Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ace Bass 3

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2010 - 15:14

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Men jag kan inte dela längre ner än 80hz på recievern eller vart hittar jag dom inställningarna?

Du kan göra såhär. Koppla subben från subout på onkyo recievern, använd den medföljande Y-kopplingen för att koppla in både Left och Right på subben. Sen ställer du in delningen på 120 i recievrrn för att mata ut så 'full' signal som möjligt går. Sen kan du använda Ace3:ans ASP för att dela subben vid valfri frekvens.

Postad 15 February 2010 - 15:35

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jepp, det har det ;)

om du bara ser till att göra det bästa av det hela och om du har tur och inte öppningar m.m. hamnar på konstiga/ jobbiga ställen... :(

Jag har en öppning, ett valv som leder in i rummet i ena hörnet (på långsidan). Men jag kommer ställa frontarna i andra änden av rummet så det bör inte ställa till bekymmer. Å andra sidan så har jag ett fönster och en balkongdörr på kortsidan vilken frontarna kommer stå vid. Där kommer jag hänga upp kraftiga gardiner med mycket tyg och hoppas på det bästa.

Postad 15 February 2010 - 16:04

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Du kan göra såhär. Koppla subben från subout på onkyo recievern, använd den medföljande Y-kopplingen för att koppla in både Left och Right på subben. Sen ställer du in delningen på 120 i recievrrn för att mata ut så 'full' signal som möjligt går. Sen kan du använda Ace3:ans ASP för att dela subben vid valfri frekvens.

Fast det gäller att den delningen inte påverkar övriga högtalare som är ställda som "small", för då kommer det att bli ett glapp mellan det värdet man ställer på subben och upp till 120 hz.

Postad 15 February 2010 - 16:11

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Fast det gäller att den delningen inte påverkar övriga högtalare som är ställda som "small", för då kommer det att bli ett glapp mellan det värdet man ställer på subben och upp till 120 hz.

Så sant så sant. Jag har själv en Onkyo 606, och Metsys har en Onkyo 607, såvida onkyo inte gjort en helomvändning och totalt ändrat inställningar så har han och jag samma inställningsmöjligheter :( I onkyon kan man ställa separata delningsfrekveser för frontar/sub/center/surround.

Postad 15 February 2010 - 16:12

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Så sant så sant. Jag har själv en Onkyo 606, och Metsys har en Onkyo 607, såvida onkyo inte gjort en helomvändning och totalt ändrat inställningar så har han och jag samma inställningsmöjligheter ;) I onkyon kan man ställa separata delningsfrekveser för frontar/sub/center/surround.

Kalas, då är det ju inte ett problem. :(

Postad 15 February 2010 - 18:12

Metsys
  • Metsys
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Det här är högtalarna jag har
http://www.netonnet......8126924,4324)

Är det någon som vet hur ska jag ställa Hz'n på dom?

EDIT

Sen läste jag någonstans att det blir bättre ljud på subben om man har LFE ingången ist för dom där Y kopplingen, men det kanske bara är bullshit?

Redigerat av Metsys, 15 February 2010 - 18:21.

Postad 15 February 2010 - 18:47

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det här är högtalarna jag har
http://www.netonnet......8126924,4324)

Är det någon som vet hur ska jag ställa Hz'n på dom?

EDIT

Sen läste jag någonstans att det blir bättre ljud på subben om man har LFE ingången ist för dom där Y kopplingen, men det kanske bara är bullshit?

Det som händer om du använder LFE ingången på Ace-Bass 3 är du går förbi det inbyggda filtret i subben, alltså ASP sätts ur spel och subben förlitar istället sig på delningen/EQ i din reciever. Personligen vägde ASP-funktionen väldigt tungt i mitt beslut att köpa just Ace-Bass 3 för att det ger goda möjligheter att justera/kompensera för dåligt anpassade lyssningsrum.

Jag har EJ hört hur dom högtalarna du har låter men utifrån dom spec:arna hade jag:

Jag hade testat att dela dina frontar vid 60-80Hz, lyssna o avgör vad du tycker låter bäst, glöm bara inte att justera delningen för subben i takt med delningen för frontarna. Jag hade nog delat surrounderna och center vid 80-100Hz.

