Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 September 2012 - 22:37

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
"Idéer som "med erfarenhet går det höra skillnader mellan kablar om man vet vad man ska lyssna efter" och att det inte skulle vara lönt "på system under säg 50 000 kr" avfärdar jag som pompöst och elitistiskt självförhärligande utan någon som helst substans eller värde."

Det var inte meningen att vara elitistisk osv. Jag menar helt enkelt att anläggningen måste vara av en sådan kaliber att så små förändringar - som ett kabelbyte innebär - också ger hörbar skillnad i verlkigheten. Då MÅSTE de flesta parametrarna verkligen vara på topp och det klarar inte billigare system lika bra. Det är helt enkelt bättre att lägga kabelpengarna på något annat som ger mer. Jag ser ett HiFi-system som ett precisionsinstrument. Ju bättre prestanda desto mindre förändringar går att upptäcka. (Då de andra försämrande faktorerna inte stör lika mycket som på ett billigare system).

Tror inte att trådens ursprungliga frågeställare hör någon avgörande kvalitetsskillnad mellan 10 krs och 100 krs-kabeln. Min erfarenhet är f.ö att högtalarkabel gör minst skillnad jämfört med övrigt kablage (inklusive nätkabel!) så förmodligen skulle jag inte höra det heller i min anläggning.

Postad 06 September 2012 - 22:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Min erfarenhet är f.ö att högtalarkabel gör minst skillnad jämfört med övrigt kablage (inklusive nätkabel!) så förmodligen skulle jag inte höra det heller i min anläggning.

Rent faktiskt är just högtalarkablar de som absolut mest påverkar ljudet (även om det inte är mycket), främst beroende på den låga impedansen, och därför kan man utan tvekan säga att det du påstår dig uppleva måste bero på något annat.

Postad 07 September 2012 - 09:16

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Rent faktiskt är just högtalarkablar de som absolut mest påverkar ljudet (även om det inte är mycket), främst beroende på den låga impedansen, och därför kan man utan tvekan säga att det du påstår dig uppleva måste bero på något annat.

Högtalarkablars skillnad: hör man skillnad med en relativt enkel HiFi-utrustning då är det enligt min mening inte kabelns eventuella brister du hör utan förstärkarens. Det beror på klena nätdelar och slutstegdelar som inte klarar av låg impedans hos kablar (och högtalare!). Ett enkelt test är att kolla om förstärkaren är specad ned till 2 Ohm eller helst ännu lägre. Ett annat är att kolla om effekten fördubblas för varje steg mellan 8 till 4 till 2 ohm.(=Nätdelen hänger med). Då har man en förstärkare som nästan är "immun" mot låg impedans i kabel+högtalare. Ev. brister som då framträder när man sedan byter högtalarkabel - allt annat lika - måste då bero på kabeln själv. Men som sagt, jag har inte hört mycket av detta.

Postad 07 September 2012 - 09:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Högtalarkablars skillnad: hör man skillnad med en relativt enkel HiFi-utrustning då är det enligt min mening inte kabelns eventuella brister du hör utan förstärkarens. Det beror på klena nätdelar och slutstegdelar som inte klarar av låg impedans hos kablar (och högtalare!). Ett enkelt test är att kolla om förstärkaren är specad ned till 2 Ohm eller helst ännu lägre. Ett annat är att kolla om effekten fördubblas för varje steg mellan 8 till 4 till 2 ohm.(=Nätdelen hänger med). Då har man en förstärkare som nästan är "immun" mot låg impedans i kabel+högtalare. Ev. brister som då framträder när man sedan byter högtalarkabel - allt annat lika - måste då bero på kabeln själv. Men som sagt, jag har inte hört mycket av detta.

Bestämt nej.

Låg impedans kan visserligen ställa till problem för ett "klent" dimensionerat slutsteg i vissa fall, men kopplingen "låg impedans" / högtalarkablar har du tyvärr missuppfattat alldeles, och därför blir ditt resonemang felaktigt.

En "sämre" och/eller längre högtalarkabel gör att belastningen på slutsteget MINSKAR, eftersom ledningsmotståndet ADDERAS till högtalarens impedans.

