Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Tizzbird F11/F20

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird F30 2GB (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
TizzBird F10 2GB (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
TizzBird F20 2GB (Mediaspelare) 2 4,82 (10) Inga priser
TizzBird F11 2GB (Mediaspelare) 1 3,83 (5) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 21 augusti 2012 - 13:20

roggeber
  • roggeber
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har beställt en TB N1 och är väldigt nyfiken på när den kommer (27/8?).
Jag tycker att vi skulle sära på de olika TB-produkterna här på forumet. Finns det någon moderator som håller med mig och vill göra detta? Behåll F20 forumet och gör ett nytt för N1 + ett för F11 vilket jag tycker är de mest intressanta produkterna just nu.

Postad 21 augusti 2012 - 13:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Det finns ju en tråd för F20 (denna), en tråd för N1 (https://www.minhembi...0) och en tråd för F10/F30 (https://www.minhembi...0).

Är inte det bra? Kanske saknas en för F11 i så fall?

Postad 21 augusti 2012 - 15:24

Unregistereda278b7e8
  • Unregistereda278b7e8
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Står inför valet och kvalet om jag skall beställa N1 eller F11 och har därför några funderingar.
Att bara ha tillgång till wifi känns lite osäkert som i fallet med N1. Med ledning av vad jag har läst i denna tråd så rekommenderar en del som har provat detta, med F20, att köra med fast anslutning.

Är det någon skillnad mellan att köra trådlöst med N1 och att använda USB-adapter med wifi till F20/F11?
Bör man även beställa ett SD-card till N1/F11 när man väl lägger en beställning? dvs går det att uppgradera enheten utan Sd-card?
Om man behöver ett sådant, vilken storlek behöver man?

/KH

Postad 21 augusti 2012 - 17:51

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Fick min F20 idag, beställde igår!
Hur som helst så tänkte jag uppdatera firmware, har V1_27 och nyaste är V2_02.12080711, men när jag ska uppdatera så får jag "fel" om att 97mb fritt diskutrymme behövs!
Beställde en HD igår med så får väl den så småningom, men det ska väl gå att uppdatera utan en HD?

Edit: "Du behöver ledig lagringskapacitet i spelaren för nedladdningen och vi rekommenderar SD-kort för detta." - Vad är de andra alternativen? Provade köra in en extern HD utan resultat..

Redigerat av Unregistereded6ea81d, 21 augusti 2012 - 20:15.

Postad 22 augusti 2012 - 07:36

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Skapar ni upp mappar med kategorier, dvs Action, Komedi osv? Eller finns det något annat smidigt sätt att sortera filmerna på?
En bra lösning som jag tänker på är någon form av tagg system.

Filmer som har tagg listas i sin tagg lista, de filmer som ej har någon tagg än hamnar i en unsorted list.
Sen så är det ju aldrig fel att sortera filmerna på sin HD för sin egna del ändå!

Postad 22 augusti 2012 - 12:09

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Någon som testat att installera PLEX app på Tizzbird, och kan svara på om det fungerar bra ?

Jag använder mer och mer PLEX, speciellt för TV Serier där nedladdningen av episod info, automatisk nedladdning av subs och koll på vilka avsnitt man redan sett gör det riktigt trevligt. Så det vore smutt om det gick att få det att fungera bra med en mediaspelare (förutom jailbreaked Apple TV), då det snart är dags att byta ut gamla tvixen.

Postad 22 augusti 2012 - 15:00

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Någon som testat att installera PLEX app på Tizzbird, och kan svara på om det fungerar bra ?

Jag använder mer och mer PLEX, speciellt för TV Serier där nedladdningen av episod info, automatisk nedladdning av subs och koll på vilka avsnitt man redan sett gör det riktigt trevligt. Så det vore smutt om det gick att få det att fungera bra med en mediaspelare (förutom jailbreaked Apple TV), då det snart är dags att byta ut gamla tvixen.

