Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2015 - 18:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja det var inte mycket som var rätt med den kabeln iaf,

Som tex?

Postad 28 March 2015 - 18:16

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Som tex?

nu var det länge sedan jag hade dom men transparent  Music Wave Plus lät bättre på alla plan.

steget till ultran är inte lika dramatisk .

Postad 28 March 2015 - 18:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Som tex?

nu var det länge sedan jag hade dom men transparent  Music Wave Plus lät bättre på alla plan.

Du verkar antingen med flit undvika att komma med faktiska argument, eller så har du helt enkelt inga?

Det funkar ju inte riktigt med att konstant häva ur sig "kabel XX låter skit, och min kabel låter bättre på allt!"

Speciellt inte när du avkräver andra vad som läggs till eller tas bort med en viss kabel?

Men jag känner igen detta argumentationsmönster, vi alla har sett det så många ggr förr på forumet.

Appropå detta med mycket snack och liten verkstad...

Redigerat av masse70, 28 March 2015 - 18:32.

Postad 28 March 2015 - 18:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

Vilka plan då? Airbus? Jordplan?

Bara massa skitsnack!

Postad 28 March 2015 - 18:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Hahaha, nej, verkligen inte :D

Tvåkanalare är mycket dyrare för att dom inte tillverkas i närheten av lika många ex och således får produktionskostnaden i taket. Du får därmed betala mer för mindre.

Igen, en kabel kan inte lägga till, det är omöjligt. Den kan som värst ha ett passivt filter, och filter tar bort.

Nja, det finns ju kablar med batteri. Teoretiskt skulle man ju kunna släppa på en spänning och designa om frekvenskurvan. Alltså även öka amplituden i valda delar av spektrat. Till vilken nytta har jag ingen jäkla aning om, men nu tillhör jag ju ett annat trossamfund, Amplifisterna. :)

Postad 28 March 2015 - 18:26

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Vilka plan då? Airbus? Jordplan?

Bara massa skitsnack!

Vi kan nog konstatera att ingen av oss kommer att kunna få ett sakligt och nyanserat argument från honom.

För mig är det ett solklart fall av proudness of ownership...

Eller har LeifB återuppstått kanske?  :rolleyes:

Redigerat av masse70, 28 March 2015 - 18:30.

Postad 28 March 2015 - 18:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Det är precis vad jag menar. Peta av alla filter så har du en helt obehandlad signal, som många tvåkanalare levererar.

Btw, jag äger också transparentkablar. Men jag lurar mig inte att dom låter så mirakulöst. Om dom tar bort något från signalen skulle jag inte ha dom.

Redigerat av Zartok, 28 March 2015 - 18:33.

Postad 28 March 2015 - 18:33

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Du verkar antingen med flit undvika att komma med faktiska argument, eller så har du helt enkelt inga?

Det funkar ju inte riktigt med att konstant häva ur sig "kabel XX låter skit, och min kabel låter bättre på allt!"

Speciellt inte när du avkräver andra vad som läggs till eller tas bort med en viss kabel?

Men jag känner igen detta argumentationsmönster, vi alla har sett det så många ggr förr på forumet...

Det spelar ingen roll vad jag kommer att säga, alla plan = allt, bas, svärta den spröda diskanten, närvaro mm du kommer iaf bara att snacka om resistansen mm. om jag vill köpa ett visst märke på mina kablar får jag inte det? Om det inte var skillnad så skulle jag inte byta för brytandets skull.

Postad 28 March 2015 - 18:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3

Det spelar ingen roll vad jag kommer att säga, alla plan = allt, bas, svärta den spröda diskanten, närvaro mm du kommer iaf bara att snacka om resistansen mm. om jag vill köpa ett visst märke på mina kablar får jag inte det? Om det inte var skillnad så skulle jag inte byta för brytandets skull.

Ingen säger att du inte upplever skillnad. Det vi säger är att den skillnad du upplever inte finns kvar om du inte såg kablarna.

Postad 28 March 2015 - 18:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Jo, det spelar väl ALL roll vad du säger, det är ju just bristen på vad du faktiskt HAR att säga som är problemet här?

Snacka om omvänd argumentationsteknik, du vill säga saker genom att inte säga dom och sen hävda att andra kommer att säga en viss sak innan du ens vet detta?

