Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya prylar från XTZ!

625 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 January 2014 - 16:14

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

4 högkänsliga neodymdiskanter till en 5tummare... Någon mer än jag som är försiktigt tveksam till lösningen?
Jag menar 5" aren kommer att nå xmax långt innan en 1" börjar dista mer.
Och dela kring 1000hz som man troligen gör är ju onödigt då en hyffsad 5" fortfarande sprider exemplariskt till iaf 2 3khz.

2st 5,25" är det som används, dessa delar man ju i 80hz vanligtvis, ser absolut inga problem.

Postad 05 January 2014 - 16:14

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tror du att någon har påstått annorlunda?

Om du läser det sol skrevs igen så blir det nog lättare för dig att förstå.

Jag undrade vad som kommer att göra dessa högtalare mer lämpade till film med tanke på deras namn. Då fick jag svaret att dom spelar starkt med låg dist. Och det stämmer säkert, men det är ju inte något unikt bra för endast film. Eller hur?

Postad 05 January 2014 - 16:20

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Om du läser det sol skrevs igen så blir det nog lättare för dig att förstå.

Jag undrade vad som kommer att göra dessa högtalare mer lämpade till film med tanke på deras namn. Då fick jag svaret att dom spelar starkt med låg dist. Och det stämmer säkert, men det är ju inte något unikt bra för endast film. Eller hur?

Ne det är inte enbart bra för film såklart, utan som du säger så är det ju bra i allmänhet.

Deras namn har dom mig säkerligen valt för att det är ett flerkanalssystem som innefattar LCR och specifika surround-högtalare.

Att hänga upp sig på ett namn, varför?

Jag tror heller inte att "det svaret" du fick, var menat att tolkas på det sätt som du här gjorde? utan det var nog mer en generell upplysning om vad fördelarna kan vara.

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 16:24.

Postad 05 January 2014 - 16:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ne det är inte enbart bra för film såklart, utan som du säger så är det ju bra i allmänhet.

Deras namn har dom mig säkerligen valt för att det är ett flerkanalssystem som innefattar LCR och specifika surround-högtalare.

Att hänga upp sig på ett namn, varför?

Ja, jag skrev precis det tidigare också...

Det är väl inte omöjligt att XTZ har någon filosofi bakom dessa högtalare och valt att göra en serie med egenskaper som dom själva anser passar exceptionellt bra till film?

Får man inte ställa frågor på ett forum längre? Jag ställer en fråga och du tycker att jag har hängt upp mig på det. Jösses...

Postad 05 January 2014 - 16:26

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1

Ja, jag skrev precis det tidigare också...

Det är väl inte omöjligt att XTZ har någon filosofi bakom dessa högtalare och valt att göra en serie med egenskaper som dom själva anser passar exceptionellt bra till film?

Får man inte ställa frågor på ett forum längre? Jag ställer en fråga och du tycker att jag har hängt upp mig på det. Jösses...

Ja jag tycker faktiskt att du ofta ifrågasätter saker som av de flesta andra ses som självklara.

Men nu förstår du? Jag la även till lite text i mitt sista inlägg.

Postad 05 January 2014 - 16:31

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja jag tycker faktiskt att du ofta ifrågasätter saker som av de flesta andra ses som självklara.

Men nu förstår du? Jag la även till lite text i mitt sista inlägg.

Jag har ju inte fått något svar på frågan? Den var också mest riktad till XTZ. Men om någon annan har svaret så är dom ju naturligtvis välkomna att svara. :)

Jag tycker nog att Spuj själv kan hojta till om mitt svar till honom var så illa. Jag förstår inte riktigt vad du vill nu.

Postad 05 January 2014 - 16:40

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Får man inte ställa frågor på ett forum längre?

:D

Är i Ullared nu med lillgrabben. Han fyller 9år. Här ska de handlas lego och spel.

Någon som vill nåt från media hörnan :)

Postad 05 January 2014 - 16:40

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Svaret på din fråga är väl att detta högtalarsystem antagligen är tänkt som ett flerkanalssystem då dom använder sig utav tre identiska högtalare i fronten, LCR, och detta är ju generellt att föredra pga klangmatchning och panoreringar, att dom sedan har låtit tillverka dedikerade surrond högtalare med dipol funktion tyder också på att det är ett system som har tillverkats för just flerkanal.