Redigerat av Unregistered277056c3, 07 September 2012 - 09:38.

Postad 08 September 2012 - 09:31

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Bestämt nej.

En "sämre" och/eller längre högtalarkabel gör att belastningen på slutsteget MINSKAR, eftersom ledningsmotståndet ADDERAS till högtalarens impedans.

Du har alldeles rätt i detta. Vad jag menar är att det kan vara svårt att i ett sammansatt system veta att det är en utbytt kabels inverkan man hör (eller inte) om inte resten i kedjan är så "immun" som möjligt. Det skulle faktiskt kunna vara så att ett "sämre" kabel med t.ex högre impedans gör att det t.o.m låter bättre på vissa parametrar därför att - som du säger - förstärkaren får det lättare. Förmodligen blir någon annan parameter sämre men det är inte säkert att man uppfattar det.

Postad 08 September 2012 - 10:07

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Du har alldeles rätt i detta. Vad jag menar är att det kan vara svårt att i ett sammansatt system veta att det är en utbytt kabels inverkan man hör (eller inte) om inte resten i kedjan är så "immun" som möjligt. Det skulle faktiskt kunna vara så att ett "sämre" kabel med t.ex högre impedans gör att det t.o.m låter bättre på vissa parametrar därför att - som du säger - förstärkaren får det lättare. Förmodligen blir någon annan parameter sämre men det är inte säkert att man uppfattar det.

Ja, självfallet är det lättare att identifiera enskilda komponenters brister om de inte "maskeras" av t ex dist eller störningar, men riktigt så usla kablar vet jag absolut ingen som har. :)

En högtalarkabel med avsevärt ledningsmotstånd (pga stor längd och/eller klen diameter) skulle iofs kunna bidra till att göra livet lättare för ett klent slutsteg som inte riktigt orkar med att blåsa på fullt med en given högtalare med "för låg" impedans, men det är samtidigt ett osannolikt extremfall där förlusterna kanske gör att man tappar halva effekten, och då kan man lika gärna använda en "fungerande" kabel och istället sänka några dB på volymratten.

Redigerat av Unregistered277056c3, 08 September 2012 - 10:09.

Postad 09 September 2012 - 19:29

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Är det då magin försvinner ur kabeln? Du vet, den dÄr magin som kommer efter ett antal timmars inspelande av kabeln?

Om ni tittar på nyskalad och en gammal skalad kabel så är det olika färg, blank resp. matt.
Inte bra alls.

Postad 09 September 2012 - 19:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Om ni tittar på nyskalad och en gammal skalad kabel så är det olika färg, blank resp. matt.
Inte bra alls.

Du får jättegärna svara på vad du har för underlag till att EKK/RKK skulle ÄRGA. Och sedan kanske du kan berätta vad skillnaden är mot övrig kopparbaserad kabel. Ange gärna källor för dina uttalanden.

Postad 09 September 2012 - 19:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Du får jättegärna svara på vad du har för underlag till att EKK/RKK skulle ÄRGA. Och sedan kanske du kan berätta vad skillnaden är mot övrig kopparbaserad kabel. Ange gärna källor för dina uttalanden.

Ej syrefri.

Postad 09 September 2012 - 20:00

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Ej syrefri.

Hur mycket syre innehåller EKK? Jämför gärna den andelen med mängden syre som finns i luften...

Postad 09 September 2012 - 20:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Ej syrefri.

Det får du se till att visa en bra källa till, för EKK skall vara 99,9% syrefri (andra kablar påstås vara 99,99% syrefria... :rolleyes: )

Men som sagt, upp till bevis med källa till ditt skitsnack.

Postad 09 September 2012 - 20:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Enkelt. han har inget underlag eller källor om du inte fattat det vid detta laget.

Postad 09 September 2012 - 20:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det får du se till att visa en bra källa till, för EKK skall vara 99,9% syrefri (andra kablar påstås vara 99,99% syrefria... :rolleyes: )

Detta går förmodligen inte att översätta till hifikablar men; Kommer ihåg hur man ibland fick klippa av en bit av strålkastarkablarna på min gamla Golf. Det var helt enkelt ingen koppar i den första biten från kontakten, snarare kol såg det ut som. Yttrade sig på så sätt att ljuset blev allt sämre för att till slut lägga av.

