Varför är det bra med oskärmad signalkabel? Är 0.5 mm2 lämplig area på en högtalarkabel?vem bryr sig om era mätningar på kjell & company kablar samt biltema? sluta skriva här om ni inte kan hålla er till topic eller ens vill diskutera ämnet på någon vettig nivå mer än skitsnack.
Proson Stratego 212SA
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Intelligent Sound IS6 Pro II
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Hjälp! Får inte ut någon bas! (9 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 02 March 2018 - 17:58
Postad 02 March 2018 - 18:08
Det hör väl otroligt väl till topic, att jämföra och informera och därmed få folk att inse vad som verkligen är skitsnack.vem bryr sig om era mätningar på kjell & company kablar samt biltema? sluta skriva här om ni inte kan hålla er till topic eller ens vill diskutera ämnet på någon vettig nivå mer än skitsnack.
Men vissa vill ju leka struts...
Postad 02 March 2018 - 18:17
vem bryr sig om era mätningar på kjell & company kablar samt biltema? sluta skriva här om ni inte kan hålla er till topic eller ens vill diskutera ämnet på någon vettig nivå mer än skitsnack.
Så du klassar mätningar som skitsnack? Vi värderar tydligen information olika ![]()
Och nu mättes ju även IS kablar så jag tycker nog att det är helt fullt klockrent on topic. Om du inte vill läsa att mätningarna tyder på att det är lika bra (eller t.o.m. lite bättre) att köpa sin kabel hos Kjell så är det ditt problem.
Postad 03 March 2018 - 16:41
Fattar inte aggressionen heller. Den visade ju sig mäta bättre än vad jag trodde iaf, vilket betyder att IS-varianten säkert funkar utan problem med.
edit: Man kanske skulle ge sig in i kabelbranchen ändå. 50kr per kontakt och kabel som är nästan gratis, samt 5 minuters lödning. Lägg sen på ett par tusenlappar på det, så blir det en fin marginal.
Redigerat av Ageve, 03 March 2018 - 18:11.
Postad 03 March 2018 - 17:00
Aggressionen kan nog bero på att han själv har IS-produkter och vi jämställer dem med billiga kablar från Kjell. Såg till och med att han använder IS-kabeln för 230 volt. Kablarna rakt in i en stickpropp utan nån extra isolering. Precis som signalkabeln ser ut!!!IS-kabel var det inte iofs, men en finfin kopia med Neutrik-kontakter
Fattar inte aggressionen heller. Den visade ju sig mäta bättre än vad jag trodde iaf, vilket betyder att IS-varianten säkert funkar utan problem med.
efit: Man kanske skulle ge sig in i kabelbranchen ändå. 50kr per kontakt och kabel som är nästan gratis, samt 5 minuters lödning. Lägg sen på ett par tusenlappar på det, så blir det en fin marginal.
Redigerat av Buddypresley, 03 March 2018 - 17:01.
Postad 03 March 2018 - 18:13
IS-kabel var det inte iofs, men en finfin kopia med Neutrik-kontakter
Ah, missade det. Borde ju faktiskt förstått att du inte gått och köpt kabel bara för att mäta. Tycker dock precis som du att det fortfarande är relevant och on topic.
Såg till och med att han använder IS-kabeln för 230 volt. Kablarna rakt in i en stickpropp utan nån extra isolering. Precis som signalkabeln ser ut!!!
Tittade i hans album och det ser ut som om du har rätt. Då har vi gått från okunskap till dårskap.
@Unregistered6e91bc53
Byt genast ut dina strömkablar till något som är avsett för detta. Sätter du eld på ditt hus så blir du i bästa fall av med ersättning och i värsta fall av med frun. Du ska inte hålla på med starkström om du inte vet vad du gör, och det vet du inte.
edit: Man kanske skulle ge sig in i kabelbranchen ändå. 50kr per kontakt och kabel som är nästan gratis, samt 5 minuters lödning. Lägg sen på ett par tusenlappar på det, så blir det en fin marginal.
Så var det ju det där med samvetet också. Fast vissa på detta forumet beter sig ju som om dom VILL bli lurade så det kanske skulle vara ok ändå ![]()
Postad 03 March 2018 - 19:03
Du får inget på försäkringen om huset brinner ner, och det handlar inte om överdrifter. Det finns en anledning till att elektriker måste ha behörighet, och även om man får göra småsaker själv så är det verkligen inget jag skulle rekommendera, när man saknar grundläggande kunskaper.
Så var det ju det där med samvetet också. Fast vissa på detta forumet beter sig ju som om dom VILL bli lurade så det kanske skulle vara ok ändå
Japp, det blir ingen kabeltillverkning för mig, men samvetet verkar ha en tendens att lämna när det finns pengar att tjäna.
Redigerat av Ageve, 03 March 2018 - 19:08.
Postad 04 March 2018 - 01:49
Den tunna högtalarkabeln som elkabel?! Nu är tråden inte underhållande längre utan obehaglig. ![]()
Postad 04 March 2018 - 08:14
Såg till och med att han använder IS-kabeln för 230 volt. Kablarna rakt in i en stickpropp utan nån extra isolering.
Tittade i hans album och det ser ut som om du har rätt. Då har vi gått från okunskap till dårskap.
Nu blev jag nyfiken och det var verkligen en skrämmande installation!Den tunna högtalarkabeln som elkabel?! Nu är tråden inte underhållande längre utan obehaglig.
kör en skärmad EKK 1.5mm från 10A säkringen som sitter 20cm från uttaget. inne i "grendosan" kör jag Silk 050s som jag har till allt annat kablage. alla uttag är satt så fasen är uppåt
Stor skillnad på ljudet om man sätter i uttaget åt rätt håll så fasen går in i rätt stift i aparatdosan.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 March 2018 - 08:18.
Postad 04 March 2018 - 08:40
den "tunna" kabeln är 0,5mm2, i Sverige använder vi 1.5mm2 för att säkra av 10a, Jag använder 2 ledare per fas/nolla/jord vilket ger totalt 1mm2. stegen är säkrade till 5A styck. till försteg, apple tv, mediaspelare mm kör jag 1 ledare per fas/nolla/jord. Kabeln är inte "godkänd" och klassad som elkabel, jag har testat detta i säker miljö före jag driftsatt det och det är inga som helst problem.
Postad 04 March 2018 - 08:45
Det gör inte installationen mer korrekt!den "tunna" kabeln är 0,5mm2, i Sverige använder vi 1.5mm2 för att säkra av 10a, Jag använder 2 ledare per fas/nolla/jord vilket ger totalt 1mm2. stegen är säkrade till 5A styck. till försteg, apple tv, mediaspelare mm kör jag 1 ledare per fas/nolla/jord. Kabeln är inte "godkänd" och klassad som elkabel, jag har testat detta i säker miljö före jag driftsatt det och det är inga som helst problem.
Vad är ”säker miljö” och vad är det för tester du utfört?
Postad 04 March 2018 - 09:23
VARFÖR har du valt att göra denna ”mindre seriösa” installation? Inte nog med att den inte är godkänd, det ser ju rent av fördjävligt ut!Visst så är det, kan också notera här att tillverkaren själv, dvs Intelligent Sound inte själva rekommenderar kabeln till starkström såklart. Jag har haft slutsteg inkopplat med belastning på under längre tid på brandsäker yta samtidigt som jag mätt temp på kabel osv om det utvecklat värme men det har inte varit några problem alls.
När du ovan skriver att du använder en kabel till försteg, mediaspelare etc så tolkar jag det som att dessa är kopplade i undre uttaget? Använder du alltså EN stickpropp till dessa apparater?
Edit: Som jag skrivit tidigare så är det intressanta i kråksången att ALLT vad gäller ”fin-/dyrkablar” totalsågas vid fotknölarna med denna tråd
Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 March 2018 - 09:30.
Postad 04 March 2018 - 09:28
Postad 04 March 2018 - 09:28
Stämmer, använder mig av en stickpropp som är godkänd för 16a till ett par enheter som knappt drar någon ström tillsammans med försteget.
Postad 04 March 2018 - 09:32
Intressant... Mycket intressant...Stämmer, använder mig av en stickpropp som är godkänd för 16a till ett par enheter som knappt drar någon ström tillsammans med försteget.
Postad 04 March 2018 - 10:00
Stämmer, använder mig av en stickpropp som är godkänd för 16a till ett par enheter som knappt drar någon ström tillsammans med försteget.
För att leka rumpnisse lite så undrar jag varför gör du på detta viset? Vad är det du vill uppnå med installationen? Estetiskt eller funktionsmässigt, vari sitter vinningen kontra koppla på vanligt vis enligt dig?
Postad 04 March 2018 - 10:04
Tänkte först om det var du som kopplat in routern i huset i Spanien, men sen såg jag att dom använt FK och inte högtalarkabel till plinten.
Bifogad fil(er)
Postad 04 March 2018 - 10:12
För att leka rumpnisse lite så undrar jag varför gör du på detta viset? Vad är det du vill uppnå med installationen? Estetiskt eller funktionsmässigt, vari sitter vinningen kontra koppla på vanligt vis enligt dig?
Finns en enkel förklaring, rhodium uttagen är dyra per st och stickpropparna är också väldigt dyra så jag behöver färre stickkontakter helt enkelt, jag förstår att ni inte gillar kabeln till el och det förstår jag och respekterar.
Postad 04 March 2018 - 10:44
Finns en enkel förklaring, rhodium uttagen är dyra per st och stickpropparna är också väldigt dyra så jag behöver färre stickkontakter helt enkelt, jag förstår att ni inte gillar kabeln till el och det förstår jag och respekterar.
Men varför i hela friden köper du ens dom?!
Postad 04 March 2018 - 10:49
Men varför så tunn kabel? Alla apparater hade väl en strömkabel med vid köp menar jag. Måste väl finnas en anledning till att byta ut den enligt dig?
Postad 04 March 2018 - 11:41
Att stickproppen är godkänd spelar ingen roll. Högtalarkabeln är självklart inte det.
Sen spelar det ingen roll vad slutstegen har för säkringar. Det är fortfarande 10A i proppskåpet. Vad tror du händer om det blir fel på stegen, eller om kabeln skadas?
Visst så är det, kan också notera här att tillverkaren själv, dvs Intelligent Sound inte själva rekommenderar kabeln till starkström såklart.
Nej, det får man verkligen hoppas.
Varför använder du denna kabel till en elinstallation? Vad tror du att du uppnår med det?
Det är en sak att hålla på och "leka" med RCA-kablar osv, men din elinstallation är inte tillåten helt enkelt. Dina argument hjälper naturligtvis inte ett dugg, eftersom kabeln inte är godkänd för starkströmsinstallation.
Angående din anslutning av flera apparater i samma stickpropp, har du hört talas om grenuttag? Du skapar dig ett eget problem med dina svindyra kontakter. De är helt meningslösa.
Angående mätningar, så har jag lagt de i galleriet istället, så att du slipper se det:
https://www.minhembio.com/ageve
Redigerat av Ageve, 04 March 2018 - 11:53.
Postad 04 March 2018 - 11:47
Han tror väl att ljudet skall bli bättre.
Varför använder du denna kabel till en elinstallation? Vad tror du att du uppnår med det?
Postad 04 March 2018 - 11:55
Visst så är det, kan också notera här att tillverkaren själv, dvs Intelligent Sound inte själva rekommenderar kabeln till starkström såklart. Jag har haft slutsteg inkopplat med belastning på under längre tid på brandsäker yta samtidigt som jag mätt temp på kabel osv om det utvecklat värme men det har inte varit några problem alls.
Fungerar säkert jättebra, tills det blir ett genomslag i isoleringen.
Det är inte bara värme som bryter ner isoleringen i elkablar.
Postad 04 March 2018 - 13:39
Han tror väl att ljudet skall bli bättre.
Ja, det är ju lite tragiskt.
Helt vanlig kopparkabel, fast tunnare och kopplad som ett spindelnät skulle ge bättre ljud, när det dessutom handlar om en elkabel. Jaja, nu finns det ju t om Hifi-nätverksswitch så man blir inte förvånad längre.
edit: stavfel
Redigerat av Ageve, 08 March 2018 - 22:43.
Postad 04 March 2018 - 16:21
Sen så har han 125 meter av kabeln också. 400 kr/metern...Ja, det är ju lite tragiskt.
Helt vanlig kopparkabel, fast tunnare och kopplad som ett spindelnät skulle ge bättre ljud, när det dessutom handlar en elkabel. Jaja, nu finns det ju t om Hifi-nätverksswitch så man blir inte förvånad längre.
Postad 04 March 2018 - 16:40
Sen så har han 125 meter av kabeln också. 400 kr/metern...
Har typ 350-400 meter men visst, kabelsnack kan vi väl ta i de forumen som gäller för det ? alla har sina egna teorier om kablar att det inte spelar någon som helst roll och vissa tycker det spelar roll ( jag gör det ). Jag bryr mig inte om mätningar, jag lyssnar mig fram. Eftersom jag har 12-15meter kabel till varje kanal så är det lämpligt med tunn kabel, händer konstiga saker i en tjock kabel när den blir lång. Jag hade 2x6mm2 kabel OFC från claesolshon innan jag bytte och det va som dag och natt till det bättre i jämförelse. Jag fick mer upplösning och mer bas med sjukt bra kontroll.
Postad 04 March 2018 - 16:45
Hmm, lång och tunn kabel kan påverka ljudet negativt. Så du har betalat 160 000 kr för kabeln?Har typ 350-400 meter men visst, kabelsnack kan vi väl ta i de forumen som gäller för det ? alla har sina egna teorier om kablar att det inte spelar någon som helst roll och vissa tycker det spelar roll ( jag gör det ). Jag bryr mig inte om mätningar, jag lyssnar mig fram. Eftersom jag har 12-15meter kabel till varje kanal så är det lämpligt med tunn kabel, händer konstiga saker i en tjock kabel när den blir lång. Jag hade 2x6mm2 kabel OFC från claesolshon innan jag bytte och det va som dag och natt till det bättre i jämförelse. Jag fick mer upplösning och mer bas med sjukt bra kontroll.
Postad 04 March 2018 - 16:57
Ursäkta men du har alltså lagt ner 140.000-160.000kr på kabel, men måste spara in på kontakter för att de är för dyra?
rhodium uttagen är dyra per st och stickpropparna är också väldigt dyra så jag behöver färre stickkontakter helt enkelt, jag förstår att ni inte gillar kabeln till el och det förstår jag och respekterar.
Har typ 350-400 meter men visst, kabelsnack kan vi väl ta i de forumen som gäller för det ? alla har sina egna teorier om kablar att det inte spelar någon som helst roll och vissa tycker det spelar roll ( jag gör det ). Jag bryr mig inte om mätningar, jag lyssnar mig fram. Eftersom jag har 12-15meter kabel till varje kanal så är det lämpligt med tunn kabel, händer konstiga saker i en tjock kabel när den blir lång. Jag hade 2x6mm2 kabel OFC från claesolshon innan jag bytte och det va som dag och natt till det bättre i jämförelse. Jag fick mer upplösning och mer bas med sjukt bra kontroll.
Berätta gärna vad det för "konstiga saker" som händer i en tjock kabel när den blir lång och även när den räknas som "lång".
Postad 04 March 2018 - 17:00
Hmm, lång och tunn kabel kan påverka ljudet negativt. Så du har betalat 160 000 kr för kabeln?
möjligt men i detta fall är det en väldigt bra kabel, låter väldigt neutralt och väldigt bra egenskaper för bas och den är inte känslig för längder. Marknadspriset skulle väl vara 160k ja, sen vad jag har betalat har väl inte du med att göra ? ska man ha 15meter x 2 till varje kanal och hålla sig på high-end nivå så blir det dyrt.... man säger väl att man ska lägga typ 10% av anläggningen på kablar? då matchar dom fint hos mig. mina surround och surr back högtalare ligger på 250k nytt per par. och drygt 300k för frontarna samt en center på det och 2st dubbel 15" LFE med filter.
Ursäkta men du har alltså lagt ner 140.000-160.000kr på kabel, men måste spara in på kontakter för att de är för dyra?
Berätta gärna vad det för "konstiga saker" som händer i en tjock kabel när den blir lång och även när den räknas som "lång".
tack men jag önskar inte att diskutera kablar. det är helt meningslöst och alla får ha sina egna åsikter, jag går efter mina öron. punk slut för mig
Postad 04 March 2018 - 17:17
möjligt men i detta fall är det en väldigt bra kabel, låter väldigt neutralt och väldigt bra egenskaper för bas och den är inte känslig för längder.
tack men jag önskar inte att diskutera kablar. det är helt meningslöst och alla får ha sina egna åsikter, jag går efter mina öron. punk slut för mig
Härlig nivå på argument och logik där.... ![]()
Postad 04 March 2018 - 17:22
Har du 15 meter räknat som singelkabel eller dubbelkabel? Har du 15 meter räknat som dubbelledare så ligger resistansen på 1 ohm i kabeln. Vad är det för bra med det?Eftersom jag har 12-15meter kabel till varje kanal så är det lämpligt med tunn kabel, händer konstiga saker i en tjock kabel när den blir lång.
Postad 04 March 2018 - 17:23
Härlig nivå på argument och logik där....
och din nivå är bättre ?
Har du 15 meter räknat som singelkabel eller dubbelkabel? Har du 15 meter räknat som dubbelledare så ligger resistansen på 1 ohm i kabeln. Vad är det för bra med det?
15x2, dvs en minus och en plus. tror den längsta kanalen var såpass lång annars runt 12 meter x 2
Postad 04 March 2018 - 17:34
Då får du 1 ohm i kabeln. Detta påverkar hörbart åt det negativa hållet. Normalt så strävar man efter att ha lågt motstånd i kabeln. Men gillar man det försämrade ljudet så är det ok.15x2, dvs en minus och en plus. tror den längsta kanalen var såpass lång annars runt 12 meter x 2
Postad 04 March 2018 - 18:05
Jag bryr mig inte om mätningar, jag lyssnar mig fram.
Bryr du dig om att långa tunna kablar försämrar ljudet? Du kommer inte runt fysikens lagar bara för att du har betalt mycket för kabeln.
Eftersom jag har 12-15meter kabel till varje kanal så är det lämpligt med tunn kabel, händer konstiga saker i en tjock kabel när den blir lång.
De "konstiga" saker som händer är att en lång tunn kabel har högre motstånd och kan orsaka en hörbar försämring.
möjligt men i detta fall är det en väldigt bra kabel, låter väldigt neutralt och väldigt bra egenskaper för bas och den är inte känslig för längder.
Inte känslig för längder, nej visst. Det är en tunn kopparkabel. Vad tror du seriöst skiljer den från annan kopparkabel? Kräver du någon som helst förklaring eller köper du alla argument från IS rakt av utan kritiskt tänkande?
ska man ha 15meter x 2 till varje kanal och hålla sig på high-end nivå så blir det dyrt.... man säger väl att man ska lägga typ 10% av anläggningen på kablar? då matchar dom fint hos mig. mina surround och surr back högtalare ligger på 250k nytt per par. och drygt 300k för frontarna samt en center på det och 2st dubbel 15" LFE med filter.
Ja high-end nivå verkligen, imponerande kabel.
Att IS tar bra betalt vet vi redan, så det behöver du inte skryta om. De började som sagt med en filter-moddad Proson för 80000kr. Ett stort skämt för alla med någorlunda kunskap och kritiskt tänkande såklart.
Postad 04 March 2018 - 19:15
Detta inlägg säger ju tyvärr allt!!
Någonting står ju inte rätt till.
Hur man ens kan tro att nätt sånt kan hända med ett kabelbyte är nästintill obehagligt.
TS jag tror du borde rannsaka dig själv och inte låta människor utnyttja dig på detta vis.
Postad 05 March 2018 - 11:24
Problemet är ju att ni inte förstår vilken nivå jag lagt på högtalare samt elektroniken och kabel som tyvärr blir långa eftersom vill ha allt i rack utanför biorummet. Mina surround back låter mycket bättre än vad B&W's största diamantmodeller gör. (enligt mina öron!)
Det är ju egentligen inte en så dyr signal/högtalarkabel, ta ett exempel, 2x1m RCA, då kostar kabelmaterialet 2x2=4meter*400 dvs 1600kr plus kontakter som är valfritt om man vill ha furutech rhodium eller biltema.
Är det dyrt med 2x1meter RCA för under 2000kr ink kontakter ?
Som högtalarkabel, säg att normalt är 2x3 meter, då behöver man 2x3*2, dvs 12 meter totalt a 400kr dvs 4800kr för kabel och furutech eller biltema bananer på det så landar man på 4900 eller 5-6k med fina kontakter. Detta är ju inget konstigt ? kollar man snabbt på tex hembiobutiken eller andra nätaffärer hittar man direkt kablar som kostar både 12 och 15k för 2x3meter. om ni har så ont av mina priser/meter borde ni ju smälla av och ramla ihop då det kostar 2-3ggr mer ???
I mitt fall har jag valt att gå ALL IN. riktigt bra kabel till alla högtalare och då tyvärr låånga. Gällande va ni tycker om kablar generelt om det ska vara silver/koppar, det är precis som i vilka andra diskutioner som helst, MENINGSLÖST att diskutera. ALLA tycker olika så vi kan lämna det där och låta var och en köpa det dom vill.
Mitt mål är att bygga en bio med den bästa ljudupplevelsen som möjligt. För de som inte upplevt hur detta låter är ni välkomna och bedömma själva.
Postad 05 March 2018 - 11:35
Problemet är ju att ni inte förstår vilken nivå jag lagt på högtalare samt elektroniken och kabel som tyvärr blir långa eftersom vill ha allt i rack utanför biorummet. Mina surround back låter mycket bättre än vad B&W's största diamantmodeller gör. (enligt mina öron!)
Det är ju egentligen inte en så dyr signal/högtalarkabel, ta ett exempel, 2x1m RCA, då kostar kabelmaterialet 2x2=4meter*400 dvs 1600kr plus kontakter som är valfritt om man vill ha furutech rhodium eller biltema.
Som högtalarkabel, säg att normalt är 2x3 meter, då behöver man 2x3*2, dvs 12 meter totalt a 400kr dvs 4800kr för kabel och furutech eller biltema bananer på det så landar man på 4900 eller 5-6k med fina kontakter. Detta är ju inget konstigt ? kollar man snabbt på tex hembiobutiken eller andra nätaffärer hittar man direkt kablar som kostar både 12 och 15k för 2x3meter. om ni har så ont av mina priser/meter borde ni ju smälla av och ramla ihop då det kostar 2-3ggr mer ???
I mitt fall har jag valt att gå ALL IN. riktigt bra kabel till alla högtalare och då tyvärr låånga. Gällande va ni tycker om kablar generelt om det ska vara silver/koppar, det är precis som i vilka andra diskutioner som helst, MENINGSLÖST att diskutera. ALLA tycker olika så vi kan lämna det där och låta var och en köpa det dom vill.
Mitt mål är att bygga en bio med den bästa ljudupplevelsen som möjligt. För de som inte upplevt hur detta låter är ni välkomna och bedömma själva.
400 kr/metern för 0.5 mm2 kopparkabel är dyrt. Du får använda den om du vill. Det många reagerar på är dom magiska egenskaper du tillskriver den som att den tex är okänslig mot längder. Sen att du använder den som 230-kabel lämnar ingen oberörd heller. Sen går du emot allt sunt förnuft också när du säger att pga dom långa längderna på kabeln så måste du ha en tunn variant. Skulle en ännu klenare kabel vara ännu bättre kanske? Sen om du skulle jämföra 1 meter silk mot 15 meter silk, skulle den längre kabeln påverka ljudet till det bättre?
Du skrev tidigare att du använt 6 mm2-kabel. 15 meter 6 mm2 har ett motstånd på 0.08 ohm, medans samma längd av 0.5 mm2 ger 1 ohm. Jag är övertygad om att du hör skillnad mellan dom två varianterna. Blir det bättre med kabeln på 1 ohm? Ja, om man gillar den effekten den ger. Sanningen är att den tunna kabeln ändrar frekvensgången på högtalaren. Detta kan ju uppfattas positivt om högtalaren låter kasst från början. Samma effekt borde man få om man lägger in en resistor i serie med kabeln. En vridpot kanske så kan man justera som man behagar ![]()
Redigerat av Buddypresley, 05 March 2018 - 12:03.
Postad 05 March 2018 - 12:22
Problemet är ju att ni inte förstår vilken nivå jag lagt på högtalare samt elektroniken och kabel som tyvärr blir långa eftersom vill ha allt i rack utanför biorummet.
Vad är det vi inte förstår? Jag vill påstå att vi nog förstår bättre än dig. Du har visat gång på gång i denna tråd att din kunskap är så nära noll som man kan komma.
Jo det är ett orimligt högt pris. Den kabeln borde kosta någonstans runt 5:- metern ut till slutkund. Och då har jag tagit till i överkant. Det är en enkelledad kopparkabel på 0.5mm2.
Du har dessutom fått mätningar på att billiga signalkablar presterar lika bra om inte bättre än dina "högtalarsignalkablar".
Ja du kan hitta kablar för närmare en miljon för ett par meter. Branschen är rutten och en del personer är lättlurade. Vad är din poäng? Bara för att folk blivit mer lurade än dig så är du inte lurad alls?
Jag tror att du överdriver folks känslor över dina inköp. Personligen skakar jag lite lätt på huvudet och glädjer mig åt att jag inte är lika lättlurad.
Varför skulle det vara meningslöst att diskutera? Med dig verkar det i.o.f.s. vara rätt svårt men vi är fler på forumet, och dessutom är det nog många som stöter på dessa trådar via sökningar. Då är det väldigt bra om dina felaktigheter inte står oemotsagda.
Angående dina kablar och lång längd så har du i vanlig ordning helt fel. 0.5mm2 till de längder du pratar om är rent olämpligt. Med så tunn area så har du nu en resistans i kabeln som är en stor del av kretsens totala impedans. Så länge dina högtalare inte har en helt rak impedanskurva (det har de inte) så har du gjort din frekvensrespons ojämn. I vilket fall så förlorar du en hel del effekt i kabeln. Helt i onödan.
Du har dessutom betalt ohemult mycket för att försämra ditt ljud ![]()
Postad 05 March 2018 - 13:48
Angående dina kablar och lång längd så har du i vanlig ordning helt fel. 0.5mm2 till de längder du pratar om är rent olämpligt. Med så tunn area så har du nu en resistans i kabeln som är en stor del av kretsens totala impedans. Så länge dina högtalare inte har en helt rak impedanskurva (det har de inte) så har du gjort din frekvensrespons ojämn. I vilket fall så förlorar du en hel del effekt i kabeln. Helt i onödan.
Du har dessutom betalt ohemult mycket för att försämra ditt ljud
Så här tror jag det ligger till i detta fallet: Anledningen till att han fått en hörbar skillnad är att han gått från 6 mm2 till 0.5 mm2. Den tunna kabeln har ändrat högtalarens frekvensrespons. Om han då inte var 100% nöjd med "originalfrekvensresponsen" så tycker han nu att den "nya frekvensresponsen" låter bättre. Mätningar har visat skillnader på upp till 2 dB på vissa frekvenser om kabel med hög resistans ( 1 ohm ) används. Om annan högtalare använts med dessa kablar så kanske resultatet blivit tvärtom.
Postad 05 March 2018 - 14:57
hur kan ni komma fram till 1 ohm? jag hittade några tabeller för kablar och motstånd och då är det 0,5ohm på 15meter med 0,5mm2
AWG Diam mm Area mm2 Strömtålighet Ampere Resistans/m Ohm 20 0,81 0,52 4,9 0,033
min räknare säger 15*0,033=0,495ohm
hur kan ni komma fram till 1 ohm? jag hittade några tabeller för kablar och motstånd och då är det 0,5ohm på 15meter med 0,5mm2
AWG Diam mm Area mm2 Strömtålighet Ampere Resistans/m Ohm 20 0,81 0,52 4,9 0,033
min räknare säger 15*0,033=0,495ohm
och ska jag vara helt ärlig så är nog den längsta 13 meter, så 13x0,0033 = 0,429ohm skulle jag kunna ha då om "mallar" stämmer. får väl ta fram multimetern och mäta på en 13meters bit. pratade med tillverkaren idag och frågade om det är något speciellt med kabeln, blev informerad att det kommer komma information om kabeln på deras hemsida inom kort.
Postad 05 March 2018 - 18:25
Förstår att du gärna vill skryta med dina inköp, men tyvärr är iaf inte jag särskilt imponerad. Du får givetvis lägga dina pengar på vad du vill. Onödigt dyr kabel är trots allt bättre än att spela bort pengarna på onlinecasino...
IS är och förblir ett skämt för mig. Du verkar inte ha några problem med att betala stora summor för något som ser ut som en 500-kronors Andersson-högtalare, men du kanske kan fundera lite över vad det kostar att tillverka t ex B&W-högtalaren du nämner.
Är du inte det minsta intresserad av vad du får för pengarna? Att tro på en filosofi och gå all in som du säger är sällan en bra idé, om man inte behåller sitt kritiska tänkande.
Vad är rimligt och vad är inte det? Ohms lag är inget du kan förändra med ditt val av en viss kopparkabel. IS kan inte få en usel högtalare från Proson eller Genexxa att låta bra med ett annat (hemligt) delningsfilter, och ingen högtalare kan komma runt rummets akustik som IS påstår. Det visar på total okunskap, men du köper det rakt av. Det är det som irriterar mig, inte hur många hundratusen du har lagt på sladd.
Redigerat av Ageve, 05 March 2018 - 18:37.
Postad 05 March 2018 - 18:42
Att den sen ser ut som något som något en förstaklassare knåpat ihop gör ju inte saken bättre.
För betalar man 5-6 tusen för en kabel så vill iallafall jag att den ska se bra ut och inte påverka ljudet negativt.
Men vad vett jag TS ligger väll på en lite högre nivå än oss andra.
Postad 05 March 2018 - 18:47
Förstår att du gärna vill skryta med dina inköp, men tyvärr är iaf inte jag särskilt imponerad. Du får givetvis lägga dina pengar på vad du vill. Onödigt dyr kabel är trots allt bättre än att spela bort pengarna på onlinecasino...
IS är och förblir ett skämt för mig. Du verkar inte ha några problem med att betala stora summor för något som ser ut som en 500-kronors Andersson-högtalare, men du kanske kan fundera lite över vad det kostar att tillverka t ex B&W-högtalaren du nämner.
Är du inte det minsta intresserad av vad du får för pengarna? Att tro på en filosofi och gå all in som du säger är sällan en bra idé, om man inte behåller sitt kritiska tänkande.
Vad är rimligt och vad är inte det? Ohms lag är inget du kan förändra med ditt val av en viss kopparkabel. IS kan inte få en usel högtalare från Proson eller Genexxa att låta bra med ett annat (hemligt) delningsfilter, och ingen högtalare kan komma runt rummets akustik som IS påstår. Det visar på total okunskap, men du köper det rakt av. Det är det som irriterar mig, inte hur många hundratusen du har lagt på sladd.
Först av allt så är de högtalare som jag köpt helt egenutvecklade högtalare tillverkade för Intelligent Sound, Jag vet att det finns äldre modeller som bygger på proson/genexxa i botten som är modifierade invändigt i lådorna samt utbytta filter. Detta är inget jag köpt eller kommer att köpa heller.
Fråga, Har du ens lyssnat på Intelligent sounds egna högtalare eller är dina ord bara luft och trams som de flesta andra här som kommenterar med gissningar ?
Jag har ägt B&W 802D,803D,805D, 803N,803S,804N, 805S,805N ihop med fin elektronik, jag va typ nöjd men endå inte därav alla byten. Efter jag hittade Intelligent Sound så har jag slutat leta.
Angående kabel, jag bryr mig lite om ohms lag, jag går fortfarande efter mina öron. 0,4ohm eller va vi kom fram till ska knappast vara några problem, det går att spela fruktansvärt starkt om man vill och det är ett otroligt fint ljud.
och som sagt, angående akustiken, om du inte lyssnat har du ingen möjlighet att bedömma eller kritisera.
Postad 05 March 2018 - 18:55
jag bryr mig lite om ohms lag,
Det märks ![]()
och som sagt, angående akustiken, om du inte lyssnat har du ingen möjlighet att bedömma eller kritisera.
Du skrev förut att det är meningslöst att diskutera, och det stämmer när du är så blåögd att du tror på allt IS påstår. Varken du eller jag kan påverka fysikens lagar. Om du tror att IS kan det, så saknar du helt enkelt grundläggande kunskaper. Kunskap är alltid ett bra sätt att undvika sådana fällor.
Du skulle ha fixat till akustiken innan du bytte bort dina gamla högtalare, för det var troligtvis det du inte var helt nöjd med. Gör man inte det, kan man hålla på och byta tills man blir smått galen.
edit: Tillverkade för IS säger du, inte av. Är det korrekt?
Redigerat av Ageve, 05 March 2018 - 18:57.
Postad 05 March 2018 - 19:09
Det märks
Du skrev förut att det är meningslöst att diskutera, och det stämmer när du är så blåögd att du tror på allt IS påstår. Varken du eller jag kan påverka fysikens lagar. Om du tror att IS kan det, så saknar du helt enkelt grundläggande kunskaper. Kunskap är alltid ett bra sätt att undvika sådana fällor.
Du skulle ha fixat till akustiken innan du bytte bort dina gamla högtalare, för det var troligtvis det du inte var helt nöjd med. Gör man inte det, kan man hålla på och byta tills man blir smått galen.
edit: Tillverkade för IS säger du, inte av. Är det korrekt?
De gamla modeller som du refererar till säljs inte längre, alla nya modeller är rena Intelligent Sound högtalare, dvs egenutvecklade element samt delningsfilter. Filtren tillverkas och utvecklas i Norge, elementen köps in från Kina vad jag vet, egna element som är tillverkade enbart till Intelligent Sound.
Men du svarade inte på min fråga, Har du ens lyssnat på Intelligent Sound ? jag står fast vid att du kan hålla dina åsikter för dig själv om du inte har gjort det. Du har INGEN möjlighet att förstå annars.
Postad 05 March 2018 - 19:27
Men du svarade inte på min fråga, Har du ens lyssnat på Intelligent Sound ? jag står fast vid att du kan hålla dina åsikter för dig själv om du inte har gjort det. Du har INGEN möjlighet att förstå annars.
Att såga din kabel kan man gott göra utan att lyssna. Det är bara att räkna.
Angående kabel, jag bryr mig lite om ohms lag, jag går fortfarande efter mina öron. 0,4ohm eller va vi kom fram till ska knappast vara några problem, det går att spela fruktansvärt starkt om man vill och det är ett otroligt fint ljud.
Hur kom du fram till att 0.4Ohm inte är ett problem? Dessutom tror jag att det är närmare 1Ohm för visst har du bara räknat på enkel sträcka till högtalaren?
Postad 05 March 2018 - 19:39
Nu ska jag vara rakt på sak.
Det räcker att läsa på IS hemsida för att totalt avfärda de som oseriösa. Du verkar inte vilja förstå detta, och det är upp till dig.
Att påstå att jag inte har någon möjlighet att förstå, när du själv saknar grundläggande kunskaper, är minst sagt ironiskt.
Hur lyssnar man på en kabel? Jag undviker naturligtvis kablar som skulle kunna ha en möjlighet att försämra signalen och därmed ljudet, och därför är dessa 0,5mm kablar helt ointressanta för mig.
Man måste inte gå till ett medium för att veta att det är bullshit.
Redigerat av Ageve, 05 March 2018 - 19:41.
Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
|
Ljud →
Högtalare →
BOSE Freespace 3sStartad av JEGS76 , 01 Jan 2025 |
|
|
|
|
Ljud →
Hembiopaket →
Lägga till Sonos-högtalare, men vart?Startad av joesoes , 12 Apr 2024 |
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Högtalare som Gymnasiearbete, Egenfrekvens? Helmholtzresonans?Startad av mattepattematte , 19 Jan 2023 |
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Letar efter "speciella" högtalareStartad av insaniac , 24 Nov 2022 |
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →
Vi som har beställt och väntar på SVS PB-1000 ProStartad av Mr_x , 13 Mar 2021 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Hjälp! Får inte ut någon bas!
19 bilder
43 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler