ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol
3397 svar till detta ämne
Postad 20 september 2011 - 16:59
Albertanton
-
Albertanton
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag har precis bestämmt mig för att bli CD-kund och har beställt den nya boxen. Jag tänkte att det räcker en box. men när jag pratar med tjejen om det så vill hon helst ha 2 st boxar till.... Så frågan är: Räcker det att jag köper två boxar till och man kan flytta kortet mellan eller måste man skaffa multiabbonemang med?
Startade med bara ett kort och flera boxar men sedan CD började med att ha samma utbud även på tvillingabonnemangen så tyckte jag det var värt att ha ett kort per box. Eftersom kortet är "parat" med en specifik box så hände det ganska ofta att jag inte kunde se några kanaler på de andra boxar förrän jag låtit kortet vara i huvudboxen ett par timmar för att få bild igen.
Postad 20 september 2011 - 20:00
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Vill bara säga att min box har jag kört ett par veckor nu. Har funkat ypperligt bra, till skillnad från gamla sagem-boxen...
Har aldrig missat inspelningar, varken schemalagda i EPG eller via nätet, inga omstarter eller annat strul, får en HDCP-varning ibland när jag startar boxen, som regel försvinner den efter någon sekund, annars är det bara att skifta kanal så löser det sig. Beror väl på att denna boxen startar så mycket snabbare (snabbare än receivern och tvn) än gamla sagem-boxen... En annan grej jag gillar är att den reagerar mycket bättre på fjärrkontrollen, till sagemen fick jag ha en IR-förstärkare för att kunna använda min harmony one...
Fick jag bara en användbar app med integrerad tablå med all info vore jag nöjd!
En annan förbättring vore ju om man kunde välja t ex SVT1 HD på kanal 1, utan att göra om en hel kanallista... En "HD-box" borde ha en sådan preferens rent allmänt!
Postad 20 september 2011 - 22:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Någon mer som inte har mer än två program i EPG ikväll? Den verkar inte vilja ladda ner mer än så.
Postad 21 september 2011 - 10:14
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Eftersom Sagem-häcken fungerar för närvarande och fortfarande spelar in det jag ber den om (Senast igår en SD-kanal + en HD-kanal + uppspelning av ytterligare en SD-kanal samtidigt) så känns tråkigt att koppla in den nya som inta kan spela in mer än en kanal just nu.
Tänkte isåfall koppla in den till ungarna så man kan få lite känska för hur den fungerar. Kan den köra på en kabel?
Redigerat av Melmac, 21 september 2011 - 10:14.
Postad 21 september 2011 - 10:20
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Går att köra på en kabel men den är då lite handikappad. Testade i helgen lite kort och då tappade den exempelvis EPGn.
Att pausa, titta på det man spelar in och även programmera inspelningar manuellt ska fungera även om jag inte testat det.
Samt - uppenbarligen bara min box som hade problem med EPGn igår.
Redigerat av Monshi, 21 september 2011 - 10:20.
Postad 21 september 2011 - 10:52
ABSiNSANE
-
ABSiNSANE
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Mina senaste två inspelningar av Fångarna på Fortet på TV4 HD har missat starttiden med ca. 40 min. Jag har ingen annan samtidig inspelning. Har tagit bort och lagt till serieinspelningen så nu på lördag får jag se om problemet kvarstår...
Sen undrar jag om fler äm jag har ett sprakande ljud vid varje kanalbyte. Jag har boxern inställd på Dolby Digital och den är kopplad via HDMI till min reciever.
Redigerat av ABSiNSANE, 22 september 2011 - 15:46.
Postad 21 september 2011 - 11:02
Unregisteredf7c8721d
-
Unregisteredf7c8721d
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag kör idag Boxer men har funderingar på att byta till CD och denna ADB-box för att skaffa HD-kanalerna. Nu har jag en Topfield-box och är mycket nöjd med den och dess funktioner. Jag har skummat igenom tråden och har funnit två saker som jag hakat upp mig mest på.
