Monitor Audio rx 6 och rx 8
978 svar till detta ämne
Postad 01 June 2010 - 17:52
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Det den gör är att den ställer volymen, inget annnat
Volymen blir mycket lägre med audyssey än vad de flesta TROR att den skall vara
-Oj, en expert...då ska jag inte käfta emot. Då ställer den väl in volymen fruktansvärt rätt?? Det jag vill ha sagt är att efter att ha kört Audessey XT låter rx8 + sub. mkt bra, har inte kunnat få till denna integrering utan detta hjälpmedel, som enligt mig gör stor skillnad. Rx8 har en mkt exakt bas, som lätt fördärvas av en illa integrerad sub.
Redigerat av Jörgen A., 01 June 2010 - 18:26.
Postad 01 June 2010 - 19:03
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
-Oj, en expert...då ska jag inte käfta emot. Då ställer den väl in volymen fruktansvärt rätt?? Det jag vill ha sagt är att efter att ha kört Audessey XT låter rx8 + sub. mkt bra, har inte kunnat få till denna integrering utan detta hjälpmedel, som enligt mig gör stor skillnad. Rx8 har en mkt exakt bas, som lätt fördärvas av en illa integrerad sub.
Använder du audyssey även med 2 kanal Jag har aldrig lyckats få en inställning med adyssey som passar för musik så jag kör alltid audyssey OFF vid 2 kanal, men det hade varit en önskan att kunna använda audyssey även för 2 kanal. Får väl köra en inställning tilll och se om det kan bli annorlunda. Vet att en del har fått köra ganska många gånger och flytta högtalare mellan körningarna för att få till det. Du kanske har haft en jäkla tur och fått till det direkt  Expert är jag dock inte. Jag har försökt läsa mig till så mycket jag kan om audyssey och vi har en fin tråd om det på forumet och det finns även en på avsforum som berättar en hel del. Men jag har som sagt aldrig fått ordning på mina egna grejor med hjälp av audyssey utan har fått ta till andra medel.
Redigerat av cedergren, 01 June 2010 - 19:06.
Postad 01 June 2010 - 21:30
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Använder du audyssey även med 2 kanal
Jag har aldrig lyckats få en inställning med adyssey som passar för musik så jag kör alltid audyssey OFF vid 2 kanal, men det hade varit en önskan att kunna använda audyssey även för 2 kanal.
Får väl köra en inställning tilll och se om det kan bli annorlunda. Vet att en del har fått köra ganska många gånger och flytta högtalare mellan körningarna för att få till det. Du kanske har haft en jäkla tur och fått till det direkt 
Expert är jag dock inte. Jag har försökt läsa mig till så mycket jag kan om audyssey och vi har en fin tråd om det på forumet och det finns även en på avsforum som berättar en hel del. Men jag har som sagt aldrig fått ordning på mina egna grejor med hjälp av audyssey utan har fått ta till andra medel.
Även jag har fått lära mig mick-placeringar m m Har efter ett antal kalibreringar fått till det. Några tips: Kör första mätningen från en sittplats i mitten, kör sen 2.a på sittsplatsen till vänster om mitten, 3dje till höger om mitten, 4.e vänster igen,5.e höger igen osv... till du mätt av så många platser du vill. Ha ej heller micken allt för nära bakväggen där basfrekvenserna är förstärkta, i såna fall kompenserar audessey detta, vilket gör att det kalibrerade ljudet blir för ljust & basfattigt. Audesseys kurva låter i mina öron för platt & kallt för musiklyssning i 2 kanaler, NAD´s egen kurva däremot låter mkt bättre - mer bas & fyllighet, får ett mkt exakt & tight basljud, men passar dock inte alla inspelninger - Jag kör t ex all vinyl helt analogt, vill inte blanda in digitala kretsar, tycker det låter bäst utan.
Postad 03 June 2010 - 17:15
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Och jag håller inte med... Har lyssnat på RX6 mot RX8. I fel rum kan jag hålla med om att den extra basen kan bli "besvärligare" med RX8. Men då finns det pluggar att stoppa i. Dvs du kan få en RX8 att spela mindre men du kan aldrig få en RX6 att spela större. Vad jag tycker är riktigt bra med RX6 är att dom spelar väldigt stort för att vara så små. vill man ha en riktigt liten högtalare är dom ett jättebra alternativ.
