Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 16 November 2012 - 19:18

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Nej men du nämner att teknik är viktigt för den ena disciplinen men inte den andra och jag vill poängtera att det snarare är ännu viktigare inom bb då det är en tekniksport i väldigt hög grad. Det var ingen pik mot dig. (Eller sport och sport, det beror ju på hur man ser det!)

Ja klart att teknik är en grundsten i BB. Kan man kalla det olika typer av teknik kanske?

Tänker mer att det krävs mycket teknik för att bibehålla balans samt explosivitet i tyngdlyftning medans man i BB mer nyttjar teknik till att isolera rätt muskler.

Hmm svårt att definiera i textform eller så är jag bara grötig i huvudet efter sjukperioden..

Postad 16 November 2012 - 19:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Ja klart att teknik är en grundsten i BB. Kan man kalla det olika typer av teknik kanske?

Tänker mer att det krävs mycket teknik för att bibehålla balans samt explosivitet i tyngdlyftning medans man i BB mer nyttjar teknik till att isolera rätt muskler.

Hmm svårt att definiera i textform eller så är jag bara grötig i huvudet efter sjukperioden..

Jag håller med. Det är olika slags teknik som krävs. Jag menar, dom där olympiska styrkelyften och det är ju väldigt mycket teknik, inte bara styrka. Jag menar, titta på den där asiaten som gjorde en CJ på typ tre gånger sin kroppsvikt, det är ju inte bara styrka som krävs för det utan fantastisk teknik också. Jag har klarat 60kg i det men eftersom min teknik är så kass så tror jag att jag har nog med styrka för att klara 80-90kg förutsatt att jag har rätt teknik.

Postad 16 November 2012 - 19:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Styrkelyftare tränar samma övningar år ut och år in, här chockar man inte kroppen med nya övningar för att bli bättre snabbare. samma med tynglyftare. samma med bodybuilders. som någon ovan sa så kör man basövningar (flerledsövningar) och fyller på med endel isolation. tänk på att olympiakillarna som kör 30 set isolationsbicepar har tio gånger testosteronet av en tjurhaj i sig. klart som attans att återhämtningen påverkas av det.

Kul med tekniktalk också. jag har cj'at 80. Då lyfter jag stången från marken, gör en bicepcurl med omvänt grepp och sen pressar upp vikten på millitärpressarvis. noll teknik. troligtvis så hade jag gjort endel mer med lite kick och frivändningar ;)

Postad 16 November 2012 - 19:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kul med tekniktalk också. jag har cj'at 80. Då lyfter jag stången från marken, gör en bicepcurl med omvänt grepp och sen pressar upp vikten på millitärpressarvis. noll teknik. troligtvis så hade jag gjort endel mer med lite kick och frivändningar ;)

Haha ungefär så gör jag också. Iofs, har fått till kicken ganska bra men just det där att man ska knäböja ner och "fånga" stången har jag svårt med. Minns när jag provade 65kg, fick upp stången till ungefär brösthöjd utan problem men lyckades inte komma under den. Själva axelpressmomentet är jag inte heller någon höjdare på. Eliten splittar ju på benen men jag får inte till det, utan jag skjuter bara på lite med benen som i en vanlig pushpress.

Postad 16 November 2012 - 19:28

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Styrkelyftare tränar samma övningar år ut och år in, här chockar man inte kroppen med nya övningar för att bli bättre snabbare. samma med tynglyftare. samma med bodybuilders. som någon ovan sa så kör man basövningar (flerledsövningar) och fyller på med endel isolation. tänk på att olympiakillarna som kör 30 set isolationsbicepar har tio gånger testosteronet av en tjurhaj i sig. klart som attans att återhämtningen påverkas av det.

Kollar man på Ronnie/Johnnie Jackson/Yates mfl så kör dom ju jäkligt basic. Rejäla övningar som bygger massa. Kontinuitet och repetition über alles. Sen matar dom ju såklart på med finlir också, men t.ex Coleman körde ju knappt biccar på flera år för att han fick det ändå.

Heh, det hade varit väldigt intressant att träna med dom testohalterna något år för att se vad som händer.

Postad 20 November 2012 - 13:44

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
I ungefär ett års tid har jag kört halvkroppspass, överkropp och underkropp med marklyft på underkroppsdagen. Jag tänkte köra 3 eller 4 pass i veckan men med facit i hand har det oftast varit 3. De har känts bra och har ökat i volym men mest i styrka.
Men jag funderar på att testa en 3 split ist för att få lite variation och kunna köra någon mer övningar på några muskelgrupper, lägger jag in fler övningar nu blir överkroppspasset för långt.

Har därför funderingar på att börja med att dela upp kroppen i
1. Bröst, axlar, triceps
2. Rygg, biceps
3. Ben, mage
Men mage kan nog hända att jag kör oftare

Detta verkar ju vara ett "vanligt" upplägg så det är säkert beprövat och bra. Troligen kommer jag bara köra 3 pass/veckan för kommer nog åka skidor när/om det kommer snö som komplement.

Det jag vill är egentligen att få förslag på övningar som böt vara med i passen, jag har ju kört en del så skulle bara kunna slänga in de övninar jag kört och lägga till några extra men vill gärna få förslag också...

Postad 20 November 2012 - 13:48

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

I ungefär ett års tid har jag kört halvkroppspass, överkropp och underkropp med marklyft på underkroppsdagen. Jag tänkte köra 3 eller 4 pass i veckan men med facit i hand har det oftast varit 3. De har känts bra och har ökat i volym men mest i styrka.
Men jag funderar på att testa en 3 split ist för att få lite variation och kunna köra någon mer övningar på några muskelgrupper, lägger jag in fler övningar nu blir överkroppspasset för långt.

Har därför funderingar på att börja med att dela upp kroppen i
1. Bröst, axlar, triceps
2. Rygg, biceps
3. Ben, mage
Men mage kan nog hända att jag kör oftare

Detta verkar ju vara ett "vanligt" upplägg så det är säkert beprövat och bra. Troligen kommer jag bara köra 3 pass/veckan för kommer nog åka skidor när/om det kommer snö som komplement.

Det jag vill är egentligen att få förslag på övningar som böt vara med i passen, jag har ju kört en del så skulle bara kunna slänga in de övninar jag kört och lägga till några extra men vill gärna få förslag också...

Jag har inga förslag på övningar, men jag kör exakt samma schema som det du beskrev, fast jag tränar 6 dagar i veckan istället. Du tycker inte att det är lite lite att köra varje muskelgrupp en gång i veckan? :)

Postad 20 November 2012 - 13:59

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Jag har inga förslag på övningar, men jag kör exakt samma schema som det du beskrev, fast jag tränar 6 dagar i veckan istället. Du tycker inte att det är lite lite att köra varje muskelgrupp en gång i veckan? :)

Jo egentligen vill jag träna mer, och gillar det upplägget jag har egentligen. Men blir såpass trött efter bänk, hantelpress, chins och rodd att triceps/biceps/axlar inte får så mkt träning egentligen. Visst jag vet att triceps och biceps får en del i de andra övningarna men ändå. Känns som att det blir för många stora muskelgrupper för att alla ska få sitt.. Kanske blir 4 pass någon vecka och då är det ju bara att börja om med pass 1

Postad 20 November 2012 - 14:50

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Jo egentligen vill jag träna mer, och gillar det upplägget jag har egentligen. Men blir såpass trött efter bänk, hantelpress, chins och rodd att triceps/biceps/axlar inte får så mkt träning egentligen. Visst jag vet att triceps och biceps får en del i de andra övningarna men ändå. Känns som att det blir för många stora muskelgrupper för att alla ska få sitt.. Kanske blir 4 pass någon vecka och då är det ju bara att börja om med pass 1

Att du känner dig trött när det kommer till biceps och tricepsträningen är ju ett tecken på att du tagit ut musklerna i de andra övningarna. Och även en bra hint om att man kanske använder just de musklerna lite mer än man är ute efter i sina press/dragövningar. Speciellt biceps är en väldigt liten muskel som folk har en tendens att lägga lite väl stort fokus på.

Så se det istället som att du redan tagit ut muskeln snarare än att du inte tränat den. Men som sagt, tänk på vilka muskler du skall jobba med plus att du går ner i vikter för att kunna fokusera bättre så kommer du kunna genomföra isolationsträning bättre.

Postad 20 November 2012 - 15:47

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Att du känner dig trött när det kommer till biceps och tricepsträningen är ju ett tecken på att du tagit ut musklerna i de andra övningarna. Och även en bra hint om att man kanske använder just de musklerna lite mer än man är ute efter i sina press/dragövningar. Speciellt biceps är en väldigt liten muskel som folk har en tendens att lägga lite väl stort fokus på.

Så se det istället som att du redan tagit ut muskeln snarare än att du inte tränat den. Men som sagt, tänk på vilka muskler du skall jobba med plus att du går ner i vikter för att kunna fokusera bättre så kommer du kunna genomföra isolationsträning bättre.

Ja det är nog sant, gick ner i vikt i rodden igår faktiskt för kände att det tog mer i armarna än ryggen och idag har jag träningsvärk i typ skulderbladena/kringliggande område så det var nog en bra ide :)
Kanske skille lägga in en övning för axlarna tidigare i passet så kanske det känns bättre, vilken föredrar ni? Militärpress i smith? Med vanlig eleikostång?

Postad 20 November 2012 - 16:01

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Ja det är nog sant, gick ner i vikt i rodden igår faktiskt för kände att det tog mer i armarna än ryggen och idag har jag träningsvärk i typ skulderbladena/kringliggande område så det var nog en bra ide :)
Kanske skille lägga in en övning för axlarna tidigare i passet så kanske det känns bättre, vilken föredrar ni? Militärpress i smith? Med vanlig eleikostång?

Framsida axel tycker jag får tillräcklig stimulans när jag kör bänk/hantelpress och de lutande ditona. Sedan kör jag hantellyft åt sidan och till sist baksida axel antingen i maskin eller på lutande bänk med hantlar.

Postad 20 November 2012 - 16:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Stenhårt benpass idag, var så trött efter seten att jag stod och flåsade i en minut innan jag kunde ens tänka på att göra något annat.
Två sexor på 100kg atg knäböj, två åttor på 200kg i benpress bland annat.

Postad 20 November 2012 - 18:39

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Kör du atgbenböj med fri stång?

Postad 20 November 2012 - 19:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kör du atgbenböj med fri stång?

Självklart! Arslet hela vägen ner, långt förbi att benen är parallella med golvet. Fri stång är ju ett måste, känns galet konstigt att göra knäböj i smithmaskin.

Postad 20 November 2012 - 19:28

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Stenhårt benpass idag, var så trött efter seten att jag stod och flåsade i en minut innan jag kunde ens tänka på att göra något annat.
Två sexor på 100kg atg knäböj, två åttor på 200kg i benpress bland annat.

Vad kör du för benpress?

Postad 20 November 2012 - 19:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vad kör du för benpress?

Denna. inte jag på bild dock. Har 4st 20kg plattor på varje sida, det blir 160kg. Sedan väger själva ställningen 40kg också.

Postad bild

Postad 20 November 2012 - 19:33

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Denna. inte jag på bild dock. Har 4st 20kg plattor på varje sida, det blir 160kg. Sedan väger själva ställningen 40kg också.

Postad bild

AA, okej. Det finns en sådan där jag tränar också, men jag har inte vågat testa den än, jag vet inte hur den funkar :ph34r:

Postad 20 November 2012 - 19:35

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

AA, okej. Det finns en sådan där jag tränar också, men jag har inte vågat testa den än, jag vet inte hur den funkar :ph34r:

Väldigt simpelt. Du börjar med att trycka upp den någon centimeter så den går fri från klaffarna. Sedan ser du på bilden där han har händerna, där fäller man liksom bort klaffarna och så kör man och när man är klar så fäller man tillbaka klaffarna och sänker ner ställningen försiktigt.
Ska man köra tungt så är det bra att ha någon som står bredvid och passar ifall man skulle faila, finns inget failskydd på denna.

Postad 20 November 2012 - 19:39

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Väldigt simpelt. Du börjar med att trycka upp den någon centimeter så den går fri från klaffarna. Sedan ser du på bilden där han har händerna, där fäller man liksom bort klaffarna och så kör man och när man är klar så fäller man tillbaka klaffarna och sänker ner ställningen försiktigt.
Ska man köra tungt så är det bra att ha någon som står bredvid och passar ifall man skulle faila, finns inget failskydd på denna.