Enbart pga ovanstående så kan man ju med all säkerhet även lyssna på musik med högtalarna :)

Postad 05 January 2014 - 16:44

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Ja det ska bli kul när mätningar dyker upp :)

Personligen är jag också väldigt intresserad utav att jämföra XTZ M6 mot MKsounds 150 och det kommande 300 systemet, om XTZ klarar liknande SPL och har en ljudkvalitet som håller måttet mot MK så tror jag att vi har en ny bio-referens med rätt prislapp :)

Ken Kreisel har ju också ett nytt system där det används 4st diskanter m.m. Och detta system har ju utvecklats ihop med folk från dessa märken, sjukt intressant ska det bli att få ta del av det färdiga resultatet :)

Låter dom bättre och klarar SPL som MK-150 så kanske mina åker ut på annons :)

Postad 05 January 2014 - 16:47

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Låter dom bättre och klarar SPL som MK-150 så kanske mina åker ut på annons :)

Ok :)

Själva SPL-frågan skulle jag våga gissa på att dom klarar, om dom låter lika bra eller bättre ska jag ta reda på så fort jag kan :rolleyes:

Postad 05 January 2014 - 16:48

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Har du också MK-150?

Postad 05 January 2014 - 16:51

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 4

En prisvärd produkt, är ju bara det sålänge den har ett bra pris/prestanda för användaren ifråga. Det tycker jag att XTZ har, men definitvt inte Emotiva.

Så är det ju.
När Nad packade ner en Philips BD vill jag minnas i en finare chassi och tog 5 ggr pengarna kan det ju inte klassas som prisvärt

Postad 05 January 2014 - 16:58

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Har du också MK-150?

Har haft ett mindre MK system (750) men har lyssnat många timmar på MK150 systemet då jag har två bekanta som äger MK150, nu kör jag med Canton reference men detta ska antagligen säljas :) och om XTZ blir så bra som jag hoppas så blir det ett sådant system istället, är även lite sugen på XTZ Master M2 men vet inte om det kommer en center till den serien och jag tror att kanske Cinema M6 är mer lämpligt om man vill spela högt med låg dist?

Sen anser jag att MK tar väl mycket betalt för sina dipoler i 150-systemet.

Postad 05 January 2014 - 17:04

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Kan även tillägga att den ena killen jag känner som sitter på ett komplett MK-150 också funderar på att byta till XTZ Cinema med 3x12 x2 :)

Så håll koll på begagnatmarknaden ;)

Postad 05 January 2014 - 17:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1

4 högkänsliga neodymdiskanter till en 5tummare... Någon mer än jag som är försiktigt tveksam till lösningen?
Jag menar 5" aren kommer att nå xmax långt innan en 1" börjar dista mer.
Och dela kring 1000hz som man troligen gör är ju onödigt då en hyffsad 5" fortfarande sprider exemplariskt till iaf 2 3khz.

2st 5,25" är det som används, dessa delar man ju i 80hz vanligtvis, ser absolut inga problem.

Det här svaret på gssons inlägg visar tydligt vilken kunskap som besitts...
Snacka om goddag yxskaft...

Postad 05 January 2014 - 17:25

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 2

Det här svaret på gssons inlägg visar tydligt vilken kunskap som besitts...
Snacka om goddag yxskaft...

Ta din otrevliga attityd och håll dig undan istället.

Förklara först vad du anser är fel med det svaret.

Postad 05 January 2014 - 17:30

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1
Anser du att just dessa högtalare (XTZ M6) skiljer sig mot samtliga andra modeller från andra märken? :)

Ta MKsounds 150 modell som jämförelse, ska bli kul att få höra ditt svar Bakerman (fast man vet att det enda du egentligen är ute efter att bråka med mig, varför vet ingen)

Postad 05 January 2014 - 17:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Anser? Gsson skrev om delningen mellan 5,25 och diskant och att mellanbasen lätt klarar av att sprida snyggt upp till 2-3 kHz, och du svarade att man oftast delar vid 80 och inte ser det som något problem?
Om du inte förstår hur fel det svaret är så förstår du väl helt enkelt inte bättre.

Postad 05 January 2014 - 17:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Tog tydligen lång tid att googla fram det...

Postad 05 January 2014 - 17:38

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Anser? Gsson skrev om delningen mellan 5,25 och diskant och att mellanbasen lätt klarar av att sprida snyggt upp till 2-3 kHz, och du svarade att man oftast delar vid 80 och inte ser det som något problem?
Om du inte förstår hur fel det svaret är så förstår du väl helt enkelt inte bättre.

Det Gsson menade på tog jag som att han trodde att det inte skulle gå att spela starkt pga att diskanterna skulle klara långt mkt mer än 5", vilket jag då hävdade inte är några problem.

Delningen XTZ har valt är givetvis den som ger det bästa resultatet.