Jag uppfattar INTE RX8 som en basdominerad högtalare den spelar mindre bas på djupet än mina XTZ 99.36 och mindre lägre upp ska vi kalla det för "fet-basen" än mina B&W 683. Nu är mina RX8 inte inspelade ännu så mina ord är inte skrivet i sten, men än så länge är det så de lirar.
Då det är dåligt med kritik mot RX här i tråden, så skulle jag kunna önska lite mer just låga mellan/övre basen för mer "fett" ljud. Men tror det kan ev. kompenseras upp med NAD-elektronik på den biten. @ Donatello Är det du som avyttrar dina XTZ och B&W på Hifimagasinet? Då antar jag att RX8:orna gick segrande ur kampen? Du får berätta hur du kom fram till den ståndpunkten!
Postad 03 June 2010 - 17:22
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
@ Donatello Är det du som avyttrar dina XTZ och B&W på Hifimagasinet?
Då antar jag att RX8:orna gick segrande ur kampen? Du får berätta hur du kom fram till den ståndpunkten! 
ja,vi är många som undrar nu
Postad 03 June 2010 - 17:49
Unregistered34f60d33
-
Unregistered34f60d33
-
Användare
-
-
147 inlägg
Hur är Monitor Audio rx 6 jämfört med XTZ 99.36? Nån som lyssnat? Information uppskattas.
Postad 03 June 2010 - 20:16
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Hur är Monitor Audio rx 6 jämfört med XTZ 99.36? Nån som lyssnat? Information uppskattas.
Jag hade ett par XTZ 99.36 tidigare och nu äger jag istället ett par MA RX6! Båda har mycket bra diskant och mellanregister. 99.36 spelar betydligt djupare bas än RX6, men den kändes lite svårt att få till riktigt bra... i alla fall i mitt vardagsrum. Hur jag än grejade så spelade registrena inte riktigt i fas hos mig, basen var alltid lite lätt fel jämfört med resten av högtalarna och ville dominera. Så för mig var det ett klockrent byte, men det kan vara helt annorlunda för någon med ett lyssningsrum som ser annorlunda ut. RX6 känns i alla fall som betydligt mer lättplacerad. Inte speciellt kinkig på att stå nära bakväggen. XTZ behöver massor av luft bakom högtalaren för att kännas helt korrekt. Se till att du har möjlighet till det om du vill gå på XTZ. Jag hade inte riktigt den möjligheten, då skulle de ha fått stå mitt på golvet...
Postad 03 June 2010 - 21:40
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
@ Donatello Är det du som avyttrar dina XTZ och B&W på Hifimagasinet?
Då antar jag att RX8:orna gick segrande ur kampen? Du får berätta hur du kom fram till den ståndpunkten! 
Jepp, kan inte ha 3st högtalarpar kvar längre. Har dessutom hunnit köpa hus så pengarna behövs till... ja det finns många projekt att placera dem i som husägare... Håller på och testar fortfarande... Har varit bortrest i 1,5 veckor och bara varit hemma i 2 dagar varav den ena har jag jobbat hela dan. Har dock efter jag gjorde en ganska seriös testning provade att byta kablar mellan högtalarna för att eliminera ev. skillnader insåg att fasen vad skillnad det var vilka kablar som användes! Gav olika resultat beroende på vilka som användes. Så jag fick ta och sätta igång och skala mina nyinhandlade Supra-kablar (och de blev ytterligare en förändring jämfört med de två jag körde med innan!) så jag måste göra om hela testet där högtalarna får exakt samma förutsättningar, får helt enkelt springa bakom och byta mellan dem istället för att köra dubbelt från förstärkaren. Har dock lite problem med att få tiden att räcka till då man måste jobba ibland, samt skall sjunga på ett dop och ett bröllop i helgen, så jag vete sjutton hur jag skall få ihop det tidsmässigt. För att inte skapa någon kabeldebatt här i tråden vill jag bara säga att jag INTE är någon kabelförespråkare utan blev ganska förvånad att det var sådan skillnad mellan Claes Ohlsson, Monster Cable och Supra Classic. Och här snackar vi inte någon placebo-effekt. Som fakta bör nämnas att de var olika tunna och hade olika längder och kan vara det som gör att de låter olika inte själva märkena eller materialen, den debatten går jag inte in på utan bara konstaterar att de låter olika och därför skall jag använda samma kablar dvs de som är bäst till samtliga högtalare vid test. Gör om, gör rätt...
Postad 05 June 2010 - 08:28
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Då kan jag säga att jag har "lyssnat klart"!
Och är redo att skriva mina omdömen.
