Stereoförstärkare vs Receiver - ljudkvaliteskillnader?
669 svar till detta ämne
Postad 05 May 2011 - 07:22
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Så du hittar bara på saker om han, utan ha någon grund för det? Är det något som du brukar göra, bra och veta om man ska vara försiktig med dina andra uttalande.
Så klart det finns det. Simpla länkar som förstärkare så är det inte alls svårt att kolla upp det, vetenskapligt, vilken som ändrar och färgar signalen minst. Hifi är inte magi, utan helt vanlig fysisk vetenskap.
Nej, jag "hittar inte på saker om han". Tror det framgick för (nästan) alla att mitt förstärkarexempel inte var ett citat av Tom utan i stället en tillspetsad, fiktiv förlängning av tankegången att "det existerar inga hörbara skillnader mellan produkter så därför räcker det med en produkt på marknaden". Och det här med vetenskap; konstruktion av hifi-produkter är vetenskap. Brukandet av sådana, d.v.s. musiklyssning, är det inte. Edit; meningslös fråga borttagen.
Redigerat av bensnake, 05 May 2011 - 09:19.
Postad 05 May 2011 - 07:26
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Jag gjorde för ca 1 - 1,5 år sedan ett högst ovetenskapligt blindtest mellan några förstärkare. Jag nivåmatchade med en spl mätare och körde de på ett "direct" läge. Tidigare tyckte jag mig uppfatta "stora" skillnader precis som många av er andra här mellan olikar förstärkare.
Jag kan efter det testet konstatera att det jag upplevde tidigare var placebo 
Har någon tillgång till en spl mätare och nårra förstärkare samt lite tid över kan det kanske vara idé att testa. Jag gjorde det enbart av nyfikenhet då jag som sagt tidigare upplevde stora skillnader.
Obs! Placebo skall inte underskattas då den ivf i mitt fall bidrog till "hifi-nirvana" tidigare.
Och ändå sitter du med både ett lite dyrare försteg samt slutsteg... varför? Om det inte är någon direkt skillnad mellan förstärkare varför köper man inte den i princip billigaste förstärkaren som finns och lägger pengarna på annat då?
Postad 05 May 2011 - 07:35
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Två anledningar. 1. "Känns bättre" 2. För att jag kan  Lägger ingen vikt vid några mätningar vid val av något...Jag lyssnar själv och bestämmer därefter. Och ändå sitter du med både ett lite dyrare försteg samt slutsteg... varför?
Om det inte är någon direkt skillnad mellan förstärkare varför köper man inte den i princip billigaste förstärkaren som finns och lägger pengarna på annat då?
Redigerat av SweElite, 05 May 2011 - 07:36.
Postad 05 May 2011 - 07:47
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Två anledningar.
1. "Känns bättre" 2. För att jag kan 
Lägger ingen vikt vid några mätningar vid val av något...Jag lyssnar själv och bestämmer därefter.
Haha ok =) En annan grej med recievers som har autokalibrering, och en bra sådan, så kan jag säga att det kan göra en sjukt stor skillnad. Tycker faktiskt att stereoläget (kalibrerat med audyssey på min Integra) låter bättre än directläget, och det har jag aldrig tidigare tyckt med någon förstärkare. Så denna EQ funktion ska inte underskattas. Kan därför vara bra att satsa på en reciever istället för en stereoförstärkare tänkte jag..
Redigerat av Mikael_80, 05 May 2011 - 07:47.
Postad 05 May 2011 - 11:43
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Man kan ju konstatera att det finns två falanger här. Den ena sidan ägnar sig åt hifi ur ett mer tekniskt perspektiv. De blir lyckliga om det vetenskapligt utprovade systemet mäter perfekt. Den andra sidan, dit jag hör, vill ha ett ljud som i första hand som man gillar och som berör.