1) Inspelning av Text-TV
Om jag förstått det rätt så spelas inte TextTV in. Stämmer detta?
Jag är ute efter textning på sidorna 199, 299, 890, osv. Min fru har hörselnedsättning och det är ett måste att textningen kan visas vid uppspelning. Om inte funktionen finns - vet någon om den är planerad att implementeras?
2) Inspelning av två program samtidigt.
Det verkar heller inte gå att spela in två program samtidigt men den funktionen påstås ska komma senare?
Någon som vet när och hur säker kan man vara på att den kommer?
Utan dessa två funktioner blir det inget byte till CD! (deras andra boxar är inget alternativ!)
/P
Postad 21 september 2011 - 11:51
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Mina senaste två inspelnigar av Fångarna på Fortet på TV4 HD har missat starttiden med ca. 40 min. Jag har ingen annan samtidig inspelning. Har tagit bort och lagt till serieinspelningen så nu på lördag får jag se om problemet kvarstår...
Välkommen till klubben
Postad 21 september 2011 - 13:09
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
1) Inspelning av Text-TV Om jag förstått det rätt så spelas inte TextTV in. Stämmer detta? Jag är ute efter textning på sidorna 199, 299, 890, osv. Min fru har hörselnedsättning och det är ett måste att textningen kan visas vid uppspelning. Om inte funktionen finns - vet någon om den är planerad att implementeras? 2) Inspelning av två program samtidigt. Det verkar heller inte gå att spela in två program samtidigt men den funktionen påstås ska komma senare? Någon som vet när och hur säker kan man vara på att den kommer? /P
1) Det är korrekt att den inte spelar in Text-Tv  Och nej, det har väl inte sagts något om huruvida det skall komma heller 2) Det finns de som har fått besked att "... senast under Q1 2012", men detta är inget so är officiellt bekräftat från CD, och inget som vi kan vara säkra på heller. Dock kan vi jo alla vara överens om att det "bör" komma snart. Men det måste jo vara problem med funktionen, när de har valt att lansera boxen utan. Så om jag var du, och dessa funktioner var viktiga, så skulle jag vänta tills att de faktisk finns i boxen!
Postad 21 september 2011 - 13:46
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Snackade precis m. Canal Digital om det faktum att jag har inte möjlighet som det ser ut nu att dra in 2 st antennkablar. Jag har tidigare frågat på det här forumet om det innebär några problem men fick till svar att man köpte till något som löser det hela, minns inte vad det kallades.
När jag nu frågade tjejen på CD om vad det skulle innebära att bara använda en kabel ja då var det att "man kan bara spela in från den kanalen man tittar på, använder bara en mottagare"
Det var ju inte speciellt praktiskt, tanken är ju att man ska kunna spela in då det krockar i två kanaler. Har hon rätt i detta?
Postad 21 september 2011 - 13:52
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det kommer (snart?) en single-cable LNB från Canal Digital och dosa som delar dennas kabel till två alldeles innan boxen. Så ja, boxen kan fungera med en kabel på det viset.
Finns att köpa på marknaden (satpro exempelvis) men jag kan inte peka dig exakt rätt. Om du skrollar tillbaka några sidor finns en länk till Viasats lösning som ska vara densamma som Canal Digital kommer att köra med.
Postad 21 september 2011 - 13:56
DennisTv
-
DennisTv
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Snackade precis m. Canal Digital om det faktum att jag har inte möjlighet som det ser ut nu att dra in 2 st antennkablar. Jag har tidigare frågat på det här forumet om det innebär några problem men fick till svar att man köpte till något som löser det hela, minns inte vad det kallades. När jag nu frågade tjejen på CD om vad det skulle innebära att bara använda en kabel ja då var det att "man kan bara spela in från den kanalen man tittar på, använder bara en mottagare" Det var ju inte speciellt praktiskt, tanken är ju att man ska kunna spela in då det krockar i två kanaler. Har hon rätt i detta?
