Regas skivspelare
1278 svar till detta ämne
Postad 28 December 2011 - 09:28
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Trots att jag inte är helt nöjd med min RP1 blev det ett Perfomance Pack i julklapp. Lite roligt ska man väl få ha ibland? Nu har jag äntligen fått tiden att montera pickup, satt på remmen och bytt ut mattan. Helt klart är det skillnad i ljudet. I mina öron är den mest markanta skillnaden mer bas, som dessutom är mer markerad. På något sätt finns fler detaljer och ökad dynamik i musiken. En 80-talsvinyl som mest lät skokartong med originalpickupen låter nu faktiskt rätt bra. Kanske är det lite för mycket bas för min smak. Men man kan ju inte få allt.  Tallriken gungar en del fortfarande. Påverkar det ljudet mycket eller handlar det mest om estetik? Jag orkar inte ta spelaren till återförsäljaren en gång till. Och med tanke på hur reparatören digitalbild.se hade behandlat min spelare så vet jag inte heller om jag vågar. När jag lägger tallriken på ett plant underlag kan man känna och höra att den inte är helt plan. Kanske ska man chansa på att en ny tallrik från http://www.analogues...Platter_rp1plat för 236kr är bättre kvalitetskontrollerad.
Redigerat av Mange36, 28 December 2011 - 09:56.
Postad 28 December 2011 - 10:13
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Trots att jag inte är helt nöjd med min RP1 blev det ett Perfomance Pack i julklapp. Lite roligt ska man väl få ha ibland? Nu har jag äntligen fått tiden att montera pickup, satt på remmen och bytt ut mattan. Helt klart är det skillnad i ljudet. I mina öron är den mest markanta skillnaden mer bas, som dessutom är mer markerad. På något sätt finns fler detaljer och ökad dynamik i musiken. En 80-talsvinyl som mest lät skokartong med originalpickupen låter nu faktiskt rätt bra. Kanske är det lite för mycket bas för min smak. Men man kan ju inte få allt. 
Tallriken gungar en del fortfarande. Påverkar det ljudet mycket eller handlar det mest om estetik? Jag orkar inte ta spelaren till återförsäljaren en gång till. Och med tanke på hur reparatören digitalbild.se hade behandlat min spelare så vet jag inte heller om jag vågar. När jag lägger tallriken på ett plant underlag kan man känna och höra att den inte är helt plan. Kanske ska man chansa på att en ny tallrik från http://www.analogues...Platter_rp1plat för 236kr är bättre kvalitetskontrollerad. 
Jag tycker att du skall kräva att på garantin låta importören byta din tallrik mot en plan ( som de såklart måste mäta innan de levererar den till dig/din återförsäljare.) Om de inte kan skaka fram en felfri tallrik/rp1-spelare får din återförsäljare trycka på importören så du får en rejäl rabatt på en P2/Rp3 el. liknande. Ge dig inte...
Redigerat av Jörgen A., 28 December 2011 - 10:14.
Postad 28 December 2011 - 10:16
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Trots att jag inte är helt nöjd med min RP1 blev det ett Perfomance Pack i julklapp. Lite roligt ska man väl få ha ibland? Nu har jag äntligen fått tiden att montera pickup, satt på remmen och bytt ut mattan. Helt klart är det skillnad i ljudet. I mina öron är den mest markanta skillnaden mer bas, som dessutom är mer markerad. På något sätt finns fler detaljer och ökad dynamik i musiken. En 80-talsvinyl som mest lät skokartong med originalpickupen låter nu faktiskt rätt bra. Kanske är det lite för mycket bas för min smak. Men man kan ju inte få allt. 
Tallriken gungar en del fortfarande. Påverkar det ljudet mycket eller handlar det mest om estetik? Jag orkar inte ta spelaren till återförsäljaren en gång till. Och med tanke på hur reparatören digitalbild.se hade behandlat min spelare så vet jag inte heller om jag vågar. När jag lägger tallriken på ett plant underlag kan man känna och höra att den inte är helt plan. Kanske ska man chansa på att en ny tallrik från http://www.analogues...Platter_rp1plat för 236kr är bättre kvalitetskontrollerad. 
Tveksamt om det skulle vara bättre kontroll av lösa delar än kompletta spelare. Det är ju fortfarande samma tallrik från samma fabrik. Om du har möjlighet och har en Regasäljare i närheten, försök att låna hem en glastallrik för att se om felet försvinner.
Postad 28 December 2011 - 11:48
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag vet också att Rega har ett oförtjänt dåligt rykte bland audiofila finsmakare, och många menar att Regas spelare inte hör hemma i High-End sammanhang. En säljare påstod att det hörde samman med Regas lätta plintar, att spelarna inte ger samma botten i ljudbilden. Detta hade enligt honom att göra med den fysiska konstruktionen av spelaren. Jag gissat att han gjorde jämförelsen med mer exklusiva akryltårtor som passerar 50 000: - klassen.Nu är det väl bara P9án som (knappt) kvalar in i "Haj End" segmentet. Men väl där tror jag inte alls den gör bort sig. Tvärtemot har den världen runt blivit hyllad i hifipressen. Vad gäller plinten så kan man lätt tweaka till den med vibrationsplatformar i olika utförande. Tittar man på andra sk "Hig End" spelare så är dom ibland tvådelade: plint och plattform. Och RP1 och tallrikarna: Vad kostar en glasvariant, löst?
