag...
Summa sumarum: Jag är skitnöjd med WD Media-spelaren! Rekommenderas STARKT till alla som vill ha något lätthanterat i vardagsrummet bredvid TV:n. Med ytterligare firmware-uppdateringar så kommer denna bli en stor succe!
/Errka i Hultsfred
Postad 01 januari 2009 - 11:00
Unregistered563305e0
-
Unregistered563305e0
-
Rookie
-
9 inlägg
Ett tillägg till mitt LÅNGA inlägg ovan:
En GoTo-funktion skulle vara ett bra tillägg till spolningsfunktionen. På DVD-spelare (vissa fabrikat) kan man ju trycka in en tid dit man vill hoppa i en film. Det vore en kalasfunktion!
/Errka
Postad 01 januari 2009 - 11:24
jimmy ax1
-
jimmy ax1
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Nja, det går ju inte att spela upp som en vanlig disk. Får starta varje .m2ts-fil för sig.
Jag har den som en Iso fil men tvixen vill inte starta den enda sättet jag har kunnat se den är via Nero showtime .
Postad 01 januari 2009 - 11:32
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Finns denna spelare inlagd hos Logitech Harmony fjärr än?
Postad 01 januari 2009 - 12:13
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Tänkte köra hmdi analogt, och optiskt digitalt till förstärkren!. Är det smartast?.
Postad 01 januari 2009 - 12:53
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Finns denna spelare inlagd hos Logitech Harmony fjärr än?
Hej! Hittade den under dator\media center pc\western digital i Logitech Harmony programmet. Har ingen spelare själv än men funderar skarpt på att köpa en. Smidigt om jag nu kan använda min Harmony 1000 till den också. //Mvh Henrik
Postad 01 januari 2009 - 13:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
...
Jag tänkte lista lite vad jag tycker är lite jobbigt med WD Media TV:
***Fjärrkontrollen är otroligt svag? Trots nya batterier så är det otroligt viktigt att hålla fjärren exakt rakt mot mediaspelaren...? Jag har aldrig upplevt detta så känsligt på någon fjärrstyrd apparat tidigare i min ägo (trots 30 år med olika fjärrkontroller...)
Till 99% så har du något fel på fjärren eller mediaboxen och troligast i stora boxen. Jag har aldrig haft något som är så okänsligt för riktning som denna... behöver oftast inte ens vara i samma rum. Skulle tippa på att mottagaren sitter fel i lådan. Den är inte så svår att öppna, men man får ta i ganska hårt innan de två delarna öppnar sig. Eller lämna in den, istället för att bryta med verktyg så det blir märken. Har själv delat min helt och hållet för att "kolla läget". ***AUTO-läget för bildupplösning fungerar dåligt! MKV-filer som ibland laggar beror på fel upplösning i WD-spelaren. När jag manuellt ändrat så har så gott som ALLT material jag spelat fungerat och flutit på fint. Jag vet inte hur just AUTO-läget fungerar för spelaren att känna av, men det fungerar bättre på min brors Tvix 5100.
Jag har bara egen erfarenhet av Tvix, PCH och WD-TV. Tvixens autoläge är ganska överlägset i dagsläget. Tyvärr tittar inte utvecklarna ett skit på marknadens spelare och gör alla misstag/barnsjukdomar som funnits på de andra mediaspelarna. Håll tummarna för ett uppsving! ***Subtitles är fortfarande ett sorgebarn... När man har fyra kanske fem olika i MKV-filer plus en extern svenska får man leta i blindo innan man träffar rätt!?? Borde gå att skriva ut rätt subtitle precis när man bläddrar på skärmen, eller hur?
Ganska enkelt problem att lösa kan tyckas, men att få dem att synka känns viktigare att bränna krut på just nu. ***Spolning av film fram eller bakåt är fortfarande primitivt! I och med nya firmwaren (1.01.01) så går det ju att hoppa tio minuter. Men, först måste man spola med vanliga FF/RW-knapparna för att därefter trycka på Jump Forward/backward... Nja, ingen bra funktion, eller hur? Borde det inte implementeras i samma knapp alltsammans? Ett tryck på FF/RW-knappen = 4x-spelning, 2 tryck = tre minuter hopp, 3 tryck = 5 minuter hopp samt fyra tryck = 10 minuter hopp (eller något liknande)...?
Ingen dum idé. Svårt att ha för många funktioner med en så fåknappad fjärr. ***Saknar snabbknappar på fjärren för subtitles samt det viktigaste; snabbknapp för Audio-system! I min inställning fräser det höjljutt innan jag väljer rätt ljudsystem (speciellt när man kör VOB eller ISO-filer). Kör med HDMI och Toslink till förstärkaren.