Kolla #188 i denna tråd och kanske skicka Pm till lentzit

Postad 22 augusti 2012 - 21:19

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Vad använder ni för att kolla på play kanaler? Hittade via android market endast svt play. tv3 osv får jag bara upp genom webbläsaren. Dock blir det små mina hack när jag spelar upp, ej på ljudet. Blir ej så på datorn.

Postad 23 augusti 2012 - 11:38

Fedja
  • Fedja
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det någon som har testat XMBC for android på Tizzbird och har lust att dela med sig av sina upplevelser?

Postad 23 augusti 2012 - 12:38

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Har testat på N1 och på F20. Mycket elegant design på XBMC måste medges, men kanske enbart för trogna XBMC-användare. Appen är i ett tidigt utvecklingsskede, kommer uppdateringar hela tiden, och det krävs att den kan utnyttja hårdvaran bättre för att prestanda skall räcka till. Att strömma filmer är inte att tänka på, men på F20 funkar det "kanske" att spela upp från lokal disk. Det blir sämre prestanda att köra XBMC än TizzBirds eget system, så klart.

Om och när det fungerar hyfsat, kanske vi kan göra en lite demo-video och lägga upp på vår YouTube-kanal ( http://www.youtube.c...dSverige/videos )

Postad 23 augusti 2012 - 22:09

capoden
  • capoden
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har fortfarande problem med grön mosaik så fort jag försöker köra med undertexter på mkver. Blir samma sak med båda gamla(som funkat innan) o nya serier jag försökt med.
Kör på senaste firmwaren 2.02 och kört total factory reset genom at kryssa i rutan men spelar ingen roll.

Kör med en extern USB disk som har egen strömförsörjning.

Tänkte testat med att rulla tillbaka till 1.27 o börja om o ta firmware för firmware.
Men stötte då på problemet att jag inte kunde rulla tillbaka till gammal firmware.
Går det inte att rulla tillbaka på ngt sätt???

Postad 23 augusti 2012 - 22:54

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jag får visserligen Plex att funka men har problemet att kvalitén på materialet blir dåligt trots att jag ställer in att den kan köra upp till 20 Mbps. Jag har en separat Plex-server som har allt material och jag kan stream till iPad och Nexus7/HTC OneX utan problem, även 720p/1080p-material, och det ser utmärkt ut. Men när jag streamar samma material till TizzBird så är det väldigt pixligt och jag får nästan intryck att Plex inte riktigt fattar att det är en 1080p-skärm utan väljer att transkoda om till mobil-storlek. Jag har försökt leka med inställlningarna och tvinga direkt-uppspelning, slå på/av HLS men det enda som händer är att jag då ibland får att filmen inte längre kan spelas upp.

Jag har haft samma problem med AC Ryan Veleo så jag undrar om det helt enkelt är så att Plex-servern just nu inte "känner igen" dessa typer av spelare och därför behandlar dem som telefoner.

I stort sett allt jag slänger till Tizzbird spelas upp men jag märkte idag att jag tappar ljudet på mp4 med Dolby Digital. DD funkar utmärkt på min Denon-receiver i andra containrar, t ex mkv eller inuti en m2ts, men just mp4 + DD5.1 verkar strula och jag tappar ljudet. mp4 med AAC-ljud funkar utmärkt. Någon som har märkt något liknande?

Postad 24 augusti 2012 - 10:53

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Jag tror det släpps en 2.03 idag (eller i helgen) med ytterligare förbättringar för mkv

Postad 24 augusti 2012 - 12:27

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Det är bekräftat nu att ver. 2.03 skall läggas ut för OTA uppgradering i helgen. Uppgraderingen kommer att finnas till alla befintliga modeller (F10/F11/F20/F30).
Här hittar ni changelog: http://www.tizzbird....e.htm#changelog