Sen är det ju väldigt fascinerande att du vet att jag kommer "snacka om resistansen mm", hittlis har jag aldrig gjort det här under mina 10 år på forumet och ser inte varför jag nånsin skulle ha intresset av att ta upp det?  :blink:

Men du har alltså inga lite mer mogna och konkreta argument än detta trams du skriver?

Redigerat av masse70, 28 March 2015 - 18:44.

Postad 28 March 2015 - 18:42

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Det är precis vad jag menar. Peta av alla filter så har du en helt obehandlad signal, som många tvåkanalare levererar.

Vad har kablarna för betydelse angående förstärkare?

i 2 kanal frågan är du ute och cyklar, det finns inte en chans i världen att en multikanalare klår en 2 kanalare.

Postad 28 March 2015 - 18:48

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jo, det spelar väl ALL roll vad du säger, det är ju just bristen på vad du faktiskt HAR att säga som är problemet här?

Snacka om omvänd argumentationsteknik, du vill säga saker genom att inte säga dom och sen hävda att andra kommer att säga en viss sak innan du ens vet detta?

Sen är det ju väldigt fascinerande att du vet att jag kommer "snacka om resistansen mm", hittlis har jag aldrig gjort det här under mina 10 år på forumet och ser inte varför jag nånsin skulle ha intresset av att ta upp det?  :blink:

Men du har alltså inga lite mer mogna och konkreta argument än detta trams du skriver?

Kanske dags att uttöka ignorelistan känns det som.

Fråga dina kompisar i tråden här som kommer dom att tjata om resistansen i kablarna.

så du tyckte inte om mitt svar som svärta bas etc var ok?.

ledsen om du blev förnärmad, det var inte min mening iaf.

Postad 28 March 2015 - 18:52

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Detta forum är som resten av landet, du får tycka vad du vill bara du tycker lika.

Postad 28 March 2015 - 19:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Fråga dina kompisar i tråden här som kommer dom att tjata om resistansen i kablarna.

så du tyckte inte om mitt svar som svärta bas etc var ok?.

ledsen om du blev förnärmad, det var inte min mening iaf.

Varför skulle jag bli förnärmad menar du?

För det första har jag inga "kompisar" i denna tråd hur gärna du än vill tro det, för det andra har det oavsett inget med saken att göra.

Men din falska blygsamhet är noterad ;)

Postad 28 March 2015 - 19:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3

Detta forum är som resten av landet, du får tycka vad du vill bara du tycker lika.

Skulle snarare vilja omformulera det till:

Du får tycka precis vad du vill på detta forum, men vill du bestämt hävda och påstå vissa "fakta" bör du kunna ha sakliga argument för det också, samt kunna ta och bemöta motargument.

Viss skillnad...

Redigerat av masse70, 28 March 2015 - 19:13.

Postad 28 March 2015 - 19:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2

i 2 kanal frågan är du ute och cyklar, det finns inte en chans i världen att en multikanalare klår en 2 kanalare.

du vet, filter finns i förstärkare också.

jasså? då har du säkert någon form av bevisning för ditt påstående och inte ett "jag säger att det är så, så därför är det så". jag kan ju påstå att jorden är platt och vägra tro något annat, det gör inte att jorden faktiskt ÄR platt. det är bara jag som är övertygad om det.

Postad 28 March 2015 - 19:19

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Skulle snarare vilja omformulera det till:

Du får tycka precis vad du vill på detta forum, men vill du bestämt hävda och påstå vissa "fakta" bör du kunna ha sakliga argument för det också, samt kunna ta och bemöta motargument.

Viss skillnad...

Här är iaf ditt sakliga argument::::::::

Om man väl lagt ut såna löjliga fantasisummor på en produkt så simpel som en enkel strömledare så är det för mig rätt självklart att man könner sig tvungen att försvara inköpet med alla medel oavsett vad den faktiska skillnaden är eller inte.

Hur skulle det annars se ut för en själv eller omgivningen?   :rolleyes:

Postad 28 March 2015 - 19:25

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 4

Supra hamnade på återbruket var skit i alla fall

Supran kanske var " onödigt " neutral.

Ja det var inte mycket som var rätt med den kabeln iaf,

Så det är inte rätt med något som är neutralt, det ska alltså helst förvränga ljudet?

Postad 28 March 2015 - 19:30

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Kommer inte göra ett inlägg mer angående kablar i detta forum iaf.

Alla får tycka vad dom vill och köpa vad dom vill, och jag ska inte behöva sitta här och förklara varför jag köpte mina urdåliga dyra och värdelösa kablar.

Jag kommenterar inte vad andras prylar kostar och att dom är lurade.

Så det är inte rätt med något som är neutralt, det ska alltså helst förvränga ljudet?

Är du återförsäljare av supra?

Redigerat av ROBRUG, 28 March 2015 - 19:29.

Postad 28 March 2015 - 19:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 2

zartok är absolut inne på rätt spår, det produceras så stora serier av AVR jämfört med 2-kanal så prisvärdheten blir mycket stor. Dessutom en nätdel som ska räcka till 7-9 kanaler räcker långt i 2-kanalsdrift.

Postad 28 March 2015 - 19:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Här är iaf ditt sakliga argument::::::::

Om man väl lagt ut såna löjliga fantasisummor på en produkt så simpel som en enkel strömledare så är det för mig rätt självklart att man könner sig tvungen att försvara inköpet med alla medel oavsett vad den faktiska skillnaden är eller inte.Hur skulle det annars se ut för en själv eller omgivningen? :rolleyes:

Nu trollar du bara, alt blivit desperat.

Du börjar med att påstå att dina kablar låter fantastiskt och att supra låter skit. Då ifrågasätter jag detta och nämner min teori varför du just tycker detta.

Jag har fortfarande inte påstått någonting vad gäller din kabels egenskaper. Det enda jag påstått är att jag inte är övertygad om att såna dyra kablar ger något mervärde för slanten så länge en billig kabel är tilräckligt bra.

Har jag någonstans påstått att dina kablar låter skit?
Däremot har jag fortfarande inte fått några som helst sakliga argument från dig.

Fattar du inte skillnaden så ser jag inte nån anledning att fortsätta denna kvasidiskussion med dig.

Redigerat av masse70, 28 March 2015 - 19:34.

Postad 28 March 2015 - 19:36

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 3

Kommer inte göra ett inlägg mer angående kablar i detta forum iaf.

Alla får tycka vad dom vill och köpa vad dom vill, och jag ska inte behöva sitta här och förklara varför jag köpte mina urdåliga dyra och värdelösa kablar.
Jag kommenterar inte vad andras prylar kostar och att dom är lurade.

Är du återförsäljare av supra?

Jag äger inte ens ett par supra, jag har INTE kommenterat något om någons köp.
Jag bara påpekar att supra precis som en väldig massa annan koppartråd inte påverkar ljudet mer eller mindre än andra kablar

Möjligtvis kan de vara klart sämre än om man hade sann supra ledare exempelvis kvicksilver eller bly nerkyld till närmare -270 grader.

Postad 28 March 2015 - 19:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 4

din kablar är då inte alls värdelösa. dom är lika bra som alla andra kablar =)

du vet, det finns ett sätt för dig att tjäna 30.000 kr rakt av, skattefritt, om du är intresserad och vet med dig att du hör skillnad på kablar. det finns en kabelutmaning på forumets kabeldel. många säger sig höra skillnad, men ingen har nappat på utmaningen. det har dock dykt upp en hel del argument i efterhand om varför det inte skett. det vanligaste är att man naturligtvis måste lyssna i sitt eget system i sitt eget rum med sin egen musik och allt annat sitt eget för att höra skillnad.

Postad 28 March 2015 - 19:49

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

zartok är absolut inne på rätt spår, det produceras så stora serier av AVR jämfört med 2-kanal så prisvärdheten blir mycket stor. Dessutom en nätdel som ska räcka till 7-9 kanaler räcker långt i 2-kanalsdrift.

Ja men vilka komponenter sitter i dessa massproducerade multikanal förstärkare?, 

det räcker med att köpa en bladelius thor 3 så utklassar den vilken surround förstärkare oavsett prisklass i princip.

din kablar är då inte alls värdelösa. dom är lika bra som alla andra kablar =)

du vet, det finns ett sätt för dig att tjäna 30.000 kr rakt av, skattefritt, om du är intresserad och vet med dig att du hör skillnad på kablar. det finns en kabelutmaning på forumets kabeldel. många säger sig höra skillnad, men ingen har nappat på utmaningen. det har dock dykt upp en hel del argument i efterhand om varför det inte skett. det vanligaste är att man naturligtvis måste lyssna i sitt eget system i sitt eget rum med sin egen musik och allt annat sitt eget för att höra skillnad.

Jag behöver inte tävla i kabeltest jag vet att mina kabelbyten gav det jag behövde iaf.

dessutom så får jag inte använda mina kablar iaf. =)

Postad 28 March 2015 - 19:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, men du hade ju kunnat använda ett par andra kablar som du hör skillnad på i jämförelse med ett par koppartrådar från klasse eller en lampsladd. Det är väl inte bara transparent som du har skillnad på?

Postad 28 March 2015 - 19:56

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Nej, men du hade ju kunnat använda ett par andra kablar som du hör skillnad på i jämförelse med ett par koppartrådar från klasse eller en lampsladd. Det är väl inte bara transparent som du har skillnad på?

koppartrådar från klasse eller en lampsladd är väl samma sak. =)

Postad 28 March 2015 - 20:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja är det något fel på koppar som ledare menar du?

En uttjatad men ack så aktuell fråga, har du nånsin kikat in i dina apparater samt högtalare och kollat vad det är för internt kablage som sitter i dom?

Redigerat av masse70, 28 March 2015 - 20:07.

Postad 28 March 2015 - 20:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Det är Supra, Monster, Transparent etc också. Bara det att Transparent trycker dit lite komponenter i signalvägen också...

Postad 28 March 2015 - 20:03

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Menar du att Klassé skulle ha nån magisk form av koppar som andra kopparkablar inte har?

?

Postad 28 March 2015 - 20:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Ja, typ, men jag använder lite tjockare sladd från klasse, så därför är det inte exakt samma. Hade det varit samma tjocklek så hade det absolut varit samma :D

Postad 28 March 2015 - 20:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

?

Kolla mitt redigerade inlägg, jag läste ditt fel första gången.

Postad 28 March 2015 - 20:15

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 2

Ja men vilka komponenter sitter i dessa massproducerade multikanal förstärkare?, 
det räcker med att köpa en bladelius thor 3 så utklassar den vilken surround förstärkare oavsett prisklass i princip.

Det kanske stämmer, men den kostar ju 5-10 gånger mer än en " normal " AVR så det känns inte relevant.

Postad 28 March 2015 - 20:34

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Ja är det något fel på koppar som ledare menar du?

En uttjatad men ack så aktuell fråga, har du nånsin kikat in i dina apparater samt högtalare och kollat vad det är för internt kablage som sitter i dom?

vet inte vad det sitter i mina nuvarande högtalare men i qrs:n satt det transparent iaf.

Det kanske stämmer, men den kostar ju 5-10 gånger mer än en " normal " AVR så det känns inte relevant.

30000 ny runt 22000 beg.

Postad 28 March 2015 - 22:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag skulle anta den utmaningen utan att blinka, så länge man kör på nivåer som avr'en klarar av rent volymmässigt. thor klarar ju av att leverera lite mer effekt, självfallet.

Postad 28 March 2015 - 22:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

När det kommer till detta med AVR:er och musik så håller jag faktiskt med ROBRUG.

Hade jag tyckt att min receiver var bra på musikåtergivning så hade jag inte behållt min tvåkanalare. Dessa är i samma prisklass men min receiver är betydligt nyare.

Det där med utvecklingskostnader och försäljningsvolymer kontra ljudkvalite kan jag förstå resonemanget kring, men jag tror inte ett sk.t på det av flera anledningar.

Resonemang:
Musik i två kanaler är en bråkdel av vad en modern AVR skall kunna klar och sannolikt är inte mål att kriga med tvåkanalare i samma prisnivå av den enkla anledningen att det inte är huvudkonkurrenter i detta fall. Utöver detta skall den kunna så mycket annat att jag inte ens tänker försöka mig på att lista det.

Ni vet ju allt det där redan ändå...

Varje AVR-modell har ett förhållandevis kort livslängd jämfört med tvåkanalarna. Det är extremt konkurrans utsatta och så snart ett annat fabrikat lanserat en fräckare modell/funktion så kan det knappt säljas. Förmodligen prisdumpas eller skrotas dessa direkt. I många fall sitter fabrikanten på enorma lager. Detta gör att man i början på dessa produkters livscykel måste ta ett rejält överpris.

Tror faktiskt inte att man inbördes mellan olika receivers tävlar särskilt mycket kring tvåkanalsljudet vilket då hämmar den påstådda progressen på detta område. Det som folk jagar efter och det som säljer är nya kanaler i taket, golvet och garaget och en massa annat lull. Jag tror kort och gott att man drar ner på allt som inte kunden sätter väldigt högt.
Det handlar om att få sålt så mycket det går under en ganska kort tid för varje modell och maximera vinsten. Fina specar på pappret är viktigt

med tanke på hur mycket som köps på nätet direkt utan att folk ens provat enheten.

Sedan får man inte glömma att man har en ganska tuff uppgift att få till all funktion och ett hyggligt ljud i trängsel under skalet.
Därför är de inte alltid optimerade konstruktioner med avseende på korta opåverkade signalvägar. Tydliga zonindelningar etc.
Man har helt enkelt en betydligt stökigare intern elmiljö att hantera än vad man har i en tvåkanalare.

Ta vilken AVR du vill upp till 30ksek och kör ett blindtest mot Bladelius TYR 2 (19ksek) eller Hegel 160 (25ksek)

"Jag vet vad jag skulle satsa mina slantar på"

Redigerat av Blåtand, 28 March 2015 - 22:27.

Postad 28 March 2015 - 23:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

vet inte vad det sitter i mina nuvarande högtalare

http://www.vienna-ac...eries/the-music

Bifogad fil  klimt.jpg   126.9K   15 Antal nerladdningar

Bifogad fil  klimt2.jpg   73.59K   10 Antal nerladdningar

Här är en kabel som ser ungefär likadan ut (Biltema):

Bifogad fil  boltema.jpg   21.68K   7 Antal nerladdningar

Filterkomponenterna är från Intertechnik.

Något man bör tänka på med de gröna billiga Elko (Rauh) elektrolyterna, är att de åldras ganska snabbt och tappar kapacitans. I en högtalare som jag fixade filtret i, var en så pass dålig att den kortslöts och orsakade "ploppande" ljud.

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 00:39.

Postad 29 March 2015 - 00:04

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

30000 ny runt 22000 beg.

Just det!

Redigerat av OMD28, 29 March 2015 - 00:09.

Postad 29 March 2015 - 00:24

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
[quote name="Ageve" post="4196183" timestamp="1427583167"]http://www.vienna-ac...eries/the-music

attachicon.gifklimt.jpg

attachicon.gifklimt2.jpg

attachicon.gifboltema.jpg[/

Ja fan det är nog kablar från Biltema, nu har jag blivit lurad på högtalarna också.
Tur att jag inte gav 240000:- för dom.

Postad 29 March 2015 - 00:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

När det kommer till detta med AVR:er och musik så håller jag faktiskt med ROBRUG.
Hade jag tyckt att min receiver var bra på musikåtergivning så hade jag inte behållt min tvåkanalare. Dessa är i samma prisklass men min receiver är betydligt nyare.
Det där med utvecklingskostnader och försäljningsvolymer kontra ljudkvalite kan jag förstå resonemanget kring, men jag tror inte ett sk.t på det av flera anledningar.

Resonemang:
Musik i två kanaler är en bråkdel av vad en modern AVR skall kunna klar och sannolikt är inte mål att kriga med tvåkanalare i samma prisnivå av den enkla anledningen att det inte är huvudkonkurrenter i detta fall. Utöver detta skall den kunna så mycket annat att jag inte ens tänker försöka mig på att lista det.
Ni vet ju allt det där redan ändå...
Varje AVR-modell har ett förhållandevis kort livslängd jämfört med tvåkanalarna. Det är extremt konkurrans utsatta och så snart ett annat fabrikat lanserat en fräckare modell/funktion så kan det knappt säljas. Förmodligen prisdumpas eller skrotas dessa direkt. I många fall sitter fabrikanten på enorma lager. Detta gör att man i början på dessa produkters livscykel måste ta ett rejält överpris.

Tror faktiskt inte att man inbördes mellan olika receivers tävlar särskilt mycket kring tvåkanalsljudet vilket då hämmar den påstådda progressen på detta område. Det som folk jagar efter och det som säljer är nya kanaler i taket, golvet och garaget och en massa annat lull. Jag tror kort och gott att man drar ner på allt som inte kunden sätter väldigt högt.
Det handlar om att få sålt så mycket det går under en ganska kort tid för varje modell och maximera vinsten. Fina specar på pappret är viktigt
med tanke på hur mycket som köps på nätet direkt utan att folk ens provat enheten.

Sedan får man inte glömma att man har en ganska tuff uppgift att få till all funktion och ett hyggligt ljud i trängsel under skalet.
Därför är de inte alltid optimerade konstruktioner med avseende på korta opåverkade signalvägar. Tydliga zonindelningar etc.
Man har helt enkelt en betydligt stökigare intern elmiljö att hantera än vad man har i en tvåkanalare.
Ta vilken AVR du vill upp till 30ksek och kör ett blindtest mot Bladelius TYR 2 (19ksek) eller Hegel 160 (25ksek)
"Jag vet vad jag skulle satsa mina slantar på"

Tänker du lägga de pengarna köper du naturligtvis Sugden A21A. Kör åttor runt Tyr och är minst lika bra som Hegel 300. Handlaren som servade min hade heller inte hört något bättre. Heller inte sett så mycket som är så taskigt monterat förstås. Brittiskt och sent åttiotal var ingen höjdare i det avseendet. Men de nya är såklart mycket bättre och låter minst lika bra. :)

Postad 29 March 2015 - 00:31

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Just det!

Runt 20000:- får man nog ge om man vill ha en bra avr alt 2 kanalare om man är riktigt intresserad av musik alt film.

Postad 29 March 2015 - 00:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Ja fan det är nog kablar från Biltema, nu har jag blivit lurad på högtalarna också.

Det var som du säkert såg inte det jag skrev. De är dock varken bättre eller sämre. Enkel kopparkabel helt enkelt, eftersom något annat inte behövs.

Filterkomponenterna kommer som sagt från Intertechnik, och deras grejer sitter i många högtalare, både billiga och dyra. Motstånden kostar några kronor per styck, och kondingarna några tior. Det betyder såklart inte nödvändigtvis att de är dåliga, men det är en kontrast till de extrema priser som t ex Transparent tar ut för sina sladdar...

Här är några bilder på vad som finns i lådan på deras kablar:

http://www.hifi-advi...ering-info.html

Redigerat av Ageve, 29 March 2015 - 01:32.

Postad 29 March 2015 - 00:42

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Runt 20000:- får man nog ge om man vill ha en bra avr alt 2 kanalare om man är riktigt intresserad av musik alt film.

Har själv en AVR som kostade 30000:- ny Onkyo TX-NR5010.

Men om man pratar i generella termer är nog 3-6000:- rätt läge att jämföra

Postad 29 March 2015 - 05:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Om man väl lagt ut såna löjliga fantasisummor på en produkt så simpel som en enkel strömledare så är det för mig rätt självklart att man könner sig tvungen att försvara inköpet med alla medel oavsett vad den faktiska skillnaden är eller inte.

Ja så är det, och samma sak gäller även t.ex. TV-spelssamlare. Många som lägger ner stora summor på Nintendo 8-bitsspel (vilket är vanligt i Sverige) argumenterar för att spelen blir "bättre" på originalkassett än på flashcart, fastän skillnaden i spelväg inte är urskiljbar under förutsättningen att flashcarten gör något direkt felaktigt. Att man däremot värderar upplevelsen att ta fram en kassett och sätta i sin konsol så kan man väl se det som en bonus, på samma sätt om man värderar upplevelsen att se sina högtalarkablar som man lagt ner lika mycket på som sin förstärkare.

Alltså är vi där igen, att folk inte förstår skillnaden mellan upplevelse och fakta.

Postad 29 March 2015 - 07:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3

Du ser ju själv hur internkablaget ser ut. Det ser ut så eftersom tillverkarna vet att det inte spelar roll om dom plockar in svindyrt kablage eller inte. Det är vanlig billig koppar. Det är ganska tydligt att det är precis likadan koppartråd som finns på biltema för 5 kr metern.

Dom du säkert känner till så är en kedja inte starkare än sin svagaste länk, och om dina kablar skulle tillföra något (vilket dom inte kan, dom kan vara ta bort) så skulle det försvinna så det är vanlig enkel koppar inne i högtalaren.

det är väldigt enkel logik bakom det hela. Det syns klart och tydligt att det är billig sladd i högtalaren, så varför skulle dina kablar kunna ändra ljudet?

Det är fö samma billiga kablage i din förstärkare, bara så du vet. max_bladelius_tyr_06.jpg Kolla. Tunn fjantig minitråd. Den tråden skulle du kunna använda genom hela kedjan, du skulle inte få någon skillnad. Det går inte att komma ifrån. Och när du väl att den här bilden kan du inte inte se den :D

Redigerat av Zartok, 29 March 2015 - 07:44.

Postad 29 March 2015 - 08:58

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

http://www.vienna-ac...eries/the-music

attachicon.gifklimt.jpg

attachicon.gifklimt2.jpg

attachicon.gifboltema.jpg

Filterkomponenterna är från Intertechnik.

Något man bör tänka på med de gröna billiga Elko (Rauh) elektrolyterna, är att de åldras ganska snabbt och tappar kapacitans. I en högtalare som jag fixade filtret i, var en så pass dålig att den kortslöts och orsakade "ploppande" ljud.

Blir förvånad av att se en massa spolar med ferrit kärna i så pass dyr högtalare.

Postad 29 March 2015 - 11:40

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Du ser ju själv hur internkablaget ser ut. Det ser ut så eftersom tillverkarna vet att det inte spelar roll om dom plockar in svindyrt kablage eller inte. Det är vanlig billig koppar. Det är ganska tydligt att det är precis likadan koppartråd som finns på biltema för 5 kr metern.
Dom du säkert känner till så är en kedja inte starkare än sin svagaste länk, och om dina kablar skulle tillföra något (vilket dom inte kan, dom kan vara ta bort) så skulle det försvinna så det är vanlig enkel koppar inne i högtalaren.
det är väldigt enkel logik bakom det hela. Det syns klart och tydligt att det är billig sladd i högtalaren, så varför skulle dina kablar kunna ändra ljudet?
Det är fö samma billiga kablage i din förstärkare, bara så du vet. max_bladelius_tyr_06.jpg Kolla. Tunn fjantig minitråd. Den tråden skulle du kunna använda genom hela kedjan, du skulle inte få någon skillnad. Det går inte att komma ifrån. Och när du väl att den här bilden kan du inte inte se den :D

Nu har jag inte den förstärkaren och inte haft den heller, jag har en burmester 956 nu och där sitter det inte klena kablar.

Postad 29 March 2015 - 12:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Finns gott om bilder på Burmester 956 med hatten av om ni vill diskutera den.

På bilden ovan så är det väl endast den 5 cm långa kabel mellan kortet och utgången som är intressant överhuvud taget i denna diskussion.

Annars går signalen i ett och samma kort. I burmester sitter det förvisso fetare kablar men där sitter elektroniken fördelade på tre kort.

Mycket mer kabel mao.

Sedan får ni beakta att Bladelius Tyr är en integrerad för under 20ksek, 956:an är ett rent slutsteg och kostar 5ggr upp.
Nått mer borde man ju få för de pengarna....

Postad 29 March 2015 - 12:10

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Finns gott om bilder på Burmester 956 med hatten av om ni vill diskutera den.

På bilden ovan så är det väl endast den 5 cm långa kabel mellan kortet och utgången som är intressant överhuvud taget i denna diskussion.
Annars går signalen i ett och samma kort. I burmester sitter det förvisso fetare kablar men där sitter elektroniken fördelade på tre kort.
Mycket mer kabel mao.

Sedan får ni beakta att Bladelius Tyr är en integrerad för under 20ksek, 956:an är ett rent slutsteg och kostar 5ggr upp.
Nått mer borde man ju få för de pengarna....

Ja ja vet att det skiljer i pris, nu har jag aldrig jämfört tyr med burmestern. Jag har haft thor 2 och thor 3 och dom skiljer sig från tyr.

Postad 29 March 2015 - 15:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nu har jag inte den förstärkaren och inte haft den heller, jag har en burmester 956 nu och där sitter det inte klena kablar.

http://img.u-audio.c...p?imgid=3021297

Nej, där fanns det lite tjockare kablar. Men kolla, det är väldigt likt biltemakabeln som lämnades tidigare. Om det är biltema i början, hur ska lyser kunna bli bättre än biltema i slutet?

Postad 29 March 2015 - 15:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja ja vet att det skiljer i pris, nu har jag aldrig jämfört tyr med burmestern. Jag har haft thor 2 och thor 3 och dom skiljer sig från tyr.

Gör då inte det i heller. Vore ju försmädligt att upptäcka att du lagt ut 80000 kr helt i onödan. Ja mer än så då du väl har ett försteg också i förmodat hög prisklass? :)

Även taggad med Skillnad, placebo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.