Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel!

660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2009 - 17:31

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Ibland tror folk mer på sina egna upplevelser än på fakta trots att de inte kan peka på skillnader i tex blindtest!! Detta kan jag bara inte få in i skallen, om man hör skillnad , hör man då inte skillnad i ett blindtest också?? Själv har jag bytt både signal och högtalarkablar utan att höra någon stor skillnad men ändå varit nöjd då jag trott mig "veta" att det är skillnad eftersom kablarna jag bytt mot varit dyrare. Inte mycket dyrare då jag på min höjd är en budget hifi snubbe och aldrig i mitt liv kommer lägga stora pengar på HiFi (här håller nog inte min kära sambo med mig) Och med dyrare menar jag bättre inte bara att de kostar mer utan är mer välbyggda osv.
Angående Nordost: Det förklarar ju saken!! Tyckte det var konstigt att de låg ringlande över hela golvet, tycker dock ändå inte att kablar som kostar mer än resten av anläggningen är särskilt friskt. Fast folk snackar mycket om det märket, skulle vara kul att testa deras dyraste i sin egen budget stereo och se om man hörde någon skillnad!

Postad 13 April 2009 - 14:51

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ibland tror folk mer på sina egna upplevelser än på fakta trots att de inte kan peka på skillnader i tex blindtest!! Detta kan jag bara inte få in i skallen, om man hör skillnad , hör man då inte skillnad i ett blindtest också??

Men så är det med upplevelser. De är ofta svåra eller omöjliga att upprepa förutsättningslöst. Det är därför som jag menar att det är fel att kalla enbart öppna lyssningar för empiriskt undersökande.

Går man in på föreningen Vetenskap och Folkbildnings hemsida så kan man i presentationen läsa...
"Vetenskap är det systematiska sökandet efter sådan kunskap som inte beror på den enskilda individen, utan som envar skulle kunna återfinna eller kontrollera".
Kort sagt - en personliga tolkning kan inte kallas vetenskapligt undersökt. Däremot kan det finnas ett personligt värde i en tolkning av upplevelsen även om den egentligen skulle visa sig vara felaktig (t.ex. genom blindtest). Medicinska placeboeffekter är väl det man närmast tänker på då men även det välbefinnande och känsla av lycka som ett prylköp kan innebära.

VOF beskriver också uttrycket pseudovetenskap, en företeelse som inte är svår att hitta i de argument som flera tillverkare av dyrkablar, hifimöss, mm kör med.
"Pseudovetenskap är utsagor som inte är baserade på vetenskap men som framförs på ett sådant sätt att de skall ge intryck av att vara vetenskapligt grundade".

http://www.vof.se/visa-kortpres

Postad 14 April 2009 - 00:15

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Väldigt intressant!! Nu är ju Hifi som tur är ett ganska harmlöst ämne men sanningen är ju alltid sanningen och vetenskapen borde alltid vara det som folk tittar åt istället för någon idiotisk missuppfattning att man får bättre ljud av att slipa kanterna på cd skivor eller köpa kablar för 50.000:-!! Men som du nämner: lyckan av dyra prylar! Den är ju konstant, lyckan av dyra prylar som faktiskt fungerar borde ju faktiskt vara ännu större!
Nu ska jag läsa mer på din länk, som sagt väldigt intressant..mer sånt!!

Postad 14 April 2009 - 12:52

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tja du verkade anse att mätvärden inte hörde hemma i emperiska undersökningar eftersom du skrev... "baserad på mätvärden snarare än empiri".

Jag formulerar om mig om det var otydligt:

Att basera sina åsikter på ENBART mätvärden är inte sunt.

Jag gillar mätvärden (förstår inte varför vissa vill tillskriva mig något annat, fan, på den nivå jag handlar utrustning mäter det mesta mycket bra men låter likväl MYCKET olika, undrar vad i hela friden detta beror på, ström- och effektkuberna och frekvensgraferna är ju näst intill identiska, för bövelen, borde ju låta lika då ju!) men de är inte allt. Kul för övrigt att ordet empiri hade sådan laddning...

Postad 14 April 2009 - 16:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du glömde något av det viktigaste va allt, hur vi uppfattar högtalaren i övrigt, dess konstruktion och spridningsegenskaper akustisk fas m.m. detta är mycket viktigare än en jämn frekvens gång och även om två högtalare mäter helt identiskt i ett frekvens test så kan dem låte väldigt, väldigt olika ;)
Så ska man mäta så måste man mäta exakt allt ! och det e svårt att mäta hur vi uppfattar ljud, till detta måsta man ha speciel mickar i ett låtsas huvud med öron m.m.

Först då kan man verkligen se hur en högtalare uppfattas av våran hörsel och dessa varierar väldigt mycket på en högtalares akustiska fas egenskaper och spridnings mönster + disst nivåer och inte på frekvens responsen så mycket dirrekt... (vi är dåliga på att uppfatta förändringar i amplitud)
Därför kan man inte ska stirra sig blind på mätvärden (som sagt) men dem ger en bra riktning, men icke tillräkliga mätningar (i detta fallet bara impedans/elektrisk fas och frekvensrespons som dem flesta mätningar innehåller) leder bara till missförstånd och feltolkningar och dåligt grundade påståenden (inte riktat till någon, utan bara rent allmänt så är detta något som jag lagt märke till)
Även en högtalarres disst egenskaper är mycket viktiga och dessa finns mycket, mycket sällan med i några tester och finns dem med så är dem trotts det sällan ordentligt genomförda och säger inte så mycket i alla fall...

Samma sak gäller stärkare, mycket som inte mäts, utan dessa data kan man inte avgöra om den e bra eller inte, utan bara få riktmärken.
En stabil och bra kub är alltid bra ! så är det ju, men hur en stärkare "låter" avgörs inte bara av denna utan också av stärkarens disst egenskaper :P och dessa finns inte med i några tester = inte tillförlitligt utan kan bara ge riktmärken.
Och en mycket stabil och kraftig kub är inte samma sak som en stärkare som har låg disst även vid höga ljudnivåer, och på villket sätt disstar stärkaren, det påverkar också och det finns inte helelr med i några tester... :D

Lyssna alltid !
Men det är enligt mig väldigt att titta på mätningar också så att man vet vad grejerna är kapabla till, en stabil och bra kub borgar för att det finns kraft när det behövs och mindre risk för höga nivåer av disst eller annan klippning m.m.
Låter en stärkare dåligt oavsätt vad du kopplar till denna så är denna ju dålig... inget mer om det, även om den på dem traditionella testerna "mäter bra"
Denna kan ha mycket ogynsamma disst egenskaper... men jag tycker att lyssna alltid för det måste man ju göra, men titta även på mätningar för att se hur den klarar av att hantera olika laster m.m.

Postad 14 April 2009 - 18:53

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Du glömde något av det viktigaste va allt, hur vi uppfattar högtalaren i övrigt, dess konstruktion och spridningsegenskaper akustisk fas m.m. detta är mycket viktigare än en jämn frekvens gång och även om två högtalare mäter helt identiskt i ett frekvens test så kan dem låte väldigt, väldigt olika :)
Så ska man mäta så måste man mäta exakt allt ! och det e svårt att mäta hur vi uppfattar ljud, till detta måsta man ha speciel mickar i ett låtsas huvud med öron m.m.

Först då kan man verkligen se hur en högtalare uppfattas av våran hörsel och dessa varierar väldigt mycket på en högtalares akustiska fas egenskaper och spridnings mönster + disst nivåer och inte på frekvens responsen så mycket dirrekt... (vi är dåliga på att uppfatta förändringar i amplitud)
Därför kan man inte ska stirra sig blind på mätvärden (som sagt) men dem ger en bra riktning, men icke tillräkliga mätningar (i detta fallet bara impedans/elektrisk fas och frekvensrespons som dem flesta mätningar innehåller) leder bara till missförstånd och feltolkningar och dåligt grundade påståenden (inte riktat till någon, utan bara rent allmänt så är detta något som jag lagt märke till)
Även en högtalarres disst egenskaper är mycket viktiga och dessa finns mycket, mycket sällan med i några tester och finns dem med så är dem trotts det sällan ordentligt genomförda och säger inte så mycket i alla fall...

Samma sak gäller stärkare, mycket som inte mäts, utan dessa data kan man inte avgöra om den e bra eller inte, utan bara få riktmärken.
En stabil och bra kub är alltid bra ! så är det ju, men hur en stärkare "låter" avgörs inte bara av denna utan också av stärkarens disst egenskaper :D och dessa finns inte med i några tester = inte tillförlitligt utan kan bara ge riktmärken.
Och en mycket stabil och kraftig kub är inte samma sak som en stärkare som har låg disst även vid höga ljudnivåer, och på villket sätt disstar stärkaren, det påverkar också och det finns inte helelr med i några tester... B)

Lyssna alltid !
Men det är enligt mig väldigt att titta på mätningar också så att man vet vad grejerna är kapabla till, en stabil och bra kub borgar för att det finns kraft när det behövs och mindre risk för höga nivåer av disst eller annan klippning m.m.
Låter en stärkare dåligt oavsätt vad du kopplar till denna så är denna ju dålig... inget mer om det, även om den på dem traditionella testerna "mäter bra"
Denna kan ha mycket ogynsamma disst egenskaper... men jag tycker att lyssna alltid för det måste man ju göra, men titta även på mätningar för att se hur den klarar av att hantera olika laster m.m.

Det var som 17, DVD:ai! Ovanstående kunde jag nästan skrivit själv! Exakt så ska det gå till! Dina invändningar emot mitt inlägg är befogade. Jag skrev dem medvetet och lite sarkastiskt bara för att belysa vikten av lyssning.

Redigerat av bensnake, 14 April 2009 - 18:54.

Postad 14 April 2009 - 22:46

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Självklart är något som mäter bra men låter dåligt.....dåligt!! Problemet jag trodde vi diskuterade här är att vissa märken (framförallt kabelmärken) säljer dyra kablar med fantasi egenskaper utan att kunna backa upp vad de säger och att de trots allt får massa anhängare som påstår sig uppleva saker de inte kan peka på i ett blindtest och där faller allt som ett korthus tycker jag! Jag vet att andra tycker annorlunda och det gör mig inget men ibland blir jag irriterad av att så mycket hokuspokus får jämt utrymme med vad som är sant och riktigt. Och ju mer det accepteras och sprider sig dessto mer sant och riktigt blir det i folks ögon. Även respekterade hifi tidningar hyllar hifi mös och tex tycker HiFi o Musik i sitt paket 100.000:- att fördelningen ska se ut så här: Högtalare 44.000:- Cd spelare 11.000:- Förstärkare 18.000:- och kablar 18.900:- . Man lägger mer på kablar än på förstärkaren!!! Om man köpt bra vettiga kablar hade man kunnat dubbla pengarna på tex förstärkaren, jag bara undrar vad som gett bättre ljud?? Jag hoppas att våra långa diskussioner på tex det här forumet inte bara delar upp oss i två läger utan att det kan bidra till att vi får ändrat på massa dumma idiotiska föreställningar som helt enkelt bara inte kan stämma!! Hoppas att ingen tror att jag menar att någon av Er är dumma eller idiotiska för det var absolut inte vad jag menade. Tvärtom kan folk på båda sidor utrycka sig väldigt bra.

Postad 15 April 2009 - 07:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kan inte annat än att hålla med dig, mitt inlägg va bara gällande lyssna vs titta på mätningar och att båda är väldigt viktigt och hade inget med min ställning till detta med dyra eller billiga kablar att göra. Jag är inne på lite samma bana som du nämligen :)

Postad 24 April 2009 - 00:58

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Jag hoppas att våra långa diskussioner på tex det här forumet inte bara delar upp oss i två läger utan att det kan bidra till att vi får ändrat på massa dumma idiotiska föreställningar som helt enkelt bara inte kan stämma!!

Du tycker alltså det är bra att man har diskutioner så länga man kommer överens om det som du tycker.
Eller säger du att du har en "massa dumma idiotiska föreställningar"?

Postad 25 April 2009 - 05:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Du tycker alltså det är bra att man har diskutioner så länga man kommer överens om det som du tycker.
Eller säger du att du har en "massa dumma idiotiska föreställningar"?

Min tolkning av JayAreSevens text är att han hoppas att våra diskussioner leder till reflekterande och upplysning med den verkliga världen som grund. Sådant som strider mot fysiska lagar och / eller sunt förnuft bör ifrågasättas.

Ett exempel. Anser inte att man har den verkliga världen som grund, och därför bör ifrågasättas, om man menar att det är ljudmässigt motiverat att betala t.ex 5 000 kr för ett par sådana här...
Bifogad fil  h_gkabel.jpg   5.11K   4 Antal nerladdningar

...och ett par av dessa för ytterligare ett par tusen...
Bifogad fil  jumpers.jpg   6.61K   4 Antal nerladdningar

... när det i högtalaren ser ut så här (kablar för flera tiotals kronor)...
Bifogad fil  intkab.jpg   6.18K   1 Antal nerladdningar

Fast iofs, på köpet man får tydligen även med ett par sådan här... ;)
Bifogad fil  wraps.jpg   14.08K   0 Antal nerladdningar

Har ännu inte sett några plausibla (om ens några alls) förklaringar på varför man skall lägga många tusentals kronor på kablar och annat utanför högtalaren när det uppenbarligen används kablar för endast tiotals kronor metern innanför.

Produkterna från: http://www.entreq.co...asp?PageId=1736

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 25 April 2009 - 05:41.

Postad 03 May 2009 - 19:24

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Mittiprick du är mittiprick där om du förstår hur jag menar ;)

Postad 04 May 2009 - 15:09

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har ännu inte sett några plausibla (om ens några alls) förklaringar på varför man skall lägga många tusentals kronor på kablar och annat utanför högtalaren när det uppenbarligen används kablar för endast tiotals kronor metern innanför.

Världens sämsta metafor: Varför ska man ha regnkläder på sig för att skydda sig mot regnet på väg till simhallen när man ändå blir blöt i poolen? :)

Postad 04 May 2009 - 16:25

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Världens sämsta metafor: Varför ska man ha regnkläder på sig för att skydda sig mot regnet på väg till simhallen när man ändå blir blöt i poolen? :)

Aha! Kom på svaret alldeles själv: Om man är varm och torr när man kommer in i simhallen kanske man presterar bättre i bassängen. :lol: :P

Postad 04 May 2009 - 16:43

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Resultatet av projektet är vår Supreme 09 line som sätter helt nya gränser för hur felfritt signaler kan transporteras mellan apparater, dels har det inneburit betydande uppgraderingar av Konstantin och Challengerkablarna som nu presterar ännu bättre.

Finns det olika grader av felfritt? :)
http://www.entreq.co...asp?PageId=2153

Postad 04 May 2009 - 19:26

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Aha! Kom på svaret alldeles själv: Om man är varm och torr när man kommer in i simhallen kanske man presterar bättre i bassängen. :D :P

haha men där har du fel,för dom plaskar vatten på sig eller hoppar i helt o sen upp på startplatan. :lol: B)
Går tydligen fortare då :)

Postad 04 May 2009 - 20:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Finns det olika grader av felfritt? :)
http://www.entreq.co...asp?PageId=2153

Och vad f hittar dom på härnäst ?????????

Postad 04 May 2009 - 21:22

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Haha ser ju ut som mina hemmapulade med skridsko snören på :)

Postad 05 May 2009 - 08:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

haha men där har du fel,för dom plaskar vatten på sig eller hoppar i helt o sen upp på startplatan. :lol: :D
Går tydligen fortare då :)

När de väl är inne i simhallen, ja. Men de är inte dyblöta och stelfrusna när de kommer till hallen. :P

Postad 07 May 2009 - 07:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha ser ju ut som mina hemmapulade med skridsko snören på :(

haha, jepp :)

väldigt likt, men dina är säkert "bättre" jag tycker att dina är bättre :)

Postad 08 May 2009 - 14:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Idag kom mina Purist Audio Design Musaeus.
Det lilla jag lyssnat gör mig inte besviken,jämfört med Audioquest Type 8,så har dessa mycket större rymd detaljerna hörs mycket mer,och basen är bättre låter rappare mer rakt på.

Ska lyssna mer ikväll i lugn o ro. Skriver mer sen.

Bifogad fil(er)

Postad 08 May 2009 - 16:47

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det lilla jag lyssnat gör mig inte besviken,jämfört med Audioquest Type 8,så har dessa mycket större rymd detaljerna hörs mycket mer,och basen är bättre låter rappare mer rakt på.

Är ju inte direkt förvånad. :) Har du någonsin varit det minsta negativ eller tveksam efter ett kabelbyte (eller något annat överhuvudtaget)? Betyg 10 av 10 även för dessa alltså? ;)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 May 2009 - 16:50.

Postad 08 May 2009 - 17:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Jag som trodde du blev övertygad vad det gäller kablar efter XTZ bildtest. Eller hur är det? :)

Postad 08 May 2009 - 22:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Finns inget bättre med nya saker och nej blev inte övertygad av XTZ testet. :)
Snacka om kvalitetskablar rakt igenom.

Postad 09 May 2009 - 05:42

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Och då är det ändå inte länge sedan du skrev "Har du pengarna så tycker ja du ska köpa Type 8,en riktigt bra kabel mer genomarbetad. Bättre material är grymt nöjd med mina Type 8. "

Hur kommer det sig att man, från många som "uppgraderar" en produkt, nästan aldrig ser några kritiska omdömen över huvud taget förrän efter en viss tid (oftast sammanfallande med när de fått för sig att köpa något nytt)? Är det främst själva köpet som ger den positiva effekten (som uppenbarligen sedan avklingar) snarare än en verklig sådan?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 May 2009 - 05:43.

Postad 09 May 2009 - 07:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Och då är det ändå inte länge sedan du skrev "Har du pengarna så tycker ja du ska köpa Type 8,en riktigt bra kabel mer genomarbetad. Bättre material är grymt nöjd med mina Type 8. "

Hur kommer det sig att man, från många som "uppgraderar" en produkt, nästan aldrig ser några kritiska omdömen över huvud taget förrän efter en viss tid (oftast sammanfallande med när de fått för sig att köpa något nytt)? Är det främst själva köpet som ger den positiva effekten (som uppenbarligen sedan avklingar) snarare än en verklig sådan?

placebo och lycko ruset efter man har fått spenndera

Postad 09 May 2009 - 10:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jo men då hade jag ännu inte hört Purist,då tyckte jag Type-8 va det bästa jag hört.
Men dom ligger efter Purist på alla plan,men vissa tycker det e mycket pengar,jag förstår inte folk som köper en kocka för 60 papp det är perverst.

Postad 09 May 2009 - 11:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 1
Jag tittade in här i tråden när Jonasprivate precis hade gjort sitt inlägg om dem nya kablarna, (och vad jag tänkte då vet ni andra säkert redan...)
Men jag kände inte att jag fick ut något av att påpeka att han (enligt min uppfattning) hade slängt pengar i sjön för det vet han redan vad jag (och alla ni andra som kommenterat här) tycker om dyra kablar.
Jag besparade honom detta helt enkelt, jag tycker att han i övrigt gör väldigt vettiga val ( ;) ) och jag tror att båda han och jag är ganska "på det klara med" våra ställningar i den här frågan. Jag kan prata med honom ändå, om andra saker och detta med kablar är inget som hindar oss för att snacka lite via PM eller liknande och så tycker jag att det ska kunna vara. Man accepterar varandra och varandras åsikter om en viss sak och går vidare i livet, precis som man får göra lite hela tiden i livet.
Dem gånger som jag hoppar in och informerar om min syn på det hela är när det är någon som är osäker på hur dem vill göra eller om någon skriver direkta felaktigheter som ju kan ha negativt resultat/onödigt mycket pengar i sjön för andra.

Så kan vi inte bara släppa det här nu på en gång och i stället gratulera Jonasprivate till dem nya snokarna och den nyvunna lyssnings glädjen han har givits :)

// Kabel kritikern: David

Postad 09 May 2009 - 11:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du är en mycket klok man David trots din ålder :)
Klart vi kan snacka om annat än bara kablar,och jag vet också var du står i frågan.
Men inte träffas vi o gör upp ute på Värmdö. ;)

Postad 09 May 2009 - 11:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jo men då hade jag ännu inte hört Purist,då tyckte jag Type-8 va det bästa jag hört.

Jo det förstår jag men det innebär också att du därmed i ett hugg sänker värdet på dina tidigare hyllningar. Det finns ju dessutom möjligen (troligen skulle jag vilja säga) ytterligare både dyrare och kanske tom billigare kablar "out there" som du inte hört som du skulle uppleva som ännu bättre.

Men dom ligger efter Purist på alla plan,men vissa tycker det e mycket pengar,jag förstår inte folk som köper en kocka för 60 papp det är perverst.

Jag tycker inte att det är perverst att någon köper varken kablar eller klockor för stora belopp. Det är upp till var och en. Det som däremot bör diskuteras (eftersom detta är ett diskussionsforum där info ofta söks) är vad de bakomliggande orsakerna till de eventuella effekterna kan vara. Visar verkligen en klocka för 60 000 kr mer rätt tid än en för 1 000 kr om nu någon påstår det? Finns det några sannolika skäl till att ett par kablar för liknande summa skall ge ett bättre ljud än en ett par för någon tusenlapp om nu någon påstår det?

Postad 09 May 2009 - 15:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Visst är det ett diskussionsforum,jo det kan nog finnas ännu bättre kablar därute, men jag har en gräns hur mycket jag lägger på kablar tro det eller inte. :)

Postad 09 May 2009 - 15:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

...jo det kan nog finnas ännu bättre kablar därute, men jag har en gräns hur mycket jag lägger på kablar tro det eller inte. ;)

Du kopplar dyrare med bättre. Ett bra sätt att skapa en positiv förväntan men stämmer det verkligen? Varför skulle inte en billigare kabel kunna vara bättre?

Postad 09 May 2009 - 21:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du är en mycket klok man David trots din ålder ;)
Klart vi kan snacka om annat än bara kablar,och jag vet också var du står i frågan.
Men inte träffas vi o gör upp ute på Värmdö. :(

Ung och o förstörd kanske... :P

Postad 10 May 2009 - 21:37

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Finns inget bättre med nya saker och nej blev inte övertygad av XTZ testet. :D

Aaa okej :) Dom såg snygga ut iaf! En annan har inte råd med sådan lyx :blush: Kan tänka mig att det låter riktigt gött hoss dig nu med nya frontar och allt. Btw hur gåre med akustiken ska du fixa nått med den?

Postad 10 May 2009 - 21:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kommer inte bli något mer än dämpplattorna,jo det ska bli nya gardiner av lite tjockare slag som kommer hänga ner,blir även bra för att dra igen när det är filmtajm. :)

Postad 28 May 2009 - 14:05

obbans
  • obbans
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Haha, dummaste debatten nånsin. Klart det inte är nån skillnad på ljuden i olika kablar. Det handlar ju om frekvenser upp till MAX 50 khz.. Löjligt att hålla på. Hör man skillnad beror det till 100% på placebo-effekten. Att man tror att man hör skillnad.

Postad 07 June 2009 - 15:42

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Istället för att läsa genom 17 sidor frågar jag direkt istället:

Vad rekommenderar ni för kabel till bakhögtalare (Dynavoice Magic S-4 EX)?
Till frontarna (F-6 EX) har jag Supra Ply 2.0, från Lefflers, 55 kr/m. Det känns väldigt tungt att slänga ut så mycket pengar på bakhögtalarna (behövs minst 18 m). Är det någon speciell area man ska köra på? Tänkte använda banankontakter.

Mvh

Postad 07 June 2009 - 15:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
kör på 1,5mm kabel eller 2,5 om du vill :(
du hittar billig bra kabel på onoff, biltema m.m.

kör hårt !

Postad 08 June 2009 - 18:59

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

kör på 1,5mm kabel eller 2,5 om du vill :)
du hittar billig bra kabel på onoff, biltema m.m.

kör hårt !

Låter alldeles förträffligt. Tack!

Postad 08 June 2009 - 21:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Så lite så ! :)

Postad 12 June 2009 - 11:25

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Har bytt ut lite delar i min anläggning och sitter nu på MA-RS8 och en Pio LX71. Funderar på om mina Supra Jentech Sky 2x1,6mm kablar fortfarande fungerar till frontarna eller om det är lönt att köpa nytt?

Klurar på Supra Rondo 4x4mm eller kanske 2,5mm

Värt eller ovärt?

Redigerat av Loo755, 12 June 2009 - 11:25.

Postad 12 June 2009 - 12:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ska inte ge någon jätte vinst, om du inte har väldigt, väldigt långa kablar,... :)

Postad 04 July 2009 - 21:12

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Detta med kablarnas inverkan på ljudet är ju omdebatterat till tusen.
Jag tror mej ha svaret på frågan varför vissa inte tror på ljudskillnaderna kablarna kan medföra i en kvalitetsanläggning.
Det är hörseln det är frågan om !! :D
Jag har enormt känslig hörsel och kan urskilja höga toner likväl som låga, har alltid varit så. Detta blir dyrt då jag därmed blir mera kräsen eftersom jag hör de små skillnaderna och kan irritera mej på "oljud". :)

De som inte hör speciella skillnader i ljudet orsakat av kabeln har troligtvis hörselskada alternativt begränsat från början sedan födseln (skada versus gener).

En annan teori jag råkar på ibland är de sjukt snåla (och ev. narcissistiskt lagda) människor som ser världen genom sin sjukt snåla förvridna värld och anpassar fakta efter den, tyvärr. - Ingen idé att diskuttera med sådana personer då det slutar illa.

Det är säkerligen svårare att höra skillnader om man har en väldigt enkel och billig utrustning där nypriset för förstärkeriet kostar 5-10kkr, frontar likadant. En sådan anläggning bör ju inte kosta på dyra kablar då det säkerligen inte hörs tillräcklig väl för att kompensera priset. Det räcker säkert med att undvika telesladdar, tillräckligt grovt alltså och väl anslutna kontakter.

Nu vet jag inte var gränsen går för anläggning god nog där man hör stora skillnader tack vare/p.g.a. kablarna, men nog bör man kosta på förstärkeri om 25kkr, frontar 25kkr och dagens DVD spelare skall ju vara bra för liten peng typ OPPO's DV-983H knappt 4kkr. Ännu hellre OPPO's kommande Blu-Ray spelare BDP-83 kring 5-6kkr.

Sist är detta frågan om intresse och var man lägger sina slantar. Personligen så tycker inte jag att Porsche, Ferrari, Lamborghini och liknande är skitbilar bara för att jag inte har råd att köpa en.

Har insett idag att en hemmabioanläggning (elektronik + högtalare, kablar) som jag trodde skulle bli bra med 55.000:- för drygt 5 år sedan inte räcker på långa vägar!!
250.000 är för mej vad som behövs och det kallar jag för "mid-end" då begreppet "high-end" är så fruktansvärt missbrukat. :D

Redigerat av Per_We, 04 July 2009 - 21:51.

Postad 05 July 2009 - 10:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

En sådan anläggning bör ju inte kosta på dyra kablar då det säkerligen inte hörs tillräcklig väl för att kompensera priset.

Eventuella ljudskillnader mellan högtalarkablar styrs inte av priset. Det handlar om välkända fysiska egenskaper för att få en inte alls komplicerad elektrisk signal att gå från A till B. Är det hörbara skillnader så är de också mätbara. Däremot betyder mätbara skillnader inte att det alltid är hörbart.

Om det nu är som du tycks mena (att en dyrare kabel generellt är bättre än en billigare) så borde väl alla lika dyra kablar låta likadant och inte gå att skilja från varandra? De kan ju inte gärna alla vara "bra" om de låter olika och påverkar signalen på olika sätt? Då handlar det ju mer om ondöigt dyra tonkontroller (fasta dessutom).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 July 2009 - 11:06.

Postad 06 July 2009 - 00:57

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Om det nu är som du tycks mena (att en dyrare kabel generellt är bättre än en billigare) så borde väl alla lika dyra kablar låta likadant och inte gå att skilja från varandra?

Konstig teori. Med den logiken skulle alla bilar för 200.000:- vara identiska.
Det finns faktiskt olika tillverkningsmetoder och val av matrial när man tillverkar kablar.

Postad 06 July 2009 - 10:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Konstig teori. Med den logiken skulle alla bilar för 200.000:- vara identiska.

Konstig liknelse. Att jämföra tillverkning av en bil med tillverkning av ett par meter elektrisk ledning är väl ändå att ta i.

Det finns faktiskt olika tillverkningsmetoder och val av matrial när man tillverkar kablar.

Ja - det finns nästan lika många som kabeltillverkare. Om det nu är så att pris och kvalitet kan kopplas så är det imo märkligt att de har så olika material och metoder. Borde de inte enas och välja det optimala om de nu är ute efter att tillverka en så bra kabel per krona som möjligt?

De olika oftast avancerade tillverkningsmetoderna och val av material skall man nog ta med en nypa salt. Finns de beroende på att det finns ett behov för dem (ger bättre ljud) eller som marknadsföring och "motivering" för ett högt pris?

Postad 28 September 2009 - 22:03

SergioSales
  • SergioSales
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Banana kablar?
se:
https://www.minhembi...p;#entry2583819

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  cabo.jpg   434.13K   0 Antal nerladdningar

Postad 25 March 2010 - 00:46

philippg
  • philippg
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska köpa det här Systemet: http://www.fynda.se/...odid=3650&own=1 .
Då undrar jag som inte kan så mycket om kablar och hemmabiosystem.
Vad för kablar som behövs så man kan beställa med dem när man gör beställningen.

Vill helst ha färdiga kablar.

/tacksam för svar Philip

Postad 20 June 2010 - 12:12

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0
proson hifi super speaker cable. färdigterminerad kabel, 695 kr för 2st hos fynda.se

Postad 15 July 2010 - 19:42

fral1
  • fral1
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej hej,

gör ett inlägg här också då förra frågan var en stor succé svarsmässigt.

Har nu köpt på mig en Yamaha RXV1900 stärkare samt Canton GLE 410, 430, 455 samt AS 85.2.

Vilken dimension skall man ha på dessa kablar? Antar att en lampsladd inte duger direkt, men vill inte köpa för smått/stort heller.

Har sett att många kör med supra, är det bra pris/prestand på de kablarna?

/fral1

Postad 16 July 2010 - 16:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vilken dimension skall man ha på dessa kablar? Antar att en lampsladd inte duger direkt, men vill inte köpa för smått/stort heller.

Kablar till hifi omgärdas gärna med mystik men det handlar faktiskt om elektriska ledare. Lampsladd kan därför funka alldeles utmärkt. Många kör t.ex. installationskabeln EKK i olika varianter och då även till riktigt dyra anläggningar. T.ex. Supra Classic är väl annars en annan bra ledare och 2,5 mm räcker oftast gott och väl. Till subben en skärmad 1xRca för någon hundring metern kanske? Clicktronic har många nöjda användare men det finns andra som Profigold och Goldkabel för att nämna några. Supras kanske är något dyrare...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 July 2010 - 16:53.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.