Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 10 January 2011 - 00:04

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

jaha, trodde han menade bicepscurl :D

Haha :( Nej, du.. 40kg i hantelcurl är det lååååångt kvar till!

/G

Postad 10 January 2011 - 05:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
40 kilo i biceps, då är man rääääätt så grov.
Brukar köra max 17.5 kg just nu, tyngre så börjar jag fuska.
Sen kör man ju lite tyngre om man kör någon maskin där man inte kan fuska :(

Postad 10 January 2011 - 11:07

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Man kan fuska lite, det skadar faktiskt inte att köra extra tungt och lägga till en snärt med kroppen för att få upp den sista biten. :(

Postad 10 January 2011 - 13:38

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Vilka muskler använder man vid bänkpress?

Postad 10 January 2011 - 15:45

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Vilka muskler använder man vid bänkpress?

Huvudmuskeln som du aktiverar är bröst. Beroende på vilken lutning ryggen har så kan du även träffa olika delar av bröstet.

Kör du med rak bänk så träffar du mer på den undre delen av bröstet. Vinklar du upp ryggstödet lite så träffar du högre upp.

Du får väl även lite träff i triceps. Är du lite svagare är risken att detta känns mer i början.

/G

Postad 10 January 2011 - 15:59

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Huvudmuskeln som du aktiverar är bröst. Beroende på vilken lutning ryggen har så kan du även träffa olika delar av bröstet.

Kör du med rak bänk så träffar du mer på den undre delen av bröstet. Vinklar du upp ryggstödet lite så träffar du högre upp.

Du får väl även lite träff i triceps. Är du lite svagare är risken att detta känns mer i början.

/G

Sen får man inte glömma att bredden på greppet betyder mycket också. Ju tätare du håller, desto mer tar det på triceps. Håller du långt ut så får du mindre rörelse och mer på bröstet.

Postad 10 January 2011 - 16:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Sen får man inte glömma att bredden på greppet betyder mycket också. Ju tätare du håller, desto mer tar det på triceps. Håller du långt ut så får du mindre rörelse och mer på bröstet.

Precis! Är du osäker med bredden (Lakritstomte) så testa med lite armhävningar så ska du se att du känner skillnad beroende på bredden mellan händerna. Du vill ha armbågarna långt från kroppen så att säga. Men inte för långt så klart. Jag tycker det är perfekt att lägga ner stången på solarplexus, eller ja, 1-2cm ovanför.

/G

Postad 11 January 2011 - 06:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dags för gymet nu!! Ni ligger väl inte hemma och sover era sparrisar ;) :)

Postad 11 January 2011 - 20:17

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Dags för gymet nu!! Ni ligger väl inte hemma och sover era sparrisar :blush: ;)

Jo det gjorde jag *L* Fast jag var på gymmet kl 14 till kl 16,20 det vart ett långpass men med lite längre vila mellan övningarna .

Postad 11 January 2011 - 20:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Dags för gymet nu!! Ni ligger väl inte hemma och sover era sparrisar :blush: ;)

Nä, men jag var på väg till sjukhuset. Får inte anstränga mig något denna vecka ut samt att jag inte får duscha dom närmaste 3-4 dagarna -.-

Hantelpress är dock riktigt grymt. Körde lite lättare vikter igår men 3x12 i alla övningar istället. Jobbigt det också men inte lika stor risk att göra illa sig.

Körde en ny maskin också, typ pec deck. **** vilken träningsvärk jag har i (jag tror det är) pectoralis minor. Helt sanslöst :blush:

Dessutom har jag träningsvärk i röven också, på något sätt. Vet inte om det var min ovanligt raska promenad hem som gjorde det eller om det var när jag kånkade runt med några kompisar på ryggen på skolan (hur nu det skulle ge träningsvärk i rumpen).

Postad 11 January 2011 - 22:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Dessutom har jag träningsvärk i röven också, på något sätt. Vet inte om det var min ovanligt raska promenad hem som gjorde det eller om det var när jag kånkade runt med några kompisar på ryggen på skolan (hur nu det skulle ge träningsvärk i rumpen).

Man kan få det om man bryggar mycket under utförandet.

Postad 11 January 2011 - 22:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Man kan få det om man bryggar mycket under utförandet.

Jo, det gjorde jag nog... Är det dåligt eller bra?

Postad 11 January 2011 - 22:24

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Nä, men jag var på väg till sjukhuset. Får inte anstränga mig något denna vecka ut samt att jag inte får duscha dom närmaste 3-4 dagarna -.-

Hantelpress är dock riktigt grymt. Körde lite lättare vikter igår men 3x12 i alla övningar istället. Jobbigt det också men inte lika stor risk att göra illa sig.