Postad 28 December 2011 - 15:58
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag tycker att du skall kräva att på garantin låta importören byta din tallrik mot en plan ( som de såklart måste mäta innan de levererar den till dig/din återförsäljare.) Om de inte kan skaka fram en felfri tallrik/rp1-spelare får din återförsäljare trycka på importören så du får en rejäl rabatt på en P2/Rp3 el. liknande. Ge dig inte...
Tveksamt om det skulle vara bättre kontroll av lösa delar än kompletta spelare. Det är ju fortfarande samma tallrik från samma fabrik. Om du har möjlighet och har en Regasäljare i närheten, försök att låna hem en glastallrik för att se om felet försvinner.
Tack för ert stöd! Jag köpte spelaren på NetOnNet. Jag har handlat en hel del där (telefoner, kaffebryggare etc) och de är i regel mycket bra med reparationer och returer, men har nog tyvärr varken den kunskap eller det engagemang som krävs för att få hem en tallrik på prov. Istället tror jag att de följer sitt standardförfarande och skickar hela spelaren på reparation. Och jag vill INTE att de skickar min spelare till digitalbild.se igen. Då är det värt pengarna att chansa på att betala för en ny tallrik. Jag hittar Rega oriigaltallrik och något slags icke-original upgrade platter som är alldeles för dyr att chansa på (ca 800kr). Finns det glastallrikar som passar RP1? En dum fråga, om det finns glastallrikar så är väl de tyngre, påverkar inte det hastigheten? Lärdomen är väl att Hifi bäst köps i en Hifi-butik där personalen har samma längtan efter välljud som kunderna.
Postad 28 December 2011 - 16:34
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Tack för ert stöd! Jag köpte spelaren på NetOnNet. Jag har handlat en hel del där (telefoner, kaffebryggare etc) och de är i regel mycket bra med reparationer och returer, men har nog tyvärr varken den kunskap eller det engagemang som krävs för att få hem en tallrik på prov. Istället tror jag att de följer sitt standardförfarande och skickar hela spelaren på reparation. Och jag vill INTE att de skickar min spelare till digitalbild.se igen. Då är det värt pengarna att chansa på att betala för en ny tallrik. Jag hittar Rega oriigaltallrik och något slags icke-original upgrade platter som är alldeles för dyr att chansa på (ca 800kr). Finns det glastallrikar som passar RP1? En dum fråga, om det finns glastallrikar så är väl de tyngre, påverkar inte det hastigheten?
Lärdomen är väl att Hifi bäst köps i en Hifi-butik där personalen har samma längtan efter välljud som kunderna. 
Inte helt bekant med hur hastigheten styrs på en Rega utan elektronisk tillsats men gissar på att det är nätfrekvensen och då påverkas det inte av att byta till glastallrik, det skall motorn orka med. Det är ju annars en vanlig uppgradering på P1/P2 men det kostar ju en del som du redan konstaterat. Så i första skedet skall du nog följa Jörgens råd att inte ge dig förrän den är felfri. Tror att du efter 3(?) reparationer har rätt att kräva en helt ny.
Postad 28 December 2011 - 16:51
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Inte helt bekant med hur hastigheten styrs på en Rega utan elektronisk tillsats men gissar på att det är nätfrekvensen och då påverkas det inte av att byta till glastallrik, det skall motorn orka med. Det är ju annars en vanlig uppgradering på P1/P2 men det kostar ju en del som du redan konstaterat. Så i första skedet skall du nog följa Jörgens råd att inte ge dig förrän den är felfri. Tror att du efter 3(?) reparationer har rätt att kräva en helt ny.
Jag fick en helt ny av återförsäljaren efter en enda reparation eftersom "reparatören" digitabild.se både skrapat sönder locket och förstört nålen. Så jag är alltså inte på min andra RP1, också den med ojämn tallrik. Jag ska fundera på era råd och se om jag kan samla tillräckligt med kraft för att ta ett samtal med NetOnNets personal. Gissningsvis skulle det, som sagt, vara lättare med en renodlad Hifi-butik, även om NetOnNet så här långt ska ha högsta betyg med tanke på att de utan problem bytte ut den spelare som generalagenten digitalbild.se behandlat så pass ovarsamt. Hur är det egentligen med gungande tallrik? Den nya spelarens tallrik vobblar ju inte direkt som den förra gjorde, mer gungar till för varje varv. Påverkar det ljudet? Sliter det mer på skivor och/eller nål? Sedan är det förstås mer trevligt med en tallrik som går helt jämt. Kanske är mitt problem att mina hifi-krav är större än min hifi-budget.
Postad 28 December 2011 - 19:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Se bara till att kolla upp ordentligt Jag vet inte om det är samma lager i de billigare spelarna som de dyrare? Risken kan vara att glasstallriken blir för tung för din spelare?
