Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Mede8er MED500X/MED400X Mini *

533 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mede8er MED500X (Mediaspelare) 6 9.499998 (17) Inga priser
Mede8er MED400X (Mediaspelare) 4 7.166666 (5) Inga priser
Mede8er MED500X 1TB (Mediaspelare) 6 (0) Inga priser
Mede8er MED500X 2TB (Mediaspelare) 6 (0) Inga priser
Mede8er MED500X2 (Mediaspelare) 1 8.874998 (7) Inga priser
Mede8er MED400X2 (Mediaspelare) 2 9 (4) Inga priser
Mede8er MED1000X3D (Mediaspelare) 6 7.25 (3) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 18 November 2011 - 14:41

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Hej en dum fråga kanske, men ska man tilldela en fast ip adress från Mede8er i routern och isf var ska den läggas ?

Läste det i AC Ryan tråden o blev osäker om det ska vara så. Stod något om tilldela mac adressen ett fast ip nommer.
:wub:

Jag kör med tilldelad adress och det har aldrig strulat (trådat).

Postad 18 November 2011 - 15:40

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

Jag kör med tilldelad adress och det har aldrig strulat (trådat).

Du har alltså tagit mede8er mac och ip nummer och slängt in den i din router ?

Postad 18 November 2011 - 15:44

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Du har alltså tagit mede8er mac och ip nummer och slängt in den i din router ?

Nepp, kanske skulle ha skrivit dynamisk adress.

Postad 18 November 2011 - 15:54

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

Nepp, kanske skulle ha skrivit dynamisk adress.

Blir ej klokare ...... JAg kör med trådat nätverk jag också , men något strular ibland. Är jag i tex favoriter
och går till libary och sen tillbaka till favoriter kan det ploppa upp att jag måste logga in , eller så har mapparna
försvunnit. Ibland kommer det upp att "folder missing" typ. KAn det vara en bugg ??

Postad 19 November 2011 - 08:26

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN!! V2 firmare för alla med x2 maskiner!!

ChangeLog -- v2.0.0
1. New V2 GUI
2. New Mede8er XML Movie Jukebox with 5 View Styles and Parental Control.
3. New User Customized Background function - User can use own background JPG images for GUI
4. New Skin function -- Users will be able to download community devleoped skins for X2
5. New Auto View Function
6. NEW -- Audio button shortcut to Audio Player 'Now Playing'
7. New customize GUI and SUBTITLE text based fonts (loaded into flash memory)
8. New Boot to Favourites function
9. Added support for PGS subtitles in MKV files
10 Added support for external vob/sub subtitles
11. Added Icelandic Launguge to GUI
12. Added Manual IP Setup for WiFi
13. Added HDD Size/Free Space added to Setup Menu
14. Fixed Internet Browser not displaying mouse curser
15 Fixed PCIe WiFi not booting up in conjuction with large size internal HDD
16. Fixed read NTFS only internal HDD
17. Fixed read issue on some HDD brands
18. Improved SRT subtitle image quality
19. Fixed external set sub with bracked extension after file name eg name[NL].srt or name.(NL).srt
20. Fixed limit of subtitles in one folder
21. Fixed SPDIF Passthrough when X2 does not have internal EDID info
22. Fixed crash caused by some characters in mp3 tag when doing a scan.
23. Fixed pause/play problem with DTSMA on some Pioneer Amp models
24. Fixed General Bugs and functionality
25. Fixed crash when opening BDISO with unsupported BD Menu

Transmission BT - Currently updating from V2.13 to V2.42 and this will be ready early next week. It must be noted that if you have pending downloads you should complete these first in V1.0.3 before updating as the new version uses different directories.

Investigating
1. Login to Picasa account
2. Vobsub not working if made with mkbmerge 4.9.1
3. LPCM - 6CH AAC Loosing Center channel when skipping forward/back

Länkar:

Officiell tråd på Mede8erforum:
http://www.mede8erfo...hp?topic=7045.0

Demo på nya jukeboxen:
http://www.mede8er.c...V2_firmware.mp4

OBS!

Det är "Emergency update" metoden som gäller, läs nogrannt!

Redigerat av Kanelbulle, 19 November 2011 - 08:31.