Körde en ny maskin också, typ pec deck. **** vilken träningsvärk jag har i (jag tror det är) pectoralis minor. Helt sanslöst :P

Säg mig, vad har du åkt dit på nu för sjukdom/skada så du inte kan träna?
Träningsvärk i rumpan ;) (Gluteus?) kan väl kanske bero på benpress? om du kör den dvs?

Postad 11 January 2011 - 22:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jo, det gjorde jag nog... Är det dåligt eller bra?

Bra för rumpan? Nja kanske första gångerna kan det ge en viss styrka/uthållighet men inte mer. Bryggning kan ge viss obalans styrkemässigt i ryggen också.
Bryggningen ger ju betydligt mer styrka i pressövningar men jag föredrar att träna bröst med bena i luften så hela ryggen ligger plant mot bänken, det ger betydligt bättre kontakt med brösten, ha 90 graders vinkel i armhålorna för att aktivera samtliga muskelfiber. Du måste köra betydligt lättare vikter med ovanstående teknik men får mer träning av pectoralis major.

Postad 12 January 2011 - 08:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Säg mig, vad har du åkt dit på nu för sjukdom/skada så du inte kan träna?
Träningsvärk i rumpan ;) (Gluteus?) kan väl kanske bero på benpress? om du kör den dvs?

Opererade bort en lymfkörtel precis bakom örat igår. Därför kan jag inte träna på resten av veckan. Jag får inte duscha förrän på fredag heller.

Bra för rumpan? Nja kanske första gångerna kan det ge en viss styrka/uthållighet men inte mer. Bryggning kan ge viss obalans styrkemässigt i ryggen också.
Bryggningen ger ju betydligt mer styrka i pressövningar men jag föredrar att träna bröst med bena i luften så hela ryggen ligger plant mot bänken, det ger betydligt bättre kontakt med brösten, ha 90 graders vinkel i armhålorna för att aktivera samtliga muskelfiber. Du måste köra betydligt lättare vikter med ovanstående teknik men får mer träning av pectoralis major.

Okej, jag kan testa att köra med hela ryggen plan mot bänken.

Postad 12 January 2011 - 10:37

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Du löper större risk att skada dig med hantelpress än med skivstång. Tappar du kontrollen/en hantel så kan du pajja axeln och slita av muskelfästen i brösten. Med skivstång så kan jag rekommendera att inte spänna fast/låsa vikterna ifall du skulle hamna i ett läge där du sitter fast med den på bröstkorgen. Då är det enkelt att vinkla stången så att vikterna glider av.

Redigerat av Kalekulan, 12 January 2011 - 11:51.

Postad 12 January 2011 - 11:33

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Okej, jag kan testa att köra med hela ryggen plan mot bänken.

Prova först i smithen, upp med knäna så kroppen ser ut som: z_lo inte l_lo , lägg dig så stången är samma höjd som nyckelbenen (+- några cm), greppa stången så du har 90 graders vinkel i armbågarna när överarmarna är parallellt med golvet (bra riktlinje att gå efter när det gäller greppbredden sen är det bara justera bredare/smalare efter eget tycke.)

Sen är det bara förbereda sig på fet träningsvärk ;)

Postad 12 January 2011 - 13:51

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

z_lo inte l_lo

:) Den där var ju bäst idag!! Ruggigt bra förklarat!

/G

Postad 13 January 2011 - 21:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag kör biceps i multi-cable-maskinen med stång på vajern och då kör jag 15x3 på 27.5 kg just nu - men är svar som ******** efter långt skadeuppehåll

Postad 13 January 2011 - 21:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Prova först i smithen, upp med knäna så kroppen ser ut som: z_lo inte l_lo , lägg dig så stången är samma höjd som nyckelbenen (+- några cm), greppa stången så du har 90 graders vinkel i armbågarna när överarmarna är parallellt med golvet (bra riktlinje att gå efter när det gäller greppbredden sen är det bara justera bredare/smalare efter eget tycke.)

Sen är det bara förbereda sig på fet träningsvärk :blink:

Ibland kör jag med fötterna uppe på bänken, böjda knän. Så kroppen ser ut som A_lo (tänk bort mittenstrecket i A). Bryggar ändå då jag kör så.

Förresten, hörde tidigare att jag skulle ha ca 80 graders vinkel i armhålorna och inte 90. Alltså stången ska nudda bröstvårtorna typ. Så du menar att jag ska köra högre upp typ vid halsen?

Postad 13 January 2011 - 22:17

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Ibland kör jag med fötterna uppe på bänken, böjda knän. Så kroppen ser ut som A_lo (tänk bort mittenstrecket i A). Bryggar ändå då jag kör så.

Förresten, hörde tidigare att jag skulle ha ca 80 graders vinkel i armhålorna och inte 90. Alltså stången ska nudda bröstvårtorna typ. Så du menar att jag ska köra högre upp typ vid halsen?

Nej, kör längre ner, gropen på bröstbenet, typ. Rotatorcuffen far till slut åt **** vid tyngre vikter annars. Kör du ända uppe vid halsen redan nu blir det svårt att lära bort.

http://www.bodyrecom...-technique.html
http://sv.wikipedia....i/Rotatorkuffen

edit: hittade moderlänken :blink:

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 13 January 2011 - 22:20.

Postad 13 January 2011 - 22:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Det är därför du ska ha knäna ovanför magen som ett "z", det gör att svanken trycks ner mot bänken, nästan omöjligt att svanka.

Bröstmusklerna urspringer från mitten av bröstkorgen och sträcker sig via armhålan och fäster i överarmens baksida, har du 80 grader så slackas bröstmuskel eftersom den får gå i en båge, upp mot armhålan och ner igen till fästet. Det gör att både triceps och deltan får jobba mer vilket leder till mindre aktivering av pectoralis major.
Tekniken jag förklarat ger en väldigt bra isolerande effekt för pectoralis, tycker man det är jobbigt med bänkpress för att man är svag eller har dålig teknik som gör att man verkar svag så är detta ett bra sett att fortfarande träna bröst och du måste köra på betydligt lättare vikter och det vet alla så ingen kan dömma en.

90 grader är ett ungefär, inte mer iaf, och det har med axelns konstruktion att göra, på mig är det så iaf att 90 grader inte går så jätte bra pga att axelledens rörlighet bakåt är begränsad så jag får känna mig fram var det är mest opti, brukar vara några grader under 90, då kan jag gå djupt bak och få ett bra sträck i muskeln under varje rep utan att ledens konstruktion strävar emot.

Postad 20 January 2011 - 20:12

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0
Är det någon här som har handlat ifrån http://shop.powerfitness.se/ ?

Om ja, funkade det bra med leveranstid mm?

Hittar nämligen inga recensioner eller omdömen om deras webbutik.

Redigerat av Bigrauk, 20 January 2011 - 20:14.

Postad 21 January 2011 - 06:46

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Är det någon här som har handlat ifrån http://shop.powerfitness.se/ ?

Om ja, funkade det bra med leveranstid mm?

Hittar nämligen inga recensioner eller omdömen om deras webbutik.

Jag tränar på deras egna gym. Det är bra svenska prylar med bra kvalité, jag tror inte du får några problem. Tror du även kan leasa prylar från dom oxå. Ägarna är två bröder, vettiga och trevliga.

Postad 21 January 2011 - 19:59

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
En fundering angående hur många rep man skall göra och vad som anses rätt och fel .
har senaste 5 gym passen kört på rätt tunga vikter och 8 rep gånger 3 .
Vinner man någe på att köra lite lättar men fler rep typ 15 gånger 3 ??
Vad är bra för vad typ .

Postad 22 January 2011 - 07:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

En fundering angående hur många rep man skall göra och vad som anses rätt och fel .
Vad är bra för vad typ .

Fler rep ger volym och mindre ger styrka, jag har en teori om att det är lite individuellt beroende på mixen av typ 1 och 2 fiber i muskeln. Har du mycket typ 1 så krävs det fler reps.
Jag tycker personligen alltid att +12 reps är det bästa för då känner jag att muskel börjar bli trött och det börjar strama ordentligt vid varje sträck man gör under övningen.
Under passets gång så minskas rep-antalet eftersom jag känner sträckningen redan efter c:a 7rep så det blir dom första setten som är uppe och nosar på 20 (olika beroende på vilken muskel) reps sen 15 , 12 , 10 med samma vikt och sen så sänker jag vikten och försöker nå 12. Jag är nog aldrig nere på 8 längre om jag inte har beräknat fel och jag är alltid ute efter volym och tycker att styrka är ovesentligt.
Jag begränsar vilan mellan setten till max 60sec och då blir det kraftig drop i reps-antal.

Postad 22 January 2011 - 08:09

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Fler rep ger volym och mindre ger styrka, jag har en teori om att det är lite individuellt beroende på mixen av typ 1 och 2 fiber i muskeln. Har du mycket typ 1 så krävs det fler reps.
Jag tycker personligen alltid att +12 reps är det bästa för då känner jag att muskel börjar bli trött och det börjar strama ordentligt vid varje sträck man gör under övningen.
Under passets gång så minskas rep-antalet eftersom jag känner sträckningen redan efter c:a 7rep så det blir dom första setten som är uppe och nosar på 20 (olika beroende på vilken muskel) reps sen 15 , 12 , 10 med samma vikt och sen så sänker jag vikten och försöker nå 12. Jag är nog aldrig nere på 8 längre om jag inte har beräknat fel och jag är alltid ute efter volym och tycker att styrka är ovesentligt.
Jag begränsar vilan mellan setten till max 60sec och då blir det kraftig drop i reps-antal.

Din teori falerar lite på ett par punkter om du frågar mig. Tankesättet är gott men du tränar inte hela muskeln. Att göra så många reps kommer endast träna dom yttre och svagare delarna av muskeln. Rejält uppvärmd anser anser jag att maxstyrkan byggs upp i veckovarv med volym. Dvs reps på 4/3/2 och under volym 10/9/8 ungefär.

Min åsikt och tro ;)
/G

Postad 22 January 2011 - 09:01

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Din teori falerar lite på ett par punkter om du frågar mig. Tankesättet är gott men du tränar inte hela muskeln. Att göra så många reps kommer endast träna dom yttre och svagare delarna av muskeln.

Och vad är dom yttre och svagare delarna?

Postad 22 January 2011 - 10:51

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Bra tips!
Tänkte testa på lite bänkpress nu nästa vecka och ska nog prova det du skrev!

Hittils de 2 månader jag tränat har jag mest, när det gäller bröst, kört liggande hantelpress (såklart andra övningar också) och har gått från 11kg till 17.5 så jag är ganska nöjd med min utveckling! :)

Om jag inte minns helt fel var jag uppe på ~60kg i bänk precis innan jag slutade gymnasiet (7 månader sen), dock var det på maxträning så jag kanske får börja på 30kg nu.

Postad 22 January 2011 - 20:02

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Ok då hänger jag med , det är lite olika på vem man frågar . Fast jag glömde en sak oftast blir det 2 gånger 8 sen brukar jag lägga på lite inför sist omgången och kör tills det stupar oftast en 10-12 rep .
Och som uppvärmning kan jag köra på typ 50% av max och puma på 2 gånger 20 eller liknande .

Postad 22 January 2011 - 20:13

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Vad är viktigast; att hålla samma vikt alla set eller samma antal reps?
Ex.
12-12-10. 12 kg alla tre set.
12-12-12. 12 kg de första två, 10 kg det sista.

Postad 22 January 2011 - 20:25

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Intressant, detta skulle jag också vilja veta då jag snart skall komma igång med gymmandet efter ett par års semester :)

Postad 22 January 2011 - 20:35

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Att kontinuerligt stanna på valda vikt, att avsluta ett par reps innan planerat är inga problem. Det gör många bodybuilders så att dem inte tröttar ut CNS (centrala nervsystemet) så dem inte närmar sig failure ifall de blir för tungt + att det avbelastar inför nästkommande övning i styrka.

Oroa er inte, rocka loss!

Postad 22 January 2011 - 21:33

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Ex.
12-12-10. 12 kg alla tre set.
12-12-12. 12 kg de första två, 10 kg det sista.

Det är bara att köra på med samma. Hamnar du neråt <8 reps kan du sänka.

Postad 22 January 2011 - 22:14

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Det är bara att köra på med samma. Hamnar du neråt <8 reps kan du sänka.

Då tar man ju ännu mer bara *L*

Postad 22 January 2011 - 23:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Fick ett par dragremmar av brorsan och hans flickvän i födelsedagspresent :)
Dock så var ju "öglan" väldigt stor, och man har ju inga monsterhandleder direkt :S
Lite brydd över hur dom ska användas, men får prova mig fram.

Postad 22 January 2011 - 23:57

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Fick ett par dragremmar av brorsan och hans flickvän i födelsedagspresent :)
Dock så var ju "öglan" väldigt stor, och man har ju inga monsterhandleder direkt :S
Lite brydd över hur dom ska användas, men får prova mig fram.

Trä in handen i ögglan och snurra remmen runt hanteln eller vad du nu skall göra .Måste köpa mig ett par jag med då issa hantlar börjar bli lite tunga . Men försök köra utan så mycket det går .

Postad 23 January 2011 - 00:02

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Trä in handen i ögglan och snurra remmen runt hanteln eller vad du nu skall göra .Måste köpa mig ett par jag med då issa hantlar börjar bli lite tunga . Men försök köra utan så mycket det går .

Jo, ska göra det :)
Tydligen så hade killen i kassat blivit lite brydd då brorsans flickvän (som inte är direkt stor) kom och skulle köpa dragremmar :)

Postad 23 January 2011 - 00:13

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Jo, ska göra det :)
Tydligen så hade killen i kassat blivit lite brydd då brorsans flickvän (som inte är direkt stor) kom och skulle köpa dragremmar :)

Vad kosta dom har du någon aning om det ?

Postad 23 January 2011 - 00:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vad kosta dom har du någon aning om det ?

Ingen aning. Casall dragrem i grått läder typ.

Postad 23 January 2011 - 00:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
En hundring typ för tygvarianter, några tior till för läder.

Postad bild

Postad 23 January 2011 - 00:34

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Köp såna här istället gubbar så slipper ni hålla på att skämma ut er med remmar och handskar!

Postad bild

Postad 23 January 2011 - 00:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja dragremmar är bara för de små killarna :) ... Snarare tvärtom :)

http://www.metacafe....ronnie_coleman/

Postad 23 January 2011 - 01:22

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Handskar har jag inte men när man kör lite marklyft så kan det ibland bli lite för mycket för nyporna .
Eller när jag kör Enarms hantelrodd då brukar man ju kunna ta rätt tunga hantlar .

Postad 23 January 2011 - 10:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Enarms hantelrodd, då åker dragremmarna på. Jag brukar köra mellan 35-45 kilos hantlar och då orkar nyporna inte riktigt med framåt slutet.
Ryggövningar i allmänhet, det är då man behöver dragremmarna.

Redigerat av Squeezemaster, 23 January 2011 - 10:21.

Postad 23 January 2011 - 10:56

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Vad är bra för vad typ .

Något du vinner både styrka, uthållighet, muskelvolym och dessutom minskar skaderisken av är att träna med kortare vila.

Jag kör så i perioder och har fått mycket bra resultat.

Som exempel:
Jag kör ett tungt bröstpass.
Bänkpress 120 kg*12 reps, 140 kg*6 reps, 150 kg*3 reps, 150 kg*2 reps

Lutande hantelpress
60 kg*7 reps, 60 kg*5 reps, 50 kg*8 reps, 50 kg*6 reps

Detta pass tar mig ca 35 minuter och belastar mina axlar mycket hårt. Vilan mellan setten är ca 3-4 minuter.
Kör jag såhär får jag ofta ont i axlarna.
Dessutom får jag dålig uthållighet i musklerna.

Med samma styrka väljer jag då istället att köra följande.

Bänkpress 95 kg*10 reps, 95*10, 95*10, 95*10, 95*10

Cablecross 40 kg*10 reps, 40*10, 40*10

Detta pass tar ca 12 minuter, vilan ligger på 45 sekunder mellan setten.

Första setten bänkpress känns pisslätt, 95 kg är ju en vikt jag lätt klarar 25 reps på.
När jag 45 sekunder efter avslutat set redan börjar lyfta igen går det genast tyngre och det 5:e settet är grymt jobbigt.

Skaderisken blir väldigt låg pga dom lätta vikterna och träningsfrekvensen kan hållas hög pga att träningen nästan aldrig blir till failure.

Själv delar jag kroppen på 3 pass och tränar 5-6 pass i veckan.

Postad 23 January 2011 - 11:38

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

En hundring typ för tygvarianter, några tior till för läder.

Postad bild

Precis så ser dom ut :)
Jag har tänkt ha med dom på varje pass, och bara plocka fram när jag känner att det behövs.

Postad 23 January 2011 - 12:01

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Ja dragremmar är bara för de små killarna ;) ... Snarare tvärtom :)

http://www.metacafe....ronnie_coleman/

När du marklyfter 360 pannor som Ronnie gör kan du få köra med remmar! Innan dess? Träna händerna istället!

Postad 23 January 2011 - 12:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
ett annat fall där remmar kan vara skönt är långa set med shrugs. Då tappar åtminståne jag hanteln innan nacken inte orkar mer.

Postad 23 January 2011 - 12:14

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

ett annat fall där remmar kan vara skönt är långa set med shrugs. Då tappar åtminståne jag hanteln innan nacken inte orkar mer.

Alltså att träna händerna är något jag rekommenderar, du har nytta av det i vardagen också. Kör du tungt med grippers (så du stänger CoC #2.5 typ) så är inte marklyft på över 200 pannor något problem. Inte shrugs heller. Kan Samuelsson marka drygt 350 utan remmar så ser du att händerna kan bli oerhört starka om man bara kör lite!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.