Redigerat av LaZBoy, 15 February 2010 - 18:58.

Postad 15 February 2010 - 19:03

Metsys
  • Metsys
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det som händer om du använder LFE ingången på Ace-Bass 3 är du går förbi det inbyggda filtret i subben, alltså ASP sätts ur spel och subben förlitar istället sig på delningen/EQ i din reciever. Personligen vägde ASP-funktionen väldigt tungt i mitt beslut att köpa just Ace-Bass 3 för att det ger goda möjligheter att justera/kompensera för dåligt anpassade lyssningsrum.

Jag har EJ hört hur dom högtalarna du har låter men utifrån dom spec:arna hade jag:

Jag hade testat att dela dina frontar vid 60-80Hz, lyssna o avgör vad du tycker låter bäst, glöm bara inte att justera delningen för subben i takt med delningen för frontarna. Jag hade nog delat surrounderna och center vid 80-100Hz.

Kan du säga hur man ska ställa in dom andra inställningarna också eller lär man nästan vara med i rummet och känna efter, jag menar bass EQ, Hz där och Q? vad gör dom egentligen

Postad 15 February 2010 - 19:21

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Kan du säga hur man ska ställa in dom andra inställningarna också eller lär man nästan vara med i rummet och känna efter, jag menar bass EQ, Hz där och Q? vad gör dom egentligen

Subsonic = Nedre delningsfrekvens. Sätt den på 20Hz.
Bass EQ = Du kan välja en specifik frekvens, 35 40 45 eller 50Hz och antingen höja den eller sänka den +/- 6dB.
Slope = Branthet på delningen, alltså hur fort frekvensen över delningen faller i ljudstyrka (dB).
Q = Q-värde, anger bandbredden för höjningen/sänkningen du gör med Bass EQ. 0.01 är bredast och kommer påverka de kringliggande frekvenserna i ganska stor utsträckning. Q-värde 2 är smalast och kommer påverka kringliggande frekvenser i mycket mindre utsträckning än Q-värde 0.01.

Det är mer eller mindre omöjligt för mig att tala om för dig hur du ska ställa in subben, man måste vara där för o lyssna, och gärna mäta om möjlighet finns-

Kan bara ge allmäna råd. Men börja t ex med:

Subsonic: 20Hz
Crossover: 80Hz (sätt nu oxå frontarna till 80)
Slope: 36dB
Bass EQ: 35Hz Q 0.05 0dB - Detta ger ingen sänkning o ingen höjning alls. Helt flat. Bra utgångspunkt.
Phase: 0 - (beror helt på vart subben står, om 0 ger en slapp o trist/dålig bas som låter oengagerat så testa phase 180 degrees)

Redigerat av LaZBoy, 15 February 2010 - 19:24.

Postad 15 February 2010 - 20:37

Metsys
  • Metsys
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Subsonic = Nedre delningsfrekvens. Sätt den på 20Hz.
Bass EQ = Du kan välja en specifik frekvens, 35 40 45 eller 50Hz och antingen höja den eller sänka den +/- 6dB.
Slope = Branthet på delningen, alltså hur fort frekvensen över delningen faller i ljudstyrka (dB).
Q = Q-värde, anger bandbredden för höjningen/sänkningen du gör med Bass EQ. 0.01 är bredast och kommer påverka de kringliggande frekvenserna i ganska stor utsträckning. Q-värde 2 är smalast och kommer påverka kringliggande frekvenser i mycket mindre utsträckning än Q-värde 0.01.

