Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 July 2008 - 08:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tack för svaren båda två... Multi library funkade väl rätt hyfsat efter att jag lyckats klura ut hur man installerade den. Finns ju två mappar med Plugins.

Anledningen till att jag vill dela ut två olika enheter är för att jag använder två olika hårddiskar till musik på grund av flera olika orsaker... dels pga att det bara blivit så, orkar inte fbörja organisera om flera hundra Gig, och kan vara bra att ha det lite utspritt i händelse av (gud förbjudet) diskkrash :D Har börjat tagga om alla låtar som saknar info i taggarna. Det tar sin lilla tid att gå igenom allt.

Har inte tänkt på att lägga upp en genväg.. men ska prova med det.
Det fungerar riktigt smidigt att testa sig fram med hjälp av Softsqueeze innan man fått grejerna på platts. Ska hämta ut paketet på posten idag så vi får se hur det går.

Postad 09 July 2008 - 08:16

Unregistered7ec38134
  • Unregistered7ec38134
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har problem med att min controller "hänger" sig hela tiden. När jag bläddrar bland låtar funkar det ungefär 2 gånger sedan måste jag stänga och sätta på den på nytt för att kunna ändra låt. Jag funderar på om detta kan bero på att jag har för dålig täckning i det trådlösa nätet. Någon annan som lider av detta problem?

Postad 09 July 2008 - 08:31

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
tja.. tänkte höra om någon vet ett bra taggningsprogram? och om det går att bläddra bland covers?

Postad 09 July 2008 - 08:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

tja.. tänkte höra om någon vet ett bra taggningsprogram? och om det går att bläddra bland covers?

Jag gillar ju Tag&Rename, 100% kontroll på vad man gör :)
Se andra inlägget i guiden https://www.minhembi...s...t&p=1626793
Bläddra bland covers är klart man kan göra :)

Postad 10 July 2008 - 09:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har problem med att min controller "hänger" sig hela tiden. När jag bläddrar bland låtar funkar det ungefär 2 gånger sedan måste jag stänga och sätta på den på nytt för att kunna ändra låt. Jag funderar på om detta kan bero på att jag har för dålig täckning i det trådlösa nätet. Någon annan som lider av detta problem?

Låter som täckningen är ditt stora problem. Jag kör trådlösa routern i samma rum och har inga problem. Ibland när fjärren gått i dvala och jag pillat i låtlistan via PCn så kan den ta lite tid på sig att vakna upp. Men annars har jag inte märkt av något.

Postad 10 July 2008 - 19:56

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Precis fått min lilla squeeze, trevlig sak det är!

Lite nyfiken på om och hur man kan komma åt sin musik "externt". Låt säga hos kompisen? Vad krävs?
Dessutom om det går att dela sitt bibliotek med kompisen via Internet?

Sist med inte minst, är en NAS-disk en bra lösning? Finns det stabila set-uper? Orkar inte med massa kosntigheter utan det ska vara enkelt som det var att installera squeezen på datorn. ;)

/n

Redigerat av NiklasM, 10 July 2008 - 19:58.

Postad 10 July 2008 - 22:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Oh yes :(

Lite nyfiken på om och hur man kan komma åt sin musik "externt". Låt säga hos kompisen? Vad krävs?

Det som krävs är att han har en dator och internet typ. Sen kan man spela genom Softsqueeze, winamp eller vad man känner för. Självklart också genom en Squeezebox om han har en.
Bara att knappa in ip-adressen till datorn din hemma och se till att portar är öppnade i eventuell router.
Standardadressen är http://xxx.xxx.xxx.xxx:9000/ men du kan välja vilket portnummer du vill.
Jag brukar sitta på jobbet och lyssna hemmifrån.

Självklart, det är bara att ge honom lösenordet till ditt Squeezecenter och köra.

Sist med inte minst, är en NAS-disk en bra lösning? Finns det stabila set-uper? Orkar inte med massa kosntigheter utan det ska vara enkelt som det var att installera squeezen på datorn. ;)

Visst finns det det, tex denna:

Men det är ju betydligt mer flexibelt med en lite dator kanske som står och snurrar i en garderob eller liknande.

Redigerat av Martin, 10 July 2008 - 22:30.

Postad 10 July 2008 - 22:32

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Fast en lösning för 25-kakor är liiiiiiiite för dyrt för mig...

;)

/n

Postad 10 July 2008 - 22:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Fast en lösning för 25-kakor är liiiiiiiite för dyrt för mig...

;)

/n

Ändrade lite, blev fel produkt, finns även billigare saker, men vanliga datorer kostar ju knappt ett skit i dagsläget, så det är ju inte så tokigt det heller.

Postad 10 July 2008 - 22:37

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Mjo, kanske...men jag vill ha en storleken av en extern disk och samma utrymme.
Trodde det var betyyyydligt billigare med en sån disk!

/n

Postad 10 July 2008 - 22:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det finns mindre modeller också, men jag vet inte, tycker det känns lite begränsande med så lite disk?!
Sen finns det ju även andra märken. Kolla in på slimdevices hemsida, där står det en del.

Postad 10 July 2008 - 22:40

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Det finns mindre modeller också, men jag vet inte, tycker det känns lite begränsande med så lite disk?!
Sen finns det ju även andra märken. Kolla in på slimdevices hemsida, där står det en del.

Ah, nu snackar vi. 1 TB räcker gott och väl! Tack..ska kika på hemsidan oxå!

;)

/n

Postad 12 July 2008 - 22:12

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jag har en liten fundering ang. internetradio funktionen.
Någon som kan förklara hur den hanterar detta?

Lägger man själv in vilka nätradiostationer man vill lyssna på? eller måste man logga in på en sida där det bara finns ett antal radiostationer?

Tack på förhand.

Postad 12 July 2008 - 22:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag har en liten fundering ang. internetradio funktionen.
Någon som kan förklara hur den hanterar detta?

Lägger man själv in vilka nätradiostationer man vill lyssna på? eller måste man logga in på en sida där det bara finns ett antal radiostationer?

Tack på förhand.

Du kan göra både och.

Postad 12 July 2008 - 22:28

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Du kan göra både och.

Jaha, så simpelt. Då får jag nog ta och fixa mig en sådan här liten leksak :D
tack för svaret.

Postad 12 July 2008 - 22:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Man slänger in sina favoriter på Squeezenetwork, http://www.squeezenetwork.com

Vet inte om man kan skapa ett konto innan man har en box, där får man iaf en pinkod.

Själv lyssnar jag ytterst sällan på webradio faktiskt, det är väl lite p3 på sin höjd :D

Postad 12 July 2008 - 22:37

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Man slänger in sina favoriter på Squeezenetwork, http://www.squeezenetwork.com

Vet inte om man kan skapa ett konto innan man har en box, där får man iaf en pinkod.

Själv lyssnar jag ytterst sällan på webradio faktiskt, det är väl lite p3 på sin höjd :D

jag själv däremot lyssnar minst 3-4 timmar/dag på lite olika nätradios. Så det vore skönt om man slapp dra igång datorn varje gång. P3 är en given favorit här med.

Postad 12 July 2008 - 23:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Bara att slänga in favoriterna då på Squeezenetwork och köra hårt :D

Postad 14 July 2008 - 08:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Det finns så grymt bra radiokanaler om man orkar leta. Hittade till och med Kiruna Lokalradio i någon av listorna :)
Läste i någon tråd var man kunde hitta en bra samling radiokanaler men minns inte var dom var eller vilket forum jag läste det i....

Ja, det går att skapa ett konto på Squeezenetwork innan du köpt boxen. Pinkoden kan man fylla i efterhand.

Postad 19 July 2008 - 16:52

anomaly
  • anomaly
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
En kort recenssion av SB Duett efter någon månads användande samt några följdfrågor som jag ännu ej funnit svar på.

Att komma igång var inga som helst problem. Kör OSX och installerade SqueezeCenter och kopplade sedan in kontrollern samt receivern. Var igång på ca 20 minuter med allting och det har lirat perfekt sedan dess, inte stött på några av de installationsproblem som andra forumanvändare verkar ha gjort. Har 2 mottagare och det är väldigt trevligt att kunna synka musiken samt att kunna spela lugnare "lounge" musik i sovrummet samtidigt som man lyssnar på något helt annat i vardagsrummet.

