Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia IP-TV in i HTPC?

592 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
88 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34702 inlägg) 19 timmar sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 05 september 2009 - 13:09

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Jag är ingen raketforskare, men visst tycker man att Telia borde kunna spara pengar om de bara behövde slänga med en CD med mjukvara istället för en box till de IPTV-kunder som så önskar? Har lagt ut en metrev i den officiella tråden nu, så får vi se om någon med lite insikt i Telias planer kan berätta något intressant. Tack för hjälpen i denna fråga så långt!

Jag tror enbart supporten för denna lösning skulle äta upp kostnaden för STB:n. Dessutom skall CD:n underhållas med nya SW-releaser (utveckling, testning mm) för att inte tala om problemet med olika OS-varianter och ev spelare....
En STB är klart smidigast och enklast. En HW- och SW-standard hos alla kunder är klart att föredra!

Självklart skulle jag gärna också vilja ha möjligheten få in Telia-digitalTV i min HTPC, men jag förstår varför Telia gör som de gör... :)

Postad 15 oktober 2009 - 14:17

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag tror enbart supporten för denna lösning skulle äta upp kostnaden för STB:n. Dessutom skall CD:n underhållas med nya SW-releaser (utveckling, testning mm) för att inte tala om problemet med olika OS-varianter och ev spelare....
En STB är klart smidigast och enklast. En HW- och SW-standard hos alla kunder är klart att föredra!

Självklart skulle jag gärna också vilja ha möjligheten få in Telia-digitalTV i min HTPC, men jag förstår varför Telia gör som de gör... :)

Jag är ny här så jag kanske upprepar saker som redan sagts, men... Har tittat runt lite i denna tråden samt ett antal andra trådar som gäller IPTV och Telia. Skaffar själv fiberlan om typ 8 månader så därför tänkte jag förbereda mig lite ;)
Det verkar som om Telia valt att använda en box från Kreatel AB (numera Motorola). Boxen bygger på Linux och så vitt jag vet täcks samtlig mjukvara i boxen av GPLv2. Dvs det _bör_ gå att få tag till källkoden till boxen. Jag har förstått att binären som skickas till boxen är krypterad och boxen tar inte emot någon binär som inte är krypterad. Dvs Motorola bör inte ha några problem med att släppa källkoden eftersom folk ändå inte kan programmera om sina boxar. På så sätt har dom i princip uppfyllt sin del av GPLv2. För min del bryr jag mig inte så mycket om jag kan programmera boxen eller ej. Jag kan tillräckligt mycket om elektronik för att chippa en box om jag skulle vilja. Dock så är det som är mest intressant själva mjukvaran som kör i boxen. Om man vill koppla en HTPC till Telias multicast-servrar så räcker det ju med en omkompilerad version av boxens mjukvara.
Jag lyckades hitta källkoden till en av boxarna via opensource.stofa.dk. Är osäker på om det är samma, men det skulle vara konstigt om Telia hittat på sina egna krypteringslösningar. Om det är så att dom har gjort det så är det 'bara' att be Telia om källkoden eftersom Telia har accepterat GPLv2 genom att göra ändringar i mjukvaran.

Jag har rätt stor erfarenhet av diverse hack på olika nivåer så om man inte får loss orginalmjukvaran så är det inte hela världen. Det borde gå att fixa till ett rätt bra hack i alla fall.

Någon som har mer teknisk info, hör av er så kanske vi kan utbyta ideer.

mvh,
Stefan Burström

Postad 15 oktober 2009 - 15:51

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Hejsan,

Motorola verkar numera mer officiellt gjort den "open source"-programvara som de använder till 1900-boxarna tillgänglig och återfinns här:

https://opensource.m...rojects/vip19x0

Jag har inte kollat närmare på detta, men det kanske är samma som finns där som du redan hittat på opensource.stofa.dk.

/Peter Cigéhn

Postad 15 oktober 2009 - 16:03

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hejsan,

Motorola verkar numera mer officiellt gjort den "open source"-programvara som de använder till 1900-boxarna tillgänglig och återfinns här:

Jag har inte kollat närmare på detta, men det kanske är samma som finns där som du redan hittat på opensource.stofa.dk.

/Peter Cigéhn

Tackar! Ja, det verkar vara till samma hårdvara som stofa använder. Det är iofs 8 månader kvar tills jag får min burk från Telia, så dom kanske hinner ändra. Men platform lär dom ju inte byta i alla fall.

mvh,
Stefan Burström

Postad 17 november 2009 - 20:03

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Det verkar som om Telia valt att använda en box från Kreatel AB (numera Motorola). Boxen bygger på Linux och så vitt jag vet täcks samtlig mjukvara i boxen av GPLv2. Dvs det _bör_ gå att få tag till källkoden till boxen.

Jag lyckades hitta källkoden till en av boxarna via opensource.stofa.dk. Är osäker på om det är samma, men det skulle vara konstigt om Telia hittat på sina egna krypteringslösningar. Om det är så att dom har gjort det så är det 'bara' att be Telia om källkoden eftersom Telia har accepterat GPLv2 genom att göra ändringar i mjukvaran.

Du skriver "täcks samtlig mjukvara i boxen av GPLv2" och "Telia har accepterat GPLv2" och får det att låta som om de därmed är tvingade att ge ut alla källkod till allt som finns i boxen. Det är helt fel och så fungerar det inte. Jag hoppas att folk här inte tror blint på alla dumheter som skrivs!

Så här är det egentligen:

Precis som en vanlig skrivbordsdator med Linux så innehåller boxen massor av olika program och mjukvarukomponenter. Linux-kärnan är licensierad under GPLv2 men den är bara en av dem. Andra delar av systemet kan ha helt andra licenser. I det specifika fallet med GPLv2 så säger licensen att om du kopierar källkod eller länkar binärkod ifrån ett licensierat program och använder den i ditt eget så måste du ge ut hela källkoden till ditt eget program. Svårare än så är det inte. Om du tittar i kit;et så ser du att det i praktiken enbart rör sig om ett par triviala kärnmoduler. Resten ser ut att vara vanliga standardpaket med diverse småändringar. Roligare än så blir det inte.

