Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo

1421 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N9 16GB (Mobiltelefoner) 9 8.630434 (45) Inga priser
Nokia N9 64GB (Mobiltelefoner) 9 8.499998 (13) Inga priser

Postad 13 September 2011 - 21:13

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Skulle vara skönt om N9 är en sån telefon man slipper hålla på och jailbreaka och roota och annat trams bara för att "få ut något" mer av det B)

Postad 14 September 2011 - 06:38

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Skulle vara skönt om N9 är en sån telefon man slipper hålla på och jailbreaka och roota och annat trams bara för att "få ut något" mer av det B)

det tvivlar jag starkt på, den är ju som sagt riktad mot konsumenter och inte bara mot "nördar" som var fallet med n900.

Sen finns ju möjligheten i form av "developer" mode som är avstängt som standard, om man vill haxa lite för att få ut ännu mer av den, men då är det ju funktionalitet som överträffar allt annat där ute inkl sketna "aj Fåns"

Det ska inte ses som en begränsning utan snarare en MÖJLIGHET!!!

Postad 14 September 2011 - 08:44

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Nokia N9 verkar vara resultat av Svensk design?

Redigerat av Unregistered31511, 14 September 2011 - 08:47.

Postad 14 September 2011 - 10:06

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

det tvivlar jag starkt på, den är ju som sagt riktad mot konsumenter och inte bara mot "nördar" som var fallet med n900.

Sen finns ju möjligheten i form av "developer" mode som är avstängt som standard, om man vill haxa lite för att få ut ännu mer av den, men då är det ju funktionalitet som överträffar allt annat där ute inkl sketna "aj Fåns"

Det ska inte ses som en begränsning utan snarare en MÖJLIGHET!!!

Hur kommer det sig att omogna kommentarer om andra mobiltelefoner och operativsystem fortfarande lever kvar? Jag trodde detta hörde till senare delen av 00-talet? Idag är det väl bara småkillar/småtjejer som kör denna typ av rivalitet?

Jag har absolut inget emot iPhone, Apple kör på sitt inlåsta sett, jag förstår att den blivit så populär som den är idag, men fortfarande lite besviken på svenskarna som är det mest iPhone-täta landet i världen. Folk ser annat folk ha den och vill ha en själv, för att senare inte ens utnyttja dess fulla kapacitet. Och då kan både Maemo, Android och MeeGo pillas med ännu djupare. Men men, Apple har lyckats med sin marknadsföring och det ska de ha cred för.

Och för att återgå till det jag försökte påpeka i första stycket, jag gillar iPhone, jag gillar Android, jag kommer förmodligen prova på en N9. Trots att jag gör detta börjar jag inte spotta ut märkliga saker om andra telefoner som faktiskt är bra prylar, eller börjar försvara mig själv med att man faktiskt inte behöver en miljon appar hit och dit. Var glada över Nokia N9 men sluta kasta skit på andra modeller, som ni innerst inne faktiskt sitter på en hel del kompetens!

Postad 14 September 2011 - 10:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Nån som vet om det går att knyta sin meego till nån form av mailtjänst och ha sina kontakter synkade där på samma sätt som androids koppling till gmail?

Postad 15 September 2011 - 16:07

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Guys. inte säker på att detta stämmer men... N9 64G CYAN hos CDON..

http://cdon.se/searc...roduct=14998030

Med tanke på raden av missar relaterade till N9 är jag inte förvånad över att marketing ej fattat att 1. majoriteten föredrar större minne när prisskillnaden är minimal 2. majoriteten efterfrågan andra färger än svart.

Om det är för att testa marknaden eller bara minimera lineupen låter jag vara osagt. Jag tror dock på det senare.

Redigerat av yamagucci, 15 September 2011 - 16:21.

Postad 15 September 2011 - 20:00

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Med tanke på raden av missar relaterade till N9 är jag inte förvånad över att marketing ej fattat att 1. majoriteten föredrar större minne när prisskillnaden är minimal 2. majoriteten efterfrågan andra färger än svart.

Om det är för att testa marknaden eller bara minimera lineupen låter jag vara osagt. Jag tror dock på det senare.

