Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia Lumia 800 lanserad

1395 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia Lumia 800 512MB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,46 (127) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 12 februari 2012 - 16:19

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Vi håller oss till topic i tråden tack!

Postad 12 februari 2012 - 16:41

Mikael Petersson
  • Mikael Petersson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
tjo!

ÄR/var intresserad av lumia 800 men efter att ha läst det här så vet jag inte riktigt längre. Telefonen känns ju tokigt bra när man håller i den och wp känns som att det skulle kunna vara riktigt najs när man lärt sej det. men nu till frågorna. har läst igenom tråden men blir la inte riktigt klok på allt som skrivs.

1. ni som har lumia:n. hur snabba är nokia med uppdateringar till den. det finns ju bevisligen lite problem med luren.

2. internet delningen!! ni skriver en massa om wifi delning men den är ju gannska ointressant för enskillt användande, iallafall för mej. hur ser det ut med delning över usb? känns betydligt bättre att kunna använda kabel och samtidigt kunna ge luren lite kräm så man inte tar slut på batteriet när man är ute och åker. hellre slut på batteriet i datorn än i telefonen.

3. ang ljudet ur 3.5mm porten samt batteriproblemen. har sista uppdateringen löst problemen. får inte riktigt fram det genom att läsa tråden.

hoppas ni kan hjälpa mej.

/Micke

Redigerat av Mikael Petersson, 12 februari 2012 - 16:43.

Postad 12 februari 2012 - 19:18

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Ang. batteriproblemen:
Jag upplevde de senaste dagarna en kraftig försämring av batteritiden.
Har startat om utan framgång.

Men: I en Nokia tråd blev jag tipsad om att det kan vara Diagnostik appen som orsakar detta.
Jag avinstallerade den, startade om telefonen, och har fortfarande 99% efter 2h standby!
Igår var det bara 70-80% efter samma tid.
Vore kul om fler kunde testa detta.

Det är klart att man använt diagnostik när man mer och mer börjat tveka på batteriet.
Nokia tråden finns på:
http://discussions.e...in/td-p/1309253

Redigerat av Pexer, 12 februari 2012 - 19:19.

Postad 12 februari 2012 - 19:39

FONZI
  • FONZI
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej
Undrar om Nokia 800 har internetdelning

Postad 12 februari 2012 - 19:42

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Ang. batteriproblemen:
Jag upplevde de senaste dagarna en kraftig försämring av batteritiden.
Har startat om utan framgång.

Men: I en Nokia tråd blev jag tipsad om att det kan vara Diagnostik appen som orsakar detta.
Jag avinstallerade den, startade om telefonen, och har fortfarande 99% efter 2h standby!
Igår var det bara 70-80% efter samma tid.
Vore kul om fler kunde testa detta.

Det är klart att man använt diagnostik när man mer och mer börjat tveka på batteriet.
Nokia tråden finns på:
http://discussions.e...in/td-p/1309253

Nokia gjorde ett stort misstag att göra diagnostik verktyget tillgängligt för gemene användare.

Tittar man på diverse forum så sitter alla och lusläser siffror ang. batteriet med det verktyget och klagar över sjunkande kapacitet på batteriet. När det i själva verket är verktyget som inte visar helt 100 info hela tiden och siffrorna kan variera.

Hade Nokia inte haft detta verktyg så hade folk faktiskt använt sina telefoner istället för att läsa max/full charge capacity hela tiden.

Sen finns det ju faktiskt de som har problem med batteriet på riktigt men den siffran är mycket förstorad i och med att de flesta tror det är fel på deras telefoner för att de litar blint på det verktyget sen sitter de och klagar över det på ett forum.

Postad 12 februari 2012 - 19:43

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Hej
Undrar om Nokia 800 har internetdelning

Nej.

Postad 12 februari 2012 - 19:53

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Nokia gjorde ett stort misstag att göra diagnostik verktyget tillgängligt för gemene användare.

Tittar man på diverse forum så sitter alla och lusläser siffror ang. batteriet med det verktyget och klagar över sjunkande kapacitet på batteriet. När det i själva verket är verktyget som inte visar helt 100 info hela tiden och siffrorna kan variera.

Hade Nokia inte haft detta verktyg så hade folk faktiskt använt sina telefoner istället för att läsa max/full charge capacity hela tiden.

Sen finns det ju faktiskt de som har problem med batteriet på riktigt men den siffran är mycket förstorad i och med att de flesta tror det är fel på deras telefoner för att de litar blint på det verktyget sen sitter de och klagar över det på ett forum.