Postad 20 november 2009 - 01:05

Unregisteredbb11a81e
  • Unregisteredbb11a81e
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej
Var med och visa att du vill ha Telia Digital-tv i din htpc.
Skriv under här tack.
https://www.minhembi...howtopic=248727

/Micael

Postad 20 november 2009 - 01:21

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Du skriver "täcks samtlig mjukvara i boxen av GPLv2" och "Telia har accepterat GPLv2" och får det att låta som om de därmed är tvingade att ge ut alla källkod till allt som finns i boxen. Det är helt fel och så fungerar det inte. Jag hoppas att folk här inte tror blint på alla dumheter som skrivs!

Så här är det egentligen:

Precis som en vanlig skrivbordsdator med Linux så innehåller boxen massor av olika program och mjukvarukomponenter. Linux-kärnan är licensierad under GPLv2 men den är bara en av dem. Andra delar av systemet kan ha helt andra licenser. I det specifika fallet med GPLv2 så säger licensen att om du kopierar källkod eller länkar binärkod ifrån ett licensierat program och använder den i ditt eget så måste du ge ut hela källkoden till ditt eget program. Svårare än så är det inte. Om du tittar i kit;et så ser du att det i praktiken enbart rör sig om ett par triviala kärnmoduler. Resten ser ut att vara vanliga standardpaket med diverse småändringar. Roligare än så blir det inte.

Nej, du har faktiskt fel så sluta kalla det jag säger för dumheter. Om Telia ger ut en box som har saker romade så är dom tvugna att lämna ut källkoden till allt dom har romat, även om det skulle råka vara så att dom har romat in saker dom inte har licens för. Att en skrivbordsdator kan innehålla saker på det sättet som du beskriver beror endast på att du kan skapa en installations-cd som innehåller komponenterna. And CD är undantagen från klausulen om aggregerade verk eftersom det skulle vara konstigt om du stoppade saker i ett filsystem och sedan brände ut filsystemet på en CD. Om telia använder sin linuxbox för att ladda andra moduler över nätet så gör dom det enbart för att kunna komma runt GPL eftersom man då inte kan hävda att dom bryter mot GPL eftersom dom inte distribuerar ett aggregat av GPL kod och icke GPL-kod. Det finns flera företag som har åkt dit på denna punkten när dom tex byggt en router och sedan inte velat släppa hela källkoden till innehållet i routern. Summa sumarum: Om någon säljer dig en pryl där dom mixat GPL och icke GPL-kod och sedan inte vill ge dig en möjlighet att bygga binären som utgör prylens innehåll så bryter dom mot GPL.

mvh,
Stefan

Postad 20 november 2009 - 10:34

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Hej
Var med och visa att du vill ha Telia Digital-tv i din htpc.
Skriv under här tack.
https://www.minhembi...howtopic=248727

/Micael

Vad hände med tråden?

/P

Postad 20 november 2009 - 22:42

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Nej, du har faktiskt fel så sluta kalla det jag säger för dumheter.

Jag har inte fel och det du skriver är rena dumheter. Ditt senaste inlägg var om möjligt ändå mer galet än det första. Det visar klart och tydligt att du överhuvudet taget inte vet vad du pratar om. Du har helt enkelt inte förstått GPL.

Jag har inga som helst illusioner om att du skall ta till dig min kritik och acceptera att du har fel. Därför tänker jag inte ge mig in i någon fortsatt pajkastning. Istället tänker jag länka till några lämpliga artiklar. Var och en kan då själva läsa dessa och sedan dra sina egna slutsatser.

Vi kan börja med Groklaw som är en respekterad nätplats inom FOSS-världen helt dedikerad till juridiska frågor kring OSS. Den här artikeln förklarar bland annat varför folk som du har fel när de säger saker som t.ex. "Telia har accepterat GPLv2". Free Software Foundations egen huvudjurist citeras på ämnet. Även om man inte tror på mig så bör man nog tro på honom:
http://www.groklaw.n...031214210634851

Sen kan vi ta ditt påstående om att all mjukvara i ett system täcks av GPL om en av de ingående komponent är GPL. Där säger självaste GNU säger rakt ut i sin FAQ att du har fel:
http://www.gnu.org/l...oprietarySystem

Jag skulle kunna fortsätta och hitta konkreta motargument men jag är övertygad om att de allra flesta läsarna vid det laget inser att jag faktiskt vet vad jag pratar om till skillnad från dig. Sen handlar den här tråden inte om mjukvarulicenser utan om försök att få Telias IPTV i sin HTPC.

Postad 21 november 2009 - 00:41

f94sbu
  • f94sbu
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag har inte fel och det du skriver är rena dumheter. Ditt senaste inlägg var om möjligt ändå mer galet än det första. Det visar klart och tydligt att du överhuvudet taget inte vet vad du pratar om. Du har helt enkelt inte förstått GPL.

Jag har 10 års erfarenhet av att använda (och inte använda) OSS komponenter i inbyggda system. Det verkar som om du inte riktigt har förstått det eftersom jag använder lekmannatermer för att förklara saker.

För det första: När jag säger att "Telia har accepterat GPL" så betyder det inte att dom har skrivit under några papper eller så. Dom har helt enkelt accepterat att en produkt som dom marknadsför innehåller komponenter som kan vara juridiskt knepiga att förhålla sig till. Du har rätt i att Telia tekniskt sätt inte är tvingade att lämna ut sina komponenter (enl länken du skickade). Men tror du verkligen att altenativet för telia är att dra tillbaka alla sina boxar när någon uppmärksammat dom om problemet? Om du läser din egen länk så kanske du kan hitta jämförelsen under "fiskelicens"-avsnittet. Blir du påkommen så får du lämna tillbaka fisken. Men du måste också sluta fiska. Telia får ju uppenbara problem att fortsätta med sin IPTV om det visar sig att komponenterna som telia använder sig av inte funkar licensmässigt. Då kan dom välja att följa licenserna eller att sluta med IPTV tills dom har tagit fram komponenter som funkar licensmässigt. Så på den punkten har du helt fel!