Postad 21 November 2011 - 09:33

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Hej alla

Kan säga att Med500x2 klarar nästan en mkv film på ca 60gb med DTS-HD
hos mig. Det lagger något lite ibland , men då var det fler i familjen som hade
internet på. Det får väll vara ganska godkännt eller hur :)

Postad 21 November 2011 - 18:08

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
shit fan va nice asså ... hehe låter så skönt , klarar nästan en mkv på 60gb :)

funderar på den eller dune d1 ...

Postad 22 November 2011 - 19:52

Unregistered523fea1a
  • Unregistered523fea1a
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Funderar på en 500x2, fungerar inbyggda undertexter i en mkv?
Exempelvis om jag gör en dvd till mkv och behåller undertexter, eller kör en xvid med lösa subs till mkv?

Postad 29 November 2011 - 19:04

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Kanelbulle:

Ja....eller igentligen är det han som ska streama från min nas på mitt nätverk

Har själv en mede8er och det funkar hur bra som helst att streama från min nas på mitt eget nätverk

Men nu vill polaren med sin mede8er streama från min nas , problemet är att vi som sagt sitter på olika nätverk

Postad 05 December 2011 - 12:47

Yavillha
  • Yavillha
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
webbhallen har bra pris på MED500X2 idag. http://www.webhallen...ass=julkalender

Redigerat av Yavillha, 05 December 2011 - 12:47.

Postad 07 December 2011 - 22:27

gussund
  • gussund
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kanske redan har avhandlats, men nu finns det en app i applestore (M8 Remote) för fjärrstyrning av Mede8er:n.

Har precis laddat ner (15kr), men inte hunnit testa...

Postad 08 December 2011 - 08:07

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Kanske redan har avhandlats, men nu finns det en app i applestore (M8 Remote) för fjärrstyrning av Mede8er:n.

Har precis laddat ner (15kr), men inte hunnit testa...

Släng gärna ihop en kort recension av vad du tycker om den när du testat lite.

Postad 11 December 2011 - 23:07

gussund
  • gussund
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ang M8 Remote

Har inte hunnit försöka sådär jättemycket, men hittills har jag inte lyckats ansluta till Mede8er:n. Man ska ange Ip-adress samt port-nr. Portnummret står tydligen på 1024 som default, så det borde alla ha om man inte har ändrat det aktivt. Vet inte varför jag inte får till det, möjligen är det för att jag inte har ett fast IP-nummer?

Postad 12 December 2011 - 07:29

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Har du inte fast ip på din mede8er?

Postad 14 December 2011 - 13:59

gussund
  • gussund
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nope. Inte fast ip

Fick den dock att fungera när jag hade satt remote control till ON. <_< App:en fungerar i princip som en vanlig frjärrkontroll...och gör det bra. Känns dock lite meningslöst eftersom den inte ger något extra. Man måste ju t.ex fortfarande slå på TV:n om man vill välja musik. Den enda stora fördelen jag kan se skulle vara för den som har Mede8er:n i ett annat rum än TV:n eftersom den alltså styr via WiFi.

http://www.m8remote.com/

Redigerat av gussund, 14 December 2011 - 14:01.

Postad 19 December 2011 - 14:14

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
Är det någon funktion som kräver att man har en disk i maskinen, för det skiljer inte så jättemycket på pappret mellan 400x2 & 500x2 förutom att 500x2 kan ha en hdd i.

Postad 20 December 2011 - 09:17

thebill
  • thebill
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej,

nu kommer kanske en dum fråga.. Har varit inne på en Boxee, men fick denna rekommenderad. Skall huvudsakligen köra mkv filer, men hade gärna sett möjligheten att köra SF anytime för att kunna hyra film. Hur ser det ut på den fronten?

Tack så länge!

Postad 20 December 2011 - 21:59

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Är det någon funktion som kräver att man har en disk i maskinen, för det skiljer inte så jättemycket på pappret mellan 400x2 & 500x2 förutom att 500x2 kan ha en hdd i.

Man behöver ingen hårddisk. Det enda som skiljer är att MED400X2 saknar vissa utgångar. Kanske bara optisk ljud ut som saknas förresten. Och MED400X2 saknar fläkt :)

/V-man

Hej,

nu kommer kanske en dum fråga.. Har varit inne på en Boxee, men fick denna rekommenderad. Skall huvudsakligen köra mkv filer, men hade gärna sett möjligheten att köra SF anytime för att kunna hyra film. Hur ser det ut på den fronten?

Tack så länge!

Inga play- eller filmkanaler finns. Ingen aning om det är på väg.

/V-man

Redigerat av Unregistered7e1dc52c, 20 December 2011 - 22:00.