Det är mer eller mindre omöjligt för mig att tala om för dig hur du ska ställa in subben, man måste vara där för o lyssna, och gärna mäta om möjlighet finns-

Kan bara ge allmäna råd. Men börja t ex med:

Subsonic: 20Hz
Crossover: 80Hz (sätt nu oxå frontarna till 80)
Slope: 36dB
Bass EQ: 35Hz Q 0.05 0dB - Detta ger ingen sänkning o ingen höjning alls. Helt flat. Bra utgångspunkt.
Phase: 0 - (beror helt på vart subben står, om 0 ger en slapp o trist/dålig bas som låter oengagerat så testa phase 180 degrees)

Tack så mycket för hjälpen nu låter det lysande ;)

Postad 15 February 2010 - 20:44

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Tack så mycket för hjälpen nu låter det lysande ;)

Varsågod! Kul att jag kunde vara till hjälp :blush:

Postad 16 February 2010 - 11:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har en öppning, ett valv som leder in i rummet i ena hörnet (på långsidan). Men jag kommer ställa frontarna i andra änden av rummet så det bör inte ställa till bekymmer. Å andra sidan så har jag ett fönster och en balkongdörr på kortsidan vilken frontarna kommer stå vid. Där kommer jag hänga upp kraftiga gardiner med mycket tyg och hoppas på det bästa.

Ok, synd på valvet bara...

men det ska nog gå att få till betydligt bättre än nu i alla fall ;)

Postad 16 February 2010 - 12:31

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ok, synd på valvet bara...

men det ska nog gå att få till betydligt bättre än nu i alla fall ;)

Jo, valv kanske va o överdriva en aning, det är väl snarare en dörröppning i normalstorlek men utan dörr och öppningen är formad som ett valv så det går ej hänga på en dörr. Här är en grov skiss på rummet:

Postad bild

Jag står i valet o kvalet hur jag ska möblera, antingen så som på bilen är spegelvänt, men då hamnar ena högtalaren vid öppningen vilket inte känns bra.

Vilka nackdelar är det att ha fönster och en balkongdörr bakom högtalarna istället för en fast vägg? Jag kan tänka mig att man tappar lite i basåtergivning, rätta mig om jag har fel? Frontarna ska placeras ca 1-1,5m ut i rummet till en början. Jag har tänkt slänga upp en massa kvadratmeter gardiner av tjock tyg.

Redigerat av LaZBoy, 16 February 2010 - 12:37.

Postad 16 February 2010 - 19:01

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Ni som följt tråden vet vid detta lager vilka problem som det handlar om. Men hur som helst tänker jag inte uttala mig för alla med liknande fenomen men för min del verkar det som att allt löst. Verkar som att det var inspelningstid som behövdes. Nu har jag subsonic på 20Hz kan ösa på betydligt mer än vad jag tidigare kunde, och nu till skillnad från förut kommer jag till en nivå där jag är nöjd utan några som helst klippnignar.

Jag vill dock inte uttala mig för tidigt, men så är det just nu. Så jag rekommenderar denna till er som tvivlat efter inspelning är denna subb riktigt riktigt fin.

Postad 16 February 2010 - 19:12

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ni som följt tråden vet vid detta lager vilka problem som det handlar om. Men hur som helst tänker jag inte uttala mig för alla med liknande fenomen men för min del verkar det som att allt löst. Verkar som att det var inspelningstid som behövdes. Nu har jag subsonic på 20Hz kan ösa på betydligt mer än vad jag tidigare kunde, och nu till skillnad från förut kommer jag till en nivå där jag är nöjd utan några som helst klippnignar.

Jag vill dock inte uttala mig för tidigt, men så är det just nu. Så jag rekommenderar denna till er som tvivlat efter inspelning är denna subb riktigt riktigt fin.

Ah najs, kul att du kommit till rätta med bekymret :)

Postad 16 February 2010 - 20:31

Unregisteredb3489e70
  • Unregisteredb3489e70
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag sa ju att den var grym... :)

/ Player

Postad 17 February 2010 - 09:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, valv kanske va o överdriva en aning, det är väl snarare en dörröppning i normalstorlek men utan dörr och öppningen är formad som ett valv så det går ej hänga på en dörr. Här är en grov skiss på rummet:

Postad bild

Jag står i valet o kvalet hur jag ska möblera, antingen så som på bilen är spegelvänt, men då hamnar ena högtalaren vid öppningen vilket inte känns bra.