Jag har inga som helst illusioner om att du skall ta till dig min kritik och acceptera att du har fel. Därför tänker jag inte ge mig in i någon fortsatt pajkastning. Istället tänker jag länka till några lämpliga artiklar. Var och en kan då själva läsa dessa och sedan dra sina egna slutsatser.

Folk får gärna läsa dina länkar och sedan klura ut hur dom appliceras på proprietära inbyggda system. Tror knappas att så många kommer att komma fram till särskillt mycket eftersom inte ens du verkar kunna argumentera för din sak.

Sen kan vi ta ditt påstående om att all mjukvara i ett system täcks av GPL om en av de ingående komponent är GPL. Där säger självaste GNU säger rakt ut i sin FAQ att du har fel:
http://www.gnu.org/l...oprietarySystem

Läs igen och begrunda vad "If the two programs remain well separated, like the compiler and the kernel, or like an editor and a shell, then you can treat them as two separate programs—but you have to do it properly" egentligen betyder. Att skapa en romimage för en router där imagen består av en linuxkärna och sedan tillverkarens egna tillägg har vid tidigare tillfällen inte betraktats som att man höll saker "separerade". Eftersom du inte läste hela mitt inlägg så kanske jag ska förtydliga: Telia KAN har försökt att komma runt problemet med att dynamiskt ladda sina proprietära moduler över nätet. Eftersom jag inte själv har analyserat en Telia IPTV box så vet jag inte. Jag vet bara att källkoden som jag kom över inte verkade innehålla så mycket intressant.

Jag skulle kunna fortsätta och hitta konkreta motargument men jag är övertygad om att de allra flesta läsarna vid det laget inser att jag faktiskt vet vad jag pratar om till skillnad från dig. Sen handlar den här tråden inte om mjukvarulicenser utan om försök att få Telias IPTV i sin HTPC.

Knock yourself out! Jag vet att du skulle kunna göra kometkariär som bolagsjurist på ett antal företag om allt det du försöker säga är sant. Nu är det i verkligheten så att det du säger inte stämmer och företag måste fortfarande välja om dom ska följa en OSS modell eller om dom ska licensiera det dom använder. Möjligheterna till fusk är begränsade.

mvh,
Stefan

Postad 21 november 2009 - 10:46

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Att skapa en romimage för en router där imagen består av en linuxkärna och sedan tillverkarens egna tillägg har vid tidigare tillfällen inte betraktats som att man höll saker "separerade".

Om du tänker på routers så har det mig veterligen aldrig varit tal om att lämna ut koden till applikationer som körs ovanpå linuxkärnan utan enbart handlat om att man 1) inte tillkännagivit att man använt Linux och t.ex. BusyBox och 2) man har gjort egna kärnmoduler och andra modifikationer till själva kärnan som man inte lämnat ut. Där är vi helt överrens men baserat på hur open-source kit;et ser ut så är jag rätt säker på att Kreatel organiserat mjukvaran i sin box precis som vilken linuxdist som helst och då är situationen en helt annan.

Eftersom du inte läste hela mitt inlägg så kanske jag ska förtydliga: Telia KAN ha försökt att komma runt problemet med att dynamiskt ladda sina proprietära moduler över nätet.

Jag har läst hela ditt inlägg. Jag tyckte bara inte den delen var relevant och kommenterade därför inte på den. Jag är dessutom tveksam till att det du säger om att gå runt GPL på det här sättet verkligen håller juridiskt.

Eftersom jag inte själv har analyserat en Telia IPTV box så vet jag inte.

Då tycker jag du kan hålla tyst tills du gjort det! Även om jag inte heller labbat med en box så har jag har till skillnad från dig åtminstonde tittat på det open-source kit som släppts.

Där finns en komplett toolchain och skript för att bygga en bootimage bestående av ett minimalt linuxsystem (stlinux, klibc, busybox, DirectFB och XFree, osv). Uppepå det verkar de köra applikationer som bygger på en rad LGPL-bibliotek (glib, gtk+, gdk-pixbuf, SDL, imlib, osv). Givetvis saknas själva applikationerna eftersom LGPL inte ställer några krav på att de måste släppas fria. Det rör sig alltså om en liten linuxdistribution innehållandes både öppna och propertiära applikationer. På det stora hela ser det ut som ett solklart fall av:

However, in many cases you can distribute the GPL-covered software alongside your proprietary system. To do this validly, you must make sure that the free and non-free programs communicate at arms length, that they are not combined in a way that would make them effectively a single program.

Jag vet bara att källkoden som jag kom över inte verkade innehålla så mycket intressant.

Vilket för oss tillbaks till mitt första inlägg. Den kod de använt som ligger under GPL är inte särskilt upphetsande och ingenting vi har någon större nytta av. Allt det smaskiga ligger i separata applikationer som de inte behöver lämna ut koden till! :-(

Men om du fortfarande tror att jag har fel så kan du säkert hitta en e-postadress till Kreatel/Motorola och så kan deras jurister få försöka övertyga dig istället.

Postad 21 november 2009 - 17:21

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Men om du fortfarande tror att jag har fel så kan du säkert hitta en e-postadress till Kreatel/Motorola och så kan deras jurister få försöka övertyga dig istället.