Postad 23 December 2011 - 12:46

Unregisteredfc7393a8
  • Unregisteredfc7393a8
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har sett att någon tidigare frågat om t.ex. MED500X2 lider av 2 sekundersbuggen, d.v.s. att den är tyst de första sekunderna av MP3-filer. Detta gäller ju t.ex. Xtreamer Sidewinder och vissa andra Realtekbaserade spelare. Jag har dock inte sett något svar från någon som vet. Jag förstår att de flesta använder enheten för filmer, men att testa med några musikfiler skulle inte ta många minuter. Jag skulle vara mycket intesserad av att höra om detta.

Redigerat av Unregisteredfc7393a8, 23 December 2011 - 16:16.

Postad 28 December 2011 - 21:57

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Funkar det att streama någon form av 3d filmer med 500x2 spelaren?

Postad 30 December 2011 - 18:26

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
Hmm, nån som får Yamj att fixa att man har sina filmer på flera diskar, för mig verkar den envisas med att skriva över index filen när jag scannar av disk 2?

Postad 30 December 2011 - 18:31

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
Ny Firmware har de också släppt, dags att sluta fira jul o posta sånt här Kanelbullen :)

http://www.mede8erfo...pic,7561.0.html

Förresten fick jag hem min i förrgår eller nåt sånt :P

Changelog -- V2.0.3. - 23 Dec 2011

1) Added 'Safely Remove Devices' on Devices Page -- Beta. --- To use the Safely Remove USB Drives function navigate to the ‘Devices’ page and press the Green Button on the Remote. A new page will be launched with a drop list of available USB drives that can be dismounted. Select the drive you want to dismount and press ‘Enter’ and X2 will then Safely remove the drive. Note: USB Drives that are being read from or written to in Samba Nas mode will not be dismounted. This functionality is currently in development.
2) Fixed LPCM problem of loosing center channel when skipping and changing chapters
3) Fixed m3u Playlist icon image
4) Update 'Set to Skin' Functionality
5) General Bug fixes

Emergency Procedure
Download the latest Mede8er Firmware from www.mede8erforum.com. UnZIP or UnRAR or join with HJ Split and will find one file named install.img. Copy this file to the root directory of a Flash Drive. Plug the flash drive into the Mede8er. Unplug the power to the X2. Plug the power jack back in and hold the ON/OFF button on the Mede8er (not the remote) down for 15sec and then release. After the firmware has been checked (+-5-10sec) it will start to update. You will see the update progress on your TV. Do not remove power during the Firmware Update procedure .

PASSWORD PROTECT NETWORK SHARES -- NAS SETUP
Use the My_Shortcuts method as shown in this demo http://www.mede8er.c...d_Shortcut.html
PUBLIC SHARES -- PC / NAS
Username: Guest
Password: Guest
IP: xxx.xxx.xx.xx

MP3 EMBEDDED COVER ART
MP3 Embedded Album Art should be re-sized for correct and fast system operation. You can use this program but please note that Mede8er does not offer support on third party software.
http://www.mede8er.o... Sizer v2.1.rar

TEASER DEMO
http://www.mede8er.c...V2_firmware.mp4

Backdrop Demo
http://www.mede8er.o...rop_Samples.rar

Skin Demo
http://www.mede8er.o...s_JLH_19Nov.rar
Remember to reboot your X2 after Setting a new skin

For those who do not have Y2M / Thumbgen xml data I suggest you download this demo to see the true power of the X2
Small Demo --- http://www.mede8er.o...ort_Version.rar
Large Demo --- www.filesonic.com/file/3163525944

Redigerat av InSane, 30 December 2011 - 18:33.

Postad 03 January 2012 - 16:48

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Hur fungerar 400X2 med Full HD o HDLjudet ? klarar den det utan att hacka ?

MrDTS

Postad 04 January 2012 - 01:18

Mrubensson
  • Mrubensson
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har väl läst igenom i stort sett allt i denna tråd, men ber om ursäkt om jag ställer en tidigare fråga.

Jag har väl till 99 % bestämt mig för att köpa en Mede8er MED500X2, som då kommer bli min första mediaspelare, när jag inhandlar diverse ny teknik till mitt kommande biorum.
Några frågor bara (kan vara "dumma/självklara"):
  • Verkar som de flesta kopplat sin spelare till en tv, men jag kommer koppla min till projektorn. Kan jag räkna med några problem där?
  • Vill köpa till en hårddisk, spelar det någon roll om man kör en intern eller extern rent prestandamässigt?
  • Sett att det skall finnas tangentbord till den men verkar inte som det följer med vid köp, vart köper man det?
Tror det va nog med frågor för tillfället.