Postad 24 augusti 2012 - 16:36

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag får visserligen Plex att funka men har problemet att kvalitén på materialet blir dåligt trots att jag ställer in att den kan köra upp till 20 Mbps. Jag har en separat Plex-server som har allt material och jag kan stream till iPad och Nexus7/HTC OneX utan problem, även 720p/1080p-material, och det ser utmärkt ut. Men när jag streamar samma material till TizzBird så är det väldigt pixligt och jag får nästan intryck att Plex inte riktigt fattar att det är en 1080p-skärm utan väljer att transkoda om till mobil-storlek. Jag har försökt leka med inställlningarna och tvinga direkt-uppspelning, slå på/av HLS men det enda som händer är att jag då ibland får att filmen inte längre kan spelas upp.

Jag har haft samma problem med AC Ryan Veleo så jag undrar om det helt enkelt är så att Plex-servern just nu inte "känner igen" dessa typer av spelare och därför behandlar dem som telefoner.

I stort sett allt jag slänger till Tizzbird spelas upp men jag märkte idag att jag tappar ljudet på mp4 med Dolby Digital. DD funkar utmärkt på min Denon-receiver i andra containrar, t ex mkv eller inuti en m2ts, men just mp4 + DD5.1 verkar strula och jag tappar ljudet. mp4 med AAC-ljud funkar utmärkt. Någon som har märkt något liknande?

Kan du välja Google TV appen, eller mobil appen, på google play ?

Postad 24 augusti 2012 - 21:52

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej...

Kör PLEX server på en ReadyNas Pro och har en F20 som mediaspelare.

Anledningen till plex klienten på f20:n är att jag har den med mig när jag åker på jobb osv.
Perfekt att komma åt plex servern utan problem från olika ställen.

Nu till problemet, jag kan titta på nästan allt utom MKV filer....
Den säger att "förmodligen" kan inte min hårdvara spela upp filen/filmen..

Har den senaste OTA 2.03 och uppdaterat med GMS med Google play.

Har inte haft tid att testa med MKV från lokal disk utan bara kör över PLEX...

Några ideer?

Har inga problem med att köra PLEX klient på pc för att göra samma sak..

// Hansa

Redigerat av viperhansa, 24 augusti 2012 - 21:54.

Postad 26 augusti 2012 - 19:11

Krewlir
  • Krewlir
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa mig en mediaspelare och har kollat runt lite vad de klarar och har fastnat lite för just Tizzbird 20.
Hur står den sig mot Xtreamer sidewinder 3 och boxee?

Postad 27 augusti 2012 - 13:46

Brothan
  • Brothan
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske men finns det något sätt att spara sina användar data/ appar mm när man kör "total system återsällning" blir ganska lack på att ta hem alla appar och fylla i alla kontouppgifter efter varje uppdatering ?!?!?

Postad 28 augusti 2012 - 13:25

Unregistered720b746e
  • Unregistered720b746e
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej...

detta kanske är en fråga främst riktad till Tizzbird men är det någon annan som kan svara så är det super.

Det är så att jag har installerat TizzNFS på min bärbara datorn och delat ut en mapp med några filmer i. Problemet nu är att TizzNFS inte får nån ip-adress, dvs jag kan inte hitta den utdelade mappen på min F20.

Är det någon bugg i TizzNFS 1.05 Rev eller är det något med den senaste uppdateringen till F20?

Kan tillägga att det har funkat tidigare innan jag installerade om windows 7.

Tack på förhand....

Postad 28 augusti 2012 - 14:23

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hej...

detta kanske är en fråga främst riktad till Tizzbird men är det någon annan som kan svara så är det super.

Det är så att jag har installerat TizzNFS på min bärbara datorn och delat ut en mapp med några filmer i. Problemet nu är att TizzNFS inte får nån ip-adress, dvs jag kan inte hitta den utdelade mappen på min F20.

Är det någon bugg i TizzNFS 1.05 Rev eller är det något med den senaste uppdateringen till F20?

Kan tillägga att det har funkat tidigare innan jag installerade om windows 7.

Tack på förhand....