Jag hade själv velat ha Cyan i 64 GB.
Jag frågade Klasstrom och han säger att blå endast kommer i 16gb =(

Postad 15 September 2011 - 22:57

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Står fast vid att det är ren IDIOTI!! att ens släppa en med 16gb, borde va 32gb och 64gb.

16 är PATETISKT lite för en smartphone utan sd-kort stöd.

btw. Kliar ENERGISKT i fingrarna nu, VILL HA MIN NUUUUU!!!!

Redigerat av SRICE, 15 September 2011 - 22:59.

Postad 16 September 2011 - 04:41

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Nokia N9 verkar vara resultat av Svensk design?

Stämmer bra det. :( Trevlig presenation av N9 (Video)

Samt lite mer godis att titta på/fundera över. Nokia Sea Ray Silicone Cases spotted in Nokia’s N9 video (and some random ‘white’ phones) (ovan länkade video, finns även med här)

Redigerat av Unregistered52a88696, 16 September 2011 - 04:51.

Postad 16 September 2011 - 12:52

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag hade själv velat ha Cyan i 64 GB.
Jag frågade Klasstrom och han säger att blå endast kommer i 16gb =(

Med reservation för att det inte stämmer (alternativt är specifikt för finska marknaden): Enligt flera finska forum så har Nokia haft problem med tillverkning och leverans av 64gb-modellen och därav kommer först en begränsad mängd 64gb lurar och enbart i svart. Så fort leveransproblemen löst sig lär det ska komma 64gb-modeller i alla färger. Detta enligt någon försäljare på Nokias Flagship Store i Helsingfors. För övrigt så har de reserverat alla sina exemplar redan. En tanke kan vara att 16gb modellen levereras snabbare då eventuellt?

Postad 16 September 2011 - 13:25

goopile
  • goopile
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Med reservation för att det inte stämmer (alternativt är specifikt för finska marknaden): Enligt flera finska forum så har Nokia haft problem med tillverkning och leverans av 64gb-modellen och därav kommer först en begränsad mängd 64gb lurar och enbart i svart. Så fort leveransproblemen löst sig lär det ska komma 64gb-modeller i alla färger. Detta enligt någon försäljare på Nokias Flagship Store i Helsingfors. För övrigt så har de reserverat alla sina exemplar redan. En tanke kan vara att 16gb modellen levereras snabbare då eventuellt?

Låter ju faktiskt inte helt otroligt, skulle vara tråkigt om man blev begränsad till svart bara för att man behöver lite mer utrymme. Får hoppas att de får ordning på sakerna snarast.

Postad 16 September 2011 - 15:20

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Enligt flera finska forum så har Nokia haft problem med tillverkning och leverans av 64gb-modellen och därav kommer först en begränsad mängd 64gb lurar och enbart i svart.

låter som klassiskt säljar BS - men visst ska man summera alla påståenden och rykten tror jag ändå vi kan dra slutsatsen att 64G får alla färger så småningom.. frågan är när och om vi orkar vänta. Jag kommer köpa en 16G om det dröjer för länge. inte hela världen

Postad 16 September 2011 - 19:01

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Nokia N9 pre-orders through the roof, 64GB batch all reserved.

Undrar hur många presumptiva i5 köpare som fanns i den skaran :(

http://www.gsmarena....comm-3143p2.php

Postad 16 September 2011 - 19:49

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Undrar hur många presumptiva i5 köpare som fanns i den skaran :(

Gäller väl bara finland som jag förstått...

Postad 16 September 2011 - 22:39

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

gäller nog sverige med eftersom de flesta ÅF flyttat fram tiderna åtm på 64Gb:arna.

nu tidigast vecka > 40 hos de flesta.... :/

men kanske vi som förbeställt får chans att få tidigare men tvivlar. Är mer inställd på mitten av oktober nu...

Klas och Tre.se gjorde nog ett misstag/gissning när de sa 23:e sept för att "tysta ner frågorna" så e väl bara vänta tålamodigt. För egen del finns inga vettiga alternativ i dagsläget...