/Ruben

Postad 04 January 2012 - 08:16

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0

Har väl läst igenom i stort sett allt i denna tråd, men ber om ursäkt om jag ställer en tidigare fråga.

Jag har väl till 99 % bestämt mig för att köpa en Mede8er MED500X2, som då kommer bli min första mediaspelare, när jag inhandlar diverse ny teknik till mitt kommande biorum.
Några frågor bara (kan vara "dumma/självklara"):

• Verkar som de flesta kopplat sin spelare till en tv, men jag kommer koppla min till projektorn. Kan jag räkna med några problem där?
  • Vill köpa till en hårddisk, spelar det någon roll om man kör en intern eller extern rent prestandamässigt?
  • Sett att det skall finnas tangentbord till den men verkar inte som det följer med vid köp, vart köper man det?
Tror det va nog med frågor för tillfället.

/Ruben

MrDTS, Helt ärligt kan jag inte säga att det kommer fungera felfritt. Med min gamla WD-Live har jag inga som helst problem, men med min mede8er kan det hacka till någon gång ibland. Nu har jag inte försökt åtgärda det över huvud taget så det kan räcka med en omstart av servern, routern eller nåt så enkelt som att sätta fast ip på mede8er'n. :)

Ett litet tips:
Jag har efter mycket om och men (och en hel del svärande) fixat till Yamj jukeboxen, den tycker verkligen inte om att man scannar mycket på olika ställen osv då man testar sig fram, då får den spelet och sen behöver man köra en CCLEAN så blir det bra igen. Det absolut sämsta med Yamj jukeboxen är att den inte kan hantera om filmerna ligger på flera diskar, det finns iofs lösningar till det med.
Nu har jag inte testat om den kan ha en film jukebox och en tv-serie jukebox, men jag utgår ifrån att den inte kan det då den förmodligen högaktningsfullt skiter i om det är tv-serier eller filmer i katalogerna man scannar.

Redigerat av InSane, 04 January 2012 - 08:17.

Postad 04 January 2012 - 08:33

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
MrRubensson:

1. Inga problem, så länge din utenhet stödjer "rätt" upplösningar!
2. Både Ja och Nej... Kör du en intern så kör du med Sata-bussens hastighet, annars är det USB:s hastighet som gäller. I praktiken innebär det inget prestandaproblem. I realiteten handlar det mer om hur du vill ha det, vill du använda den som en NAS så är det ruskigt bekvämt, om än lite långsam kopiering... vill du köra extern så går USB kopiering snabbare...
3. Eller via deras svenska agent: http://www.teki.se/i...cchk=1&Itemid=7

Insane: jag har vaknat från skink-koman... :D

Postad 05 January 2012 - 16:52

tonyjohansson
  • tonyjohansson
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!!

har just beställt en Mede8er MED500X2. Det är min första mediaspelare. Tänker ha den till att se film via usb hårddisk eller en inbyggd hårddisk.

Är inte så duktig på detta.. Så vad är det första jag borde göra? Tänkte just på uppdateringar o så. Vilka ska jag ta först o så? Finns massor att välja på. Finns det någon fil som är till helt nya spelare? Där allt är med? o sen lägger jag bara dom på usb o kör in?

Vad tycker ni annars jag ska ladda ner till den? Kom gärna med massor av förslag

Postad 06 January 2012 - 12:51

Mrubensson
  • Mrubensson
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för svaren InSane och Kanelbulle!
Kommer säkert fler frågor när den väl är inhandlad. :)

Kom på två frågor nu..
  • Behöver jag köpa till något extra till själva Mede8ern (trådlös mottagare eller nått), när jag köper till tangentbord, eller är det bara att tuta och köra?
  • Apropå upplösning på projektorn så kör jag med en några år gammal Epson (EMP-TW700) tills jag har råd med uppgradering, som klarar 720p. Hur funkar denna till HD/Bluray film?

/Ruben

Redigerat av Mrubensson, 06 January 2012 - 21:06.

Postad 07 January 2012 - 22:52

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Hur är X2 fungerar dom bra, går det att välja Filmdelta för film info ?

MrDTS

såg nu att den har problem att hämta info från flera diskar ?