Vilka nackdelar är det att ha fönster och en balkongdörr bakom högtalarna istället för en fast vägg? Jag kan tänka mig att man tappar lite i basåtergivning, rätta mig om jag har fel? Frontarna ska placeras ca 1-1,5m ut i rummet till en början. Jag har tänkt slänga upp en massa kvadratmeter gardiner av tjock tyg.

Detta är lite knepigt, det kan bli väldigt fel om du skulle spegelväna rummet på grund av din öppning utan dörr, men antagligen så skulle det ändå blir bäst att ha högtalarna mot den väggen ändå, börja med det och testa :rolleyes: Alltså soffan vid fönster och högtalarna vid vägg.
Ha högtalarna inte riktigt 1,5 meter ut, börja med 1m och testa med att flytta närmare/ längre från väggen :lol:

vad är alla väggar i för material ?!
Har du en stor jäkla matta som ska in i rummet ?
mycket tyg på högtalarväggen rekommenderar jag ;)
sedan absorbenter bakom tyget på ca 85mm tjocklek.

Edit: dina frontar är ju hufsat kapabla, etsta att inte dela dom alls utan låd dom spela hela vägen ner, men dela subben vid 60-80Hz och kompencera "felen" som blir med subbens filter, där är "Q" fungtionen väldigt användbar :lol:
Placera subben precis mellan frontarna, rummet är 4m brett, börja med att placera frontarna ca 1m in från sidoväggarna och sedan i mitten placera subben, testa att vrida subben (runt sin egen axel på samam plats) också och lyssna efter skillnader i midbasen.

Redigerat av DVD-ai, 17 February 2010 - 09:08.

Postad 17 February 2010 - 10:49

micke275
  • micke275
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag upplevde precis samma sak som du beskriver med min Ace-bass 3, missljud vid låga frekvenser. Dessa förekom mest i filmsekvenser, bland annat i slutet av Inglorious Bastards. Jag köpte basen för drygt 2 veckor sen och provade den en hel del då, men missljuden försvann inte oavsett inställning så jag valde att skicka in den till Audio Pro service. Den har varit där nu i snart 2 veckor utan att jag hört något från dom, men jag ska återkomma när jag vet mer.

Kan tillägga att jag inte behövde ha speciellt hög volym för att dessa ljud skulle uppkomma, betydligt lägre än vad jag brukar ha när jag ser film. Jag provade att köra en testton på 20 Hz (finns bl.a här) och då lät det illa dom första 2-3 sekunderna, sedan tonades det av och lät bra.

Har fått tillbaka basen nu och det var såklart inget fel på den, dom sa att den klipper när den spelar nära max och volymen plötsligt ökar 20-30dB. Det är väl antagligen för att den inte är inspelad ännu som den klipper så tidigt, så nu får den stå på hela dagarna ett tag så den blir inspelad snabbt.

Postad 17 February 2010 - 14:11

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Detta är lite knepigt, det kan bli väldigt fel om du skulle spegelväna rummet på grund av din öppning utan dörr, men antagligen så skulle det ändå blir bäst att ha högtalarna mot den väggen ändå, börja med det och testa :rolleyes: Alltså soffan vid fönster och högtalarna vid vägg.
Ha högtalarna inte riktigt 1,5 meter ut, börja med 1m och testa med att flytta närmare/ längre från väggen :lol:

vad är alla väggar i för material ?!
Har du en stor jäkla matta som ska in i rummet ?
mycket tyg på högtalarväggen rekommenderar jag ;)
sedan absorbenter bakom tyget på ca 85mm tjocklek.

Edit: dina frontar är ju hufsat kapabla, etsta att inte dela dom alls utan låd dom spela hela vägen ner, men dela subben vid 60-80Hz och kompencera "felen" som blir med subbens filter, där är "Q" fungtionen väldigt användbar :lol:
Placera subben precis mellan frontarna, rummet är 4m brett, börja med att placera frontarna ca 1m in från sidoväggarna och sedan i mitten placera subben, testa att vrida subben (runt sin egen axel på samam plats) också och lyssna efter skillnader i midbasen.