Håller delvis med dig. Samtidigt används ju diagnostik appen till mycket annat med.
Du kanske har startat den för att ställa in mms apn...?
Att sen nokia hänvisar till den för att utröna om man har batteriproblem eller inte (du vet <1200mah) gör ju självklart att gemena man vill veta hur läget är med ens egen lur.
Nu vet jag ju inte om det verkligen är detta som löser problemet (hade ju varit bra om fler kunde bekräfta)men eftersom rönet inte kommer från Nokia utan från gemena man så kanske det var just klagan på olika forum som hjälpte ;)

Postad 12 februari 2012 - 22:05

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Håller delvis med dig. Samtidigt används ju diagnostik appen till mycket annat med.
Du kanske har startat den för att ställa in mms apn...?

Den behövs inte användas och ska inte användas (förutom av service tekniker så klart). Funkar det ens att använda den till det? Har läst att dess inställningar inte gjort någon skillnad för flera angående MMS. Network Setup appen av Nokia fixar både MMS och datatrafik. Finner under "nokia collection" i marketplace.

Redigerat av deeyay, 12 februari 2012 - 22:05.

Postad 12 februari 2012 - 23:25

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ang. batteriproblemen:

Jag har diagnostik appen installerad. I går var det fem dagar och en timme sedan jag laddade telefonen och femton timmar estimerad tid kvar. Jag laddade fullt och inspekterade resultatet med diagnosen. Om jag inte missminner mig så glömde jag appen på. Resultatet blev att telefonen blev helt urladdad av att ligga stilla i ett dygn.

Postad 13 februari 2012 - 06:49

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Den behövs inte användas och ska inte användas (förutom av service tekniker så klart). Funkar det ens att använda den till det? Har läst att dess inställningar inte gjort någon skillnad för flera angående MMS. Network Setup appen av Nokia fixar både MMS och datatrafik. Finner under "nokia collection" i marketplace.

Nja, inte för alla operatörer, kolla längre bak i denna tråd.

Postad 13 februari 2012 - 07:06

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag har diagnostik appen installerad. I går var det fem dagar och en timme sedan jag laddade telefonen och femton timmar estimerad tid kvar. Jag laddade fullt och inspekterade resultatet med diagnosen. Om jag inte missminner mig så glömde jag appen på. Resultatet blev att telefonen blev helt urladdad av att ligga stilla i ett dygn.

Nu är det 14h sedan jag laddade. 88%. Har även slagit på Wifi sedan 12h tillbaka. Något har ju förändrat sig till klart bättre. B)
Jag tror precis som du skriver att det är när man kör diagnostikappen som något händer. Att den ligger i bakgrunden och samlar data/tester eller nåt (kul med en fungerande multitasking, eller hur? ha ha)
Men "Glömde appen på" skriver du: Hur stänger man av den?
För jag har alltid "backat ut" ur den, men det har ju uppenbarligen inte hjälpt. Så nu ville jag vara safe och avinstallerade den helt. :)

Postad 13 februari 2012 - 07:47

yamazaki
  • yamazaki
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
vill bara berätta att mitt batteri blir bara bättre och bättre, uppe i 40 timmar utan att ladda.

Detta efter sista uppdateringen så jag håller med de flesta. Batteriproblemet verkar inte finnas kvar.

Ang ljudet så har jag testat med lite olika hörlurar och förstärkare. ju högre dependens desto mer bass blir det. Jag börjar fundera på om det verkligen är fel på ljudet eller hörlurarna. när jag testar med andra telefoner har de lite högre bass under 70hz men ljudbilden är densamma. Dock blir det bättre med typ HD-25 eller när jag kör den direkt till en Onkyo förstärkare och där blir det ingen skyllnad. Jag är ingen expert men detta fel borde inte vara svårlöst.

Sen är det en del som klagat på att kameran har lite för rosa bilder, ställ om allt som är auto så får ni perfekta bilder.

Postad 13 februari 2012 - 08:31

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Kalendern funkade inte bakåt med den telefonen, testade "svepa" över alla håll. ??
Hmm programbytet var inte alls lika smidigt som med N9:an. :(

Tror du svepte "fel". Du drog säkert över hela skärmen, man sveper upp- eller nerifrån på själva "månadsytan". Typ tar tag med fingret i månadens första vecka och drar neråt. Funkar kanon.

Postad 13 februari 2012 - 08:34

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Jag har också testat med sportstracker och det fungerade suveränt. Det är runkeeper som inte fungerar men den har inte mangosupport. :)

Jag har gått in och kollat på Windows Phone Market och kikat på kommentarerna under Endomondo och Sports Tracker osv,
uppenbarligen verkar det ändå så att folk fortfarande (dvs nya kommentarer och de har nyaste versionerna av apparna) har problem med multitaskingen, direkt någon smsar, ringer, man vill ta ett kort osv, osv så pausas appen. Det var det jag var rädd för så nu blir det Android istället tills det blir fixat.

Så med det sagt vill jag helt enkelt varna alla som på något sätt ska använda telefonen för navigering av olika slag, uppenbarligen har många problem med detta precis på det sätt som olika recensenter och andra beskrivit problemet så det verkar rätt klarlagt att det är som det är med det.

Det här med att Navigering och andra GPS-program inte klarar av att köras i bakgrunden är ju en helt enorm miss tror jag, många köper ju Nokia främst för navigeringen, fan det såg ju så bra ut vid första intrycket men det är väl mer ett operativsystem i sin linda, verkar ju sakna en hel del grejer som alla andra operativsystem har just nu. :(

Nokia har alltså problem med batteriet och multitaskingen på denna telefon, känns som det brukade vara 2 styrkor för Nokia förut.

Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 13 februari 2012 - 08:37.

Postad 13 februari 2012 - 09:13

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag har gått in och kollat på Windows Phone Market och kikat på kommentarerna under Endomondo och Sports Tracker osv,
uppenbarligen verkar det ändå så att folk fortfarande (dvs nya kommentarer och de har nyaste versionerna av apparna) har problem med multitaskingen, direkt någon smsar, ringer, man vill ta ett kort osv, osv så pausas appen. Det var det jag var rädd för så nu blir det Android istället tills det blir fixat.

Så med det sagt vill jag helt enkelt varna alla som på något sätt ska använda telefonen för navigering av olika slag, uppenbarligen har många problem med detta precis på det sätt som olika recensenter och andra beskrivit problemet så det verkar rätt klarlagt att det är som det är med det.

Det här med att Navigering och andra GPS-program inte klarar av att köras i bakgrunden är ju en helt enorm miss tror jag, många köper ju Nokia främst för navigeringen, fan det såg ju så bra ut vid första intrycket men det är väl mer ett operativsystem i sin linda, verkar ju sakna en hel del grejer som alla andra operativsystem har just nu. :(

Nokia har alltså problem med batteriet och multitaskingen på denna telefon, känns som det brukade vara 2 styrkor för Nokia förut.

Mvh Jonas.

Telefonen har funnits på svenska marknaden i knappt en månad. Förhoppningsvis kommer det uppgraderingar som löser många av de problem som finns och Windows Phone kommer att utvecklas som operativ vilket kommer ge tillverkare möjligheten att skriva bättre appar.
Endomondo kommer i närmaste dagarna släppa en helt omarbetad version som är gjord för Mango med multitasking. Exakt vad det innebär vet vi inte än.
Hur som helst: Man ska aldrig köpa en telefon efter vad man tror den kommer klara i framtiden.
Däremot får man vara lite försiktig i sin sågning. Se på iPhone som initialt blev ganska tilltuffsad avseende antennproblem och spruckna glas....
Är man GPS-freak och hyser tveksamhet till batteri är detta i dagsläget fel telefon. Å andra sidan: Med höga krav är ju alla nylanserade telefoner fel.
Gillar man en snygg lur, snabbt OS och nytänkande så är saken en helt annan....

Postad 13 februari 2012 - 09:52

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Telefonen har funnits på svenska marknaden i knappt en månad. Förhoppningsvis kommer det uppgraderingar som löser många av de problem som finns och Windows Phone kommer att utvecklas som operativ vilket kommer ge tillverkare möjligheten att skriva bättre appar.
Endomondo kommer i närmaste dagarna släppa en helt omarbetad version som är gjord för Mango med multitasking. Exakt vad det innebär vet vi inte än.
Hur som helst: Man ska aldrig köpa en telefon efter vad man tror den kommer klara i framtiden.
Däremot får man vara lite försiktig i sin sågning. Se på iPhone som initialt blev ganska tilltuffsad avseende antennproblem och spruckna glas....
är man GPS-freak och hyser tveksamhet till batteri är detta i dagsläget fel telefon. å andra sidan: Med höga krav är ju alla nylanserade telefoner fel.
Gillar man en snygg lur, snabbt OS och nytänkande så är saken en helt annan....

Jag vill börja med att säga att om jag är ett "GPS-freak" för att jag vill att navigering osv ska fungera bra så är jag i alla fall inte ensam om att vara den typen av "freak".

Min mening var inte att såga telefonen totalt, upplever inte heller att jag gjorde det. Jag har samma kritik som en rad recensenter och användare så alla vi freaks måste väl få påpeka att Windows Phone ännu saknar vissa funktioner som många betraktar som väldigt basala. På många andra sätt tror jag verkligen att den är marknadens bästa telefon, därför är jag och många andra besvikna och frustrerade över bristen på vissa, som många med mig verkar tycka, grundläggande funktioner. :-)

Det där med endomondos nya version låter grymt intressant, tack för informationen. :-) Fixar det multitaskingproblemet så blir det en Lumia till såld!

Mvh Jonas. (Nokiafan).

Postad 13 februari 2012 - 10:00

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag vill börja med att säga att om jag är ett "GPS-freak" för att jag vill att navigering osv ska fungera bra så är jag i alla fall inte ensam om att vara den typen av "freak".

Min mening var inte att såga telefonen totalt, upplever inte heller att jag gjorde det. Jag har samma kritik som en rad recensenter och användare så alla vi freaks måste väl få påpeka att Windows Phone ännu saknar vissa funktioner som många betraktar som väldigt basala. På många andra sätt tror jag verkligen att den är marknadens bästa telefon, därför är jag och många andra besvikna och frustrerade över bristen på vissa, som många med mig verkar tycka, grundläggande funktioner. :-)

Det där med endomondos nya version låter grymt intressant, tack för informationen. :-) Fixar det multitaskingproblemet så blir det en Lumia till såld!

Mvh Jonas. (Nokiafan).

Ha ha, ja, vänta och se. Det vore ju vansinne betala för nåt du egentligen inte vill ha! :D

Postad 13 februari 2012 - 13:36

Unregistered1e08abba
  • Unregistered1e08abba
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Vore trevligt om vi kunde hålla oss till Lumia 800 och inte Nokia som företag i denna tråd. Allt snack om Meego, Nokia, N9 vs världen etc kan tas i andra trådar tycker jag.

Har nu haft min Lumia 800 i snart två veckor och den lirar kanon som jobbmobil. Mycket smidigare än iPhone som numera samlar damm i en låda. Klart att man saknar några appar men tror det mesta kommer efter en tid. Lumia 800 som telefon är som alla nokia varit genom tiderna.. bra byggda och känns j*vligt stabil.
Undrar bara när min telefon ska upptäcka .1501 uppdateringen.

Undrar också när jag skall få 11500 uppdateringen...

Redigerat av Unregistered1e08abba, 13 februari 2012 - 14:26.

Postad 13 februari 2012 - 16:23

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0
Kan man ha någon form av bakgrunds bild eller är det svart som gäller?

Postad 13 februari 2012 - 16:33

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Kan man ha någon form av bakgrunds bild eller är det svart som gäller?

På låsskärmen kan du det men inte på "vanliga bakgrunden".
Där väljer du mellan ett mörkt (svart) och ljust tema.

Redigerat av Pexer, 13 februari 2012 - 16:34.

Postad 13 februari 2012 - 17:55

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

På låsskärmen kan du det men inte på "vanliga bakgrunden".
Där väljer du mellan ett mörkt (svart) och ljust tema.

Tackar :)

Postad 13 februari 2012 - 19:31

Zetor
  • Zetor
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Mangos begränsning hur GPS fungerar i bakgrunden kan Endomondo nog inte förbigå. Så full tracking i bakgrunden kommer inte att fungera. Troligtvis går de in för samma lösning som Sports Tracker.

Använder slälv Lumia och Sports Tracker flera gånger i veckan. Vet man om begränsningen fungerar det bra. Man kan swappa mellan programen, byta musiklåt, svara på samtal och skriva sms osv. Och när man går tillbaka till Sports Tracker så fortsätter den där den skall, visar rätt tid, rutt och distans.

Men, glömmer man ST för länge i bakgrunden så kan den inte räkna ut din rutt, och drar ett rakt streck mellan platsen där du satt den i bakgrunden och där du är.

Tycker själv om att följa med distans och fart under träningen, så sätter ST alltid automatiskt i förgrunden. Så för mig är det absolut inget problem. Men, är full GPS-multitasking för dig ett absolut krav, så gå för android (eller Symbian :) ) Eller vänta vad Apollo hämtar med sig..

Redigerat av Zetor, 13 februari 2012 - 19:34.

Postad 13 februari 2012 - 19:52

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Mangos begränsning hur GPS fungerar i bakgrunden kan Endomondo nog inte förbigå. Så full tracking i bakgrunden kommer inte att fungera. Troligtvis går de in för samma lösning som Sports Tracker.

Använder slälv Lumia och Sports Tracker flera gånger i veckan. Vet man om begränsningen fungerar det bra. Man kan swappa mellan programen, byta musiklåt, svara på samtal och skriva sms osv. Och när man går tillbaka till Sports Tracker så fortsätter den där den skall, visar rätt tid, rutt och distans.

Men, glömmer man ST för länge i bakgrunden så kan den inte räkna ut din rutt, och drar ett rakt streck mellan platsen där du satt den i bakgrunden och där du är.

Tycker själv om att följa med distans och fart under träningen, så sätter ST alltid automatiskt i förgrunden. Så för mig är det absolut inget problem. Men, är full GPS-multitasking för dig ett absolut krav, så gå för android (eller Symbian :) ) Eller vänta vad Apollo hämtar med sig..

Kör N8:an just nu, alltså Symbian och Endomondo, funkar finfint. Ja jag tänkte från början att full GPS-multitasking var ett krav men jag blir lite osäker nu då jag tycker att telefonen i övrigt verkar vara så grymt bra! :-) Man kanske får skippa alla gamla vanor med att snacka i telefon under löprundor eller kunna prata när man kör Nokia Maps-navigeringen osv.

Du som kör Sports Tracker på den nu, går alltså alla GPS-program i paus när man gör något annat och ju längre man har det i bakgrunden ju mer fel blir den tillryggalagda sträckan? Och om jag tex kör bilnavigeringen och svarar på ett samtal eller något, sätts programmet igång automatiskt igen när samtalet avslutats?

Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 13 februari 2012 - 19:55.

Postad 14 februari 2012 - 07:39

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Och om jag tex kör bilnavigeringen och svarar på ett samtal eller något, sätts programmet igång automatiskt igen när samtalet avslutats?

Mvh Jonas.

Det där undrar jag också. Använder i stort sett aldrig GPS men jag är nyfiken på hur bilnavigeringen skulle bete sig i en sån situation om man någon gång skulle använda den.

Postad 14 februari 2012 - 08:48

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Det där undrar jag också. Använder i stort sett aldrig GPS men jag är nyfiken på hur bilnavigeringen skulle bete sig i en sån situation om man någon gång skulle använda den.

Ska ut och åka idag :)
Återkommer!

Postad 14 februari 2012 - 12:20

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Återkommer!

Härligt, ser fram emot att få läsa vad du upplevde! :)

Mobil testade Navigon-appen till Windows Phone i detta test som alldeles nyss publicerades:
http://www.mobil.se/...e-1.501528.html

Tydligen upplevde de krångel med multitaskingen.

Saxat från artikeln:

"En nackdel med appen är att den startar om ifall du backar ur för att snabbt göra något annat, vilket gör det lite krångligt om du samtidigt lyssnar på musik och kanske vill byta låt. En gång lyckas jag dock ta mig ur den utan att den startar om men jag är osäker på vad jag gjorde annorlunda jämfört med gången innan och det borde vara betydligt enklare att sköta detta samtidigt som man kör."

Mvh Jonas.

Postad 14 februari 2012 - 12:43

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Saxat från artikeln:

"En nackdel med appen är att den startar om ifall du backar ur för att snabbt göra något annat, vilket gör det lite krångligt om du samtidigt lyssnar på musik och kanske vill byta låt. En gång lyckas jag dock ta mig ur den utan att den startar om men jag är osäker på vad jag gjorde annorlunda jämfört med gången innan och det borde vara betydligt enklare att sköta detta samtidigt som man kör."

Det kan inte vara så att den gången det funkade så tryckte de på "home" knappen och de gånger de säger de backar ur betyder att de just backade ut så appen stängs? Så som "multitasking" fungerar på denna telefon. Backar man ur stängs programmet. Hemknappen så läggs det i bakgrunden.

Postad 14 februari 2012 - 13:02

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Återkommer!

Nu har jag testat lite!
Uppkopplad med BT till min Bil HF.
Nokia Kör igång och rutt pågår.

Inkommande samtal:
telefondisplayen tar över och aviserar samtalet. Jag svarar, telefondisplayen kvar.
Men: Jag kan under pågående samtal backa med bakåtknappen och får då tillbaks Nokia Kör med pågående rutt.
Högst upp i appen syns då en rad där det pågående samtalet syns och går att växla till.
När jag lägger på kommer Nokia Kör tillbaks om jag inte själv växlat tillbaks redan.

Utgående samtal:
Från Nokia kör trycker jag på Home-knappen och ringer upp som vanligt. I övrigt samma som inkomande. Backar under pågående samtal eller efter avslutat till Nokia Kör.

Jag tycker det funkade bra, även om jag saknar att den automatiskt växlar tillbaks efter man svarat eller ringt upp någon.

Postad 14 februari 2012 - 13:18

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att den gången det funkade så tryckte de på "home" knappen och de gånger de säger de backar ur betyder att de just backade ut så appen stängs? Så som "multitasking" fungerar på denna telefon. Backar man ur stängs programmet. Hemknappen så läggs det i bakgrunden.

Ingen aning, du kan ju fråga dem i kommentarerna till testet om du undrar något, de brukar svara på liknande frågor. Det vore ju väldigt konstigt om de inte vet hur multitaskingen på Windows Phone fungerar då de tidigare testat telefoner med Windows Phone.

Mvh Jonas.

Nu har jag testat lite!
Uppkopplad med BT till min Bil HF.
Nokia Kör igång och rutt pågår.

Inkommande samtal:
telefondisplayen tar över och aviserar samtalet. Jag svarar, telefondisplayen kvar.
Men: Jag kan under pågående samtal backa med bakåtknappen och får då tillbaks Nokia Kör med pågående rutt.
Högst upp i appen syns då en rad där det pågående samtalet syns och går att växla till.
När jag lägger på kommer Nokia Kör tillbaks om jag inte själv växlat tillbaks redan.

Utgående samtal:
Från Nokia kör trycker jag på Home-knappen och ringer upp som vanligt. I övrigt samma som inkomande. Backar under pågående samtal eller efter avslutat till Nokia Kör.

Jag tycker det funkade bra, även om jag saknar att den automatiskt växlar tillbaks efter man svarat eller ringt upp någon.

Låter bra, tack för infon, den är nog uppskattad av många! :)

Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 14 februari 2012 - 13:19.

Postad 14 februari 2012 - 13:37

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Tack för infon Pexer! Verkar fungera tillfredställande för min del i alla fall.

Postad 14 februari 2012 - 14:26

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Ingen aning, du kan ju fråga dem i kommentarerna till testet om du undrar något, de brukar svara på liknande frågor. Det vore ju väldigt konstigt om de inte vet hur multitaskingen på Windows Phone fungerar då de tidigare testat telefoner med Windows Phone.

Mvh Jonas.

Låter bra, tack för infon, den är nog uppskattad av många! :)

Mvh Jonas.

Ett tillägg: Jag upplevde inte att navigeringen avbröts, utan den verkade faktiskt fortsätta snällt i bakgrunden.

Postad 14 februari 2012 - 14:33

Unregistered2130
  • Unregistered2130
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Ett tillägg: Jag upplevde inte att navigeringen avbröts, utan den verkade faktiskt fortsätta snällt i bakgrunden.

Grymt bra om Nokia lyckats lösa det på sin Nokia Maps, Nokia Drive osv! :)
Det är dock i rak motsats till hur det fungerar på Endomondo osv, de kan ju "backtracka" eller vad man ska säga (se på kartan i efterhand osv) och se om den fungerat i bakgrunden och då har den inte fortsatt i bakgrunden tyvärr.

Mvh Jonas.

Redigerat av Unregistered2130, 14 februari 2012 - 14:35.

Postad 14 februari 2012 - 19:53

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Hmmm... på vägen hem ringde jag ett samtal med Nokia Kör igång.
Lät avsiktlig samtalet vara i fokus. Efter ett tag svartnade luren, samtalet fortsatte i bt, men jag kunde inte göra något i telefonen.
Varken trycka home, back eller power knappen...
När jag ca 10min senare la på genom bt, så kom Nokia Kör tillbaks. Då var den kvar där jag varit när samtalet inleddes...
Skumt, men min lur uppträder konstigt överlag med min bil handsfree...

En sak bör tilläggas: gpsen är sjukt snabb på att positionera. Det tar bara några sek innan den vet vart man är.

Postad 14 februari 2012 - 20:20

Zetor
  • Zetor
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Grymt bra om Nokia lyckats lösa det på sin Nokia Maps, Nokia Drive osv! :)
Det är dock i rak motsats till hur det fungerar på Endomondo osv, de kan ju "backtracka" eller vad man ska säga (se på kartan i efterhand osv) och se om den fungerat i bakgrunden och då har den inte fortsatt i bakgrunden tyvärr.

Som många gånger sagt, Endomondo är inte ännu Mango-uppdaterat. Uppdatering på kommande. T.ex Sports tracker är det redan.

GPS pausar i bakrunden, men som Pexer sade, man märker inte ens det. Tar man paus i navigeringen, och lite senare går tillbaka, så fortsätter den från rätt position inom ett par-tre sekunder. Fungerar i praktiken som om den fungerat i bakrunden hela tiden. Och den är faktiskt snabb på att positionera, delvis tack vare glonass-stödet (så det är inte bara gps utan även glonass).

En sak som bör observeras. Även i recensioner har man sett att de klagat på att navigeringen börjar från början om mnan gör något annat emellan. Så gör det om man öppnar navigeringen på nytt genom att trycka på navigeringsrutan. Men man ska inte alltså starta om den. Man ska trycka på bakåtpilen tills de öppna applikationerna syns, och gå den vägen in i den pågånde navigeringen. Då kommer man tillbaka precis där man var, och navigeringen fortsätter nästan direkt.

Postad 14 februari 2012 - 20:31

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Som många gånger sagt, Endomondo är inte ännu Mango-uppdaterat. Uppdatering på kommande. T.ex Sports tracker är det redan.

GPS pausar i bakrunden, men som Pexer sade, man märker inte ens det. Tar man paus i navigeringen, och lite senare går tillbaka, så fortsätter den från rätt position inom ett par-tre sekunder. Fungerar i praktiken som om den fungerat i bakrunden hela tiden. Och den är faktiskt snabb på att positionera, delvis tack vare glonass-stödet (så det är inte bara gps utan även glonass).

En sak som bör observeras. Även i recensioner har man sett att de klagat på att navigeringen börjar från början om mnan gör något annat emellan. Så gör det om man öppnar navigeringen på nytt genom att trycka på navigeringsrutan. Men man ska inte alltså starta om den. Man ska trycka på bakåtpilen tills de öppna applikationerna syns, och gå den vägen in i den pågånde navigeringen. Då kommer man tillbaka precis där man var, och navigeringen fortsätter nästan direkt.

Håller med, det funkar faktiskt bra i stort och använder man bakåtknappen så går det nästan inte att misslyckas.
Det jag saknar i Nokia Kör är följande:
  • Möjlighet att navigera till kontakter och lägga upp favoriter
  • Möjlighet att ladda ner hastighetskameror, trafik etc
  • Lite fattig information i navigeringsvyn, Tid kvar, hastighet etc
Detta ska ställas i relation till att programmet är stabilt och fullständigt, komplett, otroligt kostnadsfritt för den med Nokia telefon.

Endomondo verkar bara vara dagar ifrån en ny release... Ska bli mycket spännande!
https://getsatisfact...rsion_2_3_1_2_4

Redigerat av Pexer, 14 februari 2012 - 20:42.

Postad 15 februari 2012 - 13:12

stelex
  • stelex
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Något som irriterar mig mycket är att batteriet är inbyggt och inte går att byta. Trist när batteriet börjar bli dåligt eller om jag vill ha ett extra med mig, vilket väl inte går, eller har jag fel?

Postad 15 februari 2012 - 13:26

vyrs
  • vyrs
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Något som irriterar mig mycket är att batteriet är inbyggt och inte går att byta. Trist när batteriet börjar bli dåligt eller om jag vill ha ett extra med mig, vilket väl inte går, eller har jag fel?

Batteriet går att byta, dock så måste det göras på verktad. Det går att göra själv, men med största sannolikhet så förstör man telefonen.

Postad 15 februari 2012 - 13:34

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Det vore ju väldigt konstigt om de inte vet hur multitaskingen på Windows Phone fungerar då de tidigare testat telefoner med Windows Phone.

Mvh Jonas.

Efter att ha läst Mobils test av dels Lumia 800 och dels Navigon-appen tvivlar jag starkt på att de förstått hur WP fungerar...

Postad 15 februari 2012 - 13:36

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Det går nog att göra själv om man är lite pillig av sig och inte rädd för att skruva elektronik. Gäller nog mest att vara försiktig när man pillar loss själva skärmen efter att man har skruvat loss skruvarna till den. Efter man fått bort skärmen så borde det inte vara så himla avancerat att byta batteriet. Men jag kan ha fel. Jag litar inte på att t.ex. Anovo skulle göra ett bättre jobb än en själv efter alla skräckhistorier man hört om dem och tyvärr så anlitar de flesta dem för service.

http://www.youtube.c...&v=YS9azQLWNAI#!

Redigerat av deeyay, 15 februari 2012 - 13:40.

Postad 15 februari 2012 - 13:53

stelex
  • stelex
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Batteriet går att byta, dock så måste det göras på verktad. Det går att göra själv, men med största sannolikhet så förstör man telefonen.

Ja och man förlorar garanterat garantin också om man mixtrar med det själv, även om jag misstänker att jag hade klarat av det. Kanske lite jobbigt att byta när man tex sitter på bussen.
Jag trodde att det skulle vara slut med inbyggda batterier vid det här laget :unsure:

http://eeregistret.n...ggda-batterier/

Postad 15 februari 2012 - 14:01

maisac
  • maisac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Telefonen kænns bra, men nær kommer Nokia med en WP med tangentbord?
Numera klarar excel mobile makro, och till skillnad från alla andra(såvitt jag vet) kan æven anteckningar och uppgifter synkas.
En sådan telefon med tangentbord kommer definitivt att fylla igen en stor och nu ganska gammal lucka før hængivna windowstelefonanvændare.

Postad 15 februari 2012 - 16:25

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Jag trodde att det skulle vara slut med inbyggda batterier vid det här laget :unsure:

http://eeregistret.n...ggda-batterier/

Fördelen med inbyggt och förmodligen en anledning till att de gjorde det är kvalité. De ville säkert ha kroppen i ett enda stycke som den är utan att ha någon batterilucka m.m. som kan knaka och för små oljud av sig. Jag tycker att en batterilucka skulle förstöra helhetsintrycket av mobilen om man tänker till kvalité på hårdvaran men samtidigt är det ju lite jobbigt om man skulle behöva byta batteri. Men i dagens läge köper nog de flesta en ny mobil innan batteriet ger sig.

Postad 15 februari 2012 - 16:51

stelex
  • stelex
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Fördelen med inbyggt och förmodligen en anledning till att de gjorde det är kvalité. De ville säkert ha kroppen i ett enda stycke som den är utan att ha någon batterilucka m.m. som kan knaka och för små oljud av sig. Jag tycker att en batterilucka skulle förstöra helhetsintrycket av mobilen om man tänker till kvalité på hårdvaran men samtidigt är det ju lite jobbigt om man skulle behöva byta batteri. Men i dagens läge köper nog de flesta en ny mobil innan batteriet ger sig.

OffT: Jo det är sant det du skriver. Jag köpte nyligen en ASUS laptop med inbyggt batteri, gymt slim
http://www.asus.se/N..._ZENBOOK_UX31E/

Postad 15 februari 2012 - 20:12

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1 377 inlägg
  • 0
Tycker min blivit sämre pg av batteritiden. Den drar ur sig på 12tim lätt om man ringt lite och kollat FB någon gång.
Så var den inte för mig i början.

btw tappa min i helgen och halva skärmen var på väg ur ramen. fick knäppa tillbaka den bara. Så kollar på på youtube klippet så sitter den inte så hårt.

Redigerat av _FredriK_, 15 februari 2012 - 20:16.

Postad 15 februari 2012 - 20:29

Unregistered4d16e521
  • Unregistered4d16e521
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tycker min blivit sämre pg av batteritiden. Den drar ur sig på 12tim lätt om man ringt lite och kollat FB någon gång.
Så var den inte för mig i början.

btw tappa min i helgen och halva skärmen var på väg ur ramen. fick knäppa tillbaka den bara. Så kollar på på youtube klippet så sitter den inte så hårt.

är man försiktig så lär man ju inte sabba skärmen, dock tycker inte jag d värt o pilla om man har garanti kvar.

Postad 16 februari 2012 - 09:22

Unregistered1e08abba
  • Unregistered1e08abba
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Imorse fick jag äntligen min uppdatering till senaste 1600.2483.8106.11500. Får se om det blir nån skillnad i batteritid eller ljudet.

/jonas

Postad 16 februari 2012 - 09:30

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Fick min igårkväll, tyckte dock jag hade rätt awesome batteritid före uppdateringen, blir den nu ännu bättre så ska man väl inte klaga B) .

Postad 16 februari 2012 - 09:40

Unregistered1e08abba
  • Unregistered1e08abba
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Nej, jag hade inga större problem heller. Förutom att ljudet låter skit ibland. Testat 5 olika lurar. Men ibland så blir det bara helt fel.

/jonas

Postad 16 februari 2012 - 12:21

Hkan100
  • Hkan100
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Finns det ingen equalizer eller något annat att ställa in ljudet med?
Ändrar man ljudet på alarm eller musik så ändrar man även volymen på ringsignalen,
finns det nån lösning på det?

Postad 16 februari 2012 - 12:45

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Hoppas den där uppdateringen till 3,5mm ljudet samt kameran inte dröjer alltför länge. Huvudsakligen till ljudet dårå som kan låta platt även i kvalitets hörlurar. Kopplar jag den till bilstereon märker jag inget. Men då har jag ju slutsteg/delningsfilter m.m. som tar hand om ljudet.

Kameran blir bra om man skippar auto inställningar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.