* Officiell Tråd - HTC Magic *
596 svar till detta ämne
Postad 30 June 2009 - 17:13
monodc
-
monodc
-
Användare
-
-
182 inlägg
Inkompabilitet? Anledningen till att vi inte har paid apps på android market här i sverige är väl inte för att telefonen inte är google-brandad, det är väl för att google inte har utökat market till att stödja betalapps här ännu?
Tangentbordet, tethering, voice search är exempel på saker som antingen inte har full kompatibilitet mot apps på Market, eller inte finns alls i HTC-Magicen. Dessutom är man beroende av HTC:s välvilja vad gäller framtida uppdateringar av sina specialmoddade versioner av Android, där man med Googles vanilj-ROM alltid är garanterad att få nya uppdateringar i takt med att de släpper nya versioner av Android. Vad händer t.ex. om något år eller två när HTC inte längre tillverkar Magic/Hero och således inte vill lägga någon tid eller energi på att fortsätta hålla sin specialmoddade Android uppdaterat för just den hårdvaran? Du blir fast med den versionen som du sitter med, trots att Google fortsätter att pumpa ut nya versioner. Med vanilj-Android kommer inte det ske. Nå, hursomhelst, om folk är nöjda så är det förstås bra - för mig är det dock otänkbart att göra mig beroende av HTC (eller någon annan tillverkare som dumpar support/utveckling av gamla modeller i takt med att de släpper nya). HTC kan ju för all del visa sig vara rejält seriösa och pumpa ut uppdateringar för Magic/Hero även om tre år. Den som lever får se.
Postad 30 June 2009 - 18:35
Hellberg
-
Hellberg
-
Användare
-
-
161 inlägg
Tangentbordet, tethering, voice search är exempel på saker som antingen inte har full kompatibilitet mot apps på Market, eller inte finns alls i HTC-Magicen.
Dessutom är man beroende av HTC:s välvilja vad gäller framtida uppdateringar av sina specialmoddade versioner av Android, där man med Googles vanilj-ROM alltid är garanterad att få nya uppdateringar i takt med att de släpper nya versioner av Android.
Just voice search saknar nog de flesta Magic vid leverans då det vad jag vet inte var med i cupcake från början. Finns dock på developerlurar och på vissa moddade firmwares. I övrigt är det förstås vettiga poänger med uppdateringar etc, dock är jag inte helt säker på att "with Google"-märkningen verkligen är en garanti för sådant. Har svårt att tro att det är _exakt_ samma build av android som körs på alla sådana telefoner, det borde ju ändå vara en del anpassningar beroende på telefonens hårdvara. Så jag undrar om det verkligen finns något sådant som en "vanilla build" av android. Det finns ju ION, ADP osv, men dessa är väl som jag förstått det fortfarande inte kompatibla med mellan olika telefonmodeller (t.ex. dream, magic, galaxy etc)? Personligen är jag dock inte så orolig för det med uppdateringar, brukar sällan behålla en telefon längre än ett par år ändå. Och när det gäller Magic så finns det ju ändå redan nu ett stort community med användare och folk som bygger egna builds etc, t.ex. har man ju redan portat över Hero-romen till Magic (såväl för PVT32A och PVT32B).
Postad 02 July 2009 - 09:04
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Någon som har koll på något kartprogram till Magic:en som stödjer kompass? Skulle vara trevligt med en karta som vrider sig efter hur man står...
AndNav2 som är ett navigeringsprogram funkar så om man vill. Funkar riktigt bra, ungefär som Wayfinder fast gratis!
Postad 02 July 2009 - 09:38
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
AndNav2 som är ett navigeringsprogram funkar så om man vill. Funkar riktigt bra, ungefär som Wayfinder fast gratis! 
Måste man alltså installera ett tredjepartsprogram för att att få det att fungera? I iPhone 3Gs funkar väl det med googlemaps, då verkar det ju konstigt om det inte skulle funka i android. Men google kanske är på g med en uppdatering!?
Postad 02 July 2009 - 15:05
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Var förbi en Trebutik idag och kände lite på Magic. På frågan om den är OP låst sa dom ja. Trodde dom skulle vara olåsta...
Trevlig lur men det lutar nu ännu mer åt att jag byter min iPhone 3G till en 3GS 32GB istället.
Jag tycker bla. att scrollen inte alls är lika destinkt som på min iPhone och så saknar jag multitouch. Säkert saker man kan vänja sig av med men framför allt så känns skärmen på Magicen liten.
Men Magicen var verkligen trevlig och den verkar vara en skön telefon som jag tror många kommer bli väldigt nöjda med.