Postad 09 September 2012 - 21:07

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Detta går förmodligen inte att översätta till hifikablar men; Kommer ihåg hur man ibland fick klippa av en bit av strålkastarkablarna på min gamla Golf. Det var helt enkelt ingen koppar i den första biten från kontakten, snarare kol såg det ut som. Yttrade sig på så sätt att ljuset blev allt sämre för att till slut lägga av.

Skillnad på när kabeln sitter i en extrem miljö eller inomhus, har aldrig varit med om att RK ärgat i inomhusmiljö.

Postad 09 September 2012 - 22:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

På en högtalarkabel inomhus blir det ett oxidlager pga att anslutningsplintarna har en annan ädelhet. Tillsätter du då fukt (bilens naturliga miljö) så får du ärg. Detta fenomen med oxidlager finns både på EKK/FKK, Biltema-kabel, Supra-kabel etc etc.

Postad 09 September 2012 - 23:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Mina supra classic 2,5mm2 har 99.999% syrefri koppar! Men för halva tiden hur tänker de när de skriver syrefri, vad menar de med det egentligen?

Postad 10 September 2012 - 07:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Mina supra classic 2,5mm2 har 99.999% syrefri koppar! Men för halva tiden hur tänker de när de skriver syrefri, vad menar de med det egentligen?

Det betyder att kopparen inte innehåller syre, vilket koppar normalt sett gör. Alla kablar tillverkas av syrefri koppar, har nog aldrig sett en kabel som inte var det. Därmed inte sagt att de inte kan oxidera utifrån, där finns det ju syre vare sig man vill det eller inte.

Postad 10 September 2012 - 08:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Det finns tydligen 3 typer av OF enligt Wikipedia
http://en.wikipedia....gen-free_copper

Ett citat från länken:

The high-end speaker wire industry markets oxygen-free copper as having enhanced conductivity or other electrical properties that are significantly advantageous toaudio signal transmission. However, conductivity specifications for common C11000 Electrolytic-Tough-Pitch (ETP) and higher-cost C10200 Oxygen-Free (OF) coppers are identical.[8] Much more expensive C10100, a highly refined copper with silver impurities removed and oxygen reduced to 0.0005%, has only a one percent increase in conductivity rating, insignificant in audio applications.[8] OFC is nevertheless valued by some for both audio and video signals in audio playback systems and home cinema.[8]

Postad 10 September 2012 - 08:41

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Behövs inte mer än en EKK kabel och att titta på den efter ett tag.
Ärga var kanske att ta i, mer oxidering såklart.
Ögon, dear watson!

Redigerat av Leif B, 10 September 2012 - 08:44.

Postad 10 September 2012 - 10:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Ögon, dear watson!

All kopparbaserad kabel som inte är försilvrad oxiderar!!!

Postad 10 September 2012 - 11:23

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Då borde alltså även allt internkablage även lida av samma problem att det oxiderar ?

Postad 10 September 2012 - 11:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
En korrekt lödd eller pressad kontakt förhindrar oxidering.

Postad 10 September 2012 - 11:50

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det berodde sannolikt helt enkelt på halvdålig kontakt (och fukt) som ger upphov till värme pga högt motstånd just i anslutningspunkten.
Kabeln förkolnar...

Ögon, dear watson!

Oxidering på en kabel spelar ingen roll. Det är när oxdiden sitter MELLAN kontaktytor det gör någon skillnad, och inomhus är det inget problem förutom i extremt fuktig miljö, gärna i kombination med salt. De som bor nära havet vet... :)

Postad 10 September 2012 - 13:45

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det berodde sannolikt helt enkelt på halvdålig kontakt (och fukt) som ger upphov till värme pga högt motstånd just i anslutningspunkten.
Kabeln förkolnar...

Oxidering på en kabel spelar ingen roll. Det är när oxdiden sitter MELLAN kontaktytor det gör någon skillnad, och inomhus är det inget problem förutom i extremt fuktig miljö, gärna i kombination med salt. De som bor nära havet vet... :)

Precis !!
Mellan kontaktytorna.
Ni som har EKK kan ju skala upp en bit till och sen vips så är den där dåliga kontaktytan borta.