En rätt patetisk och konstruerad generalisering. Jag tror inte jag sett någonstans i den här tråden att någon skrivit att dom inte vill ha ett ljud som man gillar och som berör. För övrigt, om vi kanske möjligtvis åtminstone lite, kunde återkoppla till vad tråden handlade om från början, så testades 3st receivrar i ~7kkr klassen i senaste Musik och Ljudteknik (LTS medlemstidning). Nu hann jag bara skumma igenom artikeln igår då jag kom hem sent, men kontentan av det hela var att köpte man en Marantz SR5005 eller Denon 2311 färgade dom inte ljudet på ett för hemmabruk påtagligt sätt. Räcker då kraften i dessa receivrar till för ditt system ser jag ingen anledning till att då köpa en stereostärkare där du behöver komplettera med separat försteg, annat krav på transport, osv. Du får en mer lr mindre transparent allt i ett lösning för under sjutusen spänn! Sen om man gillar rör eller vill ha nåt annat så fine. "Stereoförstärkare vs Receiver - ljudkvaliteskillnader? En stereoförstärkare och receiver för samma peng, ljudskillnad?" <-- hette trådens titel. Och visst kan det vara skillnad på ljudet, och olika kvalite på ljudet. Sen beroende på vad man föredrar får man väl ta det efter det. Nu har iaf ett seriöst, oberoende test visat att är man ute efter ett försteg/receiver/alltiett som inte förvanskar signalen nämnvärt kan det vara väl lönt att köpa sig åtminstone nån av dessa två receivers. Ibland känns det som att det är så fruktansvärt mkt prestige inom HiFi; det är så läckert och ballt att gå att köpa nåt svindyrt eller exklusivt att man kanske inte tänker efter eller testar att "är det här verkligen så j*vla bra?". Inget fel med det iofs, man får köpa vafan man vill vad mig anbelangar, men som i Naim HDX tråden exempelvis inte inse att man just lagt 55kkr på en underspecad PC i ett snyggt omslag och att då ifrågasätta folk som visar mätningar på att en dator för 5kkr ger bättre prestanda blir fel. I mitt tycke. Samma sak i den här tråden, folk hänvisar till påståenden som "mindre komponenter i en stereostärkare ger mer för pengarna", "en receiver ska driva 7 högtalare, mindre kraft" osv. Lösryckta påståenden som mig veterligen ingen backat upp med några konkreta test öht. Tvärtom så har det visats, om man nu tycker LTS är kapabla att göra seriösa test, att en mellanklass receiver kan vara väl så bra.
Redigerat av bran, 05 May 2011 - 12:11.
Postad 05 May 2011 - 11:58
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
En rätt patetisk och konstruerad generalisering. Jag tror inte jag sett någonstans i den här tråden att någon skrivit att dom inte vill ha ett ljud som man gillar och som berör.
Jag delar inte din uppfattning. OM det nu var så som du säger, att alla villa ha ett ljud som i första hand berör, varför hela tiden referera till hur saker och ting "mäter"? Varför inte fokusera på hur det "låter"?
Postad 05 May 2011 - 12:38
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Bran. Om man är 100% nöjd med sitt ljud i en 6000kr surroundreciever är det ingen i denna tråd som påstått man ska köpa något annat.
Edit: Om man däremot inte är intresserad av några surroundfunktioner bör man seriöst gå igenom alla stereoalternativ innan man bestämmer sig. Chansen att du hittar bättre prestanda där är nämligen stor.
Redigerat av Unregistered34dbed00, 05 May 2011 - 12:50.
Postad 05 May 2011 - 13:06
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Edit: Om man däremot inte är intresserad av några surroundfunktioner bör man seriöst gå igenom alla stereoalternativ innan man bestämmer sig. Chansen att du hittar bättre prestanda där är nämligen stor.
Och det här baserar du på vad? Och definiera "bättre prestanda". Jag köper om man inte är ute efter transparens, eller vill ha rörljud, det lägger jag ingen värdering i. Men vill man ha en förstärkare/receiver som inte färgar ljudet ja då är det onekligen extremt mkt för pengarna man får i en surroundreceiver. Själv har jag lite svårt att förstå vad som är fel med en transparent länk ut till högtalarna som där, tillsammans med rummet, påverkar det man hör.
Postad 05 May 2011 - 13:09
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Jag har redan skrivit 10 sidor om det där och tycker inte jag har något mer att tillägga utan att upprepa mig i oändlighet. Om det är något specifikt du vill ha förtydligat kan jag göra det annars tycker jag vi förstår varandra bra även om vi inte delar samma åsikter.
Postad 05 May 2011 - 13:17
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jag har redan skrivit 10 sidor om det där och tycker inte jag har något mer att tillägga utan att upprepa mig i oändlighet. Om det är något specifikt du vill ha förtydligat kan jag göra det annars tycker jag vi förstår varandra bra även om vi inte delar samma åsikter.
Ja, du har skrivit en massa inlägg i den här tråden. Och jag kan inte se ett enda som hänvisar till något konkret, annat än dina egna subjektiva åsikter. Därför, för att dina påståenden ska ha någon som helst bärighet, undrar jag då vad din definition av "bra prestanda" är.
Postad 05 May 2011 - 13:19
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Därför, för att dina påståenden ska ha någon som helst bärighet, undrar jag då vad din definition av "bra prestanda" är.
Att det låter bra på dom volymer jag vill spela.
Postad 05 May 2011 - 13:23
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Och av min erfarenhet är en stereoförstärkare billigaste och smidigaste vägen att uppfylla mina kriterier.
Postad 05 May 2011 - 13:26
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Att det låter bra på dom volymer jag vill spela.
Goddag yxskaft...
Postad 05 May 2011 - 13:28
Unregistered34dbed00
-
Unregistered34dbed00
-
Användare
-
-
213 inlägg
Vill du ha dom exakta tekniska specifikationerna på en förstärkare med bra prestanda eller vad? Jag har inte kunskap att bygga en sådan eller att beskriva en sådan.
Postad 05 May 2011 - 13:39
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Vill du ha dom exakta tekniska specifikationerna på en förstärkare med bra prestanda eller vad? Jag har inte kunskap att bygga en sådan eller att beskriva en sådan.
Jag hittar två stereoförstärkare över 100W/kanal i 8ohm <7000kr på Prisjakt. Dom ligger på 110 samt 120W. Så hela 20W mer kan du möjligtvis få. Då vet vi ingenting om hur förstärkaren låter. Eller jo det gör vi förresten, XTZ:an fick väl inte helt lysande betyg i LTS test där den färgade hörbart. Om man nu vill ha nåt som inte färgar materialet innan det når högtalaren, säg mig då, vilken stereomaskin för samma pris har då bättre prestanda än dom två maskiner jag hänvisade till?Sen kan vi då lägga till alla de bra (om än kanske onödiga för vissa) funktioner dessa flerkanals maskiner har, som integrerat försteg, HDMI växel, rumskorrigering osv osv. EDIT: Och om man nu är av den sort att man inte eftersöker transparens, utan vill ha nåt som färgar, ja då finns det ändå inget under 7000 som har mer påtagligt mkt mer kraft.
Redigerat av bran, 05 May 2011 - 13:43.
Postad 05 May 2011 - 15:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag delar inte din uppfattning. OM det nu var så som du säger, att alla villa ha ett ljud som i första hand berör, varför hela tiden referera till hur saker och ting "mäter"? Varför inte fokusera på hur det "låter"?
Vilka gör det? Sen så är det en stor korrelation mellan hur något mäter och hur det låter. Det hänger ju ihop. Vad man upplever på grund av ett utseende, ett märke eller något annat som inte har med ljudet att göra, är en annan sak. Bran. Om man är 100% nöjd med sitt ljud i en 6000kr surroundreciever är det ingen i denna tråd som påstått man ska köpa något annat.
Varför skulle man hitta bättre prestanda där? Ge en bra förklaring, tack.
Postad 05 May 2011 - 15:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Och av min erfarenhet är en stereoförstärkare billigaste och smidigaste vägen att uppfylla mina kriterier.
Min erfarenhet, vilket bekräftas med tester, så har inte priset eller hurvida den är stereoförstärkare eller ej, någon bäring i ljudkvalité. Snarare tvärtom, man får oftast mycket mer kvalité och prestanda ur en receiver idag än en tvåkanalsstärkare. Verkar som du och några till inte tänker på flera saker, som storleken på serien, hur man sätter priset, mm.
Postad 05 May 2011 - 15:14
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Kommer denna tråd att leda till något nytt efter 16 sidor?
Dom som bara sjunger om samma sak hela tiden kanske får inse att sanningen inte finns hos någon människa eller någon åsikt.