Postad 02 July 2009 - 15:11
x-rat3d
-
x-rat3d
-
Användare
-
-
169 inlägg
Var förbi en Trebutik idag och kände lite på Magic. På frågan om den är OP låst sa dom ja. Trodde dom skulle vara olåsta...
Fick min för två veckor sedan. Den är OLÅST... provade med Telia SIMkort.
Postad 02 July 2009 - 15:51
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Hmm... Antingen så vet dom inte vad dom säljer eller så är dom senaste telefonerna låsta.
Jag tror på det första alternativet...
Postad 02 July 2009 - 16:24
monodc
-
monodc
-
Användare
-
-
182 inlägg
Hmm... Antingen så vet dom inte vad dom säljer eller så är dom senaste telefonerna låsta. Jag tror på det första alternativet...
Inte orimligt. Eller så är tredje alternativet att de vet, men ljuger, för att folk inte ens skall testa att byta till en annan operatör.
Redigerat av monodc, 02 July 2009 - 16:24.
Postad 03 July 2009 - 01:28
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Postad 04 July 2009 - 14:48
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Var förbi Tre i Kista idag och pratade med en MYCKET trevlig försäljare där. Han sa att Magic är olåst men borde vara låst till Tre.
Nu fick jag beslutångest... Kanske ska köpa en Magic idag och sälja min iPhone 3G. Skulle jag inte vara nöjd med Magicen så köper jag som planerat en 3Gs när den kommer 31 juli. Beslutsångesten är stor!
Försöker hitta en sida som jämför laddtiden på webbsidor mellan Magicen och 3Gs. Eftersom jag surfar väldig mycket på telefonen är det en av dom mest avgörande frågorna.
Men känner jag mig själv rätt så kommer jag sitta med en Magic ikväll. Skulle behöva läggas in på hårdvaruavvänjning...
EDIT: Pang, där försvann HTC Magic-köpet. Magic spelar tydligen bara in video i CIF (352x288)  . 3Gs spelar iaf in i VGA (640x480)...
Någon som vet om det går att patcha Magicen så man kan få högre upplösning eller är det hårdvarustyrt?
Redigerat av ktd, 04 July 2009 - 16:22.
Postad 05 July 2009 - 19:13
Nummer3
-
Nummer3
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har vart sjukt sugen på denna telefonen en tid, men har börjat snegla lite på iPhone 3GS och nu kan jag fan inte bestämma mig.
Är egentligen mer sugen på Magic men har börjat vackla lite. För det första förstår jag inte alla specifikationer om minnen, processorer, operativsystem och annat som blir till grekiska för mig när de mer tekniska av er sätter igång, min andra farhåga är att denna telefonen kanske blir gammal snart då nya Android telefoner kommer ut på marknaden.
Kommer operativsystemet Android att kunna uppdateras även på Magic?
Är den värd att köpa med ett abbonemang hos 3?
Jag vill använda telefonen för att:
Ringa
SMS/MMS
Surfa
Blogga
Twittra
Köra facebook
Maila
Fota (till blogg)
FIlma (till blogg)
Sen är andra funktioner bara lattjo och väldigt kul, som GPS mm.
Har hamnat i värsta beslutsångesten och kan fan inte bestämma mig... har jag gått på Apples smarta varumärkemarknadsföring??
Har just nu en Nokia N81 (som jag var nöjd med i ca 2 veckor) med trasig högtalare, så jag antar att jag hursomhelst blir nöjd, men skall man ändå köpa nytt vill man ju alltid ha nått bra om inte det bästa...
Gillar även faktumet om jag skulle välja en Magic så har inte "alla" andra den heller...
Vad tycker ni som har kört telefonen ett tag? Kan det vara en lur för mig?
Postad 05 July 2009 - 19:27
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Den ända nackdelen Magic har i din "kravspec" är att Magicen bara fiilmar i upplösningen 352x288. Det är på tok för lågt även för bloggar i mitt tycke. 3Gs filmar i 640x480.
Annars tycker jag Magicen är riktigt trevlig och tror du kommer bli kanonnöjd med den.
Postad 05 July 2009 - 20:09
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Kom äntligen till skott och pallrade mig ner till den lokala tre-butiken här. Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överaskad när jag upptäckte hur "liten" den var. Jag hade förväntat mig en stor klump, men den verkade ha en väldigt smidig formfaktor. Mycket smidigare än vad jag vågat hoppas på. Jag blev nästan kär.
Jag har haft tre som operatör rätt länge nu och frågade lite fredligt huruvida man kunde få nån trogen kund-rabbat. Butiksbiträdet var helt fast vid att vid förlängning av abbonemang och man tar en telefon så är det omöjligt att lösa för att telefonen är så subventionerad ändå. Då frågade jag om de inte var måna om att behålla kunder, för jag kunde ju gå nån annanstans då och få telefonen. Då svarade han lite arrogant "då får jag säga lycka till, men vi är redan billigast"...
