Kommer skilja ett par generationer åtminstone.
Sony kan mycket väl konka men de gör ju pengar på playstation så tror inte det är där de trimmar ner först direkt.
Kostar dock svinmycket att ta fram en ny konsoll
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
15 relaterade trådar
Postad 23 November 2012 - 07:56
Kostar dock svinmycket att ta fram en ny konsoll Postad 23 November 2012 - 08:01
Visst kostar det, men merparten av den kostnaden lär ha tagits redan.
Postad 23 November 2012 - 08:16
Jepp de har lånat rätt friskt senaste åren. Jag tror inte Sony kommer ha ngn monsterprestanda i sin konsoll för de måste sälja konsollen med vinst denna gången. Det blir svårt att sälja konsoller för 600 dollar/6000 SEK en gång till. Tror MS kommer springa ifrån dem totalt med nästa konsoll. Postad 23 November 2012 - 08:41
ne sony själva säger att dom inte tänker ta en så stor förlust i början som dom gjorde på ps3 kostade runt 900 dollar att tillverka och sålde den för 600... och dom har sagt att dom inte kan ta 600 dollar denna gången troligen hamnar det på 350-400 dollar... blir en svår ballans gång att få ut så mycket prestanda som går och sen sälja den för 400 dollar med så liten förlust som möjligt... dev kitsen som är ute är ju en custom amd A10 apu och 8-16gig minne men dev kitsen brukar vara kraftfullare så tror själv att den kommer att ha 4gig minne men den prestandan är ju inte helt fy skam endå... troligen är det en custom variant på 5700 modellen med kanske lite lägre hastighet för att få ner effektförbrukningen... tydligen så siktar varjefall sony på att alla spel ska kunna spelas i 1080P 60fps utan drops varjefall
Redigerat av Rumpnisse, 23 November 2012 - 08:47. Postad 23 November 2012 - 10:09
Ja det verkar vara en rimlig strategi från Sony. Postad 23 November 2012 - 10:11
SAS är ett tydligt exempel på företag som också blivit nedgraderat till skräpstatus, det blir i stort sett omöjligt att få några lån innan man har gjort stora nedskärningar för att blidka långivare. Utan lån kan Sony glömma att sätta upp en ny produktion av av en ny konsoll, oavsett om PS är en lönsamm division eller ej. Den stora kostnaden är att sätta upp produktionen som införskaffning av nya maskiner och material, nya underleverantörer, marketing etc. Initiala utvecklingskostnaden är marginell i sammanhanget. Lönsammheten kommer först när produktion och underleverantörer är intrimmade och det kan dröja flera år. Postad 23 November 2012 - 12:21 Bara en A10 skulle vara extremt dåligt... Som tur är verkar devkitsen vara en A10 ("Trinity") plus en separat GPU i HD7800-klassen. Den slutgiltliga verkar peka på en "Kabini" APU (lillebror till "Kaveri", som är den riktiga efterföljaren till "Trinity"), som har svagare/strömsnålare CPU:er (Jaguar) än storebrors (Steamroller"). Plus nån nästa generations GPU, förhoppningsvis den svensk-klingande "Oland" (HD8800-klassen)...iaf lite nedskalad... Om det är om ca 1 år det är release, längre fram än så, God knows. Får man bara till minnesbandbredden (Wide I/O vore najs, 512 bitars bredd) så kan det nog bli riktigt najs. Det där är tramsigt. Sony kommer knappast låsa utvecklarna att hålla sig till 60 fps. Makes no sense. Och med det sagt så får vi be Zoiler flytta en radda inlägg, inkl detta, till där de hör hemma, Playstation 4 tråden. Redigerat av pacman, 23 November 2012 - 12:35. Postad 23 November 2012 - 12:27
Han menar nog att sony siktar på att det ska vara möjligt att köra spel i 1080p i 60fps dvs den ska vara kraftig nog att klara av det.
Att tvinga utvecklare till en viss upplösning och framerate går såklart inte. Postad 23 November 2012 - 12:31
Ser inte logiken i det heller. Det är möjligt att köra spel i 1080p60 på PS3 med.