Postad 05 January 2014 - 17:39

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 1

ok, det var två iaf. Lite bättre :)
men det är ändå mycket overkill i diskanten.
För man kommer ändå alltid att vara slaglängdsbegränsad med två 5,25", även vid 80hz.
två bra 5" har typ
~160cm3 i tål 120w, dvs 80cm3 slår:10mm p-p, 60w styck.
1 bra diskant kan klara av att leverera till 2st 8" som då ligger kring:
~552cm3, 180w
Och som grädde på moset så är nästan alltid det större elementet mer lättdrivet, dvs vid 1-2khz där inte slaglängden spelar roll så spelar de starkare med samma effekt in samt att de klarar av mer effekt.

Vad jag menar är att det räcker mer än väl med en 1" diskant till två 5,25" element. Även om man eftersträvar låg dist

Hade jag fått välja så hade jag ju hellre sett två mer påkostade 5,25" o en diskant än 4 fina diskanter
:)

De låter säkert bra i sweetspot, men de beamar nog rätt mycket.

Postad 05 January 2014 - 17:39

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Tog tydligen lång tid att googla fram det...

Asså är det så du tror :D snacka om att vara vilseledd.

Postad 05 January 2014 - 17:40

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Haha :D

Postad 05 January 2014 - 17:41

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

ok, det var två iaf. Lite bättre :) men det är ändå mycket overkill i diskanten. För man kommer ändå alltid att vara slaglängdsbegränsad med två 5,25", även vid 80hz. två bra 5" har typ ~160cm3 i tål 120w, dvs 80cm3 slår:10mm p-p, 60w styck. 1 bra diskant kan klara av att leverera till 2st 8" som då ligger kring: ~552cm3, 180w Och som grädde på moset så är nästan alltid det större elementet mer lättdrivet, dvs vid 1-2khz där inte slaglängden spelar roll så spelar de starkare med samma effekt in samt att de klarar av mer effekt. Vad jag menar är att det räcker mer än väl med en 1" diskant till två 5,25" element. Även om man eftersträvar låg dist Hade jag fått välja så hade jag ju hellre sett två mer påkostade 5,25" o en diskant än 4 fina diskanter :) De låter säkert bra i sweetspot, men de beamar nog rätt mycket.

Hur menar du att dessa 5,25" inte är påkostade? Anledningen att använda multipla dome-diskanter är ju för att kunna spela högt med kontroll, ta erfarna MK och Ken Kreisel i jämförelse.

Postad 05 January 2014 - 17:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det var ju inte det han skrev? Han ifrågasatte varför man delade vid 1000 mellan en femtummare och fyra diskanter, och du svarar att man brukar dela vid 80, så därför är det nog inga problem.
Det är god dag yxskaft.

Postad 05 January 2014 - 17:45

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1
Det finns oändligt många olika högtalare med enbart 1st dome-diskant, anledningen till att använda multipla, har ju en poäng.

Det var ju inte det han skrev? Han ifrågasatte varför man delade vid 1000 mellan en femtummare och fyra diskanter, och du svarar att man brukar dela vid 80, så därför är det nog inga problem. Det är god dag yxskaft.

Då förstod du mitt svar helt fel :D det är med andra ord du som är yxskaftet, dock inget nytt :lol:

Postad 05 January 2014 - 17:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hade jag fått välja så hade jag ju hellre sett två mer påkostade 5,25" o en diskant än 4 fina diskanter

De låter säkert bra i sweetspot, men de beamar nog rätt mycket.

+1

Postad 05 January 2014 - 17:47

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
5.25" kommer att klara spela såpass högt att det ej kommer att vara några problem öht gentemot diskanterna.

Det är disten i diskanten man här valt att undvika, eller kraftigt reducera.

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 17:48.

Postad 05 January 2014 - 18:05

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Svaret på din fråga är väl att detta högtalarsystem antagligen är tänkt som ett flerkanalssystem då dom använder sig utav tre identiska högtalare i fronten, LCR, och detta är ju generellt att föredra pga klangmatchning och panoreringar, att dom sedan har låtit tillverka dedikerade surrond högtalare med dipol funktion tyder också på att det är ett system som har tillverkats för just flerkanal.

Enbart pga ovanstående så kan man ju med all säkerhet även lyssna på musik med högtalarna :)

Fortfarande inte det jag undrade. Du får läsa min fråga igen tror jag. :)

Alltså, har dessa högtalare några ljudliga egenskaper som gör dom mer lämpade till film? Förutom att det finns modeller i serien som är anpassade att spela i ett flerkanalssystem LCR, surroundhögtalare etc.. Precis så som jag skrev i mitt första inlägg alltså.