Postad 05 May 2011 - 15:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
För några månader sedan så var det några blindtester mellan olika ljudfiler. Dom som hade flesta och "högst" åsikter om stora ljudliga skillnader var dom som i övervägande del misslyckades helt i dom testerna. Något att fundera på.  Kommer denna tråd att leda till något nytt efter 16 sidor?
Dom som bara sjunger om samma sak hela tiden kanske får inse att sanningen inte finns hos någon människa eller någon åsikt.
Jo, sanningen finns i kontrollerade tester. Vill man skala bort ev inbillningar så är det de man gör. Om man verkligen vill veta.
Postad 05 May 2011 - 16:24
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jo, sanningen finns i kontrollerade tester. Vill man skala bort ev inbillningar så är det de man gör. Om man verkligen vill veta.
Tyvärr har du fel, personliga preferenser avgör alltid även om ett test kan visa att det är fel.
Postad 05 May 2011 - 16:26
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
MKarlsson74, du har ju själv hänvisat i vart och vartannat inlägg till hur saker "mäter" eller som i inlägget ovan "kontrollerade tester". Och det är just detta fokus som jag inte delar med dig och några till Jag struntar i hur det "mäter", jag vill ha ett ljud som jag gillar.
Du skriver också "Sen så är det en stor korrelation mellan hur något mäter och hur det låter." Tror du att en kille som älskar rör skulle hålla med dig? Han/hon älskar ljudet men är medveten om att den inte kan prestera lika fina mätvärden som en transistor.
Jag förstår inte heller detta envetna hänvisande till "kontrollerade tester". Visst om det var två bilar och vi skulle se vilken som var snabbast från 0-100... Men hifi är för mig inte i första hand kurvor och nivåer, det är njutning. Det enda sättet för mig att komma fram till vilken förstärkare alt receiver jag ska köpa är att jag lånar hem dem och testar dem med egna högtalare, i eget rum och lyssnar med egna öron. Gillar jag det jag hör - då köper jag. Varför göra det mer komplicerat än så?
Postad 05 May 2011 - 16:39
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Tyvärr har du fel, personliga preferenser avgör alltid även om ett test kan visa att det är fel.
Håller med till 100 % /Mats
Postad 05 May 2011 - 16:42
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, inte alls. Sanningen finns, sen om man söker den eller ej är en annan sak. MKarlsson74, du har ju själv hänvisat i vart och vartannat inlägg till hur saker "mäter" eller som i inlägget ovan "kontrollerade tester". Och det är just detta fokus som jag inte delar med dig och några till Jag struntar i hur det "mäter", jag vill ha ett ljud som jag gillar.
Vore det inte på sin plats att LÄSA det du kommenterar? Stort sett ALLA tester jag lagt fram har varit LYSSNINGSTESTER! Om du inte kan läsa det du kommenterar, varför kommenterar du överhuvudtaget? Vad är poängen? Du kan ju knappast vara intresserad av en diskussion när du inte läser det du svara på.
Postad 05 May 2011 - 16:46
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nej, inte alls. Sanningen finns, sen om man söker den eller ej är en annan sak.
Sanningen finns, men det är inte den sanning du tror att det är.
Postad 05 May 2011 - 16:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Sanningen finns, men det är inte den sanning du tror att det är.
Vad tror du dig veta vad jag anser där?
Postad 05 May 2011 - 16:58
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Nej, inte alls. Sanningen finns, sen om man söker den eller ej är en annan sak.
Vore det inte på sin plats att LÄSA det du kommenterar? Stort sett ALLA tester jag lagt fram har varit LYSSNINGSTESTER! Om du inte kan läsa det du kommenterar, varför kommenterar du överhuvudtaget? Vad är poängen? Du kan ju knappast vara intresserad av en diskussion när du inte läser det du svara på.
Låt mig ta ett exempel: Det som jag vänder mig emot är att du kritiserar medlemmar för att de inte nivå-matchat till 0,1 dB när. Att bara låna hem spela, njuta, jämföra och sedan välja - den metoden är inte "god nog" för dig. Notera dock att jag inte säger att det sätt som du gör det på är fel på något sätt – det är bara ett tillvägagångssätt som jag inte delar.
Postad 05 May 2011 - 17:03
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Ja vad säger man....lägg ner denna tråden nu...
Postad 05 May 2011 - 17:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Låt mig ta ett exempel: Det som jag vänder mig emot är att du kritiserar medlemmar för att de inte nivå-matchat till 0,1 dB när. Att bara låna hem spela, njuta, jämföra och sedan välja - den metoden är inte "god nog" för dig. Notera dock att jag inte säger att det sätt som du gör det på är fel på något sätt – det är bara ett tillvägagångssätt som jag inte delar.
För det första så svara du inte på mina frågor. Tar dom igen. Om du inte kan läsa det du kommenterar, varför kommenterar du överhuvudtaget? Vad är poängen? Du kan ju knappast vara intresserad av en diskussion när du inte läser det du svara på. Till det andra, jag bryr mig inte ett dugg hur folk jämför. Dom kan göra det under vatten om dom vill. Det jag påpekar är dom fallgropar som kan påverka resultatet som inte är själva ljudliga skillnaden. Vill man ha ett resultat som inte beror på inbillning så får man ta bort dom hinder som finns.
Postad 05 May 2011 - 18:10
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Vad tror du dig veta vad jag anser där?
Det du skriver om och om igen hoppas jag, annars är det omöjligt för mig att veta vad du anser.
Postad 05 May 2011 - 18:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det du skriver om och om igen hoppas jag, annars är det omöjligt för mig att veta vad du anser.
Har svårt att förstå vad du menar, kan du utveckla?
Postad 05 May 2011 - 18:34
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Har svårt att förstå vad du menar, kan du utveckla?
Som jag uppfattat MKarlsson74: Att högtalarare samt akustik är överlägset viktigast, att cd/dvd-spelare låter detsamma, att nästan allt förstärkeri låter likvärdigt på samma effekt och att alla som tror på ljudmässiga skillnader mellan olika cd/dvd/bd/förstärkare/slutsteg/kablar/dac har fel för att i blindtest så hör dom ingen skillnad. Ögon och förutfattade meningar lurar folk att tro att deras dyra utrustning låter bättre än en Denonrecieverför 5000 kr. Har man högtalare för 200 000 räcker det med 10000 kr för all annan utrustning, annars har man blivit lurad.
Redigerat av Unregistered7444adce, 05 May 2011 - 18:50.
Postad 05 May 2011 - 18:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att högtalarare samt akustik är överlägset viktigast,
Juppz. att cd/dvd-spelare låter detsamma,
Nej att nästan allt förstärkeri låter likvärdigt på samma effekt
Nej. och att alla som tror på ljudmässiga skillnader mellan olika cd/dvd/bd/förstärkare/slutsteg/kablar/dac har fel för att i blindtest så hör dom ingen skillnad.
Nej. Ögon och förutfattade meningar lurar folk att tro att deras dyra utrustning låter bättre än en Denonrecieverför 5000 kr.
Ja, ibland. Har man högtalare för 200 000 räcker det med 10000 kr för all annan utrustning, annars har man blivit lurad.
Nej, har jag inte påstått. Så du verkar läst någon annan person eller så har du förenklat och ändrat på det jag sagt.
Postad 05 May 2011 - 19:05
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nix, dina inlägg som jag och många andra uppfattat så
Redigerat av Unregistered7444adce, 05 May 2011 - 19:13.
Postad 05 May 2011 - 19:25
Unregistereda28a93fc
-
Unregistereda28a93fc
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag skulle tycka att det vore intressant att träffa vissa forummänniskor i verkligheten för att kunna utröna huruvida de är lika dryga och bestämda i sina uppfattningar då som vid den något mer anonyma datorn.
För övrigt har jag skitsvårt att bestämma vilken förstärkare jag gillar mest. Min erfarenhet hittills är att vissa förstärkare är bättre matchade med vissa högtalare och sämre med andra. Nu har jag dock hittat högtalare som jag ska behålla, det är skönt. Om någon kan presentera ett test som visar någon slags sanning så skulle det underlätta för mig. Jag vill helst inte ha ett referensbibliotek att läsa igenom och skulle gilla något som går att tyda utan att vara freak eller ingenjör.
Postad 05 May 2011 - 19:52
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Som jag uppfattat MKarlsson74: Att högtalarare samt akustik är överlägset viktigast, att cd/dvd-spelare låter detsamma, att nästan allt förstärkeri låter likvärdigt på samma effekt och att alla som tror på ljudmässiga skillnader mellan olika cd/dvd/bd/förstärkare/slutsteg/kablar/dac har fel för att i blindtest så hör dom ingen skillnad. Ögon och förutfattade meningar lurar folk att tro att deras dyra utrustning låter bättre än en Denonrecieverför 5000 kr. Har man högtalare för 200 000 räcker det med 10000 kr för all annan utrustning, annars har man blivit lurad.
Jag måste säga att jag instämmer.. blir nästan liten besviken på dig Karlsson att du inte sa JA på samtliga påståenden... för jag har uppfattat dig på exakt samma sett som Vincent. Om du nu inte instämmer i påståendet att du tycker att nästan allt förstärkeri låter likandant och av den anledning mer eller mindre är omöjligt att kunna skilja på förstärkare i blindtest, vad är det då du försöker säga? Är det skillnad på förstärkare eller inte?? Jag snackar inte ens välljud nu, för så fort det egentligen blir någon skillnad i ljudet så bör ju någån människa på jorden kunna klara av att skilja dem åt i ett blindtest eller??
Redigerat av Mikael_80, 05 May 2011 - 19:54.
Postad 05 May 2011 - 22:35
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nix, dina inlägg som jag och många andra uppfattat så
Citera vart jag skriver det då. Jag måste säga att jag instämmer.. blir nästan liten besviken på dig Karlsson att du inte sa JA på samtliga påståenden... för jag har uppfattat dig på exakt samma sett som Vincent.
Om du nu inte instämmer i påståendet att du tycker att nästan allt förstärkeri låter likandant och av den anledning mer eller mindre är omöjligt att kunna skilja på förstärkare i blindtest, vad är det då du försöker säga?
Ett tips är ju läsa vad jag skriver och inte göra egna tolkningar av det. Att du och Vincent vill göra världen till svart och vit skadar ju diskussionen när ni sätter någon åsikter i ett hörn som inte stämmer in på det han säger.
Postad 05 May 2011 - 23:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Så, nu har jag gått igenom ALLA mina inlägg i denna tråden. Inte en enda gång så har jag påstått det inte går att skilja mellan olika apparater i kontrollerade testet! Inte ett enda inlägg! Ofta så skriver jag typ (citat): "Här har vi ett mycket intressant F/E lyssningstest som visar lite hur ett SE slutsteg, JJ Electronic JJ 239, påverkar ljudet högst påtagligt men man kunde inte höra någon påverkan från ett Bryston 14B SST. "
"Poängen med nivåmatchning är att få bort ev hörbara skillnader. Då räcker inte hörseln till och inte SPL mätare heller. Man får helt enkelt mäta utgången från förstärkaren och matcha inom 0,1dB."
"Men det kan ju även vara så att om det var nivåmatchat, via mätningar, så hade du kanske inte hört någon skillnad."
"Finns skillnaderna så kommer dom komma fram i blindtesten."Så jag hoppas inte vissa gjorde högskoleprovet nyss, lär inte gått så bra under läsförståelse delen
Postad 05 May 2011 - 23:12
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Så, nu har jag gått igenom ALLA mina inlägg i denna tråden. Inte en enda gång så har jag påstått det inte går att skilja mellan olika apparater i kontrollerade testet! Inte ett enda inlägg! Ofta så skriver jag typ (citat):
"Här har vi ett mycket intressant F/E lyssningstest som visar lite hur ett SE slutsteg, JJ Electronic JJ 239, påverkar ljudet högst påtagligt men man kunde inte höra någon påverkan från ett Bryston 14B SST. "
"Poängen med nivåmatchning är att få bort ev hörbara skillnader. Då räcker inte hörseln till och inte SPL mätare heller. Man får helt enkelt mäta utgången från förstärkaren och matcha inom 0,1dB."
"Men det kan ju även vara så att om det var nivåmatchat, via mätningar, så hade du kanske inte hört någon skillnad."
"Finns skillnaderna så kommer dom komma fram i blindtesten."
Så jag hoppas inte vissa gjorde högskoleprovet nyss, lär inte gått så bra under läsförståelse delen 
Men vad bra då, då har vi kommit en bit i tråden trots allt... det ÄR ljudskillnader mellan olika förstärkare och den ljudförbättring jag upplever med min nya stärkare kanske inte bara är placebo trots allt =)
Postad 06 May 2011 - 01:18
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Så, nu har jag gått igenom ALLA mina inlägg i denna tråden. Inte en enda gång så har jag påstått det inte går att skilja mellan olika apparater i kontrollerade testet! Inte ett enda inlägg! Ofta så skriver jag typ (citat):
"Här har vi ett mycket intressant F/E lyssningstest som visar lite hur ett SE slutsteg, JJ Electronic JJ 239, påverkar ljudet högst påtagligt men man kunde inte höra någon påverkan från ett Bryston 14B SST. "
"Finns skillnaderna så kommer dom komma fram i blindtesten."
Så jag hoppas inte vissa gjorde högskoleprovet nyss, lär inte gått så bra under läsförståelse delen 
Jag har inget problem med de åsikterna (snarare med hur de framförs), men typiskt sett brukar han använda resultatet från ett blindtest mellan förstärkare A och förstärkare B för att avgöra hur förstärkare C låter (dvs "ingen skillnad i nivåmatchade blindtester").
Postad 06 May 2011 - 06:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men vad bra då, då har vi kommit en bit i tråden trots allt... det ÄR ljudskillnader mellan olika förstärkare och den ljudförbättring jag upplever med min nya stärkare kanske inte bara är placebo trots allt =)
Det vet du bara om du gör ett kontrollerat test.  Om man kollar på empirin så ger dom flesta kontrollerade test ett nollresultat. Men det finns undantag.
Redigerat av MKarlsson74, 06 May 2011 - 06:33.
Postad 06 May 2011 - 07:34
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Det vet du bara om du gör ett kontrollerat test.  Om man kollar på empirin så ger dom flesta kontrollerade test ett nollresultat. Men det finns undantag.
Om jag gör ett blindtest hemma med förstärkarna nedan, jag kör båda i directläge och försöker nivåmatcha så gott de går under de förutsättningar jag har, och jag gissar rätt 10 av 10 ggr, skulle det inte tyda på att jag hör skillnad på dessa två stärkare? Ena stärkaren lämnar 100w och den andra 135w men enligt testerna som du refererat till så har ju inte det spelet någon roll, folk har misslyckats ändå.
Postad 06 May 2011 - 07:51
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Om jag gör ett blindtest hemma med förstärkarna nedan, jag kör båda i directläge och försöker nivåmatcha så gott de går under de förutsättningar jag har, och jag gissar rätt 10 av 10 ggr, skulle det inte tyda på att jag hör skillnad på dessa två stärkare? Ena stärkaren lämnar 100w och den andra 135w men enligt testerna som du refererat till så har ju inte det spelet någon roll, folk har misslyckats ändå.
Frågar du mig så betyder 10 rätt av 10 möjliga att det är en hörbar skillnad. Sedan om det beror på en reell skillnad mellan stärkarna eller bristande nivåmatchning, bristande upplägg av testet etc., det får man resonera sig fram till. Men säg att du gör allt rätt med testet och du får 10 av 10 så spelar stärkarna olika. Har du gjort ett sådant test?
Postad 06 May 2011 - 08:08
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det stämmer att ett test behövs för att avgöra placebo eller ej, men det behövs inget test för att visa om min nuvarande förstärkare är bättre för mig än min förra. Dessutom har du ju nu ändrat dig till att "Dom flesta kontrollerade test visar ett nollresultat" När jag påstod att du påstår det nekade du ju?
Redigerat av Unregistered7444adce, 06 May 2011 - 08:13.
Postad 06 May 2011 - 08:11
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Det stämmer att ett test behövs för att avgöra placebo eller ej, men det behövs inget test för att visa om min nuvarande förstärkare är bättre för mig än min förra.
Bra skrivet!
Postad 06 May 2011 - 08:18
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Frågar du mig så betyder 10 rätt av 10 möjliga att det är en hörbar skillnad. Sedan om det beror på en reell skillnad mellan stärkarna eller bristande nivåmatchning, bristande upplägg av testet etc., det får man resonera sig fram till. Men säg att du gör allt rätt med testet och du får 10 av 10 så spelar stärkarna olika. Har du gjort ett sådant test?
Nej, jag har inte gjort ett sådant test.. men ska ta och göra det så fort jag hämtat min gamla stärkare.. iofs så vet jag att jag kommer ha 10 av 10 rätt.. jag kommer ihåg när jag köpte min yamma och gjorde direktjämförelser mellan sonyn och yamman och skillnaden var mer än påtaglig, faktum är att skilnaden var större än när jag gick från ett sony hembiosystem sony dav 888 tror jag det heter till Audio Pro Black Diamond V2. Skillnaden mellan yamman och integran är också påtaglig, dock inte i närheten lika stor som den jag upplevde mellan sonyn och yamman på mitt sonysystem.
Redigerat av Mikael_80, 06 May 2011 - 08:19.
Postad 06 May 2011 - 08:21
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Nej, jag har inte gjort ett sådant test.. men ska ta och göra det så fort jag hämtat min gamla stärkare.. iofs så vet jag att jag kommer ha 10 av 10 rätt.. jag kommer ihåg när jag köpte min yamma och gjorde direktjämförelser mellan sonyn och yamman och skillnaden var mer än påtaglig, faktum är att skilnaden var större än när jag gick från ett sony hembiosystem sony dav 888 tror jag det heter till Audio Pro Black Diamond V2. Skillnaden mellan yamman och integran är också påtaglig, dock inte i närheten lika stor som den jag upplevde mellan sonyn och yamman på mitt sonysystem.
Till vilken stärkares fördel upplever du skillnaden?
Postad 06 May 2011 - 08:35
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Till vilken stärkares fördel upplever du skillnaden?
Yamaha RX V1700 var betydligt bättre än Sony STR DB 790. Det var faktiskt efter jag köpt Yamahan som jag blev riktigt intresserad av hifi och välljud. Grejen är att jag hade inte ens väntat mig den ljudskillnaden som jag upplevde, det var som man lyft bort ett stort täcke från högtalarna. Lite sån känsla fick jag med min nya Integra jämfört med Yamman, fast denna gång var det mer en liten filt som lyfts bort =)) haha
Postad 06 May 2011 - 09:21
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Yamaha RX V1700 var betydligt bättre än Sony STR DB 790. Det var faktiskt efter jag köpt Yamahan som jag blev riktigt intresserad av hifi och välljud. Grejen är att jag hade inte ens väntat mig den ljudskillnaden som jag upplevde, det var som man lyft bort ett stort täcke från högtalarna. Lite sån känsla fick jag med min nya Integra jämfört med Yamman, fast denna gång var det mer en liten filt som lyfts bort =)) haha
Misstänkte att det var det du kom fram till. Alltid kul när man märker en positiv skillnad med nya prylar!
Postad 06 May 2011 - 10:45
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om jag gör ett blindtest hemma med förstärkarna nedan, jag kör båda i directläge och försöker nivåmatcha så gott de går under de förutsättningar jag har, och jag gissar rätt 10 av 10 ggr, skulle det inte tyda på att jag hör skillnad på dessa två stärkare?
Om det görs korrekt och nivåmatchningen är tillräckligt bra (helst inom 0,2 eller bättre) och man inte spelar över någon förstärkares nivå, så skulle det tyda på det. Men jag tror dom flesta skulle bli förvånad om dom gjorde ett dyl test. Det stämmer att ett test behövs för att avgöra placebo eller ej, men det behövs inget test för att visa om min nuvarande förstärkare är bättre för mig än min förra.
Att du upplever den bättre, helt klart. Dessutom har du ju nu ändrat dig till att "Dom flesta kontrollerade test visar ett nollresultat" När jag påstod att du påstår det nekade du ju?
Hänger inte med, vad menar du?
Postad 06 May 2011 - 10:49
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det farliga är att det spelar ingen roll om man förväntar sig något eller ej. Det kan vara omedvetna saker som påverkar, t ex. Så JAG skulle aldrig våga mig påstå att det var en klar hörbar skillnad mellan min rörförstärkare och ett par transistorsteg som vi testa hos killen som köpte min stärkare. Jag upplevde en klar skillnad, men jag har varit med när klara upplevelser har varit exakt samma sak man lyssnat på (av misstag eller planerat av någon). Ingen är immun mot inbillning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|