Redigerat av Leif B, 10 September 2012 - 13:45.

Postad 10 September 2012 - 14:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Ni som har EKK kan ju skala upp en bit till och sen vips så är den där dåliga kontaktytan borta.

Gäller samtlig kopparbaserad kabel som inte innehåller tillfört silver. Förskonad är även en kabel där man på ett korrekt sätt pressat eller lött på kontakter/skor.

Så, kan vi släppa skitsnacket om EKK nu?

Postad 10 September 2012 - 14:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Problemet med oxid är ju väldigt tydligt på äldre förstärkare, både i potentiometrar och reläer. Där kan man ju fråga sig om detta inte påverkar ljudet även när det för tillfället råkar ha blivit kontakt i eländet. Har precis lämnat in en förstärkare på service av just det skälet.
Nu löds ju de flesta elektronikkomponenter, men man kan ju tänka sig att virning och pressning borde kunna få liknande problem med oxid?

Postad 10 September 2012 - 14:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
En korrekt pressad anslutning oxiderar inte. Kardelerna SKALL EJ tvinnas vid pressning.

Postad 10 September 2012 - 14:41

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Om man nu monterar EKK direkt i polskruvens hål och drar åt av kung och fosterland så är allt bara bra då?

Postad 10 September 2012 - 15:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Problemet med oxid är ju väldigt tydligt på äldre förstärkare, både i potentiometrar och reläer. Där kan man ju fråga sig om detta inte påverkar ljudet även när det för tillfället råkar ha blivit kontakt i eländet. Har precis lämnat in en förstärkare på service av just det skälet.
Nu löds ju de flesta elektronikkomponenter, men man kan ju tänka sig att virning och pressning borde kunna få liknande problem med oxid?

Pressning/virning ger gastät förbindelse vid tryckytorna och oxiderar inte där.

Postad 10 September 2012 - 16:16

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Om man nu monterar EKK direkt i polskruvens hål och drar åt av kung och fosterland så är allt bara bra då?

Ja?

Postad 10 September 2012 - 16:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Suck! Varför hänger du hela tiden upp dig på just EKK?

Postad 10 September 2012 - 17:32

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Suck! Varför hänger du hela tiden upp dig på just EKK?

Nja vi kan ta andra snören med som ska installeras som fast installation.
Räcker det att dra åt polskruven på högtalaren så mycket det går? Slipper man oxid då?

Postad 10 September 2012 - 19:47

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Nja vi kan ta andra snören med som ska installeras som fast installation.
Räcker det att dra åt polskruven på högtalaren så mycket det går? Slipper man oxid då?

Om förbandet är korrekt utfört så ska det inte oxidera!
Som sagt har inte varit med om att kabel oxiderat i inomhusmiljö.

Redigerat av skruvis, 10 September 2012 - 19:47.

Postad 10 September 2012 - 20:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Det har jag, men det har endast varit på högtalare och receiver med denna typ av anslutning http://www.hifikit.se/index.php?id=526

Postad 10 September 2012 - 20:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Vilka kablar har du då? EKK?

Postad 10 September 2012 - 22:27

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det har jag, men det har endast varit på högtalare och receiver med denna typ av anslutning http://www.hifikit.se/index.php?id=526

Oxiderat även där klämblecket låg an på kabeln? Du har inte hög luftfuktighet?

Vilka kablar har du då? EKK?

RK!

Redigerat av skruvis, 10 September 2012 - 22:28.

Postad 10 September 2012 - 23:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Oxiderat även där klämblecket låg an på kabeln? Du har inte hög luftfuktighet?

Det var ett bra tag sedan, så jag är inte säker. Men samtliga kablar med den typen av anslutning hade iaf oxiderat, de med skruvanslutning hade inte gjort det. Kablarna var Monster och Supra av något slag.

Postad 11 September 2012 - 10:57

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Mycket snack om ett egentligt icke-problem.