Ja. Du kan skaffe deg et singel LNB så splitte signalet ved dekoderen.
Postad 21 september 2011 - 14:46
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Åh vad trött jag blir... Idag startade inspelningen av Svenska Hollywoodfruar kl 21.21 och avslutar normalt. Jag tittade på annan kanal ( 5:an) samtidigt. Allvarligt talat - vad skall jag göra??? Själv tror jag att det är ett måndagsexemplar men CD säger att troligen är signalen för stark (se mina tidigare inlägg. Ingen annan av mina 3 boxar visar för stark signal (inte heller på dessa kablar). Och varför skulle felaktig (för svag eller för stark) signal försena inspelningen 21 minuter??? Gamla PVR-101 hade verkligen sina negativa sidor men det här tycker jag är värre. Synd för boxen i sig är jättebra men att kunna lita på sina inspelningar känns som en basfunktion!!!
Hej Rhoddas, Jätte tråkigt att du har sådana problem med dina inspelningar. Det vi skulle vilja göra är att byta ut din box för att kunna ta in den till oss och testa den. Sedan återkoppla här i forumet om hur testerna har gått.Skulle du gå med på detta så får du gärna skicka ett PM till oss med dina kontaktuppgifter. Med vänliga hälsningarSandra
Postad 21 september 2011 - 14:51
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Hej Rhoddas, Jätte tråkigt att du har sådana problem med dina inspelningar. Det vi skulle vilja göra är att byta ut din box för att kunna ta in den till oss och testa den. Sedan återkoppla här i forumet om hur testerna har gått. Skulle du gå med på detta så får du gärna skicka ett PM till oss med dina kontaktuppgifter. Med vänliga hälsningar Sandra
Hej och tack för er återkoppling! Jag fick tillslut ok att få boxen utbytt. Dessutom snabb leverans. kontakt igår. ny box på väg idag! Självklart kan jag återkoppla här i forumet. Det som jag också tycker är viktigt är att caset inte stängs innan man hittat felet. Annars lär ju fel aldrig lösas korrekt. //Peter
Postad 21 september 2011 - 14:53
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Eucharist 21 September 2011 - 14:46 skrev:
"Snackade precis m. Canal Digital om det faktum att jag har inte möjlighet som det ser ut nu att dra in 2 st antennkablar. Jag har tidigare frågat på det här forumet om det innebär några problem men fick till svar att man köpte till något som löser det hela, minns inte vad det kallades." Är det här du letar efter? http://www.tradera.c...02324_111969806
Postad 21 september 2011 - 15:39
JRL
-
JRL
-
Rookie
-
4 inlägg
Funkar, stoppade bara i det nya kortet alla boxar funkar än så länge, får väl se när de begränsar kortet efter två veckor. Boxen funkade med gamla kortet också via smartwi
Måste man först para kortet med boxen innan man sätter i det i SmartWi enheten?
Postad 21 september 2011 - 17:24
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Eucharist 21 September 2011 - 14:46 skrev: "Snackade precis m. Canal Digital om det faktum att jag har inte möjlighet som det ser ut nu att dra in 2 st antennkablar. Jag har tidigare frågat på det här forumet om det innebär några problem men fick till svar att man köpte till något som löser det hela, minns inte vad det kallades." Är det här du letar efter? http://www.tradera.c...02324_111969806
Är det inte ett unicable LNB? http://www.satpro.se...at_nr=106&div=0
Postad 21 september 2011 - 17:32
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Är det inte ett unicable LNB? http://www.satpro.se...at_nr=106&div=0
Nej, med en Global Stacker/De-stacker kopplar man ihop en LNB med två utgångar till en kabel och sedemera dela upp den kabeln igen till två utgångar.
Postad 21 september 2011 - 19:02
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Pillar box TV3?
Senaste timmen (-arna) har 3:an ställt in sig i Pillarbox. Någon annan?
Postad 21 september 2011 - 19:28
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
CD sänder ut TV3 fel 16:9 i 4:3 format just nu
Jag försökte felanmäla detta, men kundtjänst förstår inte problemet.......
Postad 21 september 2011 - 21:07
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Postad 21 september 2011 - 21:26
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Är det här du letar efter? http://www.tradera.c...02324_111969806
Nej Huddingebo, boxen behöver inte en destacker, bara en mojäng (passiv komponent) som delar signalen på de två ingångarna. Kanske en sådan UniCable som denna http://www.satpro.se...asp?art_nr=2292men jag är ej så säker att jag kan säga Köp. Tv3-problem: Antar att de observerat det felaktiga 16:9 formatet och nu försökt skruva det rätt men det blev fel åt andra hållet istället. Men men, 4:3 går ju alltid att dra ut så det blir korrekt 16:9 (16:9 i SD är ju bara en anamorfisk 4:3 bild egentligen), inte lika lätt att dra ihop 16:9 till 4:3
Redigerat av Monshi, 21 september 2011 - 21:30.
Postad 21 september 2011 - 21:39
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Felaktig AR hos CD har tidigare påtalats av Godochglad - men han blev visst bannad!?
Postad 21 september 2011 - 21:56
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Hej. Har haft min Adb-box i ett par veckor och har inte haft några problem. Men nu har jag märkt en sak som är lite störande. Har programmerat lite inspelningar, ett avsnitt varje dag. Men när jag kollade igår så var inte epg:n uppdaterad utan man såg bara en timme framöver så jag startade om boxen och då blev det riktigt. Ikväll var det likadant igen och efter omstart var de riktigt. Antar att mina inspelningar inte hoppar igång om epg:n inte är korrekt. Nån mer som haft det problemet? För övrigt en bra box.
Kör med dubbla antennkablar om nån undrar.
Redigerat av zitzo, 21 september 2011 - 21:56.
Postad 21 september 2011 - 22:12
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
hehe, inspelningsmenyn på boxen, står just nu: Falling Skies, kl 20:00 den 21 september. Ska spela in då. Om ett år alltså. För inte spelade den in idag inte. Bildbevis:
adb-box.JPG 67,79K
12 Antal nerladdningar zitzoEPGn är påfylld i min box, hade iofs en glitch igår men en omstart löste det. Om dina serieinspelningar fått en tid ska de spelas in oavsett om EPGn är uppdaterad just då vill jag tro.
Redigerat av Monshi, 21 september 2011 - 22:14.
Postad 21 september 2011 - 22:21
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
CD sänder ut TV3 fel 16:9 i 4:3 format just nu Jag försökte felanmäla detta, men kundtjänst förstår inte problemet.......
verkar vara samma problem på TV4 nu också
Postad 21 september 2011 - 22:24
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
hehe, inspelningsmenyn på boxen, står just nu: Falling Skies, kl 20:00 den 21 september. Ska spela in då. Om ett år alltså. För inte spelade den in idag inte. Bildbevis:
adb-box.JPG 67,79K
12 Antal nerladdningar zitzo EPGn är påfylld i min box, hade iofs en glitch igår men en omstart löste det. Om dina serieinspelningar fått en tid ska de spelas in oavsett om EPGn är uppdaterad just då vill jag tro.
Jag känner igen detta. btw - Idag spelades sjukhuset in 19.03 till 19.33 och svenska miljonärer 21.00 till 22.03. jag har ingen inspelningsförlängning påslagen.
Postad 21 september 2011 - 22:32
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
verkar vara samma problem på TV4 nu också
Är House på TV4 just nu, vad är det för fel på den sändningen rhoddas? /Fredrik
Postad 22 september 2011 - 05:36
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Nej Huddingebo, boxen behöver inte en destacker, bara en mojäng (passiv komponent) som delar signalen på de två ingångarna. Kanske en sådan UniCable som denna http://www.satpro.se...asp?art_nr=2292 men jag är ej så säker att jag kan säga Köp.
För att reda ut lite på begreppen Stacker/UniCable/SatCR: UniCable och SATCR är samma sak och där LNB inte bara har 2 LO-frekvenser att blanda ned signalen med utan kan växla in precis den transponder-frekvens som användaren vill ta emot. Systemet är gjort för att rymma 8 frekvens-slottar i samma kabel, inom ordinarie frekvensområde. Alltså signaler till 8 tuners (t.ex. 4 dubbel-tuner PVR). Viasat tillhandahåller (för tillfället) LNB och boxar som klarar 4 slottar. Det behövs alltså ett LNB med mera funktionalitet och nya mottagare för att det skall fungera. (I princip skulle det gå att koppla in en SatCR-mojäng mellan LNB och kabeln men vet inte om det finns att köpa.) Stacker/De-stacker blandar upp (och ned) hela frekvensområdet (drygt 1 GHz) från den ena LNB-utgången och lägger ovanför ordinarie frekvensområde. Kabeln skall alltså klara signaler upp till 3.8GHz istället för 2.15GHz. Kabeldämpning är därför en viktig parameter. Men systemet fungerar med de vanliga Universal-LNB/Multiswitchar och den styrning från mottagaren som varit standard i många år. (Om ADB-boxen fungerar med SatCR/UniCable-LNB vet jag inte.)
Postad 22 september 2011 - 06:16
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Är House på TV4 just nu, vad är det för fel på den sändningen rhoddas? /Fredrik
Att signalen inte ger riktig 16:9 format. verkar dock löst för TV4 nu på morgonen. TV3 fortfarande lika
Postad 22 september 2011 - 07:43
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
(Om ADB-boxen fungerar med SatCR/UniCable-LNB vet jag inte.)
Tack JanB, ADB-boxen ska stödja SatCR/UniCable. Signalen måste bara delas på de två ingångarna, inte aktivt demoduleras med delas, som jag förstått det. Ska se om jag kan få fram exakt info från Canal Digital.
Postad 22 september 2011 - 08:16
Albertanton
-
Albertanton
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fick tyvärr ingen ny strömkabel med i kartongen till den andra boxen som skickades så det är samma kabel. RIngde idag och bad om en ny kabel istället för en ny box.' Hoppas att kabeln är problemet eftersom jag inte orkar att formatera ytterliggare en gång - känns inte som om jag haft en PVR sedan ett år tillbaka eftersom allt raderats så många gånger för att boxarna ska fungera, tycker det är sällan det räcker med enbart fabriksåterställning. Känns ändå skumt att funkar bra ända tills jag släcker strömmen helt i boxen och att allt fungerar igen efter en formatering. Hoppas ändå på det bästa då dennna boxen (ffa när man kan spela inpå två kanaler samtidigt) kan bli riktigt bra. Saknar dock att kunna ställa in hur många minuter innan en inspelning ska starta men det har CD bett om att få så det kommer förhoppningsvis "snart". Saknar även att kunna ta bort all info om programmen i Guiden - som det är nu så ser jag bara 1-3 program framåt per kanal vilket är lite störigt när ma nska kolla guiden ett par dagar framåt. Skulle även vilja hoppa ett par timmar framåt i guiden istället för att trycka mej framåt så många steg enbart för att vad som är ett par timmar senare (har en Logitech Harmony som inte direkt har ett starkt batteri, har aldrig laddat den så mycket). Har valt att göra "Tidsinspelning" istället för att programera inspelningar pga att inledningen på programmen inte är med men får utropstecken på alla de inspelningarna - någon som vet varför? Till min vetskap så har de spelats in ändå men jag blir lite osäker när det står ett utropstecken bredvis den röda klockan i inspelningslistan. I-lands problem iofs men ändå....