Postad 28 December 2011 - 22:52
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Lider Rega fortfarande av felaktig varvtal?
Postad 28 December 2011 - 23:20
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Lider Rega fortfarande av felaktig varvtal?
Gick (går) dom för fort eller för långsamt?
Postad 29 December 2011 - 01:32
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Kommer inte ihåg vilket av dem de var. Fremer tog upp det i stereophile för en massa år sedan. Jag har hört lite vinylripar som inte håller rätt hastighet.
Postad 29 December 2011 - 09:58
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Kommer inte ihåg vilket av dem de var. Fremer tog upp det i stereophile för en massa år sedan. Jag har hört lite vinylripar som inte håller rätt hastighet.
Jag läste nåt liknande om Linn. Att dom gick lite för fort = dom uppfattades som mer spelglada än sina konkurrenter.
Postad 29 December 2011 - 10:14
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Se bara till att kolla upp ordentligt
Jag vet inte om det är samma lager i de billigare spelarna som de dyrare? Risken kan vara att glasstallriken blir för tung för din spelare?
Om jag lånar gör jag det i en hifi-butik och kan i så fall fråga dem. Om jag fattat rätt av mitt googlande så fanns det en glastallriks-uppgradering för P1 och P2 hade glas som original. En av de första google-träffarna är en recension av RP1 där P1, P2 och RP1 jämförs. Recensenten har också jämfört plast- och glastallrik på RP1 och skriver så här: "Rega has done a lot of work on their new phenolic resin platter and again, this is a success. Repeated swaps between it and a standard Rega glass platter were impossible to define, so even though your brain might be telling you that the plastic platter can’t work, it does. /..../ Numerous comparisons between the new platter and the glass platter on the RP1 was inconclusive; you can spend the extra dough on a glass platter thinking you are getting an “upgrade” but I couldn’t hear it." http://www.tonepubli...e-the-rega-rp1/Så tydligen finns det glastallrik till RP1, fast jag kan inte hitta dem hos någon europeisk återförsäljare. Enligt recensenten ska ju platsvarianten vara lika bra som den i glas. Frågan är då om en gungande platstallrik är lika bra som en som inte gungar. Är det någon som har koll på det? Om det inte är någon skillnad i ljud och om gunget inte sliter mer på nål och vinyl kan man ju bara låta det gunga vidare. Man får väl i så fall lära sig leva med att spelaren inte är perfekt.
Postad 29 December 2011 - 10:20
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Tack för ert stöd! Jag köpte spelaren på NetOnNet. Jag har handlat en hel del där (telefoner, kaffebryggare etc) och de är i regel mycket bra med reparationer och returer, men har nog tyvärr varken den kunskap eller det engagemang som krävs för att få hem en tallrik på prov. Istället tror jag att de följer sitt standardförfarande och skickar hela spelaren på reparation. Och jag vill INTE att de skickar min spelare till digitalbild.se igen. Då är det värt pengarna att chansa på att betala för en ny tallrik. Jag hittar Rega oriigaltallrik och något slags icke-original upgrade platter som är alldeles för dyr att chansa på (ca 800kr). Finns det glastallrikar som passar RP1? En dum fråga, om det finns glastallrikar så är väl de tyngre, påverkar inte det hastigheten?
Lärdomen är väl att Hifi bäst köps i en Hifi-butik där personalen har samma längtan efter välljud som kunderna. 
Jag tror de (netonet) är såpass rädda om sitt rykte att de, för att bli av med problemet, skulle kunna tänka sig att låta köpet gå tillbaka. Prova att föreslå detta - då de ändå inte har några bättre modeller att erbjuda dig. Om detta går vägen kan du ta pengarna och åka till en riktig hifi-butik istället. Ang Rega´s hastighet: Innan jag köpte min P7 testades den i butiken med en "stroboskop-skivpuck" och visade sig hålla exakt rätt hastighet på både 33 1/3 & 45-varv, så de gamla hastighetsproblemen är nog väck...
Postad 29 December 2011 - 11:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Eller gör du som jag och börjar med instegsvarianten. Jag ägde en Rega P2 i fem års tid innan jag uppgraderade till Rega P3-24. Jag var väl medveten om att det inte skulle innebära en revolutionerande skillnad i ljudbilden. Men vad jag istället betalade för var en svårslagen design, ett gediget hantverk. Jag kollade även på de dyrare varianterna som Rega P5 och P7, men står fast vid att det inte är värt pengarna eftersom Rega P3-24 redan är så snarlik den dyrare P5:an. Förekommer ljudmässiga skillnader mellan Regas budgetvariant och den dyrare P3:an, svar JA! Men det är fortfarande mindre skillnader när dessa spelare ställs direkt sida vid sida. Här följer en lista av förbättringar mellan Rega P2 och P3-24.Tonarm + annorlunda bakvikt
Glastallrik
Motor
Rega PSU (Extern Motorstyrning)
Tre Punkts Fästet
Redigerat av Glidtassen, 29 December 2011 - 11:26.