Redigerat av Unregistered7126f11a, 08 January 2012 - 11:42.

Postad 12 January 2012 - 20:35

stanger
  • stanger
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Har en Mede8er 500X och den är kopplad till vår router (Asus rt-n56u) som sedan är kopplad till min dator som alla filmer ligger på. (Allt trådat)
Vissa av mina filmer kan hacka o ha sig ändå, t.ex. nån bluray film och nåt avsnitt av Life (naturdokumentär) vid mycket rörelser
i scenen eller bara helt random. Vad beror de på tror ni?

Gör det någon skillnad om man skulle koppla en extern hdd direkt till mediaspelaren ist? Eller kanske köpa 500X2?
Är inte helt hundra på hur det hela fungerar, vad är det för skillnad på som jag har det idag mot att jag ist skaffar en extern hdd till mediaspelaren? För mediaspelaren ska väl klara bluray och olika 1080p utan massa hack o skit?

Tacksam för lite klarhet i detta.

Postad 13 January 2012 - 13:17

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0

Hej

Hur är X2 fungerar dom bra, går det att välja Filmdelta för film info ?

MrDTS

såg nu att den har problem att hämta info från flera diskar ?

Det är Yamj som har problem med film på flera diskar, inte mediaspelaren i sig. Yamj Jukeboxen hämtar infon från IMDB & problemet den har med filmer som ligger på flera diskar går att kringgå. Kommer inte ihåg länken just nu dock.

*Edit* Jag använde mig av "NTFS Junctions" för att få flera diskar att visas som 1. Vad man ska tänka på är att det du raderar i en NTFS Junctions försvinner också på de riktiga diskarna, så var försiktiga. :)

Redigerat av InSane, 13 January 2012 - 14:54.

Postad 13 January 2012 - 14:56

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0

Tack för svaren InSane och Kanelbulle!
Kommer säkert fler frågor när den väl är inhandlad. :)

Kom på två frågor nu..

• Behöver jag köpa till något extra till själva Mede8ern (trådlös mottagare eller nått), när jag köper till tangentbord, eller är det bara att tuta och köra?
  • Apropå upplösning på projektorn så kör jag med en några år gammal Epson (EMP-TW700) tills jag har råd med uppgradering, som klarar 720p. Hur funkar denna till HD/Bluray film?

/Ruben

1. Inte en aning, men det borde man inte behöva, kontakta den Svenska distrubitören.
2. Den borde fungera utmärkt mig veterligen.

Postad 15 January 2012 - 09:48

stanger
  • stanger
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Ok, ställer en fråga till och ser om nån kan svara på detta ist. Blir de skillnad på att koppla in en extern hdd till sin mediaspelare direkt
ist för att köra med utdelade mappar från sin dator? Vill komma ifrån att det hackar ibland vid bluray-filmer och andra tunga klipp.

Postad 17 January 2012 - 11:44

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0

Ok, ställer en fråga till och ser om nån kan svara på detta ist. Blir de skillnad på att koppla in en extern hdd till sin mediaspelare direkt
ist för att köra med utdelade mappar från sin dator? Vill komma ifrån att det hackar ibland vid bluray-filmer och andra tunga klipp.

Det blir säkert bättre då du kommer ifrån felkällor som belastningar på ditt LAN, server, NAS och andra spännande felkällor som kan dyka upp på vägen. Men det finns iofs inga garantier att det blir bättre. :)

Postad 18 January 2012 - 15:59

stanger
  • stanger
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det blir säkert bättre då du kommer ifrån felkällor som belastningar på ditt LAN, server, NAS och andra spännande felkällor som kan dyka upp på vägen. Men det finns iofs inga garantier att det blir bättre. :)

Ja efter kopplat en extern hdd så flyter alla filmer på fint, än iaf! Är 2012 och man har fortfarande sladdar i hela lgh känns det som, varför kan inte bara allt funka klockrent utan sladdar ;)

Postad 21 January 2012 - 15:37

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt en 500X2 efter att ha övergett Xtreamer Prodigy, skulle gjort det från början för nu funkar allt som det ska, det gjorde INTE Prodigyn.
Ni som har hårddisk i lådan vilka har ni, och hur bra funkar dom? Har tittat på ett par 5400 varvare men tänkte höra mig för med er här först.