Postad 05 January 2014 - 18:11

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Fortfarande inte det jag undrade. Du får läsa min fråga igen tror jag. :)

Alltså, har dessa högtalare några ljudliga egenskaper som gör dom mer lämpade till film? Förutom att det finns modeller i serien som är anpassade att spela i ett flerkanalssystem LCR, surroundhögtalare etc.. Precis så som jag skrev i mitt första inlägg alltså.

Svar: Nej. iom att man vill ju alltid kunna spela högt med låg dist. Vare sig det är musik eller film som spelas upp.

Om XTZ hävdar annat så får dom isf förklara.

Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 18:13.

Postad 05 January 2014 - 18:15

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Svar: Nej. iom att man vill ju alltid kunna spela högt med låg dist. Vare sig det är musik eller film som spelas upp.

Om XTZ hävdar annat så får dom isf förklara.

ok, nu finns det ju några parametrar till att ta i beaktning. Men då vet jag ditt svar iaf. :)

Får se om XTZ själva har någon kommentar om detta. Vore intressant. :)

Postad 05 January 2014 - 18:26

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

ok, nu finns det ju några parametrar till att ta i beaktning. Men då vet jag ditt svar iaf. :)

Får se om XTZ själva har någon kommentar om detta. Vore intressant. :)

Vilka parametrar tänkte du på?

Postad 05 January 2014 - 18:45

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vilka parametrar tänkte du på?

Tja, tonkurva, spridning, faslinjäritet och att högtalarna skall spela fashomogent är ju rätt viktigt också. :)

Postad 05 January 2014 - 18:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så är det ju.
När Nad packade ner en Philips BD vill jag minnas i en finare chassi och tog 5 ggr pengarna kan det ju inte klassas som prisvärt

LG BD390 var det.

Här finns bilder:
https://www.minhembi...m/Ageve/304643/

Skillnaden är (enligt Hifiklubben) ett påkostat chassi som kostar "flera tusenlappar" att tillverka.

NAD har även hembioförstärkare som är Philips under skalet.

Redigerat av Ageve, 05 January 2014 - 18:49.

Postad 05 January 2014 - 18:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det finns oändligt många olika högtalare med enbart 1st dome-diskant, anledningen till att använda multipla, har ju en poäng.

Du får gärna förklara vad poängen med det är.

Postad 05 January 2014 - 19:02

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Läste det jag också. Men det är ju knappast något som man är mest gynnad av vid filmtittande? Att spela starkt med låg dist är ju bra överlag. :)

Självklart håller jag med om det!

Varför dom väljer att marknadsföra dom för hembio-användning vet bara XTZ.

Så om jag själv ska spekulera lite..

Om man ser på hifi- och hembiointresset överlag, där det tycks bli allt mer populärt att bygga dedikerade rum för hembio, så är kraven på att spela starkt större för de med dedikerade hembios.

Rent allmänt så tror jag att större delen purifierade hifi-entusiaster sällan spelar väldigt starkt, de flesta är mest insnöade på att det ska låta bra (ja, distorsion är en parameter som i allra högsta grad påverkar ljudkvaliten men kanske inte på "normala" ljudnivåer).

Om man sedan tittar på de med hembios så tror jag att det är betydligt vanligare att man spelar rejält starkt. Jag menar, vem vill inte kräma på rejält när man tittar på en maffig film i en dedikerad hembio där möjligheterna finns? Sen har väl modern film inte sällan betydligt mer dynamiskt och bättre ljud än i musik.

Generellt sett.. Det finns alltid utstickare.

Vilda spekulationer från min sida, men man får nog försöka se bortom den syn på hifi och högtalare som man får när man hänger på faktiskt, vilket dom flesta hifi-svenssons inte har/delar/är medvetna om.

Redigerat av spuj, 05 January 2014 - 19:09.

Postad 05 January 2014 - 19:03

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Tja, tonkurva, spridning, faslinjäritet och att högtalarna skall spela fashomogent är ju rätt viktigt också. :)

Ja detta gäller ju för alla högtalare :)

Fashomogent?

Detta har redan tagits upp i tråden, läs högre upp.

Postad 05 January 2014 - 19:16

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja detta gäller ju för alla högtalare :)

Fashomogent?

Ja absolut. Har inte sagt något annat heller. :)

Min fråga är ju om dom gjort/försökt att få någon av dessa, eller någon annan av parametrarna att vara extra optimala för just film med tanke på namnet på serien. :)

Fashomogent är när två ljudkällor spelar samtidigt (i fas) vid en given frekvens och strålningspunkt. Ju bättre detta funkar desto mer fokus får man i ljudet.

Postad 05 January 2014 - 19:20

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ok.