Postad 29 December 2011 - 11:36
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Netonnet håller stenhårt på sina tre reparationer innan man får häva köpet (utom då spelaren var skadad av digitalbild.se, det var ett undantag). Så tyvärr tror jag att det är utsiktslöst att häva köpet direkt. Först måste den gå tre gånger till digitalbild.se för reparation, vilket vore som att stoppa huvudet i lejonets gap.
Glidtassens strategi låter som min melodi. Får väl se om jag lyckas hålla uppgraderingsivern stången så länge som fem år.
Postad 29 December 2011 - 12:18
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Märk väl, skillnaderna i konstruktionen återspeglas inte lika mycket i ljudkvalitet. Jag skulle förmodligen riskera att åka dit i ett blindtest om en RP1 och en P3-24 var utrustade med samma puppor. Men å andra sidan har jag aldrig gjort ett sådant test.
Postad 29 December 2011 - 14:01
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Nu är det konstaterat. Min RP1:a vibrerar för mycket (förutom det ursprungliga felet med att motorn inte gick runt, som åtgärdades av återförsäljaren).
Påtalade igen att förutom vibrationerna så distar den märkbart samt att armen inte ligger stilla i uppfällt läga utan glider lite åt sidan (kanske till följd av vibrationerna).
De skulle gå igenom spelaren och åtgärda bristerna. Det som var bra med spelaren var att mdf:en och lock inte hade några skador och att tallriken var plan. Hoppas det förblir så.
Har inte haft mycket tur med RP1:an kan man ju konstatera. Måste hänt något vid montering eller frakt, helt klart.
Postad 29 December 2011 - 22:34
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Lite fraktning tål dom nog, min åkte rundor i halva europa, från Jarrow-> London ->Paris->Köpenhamn->Stockholm-->Malmö->Helsingborg->min hemort
Postad 29 December 2011 - 22:38
dam00r
-
dam00r
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har en Rega P3-24, och spelar den i Bose 3-2-1 system genom AUX-kanalerna med en NAD PP2i emellan.. MEN ljudet kommer bara från högra högtalaren.. vad har jag gjort för fel?
Postad 29 December 2011 - 23:23
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Kolla alla kablar och kontakter. Prova först byt vänster och höger sladd in i Bose, så härleder
du problemet bakåt - hela vägen till småkablarna till pickupen.
Postad 01 January 2012 - 12:52
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Märk väl, skillnaderna i konstruktionen återspeglas inte lika mycket i ljudkvalitet.
Jag skulle förmodligen riskera att åka dit i ett blindtest om en RP1 och en P3-24 var utrustade med samma puppor. Men å andra sidan har jag aldrig gjort ett sådant test.
Tack för informationen! Om man får gå upp många tusenlappar för att få skillnad i ljudkvalitet håller jag kvar vid min RP1 med perfomance pack ett tag till. En annan sak. Sedan jag bytte pickup har det blivit ett väldigt stort avstånd mellan den uppfälld armens pickup och skivan. Den gamla Ortofon-pickupen var "högre/längre". Det spelar väl egentligen ingen roll, men kan man reglera avståndet mellan tallrik och uppfälld arm?
Redigerat av Mange36, 01 January 2012 - 13:41.
Postad 01 January 2012 - 17:01
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det finns en liten skruv på tonarmsstödet. Men den måste man ha en speciell nyckel för eftersom den har en udda storlek.
Men med hjälp av denna reglerar du iallafall höjden på stödet.
Postad 01 January 2012 - 17:36
dam00r
-
dam00r
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Kolla alla kablar och kontakter. Prova först byt vänster och höger sladd in i Bose, så härleder du problemet bakåt - hela vägen till småkablarna till pickupen.
Vet inte varför jag inte tänkte på det här men jag kopplade kablarna direkt från Rega till Bose, en kabel i taget.. Den röda i röd först och sen den röda i den vita. Ljudet kom i båda högtalarna. Sen testade jag med den svarta kabeln från rega i den röda på Bosen och då kom inget ljud. Inte heller när jag stoppade den i den vita. Så nu måste det vara fel på antigen pickup eller kabeln från Rega.. hur går jag vidare då de små kablarna till pickupen ser ut att sitta ordentligt?
Postad 01 January 2012 - 23:26
Bino
-
Bino
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har en Rega RP1 som jag monterat Regas egna glastallrik på. Är bortrest nu och orkar inte skriva så mycket från iphonen, men följ tråden bakåt så kan ni läsa om mina intryck.
Postad 02 January 2012 - 08:15
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Det finns en liten skruv på tonarmsstödet. Men den måste man ha en speciell nyckel för eftersom den har en udda storlek. Men med hjälp av denna reglerar du iallafall höjden på stödet.
Tack, ska testa. Tillägg: Det fungerade utmärkt, behövdes ingen speciell nyckel utan det gick bra med en pytteliten vanlig skruvmejsel. Att jag inte tänkte på den lilla skruven. Jag har en Rega RP1 som jag monterat Regas egna glastallrik på. Är bortrest nu och orkar inte skriva så mycket från iphonen, men följ tråden bakåt så kan ni läsa om mina intryck.