Blir som sagt svårt att ha snabbknappar till allt. Du kommer att få multifjärrnojja som man får med de billigare modellerna av fjärrkontrollerna. Man kommer aldrig ihåg när just den funktionen finns på just den knappen... trycker fel och får starta om filmen eller liknande osv. osv. ***SAKNAR funktionen att spela upp filer automatiskt på rad. Laddade hem en TV-serie i tolv avsnitt nyligen (AVI). Jag skulle vilja ha funktionen att WD Media TV:n automatiskt väljer nästa fil i aktuella mapp för spelning. Stor brist tycker jag...
Tryck option-knappen när du startat första avsnittet. Välj "repeat all" med knappen som gör en pilcirkel. Är osäker, men frågan är om det inte finns en inställning i settings som gör att den funktionen alltid är igång. Summa sumarum: Jag är skitnöjd med WD Media-spelaren! Rekommenderas STARKT till alla som vill ha något lätthanterat i vardagsrummet bredvid TV:n. Med ytterligare firmware-uppdateringar så kommer denna bli en stor succe!
Jag är beredd att hålla med. Lite bättre filstöd för samtliga mp4-filer, korrekt 24p-stöd, synkade texter och lika snygga inbakade texter som de externa... då hade jag varit ganska nöjd. Allt annat är bonus. EDIT: Visst ja, GOTO-funktionen.. den borde vara enkel och logisk att ha på search-knappen. /EDIT. Nu fattas det bara att någon som är slängd i engelska och kan uttrycka sig, mailar till supporten med dessa förslag.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 01 januari 2009 - 13:10.
Postad 01 januari 2009 - 13:32
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
En sak till dom borde fixa, ifall det går vet jag inte, men kantskärpan stör mig pga att den är så stark, det ser verkligen B ut. Kanke är så på detta bildchip. Men jag håller med om att subtitles bör dom fixa till synkningen på.
Postad 01 januari 2009 - 14:11
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
En sak till dom borde fixa, ifall det går vet jag inte, men kantskärpan stör mig pga att den är så stark, det ser verkligen B ut. Kanke är så på detta bildchip. Men jag håller med om att subtitles bör dom fixa till synkningen på.
Jag hade gärna sett fler WD-TV "in action". Polarens och min egen har ingen kraftig kantskärpa... ser underbart ut. Kan ju vara att de går olika bra ihop med olika TV eller att det finns något fel i WD'n? EDIT: Har ju sett andra mediaspelare och ingen av dem har lidit av detta. Prova om du kan få den utbytt eller ifall det går att justera bort i TV'n. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 01 januari 2009 - 14:13.
Postad 01 januari 2009 - 14:16
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag hade gärna sett fler WD-TV "in action". Polarens och min egen har ingen kraftig kantskärpa... ser underbart ut. Kan ju vara att de går olika bra ihop med olika TV eller att det finns något fel i WD'n?
Ja så kanske är fallet, ska testa på min LG och se om det är lika där. Annars kanske jag ska byta min då för att testa. Eller så är det jag som är mer känslig för sånt helt enkelt. WD kanske skulle kunna göra så att man kan ställa skärpan själv i spelaren, inte vet jag, önskar att jag själv gjorde programmet och kunde sånt då hade redan mycket varit fixat:)
Postad 01 januari 2009 - 15:29
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Ja så kanske är fallet, ska testa på min LG och se om det är lika där. Annars kanske jag ska byta min då för att testa. Eller så är det jag som är mer känslig för sånt helt enkelt. WD kanske skulle kunna göra så att man kan ställa skärpan själv i spelaren, inte vet jag, önskar att jag själv gjorde programmet och kunde sånt då hade redan mycket varit fixat:)
Jag är ganska gnällig själv när det gäller bilden och hade förmodligen haft problem speciellt mot min projektor. Polarens TV är en Sharp 46" LCD och min en Pioneer 43" Plasma, men jag har inte behövt göra någon speciell inställning på min för att det skulle se bra ut. Jo... sänkt färgerna på den HDMI-ingången, för det finns i överflöd från både Tvix och WD-TV'n. Lite fler inställningar hade inte skadat. Men å andra sidan så får man väga in priset i alla tankar man har om dess prestanda.
Postad 01 januari 2009 - 16:09
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag är ganska gnällig själv när det gäller bilden och hade förmodligen haft problem speciellt mot min projektor. Polarens TV är en Sharp 46" LCD och min en Pioneer 43" Plasma, men jag har inte behövt göra någon speciell inställning på min för att det skulle se bra ut. Jo... sänkt färgerna på den HDMI-ingången, för det finns i överflöd från både Tvix och WD-TV'n. Lite fler inställningar hade inte skadat. Men å andra sidan så får man väga in priset i alla tankar man har om dess prestanda.
Du har så rätt!!!
Postad 01 januari 2009 - 17:27
Unregistered563305e0
-
Unregistered563305e0
-
Rookie
-
9 inlägg
Tack Gabbe, för att du kommenterade mina åsikter om WD Media TV!
Gabbe, det där med fjärrkontrollen (svag i signalen) måste jag kolla upp igen. Läste faktiskt på ett annat forum att andra är nöjda med fjärren...? Kan IR-ögat sitta snett/fel i spelaren månntro?
Tack för alla andra åsikter om mina funderingar på förbättringar. Ganska skönt att slippa HTPC:s surr (oljud) när vi skall titta på TV (som ersattes av WD-spelaren).
När kan det ytterligare bli en firmwareuppdatering? Vad känns mest akut att "fixa till" i spelaren?
MVH
/Errka
Redigerat av Unregistered563305e0, 01 januari 2009 - 17:28.
Postad 01 januari 2009 - 18:01
Unregistered1fd69b3c
-
Unregistered1fd69b3c
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon som vet vilken HDMI-version denna har?
Edit: kan den skicka bitstream?
Redigerat av Unregistered1fd69b3c, 01 januari 2009 - 18:03.
Postad 01 januari 2009 - 20:00
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Tack Gabbe, för att du kommenterade mina åsikter om WD Media TV!
Gabbe, det där med fjärrkontrollen (svag i signalen) måste jag kolla upp igen. Läste faktiskt på ett annat forum att andra är nöjda med fjärren...? Kan IR-ögat sitta snett/fel i spelaren månntro?
Tack för alla andra åsikter om mina funderingar på förbättringar. Ganska skönt att slippa HTPC:s surr (oljud) när vi skall titta på TV (som ersattes av WD-spelaren).
När kan det ytterligare bli en firmwareuppdatering? Vad känns mest akut att "fixa till" i spelaren?
MVH /Errka
Jag tror (och hoppas) att din mottagare sitter snett, men när man kollar bilderna på dess konstruktion så blir jag mer skeptisk. Du har inte kvar något plastskikt över fronten? Kommer inte ihåg om det fanns möjlighet att sätta kortet fel, men har för mig att det var svårt att misslyckas. Firmware ryktas komma nästa månad redan. Jag tycker att textsynk, fungerande 24fps-stöd och möjlighet synka om text under uppspelning hade varit mest nice, men för många andra är det bättre iso-stöd. Vi har ganska litet inflytande på utvecklingen förmodligen, men jag hoppas att saker och ting kommer upp till ytan även i det stora landet i väst.
Postad 02 januari 2009 - 09:58
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Även jag har införskaffat denna spelare...
Är väl nöjd än så länge men det jag verkligen gillar (förutom priset :-) ) är att när man läser AVSFORUM så är där en kille från WD som är med och tar del av all input denna spelare får och verkar som att de kommer uppdatera den för att en mediaspelar i toppklass.
Att den komer ha sina "glitchar" är jag övetygad om men kan man få den hyggligt stabil vilket jag tycker den redan är och att supporta lite fler format samt lite andra byggar har de verkligen lyckats!
Ska bli intresant att se vad som blir fixat i nästa firmware... tvistas om den kommer i jan eller feb verkar det som.
Dock för en som sitter med Canal Digitals HDTV PVR box är denna box (WD) med denna första firmware uppdateringen redan en fröjd :-)
Postad 02 januari 2009 - 10:50
Snorresprätt
-
Snorresprätt
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hårdvara:- Kontrollen som person ovan har lär tyvärr vara defekt. jag kan rikta remote min åt fanders och den fungerar ändå. Format:- Jag kan ej spela upp image filer, måste packa upp dem så VIDEO_TS osv syns.. eller kan ni spela upp rena .img filer? Sen fungerar inte alla mina .iso filer perfekt. t.ex. Ironman blir heltsvart i början o man får starta om. efter det så pumpar jag enbart ut hd-filer. inga skit .iso här inte. Löw the .mkv på 104". Bild:- De skulle fixa så man kan ändra output ratio till 16:9 när det är gjort i 4:3 ... typ seinfeld avsnitten... vill stretcha ut dem lite. Ljud: - Vad sägs om att ha några förinställda equaliser grupper, typ movie, music, bass, treble, osv. - mute? Subtitles:- Färger? - Bold?Italic? General:- Tips på ngn bra filmsequence man skall kolla på i HD? / Snorren
Postad 02 januari 2009 - 15:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
För er som inte läser de större utländska forumen, så finns det en ny firmware tillgänglig. Inget att hetsa upp sig över och jag undrar varför de inte går ut offentligt med den, men om man drar ner den via deras sida så är det denna som finns i länken: Version 1.01.02: Resolved Issues: • Resolved the issue surrounding updating the firmware from a large (500GB or larger) drive, previously the WDTV™ would not recognize the updated firmware on a large drive Known Issues: • When image is rotated 90 degrees there is some elongation in the rotated view • If the user unsafely removes an HFS+ formatted drive from the media player without using the Eject button, the drive will become read only media
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|