Det låter märkligt, jag har inte hört detta tidigare. Om datorn inte är nätverksansluten brukar TizzNFS få ip-adressen 127.0.0.1, men att den skulle vara helt utan låter skumt. Prova att starta om TizzNFS, klicka på iconen och välj Restart. Om det fortsätter strula, avinstallera och installera därefter om programmet.

Postad 28 augusti 2012 - 14:54

Unregistered720b746e
  • Unregistered720b746e
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det låter märkligt, jag har inte hört detta tidigare. Om datorn inte är nätverksansluten brukar TizzNFS få ip-adressen 127.0.0.1, men att den skulle vara helt utan låter skumt. Prova att starta om TizzNFS, klicka på iconen och välj Restart. Om det fortsätter strula, avinstallera och installera därefter om programmet.

Funkar inte alls. Får inget ip nummer, både datorn och tizzbirden är ansluten trådlöst till en router. Har provat att installera om TizzNFS och gjort reset på F20 men ingenting.

Edit: Nu fick jag TizzNFS att kicka igång. dock hittar jag ingenting i F20.

Redigerat av Unregistered720b746e, 28 augusti 2012 - 14:58.

Postad 28 augusti 2012 - 15:40

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Funkar inte alls. Får inget ip nummer, både datorn och tizzbirden är ansluten trådlöst till en router. Har provat att installera om TizzNFS och gjort reset på F20 men ingenting.

Edit: Nu fick jag TizzNFS att kicka igång. dock hittar jag ingenting i F20.

Har du lagt in vilka mappar du skall dela ut i TizzNFS?

Postad 28 augusti 2012 - 15:55

Unregistered720b746e
  • Unregistered720b746e
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har du lagt in vilka mappar du skall dela ut i TizzNFS?

Japp, dock hittade jag först inte den mapp jag delade ut. Tydligen funkar det inte att dela ut mappar från Libraries\Videos.
Fick istället göra en ny mapp på skrivbordet och placera filmerna där. Nu funkar det. Tack för supporten iaf... :)

Postad 28 augusti 2012 - 16:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Aha! Var det det som var problemet. Bra att tänka på om någon annan inte får det att funka. :)

Postad 28 augusti 2012 - 19:45

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
#464.. Swedbear...

Har samma problem som dig. Har en readynas pro 6 som streamar till pc,ipad/iphone, android tabs, htc mobiler mm utan problem..
Men när jag försöker titta på plex genom tizzboxen så funkar det inte alls utan den verkar transkoda om innehållet.
Verkar vara något med DTS ljud som tvingar den att avkoda.. ACC ljud verkar fungera...
Någon mer som kan bekräfta detta?

Kör jag samma film från lokal HD så funkar det. Men INTE via plex på samma box.

@ Tizzbird: någon ide?

Postad 29 augusti 2012 - 05:21

Unregistered2bd75afc
  • Unregistered2bd75afc
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Funkar denna till tizzbird?

http://www.logitech..../keyboards/8276

gillar deras egna men har lite klumpfingrar :P

Postad 29 augusti 2012 - 08:24

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
På Logitechs hemsida står:
Systemkrav: Windows® XP, Windows Vista® eller Windows® 7
Förmodligen så fungerar det inte i TizzBird

Postad 29 augusti 2012 - 09:36

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

På Logitechs hemsida står:
Systemkrav: Windows® XP, Windows Vista® eller Windows® 7
Förmodligen så fungerar det inte i TizzBird

#478 + #479

Har testat det och så här långt har det funkat.
ÅÖÄ kan vara lite problem i vissa appar.
Pekplatta ok...
Volume + / - och mute funkar med..
Kan testa lite mer utförligt i kväll och återkomma...

Inga nyheter om PLEX och uppspelningsproblem?

Redigerat av viperhansa, 29 augusti 2012 - 09:37.

Postad 29 augusti 2012 - 09:49

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Finns det någon begränsning i databasen för hur många folders/subfolders/filer den kan innehålla?

Jag har många filmer, en hel del musik och framförallt en fru som fotograferar konstant :)

Postad 29 augusti 2012 - 11:07

Unregistered2bd75afc
  • Unregistered2bd75afc
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har ju använt Ps3an som mediacenter men nue jag trött på alla varningar som kommer upp vill ha en som e enkel och smidig som ser bra ut

om jag tex laddar ner en film på datorn och sätter mig i soffan vill jag bara kunna starta mediacentet och starta filmen e Tizzbird något för mig? e ingen super fanatiker

Postad 29 augusti 2012 - 11:17

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

#478 + #479

Har testat det och så här långt har det funkat.
ÅÖÄ kan vara lite problem i vissa appar.
Pekplatta ok...
Volume + / - och mute funkar med..
Kan testa lite mer utförligt i kväll och återkomma...

Inga nyheter om PLEX och uppspelningsproblem?

Låter bra. Att åäö inte fungerar beror nog inte på tangentbordet utan att det är dåligt stöd för det i TizzBird. Om jag inte har fel, måste man använda det virtuella tangentbordet i Android för dessa tecken.

Vi har inte kört Plex, har därför inga input angående detta. Återkommer om jag har.

Postad 29 augusti 2012 - 21:47

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hejsan!
Det har ar skrivet med logitech k400 tangentbord med mousepad.
Det fungerar bra forutom svenska tecknen.
Det ar svensk layout pa tangentbordet men nar du skriver sa ar det engelsk layout.
Men som sagt, det funkar bra och ar nog ett problem som kommer att losas.

Postad 30 augusti 2012 - 07:59

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
  • Alla snackar om google play för appar men hos mig heter den moblie market är det samma?
  • I min mobile market så hittar jag inte kanal 5 play / 3 osv. Finns inte de till android? Eller kör ni via webbläsaren??
  • Måste man sätta i ett sd-minne i spelaren för att uppdatera den? Satte i min interna HD men inte ens det ville funka. Känns ju väldigt konstigt, måste väl gå att ladda ner till den lika väl som till sd-minnet.
  • Hur får man lättast kontakt med den interna HD'n via datorn? TizzNFS verkar bara tvärtom? Att den hittar ens dator. Ska föra över filer är tanken.

Redigerat av Unregistereded6ea81d, 30 augusti 2012 - 08:56.

Postad 30 augusti 2012 - 09:05

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Hur får man Tizzbird:en att funka med NAS och NFS? Funkar med samba men syns ej när jag väljer NFS, funkar kanon med Boxee.
Har en Qnap TS-659.

Redigerat av Karl-Johan, 30 augusti 2012 - 09:06.

Postad 30 augusti 2012 - 10:13

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Jag tror man vanligtvis anger vilka ip-nummer som skall få access till NASen med NFS. Har inte koll på Qnap, men så fungerar det tex i den eTRAYz NAS jag kör mot. Kolla inställningar för NFS i din QNAP.

Postad 30 augusti 2012 - 10:21

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

• Alla snackar om google play för appar men hos mig heter den moblie market är det samma?
  • I min mobile market så hittar jag inte kanal 5 play / 3 osv. Finns inte de till android? Eller kör ni via webbläsaren??
  • Måste man sätta i ett sd-minne i spelaren för att uppdatera den? Satte i min interna HD men inte ens det ville funka. Känns ju väldigt konstigt, måste väl gå att ladda ner till den lika väl som till sd-minnet.
  • Hur får man lättast kontakt med den interna HD'n via datorn? TizzNFS verkar bara tvärtom? Att den hittar ens dator. Ska föra över filer är tanken.

1Mobile Market är inte samma som Google Play. För att få in Google Play i TizzBird skall du skriva in sifferkombinationen 9 0 0 9 1 2 innan du trycker OK på fimware upgrade.
Jag har försökt köra Kanal5play App, men den har inte fungerat när jag testat.
Det bästa är att använda ett SD-kort vid uppgradering, jag tror att det är strul om man försöker uppgradera via hårddisken. Skall undersöka detta med TizzBiirds utvecklare.
TizzBird har inte inbyggd NAS-funktion, så du kommer inte åt den från datorn via nätverket, om du inte installerar en FTP App eller liknande (Finns i Google Play). Om du vill kopiera filer via nätverket till TizzBird kan du göra det med filhanteraren i TizzBird.

Postad 30 augusti 2012 - 10:25

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
@Tizzbird Sverige: Finns det en chans att jag kan få ett svar på huruvida det finns en begränsning i er jukebox för hur många filmer/foldrar/underfoldrar man kan ha i databasen? Är det endast möjligt att köra i en folder där alla filmfiler ska ligga eller kan man ha en folder per film?

Mvh
Micke

Finns det någon begränsning i databasen för hur många folders/subfolders/filer den kan innehålla?

Jag har många filmer, en hel del musik och framförallt en fru som fotograferar konstant :)

Postad 30 augusti 2012 - 11:42

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

@Tizzbird Sverige: Finns det en chans att jag kan få ett svar på huruvida det finns en begränsning i er jukebox för hur många filmer/foldrar/underfoldrar man kan ha i databasen? Är det endast möjligt att köra i en folder där alla filmfiler ska ligga eller kan man ha en folder per film?

Mvh
Micke

Tror inte det finns någon begränsning som påverkar i praktiken, men skickade frågan vidare till utvecklarna. Återkommer

Postad 30 augusti 2012 - 12:40

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

1Mobile Market är inte samma som Google Play. För att få in Google Play i TizzBird skall du skriva in sifferkombinationen 9 0 0 9 1 2 innan du trycker OK på fimware upgrade.
Jag har försökt köra Kanal5play App, men den har inte fungerat när jag testat.
Det bästa är att använda ett SD-kort vid uppgradering, jag tror att det är strul om man försöker uppgradera via hårddisken. Skall undersöka detta med TizzBiirds utvecklare.
TizzBird har inte inbyggd NAS-funktion, så du kommer inte åt den från datorn via nätverket, om du inte installerar en FTP App eller liknande (Finns i Google Play). Om du vill kopiera filer via nätverket till TizzBird kan du göra det med filhanteraren i TizzBird.

Tack för svar!
Sett det med firmware upgrade innan, hos mig står det firmware update och jag har ingen stans att skriva in kombinationen på. Är jag på samma ställe?
Yes var ju givetvis ute efter ett sätt för att fylla min interna HD, men får kika på filhanteraren.
När jag scrapar en film så får jag sudda ut så endast film titeln är med, alltså ta bort saker som "2012.SWESUB.720p.BluRay". Men kan det vara någon data som kan vara användbar för F20? Tex upplösningen på 720p. Annars kan man ju lika gärna döpa om alla filmer till endast titeln?

Redigerat av Unregistereded6ea81d, 30 augusti 2012 - 12:44.

Postad 30 augusti 2012 - 14:29

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
När jag ska streama en film mellan dator och F20 med TizzNFS så dör mitt internet på min dator + att jag får felmeddelandet "Aktiviteten DVDLiVE(i programmet DVDLive) svarar inte."
Hade säkert funkat att kopiera över filerna i filhanteraren. Men vill ju ändeså få det här att funka.

Edit: Provat att göra en "factory default". Men hjälpte inte.

Redigerat av Unregistereded6ea81d, 30 augusti 2012 - 14:47.

Postad 30 augusti 2012 - 19:36

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Jag tror man vanligtvis anger vilka ip-nummer som skall få access till NASen med NFS. Har inte koll på Qnap, men så fungerar det tex i den eTRAYz NAS jag kör mot. Kolla inställningar för NFS i din QNAP.

Är redan inställd på att tillåta alla anslutningar.
Är det någon skillnad i prestanda mellan samba & nfs?

Postad 31 augusti 2012 - 07:10

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att ändra hur tex F20 presenterar sig för tex en NAS?
Jag sitter nästan aldrig hemma utan ligger borta på jobb större delen av året och har en PLEX server hemma som streamar ut mina filmer.

Tittar jag tex med min Asus Transformer 700 och PLEX klient så streamas alla filmer i god kvalitet och utan problem.
Gör jag samma sak med F20 så tror plex servern att det är en mobiltelefon med kass hårdvara och vill transkoda allt.
Exakt samma testförhållande och film.

Filmen går att spela upp lokalt med den inbyggda mediaspelaren på båda enheterna utan problem.

Och det här med scraping, är det meningen att man måste byta man helt och hållet för att det ska fungera?
Kan namnge ett antal boxar som man inte behöver det med och där det är en fördel pga de hämtar undertexter som saknas mm grundat på releasenamnet.. Inte orginal filmtitel..

F20 som verkade så toppen när jag köpte den börjar tappa sin glans..... tyvärr...

Postad 31 augusti 2012 - 07:13

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Är redan inställd på att tillåta alla anslutningar.
Är det någon skillnad i prestanda mellan samba & nfs?

Generellt är NFS snabbare än Samba. Om jag inte minns fel, så har "lentzit" Qnap och han verkar dessutom kunnig. Skicka PM till honom så kanske han kan förklara vad du behöver göra för att koppla ihop TizzBird med din QNAP.

Postad 31 augusti 2012 - 07:31

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att ändra hur tex F20 presenterar sig för tex en NAS?
Jag sitter nästan aldrig hemma utan ligger borta på jobb större delen av året och har en PLEX server hemma som streamar ut mina filmer.

Tittar jag tex med min Asus Transformer 700 och PLEX klient så streamas alla filmer i god kvalitet och utan problem.
Gör jag samma sak med F20 så tror plex servern att det är en mobiltelefon med kass hårdvara och vill transkoda allt.
Exakt samma testförhållande och film.

Nu har jag inte Plex så jag är inte 100 på det här, men jag tror att filmen skickas mellan server och klient med DLNA. Och i så fall måste du sätta rätt DLNA profil i Plex servern för att den ska veta vad klienten kan ta emot och hur/om filerna behöver kodas om. Nu kör du säkert med Generic profile men du behöver en profile för Tizzbird. Du kanske kan söka på Plex eget forum, någon lär ju ha skrivit en profile för Tizzbird. Eller om du är lite kunnig kan du skriva en själv:

http://forums.plexap...r-dlna-devices/

Edit: Det fanns visst en tråd för hemsnickrade DLNA-profiler, men ingen för Tizzbird än :(
http://forums.plexap...-dlna-profiles/

Redigerat av distortion2, 31 augusti 2012 - 07:33.

Postad 31 augusti 2012 - 07:33

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Tack för svar!
Sett det med firmware upgrade innan, hos mig står det firmware update och jag har ingen stans att skriva in kombinationen på. Är jag på samma ställe?
Yes var ju givetvis ute efter ett sätt för att fylla min interna HD, men får kika på filhanteraren.
När jag scrapar en film så får jag sudda ut så endast film titeln är med, alltså ta bort saker som "2012.SWESUB.720p.BluRay". Men kan det vara någon data som kan vara användbar för F20? Tex upplösningen på 720p. Annars kan man ju lika gärna döpa om alla filmer till endast titeln?

TizzBird har ingen användning av tillägg av typen "2012.SWESUB.720p.BluRay" i titeln. Den jämför fil/mapp-namn med IMDb och TMDB, och hämtar info därifrån. Jag tycker inte att det är någon direkt begränsning att döpa sina filmfiler till samma som filmen heter. Vi är medvetna om att det går att utveckla intelligensen för att tolka olika filnamn för att på så vis öka träffsäkerheten vid scraping. Men detta har inte varit av så hög prioritet ännu.

Har du läst instruktionen här: http://www.tizzbird....support-GMS.htm
1. Markera "Firmware update"
2. Tryck in sifferkombinationen 9 0 0 9 1 2 på fjärrkontrollen
3. TizzBird svarar "Ready for GMS"
4. Tryck OK

Postad 31 augusti 2012 - 07:44

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

När jag ska streama en film mellan dator och F20 med TizzNFS så dör mitt internet på min dator + att jag får felmeddelandet "Aktiviteten DVDLiVE(i programmet DVDLive) svarar inte."
Hade säkert funkat att kopiera över filerna i filhanteraren. Men vill ju ändeså få det här att funka.

Edit: Provat att göra en "factory default". Men hjälpte inte.

Kan det vara så att din dator går ner i energisparläge? Det har hänt mig när jag streamat från min notebook och då stannar TizzNFS.

Mvh
Micke

Det finns ingen begränsning i antal filmer, musik, bilder som TizzBird hanterar.
Du kan organisera som du vill, alla filmer i en folder eller varje film i en separat folder

Postad 31 augusti 2012 - 07:45

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Nu har jag inte Plex så jag är inte 100 på det här, men jag tror att filmen skickas mellan server och klient med DLNA. Och i så fall måste du sätta rätt DLNA profil i Plex servern för att den ska veta vad klienten kan ta emot och hur/om filerna behöver kodas om. Nu kör du säkert med Generic profile men du behöver en profile för Tizzbird. Du kanske kan söka på Plex eget forum, någon lär ju ha skrivit en profile för Tizzbird. Eller om du är lite kunnig kan du skriva en själv:

http://forums.plexap...r-dlna-devices/

Edit: Det fanns visst en tråd för hemsnickrade DLNA-profiler, men ingen för Tizzbird än :(
http://forums.plexap...-dlna-profiles/

Tackar! Gav mig lite mer info och möjliga sätt att lösa saker på.... :unsure:
Det där med att skriva en egen profil är inget jag känner att jag klarar av så det blir till att hitta någon som kan eller att vänta tills det kommer en. :(

Tack iallafall!

Postad 31 augusti 2012 - 13:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Tackar! Gav mig lite mer info och möjliga sätt att lösa saker på.... :unsure:
Det där med att skriva en egen profil är inget jag känner att jag klarar av så det blir till att hitta någon som kan eller att vänta tills det kommer en. :(

Tack iallafall!

Jag har fått förslag från TizzBird hur man skapar en profil;

1. Kopiera och klistra in all data från "WD TV Live HD Media Player" profilen
2. Döp den till TizzBird DLNA Renderer

Använd denna så skall det fungera utan transcoding.

Profilen för WD TV Live hittar du här: http://nine.plugins....entprofiles.xml

Postad 31 augusti 2012 - 13:59

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

#464.. Swedbear...

Har samma problem som dig. Har en readynas pro 6 som streamar till pc,ipad/iphone, android tabs, htc mobiler mm utan problem..
Men när jag försöker titta på plex genom tizzboxen så funkar det inte alls utan den verkar transkoda om innehållet.
Verkar vara något med DTS ljud som tvingar den att avkoda.. ACC ljud verkar fungera...
Någon mer som kan bekräfta detta?

Kör jag samma film från lokal HD så funkar det. Men INTE via plex på samma box.

@ Tizzbird: någon ide?

Skapa en DLNA-profil för TizzBird enligt post #500

Postad 02 september 2012 - 00:58

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Mitt första försök att sätta upp en DNLA-profil misslyckades (d v s ingen förbättring). Jag kopierade koden för WD Live och bytte namn på den (d v s CLient Name) till TizzBird DNLA Renderer. Men den verkade inte ta.

En fundering där: I kod-snutten för varje klient finns även en Identificationdel som har user-agent i sig. Den måste väl också ändras? Jag ska se om jag kan komma åt loggen för Plex Servern och se vad spelaren identifierar sig med.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.