Spännade. Vart köpte du glastallriken?
Redigerat av Mange36, 02 January 2012 - 11:50.
Postad 02 January 2012 - 08:39
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Fick min Rega glastallrik idag och har precis lagt på den på min RP1. Nu snurrar tallriken helt perfekt och jag tycker Clapton låter bättre än tidigare, men har bara hunnit lyssna på tre låtar hittills. Det som märks direkt är att basen blivit betydligt bättre, nu låter min RP1 riktigt kul. Ska dock tilläggas att jag nu lagt lika mycket pengar på uppgraderingar som skivspelaren kostade ny.
Jag har dock en fundering kring glastallriken. På grund av vikten jämfört med plasttallriken tar det betydligt längre tid att få fart på den. Tar det en stund för er med P3 och uppåt också eller är min RP1 inte riktigt anpassad för så tung tallrik? Tänker mest om motorn kan ta skada vid varje uppstart?
Verkar intressant. Vad fick du betala för glastallriken?
Postad 02 January 2012 - 09:51
Bino
-
Bino
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag beställde glastallriken från Analogue Seduction och gav runt 700 kr tror jag. Du kan välja att visa priserna i svenska på sidan.
Beträffande högre PU har Rega en 2mm bricka att montera under armen. Jag beställde en sån också från AS och det blev perfekt till min Goldring 2200. Armen blev helt parallell med tallriken. Finns några bilder i mitt galleri på min RP1 och uppgraderingarna om du är nyfiken att kika.
Postad 02 January 2012 - 12:07
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag hittar en glastallrik som är till P3 och P5, http://www.analogues..._RFMBLP12-1-1-1Är det den du beställde? Är den lika hög som originaltallriken till RP1? Tillägg: Kikade på bilderna i ditt galleri och såg att det är tallriken till P3 och P5. Måste säga att det är väldigt snyggt med glastallrik. Jag ska fundera på saken. Kanske är det bättre att spara de 700kr till en annan spelare. Man har ju inte alltför stor hifi-budget.
Redigerat av Mange36, 02 January 2012 - 15:56.
Postad 02 January 2012 - 21:23
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Nu är jag där igen, tycker att det mest är problem med min Rega. Stundtals är regalyssnandet mest underbart och ibland ett rent elände. Jag förstår om ingen orkar svara på detta, måste bara få skriva av mig lite.
Jag har några 180g-vinyler. Bitvis låter de ok. bitvis sprakar de rejält. Höjer och sänker jag pickupen låter det ok igen, en stund. Drar jag ner antiskatingen till 0 slutar det spraka. Gissar att detta har att göra med att 180g är tjockare och att det blir något krux med vinkeln. Men jag hade aldrig detta problem med Ortofon-pickupen.
Och en annan sak, Jag har samma låt på vinyl och på CD och kunde inte låta bli att testa att växla mellan dem. Det skulle jag inte ha gjort. Pickupen är en ny Rega Bias 2. Har för mig att jag läst på i denna tråd att det är inspelningstid på pickuper. Hoppas det.
Så här långt är vinyl ömsom vin, ömsom vatten. Ledsen att jag öser detta över er, men jag måste bara få säga det. Snart flödar nog vinet igen...
Postad 03 January 2012 - 02:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Förstår ditt dilemma. Mastern till vinylskivan är i det flesta fallen densamma som cd:n, men har givits ut på olika medium. Jag blev besviken när jag hörde detta, och trodde tidigare på den gamla myten om hur vinylen skulle ha ett större frekvensomfång än cd, men så är det inte. Du får dock vissa avvikelser som är förknippat med vinyl: brus, lite knaster och en annorlunda basåtergivning. Att basen blir annorlunda på vinyl vet jag inte vad det beror på? Kanske det har att göra med en dynamiska kompressionen?
Postad 03 January 2012 - 09:30
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Tack för att du orkar svara Glidtassen! Min erfarenhet så här långt är att det är oerhört vanskligt att köpa nyproducerad vinyl. Ibland låter det helt enkelt inte bra. Den låt jag jämförde var en sentida liveinspelning med Diana Krall på nypressad vinyl respektive CD. Liveupptagningar är ju alltid en chansning ljudmässigt, men CD:n låter bättre än vinylutgåvan. Observera att jag inte vill väcka diskussionen vinyl kontra CD. Jag gillar verkligen vinylen och flera av mina äldre skivor låter helt ok och i vissa fall riktigt bra. Jag har en gammal Dire Straits som låter underbart. Och en äldre utgåva av Bruce Springsteen lät skokartong med gamla pickupen och väldigt mycket bättre med den nya Rega Bias 2. Ser att jag skrivit att 180-grammarna "sprakar" här ovan, men det är mer än statiskt sprak. Det är fräsande distorsion, överstyrda röster och instrument. Dock inte på hela skivorna, endast på vissa partier. Jag har börjat fundera på om distorsionen på 180-grammarna har att göra med monteringen av nya Rega Bias 2. Jag har kikat på bilder på nätet. Där sitter alltid pickupens främre del ungefär kant i kant med armens främre del, om man tänker sig att man ser pickup och arm rakt framifrån. Då får man ok på Regas protractor, men det blir inte helt perfekt. Vid monteringen blev det alltså en kompromiss mellan hur nätbilderna visar monterade Bias 2 och Regas protractor-blad. Jag ska testa i kväll att följa protractorn och strunta i nätbilderna. Är man nybörjare så är man...  Kanske finns det någon i tråden som har monterat en Rega Bias 2 på en Rega RP1 och kan ge lite råd och tips.
Postad 03 January 2012 - 09:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Du sköter dig väldigt fint som nybörjare. Du formulerar dig väl, skriver med styckeindelningar, vilket gör det mer tacksamt att läsa. Även jag började med Rega Bias 2, men jag bytte sedan till Goldring 2200 och skillnaderna har varit stora. Mitt problem med Bias 2 var att den var för luddig, saknade definition i bas och diskant. När jag senare monterade Goldringen så fick jag mer av allt. Jag vill inte heller lyfta diskussionen kring cd vs. vinyl, men skriver istället vidare om varför jag föredrar vinylen. Mycket av den konsumtion vi gör idag är kopplat till det visuella, men konsumtion som begrepp behöver inte bara ha att göra med inköpen vi gör. Konsumtion handlar även om hur vi "brukar saker i vår vardag". Jag förälskar mig lätt i större skivkonvolut, ritualerna kring att handskas med vinylmediet och givetvis uppspelningen och ljudet. Många gånger har jag försökt att pricka in vad som händer med ljudet sedan det spelats upp med vinyl, men jag blir aldrig klok på det. Jag upplever det helt enkelt som mer trivsamt att lyssna på LP. Kanske det är just de små avvikelserna/bristerna i mediet som tillför någonting extra? Precis som när man komponerar en bild, eller arbetar med måleri så infogas ibland medvetet störande moment i bilden för att betraktaren skall behålla intresset. De statiska knäppen, knastret och bruset tror jag slår an ett ackord i hur vår hjärna fungerar. Ljudet som återges har små defekter som vi kan relatera till, som kanske tom får ljudet att upplevas som mindre konstlat och istället mer bekant, det är i alla fall min teori. Längre fram kanske du prövar andra puppor och hittar det du söker, jag vet att jag gillar min Goldring.
Redigerat av Glidtassen, 03 January 2012 - 09:57.
Postad 03 January 2012 - 11:06
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag håller helt med om att känslan ligger i konvoluten och i ritualen med skivorna. Det är till och med så att jag uppskattar att inte kunna byta låt med fjärrkontrollen. En del av den positiva upplevelsen finns också i att skruva med spelaren, men där finns en gräns. Trots allt är det musiken som står i centrum, även om jag numera är så pass "audiofilerad" att jag föredrar den musik jag kan spela upp med bäst ljudkvalitet.
Goldring 2200 kostar nästan lika mycket som skivspelaren. Jag har sett att du tidigare rekommenderat Audio-Technica AT-95E. Grado Black har också fått beröm för sin prisvärdhet ( http://www.hifi-punk...nfo.asp?ID=5162). Vet du hur dessa låter jämfört med Rega Bias 2?
Postad 03 January 2012 - 12:41
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har ingen aning hur puppan som du låter, hade varit roligt att kunna ge ett omdöme på den.Även om jag är audiofil så prioriterar jag det konstnärliga skapandet framför allt annat, därför sätter jag musiken i centrum. Jag lägger benen på ryggen varje gång en försäljare försöker dema en produkt en Chris Jones eller någon annan artist som svarar mot alla hifi-parametrar. Just nu är det Frank Zappa som går varm på spelaren, men spelar även Genesis, Camel m.fl..
Postad 03 January 2012 - 12:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att basen blir annorlunda på vinyl vet jag inte vad det beror på? Kanske det har att göra med en dynamiska kompressionen?
Bas tar mycket stor plats på vinyl och med dagens "feta" ljud så blir det problem. Ofta så är basen "strypt" under en viss nivå eller minskad mot CD versionen. Lägg sedan till den dist som blir i avspelningen + spelarens egna rumble så får man ofta en annorlunda bas. Min erfarenhet så här långt är att det är oerhört vanskligt att köpa nyproducerad vinyl. Ibland låter det helt enkelt inte bra. Den låt jag jämförde var en sentida liveinspelning med Diana Krall på nypressad vinyl respektive CD. Liveupptagningar är ju alltid en chansning ljudmässigt, men CD:n låter bättre än vinylutgåvan.
Värst är nog klassisk musik, där mycket av musiken ligger lågt i volym kontra peakarna, vilket förstorar problemet med brus/sprak/knaster. Jag själv kommer främst ha kvar rock/metal på vinyl, musik som inte har så många partier med låg volym som är mer krävande mot vinylen.
Postad 03 January 2012 - 13:44
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag har ingen aning hur puppan som du låter, hade varit roligt att kunna ge ett omdöme på den.