Kontrollen är lättanvänd och intuitiv. Har inte upplevt något glapp i batteriluckan. Ska man vara lite negativ mot fjärrkontrollen så skulle dom kunna ha gjort den lite mindre samt skärmen lite större. Men detta är mindre detaljer som blir ganska irrelevanta i sammanhanget.

Har en Iphone som jag testat iPeng med. Det funkar ok, men är i dagsläget ingen ersättare till fjärrkontrollen enligt mig. Det går alldeles för segt för det. Är dock intresserad av att veta ifall erlandi håller på och utvecklar en renodlad iphone/ipod toch app nu när 2.0 släppts så man slipper gå via web-gränssnittet. Detta skulle i så fall kunna göra iPeng till en värdig utmanare till kontrollen.

Ett tips till alla som letar efter helautomagiska tagningsprogram. Kör Tag&Rename oavsett. Programmet är helt outstanding. Har letat med ljus och lykta efter program till såväl OSX som till Windows som kan sköta ett enormt musikbibliotek utan manuell inblandning men till OSX finns inga bra utmanare, och i windows finns det inte heller några bra utmanare. Visserligen krävs det en hel del pill manuellt för att få allting snyggt. Men har man en kontroll så vill man verkligen att ens bibliotek ska se bra ut, och det är i slutänden värt alla de hundratals timmarna man lagt ned på att fixa till ens musik. Se bara till att ta backup på disken så inte allt arbete går till spillo vid en eventuell crash. Tag&Rename finns tyvärr bara till windows men bara programmet i sig gör det värt mödan att slänga in parallells och en windowspartition då det som tidigare nämnts verkligen inte finns någon bra utmanare i OSX till detta program.

De två andra frågorna jag har, förutom den riktad till erlandi angående utvecklingen av iPeng är huruvida det är möjligt att spara egna radiostationer under "web-radio" samt om det är möjligt att lägga till egengjorda covers till dessa stationer. Har sett att frågorna ställts i denna tråd tidigare, men de har inte fått några svar. Idag har jag löst det genom att lägga till stationerna till "favoriter" men detta "känns" inte riktigt rätt utan jag skulle vilja ha möjlighet att döpa om stationsnamnen samt ändra omslagsbild till dem, samt att ha dem under de övriga radiostationerna som sagt.

För alla er som vill få ett uppsving i ert musiklyssnande samt engagera övriga familjen i musik (om nu övrig familj finns) så är squeezeboxen ett suveränt sätt för att få detta att ske. Denna apparat är förutom kaffemaskinen den absolut bästa teknikpryl som kommit innanför hemmets väggar.

Postad 19 July 2008 - 17:35

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Har en Iphone som jag testat iPeng med. Det funkar ok, men är i dagsläget ingen ersättare till fjärrkontrollen enligt mig. Det går alldeles för segt för det. Är dock intresserad av att veta ifall erlandi håller på och utvecklar en renodlad iphone/ipod toch app nu när 2.0 släppts så man slipper gå via web-gränssnittet. Detta skulle i så fall kunna göra iPeng till en värdig utmanare till kontrollen.

Har du testat iPeng 0.5 med 2.0 mjukvaran till iPhone ?
Skillnaden jämfört med 0.45 som fanns tidigare är rätt stor där den nu är optimerat, exempelvis i "Now Playing" fönstret. Finns dock lite buggar än så det fungerar inte helt bra med stora playlists (läs "inte alls").
Det kommer att komma ytterligare en version av web baserade iPeng innan "pippin" som är utvecklaren switchar till att lägga fokus på den renodlade iPhone applikationen.

Controller fjärrkontrollen som ingår i Duet paketet är dock fortfarande snabbare än iPeng på många ställen men skillnaden är betydligt mindre än tidigare.

Det är "pippin" på SlimDevices forumet som står bakom iPeng, jag har bara hjälp till lite på ett hörn så det är han som skall all credit. Han har på gång en renodlad native applikation till iPhone, men en gissning är att den är några månader bort innan en första beta version släpps. Sen gäller det att Apple accepterar den också innan den kan bli tillgänglig i AppStore för nedladdning, det borde inte vara något problem men man vet aldrig med tanke på att Apple har egna närliggande produkter.

Postad 21 July 2008 - 10:06

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

...
De två andra frågorna jag har, förutom den riktad till erlandi angående utvecklingen av iPeng är huruvida det är möjligt att spara egna radiostationer under "web-radio" samt om det är möjligt att lägga till egengjorda covers till dessa stationer. Har sett att frågorna ställts i denna tråd tidigare, men de har inte fått några svar. Idag har jag löst det genom att lägga till stationerna till "favoriter" men detta "känns" inte riktigt rätt utan jag skulle vilja ha möjlighet att döpa om stationsnamnen samt ändra omslagsbild till dem, samt att ha dem under de övriga radiostationerna som sagt.
...

Det finns ett plugin som heter RadioPlaylist, det gåt åt rätt håll men funkar inte med dueten (dvs i web gräsnittet och i softsqueezen kan du få playlist med radiokanaler under web-radio (den stödjer nu Squeeze center 7.0+)). Och enligt utvecklaren är det på gång en applett till dueten men jag fick ingen tidsindikation om när den skulle kunna tänkas komma.

Postad 24 July 2008 - 07:59

theblinding
  • theblinding
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Vill slippa ha datorn igång samtidigt, tips på en extern hdd som funkar bra till Duet? 100 GB räcker, den får gärna vara snygg också, typ svart högblank, silver eller något sådant. Ju mindre destu bättre.

Kan även ta några tips på bra router under tusenlappen som skall kopplas med Duet.

Redigerat av theblinding, 24 July 2008 - 08:10.

Postad 24 July 2008 - 13:06

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Har fundering kring arist och låtnamn. Syns detta i displayen när man streamar från en webbradio?

Postad 24 July 2008 - 20:00

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Har fundering kring arist och låtnamn. Syns detta i displayen när man streamar från en webbradio?

Det beror om radio stationen skickar ut informationen, skickas det ut på rätt sätt skall det synas görs det inte så syns det inte.

Postad 24 July 2008 - 20:12

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Vill slippa ha datorn igång samtidigt, tips på en extern hdd som funkar bra till Duet? 100 GB räcker, den får gärna vara snygg också, typ svart högblank, silver eller något sådant. Ju mindre destu bättre.

Det räcker inte med en vanlig extern hårddisk, om du vill slippa datorn måste du ha en NAS som du kan installera SqueezeCenter på.
En NAS brukar dock ofta ge lite halvtaskig prestanda så kan du köpa en liten tyst dator kommer du att bli mer nöjd, exemepelvis en Mac Mini eller en Mini ITX lösning.

Det finns ju även Ripserver som är en färdigkonfigurerad lösning som även kan sköta om rippningen av CD-skivorna, men den drar iväg lite mer i pris.
http://www.ripfactor.../ripserver.html

Vill du trots allt ha en NAS lösning, så finns det lite läsvärd information här:
http://wiki.slimdevi...php/SSwithoutPC

Kan även ta några tips på bra router under tusenlappen som skall kopplas med Duet.

De flesta fungerar och de flesta kostar under tusenlappen, så det är nog bara att välja och vraka.
Jag har kört min med en Belkin router som har fungerat bra, men den har några år på nacken så den finns förmodligen inte att köpa längre. Skall du bara använda den till Duet'en behöver du inte mer än 54Mbit/s, men förmodligen kommer du att använda den till annat såsmåningom också så ett råd är att köpa en som stödjer 802.11n standarden.

Postad 24 July 2008 - 20:19

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Det beror om radio stationen skickar ut informationen, skickas det ut på rätt sätt skall det synas görs det inte så syns det inte.

Precis. Jag har mailat Sveriges Radio och frågat (2 gånger) varför de inte skickar låtinfo i strömmen och och de här var vår "konversation" andra gången [onsdag 12 mars 2008]:

Hej!

Jag såg ert svar angående OPML i SlimDevices forum (Strindberg hade
frågat er) och tänkte att jag skulle fråga min gamla fråga igen
angående metada (typ ID3-taggar) i wma-strömmen. Jag ställde den
frågan för 1* år sedan och tänkte höra om något har ändrats. Min
gamla fråga:

Jag lyssnar mycket på SR:s webbradio via min Squeezebox 3 [
http://www.slimdevic...squeezebox.html ] och är mycket nöjd
med nästan allt. Det jag undrar över (och hoppas att jag inte har
missat... ;-D) är varför det inte skickas med någon låtinformation i
windows media strömmen?

När man lyssnar på SR:s webbradio med hjälp av er spelare så kan man se
artistnamn och låttitel, men i Squeezeboxen (och winamp) ser man bara

Artist: Sveriges Radio
Titel: P3 Svea - Sveriges Radio AB (t.ex.).

För att lyssna på SR:s webbradio så använder jag era direktlänkar till
Windows media, bredband. Det borde vara möjligt då andra
webbradiokanaler som finns med i Squeezeboxen skickar med sådan info.

Med vänlig hälsning
/Håkan

Hej Håkan!

Det är ett absolut önskemål att utveckla bättre metadata som följer med
strömmen, i stället för att vara kopplad till vår webbradio, just för
att ni som lyssnar med olika former av "externa spelare" är en stor
grupp, och en grupp som växer.

Det ligger rent krasst i vårt eget intresse att ha en tydlig avsändare,
så att det framgår att det är just Filosofiska rummet i P1 från SR eller
Morgonpasset i P3 från SR du lyssnar på. (Låtinformationen är kanske mer
att betrakta som en service - men en viktig sådan, och det är ju public
service vi ägnar oss åt.) Du kan därför vara säker på att vi försöker
finna en vettig lösning på att få ut metadata så enkelt som möjligt till
så många som möjligt. Och det innebär att den ska kopplas till strömmen,
inte till webbradion.

Tyvärr finns det idag - om jag har förstått saken rätt - inget bra
standardsystem för detta. Olika typer av spelare har helt enkelt helt
olika sätt de "vill ha" denna typ av information på.

För Roku, Philips, Slim Devices, Microsoft, Apple med flera är SR en
väldigt liten aktör. Vi kommer troligen inte att ensamma kunna
påverka utvecklingen av standarder. I samarbete med andra
innehållsleverantörer kan vi bidra till att påverka utvecklingen -
och det är där någonstans vi försöker agera.

Att ställa om tekniken så att metadata visas i Squeezebox (+
förmodligen några andra hårdvaruspelare) är en komplicerad (=dyr)
process. Om det ska genomföras, måste vi vara säkra på att omställningen
gynnar en så stor grupp som det bara är möjligt!

Med vänliga hälsningar

Annika
webmaster
Sveriges Radio

Postad 24 July 2008 - 22:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Äsch, dom kan väl hela tiden ha "p3" liggandes före eller efter låtnamnet... det är väl inget problem heller.

Postad 24 July 2008 - 22:51

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Kan väl bara lägga till att enligt andyg [Slim Devices Developer] så finns det inget standardsätt att göra detta i wma-strömmar. Se denna tråd.

Äsch, dom kan väl hela tiden ha "p3" liggandes före eller efter låtnamnet... det är väl inget problem heller.

Grattis förresten! Postad bild

Postad 28 July 2008 - 07:15

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har problem med min Duet. Den tappar kontakten med datorn. Ibland kan den gå i flera dagar utan problem. Sen sätter den bara igång och strular. Spelar en låt, tappar kontakten, börjar om från början och tappar kontakten igen. Det lustiga är ju att den funkar kanon emellanåt....

Några tips? Kan man sätta nån typ av förstärkning i det trådlösa nätverket mellan datorn och boxen?

Postad 28 July 2008 - 15:07

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Sist med inte minst, är en NAS-disk en bra lösning? Finns det stabila set-uper? Orkar inte med massa kosntigheter utan det ska vara enkelt som det var att installera squeezen på datorn. :)

/n

Svaret på första frågan är att det går om du öppnar upp din router så att du kommer åt web-gränssnittet och porten som slimservern skickar ut musiken på. Sedan kopplar du upp din winamp mot din egen server och styr via web-gränssnittet. Att göra detta med en squeezebox på ett annat nätverk är betydligt mer invecklat.

Jag har en Qnap NAS (209) som jag kör slimserver på. Installationen var väldigt enkel, finns en enkel instruktion att följa på Qnap:s hemsida, man behöver bara klicka sig fram. Stabilt är det också, men möjligen lite långsammare än den vanliga PC:n pga begränsade resurser i NAS:en.

Postad 29 July 2008 - 08:31

Jimli128
  • Jimli128
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hej!
Har en duet och är lite sugen på att även skaffa mig en Tvix 6500.
Kan man köra Slimserver från Tvixen? Vore skönt att kunna ha all musik lagrad på tvixen istället för laptopen. Dels för att få plats för mer musik, men sen för att slippa ha datorn igång varje gång jag vill lyssna på min musik.
Känner inte att jag vill skaffa en separat NAS för detta då jag inom kort kommer att skaffa en tvix.

Sen en fråga till. När jag har lagt upp radiostationer som favoriter på min spelare(dator), finns det ngt lätt sätt att få över dem till slimnetwork också. Eller behöver man lägga in dem där också. Har inte riktigt fattat den där kopplingen ännu.

/Jimmy

Postad 30 July 2008 - 17:38

Valdr Galga
  • Valdr Galga
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Fick hem min Duet för ett par dagar sen och kör den mot en QNAP NAS vilket verkar fungera jättebra. Ett problem jag har dock vars orsak jag inte riktigt kunnat precisera än är att jag tappar första sekunden när jag valt en låt manuellt. Dvs musiken startar abrupt med denna fördröjning. Dock verkar det fungera bättre om Squeezeboxen själv växlar mellan låtarna. Har även testat att aktivera crossfading men det verkar inte fungera alls.

Just nu kör jag på SPDIF-utgången men skall även prova analogutgångarna. Slimserver på NASen har en inställning kallad "startup delay" där man kan ange i sekunder hur långt fördröjning det skall vara från PLAY till att musiken spelas upp, men den inställningen påverkar inte mitt problem.

Nån som har idéer? Jag kör mot en Primare SPA20.

Postad 30 July 2008 - 20:04

magjac
  • magjac
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Köpte min Duet idag för 2995:- på Elgiganten här i Stockholm, fattar inte varför det priset inte finns med när man söker på prisjakt, det äger ju :unsure:

Väldigt nöjd med apparaten, dock dummade sig själva lådan sig lite i början innan den ville ansluta till nätverket men hoppade på av sig själv efter en stund.

Körde en 7" touchscreen lösning till mediacentret fram till idag, men nu åker den ut på blocket.

Postad 31 July 2008 - 22:59

Frixos
  • Frixos
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Ang den här, hur får man det exakt att fungera med olika högtalare i olika rum? Ansluter man något spec till högtalarna eller måste alla högtalare vara länkade till den här boxen? Eller hur fungerar det?

Postad 31 July 2008 - 23:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ang den här, hur får man det exakt att fungera med olika högtalare i olika rum? Ansluter man något spec till högtalarna eller måste alla högtalare vara länkade till den här boxen? Eller hur fungerar det?

En Squeezebox i varje rum där du vill ha ljud :(

Postad 01 August 2008 - 05:18

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Ville tipsa om en del bra saker som några kanske inte känner till:

Senaste programvaran är 7.1, uppdaterar även controllern, ladda ner från Slimdevices hemsida!

New SqueezeCenter 7.1 features

Added

* Support for Last.fm Radio
* Support for free Pandora Internet Radio
* Discovery of players connected to other SqueezeCenter servers on your local network
* Connect and disconnect players from other SqueezeCenter servers or SqueezeNetwork
* Find currently playing track on Pandora, Rhapsody etc…
* Customizable Home menu on Duet Controller
* Support for native 88.2 KHz playback on Transporter

Improved

* Rhapsody Direct now uses higher quality 192k MP3
* Track FFWD and REW behavior
* MusicIP functionality
* Gapless MP3 playback

Kommande programvaror lovar stöd för bl.a hörlursuttaget i controllern!

Vill även tipsa om "pluginen" MusicIP som lyssnar på din musiksamling och skapar spellistor genom att du väljer en låt som motsvarar stilen du vill lyssna på eller sk "moods" som du själv definierar.
MusicIP kan i gratisversionen skapa spellistor på upp till 70 låtar.
I fullversionen får man tillgång till ett mycket bra taggingsystem som jämför dina taggar mot en datatbas online och föreslår förändringar.

Ett annat bra forum (förutom detta) är Slimdevices forum: http://forums.slimdevices.com/

Postad 02 August 2008 - 10:32

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har problem med min Duet. Den tappar kontakten med datorn. Ibland kan den gå i flera dagar utan problem. Sen sätter den bara igång och strular. Spelar en låt, tappar kontakten, börjar om från början och tappar kontakten igen. Det lustiga är ju att den funkar kanon emellanåt....

Några tips? Kan man sätta nån typ av förstärkning i det trådlösa nätverket mellan datorn och boxen?

Citerar mej själv... När jag inte fick ordning på ovanstående problem bestämde jag mej för att installera om hela baletten. Borde ju inte vara något problem när jag gjorde det på en halvtimme första gången... Tji fick jag... Har installerat om squeezecenter men min spelare var "disconncted".. Provar att ta bort den och lägger in den på nytt. Men då måste jag ju ha min PIN kod!... Jag hittar den inte!! Var finns den?

Postad 02 August 2008 - 10:36

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
En fråga: Många klagar lite över batteritiden, som tydligen ska vara drygt en halv dag när man använder den hyfsat mycket? Detta låter konstigt tycker jag, varför skulle man inte kunna sätta ett batteri i Duet-controllern som håller längre än så när min mobiltelefon med stor färgskärm bara behöver laddas 1-2 gånger i veckan?

Postad 02 August 2008 - 11:50

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

En fråga: Många klagar lite över batteritiden, som tydligen ska vara drygt en halv dag när man använder den hyfsat mycket? Detta låter konstigt tycker jag, varför skulle man inte kunna sätta ett batteri i Duet-controllern som håller längre än så när min mobiltelefon med stor färgskärm bara behöver laddas 1-2 gånger i veckan?

Skillnaden är väl att telefonen ligger förmodligen i fickan med släckt skärm större delen av tiden och utan att kommunicera annat än sporadiskt med basstationen. Testa surfa eller prata med din telefon kontinuerligt hela tiden och se hur länge batteriet håller, garanterat inte en hel vecka i alla fall. Jag skulle gissa på närmare en dag vid hyffsad kontinuerlig surfning/telefonerande, kanske till och med mindre. Min bedömning är att batteritiden på en regelbundet använd iPhone/iPod Touch är liknande som Duet controllern. iPod Touch'en räcker länge så länge man inte använder trådlösa nätverket, men när man använder trådlösa nätverket suger det massor av batteri.

Jag tror det dels är skärmen men framför allt kommunikationen över det trådlösa nätverket som tar ström från batteriet i Duet-controllern. Det är lika bra att vänja sig vid att ha den i laddningsstället när man inte använder den, annars är batteriet slut när man behöver den. Det man kan fundera på dock är om det skulle vara någon fördel om batteriet räckte en vecka, jag tror att risken är bara att man skulle vänja sig vid att inte ha den i laddningsstationen och så skulle batteriet vara tomt när man väl skulle använda den istället. Så det är inte säkert att den nuvarande lösningen där man ställer tillbaka den i laddningsstationen när man använt den klart efter en lyssnarsession är så dum trots allt. Det gäller bara att hitta en lämplig placering av laddningsstationen.

Postad 02 August 2008 - 11:59

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hehe, jo jag uppskattar din pedagogiska tanke å Logitechs vägnar :( Är batteriet utbytbart förresten? Då kanske det kan förbättras efterhand. Det kanske kan ske vissa föbättringar även via FW-uppdatering? På min mp3-spelare förlängdes batteritiden otaliga timmar genom förbättrad FW vid ett tillfälle, på något sätt måste de ha optimerat funktionen i den för det märktes ingen skillnad i hur den betedde sig. En önskedröm att klamra sig fast vid nu när vintermörkret närmar sig! ;)

Postad 02 August 2008 - 13:22

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Den nya versionen av squeeze center (7.1) har även stöd för att lägga in egna radio stattioner under internet radio. Och det funkar med controllerern också...

Dock får jag inte det "inbyggda" last-fm stödet att funka, tidigare hade jag ett plugin som la upp last-fm under internet radio, någon som lyckats? tips...

Någon som har en aning om hur/när man tänker utnyttja SD-kortplatsen i controllern?

Postad 02 August 2008 - 14:42

coxi
  • coxi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Citerar mej själv... När jag inte fick ordning på ovanstående problem bestämde jag mej för att installera om hela baletten. Borde ju inte vara något problem när jag gjorde det på en halvtimme första gången... Tji fick jag... Har installerat om squeezecenter men min spelare var "disconncted".. Provar att ta bort den och lägger in den på nytt. Men då måste jag ju ha min PIN kod!... Jag hittar den inte!! Var finns den?

Citerar mej själv igen. Nu har jag hållit på hela dagen i dag och hela kvällen igår. Blir snart tokig... Nu har jag upptäckt att datorns IP inte stämmer överens med IP´n på squeezcenters serverinställningar... Någon som vet hur jag ändrar IP?... Nu snurrar det bara runt i huvet på mej....

Postad 02 August 2008 - 15:58

Porta
  • Porta
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Dock får jag inte det "inbyggda" last-fm stödet att funka, tidigare hade jag ett plugin som la upp last-fm under internet radio, någon som lyckats? tips...

Tydligen fungerar det bara i USA, UK och Tyskland än så länge. :(

Såg att de skjuter upp stödet för uppspelning direkt i kontrollen. Det skulle egentligen varit med i 7.2 i slutet av augusti, får hoppas på 7.3 i stället... ;) ^_^

Postad 02 August 2008 - 19:07

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Hej!
Har en duet och är lite sugen på att även skaffa mig en Tvix 6500.
Kan man köra Slimserver från Tvixen? Vore skönt att kunna ha all musik lagrad på tvixen istället för laptopen. Dels för att få plats för mer musik, men sen för att slippa ha datorn igång varje gång jag vill lyssna på min musik.
Känner inte att jag vill skaffa en separat NAS för detta då jag inom kort kommer att skaffa en tvix.

/Jimmy

detta har jag funderat över också.
Någon som vet?

Postad 02 August 2008 - 19:08

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Tydligen fungerar det bara i USA, UK och Tyskland än så länge. :(

Stämmer verkligen detta? I så fall avvaktar jag ett tag till med 7.x.x (orkar inte leta i SD:s forum just nu)

Postad 02 August 2008 - 22:35

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
OK, jag svarar på min egen fråga. Det stämmer att det inbyggda Last.fm-stödet i SC 7.1 bara funkar i USA, England & Tyskland (Last.fm-radio alltså, jag tror att scrobblingen funkar dock). Men det finns fortfarande möjlighet att lyssna på Last.fm-radio i Sverige etc med hjälp av James Craigs SqueezeScrobbler plugin. Det är James Craig som har legat bakom den plugin som har gjort det möjligt att lyssna på Last.fm tidigare också.

Postad 03 August 2008 - 06:52

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Hehe, jo jag uppskattar din pedagogiska tanke å Logitechs vägnar :lol: Är batteriet utbytbart förresten? Då kanske det kan förbättras efterhand. Det kanske kan ske vissa föbättringar även via FW-uppdatering? På min mp3-spelare förlängdes batteritiden otaliga timmar genom förbättrad FW vid ett tillfälle, på något sätt måste de ha optimerat funktionen i den för det märktes ingen skillnad i hur den betedde sig. En önskedröm att klamra sig fast vid nu när vintermörkret närmar sig! :lol:

Batteriet är löst och går att byta ut om man lyckas få tag i ett likadant (vet ej om det går att köpa löst).

Firmware uppdateringar kan definitivt göra skillnad, under beta test perioden så fanns det exempelvis inget strömslarläge så då räckte batteriet ännu kortare.
Så har man tur kan det kanske bli bättre på sikt, jag är dock personligen lite skeptisk till om man skall hoppas på det genom att Controllern kommer att utökas med ytterligare funktioner, exempelvis möjlighet att spela upp musik genom hörlursuttaget som finns i den.

Postad 03 August 2008 - 11:32

Profeten
  • Profeten
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Köpte min Duet idag för 2995:- på Elgiganten här i Stockholm, fattar inte varför det priset inte finns med när man söker på prisjakt, det äger ju :lol:

Var? Vilken Elgiganten? Priset finns ju varken här eller på deras hemsida.

Postad 03 August 2008 - 12:04

magjac
  • magjac
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Köpte min på elgiganten kungsgatan.

Var? Vilken Elgiganten? Priset finns ju varken här eller på deras hemsida.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.