Blir dock inte förrän mina objekt är sålda. Inte för att dom är dåliga, tvärt om, utan bara så man inte sågar av grenen man sitter på bara för att man tänker framföra kritik i båda riktningar.
Såå... Hjälp mig nu att få lite mer yta här i hemmet, så skall jag dela med mig av mina intryck (många som väntar på dem har jag förstått via pm osv)
Postad 18 June 2010 - 18:33
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
En fråga om invinkling av RX6 och RX8.
Vinklar ni in högtalarna mot lyssningspositionen?
Om ja, hur mycket vinklar ni in?
Själv velar jag hit och dit med mina RX6. Men just nu har jag 210 cm mellan högtalarna och en invinkling på 3 cm.
Hade RX1 tidigare och då spenderade jag ett par timmar med att hitta den bästa positionen för högtalarna, vilket jag egentligen också borde göra med mina RX6:or men har inte orkat ta tag i det. Bästa positionen för RX1 var med diskanten riktade rakt mot öronen, i mitt rum. Just nu är invinklingen betydligt mindre på RX6.
Postad 18 June 2010 - 18:53
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Har också funderat lite på detta med invinkling. Borde det inte vara så pass att när man sitter i sweetspot så ser man bara fronten? dvs ingen av sidorna. Borde ju rent spontant vara den perfekta vinkeln? Eller?
Själv har jag inte fullt så mkt vinklat utan ser insidan på högtalarna. skall man försöka sig på några cm-mått så om man tänker sig en rät ursprungslinje så är ena hörnet ca 5 cm framför den.
Spridningen är annars mkt bra på RX. Så särskilt känsliga är dom inte även om man naturligtvis vill ha bästa möjliga förutsättningar.
Postad 18 June 2010 - 19:04
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Det där med invinkling beror ju väldigt mycket på vilken högtalare man har och hur den är konstruerad har jag märkt. Hade ett par Dali 6006 för ca 10 år sedan och de var konstruerade för att stå helt rakt utan att vinklas in. Lät faktiskt riktigt dåligt när man försökte vinkla in dem lite. Jag vet dock inte hur och varför Dali hade gjort som de gjort.
Om man sitter i sweetspot brukar kraftig invinkling ge ett bra stereoperspektiv men på en viss bekostnad av spridningen. Känner ibland att man tappar lite i storleken på ljudbilden om man vinklar in för mycket. Men du har rätt i att RX är bra på att sprida en rätt så stor ljudbild så de kanske är mindre beroende av att behöva vinklas in?
Postad 19 June 2010 - 10:36
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Om man sitter i sweetspot brukar kraftig invinkling ge ett bra stereoperspektiv men på en viss bekostnad av spridningen. Känner ibland att man tappar lite i storleken på ljudbilden om man vinklar in för mycket.
Håller med. Därför jag inte har vinklat in mer än vad jag har gjort. Jag tycker det dessutom är rätt trevligt när det går att lyssna även utanför sweetspot. dvs där jag faktiskt oftast befinner mig. Och där tycker jag RX gör ett riktigt bra jobb.
Postad 19 June 2010 - 10:40
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Själva poängen med invinkling är väl bland annat att bredda just sweetspot?
Postad 19 June 2010 - 14:08
Unregistered32db02f3
-
Unregistered32db02f3
-
Användare
-
-
160 inlägg
jag vinklar in så att jag ser insidan av bägge högtalarna när jag sitter i lysningsposition. det ger bra ljud både när man sitter i bästa position men även om man är någon annanstans i rummet.
Postad 23 June 2010 - 15:34
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Lånar tråden en sväng. Sitter just nu med en setup som ser ut så här:
*Front - RS1
*Center - RSLCR
*Rear - Radius 45
I film så beter sig mina radius 45'or ok, men saknar lite punch i dem, speciellt i flerkanals musik och nyare filmer. Frågan är om jag ska satsa på ett par nya rx1'or och flytta bak rs1, alternativt skaffa ett par Monitor Audio Bronze BRFX ?
Postad 23 June 2010 - 16:12
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Min tolkning av användar- samt butikssvar på närmast identiska frågor så skall RXFX sen BRFX vara det absolut bästa valet pga sin eminenta spridning. Dvs BRFX skulle vara ett bättre val än RX1 t.o.m även om man hade allt annat i RX-modellen.
Radius 45 har jag ingen aning om annat än att jag letar efter beg. vita sådana pga. storleken. Låter dock lite illa med dina kommentarer om dem.
Postad 23 June 2010 - 16:20
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Min tolkning av användar- samt butikssvar på närmast identiska frågor så skall RXFX sen BRFX vara det absolut bästa valet pga sin eminenta spridning. Dvs BRFX skulle vara ett bättre val än RX1 t.o.m även om man hade allt annat i RX-modellen.
Radius 45 har jag ingen aning om annat än att jag letar efter beg. vita sådana pga. storleken. Låter dock lite illa med dina kommentarer om dem.
Radius 45 är riktigt bra, om man nu ska ha dem enbart för omgivnings ljud, jag saknar dock lite "unntz" i dem, de spelar dock rent och fint. Funderar på att köra 7.1 brfx + radius 45 bak
Postad 23 June 2010 - 16:52
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Förstår vad du menar, har tidigare haft både sub/sat paket och fullrange. Det var ändå skapligt stor skillnad med fullrange även bak.
Menar du att du skall köra BRFX på alla högtalare? rekommenderas inte att ha sådana fram i så fall. Där skall man ju höra varifrån ljudet kommer.
Postad 23 June 2010 - 20:55
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Förstår vad du menar, har tidigare haft både sub/sat paket och fullrange. Det var ändå skapligt stor skillnad med fullrange även bak.
Menar du att du skall köra BRFX på alla högtalare? rekommenderas inte att ha sådana fram i så fall. Där skall man ju höra varifrån ljudet kommer.
Neee, enbart som bakhögtalare.
Postad 01 July 2010 - 22:29
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Då har jag efter mycket om och men lagt upp min jämförelse mellan XTZ 99.36, B&W 683 och Monitor Audio RX8 här i mitt galleri: https://www.minhembi...natello/283900/
Postad 02 July 2010 - 08:49
Unregistered656e91dd
-
Unregistered656e91dd
-
Rookie
-
3 inlägg
RX6 och Audion Silver Night (modell 90-talet) 300B rörtriod 2x10Watt
Vad tror ni om den kombinationen? Nån som kör trioder med RX6 och kan berätta erfarenheter?
Spelar nu på stativarna Audiovector M1 signatur + DacMagic + xbmc live linux HTPC.
Sub: REL strata 3
Ett 5.0 system i RX-serien i EK är det jag suktar efter
Postad 02 July 2010 - 10:46
ztorm
-
ztorm
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ni som äger ett par rx6 eller rx8 vad kör ni för förstärkare? Läst att dom ska vara lättdrivna men tänkte höra lite vad gemene man har valt.
Är själv student och efter sommaren är slut så blir det ett par RX8 men har inte hittat "min" förstärkare
EDIT: Såg att SR6005 från Marantz kommer ut snart, ett minus med bara två hdmi ut.
Redigerat av ztorm, 02 July 2010 - 11:04.
Postad 02 July 2010 - 12:29
Unregistered32db02f3
-
Unregistered32db02f3
-
Användare
-
-
160 inlägg
Ni som äger ett par rx6 eller rx8 vad kör ni för förstärkare? Läst att dom ska vara lättdrivna men tänkte höra lite vad gemene man har valt.
Är själv student och efter sommaren är slut så blir det ett par RX8 men har inte hittat "min" förstärkare 
EDIT: Såg att SR6005 från Marantz kommer ut snart, ett minus med bara två hdmi ut. 
Integra 50.1 och är supernöjd.
Postad 02 July 2010 - 20:35
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Jag kör med Onkyo TX-NR5007, låter mycket bra
Postad 03 July 2010 - 09:06
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Använder en Cayin 153B som har rätt mycket kraft, men har även testat mina RX6 med bl.a. Cambridge 550A och det fungerade också utmärkt. De verkar vara ovanligt lättdrivna vilket förenklar förstärkarvalet.
Postad 03 July 2010 - 12:57
ztorm
-
ztorm
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag kör med Onkyo TX-NR5007, låter mycket bra 
Satt själv och kika på Onkyo TX-NR3007 , gillar Onkyos lite extra finesser. Skulle du säga att TX-NR5007 har några nackdelar? Funktioner som inte är riktigt färdigutvecklade? Cayin153B ser riktigt stilig ut designmässigt.  Kärringen skulle bli glad ifall den var så liten
Postad 03 July 2010 - 20:02
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Skulle du säga att TX-NR5007 har några nackdelar? Funktioner som inte är riktigt färdigutvecklade?
Jag har ej märkt av några nackdelar än så länge iaf (var endast lite klickljud när jag fick hem den, men det fixade firmwaren). Dock så har jag bara använt den till film och tv-spel mestadels av tiden (ej vanlig 2-kanal). Den har grymt dynamiskt bioljud enligt mitt tycke.
Redigerat av Bigrauk, 03 July 2010 - 20:03.
Postad 05 July 2010 - 23:20
ztorm
-
ztorm
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Köpte mina RX8 idag samt en i samma serie center men har fortfarande inte valt en förstärkare.. nissen i butiken menade på att Onkyo TX-NR3007 skulle vara för "klen" för denna setup?
Vad säger ni?
tack på förhand.
Redigerat av ztorm, 06 July 2010 - 00:41.
Postad 06 July 2010 - 07:57
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Köpte mina RX8 idag samt en i samma serie center men har fortfarande inte valt en förstärkare.. nissen i butiken menade på att Onkyo TX-NR3007 skulle vara för "klen" för denna setup?
Vad säger ni?
tack på förhand.
Själv skulle jag säga pajas till säljaren......han vet inte vad han snackar om. Du kan lugnt och tryggt köpa Onkyon vad kraft beträffar.......det är ju en av de mest resursstarka förstärkarna i normalklassen.
Postad 06 July 2010 - 08:02
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Jag har en Onkyo 803 och den har inga som helst problem att driva mina RX8.
Postad 11 July 2010 - 16:45
Tobias_
-
Tobias_
-
Rookie
-
3 inlägg
Vad säger ni?
tack på förhand.
Jag kör precis den kombon och jag har en viss tid saknat basen i musiken så idag när semestern äntligen är igång så orkade jag testa bi-amp (bi-wire) för jag läste någonstans att stärkaren var för "klen" för att driva som normal/btl.. (!?). Två högtalarsladdar senare så har jag min bas igen! /T
Postad 11 July 2010 - 16:56
Unregistered34f60d33
-
Unregistered34f60d33
-
Användare
-
-
147 inlägg
fick beslutsångest då jag skulle beställa xtz 99.36 idag och tittar nu på rx6 eller rx8. lutar mest till rx8 nu då jag inte vill ångra mig sen. räcker en marantz pm-7003 för att driva rx8 elelr blir den för klen?
måste tacka donatello för högtalar testet också. var länge inne på xtz men har ej möjligheten att ha dom långt ifrån väggen och inspelningstiden var visst mycket länge på xtz medans ma rx8 lät bra direkt ur kartong.
Postad 11 July 2010 - 23:40
ztorm
-
ztorm
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Står själv med ett par RX8 och inväntar Onkyos TX-nr3007.. blir spännande
Postad 15 July 2010 - 18:18
Unregistered1564a860
-
Unregistered1564a860
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Har precis skaffat ett par RX8 som spelas tillsammans med Rotel RSP-1066 försteg och Rotel RMB-1048 slutsteg. Vad tror ni om denna kombinationen?
Anledningen till att jag frågar är att två av kanalparen i slutsteget verkar mer eller mindre ge upp. Så jag står i valet eller kvalet om reparation eller byte.
Tacksam för tips och åsikter.
Postad 15 July 2010 - 18:23
krillin
-
krillin
-
Amatör
-
-
60 inlägg
fick beslutsångest då jag skulle beställa xtz 99.36 idag och tittar nu på rx6 eller rx8. lutar mest till rx8 nu då jag inte vill ångra mig sen. räcker en marantz pm-7003 för att driva rx8 elelr blir den för klen?
måste tacka donatello för högtalar testet också. var länge inne på xtz men har ej möjligheten att ha dom långt ifrån väggen och inspelningstiden var visst mycket länge på xtz medans ma rx8 lät bra direkt ur kartong.
Jag har en pm7003 och den driver mina utan problem.
Postad 18 July 2010 - 12:14
tburstrom
-
tburstrom
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hallå.
Nyss införskaffat ett par RX8or tillsammans med Marantz 6004, en snabb fråga angående inspelning och ljudvolym.
Vad jag förstått så bör man inte spela allt för högt när man håller på att spela in högtalarna, just nu spelar jag på -25db ungefär, är det för högt?
Postad 18 July 2010 - 12:27
Schweppes
-
Schweppes
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Postad 18 July 2010 - 12:30
tburstrom
-
tburstrom
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Så jag kan lika gärna spela max på förstärkaren?
Inte för jag har planer på det, men det låter inte som någon höjdare när grejerna är nya.
Postad 19 July 2010 - 08:43
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Spela in högtalarna på den nivå du tycker känns bra för dig! Absolut max på förstärkaren kan man ju i och för sig undvika. Det som gäller är ju att ge dem mycket speltid så att de börjar låta som de ska, det görs ju enklast på en volymnivå som är trevlig för öronen också!
Ett tips för RX-ägare:
Jag har ett par RX6 och de är ju ganska låga. Jag har experimenterat med att höja upp de främre spikarna på högtalarna. Nu står fronten en halv centimeter högre än bakdelen, vilket gör att ljudbilden i min sweetspot blev betydligt bättre hemma hos mig! Ett ganska enkelt tweak att experimentera med eftersom RX serien har så bra justerbara spikes!
Postad 21 July 2010 - 23:08
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Hej,
Har precis skaffat ett par RX8 som spelas tillsammans med Rotel RSP-1066 försteg och Rotel RMB-1048 slutsteg. Vad tror ni om denna kombinationen?
Anledningen till att jag frågar är att två av kanalparen i slutsteget verkar mer eller mindre ge upp. Så jag står i valet eller kvalet om reparation eller byte.
Tacksam för tips och åsikter.
Har själv kombinationen MA och rotel och jag tycker det låter riktigt bra. Jag har dock ett par äldre GR60 i kombination med RSX-1058 men tycket att det borde likna ljudet i din anläggning ganska mycket. RX8 är ju ganska lätta att driva så jag tror du ska sikta på andra förbättringar och laga steget om kostnaden är rimlig.
Postad 01 August 2010 - 19:27
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Har precis köpt mig Radius 45HD som surrounder till mina befintliga RX8 och RX-center. (får hem dom imorgon. Kommer dock kanske inte att kunna testa dem pga mitt uppe i en flytt.)
Vad tror ni om det? Blir det mindre bra eller kommer det t.o.m funka bra klangmatchningsmässigt?
Köpte dom i stort sett mest för storleken och utseendet som matchar RX-serien i vitlack. (samt så klart att de är Monitor Audio). Dvs har aldrig lyssnat på dem.
Redigerat av Unregistered0c078b54, 01 August 2010 - 19:28.
Postad 31 August 2010 - 14:49
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Hej!
Jag har följande idag :
Audio Pro Black Vector v1
XTZ W10 av äldre modell
Nu vill jag byta ut de bakre Pioneer högtalarna, kan Monitor Audio Bronze BR FX passa in i systemet?
Postad 31 August 2010 - 14:54
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Nu vill jag byta ut de bakre Pioneer högtalarna, kan Monitor Audio Bronze BR FX passa in i systemet?
Vad har det med RX6 och RX8 att göra?
Postad 31 August 2010 - 15:23
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Vad har det med RX6 och RX8 att göra?
Aha, ja bra fråga. Denna diskutionen var knuten till Audio Bronze BR FX så därför tänkte jag inte mer på det, men då blev det alltså fel.
Postad 31 August 2010 - 17:21
Unregisteredee22ca6a
-
Unregisteredee22ca6a
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har någon testat att driva RX6 eller RX8 med
?
Om så är fallet, vad blev det för resultat?
Postad 16 September 2010 - 11:34
Unregisteredee22ca6a
-
Unregisteredee22ca6a
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Postad 19 September 2010 - 11:59
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Har någon testat att driva RX6 eller RX8 med
?
Om så är fallet, vad blev det för resultat?
Tyvärr kan jag bara säga hur det blir med en Onkyo 606 för det är vad jag har. Resultatet är mycket bra enligt mig.
Postad 20 September 2010 - 18:57
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Jag kan mycket väl tänka mig att det låter bra med 607:an, men du kan garanterat få ut mycket mer ut högtalarna med en bättre förstärkare.
/Ash
Postad 25 September 2010 - 10:54
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Har äntligen hittat en sub. som matchar rx8 perfekt!!!!
Kan rekommendera Sunfire True Subwoofer Eq Signature.
Ger rx8 all den fysiska tyngd de saknar dvs den som trycker till i bröstkorgen. Köpte mest för 5.1, men blev mkt mkt överraskad när jag provade 2.1 - presterar lika bra med musik som film
Så, vill ni ha en sub som är snabb nog att hänga med rx utan att släpa den mista, är detta ett riktigt hett tips.
Att köra med rumskalibrerad bas är riktigt grymt,( inte alls som att spela musik kalibrerad med audyssey - som är riktigt tråkigt) kan spela hur högt som helst utan att rummet spökar, bara riktigt tight tung bas.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|