Ok, då minns jag fel. Jag hade för mig att du skrev i tillbehörstråden att din pappa har en Audio-Technica AT-95E. Men om jag fattat dig rätt är du inte så förtjust i Rega Bias 2. Jag ska ge den några timmar i hopp om att den "spelas in" och lossnar lite. Sedan får man väl kanske gräva i plånboken för att se om man hittar annat än gamla kvitton. Även om jag är audiofil så prioriterar jag det konstnärliga skapandet framför allt annat, därför sätter jag musiken i centrum. Jag lägger benen på ryggen varje gång en försäljare försöker dema en produkt en Chris Jones eller någon annan artist som svarar mot alla hifi-parametrar.
Håller med. Jag lyssnade på en massa högtalare en gång och fick bara höra välproducerat och välinspelat. Inte så meningsfullt. Högtalarna ska ju kunna göra ett bra jobb även med mindre högkvalitativa inspelningar. Just nu är det Frank Zappa som går varm på spelaren, men spelar även Genesis, Camel m.fl..
Jag har en bunt Zappa-skivor som jag lyssnade mycket på förr, särskilt "One Size Fits All" och "Hot Rats". Kanske dags att lägga dem på tallriken igen. Bas tar mycket stor plats på vinyl och med dagens "feta" ljud så blir det problem. Ofta så är basen "strypt" under en viss nivå eller minskad mot CD versionen. Lägg sedan till den dist som blir i avspelningen + spelarens egna rumble så får man ofta en annorlunda bas.
Min dotter gillar Lady Gaga, så jag köpte en vinyl för hennes skull. Men, som du skriver, det feta ljudet gör sig inte riktigt på vinyl. Mycket pumpande bas och ett helt "nät" av återkommande slingor i de lägre registren. Värst är nog klassisk musik, där mycket av musiken ligger lågt i volym kontra peakarna, vilket förstorar problemet med brus/sprak/knaster. Jag själv kommer främst ha kvar rock/metal på vinyl, musik som inte har så många partier med låg volym som är mer krävande mot vinylen.
Och jag som gillar jazz, ensamma pianon eller en stillsam gitarr tillsammans med en kontrabas och vispar mot en virveltrumma. Hm, kanske ska satsa på annat på vinylen. John Hiatts senaste "Dirty Jeans and Mudslime Hymns" är en ny favorit. Har den på CD. Det är lite rock+blues+country och en stor dos Hiatt. Kanhända gör den sig på vinyl. Om jag hittar vinylen på en framtida rea slår jag till och testar.
Redigerat av Mange36, 03 January 2012 - 13:48.
Postad 03 January 2012 - 16:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, det beror ju lite på. Allt handlar ju inte bara om ljudkvalité. Omslaget eller själva ritualen att spela vinyl kan vara viktigare. Sen så kan ju vinylen ha bättre mastering och om vinylkvalitén är bra och skivspelaren är bra så kan det vara ett bättre alternativ, rent ljudmässigt. Men jag skulle tro att många gånger så vinner CD utgåvan, även om masteringen är sämre, på att vinylkvalitén på många av dagens släpp är under all kritik.
Postad 03 January 2012 - 16:33
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Ja, det beror ju lite på. Allt handlar ju inte bara om ljudkvalité. Omslaget eller själva ritualen att spela vinyl kan vara viktigare. Sen så kan ju vinylen ha bättre mastering och om vinylkvalitén är bra och skivspelaren är bra så kan det vara ett bättre alternativ, rent ljudmässigt. Men jag skulle tro att många gånger så vinner CD utgåvan, även om masteringen är sämre, på att vinylkvalitén på många av dagens släpp är under all kritik.
Jag har surnat till på en del nya vinyler jag köpt den senaste tiden.  Kate Bush och Plant&Krauss tex... Det luktar profithunger att rida på att vinylen har ökat i popularitet - och inte ha någon kvalitetskontroll.Så jag köper numera nytt från etiketter som har lite yrkesstolthet, tex Music On Vinyl. Och cdspelaren får fortfarande spinna..... Bush skivan ska inhandlas i silverformatet mm.
Redigerat av Bongo_Mongo, 03 January 2012 - 16:48.
Postad 03 January 2012 - 19:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, jag kommer själv ihåg i slutet av min "vinylkarriär", hur skiftande själva vinylkvalitén var.
Postad 03 January 2012 - 20:04
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Jag har surnat till på en del nya vinyler jag köpt den senaste tiden. Kate Bush och Plant&Krauss tex... Det luktar profithunger att rida på att vinylen har ökat i popularitet - och inte ha någon kvalitetskontroll.Så jag köper numera nytt från etiketter som har lite yrkesstolthet, tex Music On Vinyl.
Och cdspelaren får fortfarande spinna..... Bush skivan ska inhandlas i silverformatet mm.