Att använda upplösning och framerate som ett mätvärde på prestanda är således inte lyckat. Redigerat av pacman, 23 November 2012 - 12:32. Postad 23 November 2012 - 12:41
citat: plus en separat GPU i HD7800-klassen. vart har du fått den informationen från? förstår inte vitsen med att köra en apu om dom samtidigt ska ha en separat gpu då kan dom lika gärna köra en cpu istället för apu... tror inte själv att det blir apu plus en gpu det skulle bli för dyrt och meningslöst om dom inte ska köra nån crossfire variant då men det tror jag knappst och skulle bara krångla till det för utvecklarna.... utan det blir en apu som cpu/gpu för att få ner tillverkningskostnaden och strömförbrukningen och värmeproblem sony kommer släppa en relativt billig konsoll och vill inte gå lika mycket minus så en gpu i HD8800-klassen kan du nog glömma Redigerat av Rumpnisse, 23 November 2012 - 12:56. Postad 23 November 2012 - 13:02
Well det är vad sony själva har sagt iaf. Postad 26 November 2012 - 10:04 Va sommarens rykte, sök på PS4+Pitcarin eller PS4+Liverpool. Då kombinerat med en A8 iofs. Ryktet har funnits längre än så iofs, det börja väl med att nån på Dice råkade säga nått om "dubbla GPU:er" eller nått sånt. Finns massor med anledningar. GPU-delen av APU:n skulle kunna användas till massa siffertuggande, inte helt olikt SPE:erna i CELL, GPGPU-style, till hjälp till spelmotorn eller till bildanalys för "motion gaming". Alternativt att den används som GPU i ett "low power"-läge där stora GPU:n är avstängd (tillsammans med hdmi in/out skulle man kunna ha konsollens programvara som ett overlay vid t.ex. vanligt tv-tittande). Eller som drivare av en sekundär skärm (ala WiiU gamepad). Finns hur många skäl som helst, om man bara tänker utanför boxen lite... Men ja, mkt möjligt att man kör med bara CPU-delen från APU:n och kombinerbar den med en riktig GPU i syfte att göra en "prestanda APU" så att säga. Absolut billigare så. Ryktet säger förvisso att diskussion pågår internt på Sony hurvida man ska satsa på nått medelmåttigt eller ta ett rejält kliv. Ser man på vad Sony har sagt, och för en stund glömmer deras tunga ekonomiska situation, så pekar allt på det sistnämda dock. Men du kan ju glömma "inte helt fy skam" eller "1080p60 3D utan problem" om de beslutar sig för att köra på en trött A10:a. Det hade varit en rätt konstigt maskin, ser inte riktigt vad de skulle kunna locka med med en sådan produkt. Sony är inte Nintendo. Och de blir inte mindre fattiga av att släppa en slapp produkt, oavsett hur billig den är att tillverka. En mer eller mindre bantad HD8800 är inte omöjligt och ligger mer i linje än vad en ensam A10:a gör om man ser till hur de "nextgen-demos" som visats ser ut. Hurvida dessa demos var avsedda för Sonys kommande eller inte vet nog bara de inblandade dock. radiozo>> Ja ungefär vad de som om PS3 mao. Redigerat av pacman, 27 November 2012 - 07:34. Postad 26 November 2012 - 10:31
Tror det är dags förutvecklarna att skärpa sig och göra spelen skalbara till konsoll annars kommer det bli jobbigt för dem i fortsättningen.
Jag tror MS kommer bygga en bra mycket kraftfullare konsoll än Sony och Nintendos Wii U kommer såklart vara en bit efter Sony. Vill man undvika släppa exklusiva spel till varenda konsoll så måste man börja fundera i andra banor. Eller så blir det så att MS kommer bli lidande av det och 3:e part optimerar sina spel för Sonys nästa konsoll för att lättare kunna porta till alla 3. Problemet är då att man inte kommer se max av vad MS konsoll kommer klara av annat än när MS släpper sina egna exklusiva titlar. Blir spännande att se hur det blir iaf. Postad 28 November 2012 - 17:13
Kom på att Sony utvecklade en "next-gen" konsol redan år 2000:
![]() Galet skön maskin, 16*32 MB eDRAM som tuggade ur sig 1080p60 osv: http://retro.mmgn.co...ms/sony-gs-cube Redigerat av pacman, 28 November 2012 - 17:16. Postad 29 November 2012 - 12:18
Minns den där, var mycket snack om den i samband med Final Fantasy-filmen för en massa år sedan.
Postad 29 November 2012 - 12:39
100% garanterade påstående från mig:
- Slutet för HDD Många var mot mig här för 2-3 år sen men HDD saknar skalbarhet i pris och därför kommer varken MS eller Sony ha någon biffig intern hårddisk. Nya PS3 modellen visar också att så kommer det bli. Sen är frågan hur stora NAND chip man kommer slänga in. Detta lärde sig MS med Xbox 1. - Slut på egna chip Sonys CELL blev tyvärr en flopp, bra tanke men inget man lyckades göra stora pengar av sett hur mycket skiten kostade. Både MS och Sony kommer köpa färdiga lösningar. Även detta lärde sig MS med Xbox 1. - Mindre fokus på spel Spel kommer fortfarande vara störst men det kommer komma ett OS som kommer vara mer laddat med annat än någonsin tidigrae. Egentligen bara en fortsättning på den trend vi sett från PS2 -> PS3 o Xbox 1 -> Xbox 360. - Non gaming software App-sjukan kommer sprida sig, ett måste om man ska lyckas i vardagsrummet. Kommer finnas mycket mjukvara som inte kommer vara spel. 50% chans: - Ingen ODD I och med att man lagt ner tillverkningen själva redan med Sony Optiarc så finns det risk att man skyr detta förpestade format. Ingen på hårdvarusidan har varit nöjd med det, för dyrt och för komplicerat från början och det har inte blivit bättre. - Öppen plattform Man drar in ett öppet OS med eget skal. Dyrt och tidskrävande att underhålla sin egen mjukvara och dessutom inte allt så att man gör bäst själv. Dock så är det säkerhetsrisk och frågan om att tjäna pengar på microtransaktioner. Tror på en 50/50 lösning från Sony. Tech spec skiter jag lite i numera. Postad 29 November 2012 - 12:44
Bra inlägg och jag håller med i det mesta. Öppen platform tror jag inte alls på dock.
Postad 29 November 2012 - 13:48
Ne det är ju en rad fördelar att utveckla sin egen. Problemet för Sony att man inte har någon egen plattform idag som man kan bygga vidare på in i en PS4. Microsoft har trots allt Windows. Postad 29 November 2012 - 15:16
Tror de kör vidare med Linux i botten.
ODD? Optisk disk? Download only menar du? Redigerat av pacman, 29 November 2012 - 15:27. Postad 29 November 2012 - 16:35
Optical Disc Drive = ODD Hard Disc Drive = HDD Solid State Drive = SDD Man lär sig något nytt varje dag Postad 29 November 2012 - 16:53
Jag brukar kalla dem för ROM istället, Odd låter som en norrman...
(Rom är dessutom gott) Redigerat av Unregisteredf64a5233, 29 November 2012 - 16:54. Postad 29 November 2012 - 16:55
ROM? Read-only-memory? ODD är en vedertagen branschstandard oavsett om det låter norskt eller ej Postad 29 November 2012 - 17:11
Hur går hela tanken med mera Downloads ihop med att köra utan HDD?
Att nästa generation inte skulle ha optisk enhet är också något som låter konstigt, speciellt om det sker i samband med att HDD tas bort. Ska det vara 100% streaming som gäller då? nja, så mycket är inte näten uppbyggda runtom i världen. /P Postad 29 November 2012 - 17:17
Fast är inte trenden att man ersätter HDD med SDD, hårddisk ersätts med flashminnen.
Postad 29 November 2012 - 17:49 Ja som att optiskt medium kan kallas "format"... Men nu är jag med på vad du menar. Undrar då oxå hur det går ihop med ingen HDD. Övriga lösningar känns lite dyra... Postad 29 November 2012 - 18:49
Jag har svårt att tro att Sony plockar bort BD-läsaren, eftersom de har satsat mycket pengar på blu-ray formatet....