Tack för dessa goda råd :lol:

Det ska in minst 2st mattor, en stor vid soffan som är ca 2,20x1,50 tror jag plus en mindre bakom soffan. Väggarna är betong och kåken är byggd 1989 så det ska inte vara speciellt lyhört.

Postad 17 February 2010 - 15:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bra, då ska du ha högtalarna vid den "hela" väggen, har du någon bord som du ska ha ?

Postad 17 February 2010 - 15:43

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Bra, då ska du ha högtalarna vid den "hela" väggen, har du någon bord som du ska ha ?

Det som kommer vara i vardags/lyssningsrummet är:

Tv Bänk med tv/reciever,xbox,tvix, blu-ray
42" plasma
2st CD/DVD förvaring (vägg och stående)
1st förvaringsskåp/skänk
1st 3sits soffa i tyg
1st soffbord
2st mattor
ca 10kvm gardiner
högtalare
tavlor

+eventuella absorbenter om/när ekonomin tillåter.

Postad 18 February 2010 - 11:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, jo men det låter inte fel :)
ska bli kul att se det nya rummet sedan :P

häng gärna drapperi på väggen bakom högtalarna, inte hela väggen utan bakom högtalarna och en bit in mot mitten, men låt det vara ca 1,5m fritt mellan drapperierna i mitten så blir det nog bäst :)

Postad 18 February 2010 - 12:05

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

ok, jo men det låter inte fel :)
ska bli kul att se det nya rummet sedan :P

häng gärna drapperi på väggen bakom högtalarna, inte hela väggen utan bakom högtalarna och en bit in mot mitten, men låt det vara ca 1,5m fritt mellan drapperierna i mitten så blir det nog bäst :)

Så fort jag pallrat mig iväg till lägenheten och taget exakta mått ska jag slänga upp en helt skalenlig planlösning så blir det enklare att se hur det blir. Funderar på drapperi bakom högtalarna...ett alternativ kanske kunde vara att tillverka egna "tyg-tavlor" som absorbenter men jag har noll koll på vad för matrial som är lämpligt, och att köpa designade färdiga är inte aktuellt med min ekonomi, dom är ju kraftigt dyra hehe...men att bygga en ram och fylla den med lämpligt matrial och sedan klä den med nått snyggt tyg kunde funka :D

Redigerat av LaZBoy, 18 February 2010 - 12:32.

Postad 18 February 2010 - 15:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
95mm träfiberull (finns på Bauhaus) i ram, 3st skivor i varje absorbent så blir den ca 60-70cm bred och 180 hög har jag för mig ( har 2st av dessa absorbenter hemma..), då har du bra dämpning ner till under 200Hz om du placerar dom bra, kan bli riktigt snyggt med rätt tyg på och om man hänger dom på väggen så att dom inte står på golvet, då blir det mer som en design detalj och inte något halvdant... :)

Ser fram mot bilder!

Postad 18 February 2010 - 16:19

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

95mm träfiberull (finns på Bauhaus) i ram, 3st skivor i varje absorbent så blir den ca 60-70cm bred och 180 hög har jag för mig ( har 2st av dessa absorbenter hemma..), då har du bra dämpning ner till under 200Hz om du placerar dom bra, kan bli riktigt snyggt med rätt tyg på och om man hänger dom på väggen så att dom inte står på golvet, då blir det mer som en design detalj och inte något halvdant... :rolleyes:

Ser fram mot bilder!

Aahh schyst, tack för hjälpen! Sådana ska jag bygga :blink: Det kan ju bli riktigt snyggt :D

Flyttar ju dock inte förens den 23:e april så det dröjer innan jag kan posta färdigt resultat. Men jag ska iväg o mäta lyan snart så då kommer det upp en skalenlig planslösning.

Postad 18 February 2010 - 20:30

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Ace-bass 3 verkar nu officiellt vara oköpbar med andra ord går den ej att få tag på längre. Eller har jag fel?

Postad 18 February 2010 - 20:57

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ace-bass 3 verkar nu officiellt vara oköpbar med andra ord går den ej att få tag på längre. Eller har jag fel?

Mig veteligen finns den ej i produktion längre, så de som fanns på lager var antagligen de sista får man väl förmoda.

Postad 18 February 2010 - 21:46

raffe24
  • raffe24
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Mig veteligen finns den ej i produktion längre, så de som fanns på lager var antagligen de sista får man väl förmoda.

finns massor i danmark med priset 8999dkr är väl en 12 -13 tusen

Postad 18 February 2010 - 21:46

Elkeno
  • Elkeno
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
jag köpte mig näst sista exemplaret från Nordby Digital förra fredan.
Kunde inte hålla mig :rolleyes: Men jag upplever dock samma fenomen som många andra. Att den inte går att spela högt med.. MEN, den låter bättre och bättre med tiden. Tror att inspelning är en viktig parameter, precis som någon nämnde tidigare i denna tråd. Det står även i manualen att den har en "sofistikerad skyddskrets" vad detta nu innebär.. Den kanske känner av om elementena inte arbetar som dom ska, vilket dom inte bör göra oinspelade på höga volymer. bara en tanke. Såg första Blu-ray filmen igår med denna, o det var en mycket trevlig upplevelse kan jag lova :blink:

Postad 18 February 2010 - 22:10

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

finns massor i danmark med priset 8999dkr är väl en 12 -13 tusen

Åh fan :rolleyes: Tur man köpte en i tid då :blink:

Postad 18 February 2010 - 22:38

raffe24
  • raffe24
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Åh fan :rolleyes: Tur man köpte en i tid då :blink:

jag vet fick tag i en beg men i ny skick för 4200kr hämtar den imorgon

Postad 18 February 2010 - 23:19

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Jag fick också en förra veckan så om de verkar vara slut var det nog i sista stund. Men jag har knappt hunnit lyssna då jag skaffade mig en Denon avr-3310 och en Mac Mini som HTPC senaste veckan :rolleyes:

Postad 18 February 2010 - 23:19

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

jag vet fick tag i en beg men i ny skick för 4200kr hämtar den imorgon

Härligt :rolleyes: Inspelad o klar

Redigerat av LaZBoy, 18 February 2010 - 23:20.

Postad 19 February 2010 - 00:37

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

jag köpte mig näst sista exemplaret från Nordby Digital förra fredan.
Kunde inte hålla mig :rolleyes: Men jag upplever dock samma fenomen som många andra. Att den inte går att spela högt med.. MEN, den låter bättre och bättre med tiden. Tror att inspelning är en viktig parameter, precis som någon nämnde tidigare i denna tråd. Det står även i manualen att den har en "sofistikerad skyddskrets" vad detta nu innebär.. Den kanske känner av om elementena inte arbetar som dom ska, vilket dom inte bör göra oinspelade på höga volymer. bara en tanke. Såg första Blu-ray filmen igår med denna, o det var en mycket trevlig upplevelse kan jag lova :blink:

Tro mig jag vet vad du menar. Sätt subsonic på 30 och spela in den rejält. Var inte rädd att dra på. Efter någon dag vid normalbruk kommer du kunna spela jävligt högt. +- beroende på hur länge och mycket du personligen se på film och lyssnar på musik naturligtvis.

Btw, checka denna länk för toppfilmer med djupast bas.

http://www.hometheat...ovies-bass.html

Redigerat av PureBlue, 19 February 2010 - 00:43.

Postad 19 February 2010 - 10:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag tycker det är synd att sätta subsonic till 30Hz... ha den hälst inte på alls sedan när ni spelat in den i sådant fall. :D
om ni absolut ska ha den på så gör det runt 20Hz om det går, annars ha den inte på !

finns fler anledningar till att inte ha den på, alal typer av filterfuntioner som denna har en tendens att mer eller mindre påverka pulssvaret hos konstruktionen och även absolut fas. så det mest "puristiska" är att inte ha denna funtion på alls.

Postad 19 February 2010 - 11:11

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Usch, tycker lite synd om alla som måste sitta och fundera på om skyddskretsen hoppar in eller inte. Snacka om ett oönskat spänningsmoment som skulle påverka i alla fall mig negativt, som att sitta på nålar och vänta på nästa basljud med hög amplitud som kommer strypas.

Har inte så bra koll på Audiopros sortiment, men kommer den eller har den ersatts av någon nyare modell?

Postad 19 February 2010 - 12:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hmm, jo det kan ju inte vara så kul, skönt att slippa... :D :D

Postad 19 February 2010 - 14:25

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag tycker det är synd att sätta subsonic till 30Hz... ha den hälst inte på alls sedan när ni spelat in den i sådant fall. :D
om ni absolut ska ha den på så gör det runt 20Hz om det går, annars ha den inte på !

finns fler anledningar till att inte ha den på, alal typer av filterfuntioner som denna har en tendens att mer eller mindre påverka pulssvaret hos konstruktionen och även absolut fas. så det mest "puristiska" är att inte ha denna funtion på alls.

Subsonic går ej att stänga av helt är jag rädd för. Iallafall inte vad jag har hittat i inställningarna. Man kan ställa den på 20, 25, 30 eller 35Hz.

Postad 19 February 2010 - 16:40

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Jag har den på 20Hz nu. Men under inspelningen hade jag 30Hz. Så att jag faktiskt kunde höja en del.
Självklart ska den vara på 20Hz när den är inspelad men tills dess skulle jag iaf haft på 30.

Usch, tycker lite synd om alla som måste sitta och fundera på om skyddskretsen hoppar in eller inte. Snacka om ett oönskat spänningsmoment som skulle påverka i alla fall mig negativt, som att sitta på nålar och vänta på nästa basljud med hög amplitud som kommer strypas.

Har inte så bra koll på Audiopros sortiment, men kommer den eller har den ersatts av någon nyare modell?

Som sagt, det är lite ironiskt att jag nu iprincip skyddar ace-bassen när jag sket på den för mindre än 2 veckor sen.

Men tro mig efter inspelning har jag höjt som bara fan, finns ingen risk för klippning innan jag får huvudvärk.

Postad 22 February 2010 - 15:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Subsonic går ej att stänga av helt är jag rädd för. Iallafall inte vad jag har hittat i inställningarna. Man kan ställa den på 20, 25, 30 eller 35Hz.

ok, är du helt säker på att den inte går att stänga av.. ?! :rolleyes:
om inte så ställ den på lägsta, alltså 20Hz i sådant fall :P

Jag har den på 20Hz nu. Men under inspelningen hade jag 30Hz. Så att jag faktiskt kunde höja en del.
Självklart ska den vara på 20Hz när den är inspelad men tills dess skulle jag iaf haft på 30.

Som sagt, det är lite ironiskt att jag nu iprincip skyddar ace-bassen när jag sket på den för mindre än 2 veckor sen.

Men tro mig efter inspelning har jag höjt som bara fan, finns ingen risk för klippning innan jag får huvudvärk.

ok, då förstår jag :)

Kul att du tycker att det presterar bra nu i alla fall, alldrig kul när folk upplever att dom gjort nerköp... ;)

Postad 22 February 2010 - 16:14

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

ok, är du helt säker på att den inte går att stänga av.. ?! :rolleyes:
om inte så ställ den på lägsta, alltså 20Hz i sådant fall :P

ok, då förstår jag :)

Kul att du tycker att det presterar bra nu i alla fall, alldrig kul när folk upplever att dom gjort nerköp... ;)

Jag är 99,9% säker på att den ej går att stänga av men bara för att du frågar så måste jag dubbelkolla när jag kommer hem ;)

Postad 22 February 2010 - 16:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja då va den slut typ överallt,blir spännande att se om det kommer någon Ace Bass 4.

Postad 22 February 2010 - 16:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag är 99,9% säker på att den ej går att stänga av men bara för att du frågar så måste jag dubbelkolla när jag kommer hem :P

Bra det ! :)

Postad 22 February 2010 - 18:56

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Bra det ! :P

Japp då var det bekräftat, subsonic går ej att stänga av. Finns bara fasta lägen på 20 25 30 och 35Hz.

Postad 22 February 2010 - 21:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok :P

Postad 23 February 2010 - 21:28

micke123
  • micke123
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Men, om man kopplar via LFE ingången på subben så kopplas subsonic bort.
Samtidigt försvinner då alla andra inställninar som ASP:n har,vilket kanske inte är ultimat för alla...

/micke

Postad 23 February 2010 - 22:44

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Men, om man kopplar via LFE ingången på subben så kopplas subsonic bort.
Samtidigt försvinner då alla andra inställninar som ASP:n har,vilket kanske inte är ultimat för alla...

/micke

Jo det är ju sant förståss. Man får väl göra en avvägning där hurvida man vill vara utan de justeringar som ASP erbjuder.

Postad 24 February 2010 - 20:11

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Jag nu testat både med ASP och LFE=utan subsonic.

Ingen större skillnad förutom att i LFE läge så rör sig elementen även runt 10Hz och höjer man så börjar saker faktiskt röra på sig trots att jag inte hör ett ljud själv.

Så det är inget skämt med att denna Subwoofer går djupt. Dom flesta säger det till vilken Subwoofer som helst men detta är verkligen den djupaste lådan jag personligen hört i hela mitt liv.

Sen har jag iofs två stycken men min XTZ är tondöv runt 30Hz så jag använder den mer för att få skönare spridning sen tar Ace-bassen de allra lägsta Hz:en utan problem.

Har någon något tipps om vad för material man ska lyssna på medans man testar olika ASP inställningar. Är det musik som gäller eller något som faktiskt har djup bas, eller kanske till och med bara frekvenser i olika Hz? För jag hör ingen skillnad på vad jag än sätter på förutom brytningsfrekvensen och volymen samt fasen. Visst hör jag också om jag höjer +3db på en viss frekvens men det där med Q och subsonic hör jag nada skillnad på.

Postad 24 February 2010 - 22:14

LaZBoy
  • LaZBoy
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag nu testat både med ASP och LFE=utan subsonic.

Ingen större skillnad förutom att i LFE läge så rör sig elementen även runt 10Hz och höjer man så börjar saker faktiskt röra på sig trots att jag inte hör ett ljud själv.

Så det är inget skämt med att denna Subwoofer går djupt. Dom flesta säger det till vilken Subwoofer som helst men detta är verkligen den djupaste lådan jag personligen hört i hela mitt liv.

Sen har jag iofs två stycken men min XTZ är tondöv runt 30Hz så jag använder den mer för att få skönare spridning sen tar Ace-bassen de allra lägsta Hz:en utan problem.

Har någon något tipps om vad för material man ska lyssna på medans man testar olika ASP inställningar. Är det musik som gäller eller något som faktiskt har djup bas, eller kanske till och med bara frekvenser i olika Hz? För jag hör ingen skillnad på vad jag än sätter på förutom brytningsfrekvensen och volymen samt fasen. Visst hör jag också om jag höjer +3db på en viss frekvens men det där med Q och subsonic hör jag nada skillnad på.

Tips! Kolla här:
http://www.svsound.c....cfm#moviedemos

Där har du en gedigen lista på olika filmer och musik som har riktigt schysta baspartier, dom anger även vilka basfrekvenser som spelas i respektive film/musik.

Postad 27 February 2010 - 03:38

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Japp, har testat en hel del nu :)

Vill bara bekräfta att om man kör LFE dvs. kopplar bort ASP'n så går den djupare. Utan att vara speciellt insatt så lägger jag en gissning på att det har att göra med att den kopplar bort subsonic som är på 20Hz (som lägst) i ASP'n.

Den spelar faktiskt frekvenser på 10Hz vid LFE anslutning, med LINE-IN rör sig inte elementet alls vis 10Hz med samma ljudfil.

Så vill man ha det ultimata djupet så är det LFE som gäller, förstår dock inte vad det rent tekniskt skulle spela för roll och varför dom gjort att man inte kan stänga av subsonic helt med LINE-IN men men..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.