Spänn polskruvarna till högtalarkablarna varje år och tvätta kontakter som ofta åker i och ur med sprit nån gång ibland.
Får man glappkontakt är det trist, men annars inget man behöver fundera på hemma i vardagsrummet.

Postad 11 September 2012 - 11:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Mycket snack om ett egentligt icke-problem.

Spänn polskruvarna till högtalarkablarna varje år och tvätta kontakter som ofta åker i och ur med sprit nån gång ibland.
Får man glappkontakt är det trist, men annars inget man behöver fundera på hemma i vardagsrummet.

Jo lite bör man beskymra sig för det.
Hur många tvättar sina EKK, RK med sprit t.ex. ?
Inte alla som tänker på det.
Jag tycker det har större betydelse än många tror.
Likadant med signalkablar och strömkablar.

Postad 11 September 2012 - 11:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Oavsett om du har rätt eller fel, du är då sannerligen inte rädd för konflikter. :D

Postad 11 September 2012 - 11:55

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Oavsett om du har rätt eller fel, du är då sannerligen inte rädd för konflikter. :D

Vad tror du?
Visst har allt betydelse.. Man köper något och tror att det är lika bra som nytt. Kanske inte är så eller hur?
Saker förändras till det sämre under tiden, vissa saker kan bli bättre under en kortare inspelning men sedan då? Oxid, sämre kondensatorer i elektroniken m.m.

Redigerat av Leif B, 11 September 2012 - 11:56.

Postad 11 September 2012 - 12:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vad tror du?
Visst har allt betydelse.. Man köper något och tror att det är lika bra som nytt. Kanske inte är så eller hur?
Saker förändras till det sämre under tiden, vissa saker kan bli bättre under en kortare inspelning men sedan då? Oxid, sämre kondensatorer i elektroniken m.m.

Att vissa saker blir sämre vet jag av erfarenhet. Lägger inga övriga värderingar därvidlag. Bara konstaterar att diskussionerna om sådant här tenderar att, tja urarta ibland. :)

Redigerat av laddie15, 11 September 2012 - 12:02.

Postad 11 September 2012 - 12:48

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Tvättar du dina egna kablar med sprit? Undrar bara eftersom du tycker det har så stor betydelse

Postad 11 September 2012 - 14:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag är rädd att du bekymrar dig i onödan, och fixeringen vid EKK kan vara ohälsosam i längden, så du kanske kan tänka på något annat?
Betydelse har det BARA när man får glapp och signalbortfall. Det blir inga effekter typ "förlorad 3D-känsla", "minskat djup" eller annat jox... :)

Likadant med signal- och strömkablar ja, dvs tryck i dem ordentligt så är det inga problem...

Postad 11 September 2012 - 16:24

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

mA signaler kan påverkas men kan inte påminna mig om något annat eller att oxidation skulle vara ett problem i en hemmamiljö med normal luftfuktighet.

Postad 11 September 2012 - 19:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Bra att diskutera olika möjliga saker som kan påverka resultatet. Har dyra kablar bättre kontakter än billiga? Är de bättre med bananer än gafflar? Eller är det bäst utan?

Postad 11 September 2012 - 19:46

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Bra att diskutera olika möjliga saker som kan påverka resultatet. Har dyra kablar bättre kontakter än billiga? Är de bättre med bananer än gafflar? Eller är det bäst utan?

Ur kontaktsynpunkt skall man ha så få övergångar som möjligt & då ska kabeln klämmas direkt i förstärkarens/högtalarens polskruv, inga gafflar inga banankontakter!

Redigerat av skruvis, 11 September 2012 - 19:48.

Postad 12 September 2012 - 04:42

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vad tror du?
Visst har allt betydelse..

Nej - allt behöver inte ha betydelse. Det är inte alls säkert att t.ex. olika komtakter eller utan kontakter betyder ljudmässiga skillnader.

Postad 12 September 2012 - 05:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nej - allt behöver inte ha betydelse. Det är inte alls säkert att t.ex. olika komtakter eller utan kontakter betyder ljudmässiga skillnader.

Jo, i trollens och fablernas värld har allt betydelse.

Postad 12 September 2012 - 06:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Varför inte löda fast kablarna? Det bör vara det bästa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.