Postad 29 November 2012 - 18:54
SSD = Flashminnen (NAND) på kort med kontroller och SATA interface. Självfallet kommer man inte ha en SSD inbyggd utan har färdiga NAND chip direkt på moderkortet. Som jag skrev så tror jag att man ersätter lagringen med fasta NAND minnen. Redigerat av PalmiNio, 29 November 2012 - 19:05. Postad 29 November 2012 - 18:59
NAND flash är betydligt billigare än HDD. HDD är en fristående standard som helt saknar skalfördelar neråt i pris. En HDD har haft ungefär samma tillverkningskostnad de senaste 3-4 åren, det enda man kan göra är öka kapaciteten. Ett NAND o andra sidan fortfarande göras billigare till tillverkningsprocessen hela tiden gör att samma kapacitet blir mindre och såldes billigare. Så nej NAND är inte dyrare. Ja det är dyrare i frågan om att ha samma kapacitet men inte i frågan om inköpspris. 16gb NAND idag är bara några cent men den billigaste HDDn är fortfarande flera dollar. Att Sony helt har skippat HDD i senaste versionen i PS3 är ett tydligt tecken på vad jag pratar om. Redigerat av PalmiNio, 29 November 2012 - 19:02. Postad 29 November 2012 - 19:06
Med format menade jag Blu-Ray som är ett format baserad på optisk teknik Postad 29 November 2012 - 19:15
Håller med om problemet men samtidigt så är problemet helt baserat på följande faktor: - Kommer och måste spelen ta lika mycket plats som idag? Dilemmat för Sony och MS är att hitta lönsamhet och där är Skivor för distribution och försäljning ett problem. Detta problem består dels i att läsaren i sig är dyr (Vi pratar om flera dollar i kostnad och precis som HDD så är där inga skalfördelar på ODD). Sen har det också med att strukturen för att sälja spel idag inte är gynsam för Sony eller MS. Dels ska varje led ha en marginal att leva på (distributör och återförsäljare) och dels kostar tillverkningen (dock bara ören) och de ska fraktas samt kostnader för lagerhållning och överlager med mera MEN man har stora problem med begagnat marknaden. Dessa 3 problem raderas om man helt går över till downloads. Inga mellanhänder, lättare och billigare för studios att nå spridning och framför allt -> 1 användare = 1 såld. Detta gör också att man kan får ner priset på spelen såklart vilket i sin tur kan leda till ökad konsumtion av avtalet spel. Men det viktigaste är återigen, skalfördelar! Kostnaden för tryckta medium är konstant över tiden, lika så är pengarna som distributörer och återförsäljare vill tjäna. Men downloads så är den enda kostnaden att ha en infrastruktur online (serverkostnader osv). Titta bara på Apple, varför går de över till Appstore på Mac? Jo för att de är så extremt mycket mer lönsamt för dem. Bara att trixa bort momsen genom att ha servern i Luxenburg är ju enorma mängder i intäkter. Hur många har t ex inte köpt spel på en iPhone och en iPad bara för att spela 1 vecka sen inte öppnat igen? Samma fenomen som på konsol fast där finns det möjlighet för en privat kund att sälja vidare. Redigerat av PalmiNio, 29 November 2012 - 19:19. Postad 29 November 2012 - 19:15
Trippelinlägg?
Edit: Kvadrupelinlägg -_- Redigerat av Zoiler, 29 November 2012 - 19:15. Postad 30 November 2012 - 08:23 Ahm, inköpspriset, och hurvida det är dyrt eller ej, beror ju just på kapaciteten. Enligt iSuppli ligger 16GB flash idag på ca 10-15 dollar... Säger ca för numera så bakar de ihop alla minnen i sina analyser, vilket gör det svårare. I våras, vid analysen av iPad3, angav de priset för 16, 32 resp 64 GB flash till 17, 33 resp 67 dollars. Men ja, givetvis kommer det gå ner men det handlar inte om några cent och 16GB är helt enkelt för lite för "next-gen". Tror helt enkelt att stora flash är för dyra för att använda vid en 2013 launch. Modeller inför julen 2018? Absolut! Ja, med den lilla skillnaden att PS3 inte måste ha en stor HDD då, eftersom den har BD. Håller helt med om skalbarheten (för att inte tala om att ODD och HDD har mekanik som kan krångla) och det ologiska i att skicka plastskivor över hela planeten men att inför en 2013-launch enbart förlita sig på flash för en "next-gen" konsoll låter lite väl vågat... Möjligt att MS gör det i en basmodell (förutom xboxTV förstås), de kan kosta på sig mer och sk*ter i BD-formatet, men Sony? Njae... Redigerat av pacman, 30 November 2012 - 08:27. Postad 30 November 2012 - 12:15
Well om du kan sälja en 32Gb SSD hårddisk med kontroller, förpackning, moms, ÅF marginaler osv för 499 kr i Sverige så kan man enkelt räkna ut att bulkpriset löst inte är några 10-15 dollar. Sen beror det såklart helt på vad man vill ha för kvalité också. Men jag kan inte stå för vad iSupply räknar men eftersom jag jobbar med det så kan jag intyga dig att så dyra är inte chipen. Du har för fan 16gb USB 3 minnen som ut till kund kostar 199kr på NetonNet. Ok inte den kvaliten man letar efter men du förstår vad jag menar - 10-15 dollar vet jag inte hur de hittar. Här har du lite indikationer: http://www.dramexchange.com/ Avarage spotpris på 2x8Gb är 1,85 dollar och det är som sagt spotmarknad. Inga problem för MS eller Sony att hyvla ner det priset till under 1 dollar. Så som du kan se är t ex 64Gb NAND billigare än vad du kan producera den billigaste HDDn (vilket är svårt att få ner under 5 dollar i och med dålig konkurrens). Vad du måste förstå är inte vad som behövs billigt vid Launch 2013 utan vad som är billigt att massproducera över en tid från 2013 till 2020. Helt enkelt, vad är skalbart över tid i pris och det är därför ODD och HDD försvinner. Så om du kan släppa en Launch konsol 2013 med 64Gb (8x8Gb eller 4x16Gb) intern NAND så kanske det kostar 4 dollar då men sen ett år senare är det troligtvis 30-50% billigare för samma kapacitet eller så får du 128Gb NAND för 4 dollar. Detta är vad jag menar med skalbarheten. En Intern HDD på 160/320gb (vilket torde vara samma pris för one plattern HDD) så kommer priset vara samma 1 år senare. Priset för plattan i en HDD är tyvärr konstant då det krävs lika mycket råvaror oavsett om du gör en platta med 160gb densitet eller med 1TB densitet. HDD - Kan inte göras billigare, kan bara ge mer utrymme för samma kostnad NAND - Kan både göras billigare och/eller ge mer utrymme för samma kostnad ODD tog jag bara upp eftersom Sony har lämnat ODD branschen vilket betyder att man vid en PS4a måste förlita sig på tredjeparts tillverkning vilket inte är optimalt. Jag förstår att en konsol utan ODD och HDD vid ett släpp 2013 inte är 100% logiskt men saken är den att konsoler ska ha lång livslängd och bäst försäljning sker 3-5 år in. Därför måste man betänka, hur ser det ut om 3-5 år? Dessutom som jag sa: Det ologiska bygger på antagandet av spelen måste vara lika stora eller större än vad de är idag. Ett antagande jag inte tror kommer stämma. Problematiken för spelföretagen idag, som faktiskt har det svagt ekonomiskt även de stora, är att du måste idag investera extremt mycket pengar på spelutveckling och marknadsföring för att sen hoppas att det går bättre än Break-even. Hade dagens modell varit något för framtiden så hade vi inte sett den vågen av uppköp och konselideringar som har skett. Det är väldigt få titlar som omsätter väldigt mycket pengar men samtidigt är bolagens vinstmarginaler väldigt ansträngda. Jag tror på en framtid av prenumeration, episodic content, reklam, free to play och andra lösningar för inkomst som ger än jämna inkomst över tid och där det är lättare att möta efterfrågan med utbud. Redigerat av PalmiNio, 30 November 2012 - 12:17. Postad 30 November 2012 - 14:02 Kan det vara så att de vet skillnaden mellan Gb och GB? Jag förstår iaf att om man släpper en HDD-baserad modell år 2013 så behöver man inte dras med den till år 2020. Mindre spel? Ja, produktionskostnaderna kan iaf inte öka som de gjort hittills men att de totalt sätt skulle bli såå mkt mindre har jag svårt att tro. Tror absolut på NAND- och download-only framöver men det känns ytterst tveksamt att Sony skulle ta den vägen. Det där att Sony hoppat av skivtillverkningen var dock intressant. Behöver inte betyda mer än att de (äntligen) har börjat fokusera sig mer men som du säger så vet man aldrig vad det kan betyda... Postad 30 November 2012 - 14:31
Sorry, jävligt slarvigt skrivet av mig. 128Gb = 16GB såklart. Även 16GB är svårt att se kosta över 10 Dollar för ett företag som Sony. Antagandes att de köper samma modul till flera av sina enheter så skulle jag nog tippa på under 5 dollar totalt. Sony Optiarc läggs ner vilket i första hand är ett tydligt tecken på att ODD är verkligen utdöende, Blu-Ray blev långt ifrån det som alla förväntade sig. Redigerat av PalmiNio, 30 November 2012 - 14:41. Postad 30 November 2012 - 14:55
Som sagt, idag är det svårt att se exakt vad iSuppli räknar på NAND men jag tippar att de har bättre koll än vad vi har iaf.
ODD är absolut döende. Men inte dött. Inte enl Nintendo iaf och inte enl Sony, tror jag. Var det nån som förvänta sig mer? Tycker nästan det gått överraskande bra... Postad 30 November 2012 - 19:57 Precis. När blu-ray var något nytt så trodde jag inte att formatet skulle bli något speciellt och att det, likt SACD, mest skulle vara något för entusiasterna. Nu känner jag dock flertalet "vanliga Svenssons" som äger eller ska köpa en BD-spelare. Filmerna har sjunkit rejält i pris (hittade t.o.m BD-filmer i reabacken hos mitt lokala snabbköp häromdagen) och en BD-spelare kostar ju i princip lika mycket som en DVD-spelare. Jag tycker det har gått riktigt bra för Blu-ray och med tanke på alternativen idag så är det väl bara filmstreaming över nätet som kan hota formatet på längre sikt. Postad 01 December 2012 - 13:02
Skillnad på att ett konsument äger och tycker att formatet är bra mot vad de som tillverkar.
Sett till branschens egna förväntningar är det tyvärr en flopp. Tanke var inte att det skulle rasa så snabbt. Spelarna tjänar ingen pengar på och filmerna har fortfarande svårt att gå om DVD i antal. Att det skulle bli SACD över det var det nog ingen inom branschen som trodde, allt för mycket pengar inblandat för det. Problemet och tecknet på att det blev en flopp är att formatet aldrig lyckats sprida sig nämvärt utanför filmindustrin. Postad 01 December 2012 - 13:10
Typ DIVX =) (sök på "Digital video express") (inte att blandas ihop med DivX som snodde namnet och blev "ganska" populärt) Redigerat av novaland, 01 December 2012 - 13:12. Postad 01 December 2012 - 13:19
Menar mest att det CloudRabbit menar med att spelarna är billiga och fimerna finns i REA back inte är ett teckan på att ett format att lyckas.
Jobbade en tid med inköp av film och vid nyhetssläpp så låg förväntningen oftast på att bara 10-20% av antalet som säljs är Blu-Ray jämfört med DVD. Detta är 6-7 år sen formatet kom. Redigerat av PalmiNio, 01 December 2012 - 13:20. Postad 21 December 2012 - 18:18
Första bilden på PS4? (
![]() Hör ihop med ett patent som Sony lämnade in igår som går ut på att switcha mellan 2 olika GPU, ene high power och en low power...
Postad 24 December 2012 - 11:43
Funderar litet hur Sony kan ta patent på detta. De tillverkar inte grafikkretsar och skriver inte
drivrutiner ... Postad 24 December 2012 - 12:19
Tyvärr tror jag det dröjer ganska lång tid innan vi har något PS4 i butik. Att den den skulle
stödja Ultra HD är nog svårt det med eftersom det krävs så sjukt stora mängder data.. N är jag var på HBB´s projektormässa så sa snubbeb från sony att med riktigt Ultra HDm atreal så får man räkna runt 1TB per timme film... Undrar hur man ska lösa det? Hur gör riktiga biografer ligger allt på HDD nu för tiden? Redigerat av Unregisteredd27f924d, 24 December 2012 - 12:20. Postad 24 December 2012 - 12:43
Lagrad film och datorgrafik är inte samma sak. Du kan lätt skala upp upplösningen i ett spel så att köra en högre upplösning eller stödja det är inga problem. Problemet är mer att du sen ska fylla det med något snyggt. Högre upplösning behöver bättre texturer. Med tanke på att en del spel långt ifrån fyller en BluRay så tror jag nog man skulle kunna göra ett riktigt snyggt 4K spel. Problemet är mer kraften i en GPU. Postad 26 December 2012 - 17:20
Det går att få in en 4K film på en bluray skiva så några TB behövs inte.
Postad 26 December 2012 - 22:14
Jag tror inte det där stämmer: Definitionen på UltraHD enligt wikipedia är en upplösning på 3,840 × 2,160 3,840 × 2,160 = 8.294400 milj pixlar 1920 × 1080 = 2.073600 milj pixlar Alltså en 4 ggr fler pixlar vilket bör innebära 4 ggr mer data. En fullhd-rulle på bluray tar väl upp cirka 18gb idag vilket borde innebära att en UltraHD film ligger någonstans kring 70-80gb. Man får dock tänka på att det ska decodas vilket kan göra att samma grad av komprimering inte kan användas(mer data behöver mer beräkningskraft). Men att man når 1tb per timme låter väldigt osannolikt. Prestandan i alla chip ökar dessutom väldigt snabbt vilket jag tror löser problemet med komprimering inom snar framtid. Jag tror att Sony kan göra en satsning på UltraHD men jag tycker inte att de borde göra det, film har sin framtid via onlinetjänster och jag inte tror någon vill streama 80gb filmer. Detta innebär att det troligen är någon form av BD-satsning vilket är en given flopp, Sony är möjligtvis arroganta nog att göra något så dumt i hopp om att kunna sälja UltraHD prylar i form av TV-apparater etc. Postad 26 December 2012 - 22:31
Ytterst tvek på att filerna är så små. Standard på Blu-ray är knappast 19Gb - snarare 30-40. Och 2K-rullar på bio ligger runt 250Gb. Postad 26 December 2012 - 22:49
30-40 gig är inte ren film. Mycket på BD idag är ren utfyllnad av extra material. Dessutom har du ljudslingorna för olika språk och olika format som säkert äter 5gb själv. Tar man TinTin så ligger själva filen som är huvudfilmen på 25gb med ljud. Så 19gb för endast film utan ljud är nog inte helt tagit i luften. Postad 26 December 2012 - 23:13
Beror på vad det är för film. Har filmer som inte ens får plats på 50GB. Titantic i 3D tex är 100GB på bluray.
Sen undrar jag vem det är de tänkt ska köpa 4K TV/Projektorer? En promille av marknaden? Det finns inte en chans de kan tjäna pengar på att stödja 4K för hemmabruk. Iofs är det Sony vi snackar om som gärna bränner miljarder i förlust bara för att använda den senaste tekniken. Gör de som de gjorde med PS3 en gång till så kommer de bli nästa Sega i spelbranschen. Tvmarknaden ser väldigt oroväckande ut. Både Sony och Panasonic går galet med förlust, Sharp är på väg att gå i konkurs. Skulle inte förvåna mig om alla tre slutar med tvtillverkning innan 2015. Sharp lär lägga ner redan nästa år. Sen gissar jag på att Panasonic och Sony kommer ge upp 2014. Kom ihåg var ni läste det först Redigerat av Unregistereddc471864, 26 December 2012 - 23:19. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |