Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter vinyl skit eller gör jag fel?

573 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Technics SL-1411 (Skivspelare) 6 (0) Inga priser
Sony PS-HX500 (Skivspelare) 7 7.5 (1) Inga priser
Technics SL-1210GR (Skivspelare) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 21 January 2019 - 20:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Fy så dom cdna ser ut. Hur stor skillnad är det irl dvs i öronen?

Tydlig skillnad. Knappast en hifi-skiva direkt (medvetna fasfel osv), men bättre dynamik och ett snällare, behagligare ljud på vinylen. De pressar ur så mycket bas det går med, förvånadsvärt mycket på låten Fireworks.

Köpte Van Halen - 1984 med.

Extra bra pressad stod det. Den verkar ha djupare spår än andra skivor (märks med borsten).

Dynamiken är väldigt nära CDn från 1983, och remastern på HDtracks.

Top Jimmy, vinyl:

Bifogad fil  vanhalen_topjimmy_vinyl.png   17.68K   1 Antal nerladdningar

CD (1983):

Bifogad fil  vanhalen_topjimmy_cd.png   17.63K   1 Antal nerladdningar

HDtracks:

Bifogad fil  vanhalen_topjimmy_hdtracks.png   17.81K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 22 January 2019 - 03:18.

Postad 22 January 2019 - 05:50

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Ageve,

Grymma bilder. Härligt med faktiska avslöjanden. Även om de inte inte visar allt i sammanhanget.

Det är ju ruskigt intressant att se hur det "städats" i ljudfilerna när de remastrats och digitaliserats. Vilket inte behöver vara av ondo. Dock frångår man någon form av orginell idé.

Tackar återigen för fina inlägg.

Postad 22 January 2019 - 06:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Tydlig skillnad. Knappast en hifi-skiva direkt (medvetna fasfel osv), men bättre dynamik och ett snällare, behagligare ljud på vinylen. De pressar ur så mycket bas det går med, förvånadsvärt mycket på låten Fireworks.

Extra bra pressad stod det. Den verkar ha djupare spår än andra skivor (märks med borsten).

Top Jimmy, vinyl:
attachicon.gifvanhalen_topjimmy_vinyl.png

CD (1983):
attachicon.gifvanhalen_topjimmy_cd.png

HDtracks:
attachicon.gifvanhalen_topjimmy_hdtracks.png

Intressanta jämförelser. Frågan dock om extra djupa spår har någon betydelse i sammanhanget rent ljudmässigt då nålen bara når ett visst djup beroende på slipning och begränsning rent fysiskt måttmässigt. Är osäker på svaret där.

F.ö. är Van Halens alster från sent 70- och tidigt 80- tal välljudande generellt- har flera av dem på gamla originalpressningar på vinyl där främst debutalbumet sticker ut en del ljudmässigt. Tror att debuten pressades på nytt för bara några år sen och fick mycket fina omdömen också som nypressad.

Redigerat av GyroSE, 22 January 2019 - 06:27.

Postad 22 January 2019 - 07:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Är det nån här som skulle kunna tänka sig att köpa en skiva med nån artist/grupp som man inte gillar bara för att skivan har bra ljud?

Postad 22 January 2019 - 07:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Är det nån här som skulle kunna tänka sig att köpa en skiva med nån artist/grupp som man inte gillar bara för att skivan har bra ljud?

Nej, i mitt fall sätter jag musiken främst. Har ett gäng med testskivor för injustering av skivspelaren och på dessa finns det en del spår som inte är jätteroliga ur musiksynpunkt men som är mycket bra ur ett utvärderingsperspektiv när vinylriggen ska ställas in. Det är givetvis roligt om en skiva låter bra men i mitt fall så skulle aldrig detta få styra framför valet av musik som jag verkligen gillar.

Redigerat av GyroSE, 22 January 2019 - 07:38.

Postad 22 January 2019 - 08:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det finns säkert någon, men jag skulle inte vilja lyssna på musik som är dålig. Det är tvärtom isåfall, lyssnar ofta på skivor/album med ganska dåligt ljud, eftersom musiken är bra.

Försöker dock att hitta versionen med bäst ljud.

Intressanta jämförelser. Frågan dock om extra djupa spår har någon betydelse i sammanhanget rent ljudmässigt då nålen bara når ett visst djup beroende på slipning och begränsning rent fysiskt måttmässigt. Är osäker på svaret där.

Kanske spårar pickupen bättre, vet inte faktiskt. Skivan är bra pressad, så det stämde iaf ;)

Redigerat av Ageve, 22 January 2019 - 08:50.

Postad 22 January 2019 - 09:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Det är en intressant fråga. Det är nämligen så att jag gärna börjar uppskatta musik jag inte uppskattat tidigare i takt med att det låter allt bättre. Är det då egentligen musiken eller återgivningen?

Postad 22 January 2019 - 09:43

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Det är en intressant fråga. Det är nämligen så att jag gärna börjar uppskatta musik jag inte uppskattat tidigare i takt med att det låter allt bättre. Är det då egentligen musiken eller återgivningen?

Sant där, en riktigt fin återgivning måste inte betyda undermålig musik. Och vice versa. Däremot kan vettig återgivning väcka intresse för musik jag tidigare förbisett. En fantastisk kvinna Rebecca Pidgeon är ett sådant exempel. Diana Krall är i motsatt exempel där perfekt ljud ibland resulterar i medioker musikalisk utsvävning. Inte dålig, men heller ej revolutionerande.

Kul med musik och dess möjligheter till återgivning.

Postad 22 January 2019 - 10:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Inte bara jag som tycker att Diana Krall är tråkig då. Men hon har gjort några bra låtar iofs.

Rebecca Pidgeon har jag inte lyssnat på. Såg ett album på HDtracks häromdagen. Får kanske ta och köpa det.

Angående musik man hittar pga bra ljud, så är John Kilzer ett exempel. Låten Stone Zoo var med på en test/sampler-CD för många år sedan. Köpte två album från USA för ett par år sedan, Busmans Holiday från 1991 och Memory In The Making från 1988.

Postad 22 January 2019 - 10:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Kommer ihåg tiden innan CD, då var alltid låten "Lodi" med Creedence Clearwater Revival, lite luddig och lägre i volym mot dom andra låtarna på vinylplattan. När sen musiken kom på CD så var plötsligt volymen justerad och ljudet klarare och krispigare.

Redigerat av Buddypresley, 22 January 2019 - 11:44.

Postad 22 January 2019 - 11:21

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Ageve,

Ja Rebecca, The New York's Girls Club och The Raven och The Four Mary's(kanske bäst av alla) är underbara. Och öppnar upp sig än mer på högre ju mer muskler och spridning tillåts. Hennes låt Grandmother väcker vilket system som helst. Skratt

Redigerat av PML73, 22 January 2019 - 11:35.

Postad 22 January 2019 - 15:56

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det finns säkert någon, men jag skulle inte vilja lyssna på musik som är dålig. Det är tvärtom isåfall, lyssnar ofta på skivor/album med ganska dåligt ljud, eftersom musiken är bra.

Försöker dock att hitta versionen med bäst ljud.

Kanske spårar pickupen bättre, vet inte faktiskt. Skivan är bra pressad, så det stämde iaf ;)

Samma för min del, lyssnar på musik även om ljudet är så där men försöker alltid hitta den bäst ljudande versionen. Intressant är att jämföra olika pressningar av samma album vare sig det handlar om vinyl eller CD- ofta är skillnaderna klart hörbara även om pressningarna är samtida vilket är ganska fascinerande.

Kan tänka mig att Van Halen- plattan är fint pressad och att den låter bra. Har du möjlighet att lägga ut en närbild på skivspåret så att man får se hur plattan ser ut?

Postad 22 January 2019 - 18:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att Van Halen- plattan är fint pressad och att den låter bra. Har du möjlighet att lägga ut en närbild på skivspåret så att man får se hur plattan ser ut?

Tog en bild med mobilen, så det syns kanske inte så mycket. Ytan känns grövre med borsten, jämfört med resten av skivsamlingen.

Bifogad fil  vanhalenskiva0.jpg   148.76K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  vanhalenskiva1.jpg   311.73K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 January 2019 - 19:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5015 inlägg
  • 0
Är det riktigt bra med ös där på det partiet?

Postad 22 January 2019 - 21:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

+1 på det.
Det är helt klart så att jag hittat musik, som är tämligen ointressant på en medelmåttig anläggning, som jag nu njuter av. Det är också delvis det motsatta. Jag menar jag älskar Foo Fighters musik, jag blir dock fort lyssnigstrött när jag vräker på och spelar starkt. Jag tycker musiken i sig och själva ljudkvaliten tillsammans kan summeras till en summa, som beskriver den subjektiva njutningen. Det varierar från dag till dag hur jag värderar de olika parametrarna. Bra ljudkvalitet är dock alltid rätt. Generellt vill jag personligen ha musik med god dynamik, även om jag lite motsägelsefullt älskar Foo Fighters.

Redigerat av hampestampe, 22 January 2019 - 21:44.

Postad 22 January 2019 - 22:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Är det riktigt bra med ös där på det partiet?

Ja, det är ju Jump ;)

Postad 23 January 2019 - 01:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Top Jimmy, vinyl:

attachicon.gifvanhalen_topjimmy_vinyl.png

CD (1983):

attachicon.gifvanhalen_topjimmy_cd.png

HDtracks:

attachicon.gifvanhalen_topjimmy_hdtracks.png

Gissningsvis så står det CB (de sitter ihop lite) på vinylens innerspår, då Chris Bellman graverade om Van Halens plattor för ca 3-4 år sedan, från original masterbanden. Bellman gör nästan alltid ett kanonjobb, t ex så har jag en Ramones LP han graverade från originalbandet som smiskar min tidiga CD-rip, rejält på rumpan. 

Postad 23 January 2019 - 01:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Gissningsvis så står det CB (de sitter ihop lite) på vinylens innerspår, då Chris Bellman graverade om Van Halens plattor för ca 3-4 år sedan, från original masterbanden. Bellman gör nästan alltid ett kanonjobb, t ex så har jag en Ramones LP han graverade från originalbandet som smiskar min tidiga CD-rip, rejält på rumpan. 

Ja, det stämmer. Det är hans signatur på skivan.

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-01-23 kl. 01.20.08.png   144.42K   0 Antal nerladdningar

Postad 23 January 2019 - 06:21

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Han tillhör Bernie Grundman Mastering- gänget och därifrån kommer det sällan eller aldrig något som är dåligt- hög kvalitet rakt över.

Postad 23 January 2019 - 14:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Köpte en annan Chris Bellman-pressning idag, Dire Straits första album.

Ska bli intressant att se om den har samma ”grova” yta, och om den låter lika bra.

Postad 23 January 2019 - 15:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

En sak jag märkte vid övergången från vinyl/kassett till CD var bastrumman som pumpade i bakgrunden på introt till jailhouse rock med Elvis från 1957.

Jag hade bara hört gitarriffet och virveltrumman förut på vinylversionen. Kommer ihåg att nån musikrecensent skrev samma sak för många år sen.

Postad 23 January 2019 - 15:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Köpte en annan Chris Bellman-pressning idag, Dire Straits första album.

Ska bli intressant att se om den har samma ”grova” yta, och om den låter lika bra.

Spännande, återkom gärna med intryck av denna nypressning.

En sak jag märkte vid övergången från vinyl/kassett till CD var bastrumman som pumpade i bakgrunden på introt till jailhouse rock med Elvis från 1957.
Jag hade bara hört gitarriffet och virveltrumman förut på vinylversionen. Kommer ihåg att nån musikrecensent skrev samma sak för många år sen.

Beror på vilken pressning du har hört/spelat på vinyl. Just "Jailhouse Rock" tillhör mono- eran och du hör nog bastrumman allra bäst på en monoutgåva. Jag har den bl.a. på en Steve Hoffman- mastrad vinylplatta från DCC- labeln där trumman hörs tydligt.

Redigerat av GyroSE, 23 January 2019 - 15:28.

Postad 23 January 2019 - 15:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Beror på vilken pressning du har hört/spelat på vinyl. Just "Jailhouse Rock" tillhör mono- eran och du hör nog bastrumman allra bäst på en monoutgåva. Jag har den bl.a. på en Steve Hoffman- mastrad vinylplatta från DCC- labeln där trumman hörs tydligt.

Absolut .Dom versioner jag kommer ihåg var det också mycket eko pålagt. Senare versioner på CD har ett torrare ljud. Att höra bastrumman i introt ger en annan dimension av låten åt det bättre.

Postad 23 January 2019 - 15:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Absolut .Dom versioner jag kommer ihåg var det också mycket eko pålagt. Senare versioner på CD har ett torrare ljud. Att höra bastrumman i introt ger en annan dimension av låten åt det bättre.

Förmodligen ommixat för stereo- då med reverb och eko pålagt. Mono- originalet är som du skriver mycket "torrare" och låter helt klart bättre.

Postad 23 January 2019 - 18:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Spännande, återkom gärna med intryck av denna nypressning.

Det började inte så bra. Skivan var ej centrerad. Inte mycket fel men fick fila bort 1mm, sen är pickupen stilla. Det var likadant med First Aid Kit-skivan. Ingen av mina skivor från 1975-1985 har det problemet, så det var väl bättre kvalitetskontroll då :/

Nu låter den bra iaf, men det finns en del brus, som inte finns på CDn. Den kanske är brusreducerad iofs, vem vet. Dynamiken är som på första CD-utgåvan, och skivan har vanlig yta, inte som Van Halen - 1984.

edit: Bernie Grundmans signatur på skivan. Vinylen är pressad av MPO.

Redigerat av Ageve, 23 January 2019 - 20:51.

Postad 24 January 2019 - 13:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Det började inte så bra. Skivan var ej centrerad. Inte mycket fel men fick fila bort 1mm, sen är pickupen stilla. Det var likadant med First Aid Kit-skivan. Ingen av mina skivor från 1975-1985 har det problemet, så det var väl bättre kvalitetskontroll då :/

Nu låter den bra iaf, men det finns en del brus, som inte finns på CDn. Den kanske är brusreducerad iofs, vem vet. Dynamiken är som på första CD-utgåvan, och skivan har vanlig yta, inte som Van Halen - 1984.

edit: Bernie Grundmans signatur på skivan. Vinylen är pressad av MPO.

Trist med centreringsproblemet- ett problem som alltid funnits där i vinylvärlden men som gör sig påmint mer idag då man kan tycka att kvalitetskontrollen av idag borde hålla bättre nivå. Tråkigt att det slinker igenom kvalitetskontrollen då det de facto är en fin pressning på en rejäl bit vinyl. Bra ändå att du lyckades få till hålet så att tonarmen ligger still och det spelar bra.

Mobile Fidelity är på gång att släppa hela Dire Straits skivkatalog på 45RPM- pressningar- tror att det kan bli riktigt bra faktiskt med tanke på vad de lyckades uträtta med "Brothers in Arms".

Postad 24 January 2019 - 19:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Japp, trist med dålig kvalitetskontroll. Det är rätt enkelt löst, men ändå.

Klart intressant med MFSL-utgåvorna. Undrar om de får in Telegraph Road på en sida med 45 rpm. Den tar upp nästan hela sidan på min skiva.

Har originalpressningarna på Love Over Gold och Brothers In Arms. De låter faktiskt bättre än den nya utgåvan av Dire Straits, men det är iofs lite nyare inspelningar.

Kanske är det masterbanden som börjar visa sin ålder, eller så är det bara en dålig batch, för det finns en del brus tyvärr. Inte surface noise då. Det låter som "tape hiss".

Redigerat av Ageve, 24 January 2019 - 19:53.

Postad 24 January 2019 - 19:56

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Japp, trist med dålig kvalitetskontroll. Det är rätt enkelt löst, men ändå.

Klart intressant med MFSL-utgåvorna. Undrar om de får in Telegraph Road får en sida med 45 rpm. Den tar upp nästan hela sidan på min skiva.

Har originalpressningarna på Love Over Gold och Brothers In Arms. De låter faktiskt bättre än den nya utgåvan av Dire Straits, men det är iofs lite nyare inspelningar.

Kanske är det masterbanden som börjar visa sin ålder, eller så är det bara en dålig batch, för det finns en del brus tyvärr. Inte surface noise då. Det låter som "tape hiss".

Dire Straits debutplatta är ingen hifi- rökare om vi ska vara ärliga, finns en del att önska om man jämför mot de efterkommande albumen. Man borde i stället plocka fram ”Communique” där man verkligen fick till det ljudmässiga på alla parametrar för en jämförelse mot nypressen.

Postad 24 January 2019 - 20:43

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Är det hörbart eller bara estetiskt? Hamnar ju nånstans under 1hz.

Hur låter det isf?

Redigerat av Nizz_e, 24 January 2019 - 20:46.

Postad 24 January 2019 - 23:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Är det hörbart eller bara estetiskt? Hamnar ju nånstans under 1hz.
Hur låter det isf?

Lyssnade aldrig på den utan såg felet direkt. På First Aid Kit-skivan däremot, var det tydligt svaj.

Dire Straits debutplatta är ingen hifi- rökare om vi ska vara ärliga, finns en del att önska om man jämför mot de efterkommande albumen. Man borde i stället plocka fram ”Communique” där man verkligen fick till det ljudmässiga på alla parametrar för en jämförelse mot nypressen.

Ja, första skivan är sämre oavsett format, men CDn har klart mindre brus.

Ett exempel:
Bifogad fil  wildwestend_CD.wav   4.38MB   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil  wildwestend_LP.wav   4.79MB   9 Antal nerladdningar

Så här svajig var Ruins innan centrering:
Bifogad fil  its_a_shame_svaj.wav   2.78MB   12 Antal nerladdningar

Bifogad fil  its_a_shame_CD.wav   2.64MB   8 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 25 January 2019 - 00:13.

Postad 24 January 2019 - 23:19

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Lyssnade aldrig på den utan såg felet direkt. På First Aid Kit-skivan däremot, var det tydligt svaj.

OK, typ som varierande hastighet?

Inte lyssnat så mycket på vinyl på senare år, men kommer inte ihåg att jag haft det problemet på nån skiva, kanske haft tur med centreringarna :)

Får ha lite koll nu när intresset återvänt B)

Postad 25 January 2019 - 00:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

OK, typ som varierande hastighet?

Japp, laddade upp ett klipp precis. Lyssna på efterklangen på gitarren ;)

Postad 25 January 2019 - 00:42

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0

Japp, laddade upp ett klipp precis. Lyssna på efterklangen på gitarren ;)

Stämmer. 

Postad 27 January 2019 - 04:32

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Digitalisering direkt via analog signalkabel ifrån Riaa (Pro-Ject Tube Box DS2) RCA till phono (ljudkortet i PC Lenovo, Realtek-"nånting")

Spelade in via mick-ingång och 50% volymnivå = fina kurvor i Audacity.

24bit 96kHz wav till 16bit 48kHz mp3. Skivspelare; Pro-Ject Debut Carbon DC Esprit SB med Ortofon 2m Bronze.

Till min förvåning var LP'n turquoise-färgad. Låter rätt ok för det. 

Jess Glynne - All I Am

https://1drv.ms/u/s!...AZvH3JQUyTEgLyV

Redigerat av Velodynamic, 27 January 2019 - 05:34.

Postad 27 January 2019 - 08:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Digitalisering direkt via analog signalkabel ifrån Riaa (Pro-Ject Tube Box DS2) RCA till phono (ljudkortet i PC Lenovo, Realtek-"nånting")
24bit 96kHz wav till 16bit 48kHz mp3. Skivspelare; Pro-Ject Debut Carbon DC Esprit SB med Ortofon 2m Bronze.
Till min förvåning var LP'n turquoise-färgad. Låter rätt ok för det.
Jess Glynne - All I Am

https://1drv.ms/u/s!...AZvH3JQUyTEgLyV

Inga problem med färgad vinyl, även svarta vinylskivor är färgade då polyvinylklorid ger en grå färg i grunden. I vinylskivans barndom var det t.o.m. så att man pressade skivor i olika färger för att tydligt markera vilken genre de tillhörde innan dess att svart vinyl blev en standard. Däremot har jag själv dåliga erfarenheter av s.k. bildskivor där pressningskvaliteten kan vara mer tveksam.

Redigerat av GyroSE, 27 January 2019 - 08:10.

Postad 27 January 2019 - 13:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kollade på den i Audacity, och dynamiken ser rätt bra ut.

Spelar en skiva från 1977 nu, Boz Scaggs - Down Two Then Left.

Den har bättre ljud än alla nypressade skivor jag har köpt. Dessvärre är det en inspelning befriad från bas, som en del album från den tiden, men bra ljud annars.

Redigerat av Ageve, 27 January 2019 - 13:49.

Postad 27 January 2019 - 16:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kollade på den i Audacity, och dynamiken ser rätt bra ut.

Spelar en skiva från 1977 nu, Boz Scaggs - Down Two Then Left.

Den har bättre ljud än alla nypressade skivor jag har köpt. Dessvärre är det en inspelning befriad från bas, som en del album från den tiden, men bra ljud annars.

Bara att konstatera. Det var bättre förr! :)
Vad jag än blir sugen på att köpa nu verkar kosta ungefär 300-700kr. Och vetskapen om att det är 180gr nypressad skitvinyl 🔫💣gör det ju superfrustrerande. Jag skulle inte säga något om kvaliteten motsvarade priset. Var är han Plusgubben när man behöver honom?

Postad 27 January 2019 - 16:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Handen på hjärtat, det är väl inte bra om skivan saknar bas, som Ageve skrev?

Postad 27 January 2019 - 17:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

De nya har ju BARA bas. Kan ju vara skönt med någon annan information som avkoppling. :)

Postad 27 January 2019 - 17:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

De nya har ju BARA bas. Kan ju vara skönt med någon annan information som avkoppling. :)

Jag lyssnade snabbt på den plattan på Spotify. Den hade enligt mig normalbas för den typen av musik på den tiden. Inget jag skulle reagera på att den var basfattig. Vinylen kanske är det.

Postad 27 January 2019 - 17:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Vad jag än blir sugen på att köpa nu verkar kosta ungefär 300-700kr. Och vetskapen om att det är 180gr nypressad skitvinyl gör det ju superfrustrerande. Jag skulle inte säga något om kvaliteten motsvarade priset. Var är han Plusgubben när man behöver honom?

Vad är det för vinylplattor vi snackar om som ligger i det prishäradet? Det mesta nypressade kostar runt 160-220 spänn om man inte ska ha någon speciell pressning eller ett dubbelalbum. Köpte Robyns senaste platta igår, en felfri pressning med fin ljudkvalitet- rekommenderas. Köpte Springsteens klassiker "Born in the USA", Radioheads "Kid A" och Aretha Franklins "Lady Soul"- alla på nypress för några veckor sen i prisklass 160-200 kr- samtliga spelar felfritt och med mycket bra ljudkvalitet.

Redigerat av GyroSE, 27 January 2019 - 17:55.

Postad 27 January 2019 - 17:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vad är det för vinylplattor vi snackar om som ligger i det prishäradet? Det mesta nypressade kostar runt 160-220 spänn om man inte ska ha någon speciell pressning eller ett dubbelalbum. Köpte Robyns senaste platta igår, en felfri pressning med fin ljudkvalitet- rekommenderas.

Nu senast var det Thin Lizzys katalog. Från 300 och till, som det verkar brukligt, 700kr för det populäraste. Samma med Fleetwood Macs självbetitlade, även om kanske Rumors sålt bäst. Det förra kostar 800kr.
Kanske gäller dessa priser mest klassiska rockalbum. Man kanske tänker sig att målgruppen är köpstark, och kandke tom. tycker det är käckare ju dyrare det är? Lite grand som mycket av hifibranschen funkar. ;)

Postad 27 January 2019 - 18:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Nu senast var det Thin Lizzys katalog. Från 300 och till, som det verkar brukligt, 700kr för det populäraste. Samma med Fleetwood Macs självbetitlade, även om kanske Rumors sålt bäst. Det förra kostar 800kr.
Kanske gäller dessa priser mest klassiska rockalbum. Man kanske tänker sig att målgruppen är köpstark, och kandke tom. tycker det är käckare ju dyrare det är? Lite grand som mycket av hifibranschen funkar. ;)

Fleetwood Mac, 1 vinyl, 3 cd och 1 DVD, 599 kr. https://www.ginza.se...dition-/507932/
Rumours 159 kr https://cdon.se/musi...wE&gclsrc=aw.ds

Redigerat av Buddypresley, 27 January 2019 - 18:20.

Postad 27 January 2019 - 19:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag tror att flera av Thin Lizzy- plattorna som släpptes för några år sen på nytt är limiterade- det lär dra upp priserna. Har annars sett "Jailbreak" på den lokala stormarknaden säljas för 199 kr. Fleetwood Mac; finns tyvärr ingen enkel pressning av den på marknaden just nu, det som finns är den deluxe- utgåvan som buddy länkar till ovan, den släpptes för något år sen och är också en limiterad upplaga. Grejen är att båda bandens alster är populära så priserna sticker också när det gäller begagnatmarknaden. Kolla bara in den här Thin Lizzy- liveplattan, en ordinär Special Price- utgåva (billighetsvariant när det begav sig) t.ex.:

https://www.tradera....erous-dubbel-lp

Jag skulle inte köpa Lizzy på nypress- bäst låter originalpressningarna från UK men även tyskt, holländskt och svenskt på originalpress låter bra och är prisvärda alternativ.

Håller inte med om att klassisk rock på nypress skulle vara superdyr, Led Zeppelins skivkatalog är ett exempel där du köper enkelalbumen för 160-170 spänn stycket. Pink Floyd är ett annat; de flesta nypressarna på 1LP ligger runt 199-219 kr/st. Tror att du får börja höja blicken och göra lite mer research om det är vinyl du vill hålla på med...det finns alternativ till att köpa sprillans nytt men kan man inte tänka sig begagnat så får man snällt vänta tills de album man är ute efter pressas på nytt.

Redigerat av GyroSE, 27 January 2019 - 19:34.

Postad 27 January 2019 - 19:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det är inget fel på skivan/pressningen. Det är så en del album från den tiden låter helt enkelt. Lyssnade på Apple Music precis och det är lika tunn bas där.

Ett annat exempel är Donald Fagen - The Nightfly. Väldigt tunt ljud på den. Har både CDn och vinylen. Jämför med t ex Kamakiriad från 1993. Skillnaden är enorm.

Tycker att basen hade en lagom nivå i början av 90-talet, sen gick det överstyr med överdriven bas, och på nya album, i kombination med loudnessmastring blir det... inte bra.

Redigerat av Ageve, 27 January 2019 - 19:45.

Postad 27 January 2019 - 23:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag tror att flera av Thin Lizzy- plattorna som släpptes för några år sen på nytt är limiterade- det lär dra upp priserna. Har annars sett "Jailbreak" på den lokala stormarknaden säljas för 199 kr. Fleetwood Mac; finns tyvärr ingen enkel pressning av den på marknaden just nu, det som finns är den deluxe- utgåvan som buddy länkar till ovan, den släpptes för något år sen och är också en limiterad upplaga. Grejen är att båda bandens alster är populära så priserna sticker också när det gäller begagnatmarknaden. Kolla bara in den här Thin Lizzy- liveplattan, en ordinär Special Price- utgåva (billighetsvariant när det begav sig) t.ex.:

https://www.tradera....erous-dubbel-lp

Jag skulle inte köpa Lizzy på nypress- bäst låter originalpressningarna från UK men även tyskt, holländskt och svenskt på originalpress låter bra och är prisvärda alternativ.

Håller inte med om att klassisk rock på nypress skulle vara superdyr, Led Zeppelins skivkatalog är ett exempel där du köper enkelalbumen för 160-170 spänn stycket. Pink Floyd är ett annat; de flesta nypressarna på 1LP ligger runt 199-219 kr/st. Tror att du får börja höja blicken och göra lite mer research om det är vinyl du vill hålla på med...det finns alternativ till att köpa sprillans nytt men kan man inte tänka sig begagnat så får man snällt vänta tills de album man är ute efter pressas på nytt.

Så sant. Man kanske skall se sökandet efter skivor som en trevlig del av hobbyn. För jäkligt egentligen; Var inte så länge sedan min kollega erbjöd mig hela sin skivsamling som han annars skulle slänga. Massor med fantastisk 60-70 talsmusik. Tyckte förstås det var galet att slänga, men var själv ännu inte tillbaka på vinylspåret då. :(

Postad 27 January 2019 - 23:39

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Det värsta med nya vinyl releaser som jag ser det är hur de kommer packeterade. Flera gånger har de varit instuckna i något sorts kartongliknande innerficka med mängder utav finkornigt vinylskräp överallt. Så gjorde man aldrig förr på 1980-90 talet. Det var oftast tunnt papper, rispapper eller skyddande tunnplast. Nu måste man alltid hålla hemma ett litet lager med vettiga innerfickor så att man inte repar sönder sin nya skiva samma vecka som man fick den.

Grävde lite i mitt arkiv och hittade en del skojigt och mindre skojigt ifrån 80-talet. Robben Ford - Talk To Your Daughter 1988. Kalasskick med skyhög ljudkvalla.
Ibland kan man fynda second hand på ebay, Amazon, eil eller liknande men det är lite utav ett lotteri. Mint condition behöver inte alltid betyda mint condition.

Att äldre skivor har medioker bas kanske säger mera om kringutrustningen som fanns på den tiden än om själva vinylen i sig. Sedan är det ju såklart inte alla musikstilar som gör sig förtjänt utav mycket bas. Skräcken är ju när komprimerat mellanregister tystnar vid varje bastakt.

Redigerat av Velodynamic, 28 January 2019 - 00:14.

Postad 28 January 2019 - 02:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Att äldre skivor har medioker bas kanske säger mera om kringutrustningen som fanns på den tiden än om själva vinylen i sig. Sedan är det ju såklart inte alla musikstilar som gör sig förtjänt utav mycket bas. Skräcken är ju när komprimerat mellanregister tystnar vid varje bastakt.

Att det går att återge en hel del bas med vinyl hör man på nypressningar, på gott och ont. Det var mer en trend på 70- och början av 80-talet, att ha lite/tunn bas. Men det gäller inte alla skivor/album såklart.

En del tidiga CD-utgåvor låter också väldigt tunt. De kom ofta rakt från masterbanden utan EQ, vilket inte alltid är en fördel, beroende på källmaterialet.

Lite offtopic, men något som säkert de flesta har glömt bort idag, är Digital Pre-emphasis. Det var den digitala motsvarigheten till vinylens RIAA-kurva, fast bara i diskanten. För att kunna använda 14-bit D/A-omvandlare (Philips :rolleyes:) med bibehållen upplösning, höjdes diskanten med hela 10dB.

Spelaren identifierar om skivan har pre-emphasis och sänker diskanten till rätt nivå (de-emphasis). Eftersom det är en kurva inte helt olik RIAA-kurvan, är det en möjlig felkälla som kan ge sämre ljud om det inte görs korrekt.

Ett större problem är att många moderna DACar inte identifierar det, framförallt inte på rippat material, även om det är bitkorrekt (EAC kan identifiera det, så att man vet iaf).

Följden blir att en del CD från 80-talet har en väldigt vass diskant.

Två av skivorna i min samling med pre-emphasis är Toto IV och Pink Floyd - Wish You Were Here. De låter hemskt om man spelar upp de utan att korrigera, men det är enkelt i bra ljudprogram som t ex Adobe Audition.

Redigerat av Ageve, 28 January 2019 - 02:11.

Postad 28 January 2019 - 09:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Att det går att återge en hel del bas med vinyl hör man på nypressningar, på gott och ont. Det var mer en trend på 70- och början av 80-talet, att ha lite/tunn bas. Men det gäller inte alla skivor/album såklart.

En del tidiga CD-utgåvor låter också väldigt tunt. De kom ofta rakt från masterbanden utan EQ, vilket inte alltid är en fördel, beroende på källmaterialet.

Lite offtopic, men något som säkert de flesta har glömt bort idag, är Digital Pre-emphasis. Det var den digitala motsvarigheten till vinylens RIAA-kurva, fast bara i diskanten. För att kunna använda 14-bit D/A-omvandlare (Philips :rolleyes:) med bibehållen upplösning, höjdes diskanten med hela 10dB.

Spelaren identifierar om skivan har pre-emphasis och sänker diskanten till rätt nivå (de-emphasis). Eftersom det är en kurva inte helt olik RIAA-kurvan, är det en möjlig felkälla som kan ge sämre ljud om det inte görs korrekt.

Ett större problem är att många moderna DACar inte identifierar det, framförallt inte på rippat material, även om det är bitkorrekt (EAC kan identifiera det, så att man vet iaf).

Följden blir att en del CD från 80-talet har en väldigt vass diskant.

Två av skivorna i min samling med pre-emphasis är Toto IV och Pink Floyd - Wish You Were Here. De låter hemskt om man spelar upp de utan att korrigera, men det är enkelt i bra ljudprogram som t ex Adobe Audition.

Men det är ju lysande. Plus 10dB i diskanten :)  Vad man skulle önska är att rak frekvensgång är default och att varje apparat känner sina brister och kompenserar automatiskt. No more loudness war. :)

Postad 28 January 2019 - 11:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Så sant. Man kanske skall se sökandet efter skivor som en trevlig del av hobbyn. För jäkligt egentligen; Var inte så länge sedan min kollega erbjöd mig hela sin skivsamling som han annars skulle slänga. Massor med fantastisk 60-70 talsmusik. Tyckte förstås det var galet att slänga, men var själv ännu inte tillbaka på vinylspåret då. :(

Halva grejen med vinyl (om man kikar efter begagnat) är själva jakten på plattorna och (om man bryter ner det ytterligare) jakten på specifika pressningar. Synd där med skivsamlingen- där hade du haft en fin grund att börja bygga på.  

Det värsta med nya vinyl releaser som jag ser det är hur de kommer packeterade. Flera gånger har de varit instuckna i något sorts kartongliknande innerficka med mängder utav finkornigt vinylskräp överallt. Så gjorde man aldrig förr på 1980-90 talet. Det var oftast tunnt papper, rispapper eller skyddande tunnplast. Nu måste man alltid hålla hemma ett litet lager med vettiga innerfickor så att man inte repar sönder sin nya skiva samma vecka som man fick den.

Grävde lite i mitt arkiv och hittade en del skojigt och mindre skojigt ifrån 80-talet. Robben Ford - Talk To Your Daughter 1988. Kalasskick med skyhög ljudkvalla.
Ibland kan man fynda second hand på ebay, Amazon, eil eller liknande men det är lite utav ett lotteri. Mint condition behöver inte alltid betyda mint condition.

Precis som du skriver är det vanligt att innerkonvoluten av idag är gjorda i papp. Jakten på att skapa en intressant förpackning tar tyvärr överhanden där själva vinylskivan kan råka illa ut inne i innerkonvolutet som följd. Man får ha ett lager mer vinylvänliga innerkonvolut på hyllan hemma.

Upplever det där med "slanka" inspelningar som ett 80- tals fenomen, kan vara så att man började med detta redan under sent 70- tal. Känns som att det kan höra samman med eran där man började blanda in det digitala i inspelningskedjan alltmer eller så var det helt enkelt det där speciella ljudidealet som tog överhanden just då. Annars upplever jag inspelningar från 70- talet generellt som mer "köttiga" och fylliga ljudmässigt- givetvis finns det undantag även där men majoriteten av plattorna jag har som kommer från 70- talet tillhör absolut den fylliga sorten.

Redigerat av GyroSE, 28 January 2019 - 11:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.