Postad 28 January 2012 - 22:25

Golem
  • Golem
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Okej då har jag haft min 500X2 ett tag nu installerade in en hårddisk på 3TB (WD Caviar Green) fungerar utmärkt och är mycket nöjd, min första mediaextender... överaskad att den klarar 3D filmer på 1080P (side by side), och fläkten låter ju inte heller så mycket.

lite problem som jag stöt på (senaste med senaste uppdateringen) kanske nån här som vet nån lösning?

- när jag tittar på bluray dump på intern hdd om det finns textning i filmen så sätts textingen på automatisk i 1080p och går inte att stänga av men om man ändrar upplösningen till 1080i så startar filmen normalt och man kan välja,

- när jag blädrar i kataloger lite för fort över nätverket så kan det hända att den hänger sig.

- MP4 filmer kan ibland starta utan ljud, räcker dock att man gör en omstart så funkar dom igen dock oftast efter man har sett en mkv fil, men oftast så funkar dom endå.

- lät mede8ern formatera hårddisken koppla in den i datorn via usb och såg att den hade formaterat men med många olika partitioner, formaterade den igen fast i min pc så det bara blev en hel partition och det fungerar bra i mede8ern ändå.

är jätte nöjd med min 500X2 för er som tvekar säger jag bara köp :)

Redigerat av Golem, 28 January 2012 - 22:27.

Postad 16 February 2012 - 16:54

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
undrar också detta över inbyggda texter i mkv filer ... om man tex gör om bd filmer via makemkv , fungerar dessa?

är det stor nackdel att 400x2 inte har en fläkt ?

fungerar HD ljud som det ska ?

några andra "brister" dessa spelare har förutom 2sekunders-tjoffsen och det som nämndes här ovan ... tycker det är svårt som fan att hitta en vettig spelare som inte krånglar hela tiden...

Postad 18 February 2012 - 00:12

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

undrar också detta över inbyggda texter i mkv filer ... om man tex gör om bd filmer via makemkv , fungerar dessa?

är det stor nackdel att 400x2 inte har en fläkt ?

Vaddå nackdel? Det är ju givetvis bara en fördel! Helt ljudlös!

UPDATE:
-DD-ljud & DTS funkar alla fall lysande. Men du menar kanske annan högre/bättre kodning?
-Inbyggda texter i alla de MKV HD-filmer jag har sett/testat funkar galant.
-Inga stora direkta problem så här initialt. En del hängningar vid fotovisning dock. Tydligen är fotovisningen lite instabil i denna FW. Men med ett eget trix som jag kom på av en slump (ang hur man bläddrar i fotomappsystemet) har jag nu även fått fotovisning (med musik) att funka OK.
-Ett par omstarter i övrigt har även skett spontant. Men inte så ofta. Känns OK än så länge.
-Anslöt utan åtgärd till nätverket och jag kunde direkt browsa utdelade Win7-mappar/Samba.
-Smidigt att uppdatera firmware.
-Mycket enkelt och snyggt att göra genvägar till olika nätverksmappar.
-Visar folder-art utan problem (folder.jpg) som default. Både för filmer och musik - right out of the box.
Nice.
-Har nu streamt MKV 720p & 1080p över nätverket = felfritt. Även streamat en BR ripp (iso) på 35GB över nätverket = även den felfritt. Grymt.
-Musik, mp3 verkar oxå funka bra.

Återkommer längre fram med mer info.

Redigerat av osvanberg, 22 February 2012 - 17:01.

Postad 22 February 2012 - 21:41

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
nja men jag tänkte mest på att den blir varm och behöver kylas ner ... då kan det tex vara bra med en fläkt ...

bara hd ljuden funkar felfritt också så är jag nöjd ... och den inte hakar upp sig o sånt shit , startar om osv ... för det orkar jag inte med längre med min Tvix ...

Postad 22 February 2012 - 23:20

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

nja men jag tänkte mest på att den blir varm och behöver kylas ner ... då kan det tex vara bra med en fläkt ...

bara hd ljuden funkar felfritt också så är jag nöjd ... och den inte hakar upp sig o sånt shit , startar om osv ... för det orkar jag inte med längre med min Tvix ...

Ok. Nja, den blir inte varm direkt. Drygt ljummen skulle jag säga. Den är ju som sagt gjord så pga av att den inte har disk som behöver kylas.

Lite hakningar får man nog dessvärre räkna med med "alla" mediaspelare. Men, jag är oxå jäkligt känslig för strul. Och nu när jag haft denna knappt en vecka är jag än så länge riktigt nöjd. Filmfunktionen & musik har strulat minst, foton mest.
Jag skulle rekomendera den.......

Men, jag återkommer som sagt med mer info som kanske kan hjälpa andra/dig lite längre fram när jag kört den "hårdare".

Postad 23 February 2012 - 10:00

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
aah uppdatera mig lite på BD filmer och ljud , vore super :)
får nog bli en 400 isåfall , har ingen användning av 500 ... sitter samma saker i förutom någon ut/ngång mindre jag inte behöver och fläkt ...

kör ändå allt via externa diskar

Postad 23 February 2012 - 19:47

Biffen79
  • Biffen79
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej när jag ser på HD filmer 1080 genom nätverket så händer det att filmen börjar hacka ibland gör den det inte alls och ibland händer det 2-4 ggr under filmen. Stängt av utorrent men hjälper inte. Kan det va så att routern inte hänger med kan det va så att jag behöver en router som klarar 1000mbit? min Med400x uppdaterad för några månader sedan

Postad 23 February 2012 - 21:43

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Hej när jag ser på HD filmer 1080 genom nätverket så händer det att filmen börjar hacka ibland gör den det inte alls och ibland händer det 2-4 ggr under filmen. Stängt av utorrent men hjälper inte. Kan det va så att routern inte hänger med kan det va så att jag behöver en router som klarar 1000mbit? min Med400x uppdaterad för några månader sedan

Visst kan det vara så. Låter som en trolig slutsats. Routern är ju central i detta sammanhang.
Själv kör jag en 4 år gamal D-Link DIR-655. Streamar allt från en Win7 burk, Samba share.
Funkar fint utan hack i 1080p - både MKV´s på 8 -10GB och fulla BD rippar på ca 30GB.

Har du Med400x eller Med400x2? (utorrent? menar du att du tankar på datorn samtidigt? eller har du 500-serien?)
Själv kör jag 400x2:an.

Postad 26 February 2012 - 11:07

Djingis Khan
  • Djingis Khan
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Är inne på att köpa mig en Mede8er 500x2...har lite frågor först.
* Vilken hårddisk är att föredra? Tänkte peta in minst en 2 Tb disk.
* Hur för man enklast över filmerna från datorn till spelaren? Via Wifi eller?

Frågorna har säkert svar i tråden, men med en sexmånaders kille på armen finns inte den tiden just nu...

Postad 26 February 2012 - 15:41

Unregistered24b04795
  • Unregistered24b04795
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Är inne på att köpa mig en Mede8er 500x2...har lite frågor först.
* Hur för man enklast över filmerna från datorn till spelaren? Via Wifi eller?

Frågorna har säkert svar i tråden, men med en sexmånaders kille på armen finns inte den tiden just nu...

jag har ingen men kn föreslå du pular i en WD green 2 TB 5400 varvare.
enklast är nog över wifi, snaast är nog via USB 3 slave porten alt trådat nätverk.

Postad 28 February 2012 - 10:01

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Inte ens fått mede8ern än, men har fått själva hårddisken/asus rt56u(?) och testat steama från den 1080p material till tven o det funkar perfa :).

Men jag undrar nu, om jag skall fylla på med musik/film nu in i hdden vad man skall tänka på när det gäller filnamn/sub/omslagsbilder/albumbilder så att man får den där videowall att lira korrekt?!

Hur gör man med tvserier, vill ju inte att varenda avsnitt kommer upp i videowallen utan bara säsongerna.

Postad 04 March 2012 - 12:00

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

jag har ingen men kn föreslå du pular i en WD green 2 TB 5400 varvare.

Håller bara med WD green min spelare är helt ljudlös och en orsak är den tysta hårddisken! :)

Postad 23 April 2012 - 14:09

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Detta är en dum fråga....
Men visst funkar det att lägga till filminfo på extern hdd?

Funkar det att använda andra program än YAMJ?

Har läst genom tråden...det verkar lite dött på uppdatering fronten av FW...
Är sugen på en ny mediaspelare och är rädd att det ska bli som med xtreamer..där dom har lagt av helt med uppdateringar av fw till första generationen mediaspelare...

Postad 23 April 2012 - 16:01

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Det går bra att lägga filminfo på extern hdd.

Jag använder Thumbgen när jag gör moviesheets.

Det kommer nya FW ganska ofta, senaste kom i förra veckan. Gå in på deras forum och läs, där står allt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.