Löste åter problemet med den nya boxen som även den uppvisade samma problem med att åter ta ur antennkablarna och gjorde fabriksåterställning och formatering. Funkade bra efter det. Kopplade precis in den nya strömadaptern som CD skickade och då händer samma sak igen!!!! -b1-, TESTING, INITIALIZING denna loop går i 2-3 varv och därefter börjar den söka efter ny programvara som inte finns för att åter gå tillbaka till -b1- ,TESTING, INITIALIZING m.m, m.m. Trist på en annars bra box. Kontaktade CD via PM som de önskade för felsökning men de har inte återkommit så jag kan inte ge feedback på vilka lösningar de möjligen kan ha.
Postad 22 september 2011 - 08:22
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
AlberantonBara en teori. Lägg örat mot boxen när den startar. Hör du disken snurra upp? Låter det som om den går jämnt och lugnt eller finns det något missljud? Knatter, varierande frekvens eller liknande? Fast att två boxar ska visa samma problem i ett hushåll...Om jag bodde granne med dig, vette tusan om jag skulle våga knata över till dig för att testa min box där...
Postad 22 september 2011 - 08:35
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Tack JanB, ADB-boxen ska stödja SatCR/UniCable. Signalen måste bara delas på de två ingångarna, inte aktivt demoduleras med delas, som jag förstått det. Ska se om jag kan få fram exakt info från Canal Digital.
Tack till er alla för samtliga svar. Men det verkar ju som sagt vara en del förvirring i detta, tjejen på CD som jag pratade med hade inte ens det i tankegångarna att man kan lösa det på något sätt utan "Jaha, har du bara en kabel så måste du kolla på den kanalen du spelar in" Det kan ju tappa en kund som inte tänker steget längre och kollar upp att det faktiskt finns lösningar på problemet, man kan ju knappast vara ensam med att vara begränsad av att bara kunna dra in en kabel i huset. Hör gärna av er om ni får något officiellt från CD vad det är man ska använda.
Postad 22 september 2011 - 08:40
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Sådär, ja, den LNB jag länkade ska fungera med ADB-boxen (någon som vill testa?)
Dvs en unicable med en splitter är allt som krävs.
Canal Digital säger att de
1: Ska uppdatera hemsidan med info (någon gång)
2: Se till att skaffa fram LNB (någon gång)
men tills dess kan man alltså köpa till själv en LNB som den ovan.
Fick en bild.
image001.png 186,51K
10 Antal nerladdningar
SingleCable LNB + splitter som på bilden. En kabel in i vardera kontakt på ADB, klart.
OBS! Fungerar EJ med Sagem-boxen.
eller för alternativ
http://www.kjell.com...aspx?item=30364
denna ska även den fungera.
Redigerat av Monshi, 22 september 2011 - 08:43.
Postad 22 september 2011 - 09:55
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Angående missade/försenade inspelningar. Tre frågor När problemet uppkom - Var boxen påslagen eller i standby
- Var det en serieinspelning, ett enskilt program eller en manuellt inmatad inspelning. Har alla typer fallerat eller är någon förskonad.
- Om boxen var påslagen, någon "aktivitet" på boxen. Dvs bytte kanal, kollade EPG eller liknade under den tid som inspelning skulle skett?
- Liten parentes, vilken kanal stod boxen på?
- Vilken kanal var inspelningen på?
Ed: lade till en punkt 5
Redigerat av Monshi, 22 september 2011 - 10:32.
Postad 22 september 2011 - 10:19
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Angående missade/försenade inspelningar. Tre frågor När problemet uppkom - Var boxen påslagen eller i standby
- Var det en serieinspelning, ett enskilt program eller en manuellt inmatad inspelning. Har alla typer fallerat eller är någon förskonad.
- Om boxen var påslagen, någon "aktivitet" på boxen. Dvs bytte kanal, kollade EPG eller liknade under den tid som inspelning skulle skett?
- Liten parentes, vilken kanal stod boxen på?
1. Påslagen, tittade på en annan kanal när detta inträffade 2. Serieinspelning, kollade innan inspelningen i inspelningar att den skulle spela in aktuellt program strax innan det skulle starta 3. Inspelningen startade när jag växlade till denna kanal halvvägs in i det och resten av det aktuella programmet spelades in. 4. Kanal 1 eller 2, det var fyran som skulle spela in. Har tagit bort denna serieinspelning och lagt till den igen. Kundtjänst tyckte jag skulle göra en fabriksåterställning för att tvinga ned en ny EPG-lista men jag nekade till detta. Ärendet har högsta prio hos CD enligt kundtjänst Edit: det är serieinspelningar jag haft problem med två gånger. Program som "Breaking News" som går fyra dar i veckan spelar in som de ska (en detalj är att just detta programmet ALLTID startar en minut före utsatt tid så man missar första minuten när man sätter inspelningen från EPG:n
Redigerat av philipsguy, 22 september 2011 - 10:21.
Postad 22 september 2011 - 13:11
DennisTv
-
DennisTv
-
Amatör
-
-
86 inlägg
1. Påslagen, tittade på en annan kanal när detta inträffade 2. Serieinspelning, kollade innan inspelningen i inspelningar att den skulle spela in aktuellt program strax innan det skulle starta 3. Inspelningen startade när jag växlade till denna kanal halvvägs in i det och resten av det aktuella programmet spelades in. 4. Kanal 1 eller 2, det var fyran som skulle spela in. Har tagit bort denna serieinspelning och lagt till den igen. Kundtjänst tyckte jag skulle göra en fabriksåterställning för att tvinga ned en ny EPG-lista men jag nekade till detta. Ärendet har högsta prio hos CD enligt kundtjänst Edit: det är serieinspelningar jag haft problem med två gånger. Program som "Breaking News" som går fyra dar i veckan spelar in som de ska (en detalj är att just detta programmet ALLTID startar en minut före utsatt tid så man missar första minuten när man sätter inspelningen från EPG:n
Hva med DTT? kan det være at den feiler hvis man er på DTT mens opptaket skal starte på DTH eller omvendt?
Postad 22 september 2011 - 13:21
Albertanton
-
Albertanton
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Alberanton Bara en teori. Lägg örat mot boxen när den startar. Hör du disken snurra upp? Låter det som om den går jämnt och lugnt eller finns det något missljud? Knatter, varierande frekvens eller liknande? Fast att två boxar ska visa samma problem i ett hushåll...Om jag bodde granne med dig, vette tusan om jag skulle våga knata över till dig för att testa min box där...
Visst skulle även jag tveka att testa min box på ett hushåll som mitt.... Hör inget missljud, däremot lite högre fläktljud på ADB-box nr 2 jämfört med nr 1 men inget som stör. Undrar dock vad problemet skulle vara, har två antennkablar som går direkt från parabolen in i boxen. Alla elsladdar (TV, dator+ hårddisk, digitalboxen, förstärkare och bluerayspelare) går in i en särskild förgreningskontakt som skyddar mot spänningstoppar och som har inbyggd jordfelsbrytare. Boxen sätts i standby varje gång vi inte tittar och jag gör den inte strömlös över nätterna. Det den använts till är att spela upp och spela in. Förstår bara inte vad felet skulle vara i huset då de andra elmojängerna (även de i samma eluttag) funkar som de ska. Har två boxar på ovanvåningen som fungerar som de ska och har alltid gjort det. Den ena boxen (Combobox) har jag haft i 9 år utan problem och den funkade fint på nedervåningen där ADB boxen nu står.
Postad 22 september 2011 - 13:34
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Hva med DTT? kan det være at den feiler hvis man er på DTT mens opptaket skal starte på DTH eller omvendt?
Hmm jag förstår inte vad du menar
Postad 22 september 2011 - 14:01
DennisTv
-
DennisTv
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Hmm jag förstår inte vad du menar
DTT er bakkenettet, DTH er parabol.
Postad 22 september 2011 - 14:04
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej,
Det stämmer att våran ADB box stödjer Single Cable vilket innebär att det endast behövs en kabel från parabolen in till huset. Man måste också ha ett LNB som stödjer Single Cable.
För att tex kunna spela in på en kanal och titta på en annan så använder man sig av en tvåvägs splitt. Då drar man en kabel från Single Cable utgången på LNB’t på parabolen in i splitten och sedan två kablar från splitten in i ADB boxen.
Viktigt att komma ihåg att detta enbart fungerar på ADB boxen. Har man tex ett multiabonnemang och en av våra andra boxar så måste man dra in ytterligare en kabel från den universala utgången på LNB’t. (Dem flesta Single Cable LNB har en utgång för single cable och en eller flera vanliga universala utgångar)
Använder man sig av tex singel cable så måste detta även ställas in i menyn på boxen.
Viktigt är att det anges som att man har två kablar anslutna.
Med vänliga hälsningar
Sandra
Postad 22 september 2011 - 14:22
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
För er som undrar så ser en SatCR installation ut så här:
Jag använder mig av viasats lösning så det kanske kommer se lite anorlunda ut hos Canal Digital.
Från SatCR LNB t går det en kabel in till en splitter.
IMG_1888.JPG 95,45K
38 Antal nerladdningar
Som delar upp singnalen på två kablar.
IMG_1891.JPG 110,79K
24 Antal nerladdningar
Som man sen kopplar till boxen som med ett vanligt Twin eller Quad LNB.
IMG_1892.JPG 121,99K
23 Antal nerladdningar
Och så här ser det ut i boxens intställningar.
IMG_1893.JPG 77,87K
24 Antal nerladdningar
Postad 22 september 2011 - 15:38
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Hej, Det stämmer att våran ADB box stödjer Single Cable vilket innebär att det endast behövs en kabel från parabolen in till huset. Man måste också ha ett LNB som stödjer Single Cable. ... Använder man sig av tex singel cable så måste detta även ställas in i menyn på boxen. Viktigt är att det anges som att man har två kablar anslutna.
Alla andra använder begreppen SatCR eller UniCable. Varför använder ni begreppet "Single Cable" som är 2 helt normala ord på engelska och som därför lätt missförstås ? (Eller skall jag säga att de lätt förstås som det orden betyder ..) Mina sökningar hittar ingen annan som använder dessa ord för att beteckna SatCR eller UniCable.
Redigerat av janb, 22 september 2011 - 15:39.
Postad 22 september 2011 - 18:07
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
....Mina sökningar hittar ingen annan som använder dessa ord för att beteckna SatCR eller UniCable.
Ordet UniCable gillar jag inte då det kan förväxlas med kablar och vilken sladd är SingleCable i härvan bakom TV'n? SatCR tycker jag är den bästa benämningen.
Postad 22 september 2011 - 18:38
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
SatCR ska skriva framöver...fast Single Cable illustrerar vad det är på bästa sätt.. med det är helt klart lite av en begreppsförvirring.
Postad 22 september 2011 - 18:55
Unregistered0db38fb1
-
Unregistered0db38fb1
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Fungerar er distansinspelning just nu? Min anslutningsstatus växlar mellan frånkopplad - ansluter ...
VOD fungerar så nätverk har den ju...
Postad 22 september 2011 - 19:08
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Den fungerar. Är ditt kort/box korrekt registrerade hos Canal Digital? Logga in på ditt konto och kontrollera uppgifterna, att kortnumret som står där stämmer med det du har i boxen.
Om det inte fungerar, om det inte stämmer, ring till Kundtjänst så aktiverar de nog tjänsten/stämmer av uppgifterna. kanske ett fel där?
Postad 22 september 2011 - 20:21
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Om man abbonerar på canal plus total vist borde canal+ play finnas under go menyn någonstans? Eller ska man komma åt play på något annat sätt.
Postad 22 september 2011 - 21:44
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
C+ play finns bara på webben än så länge, aktivera on-demand tjänsten på Canal Digitals hemsida och logga sedan in på
http://go.canaldigital.se/se/
och där återfinner du C+ Play idag.
Vi får tro att det kommer i boxen så småningom. Idag finns det inte där, det kan vi vara säkra på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|