Leker med N900 community edition (som har delar av Harmattan) så länge på min ena N900 ^_^

Imorgon ska jag fortsätta koda lite på en eventuell app :-)

Postad 16 September 2011 - 22:49

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Japp. Antagligen den marknaden som har störst andel nokiatelefoner.
Tänka sig att Nokia själva underskattat efterfrågan av toppversionen på sin egna hemmamarknad...

Postad 16 September 2011 - 22:54

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
mer bevis. Varför ligger Sverige efter alla länder? inte förvånad..

http://www.mobilitys...64gb-2194p.html

Postad 16 September 2011 - 23:21

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att omogna kommentarer om andra mobiltelefoner och operativsystem fortfarande lever kvar? Jag trodde detta hörde till senare delen av 00-talet? Idag är det väl bara småkillar/småtjejer som kör denna typ av rivalitet?

Jag har absolut inget emot iPhone, Apple kör på sitt inlåsta sett, jag förstår att den blivit så populär som den är idag, men fortfarande lite besviken på svenskarna som är det mest iPhone-täta landet i världen. Folk ser annat folk ha den och vill ha en själv, för att senare inte ens utnyttja dess fulla kapacitet. Och då kan både Maemo, Android och MeeGo pillas med ännu djupare. Men men, Apple har lyckats med sin marknadsföring och det ska de ha cred för.

Och för att återgå till det jag försökte påpeka i första stycket, jag gillar iPhone, jag gillar Android, jag kommer förmodligen prova på en N9. Trots att jag gör detta börjar jag inte spotta ut märkliga saker om andra telefoner som faktiskt är bra prylar, eller börjar försvara mig själv med att man faktiskt inte behöver en miljon appar hit och dit. Var glada över Nokia N9 men sluta kasta skit på andra modeller, som ni innerst inne faktiskt sitter på en hel del kompetens!

Du har en viss poäng där men samtidigt kan jag förstå vissas frustration över hela situationen. Nokia har en CEO som inte gör annat än att sabortera lanseringen av N9 trots att den mycket väl kan sälja väl. Dvs det där om den sista "Meego telefonen" eller "WP är det som gäller" osv...

Jag vet att det finns både Iphone och Android ägare som gärna vill köpa Nokia N9 men så fort Mr Elop "öppnar käften" gör han ju inget annat än att skräma iväg potentiella köpare och apputvecklare till följd att Nokia utvecklare får gå ut och städa upp efter Elops snack i deras developer bloggar!

Qt är trevligt för många utvecklare, vissa hävdar tex att det är enklare göra appar för Qt än för Iphone/Android ramverk tack vare QtQuick som e väldigt likt javascript. Dvs är man vad webbkodare passar QtQuick dem perfekt till skillnad mot Iphone tex som vad jag förstått bygger på ObjectC (även om jag antar även apple kommer gå över mer till HTML5 också de ligger trots allt i framkant vad gäller Webkit som även används i QT).

Open Source communityn finns där plus kommersiella "appar" även för PC och Qt har en framtid men hur förklarar man det för icke geeks som är invanda i Android och Iphone och faktiskt ibland totalt missupfattat det där med "appar"? Många som forfarande tror att dte inte finns appar för Nokias mobiler tex? :-O

Då är det faktiskt inte konstigt att vi som hängt med ett tag i turerna kring Maemo/Meego, Linux och exempelvis haft föregångaren N900 blir något frustrerade när vi hela tiden blir motarbetade, uthängda som fanatiska nördar eller annat FUD att vi iblad "överreagerar". Jag medger att jag också kan vara sån ibland.

Men håller med om att det blir fjantigt ibland med dessa "OS krig".

Iphone var revolutionerande när den kom och jag har all respekt för den också även om jag anser den överhypad som även den har sina begränsningar men där Iphone ägare aldrig erkänner det förrens det kommner en ny version. Helt plötsligt blir den gamla värdelös och den går "sönder" så man får köpa en ny via försäkringsbedrägeri. (ja något övcerdrivet...) Inget jahg skulle göra med min N900 som forfarande efter jag köpt N9 kommer ha sin plats som exprimenttelefon ^_^

Android också trevlig, men där är verkar folk blivit för fixerad vid hur snabb CPU mobilen har men glömmer bort att kolla om OS:etr faktiskt är optimerat för densamma.

Vem som helst kan slänga ihop en mobil idag men det krävs en del arbete bak OS:et för att det ska vara optimerat både vad gäller kamera, batteritid etc... Där e det nog mest Nokia som forfarande e världledande. Dessvärre har de varit sämst de senaste åren på att göra ett vettigt UI men verkar ju som N9 kommer att fixa till det problemet.

Vilket får mig att än en gång ifrågasätta varför de löverhuvudtaget ska satsa på WP verkar mest som om Microsoft behöver Nokia och inte tvärtom...

Det enda Nokia får i gengäld är... Office/Skype :-O WHAO

Redigerat av tieliese, 16 September 2011 - 23:24.

Postad 16 September 2011 - 23:29

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Läs igen ^_^

"Nokia N9 forventes på det danske marked i November måned, men du kan allerede nu forudbestille det nye vidunder. Prisen er endnu ikke fastsat 100%, men den overstiger ikke kr. 5000,-, så du kan roligt forudbestille, vi trækker kun det beløb den fastsættes til og først når vi sender varen!"

Så ja den finns säkert i blått i sverige med då.... Frågan e om man orkar vänta så länge har beställt en svart på katching och hoppas den dyker början av oktober...

Postad 16 September 2011 - 23:36

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tycker inte vi ligger efter dock.

Nokia N9 forventes på det danske marked i November måned, men du kan allerede nu forudbestille det nye vidunder. Prisen er endnu ikke fastsat 100%, men den overstiger ikke kr. 5000,-, så du kan roligt forudbestille, vi trækker kun det beløb den fastsættes til og først når vi sender varen!

Postad 18 September 2011 - 13:46

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Video om webbläsare o bookmarks

http://www.youtube.c...feature=related

Postad 18 September 2011 - 13:56

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Spel på N9

http://www.youtube.c...h?v=hXadpXZhLJA

Vad tror ni om kraften?

På tex Iphone har man ju byggt till "kontroll" man kan fästa på, kan man hoppas någon gör sånt åt n9 att fästa fast?

Postad 18 September 2011 - 14:49

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Spel på N9

http://www.youtube.com/watch?v=hXadpXZhLJA

Vad tror ni om kraften?

På tex Iphone har man ju byggt till "kontroll" man kan fästa på, kan man hoppas någon gör sånt åt n9 att fästa fast?

Till N900 kan man via en app ansluta en Wii-remote eller ps3 kontroll, skulle bli förvånad om dessa apps inte portas til n9:an

Postad 18 September 2011 - 15:42

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Tycker inte vi ligger efter dock.

d var mer ett allmänt konstaterande :) Sverige är bra på många saker men min uppfattning är att våra grannar attraherar mer intresse globalt sett.

Postad 18 September 2011 - 15:54

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Läs igen ;)

Detta gäller alltså 64G i blått. Här vet vi inte ens om den kommer.... så nja

Postad 19 September 2011 - 17:48

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Till N900 kan man via en app ansluta en Wii-remote eller ps3 kontroll, skulle bli förvånad om dessa apps inte portas til n9:an

Är inte intresserad av ett klumpigt löst alternativ som ett wii-remote

Hade inte n900 en lös del man kunde sätta på själva mobilen?

Iphone har en sån sak, som ska passa flera modeller vet inte om n9 passar

Postad 19 September 2011 - 18:12

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Detta gäller alltså 64G i blått. Här vet vi inte ens om den kommer.... så nja

tror nog den kommer men kanske i november då. Har fått en känsla att första batchen 64Gb endast e svart. och möjligen cyan/magenta med 16Gb (globalt)

Vad gäller N9 har jag en känsla av att vi e högprioriterade av N9 eftersom Nokia i dagsläget ej har alternativ hiend telefon för norden.

WPx för norden lär inte komma förrens tidigast slutet av Q1 för nordenb vad jag förstått. (Översättningar etc...)

Redigerat av tieliese, 19 September 2011 - 18:14.

Postad 19 September 2011 - 21:24

breakstuff
  • breakstuff
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag vill ha telefonen nu!!!!
:)

Postad 20 September 2011 - 09:17

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
TEST!
http://www.mobil.se/...t-1.485238.html

Postad 20 September 2011 - 10:36

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Nu läser jag sällan Mobils recensioner längre, men den lät i alla fall hyfsat positiv. Trist att kameran inte verkar leverera så som jag själv trott samt konstigt det där med "klipp-och-klistra-funktionen". Använder det själv väldigt flitigt så vore märkligt om det ej gick att utföra i webläsaren.

Men som sagt, allt detta går att leva med om de mest väsentliga apparna kommer till operativet. För just nu känns det lite tveksamt och precis som Mobil skriver så är det ju faktiskt programutbudet som är telefonens enda flaskhals!

Xperia Ray och bekvämligheten, tryggheten och det anpassningsbara med Android!
Eller N9 för att testa det som frestar med MeeGo, men samtidigt med risk för att förälskelsen inom kort tid svalnar.

Dock har Nokia utan tvekan designat världens vackraste telefon!

Postad 20 September 2011 - 11:09

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Skulle vara skönt om N9 är en sån telefon man slipper hålla på och jailbreaka och roota och annat trams bara för att "få ut något" mer av det :)

Det ska bara vara att gå in i en meny så ska man kunna låsa upp den. Finns en film som visar på det på Youtube, hittar den inte bara.

Undrar hur många presumptiva i5 köpare som fanns i den skaran :)

Såg en som skrev att Nokia N9 hos Tre i Danmark hade större intresse än iPhone4, sen om det var just nu eller om det var i jämförelse med iPhone4 introduktionen det famgick inte.

Nokia N9 unboxing:
http://www.youtube.com/watch?v=zUeOEtIzr4A&feature=player_embedded

Postad bild

Redigerat av Unregistered31511, 20 September 2011 - 13:50.

Postad 20 September 2011 - 12:43

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ska nog ta och börja skriva lite program i Qt. Visserligen känns det som att användarbasen är något mognare, så att bli miljonär på "Fart-apps" lär väl inte gå, men simplare spel och sådant för några enstaka kronor bör man ju kunna tjäna lite granna på iallafall.

Redigerat av hakkzpets, 20 September 2011 - 12:43.

Postad 20 September 2011 - 16:49

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Vänner,
jag har haft en Nokia N950 (eller ja, två st) sedan juni om jag inte minns fel. Om ni har några frågor kring Meego så besvarar jag dem gärna. Dock så har den versionen haft en beta-version och en ny beta-version av meego släpptes ut idag.

Kortfattat: Grymt roligt OS med bra sociala integreringar.

Postad 20 September 2011 - 17:16

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ska nog ta och börja skriva lite program i Qt. Visserligen känns det som att användarbasen är något mognare, så att bli miljonär på "Fart-apps" lär väl inte gå, men simplare spel och sådant för några enstaka kronor bör man ju kunna tjäna lite granna på iallafall.

Postad bild

Postad 20 September 2011 - 17:38

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Nu läser jag sällan Mobils recensioner längre, men den lät i alla fall hyfsat positiv. Trist att kameran inte verkar leverera så som jag själv trott samt konstigt det där med "klipp-och-klistra-funktionen". Använder det själv väldigt flitigt så vore märkligt om det ej gick att utföra i webläsaren.

Men som sagt, allt detta går att leva med om de mest väsentliga apparna kommer till operativet. För just nu känns det lite tveksamt och precis som Mobil skriver så är det ju faktiskt programutbudet som är telefonens enda flaskhals!

Xperia Ray och bekvämligheten, tryggheten och det anpassningsbara med Android!
Eller N9 för att testa det som frestar med MeeGo, men samtidigt med risk för att förälskelsen inom kort tid svalnar.

Dock har Nokia utan tvekan designat världens vackraste telefon!

Har för mig att det fanns en lösning för att enkelt kunna "copy/paste"

Postad 20 September 2011 - 17:55

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Vänner,
jag har haft en Nokia N950 (eller ja, två st) sedan juni om jag inte minns fel. Om ni har några frågor kring Meego så besvarar jag dem gärna. Dock så har den versionen haft en beta-version och en ny beta-version av meego släpptes ut idag.

Kortfattat: Grymt roligt OS med bra sociala integreringar.

En fråga!
Jag använder sällan FB men hur ser integrationen ut där vad gäller kalendern? Vet inte om det är Android (förmodligen) men även Symbian som lägger in kommande händelser i telefonens kalender direkt om man accepterar ett kommande event på den sociala tjänsten. Fungerar det på samma sätt i MeeGo?

Postad 20 September 2011 - 21:13

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

En fråga!
Jag använder sällan FB men hur ser integrationen ut där vad gäller kalendern? Vet inte om det är Android (förmodligen) men även Symbian som lägger in kommande händelser i telefonens kalender direkt om man accepterar ett kommande event på den sociala tjänsten. Fungerar det på samma sätt i MeeGo?

haha sorry, typiskt nog så använder inte jag FB så jag kan tyvärr inte svara på den frågan.
Twitter kör jag så där kan jag nog besvara lite frågor.

Vad jag gillar är att i feedfönstret så får jag vädret, jag kan få rss-flöden, twitterflöden mm. Tycker det är riktigt snyggt integrerat.
Saknar dock aktievärden i feeden, ska gräva lite mer i det.

Något som förvånade mig var att det finns massvis med appar i App Store. Allt det vanliga man kan tänka sig finns där (förutom whatsapp=/ )

TrueCaller finns för den delen inte heller till MeeGo men om Meego:s framtid visar sig vara positiv för så kommer vi självklart kika på möjligheterna

Redigerat av tha_neo, 20 September 2011 - 21:17.

Postad 20 September 2011 - 21:33

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

haha sorry, typiskt nog så använder inte jag FB så jag kan tyvärr inte svara på den frågan.
Twitter kör jag så där kan jag nog besvara lite frågor.

Vad jag gillar är att i feedfönstret så får jag vädret, jag kan få rss-flöden, twitterflöden mm. Tycker det är riktigt snyggt integrerat.
Saknar dock aktievärden i feeden, ska gräva lite mer i det.

Något som förvånade mig var att det finns massvis med appar i App Store. Allt det vanliga man kan tänka sig finns där (förutom whatsapp=/ )

TrueCaller finns för den delen inte heller till MeeGo men om Meego:s framtid visar sig vara positiv för så kommer vi självklart kika på möjligheterna

Trevligt, får försöka luska vidare vad gäller min fråga på egen hand helt enkelt.

Jag är lite skeptisk till N9, ena sekunden är jag sugen, andra icke. Det är fortfarande en sak som jag verkligen vill ha och det är "Google Maps". Hade det funnits till MeeGo hade jag slagit till direkt. Använder det för mycket för att vara utan det. OVI Maps kommer enligt mig inte ens i närheten av Google Maps. Navigationen är visserligen bättre på OVI Maps, men jag navigerar inte. Jag använder Google Maps till att söka efter ett företag, en restaurang eller liknande, sen få upp informationen om denna, kunna se en bild på företaget, samt via street view kika exakt var det ligger. Därefter gillar jag att kunna ringa direkt genom appen!

Många lovordar OVI Maps, men för mig är det alldeles för undermåligt och bristande i sånt som jag verkligen älskar Google Maps för. Dumma mobiltillverkare, att ni aldrig kan gå ihop tillsammans och göra världens mäktigaste mobil :)!

Postad 20 September 2011 - 21:56

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Trevligt, får försöka luska vidare vad gäller min fråga på egen hand helt enkelt.

Jag är lite skeptisk till N9, ena sekunden är jag sugen, andra icke. Det är fortfarande en sak som jag verkligen vill ha och det är "Google Maps". Hade det funnits till MeeGo hade jag slagit till direkt. Använder det för mycket för att vara utan det. OVI Maps kommer enligt mig inte ens i närheten av Google Maps. Navigationen är visserligen bättre på OVI Maps, men jag navigerar inte. Jag använder Google Maps till att söka efter ett företag, en restaurang eller liknande, sen få upp informationen om denna, kunna se en bild på företaget, samt via street view kika exakt var det ligger. Därefter gillar jag att kunna ringa direkt genom appen!

Många lovordar OVI Maps, men för mig är det alldeles för undermåligt och bristande i sånt som jag verkligen älskar Google Maps för. Dumma mobiltillverkare, att ni aldrig kan gå ihop tillsammans och göra världens mäktigaste mobil :)!

OVI Maps på denna telefon är faktiskt riktigt bra. Iaf när det kommer till att få fram positionen inomhus mha triangulering via gsm+wifi. Den är minst lika bra som google maps på detta.
Gällande företagssök så vet jag faktiskt inte.
Ska du köpa en android så är det samsung galaxy s2 du bör sattsa på. I min mening så är resten skräp!

UPDATE:
Testade att söka upp två restauranger i närheten och den hittade direkt, utan att jag behövt mata in hela namnet - hittills, lovande!

har du vägarna förbi Karlaplan så är du alltid välkommen in till TrueCaller-kontoret för att leka med luren. Vi har massa telefoner att jämför med:)

Redigerat av tha_neo, 20 September 2011 - 21:59.

Postad 20 September 2011 - 22:41

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

OVI Maps på denna telefon är faktiskt riktigt bra. Iaf när det kommer till att få fram positionen inomhus mha triangulering via gsm+wifi. Den är minst lika bra som google maps på detta.
Gällande företagssök så vet jag faktiskt inte.
Ska du köpa en android så är det samsung galaxy s2 du bör sattsa på. I min mening så är resten skräp!

UPDATE:
Testade att söka upp två restauranger i närheten och den hittade direkt, utan att jag behövt mata in hela namnet - hittills, lovande!

har du vägarna förbi Karlaplan så är du alltid välkommen in till TrueCaller-kontoret för att leka med luren. Vi har massa telefoner att jämför med:)

Sjysst! Då ska jag se till att kika in när jag har tid!

Pillade lite tidigare idag på min sambos N8:a och visst, den hittar en del saker, tyvärr inte allt. Satte ihop en lista på vanliga och udda platser. Google Maps klarade 9 av 10, OVI Maps endast 3 av 10 :(! Dessutom är den otroligt seg, i alla fall på N8an!

Äger faktiskt en Samsung Galaxy S2 idag, den är underbar på exakt alla sätt och vis. Problemet? Alldeles, alldeles för stor och nu har jag tröttnat. Kommer sälja produkten, eller ha kvar den som bärbar lekmaskin (musik, film, spela N64 via HDMI on the run :)). Kommer byta till en mindre Android, Xperia Ray eller liknande... elleeeer N9 om någon nu portar Google Maps :D.

Postad 20 September 2011 - 23:30

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Sjysst! Då ska jag se till att kika in när jag har tid!

Pillade lite tidigare idag på min sambos N8:a och visst, den hittar en del saker, tyvärr inte allt. Satte ihop en lista på vanliga och udda platser. Google Maps klarade 9 av 10, OVI Maps endast 3 av 10 :(! Dessutom är den otroligt seg, i alla fall på N8an!

Äger faktiskt en Samsung Galaxy S2 idag, den är underbar på exakt alla sätt och vis. Problemet? Alldeles, alldeles för stor och nu har jag tröttnat. Kommer sälja produkten, eller ha kvar den som bärbar lekmaskin (musik, film, spela N64 via HDMI on the run :)). Kommer byta till en mindre Android, Xperia Ray eller liknande... elleeeer N9 om någon nu portar Google Maps :D.

Google maps är mkt mkt snabbare på meego. Går inte att jämföras med N8.
Skriv ner din lista på udda platser här så kan jag söka upp dem åt dig.

Postad 21 September 2011 - 08:09

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

På orten där jag bor så säger Google maps att en gata heter *vägen när den egentligen heter *gatan som OVI maps korrekt namnger den. Bara en sådan sak gör att jag litar mer på OVI maps.

Postad 21 September 2011 - 10:07

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Google maps är mkt mkt snabbare på meego. Går inte att jämföras med N8.
Skriv ner din lista på udda platser här så kan jag söka upp dem åt dig.

Nu har jag inte listan på de jag testade igår, men jag kom i alla fall ihåg två som Google klarar galant men inte OVI, i alla fall inte på N8an.

Solna-Sundbybergs Brukshundklubb
Dispio AB

Två stycken som inte kommer upp, du får gärna prova.

Men även om OVI Maps nångång skulle bli lika bra som Google Maps på själva sökningen är det så mycket annat jag ändå saknar, bland annat street view och få upp telefonnumret direkt till platsen.

Postad 21 September 2011 - 20:28

SRICE
  • SRICE
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Nu har jag inte listan på de jag testade igår, men jag kom i alla fall ihåg två som Google klarar galant men inte OVI, i alla fall inte på N8an.

Solna-Sundbybergs Brukshundklubb
Dispio AB

Två stycken som inte kommer upp, du får gärna prova.

Men även om OVI Maps nångång skulle bli lika bra som Google Maps på själva sökningen är det så mycket annat jag ändå saknar, bland annat street view och få upp telefonnumret direkt till platsen.

Möjligheten att kunna ringa direct via kartan till vissa intressepunkter såsom hotel och resaurenger stöds i OVI sedan 3.0, har dock ingen aning om det är samma med n9:an

Redigerat av SRICE, 21 September 2011 - 20:29.

Postad 21 September 2011 - 20:54

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Möjligheten att kunna ringa direct via kartan till vissa intressepunkter såsom hotel och resaurenger stöds i OVI sedan 3.0, har dock ingen aning om det är samma med n9:an

Check på den!

Nu önskar vi bara att den kunde hitta lite fler platser :(!

Postad 22 September 2011 - 09:10

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
En utvecklare hos företaget Symbio portar "Lola’s Fruit Shop Sudoku" från iOS till Qt på fyra veckor:

http://www.youtube.c...player_embedded

Postad 22 September 2011 - 11:30

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Nokia maps är oändligt mycket bättre än google maps. Bara en sån sak som att kartorna redan finns i mobilen och inte behöver tas ned undan för undan.

Postad 22 September 2011 - 12:51

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Nokia maps är oändligt mycket bättre än google maps. Bara en sån sak som att kartorna redan finns i mobilen och inte behöver tas ned undan för undan.

+1
Detta är anledningen till att jag måste ta med den gamla gps:en varje gång jag ska ut och köra till Oslo.
Fördelen med att alltid ladda ner kartorna i realtid har varit att de alltid är aktuella, men om man kan uppdatera dem hur man vill finns inte det argumentet längre. Sen att ovi maps inte har alla funktioner som google spelar ingen roll för mig personligen. Kanske kommer en googlemaps app till er senare. Det finns väl redan till ios?

Postad 22 September 2011 - 15:10

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Folk verkar totalt missförstå mig när det gäller Google Maps eller så läser man helt enkelt inte inläggen ordentligt!?

För mig personligen är det helt oväsentligt ifall kartorna ligger på telefonen eller inte! Navigering är helt ointressant! För detta använder jag en enskild GPS i bilen.

Det jag vill komma åt är det faktum att snabbt kunna hitta platser.

Vi ses vid X.
Arbetsintervjun är vid Y.
Hämta barnen vid Z.

Med Google Maps hittarvjag snabbt platsen, kan se mig omkring med hjälp av street view, samt ringa och se betyg för platsen på bara några sekunder!

Det är DET jag är ute efter! Ingen navigering eller Europakartor som ligger direkt på minnet, inte intressant någonstans tyvärr!

Postad 22 September 2011 - 15:43

yamagucci
  • yamagucci
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Folk verkar totalt missförstå mig när det gäller Google Maps eller så läser man helt enkelt inte inläggen ordentligt!?

För mig personligen är det helt oväsentligt ifall kartorna ligger på telefonen eller inte! Navigering är helt ointressant! För detta använder jag en enskild GPS i bilen.

Det jag vill komma åt är det faktum att snabbt kunna hitta platser.

Vi ses vid X.
Arbetsintervjun är vid Y.
Hämta barnen vid Z.

Med Google Maps hittarvjag snabbt platsen, kan se mig omkring med hjälp av street view, samt ringa och se betyg för platsen på bara några sekunder!

Det är DET jag är ute efter! Ingen navigering eller Europakartor som ligger direkt på minnet, inte intressant någonstans tyvärr!

Du behöver ingen mobil. Du behöver en kartbok. För övrigt ingen som tvingat på dig GRATISKARTORNA. my god sluta gnäll

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.