Här hittar ni i alla fall telefonnummret till Motorola (f.d. Kreatel) i Linköping. :)

/Peter Cigéhn

Postad 30 november 2009 - 23:16

RobKit
  • RobKit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Pojkar, Pojkar,, Sluta gnabbas nu,, Kan vi försöka lägga all denna enerigi på att hitta ett sätt att få in Telia utbudet i MCE istället.. ag är envis som få men kan alldeles förlite om tekniken, (annars hade ni fått se på "hack")... Jag gråter samtidigt som jag kopplar in telias box,,,,,,

Postad 09 december 2009 - 08:18

Unregistered722daaac
  • Unregistered722daaac
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Open Source Projekt.

Postad 09 december 2009 - 14:00

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej på er!

Helt ny på forumet, men kände att jag kunde bidra här. Så här har jag gjort för att få Telias IPTV rakt in i MCE i Windows 7. En del av det jag säger nu kanske redan har sagts, men det får ni leva med :P

Ett gäng sköna ukrainare, DVBLogic, har utvecklat en programvara som heter DVBLink for IPTV. Denna är gratis att testa i 30 dagar (men de är superbra att ha att göra med och produkten kostar ca. 250 spänn, så investera i det för bövelen! :lol:). Ladda hem på http://www.dvblogic.com/download.php.

DVBLink emulerar en tuner, som MCE sen klarar av att hantera. I installationen väljer man en M3U-fil, samma typ av spellista som t.ex. Winamp använder, för att namnge adresserna till Telias UDP-strömmar. Det följer med en färdig M3U-fil för just Telia, men den var ärligt talat rätt kass (SVT är t.ex. kallat STV och pajar EPG:n), så jag har gjort en egen baserad av det jag hittat på nätet, ihop med egna tester. Jag har tyvärr inte alla kanaler så jag kan omöjligt verifiera om exakt alla kanaler stämmer. Jag kan lägga upp M3U-filen här om det skulle önskas.

Det följer med en bra manual i filen man laddar ner som visar hur man sen konfigurerar det hela i MCE, vilket går snabbt och smärtfritt.

Det finns två aber som jag ser det. Det ena är EPG:n. Det går att hämta viss EPG via dataströmmen direkt, men DVBLink har stöd för XMLTV, vilket åtminstone jag anser är bättre. Till detta hör att det är MCE som "bestämmer" vilken EPG-data som finns tillgängliga i ens postnummerområde(?), och det är bara dessa kanaler som kan kopplas mot EPG. Av det lilla jag har sett så är de flesta kanaler där, men allting finns inte med (åtminstone inte när jag knappar in mitt postnummer i Örebro). Det är dock fortfarande tillräckligt för att jag inte ska irritera mig på det.

Aber nummer två. Jag har inte lyckats få detta att fungera med annat än Telias Thomson TG787-router. Jag har visserligen inte lagt ner enormt mycket tid på att undersöka detta med den "gaml"a uppsättningen, Triple Play-modem plus Kreatel-box, men med Telias sk. Smart-paket fungerade det out of the box. För att gå in på tekniska detaljer så verkar tv-porten på Triple Play-modemet ha en egen DHCP-server på 192.168.35.x-nätet, där Kreatel-boxen sedan kan gå med i en s.k. multicast group och ta del av UDP-strömmarna på 239.16.16.x-nätet. På http://medlem.spray.se/iptv2htpc/ finns utmärkt programvara för att ändra MAC-adressen på datorns nätverkskort till Kreatel-boxen, men jag lyckades aldrig få ordning på det i den begränsade utsträckning jag försökte.

Så har jag i alla fall gjort och är hittills mycket nöjd. Ett litet tips från min sida bara!

Hojta om jag var otydlig på nån punkt så ska jag försöka svara :D

/Danne

Postad 09 december 2009 - 14:30

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Krypterade kanaler då?? Funkar dom??

Postad 17 december 2009 - 10:23

AinoAiko
  • AinoAiko
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
uguuuu lång tråd ~~~~ ;)

*orkar tyvärr inte läsa igenom tråden, kan någon copy pasta svartet i första inlägget så slipper man leta...*

Men något jag vill veta om Telia's IPTV fungerar på Datorn. isf vilket TV-kort/Nätverks-kort behöver man?
Jag är ingen idiot när det gäller kablar, nätverk, datorer etc etc men jag är lite noobig när det gäller TV+Datorn (Har faktis bara lyckats få bild på datorn ett par år sen med TV-kort men kortet var USB och den pajja snart därefter. Och här jag bor så har vi ändrat TV bolag 3 eller 4 gånger nu. men nu har vi ett "bra" bolag (vi fick iaf boxar för tv'n) fast det dåliga är ju att det går Via Fibernättet men det kommer inte störa mig alls eftersom vi har två lägenheter och Fiberlanet ska klara 4 boxar om jag minns rätt. just nu använder vi 3 och behöver inte mer om vi inte skaffar TV till köket. *Hmm kanske ska göra det för en HDMI skärm kostar knappt något. typ 1400:- väl?* men
frågorna är

Går det Att få Telia's IP-TV till datorn. Isf Hur? Via TV-kort isf vilket? Via Nätverkskort (Krävs det speciel?) eller krävs det ett input kort för HDMI (om det finns)

Jag har inga problem med hur det fungerar nu och jag vet att det kommer alltid vara en kanal åt gången. men anledningen till "varför" jag vill ha Bilden på Datorn är att jag använder min HDTV(1080p 32") som datorn skärm och kommer använda denna som HTPC senare när jag väl fått in pengar för allt skit (~~~~ tar över ett år, med ombyggnad av allt skit i lägenheten) så det skulle sitta riktigt fint och kunna kolla på nyheterna på morgonen eftersom jag glömmer av det *glömsk* medans jag spelar spindelharpan lr chattar med vännerna på WLM.
jag vill inte testa via nätverket för tillfället för jag kan råka aktivera bredband då förtillfället så använder ADSL2+ från BBB för vi får vänta tills slutet av mars innan det har gått ut så att vi kan byta utan att betalla 319kr extra i tre månader.

Om det inte går att få IP-TV till datorn kommer det finnas en mölighet? isf vilket Q av vilket år tros det komma? eftersom vad jag har läst så har ip-tv funnits länge.

jag ska inte bygga en HTPC utan använda en liten ITX dator med DualCore Atom CPU som media server för min PS3 sen använda den som en media "spelare" (varför ska jag använda mer störm när jag kan använda mindre störm?)

en annan fråga om det inte går.
Finns det någon Input kort som man använda? t ex få bilden via HDMI (helst) eller någon annan kabel så kan man få iaf bilden på datorn men måste använda boxen för att ändra kanal etc etc måste inte vara det extra men vill helst ha TV i datorn medans jag håller på med lite saker så att jag kan kolla på nyheterna på morgonen (det är vad jag använder min TV för? hah! orkar faktis inte läsa aftonbladet etc etc eftersom jag föredrar video över text/bild, och jag använder helst en dedikerad lina till TV än och vänta på seg aftonblad tv (Eller någon annan nyhets portal/tidning)

ursäkta för mina missledda frågor och dåliga svenska
-AinoAiko

Postad 18 december 2009 - 09:55

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej,

Precis som det tidigare diskuterats så går de krypterade kanalerna fortfarande inte att se via dator.

Jag har undersökt lite hur Telia krypterar kanalerna, och jag vågar nästan påstå att det är ett omöjligt uppdrag att, som nån hoppats på, dekryptera kanalströmmarna.

Självklart ligger det i Telias intresse att förhindra att MPEG-strömmarna dekrypteras på något annat sätt än i deras låsta box för att detta ska vidareströmmas gratis över nätet. Om de inte tillhandahåller en egen programvara för detta förstås.

/Danne

Postad 18 december 2009 - 11:48

AinoAiko
  • AinoAiko
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej,

Precis som det tidigare diskuterats så går de krypterade kanalerna fortfarande inte att se via dator.

Jag har undersökt lite hur Telia krypterar kanalerna, och jag vågar nästan påstå att det är ett omöjligt uppdrag att, som nån hoppats på, dekryptera kanalströmmarna.

Självklart ligger det i Telias intresse att förhindra att MPEG-strömmarna dekrypteras på något annat sätt än i deras låsta box för att detta ska vidareströmmas gratis över nätet. Om de inte tillhandahåller en egen programvara för detta förstås.

/Danne

Okej, Men går det inte få bild via en input då? *då boxen dekrypterar fortfarande men bilden som överförs går till datorn istället för TV'n*
T ex via scart? det finns ju dem dära "VHS" converters. går det inte att använda en sådan?

Postad 18 december 2009 - 13:26

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Okej, Men går det inte få bild via en input då? *då boxen dekrypterar fortfarande men bilden som överförs går till datorn istället för TV'n*
T ex via scart? det finns ju dem dära "VHS" converters. går det inte att använda en sådan?

Visst kan du väl köpa ett videoredigeringskort till din dator och på så sätt få in bilden från boxen. Vet inte vem som kan tänkas sälja sådana i Sverige, men t.ex. http://www.blackmagi...ucts/intensity/ verkar ju vara en produkt som skulle kunna funka.

Det finns även en ytterligare fördel med detta, och det är att (jag är nästan säker) undertexter laddas direkt via nätet (digital-tvn är ju trots allt i grunden en mozillawebbläsare), och ingår inte de videoströmmar som jag får in i min dator.

/Danne

Postad 19 december 2009 - 12:03

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Om Telia inte bytt sen 2008 (1) så heter systemet Verimatrix och det verkar vara betydligt besvärligare att hacka (2) än de traditionella CA-system för kabel- och satelit-TV:

1) http://www.verimatri...srelease_id=124
2) http://www.ecast-new...techfocus2.html

Postad 21 december 2009 - 21:12

fredrikojdahl
  • fredrikojdahl
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej på er!

Helt ny på forumet, men kände att jag kunde bidra här. Så här har jag gjort för att få Telias IPTV rakt in i MCE i Windows 7. En del av det jag säger nu kanske redan har sagts, men det får ni leva med :)

Ett gäng sköna ukrainare, DVBLogic, har utvecklat en programvara som heter DVBLink for IPTV. Denna är gratis att testa i 30 dagar (men de är superbra att ha att göra med och produkten kostar ca. 250 spänn, så investera i det för bövelen! ;)). Ladda hem på http://www.dvblogic.com/download.php.

DVBLink emulerar en tuner, som MCE sen klarar av att hantera. I installationen väljer man en M3U-fil, samma typ av spellista som t.ex. Winamp använder, för att namnge adresserna till Telias UDP-strömmar. Det följer med en färdig M3U-fil för just Telia, men den var ärligt talat rätt kass (SVT är t.ex. kallat STV och pajar EPG:n), så jag har gjort en egen baserad av det jag hittat på nätet, ihop med egna tester. Jag har tyvärr inte alla kanaler så jag kan omöjligt verifiera om exakt alla kanaler stämmer. Jag kan lägga upp M3U-filen här om det skulle önskas.

Det följer med en bra manual i filen man laddar ner som visar hur man sen konfigurerar det hela i MCE, vilket går snabbt och smärtfritt.

Det finns två aber som jag ser det. Det ena är EPG:n. Det går att hämta viss EPG via dataströmmen direkt, men DVBLink har stöd för XMLTV, vilket åtminstone jag anser är bättre. Till detta hör att det är MCE som "bestämmer" vilken EPG-data som finns tillgängliga i ens postnummerområde(?), och det är bara dessa kanaler som kan kopplas mot EPG. Av det lilla jag har sett så är de flesta kanaler där, men allting finns inte med (åtminstone inte när jag knappar in mitt postnummer i Örebro). Det är dock fortfarande tillräckligt för att jag inte ska irritera mig på det.

Aber nummer två. Jag har inte lyckats få detta att fungera med annat än Telias Thomson TG787-router. Jag har visserligen inte lagt ner enormt mycket tid på att undersöka detta med den "gaml"a uppsättningen, Triple Play-modem plus Kreatel-box, men med Telias sk. Smart-paket fungerade det out of the box. För att gå in på tekniska detaljer så verkar tv-porten på Triple Play-modemet ha en egen DHCP-server på 192.168.35.x-nätet, där Kreatel-boxen sedan kan gå med i en s.k. multicast group och ta del av UDP-strömmarna på 239.16.16.x-nätet. På http://medlem.spray.se/iptv2htpc/ finns utmärkt programvara för att ändra MAC-adressen på datorns nätverkskort till Kreatel-boxen, men jag lyckades aldrig få ordning på det i den begränsade utsträckning jag försökte.

Så har jag i alla fall gjort och är hittills mycket nöjd. Ett litet tips från min sida bara!

Hojta om jag var otydlig på nån punkt så ska jag försöka svara :P

/Danne

Detta verkar vara intressant! Vilka kanaler kan man se på med DVBLink? Jag använder mig av telia lagom-paket..

/Fredrik

Postad 23 december 2009 - 13:20

RobKit
  • RobKit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejhej,,

Någon som kan hjälpa mig att konfigurera DVBLink mot telia ??
Har telias senaste grejor (inspelningsbar box och n "sk tripple play box" antar att det är en router, Vista home premium, Har haft comhem och fireDTV, men har nu detta JÄ-A telia..
Kan tom betala för en bra hjälp..

//Robb

Postad 24 december 2009 - 20:42

AinoAiko
  • AinoAiko
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Visst kan du väl köpa ett videoredigeringskort till din dator och på så sätt få in bilden från boxen. Vet inte vem som kan tänkas sälja sådana i Sverige, men t.ex. http://www.blackmagi...ucts/intensity/ verkar ju vara en produkt som skulle kunna funka.

Det finns även en ytterligare fördel med detta, och det är att (jag är nästan säker) undertexter laddas direkt via nätet (digital-tvn är ju trots allt i grunden en mozillawebbläsare), och ingår inte de videoströmmar som jag får in i min dator.

/Danne

Hmm, Visste inte att det äns fanns HDMI input. ballt. Tack för länken ska skaffa mig en sådan under sommaren om inte telia har fixat. När väl jag har skaffat mig en sådan så kan jag berätta hur det gick med en sådan om ingen annan har gjort det förrut. Rätt dyr är den men den är väl rätt okej eftersom man kan ju använda HD cameror med den samt Blu-ray kanske tll och med spela PS3an via datorn? *LOL, det är ju lite dumt men ballt endå* :-p
Aja
Får la hoppas att det kommer snart en riktigt kort från telia som är väl en anning billigare annars får väl köpa det kortet. men tack ännu en gång för svar :-)

-AinoAiko

Postad 29 december 2009 - 08:42

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Hej på er!

Helt ny på forumet, men kände att jag kunde bidra här. Så här har jag gjort för att få Telias IPTV rakt in i MCE i Windows 7. En del av det jag säger nu kanske redan har sagts, men det får ni leva med :)

Ett gäng sköna ukrainare, DVBLogic, har utvecklat en programvara som heter DVBLink for IPTV. Denna är gratis att testa i 30 dagar (men de är superbra att ha att göra med och produkten kostar ca. 250 spänn, så investera i det för bövelen! :)). Ladda hem på http://www.dvblogic.com/download.php.

Hojta om jag var otydlig på nån punkt så ska jag försöka svara <_<

/Danne

Vilka kanaler har du? Det jag främst är intresserad att veta är huruvida det fungerar med betalkanaler, ex Canal+.

Postad 29 december 2009 - 09:03

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Vilka kanaler har du? Det jag främst är intresserad att veta är huruvida det fungerar med betalkanaler, ex Canal+.

De krypterade kanalerna fungerar inte. Alltså lär det bara vara SVT 1 och 2 han får in i datorn just nu....

Postad 29 december 2009 - 11:12

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

De krypterade kanalerna fungerar inte. Alltså lär det bara vara SVT 1 och 2 han får in i datorn just nu....

Och detta vet du/kan verifiera på vilket sätt?

Postad 29 december 2009 - 14:08

1725
  • 1725
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag kan inte svara för ovanstående men enligt Black Magic gäller detta:
Copy Protection For legal reasons, capture devices from Blackmagic Design are designed not to capture, convert or transmit video or audio from copy-protected sources, e.g. video devices using HDCP.

......så frågan är om Telias box använder HDCP eller inte?

Som en sidnotering har jag gett upp mina försök och istället fastnat i Viasat-träsket på den ena TV:n och Boxer på den andra. Hmmm undrar om man kan få ut Viasat-materialet till HTPCn med Blackmagics HW....?

Postad 29 december 2009 - 14:40

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Black Magic är inte intressant för min del, då är det DVB Link som gäller.

Postad 29 december 2009 - 15:38

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Genom att läsa längre upp tråden där Danne redan har svarat på att han inte får in de krypterade kanalerna...

Inlägget jag pratar om

Postad 29 december 2009 - 15:42

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Genom att läsa längre upp tråden där Danne redan har svarat på att han inte får in de krypterade kanalerna...

Inlägget jag pratar om

Ah men suck, hur f*n kunde jag missa det.

Tack o bock, då blev det genast mer ointressant med Telia TV. Boxer får d bli även i fortsättningen.

Postad 30 december 2009 - 10:19

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Ah men suck, hur f*n kunde jag missa det.

Tack o bock, då blev det genast mer ointressant med Telia TV. Boxer får d bli även i fortsättningen.

Ja du jag vet faktiskt inte hur du kunde missa det!!

Nä det är verkligen ett stort minus på Telias konto!! Riktigt trist att man inte kan få utnyttja din dator till allt. Slippa dessa ###### boxar!!

Postad 05 januari 2010 - 17:10

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har testat ett antal (inte alla) kanaler med DVBlink och får i dag in följande kanaler...
SVTB
TV8
viasat explorer
Eurosport 2
History channel
ESPN classic
Samt ev TV-biljett 4 och 5 (stillbild att se på just nu)

Jag har testat tidigare under hösten och då fick jag in fler kanaler som nu är kodade. Bifogar en fil till DVBlink med alla de kanaler som fungerade då.

Hoppas någon kan testa fler kanaler än de jag har i listan.
Bifogad fil  Telia.txt   1,61K   304 Antal nerladdningar (för att använda filen byt ändelse till m3u)

Postad 08 januari 2010 - 11:41

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Jag har testat ett antal (inte alla) kanaler med DVBlink och får i dag in följande kanaler...
SVTB
TV8
viasat explorer
Eurosport 2
History channel
ESPN classic
Samt ev TV-biljett 4 och 5 (stillbild att se på just nu)

Jag har testat tidigare under hösten och då fick jag in fler kanaler som nu är kodade. Bifogar en fil till DVBlink med alla de kanaler som fungerade då.

Hoppas någon kan testa fler kanaler än de jag har i listan.
Bifogad fil  Telia.txt   1,61K   304 Antal nerladdningar (för att använda filen byt ändelse till m3u)

Dum fråga kanske men vad mer än DVBLink behöver jag? Måste väl ha någon form av hårdvara också?

Postad 10 januari 2010 - 16:03

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nej! Ingen hårdvara krävs (förutom pc'n fårstås :) ) Telias IPTV box behövs inte, utan IPTV strömmas direkt från routern till din windows mediacenter (mediaportal etc.) dator. DVBLink programet sköter resten.
Är det någon som har testat fler ip-adresser (kanaler) än den som finns i filen som jag bifogat tidigare?
/Trombocyten.

Postad 11 januari 2010 - 08:23

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Nej! Ingen hårdvara krävs (förutom pc'n fårstås ^_^ ) Telias IPTV box behövs inte, utan IPTV strömmas direkt från routern till din windows mediacenter (mediaportal etc.) dator. DVBLink programet sköter resten.
Är det någon som har testat fler ip-adresser (kanaler) än den som finns i filen som jag bifogat tidigare?
/Trombocyten.

Då får jag väl se till att prova på det när jag kommer hem ikväll!!

Hur kopplar man då?

Postad 11 januari 2010 - 11:11

rooster_nr1
  • rooster_nr1
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Kan man få in Telia IP-tv via DVBlink HTPC rätt om man inte abbonerar på telias bredbands tv?

Postad 11 januari 2010 - 17:43

Paul Holmgren
  • Paul Holmgren
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
det finns en i officiella tråden som påstår sig få in alla kanaler även krypterade med hjälp av en box o ett start kanalpaket
jag vet inte hur men det kanske skulle kunna gå att använda i htpc.

Postad 12 januari 2010 - 03:10

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Kan man få in Telia IP-tv via DVBlink HTPC rätt om man inte abbonerar på telias bredbands tv?

det borde inte fungera nej.

Redigerat av Unregistered1017, 12 januari 2010 - 03:11.

Postad 14 februari 2010 - 22:03

pasodoble
  • pasodoble
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag kan titta på telias iptv i datorn med vlc eller xbmc
om man använder den här spellistan, för in den i en texteditor och spara som .m3u
Bläddra med "nästa kapitel" knappen mellan kanalerna..
Man måste givetvis ha telias iptv för att se detta
Lycka till

#EXTM3U
#EXTINF:0,1.TV1
#EXTVLCOPT:access-filter=timeshift
udp://@239.16.16.1:5555
#EXTINF:0,2.TV2
udp://@239.16.16.2:5555
#EXTINF:0,4.TV4
udp://@239.16.16.21:5555
#EXTINF:0,5.Kanal5
udp://@239.16.16.110:5555
#EXTINF:0,6.TV4+
udp://@239.16.16.22:5555
#EXTINF:0,7.Discovery
udp://@239.16.16.101:5555
#EXTINF:0,8.MTV
udp://@239.16.16.111:5555
#EXTINF:0,9.Eurosport
udp://@239.16.16.106:5555
#EXTINF:0,10.TV24
udp://@239.16.16.3:5555
#EXTINF:0,11.Barnkanalen
udp://@239.16.16.4:5555
#EXTINF:0,20.Animal Planet
udp://@239.16.16.93:5555
#EXTINF:0,21.Discovery Civilisation
udp://@239.16.16.102:5555
#EXTINF:0,22.Discovery Science
udp://@239.16.16.103:5555
#EXTINF:0,23.Travel & Living
udp://@239.16.16.104:5555
#EXTINF:0,60.TV4 film
udp://@239.16.16.24:5555
#EXTINF:0,61.Showtime
udp://@239.16.16.115:5555
#EXTINF:0,70.Eurosport 2
udp://@239.16.16.107:5555
#EXTINF:0,71.Sport Expressen
udp://@239.16.16.122:5555
#EXTINF:0,80.Nickelodeon
udp://@239.16.16.113:5555
#EXTINF:0,90.DITV
udp://@239.16.16.121:5555
#EXTINF:0,100.TV 400
udp://@239.16.16.23:5555
#EXTINF:0,101.STAR
udp://@239.16.16.116:5555
#EXTINF:0,102.VH 1
udp://@239.16.16.120:5555
#EXTINF:0,103.THE VOICE
udp://@239.16.16.117:5555
#EXTINF:0,108.AFTONBLADET 7
udp://@239.16.16.119:5555

Postad 14 februari 2010 - 22:33

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Jag kan titta på telias iptv i datorn med vlc eller xbmc
om man använder den här spellistan, för in den i en texteditor och spara som .m3u
Bläddra med "nästa kapitel" knappen mellan kanalerna..
Man måste givetvis ha telias iptv för att se detta
Lycka till

Och hur har du löst det med dom krypterade kanalerna?

/Peter Cigéhn

Postad 14 februari 2010 - 23:14

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Hej alla! Jag tänkte bara säga att jag pratade med teknikchefen för Telias IP-TV i veckan ifall någon är intresserad. Jag frågade såklart om när de tänker släppa programvara för att sköta avkrypteringen i dator och hon svarade rakt ut att "Det kommer aldrig att hända". Sen ändrade hon sig lite och sa att "Aldrig är ju väldigt lång tid, ...", men i princip kan man nog säga att Telia inte tänker hjälpa oss mediacenterfrälsta på traven inom det närmaste :)

/Victor

Postad 15 februari 2010 - 08:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Vem var det du pratade med?

Postad 15 februari 2010 - 11:28

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Vem var det du pratade med?

Ehrm... Jag är inte så förvånad att den frågan skulle komma, men minns tyvärr verkligen inte... Jag träffade henne på Charm (Chalmers arbetsmarknadsdagar) på Chalmers i tisdags eller onsdags. Hon var där med HR-chefen och en kille som jag inte pratade med. Hon var rätt lång, uppskattningsvis runt 40 år. Någon som kan hjälpa? Ge mig namnförslag ska jag nog minnas :(

/Victor

Postad 16 februari 2010 - 16:10

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Kan inte Telia sälja ett paket med tvkort + programkort för alla som vill se iptv i datorn? Det vill säga ungefär samma hårdvara som sitter i deras boxar?

Att vi som kör WMC är i minoritet anser ju till och med MS själva, men om man ska se till alla som äger en dator så blir det ju.... några stycken.... Eller en USB-dongle med ett litet chip? Vad som helst bara det blir smidigt...

Konstigt att vi som vill ligga i framkanten måste köra med föråldrad antennteknik för att få se tv. Vi borde ligga närmre IP-tv tycker man ju,

/Henrik

Postad 17 februari 2010 - 11:21

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Tycker ju att det inte borde va så svårt att fixa för Telia. Hade varit otroligt bra om man slapp den där ###### boxen!

Postad 17 februari 2010 - 11:24

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
De KAN säkert, men det var nog inte huvudproblemet. Snarare att de inte vill... :S

/Victor

Postad 17 februari 2010 - 13:24

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

De KAN säkert, men det var nog inte huvudproblemet. Snarare att de inte vill... :S

/Victor

Vilket kan tyckas va helt sjukt när i stort sett alla deras konkurrenter kan erbjuda alternativ till att ha en box....

Postad 17 februari 2010 - 13:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Kan inte Telia sälja ett paket med tvkort + programkort för alla som vill se iptv i datorn? Det vill säga ungefär samma hårdvara som sitter i deras boxar?

Att vi som kör WMC är i minoritet anser ju till och med MS själva, men om man ska se till alla som äger en dator så blir det ju.... några stycken.... Eller en USB-dongle med ett litet chip? Vad som helst bara det blir smidigt...

Konstigt att vi som vill ligga i framkanten måste köra med föråldrad antennteknik för att få se tv. Vi borde ligga närmre IP-tv tycker man ju,

/Henrik

Det är nog inte bara telia som sätter stop, det brukar även vara så att programleverantörerna ställer en del krav på kodningen och är livrädda att deras unika program inte ska bli allmän egendom :rolleyes:
Men givetvis har du rätt, de borde kunna lösa så att man bara behövde en dator och de fortfarande kunde ha sina drm kvar intakta. Dessutom kommer jag aldrig att förstå hur man kan ta betalt för reklamfinansierade kanaler. Ok för en viss summa för att ta in iptv till tex telia, men kanaler med reklam borde definitivt vara okodade. Gäller även hos tex boxer. Tittar man på flera andra länder så har de ett stort utbud av gratiskanaler vilket är en del av anledningen till att det är så svårt att hitta bra tvkort med plats för Cam och programkort.

Postad 27 februari 2010 - 10:25

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Att köra IPTIV i XBMC på HTPC:n funkar ju fint... Iaf om man kör med TP-kabel, jag kör dock normalt sett trådlöst på min HTPC så jag har luskat lite i vad som gäller med med IPTV och trådlöst och kommit fram till följande (jag ber om ursäkt på förhand om detta redan behandlats i forumet):

- När man försöker accessa en kanal trådlöst så dränks det trådlösa nätet i multicast och det blir omöjligt att använda.
- Rekommendationen på nätet är att sätta multicast rate till 9Mbps och slå av mixed mode (dvs bara köra 802.11g)

Jag har en Thomson TG787 (telia Smart) och jag hittar ingen inställning för att sätta multicast rate. Däremot har jag slagit av mixed mode men det gjorde ingen skillnad.

Jag letade vidare och hittade en CLI manualen för routern och men hjälp av några kommandon kan jag få två kanaler att fungera trådlöst mot HTPC:n. Lägger jag till fler försvinner någon av de tidigare.

Så hör gör man:

telnet 192.168.1.254
User: Administrator
Password: blankt
wireless multiuni add multicast=01:00:5e:10:10:15 unicast=<htpc:ns macadress>

Detta gör att multicast från TV4 skickas som unicast till HTPC:n. Man kan göra om kanalernas multicast IP adresser till MAC adresser genom att ta de 3 sista oktetterna i IP adressen och konvertera till hexadecimalt och lägga till i slutet på macadressen 01:00:5e:

I telias fall blir den alltid 01:00:5e:10:10:xx där xx är den hexidecimala motsvarigheten till sista oktetten i IP adressen. I TV4:s fall är den 21 decimalt vilket blir 15 hexadecimalt. Disney channel blir 01:00:5e:10:10:41.

Vet någon om det går att sätta multicast rate i Thomson TG787 eller om det går att utöka multiuni listan med fler än två rader?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.