Och jag har bara fått bra ex før det mesta, Har också märkt att några bolag ska man inte køpa från! derimot så gør Music on vinyl bra ny pressar till ok priser. Classic Rec, Analouge prod, Speakers corner,Pure plessure och skivor från Pallas bla alltid stått till førventningar, men också litt dyrare. Mongo: din Bush var vel øppnad kanske dom gjort en fuling å skickat ut ett retur ex? mitt er veldigt tyst o fint. Gjorde några jämførelser her på 3 olika vinyl-cd samma artister. En Opus platta vinyl/cd spår med Peder af Ugglas "Harwest song" (sk audiofil press) Tears for Fears: Seeds for love plattan vinyl/cd gett ut samtidl standard pressar) begge från utgivelse året Metallica: Black album vinyl/cd (standard press) begge från utgivelse året kortfatta: føredrar vinyl utgåvorna. men cd'erna låter absolut bra
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 03 January 2012 - 21:12.
Postad 03 January 2012 - 20:17
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jo, men orkar inte ta tag i det. Hade jag köpt i en fysisk butik hade jag reklamerat.
Här är Music On Vinyls hemsida. Jag har hittills Audioslave, Dave Brubeck och Jeff
Buckley därifrån. Tysta fina utgåvor. Primal Scream, Kula Shaker mm ska inhandlas
nästa gång.
http://www.musiconvinyl.com/
Postad 03 January 2012 - 21:11
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Jo, men orkar inte ta tag i det. Hade jag köpt i en fysisk butik hade jag reklamerat.
Här är Music On Vinyls hemsida. Jag har hittills Audioslave, Dave Brubeck och Jeff Buckley därifrån. Tysta fina utgåvor. Primal Scream, Kula Shaker mm ska inhandlas nästa gång.
http://www.musiconvinyl.com/
Nej sånt orkar man inte krångla med, har vart ner på min lokala platt bar och bytt ett par gånger det vart nått. Ser att Stevie ray W couldn't stand t w finnes hos dem, Senaste köpet Bachman turner overdrive "No Fragile" var en høydare, trodde det skulle låta flat -70t inspeln! Ikke
Postad 03 January 2012 - 22:41
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Finns det mer info om källan till vissa Music on vinyl släpp, än det som står på hemsidan "As for our sources; We are provided with the best possible (analogue) masters available. On top of that, our sound engineer has over 35 years of experience in cutting and mastering records for (major) labels."?
Postad 03 January 2012 - 23:34
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Finns det mer info om källan till vissa Music on vinyl släpp, än det som står på hemsidan "As for our sources; We are provided with the best possible (analogue) masters available. On top of that, our sound engineer has over 35 years of experience in cutting and mastering records for (major) labels."?
Såg nyss att dom finns på facebook. Jag ska kolla om man kan få lite mer kött på benen där.
Postad 04 January 2012 - 00:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Läste lite på olika ställen och det verkar vara lite Simply vinyl över dem, alltså digitala masterar.
Postad 04 January 2012 - 07:35
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Kul med information om bra utgivare! Efter några inköp har jag lärt mig att arbetade omslag och 180 gram är inte alltid garantier för bra ljud. John Hiatts senaste är utgiven av New West, Någon som känner till något om ljudkvaliteten på deras produktioner?
Postad 04 January 2012 - 10:02
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Läste lite på olika ställen och det verkar vara lite Simply vinyl över dem, alltså digitala masterar.
Såg en bild på deras fb-sida av ett paket de fått med rullar, så det är nog blandat. Dom verkar ha en deal med Sony, därav den relativt stora katalogen.
Postad 04 January 2012 - 11:04
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Möjligt att de får vissa analoga rullar men vad jag förstår så släpper de en hel del matrial som mastern ligger i USA och där utgåvan har samma extra låtar som CD utgåvan. Så det är möjligt att de kör både analoga masterar men främst digitala. Förhoppningsvis så får de masterar som inte är förstörda av brickwall och limiters.
Postad 05 January 2012 - 12:51
newlund
-
newlund
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
@Mange36: Jag har RP1:an med Performance Pack (fabriksmonterad), så jag kan dessvärre inte säga något om monteringen av Bias2. Är en vinylrookie själv - men jag måste säga att jag nu börjar bli riktigt nöjd med ljudet! Det lät dock inte bra "out of the box". Att använda rekommenderad anti-skating inställning på strax under 2 var bara att glömma på min. Kollade runt på lite forum och det var vissa som kunde köra det medan andra fick låta den stå på 0 (vilket jag gör, annars får jag obalans och dist i höger kanal).
När jag monterade vikten första gången enligt instruktion så att den låg an mot "gummi-distansen", och körde igång första skivan så distade den sönder efter en sekund. Nåltrycket var då för högt och jag lättade detta för att kunna lira plattan. Efter någon månad kunde jag dock höja trycket till rekommenderad inställning. Upplever även att den "distar" mindre på högre frekvenser nu, än när den var ny. Så jag tror nog att den har sin inspelningstid.
Riktigt kul är det ändå med vinyl - och ser allt meck med inställningar som lite utav charmen med det. Det är juh inte för att det är smidigt som jag lirar vinyl utan för, som många av er sagt, känslan med formatet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|