Själv vågar jag mig på en gissning :) Och det är att serien heter Cinema för att det är tänkt att kunna användas till bla film ;) Cinema har ju direkt koppling till flerkanal, och detta system har högtalarmodeller för just flerkanal.

Postad 05 January 2014 - 19:25

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

"Hej, jag skulle vilja ha en liter mjölk."

"Jag håller med, jag föredrar också bananer."

OT!
De är EXAKT så min fru skulle svara (hon är frukterian)
Kunde inte låta bli :D

Postad 05 January 2014 - 19:28

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

OT!

Äsh, sluta att fjäska för muraren nu.

;)

Postad 05 January 2014 - 19:29

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ok.

Själv vågar jag mig på en gissning :) Och det är att serien heter Cinema för att det är tänkt att kunna användas till bla film ;) Cinema har ju direkt koppling till flerkanal, och detta system har högtalarmodeller för just flerkanal.

Ja, jag har ju sagt så också. Men det är fortfarande inte svaret på min fråga. :)

Finns det några LJUDLIGA egenskaper som gör dessa mer optimala till film.

Postad 05 January 2014 - 19:36

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Äsh, sluta att fjäska för muraren nu.

;)

Då har du inte träffat min fru :)
Hon kan hålla ett föredrag om hur dåligt mjölken är :D
Jag skulle kunna sitta här och jä*las med er hur länge som hälst. Ganska kul läsning de här.
Kul med olika åsikter. Varför ska alla tycker lika. Jag har dock för lite kunskap för att delta :(
Men ni är lika gooa allihopa ;)

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

OT!

Bara du inte tror att jag köper hem en fruktskål om du hänger med i sommar. Jag äter inte frukt. Jag äter hellre djuren som äter frukt. ;)
Här är det stora blodiga köttstycken som gäller.

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ja vad skulle det KUNNA vara? kanske det som redan nämnts på ett bra sätt av användaren spuj, att systemet har bättre egenskaper mot vanliga högtalare att kunna spela starkt, och att XTZ har sett detta som en mer behövlig sak i just flerkanal kanske?

Postad 05 January 2014 - 19:40

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Bara du inte tror att jag köper hem en fruktskål om du hänger med i sommar. Jag äter inte frukt. Jag äter hellre djuren som äter frukt. ;)
Här är det stora blodiga köttstycken som gäller.

mmmmmmmm KÖTT!
Jag äter ALLT som är gott.

Jag är nog som min svärfar. Man ska äta mycket kött och till det tar man mer kött :D
Min fru är en ängel, hon får äta vad hon vill bara hon låter bli mitt kött :D

Postad 05 January 2014 - 19:42

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 1

Då har du inte träffat min fru :)
Hon kan hålla ett föredrag om hur dåligt mjölken är :D
Jag skulle kunna sitta här och jä*las med er hur länge som hälst. Ganska kul läsning de här.
Kul med olika åsikter. Varför ska alla tycker lika. Jag har dock för lite kunskap för att delta :(
Men ni är lika gooa allihopa ;)

Hehe.. :D
Jag har heller inte djup teknisk kunskap, men en god allmän kunskap. Sen att personer som är mer tekniskt belästa gillar att ifrågasätta personer för att visa sig på styva linan är inget nytt, kan dock bli lite tråkigt ibland när det görs enbart pga att hävda sig.. frågorna håller ofta lite väl låg nivå enbart för ifrågandesättandets skull ;)

Och en sak till, ofta har personer med djup teknisk kunskap avsevärt sämre praktisk kunskap.

Postad 05 January 2014 - 19:44

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Du är väl för söt

Postad 05 January 2014 - 19:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Poängerna är flera. Inte en enda för köparen, fast flera för tillverkaren. ;)

Postad 05 January 2014 - 19:47

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

5.25" kommer att klara spela såpass högt att det ej kommer att vara några problem öht gentemot diskanterna.

Det är disten i diskanten man här valt att undvika, eller kraftigt reducera.

Det här är ju dock ingen garanti, att två 5'25" ska klara av ljudtrycket man kan uppnå med diskanterna. Behöver ju inte ens vara nära? Jag har då inte sett några specar på elementen?

Mina dubbla 5'25" bottnade då snabbt (!) i förra högtalarna. Kan säkert vara klenare än XTZ:as element, men jag tror ändå att det kan bli en begränsning. Sen ser jag inte riktigt nyttan med fyra diskanter, det finns väl gott om diskanter med hög effekttålighet som kan spela med låg dist utan att vara i plural.

Mina diskanter jag nyss köpte är väl kanske lite udda, men de kan spela nog högt för de allra flesta utan att behöva vara i plural ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.