Postad 05 July 2009 - 20:36
monodc
-
monodc
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag har haft tre som operatör rätt länge nu och frågade lite fredligt huruvida man kunde få nån trogen kund-rabbat. Butiksbiträdet var helt fast vid att vid förlängning av abbonemang och man tar en telefon så är det omöjligt att lösa för att telefonen är så subventionerad ändå. Då frågade jag om de inte var måna om att behålla kunder, för jag kunde ju gå nån annanstans då och få telefonen. Då svarade han lite arrogant "då får jag säga lycka till, men vi är redan billigast"...
Sådant där retar livet ur mig. Det är så j-a snett att de erbjuder NYA kunder fina rabatter/subventioneringar, men om man redan är kund så är man inte värd vatten. Skall det verkligen behöva löna sig att säga upp sitt abb och sedan teckna ett nytt direkt? Arrogant.
Postad 06 July 2009 - 07:13
Zenil
-
Zenil
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Kom äntligen till skott och pallrade mig ner till den lokala tre-butiken här. Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överaskad när jag upptäckte hur "liten" den var. Jag hade förväntat mig en stor klump, men den verkade ha en väldigt smidig formfaktor. Mycket smidigare än vad jag vågat hoppas på. Jag blev nästan kär.
Vad dom kan bjuda på är anslutningavgiftetc som även finns med vid förlägning. Det är en summa som kan förstås vid nytecknande/överflyttning, men knappast vid förlägning. Och att dom redan är billigast? Kul med så oinsatt butikspersonal...
Postad 06 July 2009 - 07:47
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Snacka med uppsägningsavdelningen och säg att du vill säga upp ditt abb och så säger du varför..
Dom brukar kunna ge bättre pris
Postad 06 July 2009 - 09:43
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
Verkar vara lite blandade meningar om det här med MS Exchange support i Magic... någon som vet vad som gäller? Har Magic stöd för MS Exchange utan att man behöver installera någon tredjeparts programvara?
Postad 06 July 2009 - 09:51
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Sådant där retar livet ur mig. Det är så j-a snett att de erbjuder NYA kunder fina rabatter/subventioneringar, men om man redan är kund så är man inte värd vatten. Skall det verkligen behöva löna sig att säga upp sitt abb och sedan teckna ett nytt direkt? Arrogant.
Mja, det blir ju inte billigare ifall jag säger upp abbonemanget och tecknar ett nytt hos samma operatör, men det blir å andra sidan inte billigare/bättre för mig än en som byter till tre. Vad dom kan bjuda på är anslutningavgiftetc som även finns med vid förlägning. Det är en summa som kan förstås vid nytecknande/överflyttning, men knappast vid förlägning. Och att dom redan är billigast? Kul med så oinsatt butikspersonal...
Mja, men det där med anslutningsavgift och grejer känns det som att ingen betalar ändå. De är rätt så ivriga på att få nya kunder, men det är tydligen inte lika viktigt att behålla dem. Jo, jag funderade på att skratta honom i ansiktet när han sa så, eftersom det iaf för mig blir svindyrt att köpa den därifrån. Men jag orkade inte utan gick bara därifrån istället. Snacka med uppsägningsavdelningen och säg att du vill säga upp ditt abb och så säger du varför..
Dom brukar kunna ge bättre pris
Jo, det är lite det är lite det som är min plan nu.. Kanske inte ska vara så drastisk att prompt säga upp det, men iaf prata med nån som inte (förmodligen iaf) har fast lön som jobbar i butik. Telefonförsäljarna har förmodligen mycket mindre fast lön och går mer på provision, så dem är nog lite mer villiga att ge en en schysst deal. Annars lutar det nog åt att jag letar på ebay efter en telefon neråt 3kkr och ser mig om vilket abonnemang som är bäst för mig. Det kan nog bli det billigaste alternativet. Eventuellt kanske de är mer villiga att ge en bra rabbat på bara ett abonnemang på tre istället om jag säger att jag inte vill ha någon ny telefon.
Postad 06 July 2009 - 09:58
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Verkar vara lite blandade meningar om det här med MS Exchange support i Magic... någon som vet vad som gäller? Har Magic stöd för MS Exchange utan att man behöver installera någon tredjeparts programvara?
Magic ska ha Active Sync så du ska inte behöva nån tredjepart. På HTCs webbsida står det också, Choose Your Connections Take your inbox or inboxes with you wherever you go. HTC Magic makes it worry-free with easy account set up, multiple mailbox support and Microsoft® Exchange Server synchronization for email, calendar and contacts. Simply put, with HTC Magic, you can always keep your personal and office emails flowing.
Postad 06 July 2009 - 11:13
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1387 inlägg
Magic ska ha Active Sync så du ska inte behöva nån tredjepart.
På HTCs webbsida står det också,
jag vill påstå att detta är bara delvis korrekt. Jag försökte att få till activesync med min magic men det funkade inte helt. Det enda jag kunde få till var att den visade alla mappar och jag kunde skicka mail. Jag kunde aldrig få några mail i den. Fick alltid sync protocol error. Inga kalenderupggifter eller kontakter funkade heller. Läste sedan att man måste ha en specifik konf. på sin exchange server för att få det att funka. Exchange 2007 SP1 med en del andra inställningar.
Postad 06 July 2009 - 11:18
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1387 inlägg
Detta är inte sant, jag ringde och pratade med tre's kundtjänst och sa att jag var intresserad av en HTC Magic men jag hade ett år kvar på min nuvarande telefon. Det de kunde göra var att lösa mitt nuvarande abb. och förlänga med en ny telefon. Att lösa abb. skulle kosta ca 5000 kr vilket jag inte var beredd att ge. det slutade med att de kunda lösa abb. för ca 2000 kr. Det ska påpekas att jag spenderar än smärre förmögenhet hos tre varje månad men nog kan de alltid ge rabatter om de vill, kanske så har man större chans att få det om man ringer än om man går till deras affärer.
Postad 06 July 2009 - 20:45
Nummer3
-
Nummer3
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tog beslutet idag och gick och köpte en Magic! Känns helt rätt än så länge, har dock bara hunnit fippla med den i några timmar.
Men en sak som slår mig är hur fan man får in kontakterna i telefonen?? Enligt den lilla manualen som följde med skall det gå att importera från SIM kortet första gången man öppnar "Contacts". Detta måste jag ha missat och nu verkar det inte gå...
Någon som har idéer på hur detta kan göras???
Jag verkar även ha problem med att synka mot datorn... telefonen startar om sig hela tiden, skall det vara så??
Postad 06 July 2009 - 22:23
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Tog beslutet idag och gick och köpte en Magic! Känns helt rätt än så länge, har dock bara hunnit fippla med den i några timmar.
Men en sak som slår mig är hur fan man får in kontakterna i telefonen?? Enligt den lilla manualen som följde med skall det gå att importera från SIM kortet första gången man öppnar "Contacts". Detta måste jag ha missat och nu verkar det inte gå...
Någon som har idéer på hur detta kan göras???
Jag verkar även ha problem med att synka mot datorn... telefonen startar om sig hela tiden, skall det vara så??
Har du några kontakter sparade på simkortet då? Det är ju standard på dagens telefoner att spara kontakterna på telefonminnet... du får nog gå in i din gamla telefon och spara kontaktlistan till simkortet så kanske det funkar annars
Postad 07 July 2009 - 15:30
Nummer3
-
Nummer3
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Missade att man var tvungen att trycka på menyknappen. Nu funkar det finfint.
Måste säga att jag är väldigt nöjd så här långt. Bara man vänjer sig lite med hur man använder telefonen. Skriver just nu på min en dag gamla lur.
Någon som kan tippsa om bra apps från market?
Postad 07 July 2009 - 21:57
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Måste man alltså installera ett tredjepartsprogram för att att få det att fungera? I iPhone 3Gs funkar väl det med googlemaps, då verkar det ju konstigt om det inte skulle funka i android. Men google kanske är på g med en uppdatering!?
Visst finns Google Maps, men det är ju inget navigeringsprogram som kan navigera snabbaste vägen och beräkna en ny rutt osv om du kör en annan väg. AndNav2 är ju gratis och tar bara ett par sekunder att ladda ner så det är väl inget problem direkt.
Postad 12 July 2009 - 19:44
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Lite sent på det tyvärr, men ändå  Standard jag har varit med om att att de ger 50% rabatt på abonnemangsavgiften de första tre månaderna. Sist jag förlängde så sa säljaren ingenting, och jag tänkte inte på det heller eftersom jag var så inne på att få telefonen. Dock ringde jag till kundtjänst när jag kom hem och 5 minuter efter samtalet fick jag ett sms att de hade aktiverat rabatten, så stort kudos till kundtjänst. Stort fetsmisk till säljaren som inte påpekade detta.
Postad 13 July 2009 - 11:57
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Visst finns Google Maps, men det är ju inget navigeringsprogram som kan navigera snabbaste vägen och beräkna en ny rutt osv om du kör en annan väg. AndNav2 är ju gratis och tar bara ett par sekunder att ladda ner så det är väl inget problem direkt.
Man kan väl visst få vägbeskrivning i form av en pil och själva vägen utmärkt, dvs utan turn-by-turn anvisningar... eller?
Postad 13 July 2009 - 19:44
monodc
-
monodc
-
Användare
-
-
182 inlägg
Man kan väl visst få vägbeskrivning i form av en pil och själva vägen utmärkt, dvs utan turn-by-turn anvisningar... eller?
Ja. Man får en rutt utmärkt på kartan, med pilar. Men den räknar inte ut en ny rutt om du väljer en annan väg, som sagt, och den säger inte till dig innan eller när det är dags att svänga, vare sig via anvisningar (utöver redan tidigare nämnda pilar) eller via en röst. Tämligen usel som GPS för en bil, t.ex, men visst duger det om man är i en stad man inte hittar i och vill hitta närmaste kinarestaurang eller liknande.
Redigerat av monodc, 13 July 2009 - 19:45.
Postad 13 July 2009 - 22:36
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Ja. Man får en rutt utmärkt på kartan, med pilar. Men den räknar inte ut en ny rutt om du väljer en annan väg, som sagt, och den säger inte till dig innan eller när det är dags att svänga, vare sig via anvisningar (utöver redan tidigare nämnda pilar) eller via en röst. Tämligen usel som GPS för en bil, t.ex, men visst duger det om man är i en stad man inte hittar i och vill hitta närmaste kinarestaurang eller liknande.
Det var väl just det sistnämnda som efterfrågades? Vad ska man med en kompass till om man kör bil med en turn-by-turn gps? Känns onödigt att köpa ett navigationsprogram om man inte är i behov av det!
Postad 13 July 2009 - 23:14
monodc
-
monodc
-
Användare
-
-
182 inlägg
Det var väl just det sistnämnda som efterfrågades? Vad ska man med en kompass till om man kör bil med en turn-by-turn gps?
Känns onödigt att köpa ett navigationsprogram om man inte är i behov av det!
Jag har förmodligen inte greppat exakt vad det var som efterfrågades. Visst är det onödigt att köpa något om du inte har ett behov, men AndNav2 kostar inget. Kartan i Androids Google Maps vrider sig inte baserat på kompassen i telefonen heller, så det är drygt att använda den även när man knallar runt. Norr är altid överkant på skärmen, söder är alltid nederkant. Du ser bara din position i form av en blinkande blå prick, sedan får du själv lista utvilket håll pilarna pekar i förhållande till din position och beroende på i vilken riktning du färdas.
Postad 15 July 2009 - 18:25
Unregistered213ea8d0
-
Unregistered213ea8d0
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Är det ja som är dum i huvet eller vadå..?
Köpte mig en magic idag, o den är väl "sådär" än så länge, trodde faktiskt de skulle vara med nån penna till den? Men som ja förstår de så funkar en sånhär skärm inte ens med penna? För de går inte med naglarna iallafall..
O så borde de inte följt med nån skiva med programvara för datorn eller nått?
För kopplar ja ihop den med kabeln som följde med tror datorn de bara är en extern hårddisk, o de funkar inte ens som det..
Postad 15 July 2009 - 20:08
V1p3r
-
V1p3r
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Köpte mig en magic idag, o den är väl "sådär" än så länge, trodde faktiskt de skulle vara med nån penna till den? Men som ja förstår de så funkar en sånhär skärm inte ens med penna? För de går inte med naglarna iallafall..
För kopplar ja ihop den med kabeln som följde med tror datorn de bara är en extern hårddisk, o de funkar inte ens som det..
Kapacitiva skärmar som bland annat denna telefon använder fungerar inte med vanliga pennor. Det finns dock pennor att köpa, men det brukar inte behövas då telefonerna oftast är tänkta att användas med fingrarna.
Postad 15 July 2009 - 21:08
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Tanken med kapacitiva skärmar är framförallt att man slipper ha penna. Vad är det för mjukvara du vill installera på datorn? Vad skulle den göra? På vilket vis fungerar den inte som extern disk? Har du valt "mount" på telefonen uppe i notification bar'en? Och, som en lite dum fråga, köpte du telefonen helt som grisen i säcken utan att veta någon den?
Postad 15 July 2009 - 23:11
Unregistered213ea8d0
-
Unregistered213ea8d0
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Tanken med kapacitiva skärmar är framförallt att man slipper ha penna.
Vad är det för mjukvara du vill installera på datorn? Vad skulle den göra?
På vilket vis fungerar den inte som extern disk? Har du valt "mount" på telefonen uppe i notification bar'en?
Och, som en lite dum fråga, köpte du telefonen helt som grisen i säcken utan att veta någon den?
Mjo, ja förstår det. Men med stora fingrar blir det ofta väldigt fel, man får ju sikta brevid den bokstav man egentligen tänkt trycka på... Nej datorn säger bara att den inte finns typ, så nånting blir shall? Ja vet inte riktigt HUR den funkar helt än, men vad man har för program för o typ synka kontakter,mail,bilder,musik, allt sånt? O mja, läst en del på forumet + mobil's tidningstest. Va mer så att jag var in på telenor,för ja läst att de säljer den utan abb,för o få känna på den! O de hade precis fått in den, inte kopplat upp eller nå så stod o kikade lite, o säljarna va ju givetvis säljk*ta som as. Så blev på något vis ett billigt telenorabb, + telefon, 250kr i månaden typ =). Ska läsa lite mer om den, men försöka förstå hur allt funkar, hur jag får in nya program, väder app o sånt? Likaså så krånglar webläsarn lite, man får ju upp google först, skriver ja i något o vill söka där så händer INGENTING när ja klickar på sök, verkar inte börja ladda? Youtube däremot funkar klockrent =) Kan ni inte lista en del program o applikationer som rekomenderas starkt?
Postad 16 July 2009 - 09:51
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Mjo, ja förstår det. Men med stora fingrar blir det ofta väldigt fel, man får ju sikta brevid den bokstav man egentligen tänkt trycka på...
Nej datorn säger bara att den inte finns typ, så nånting blir shall?
Ja vet inte riktigt HUR den funkar helt än, men vad man har för program för o typ synka kontakter,mail,bilder,musik, allt sånt?
O mja, läst en del på forumet + mobil's tidningstest.
Va mer så att jag var in på telenor,för ja läst att de säljer den utan abb,för o få känna på den! O de hade precis fått in den, inte kopplat upp eller nå så stod o kikade lite, o säljarna va ju givetvis säljk*ta som as. Så blev på något vis ett billigt telenorabb, + telefon, 250kr i månaden typ =).
Ska läsa lite mer om den, men försöka förstå hur allt funkar, hur jag får in nya program, väder app o sånt?
Likaså så krånglar webläsarn lite, man får ju upp google först, skriver ja i något o vill söka där så händer INGENTING när ja klickar på sök, verkar inte börja ladda?
Youtube däremot funkar klockrent =)
Kan ni inte lista en del program o applikationer som rekomenderas starkt? 
Om du lägger telefonen på sidan så blir knapparna på det virtuella tangenbordet större. Ett tips om man har stora fingrar.
Postad 16 July 2009 - 11:19
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Mjo, ja förstår det. Men med stora fingrar blir det ofta väldigt fel, man får ju sikta brevid den bokstav man egentligen tänkt trycka på...
Har du kalibrerat tangentbordet? Du gör det i inställningarna, så att den kompenserar för hur "snett" du trycker (det varierar från person till person). Nej datorn säger bara att den inte finns typ, så nånting blir shall?
Du har inte valt "mount" på telefonen? Om du inte gör det kommer datorn inte fatta att det är en USB-disk. Du gör det i notifcation bar'en längst upp på skärmen på telefonen efter du har kopplat in USB'n. Ja vet inte riktigt HUR den funkar helt än, men vad man har för program för o typ synka kontakter,mail,bilder,musik, allt sånt?
Mail/kontakter/kalender körs direkt mot ditt google-konto, så det är bara att logga in på t.ex. GMail på din dator för att få tillgång till exakt samma data som på telefonen. Bilder och musik kopierar man bara, vanlig filhantering liksom. Om du vill köra t.ex. iTunes kan du ju alltid använda "sailing media sync" (googla efter det). Ska läsa lite mer om den, men försöka förstå hur allt funkar, hur jag får in nya program, väder app o sånt?
Via market place. Du kommer åt det bland dina program på telefonen. Likaså så krånglar webläsarn lite, man får ju upp google först, skriver ja i något o vill söka där så händer INGENTING när ja klickar på sök, verkar inte börja ladda?
Det problemet har jag aldrig hört talas om faktiskt. Kan ni inte lista en del program o applikationer som rekomenderas starkt? 
Vad är skillnaden på program och applikation?  Jag tycker att du ska nog vänta lite med att installera massa appar på den tills du lärt känna den lite bättre så blir nog din upplevelse inte lika... konstig  Obs, jag har själv ingen Android-telefon, men har lekt lite med tjejens HTC Magic.
Postad 16 July 2009 - 13:15
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Följer det inte med någon programvara (Sync etc)?
Jag funderar på en Magic eftersom verkstan troligen inte kommer att få ordning på min LG Arena.
Det som är intressant för mig är hurvida uppdateringar/firmware etc till telefonen fungerar.
Sköter telefonen det själv via Wifi/3G?
Är Android brandat på något sätt från Tre/operatör eller HTC så att uppdateringar från Google inte funkar utan man måste vänta på HTC? Suger bigtime isf, just det problemet jag har just nu med LG.
Redigerat av gaffakungen, 16 July 2009 - 13:16.
Postad 16 July 2009 - 13:30
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Följer det inte med någon programvara (Sync etc)?
Vad vill du synka? Kontakter, kalender och mail körs via ditt google-konto. Filhantering fungerar utmärkt. Det som är intressant för mig är hurvida uppdateringar/firmware etc till telefonen fungerar.
Sköter telefonen det själv via Wifi/3G? Är Android brandat på något sätt från Tre/operatör eller HTC så att uppdateringar från Google inte funkar utan man måste vänta på HTC? Suger bigtime isf, just det problemet jag har just nu med LG.
Google-brandade telefoner synkar trådlöst, andra beror på operatören/tillverkaren. Tre brandar/låser inte HTC Magic något, men vår version är heller inte Google-brandad. Så det är vänta på HTC som gäller. Dock får man pdf- och office-läsare och exchange-stöd på köpet istället.
Postad 16 July 2009 - 19:42
Unregistered213ea8d0
-
Unregistered213ea8d0
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Hmm okay, men G-mail? Måste man använda en annan mail, för o få den i mobilen då?
Har ju en hotmail adress, o en jobb-mail som ligger via nånting annat också, o dessa vill jag ju få in? Det ska väl gå vad jag har förstått, men jag vet inte vad jag ska ange för servertyp o sånt på mailen?
Sen finns de nån bra MSN app till magic? Som kan ligga i bakgrunden o va inloggad på msn precis som på windowsmobilerna?
Postad 16 July 2009 - 20:19
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Hmm okay, men G-mail? Måste man använda en annan mail, för o få den i mobilen då?
Har ju en hotmail adress, o en jobb-mail som ligger via nånting annat också, o dessa vill jag ju få in? Det ska väl gå vad jag har förstått, men jag vet inte vad jag ska ange för servertyp o sånt på mailen?
Sen finns de nån bra MSN app till magic? Som kan ligga i bakgrunden o va inloggad på msn precis som på windowsmobilerna?
Vad jag hört så ska det väl gå att få in "vanlig" mail förutom gmail i dessa lurar, men jag tycker att gmail är en sån överlägsen mailtjänst att jag vidarebefodrar alla min mail från andra addresser jag har till just den. Man har ju typ 7 Gig and counting till förfogande för inboxen, och man kan så att säga "ta över" ens andra addresser. Dvs det går att skicka från exempelvis din jobbmail ifrån gmail. Det går till och med att ställa in att den ska svara med samma adress som man fick mail ifrån osv osv... Det kan ju vara ett alternativ annars!
Postad 16 July 2009 - 20:32
Unregistered213ea8d0
-
Unregistered213ea8d0
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Vad jag hört så ska det väl gå att få in "vanlig" mail förutom gmail i dessa lurar, men jag tycker att gmail är en sån överlägsen mailtjänst att jag vidarebefodrar alla min mail från andra addresser jag har till just den.
Man har ju typ 7 Gig and counting till förfogande för inboxen, och man kan så att säga "ta över" ens andra addresser. Dvs det går att skicka från exempelvis din jobbmail ifrån gmail. Det går till och med att ställa in att den ska svara med samma adress som man fick mail ifrån osv osv... Det kan ju vara ett alternativ annars!
Ahh okay!  Det låter ju lagom smidigt faktiskt  Hmm nu hittade jag HTC SYNC programet, som låg i telefonen, de är installerat på datorn men de går verkligen INTE att få mobilen o datorn o synca varandra, datorn säger att det är frånkopplat, o mobilen säger att HTC Sync inte finns i datorn =S. Startat om flera ggr...
Postad 16 July 2009 - 20:42
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Ahh okay! Det låter ju lagom smidigt faktiskt 
Hmm nu hittade jag HTC SYNC programet, som låg i telefonen, de är installerat på datorn men de går verkligen INTE att få mobilen o datorn o synca varandra, datorn säger att det är frånkopplat, o mobilen säger att HTC Sync inte finns i datorn =S. Startat om flera ggr...
Har du valt HTC Sync-läget under "USB Connected" eller vad det nu står i notification baren? Där du kan välja mellan "mount" och "HTC sync" när du kopplar in USB. Och ja, det går köra andra mail också. Hur synken blir då beror på vilken sorts mail du kör. Det går t.ex. ansluta direkt till en exchange-server, eller vilken IMAP- eller POP3-server som helst (IMAP är att föredra över POP3 när man kan välja).
Postad 16 July 2009 - 21:04
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Vad vill du synka? Kontakter, kalender och mail körs via ditt google-konto. Filhantering fungerar utmärkt.
Nej, det var mer en generell undran. Jag kör Mac, så jag kommer isf att synca den via blåtand, så det kommer nog inte vara några problem för mig. Google-brandade telefoner synkar trådlöst, andra beror på operatören/tillverkaren. Tre brandar/låser inte HTC Magic något, men vår version är heller inte Google-brandad. Så det är vänta på HTC som gäller. Dock får man pdf- och office-läsare och exchange-stöd på köpet istället.
Sån skit som vanligt. Har det kommit någon Google-uppdatering så det är verifierat att den inte går att köra in på HTC-telefonerna? Eller uttalande från HTC eller liknande?
Postad 16 July 2009 - 21:05
Unregistered213ea8d0
-
Unregistered213ea8d0
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Har du valt HTC Sync-läget under "USB Connected" eller vad det nu står i notification baren? Där du kan välja mellan "mount" och "HTC sync" när du kopplar in USB.
Och ja, det går köra andra mail också. Hur synken blir då beror på vilken sorts mail du kör. Det går t.ex. ansluta direkt till en exchange-server, eller vilken IMAP- eller POP3-server som helst (IMAP är att föredra över POP3 när man kan välja).
Japp, har slagit på, telefon o datorn är ju sammankopplade såpass att jag kan lägga in filer o sånt i telefon, men o köra htc sync går icke! Dehär google talk, antar att de är googles svar på MSN. det går inte o synka dom också? Så att ja kan skriva i google talk,till mina MSN kompisar? Annars behöver ja få i nått bra msn  . Har tankat hem 2 olika, ingen av dom lyckas logga in..
Postad 16 July 2009 - 21:22
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Läste på lite om det här med uppdateringar. Stoppa mig om jag har fel  Om man har Google-branded så kommer man få löpande uppdateringar så fort Google släpper uppdateringar? Om inte så får man väntas till HTC själva släpper uppdateringar? Frågan är då om HTC kör en Android för alla HTC-mobiler eller om dom kör en specialare för Magic? Annars kommer ju uppdateringarna att sina ganska fort när HTC har tröttnat på telefonen. Det verkar vara olika beroende på Magic version, men den som Tre har är inte Google-branded utan HTC? Funkar market och liknande ändå? Dehär google talk, antar att de är googles svar på MSN. det går inte o synka dom också? Så att ja kan skriva i google talk,till mina MSN kompisar?
Annars behöver ja få i nått bra msn . Har tankat hem 2 olika, ingen av dom lyckas logga in..
Nej, Google Talk är ett eget nätverk helt skilt från MSN.
Postad 17 July 2009 - 00:06
Chickenkebab
-
Chickenkebab
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hej hej!
En liten fråga bara, hur uppdaterar man sin HTC magic? såg att de släppte andorid 1.5 för ett tag sen? spelar de någon roll om mobilen är "HTC.ad" eller "Vodafon.ad"?
Postad 17 July 2009 - 00:20
JRock
-
JRock
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej hej! En liten fråga bara, hur uppdaterar man sin HTC magic? såg att de släppte andorid 1.5 för ett tag sen? spelar de någon roll om mobilen är "HTC.ad" eller "Vodafon.ad"?
HTC Magic har Android 1.5 fabriksinstallerad.
Postad 17 July 2009 - 12:07
Unregistered213ea8d0
-
Unregistered213ea8d0
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
HTC Magic har Android 1.5 fabriksinstallerad.
Vore däremot grymt o få i samma som HERO kör med! såg på swedroid eller vad sidan hette, att man kunde uppdatera telefonen o få i det. Men ja får de fan inte o funka =( Dels förstår ja inte hur man snabb-botar den eller vad de kallade de, man skulle trycka bakåt o power? Sen blir de inte rätt i kommandotolken i datorn..
Postad 17 July 2009 - 13:55
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Mr_c, man måste "roota" telefonen och du blir av med garantin när du gör det. Det finns nog en viss risk för att du gör telefonen obrukbar om du inte har koll på vad du gör. Är du säker på att du vill pilla med telefonen på det viset?
Postad 17 July 2009 - 22:57
JRock
-
JRock
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Nu har jag rootat min telefon (går att kolla på paid apps med hjälp av Market Enabler).
Några tips på bra ROMs, typ den som finns i Hero?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|