Okej, jag får testa den imorgon, utan/med väldigt lite vikt :)

Detta är den benpressen jag kör, är den på bilden du la upp jobbigare?

Bifogad fil(er)

Postad 20 November 2012 - 23:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
En friviktsbenböj brukar ha bättre pressvinkel än en helmaskin som just postats. tyvärr så verkar det vara svårt att göra exakt samma sak med en kabel som med frivikt.
5000 posts! Igen! :)

Redigerat av Zartok, 20 November 2012 - 23:33.

Postad 21 November 2012 - 01:30

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Självklart! Arslet hela vägen ner, långt förbi att benen är parallella med golvet. Fri stång är ju ett måste, känns galet konstigt att göra knäböj i smithmaskin.

Nu är jag för kort i ffa vaderna för att göra vettiga benböj, men 100kg atg känns tungt som fasen måste jag säga; att bara hålla i stång*****n är ju krävande och tungt redan på typ 60-70kg tycker jag. Tips på att bli bättre på att utföra benböj mottages gärna... Står jag brett går det bra, även om ryggen tiltar fram lite väl mycket för att jag ska trivas med rörelsen, men står jag axelbrett är det helt ***** kört.. Antagligen är jag för kort i hamstring också så att bäckenet böjs bak lite. Har egentligen inte kollat så noga eftersom jag inte är bekväm i rörelsen och inte tränar på ett befolkat gym och alltså hellre undviker övningen.

Här får man kanske inse att bålstyrkan (frånvaron av) är en del i det hela också.

Benpressmaskinen däremot (precis en sådan du visade på bild) är åttor med 240kg vikter pålastat (ergo 280kg enligt dina beräkningar) inte några större problem.... vilket kanske antyder ännu mer att bålen behöver underhållas...?

edit: forumet censurerar ej svordomar längre, så gör det själv istället

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 21 November 2012 - 01:31.

Postad 21 November 2012 - 08:23

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Detta är den benpressen jag kör, är den på bilden du la upp jobbigare?

Ingen aning faktiskt, prova.

En friviktsbenböj brukar ha bättre pressvinkel än en helmaskin som just postats. tyvärr så verkar det vara svårt att göra exakt samma sak med en kabel som med frivikt.
5000 posts! Igen! :)

Sjävklart kör jag ju knäböj med fri stång innan jag kör benpressen. Jag tycker bara att det blir för lite med bara knäböj, benspark och lårcurl så då slänger jag in några set med benpress efter knäböjen.

Nu är jag för kort i ffa vaderna för att göra vettiga benböj, men 100kg atg känns tungt som fasen måste jag säga; att bara hålla i stång*****n är ju krävande och tungt redan på typ 60-70kg tycker jag. Tips på att bli bättre på att utföra benböj mottages gärna... Står jag brett går det bra, även om ryggen tiltar fram lite väl mycket för att jag ska trivas med rörelsen, men står jag axelbrett är det helt ***** kört.. Antagligen är jag för kort i hamstring också så att bäckenet böjs bak lite. Har egentligen inte kollat så noga eftersom jag inte är bekväm i rörelsen och inte tränar på ett befolkat gym och alltså hellre undviker övningen.

Här får man kanske inse att bålstyrkan (frånvaron av) är en del i det hela också.

Benpressmaskinen däremot (precis en sådan du visade på bild) är åttor med 240kg vikter pålastat (ergo 280kg enligt dina beräkningar) inte några större problem.... vilket kanske antyder ännu mer att bålen behöver underhållas...?

edit: forumet censurerar ej svordomar längre, så gör det själv istället

Du får stretcha. Jag är också kort i vaderna men det är bara att tjura på och stretcha, stretcha och stretcha. Sätt dig i en sittande vadpress med lite vikt på också bara stretchar du. Gör 2-3 set sådana och ca 20-30 sekunder varje gång du är på gymmet. 60-70kg på axlarna är inte tungt alls tycker jag. 100kg så börjar det bli lite tungt.
Om du skulle vara tvungen att göra en tvåa när du är ute i skogen, så måste du ju sätta dig på huk. Så ska din knäböj se ut.

Postad 21 November 2012 - 09:29

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
http://www.styrkepro...vningsarkiv/208

Ett bra sätt att få ordning på sina knäböj. Ger bra hållning och man kommer rätt.
Tar bra även om man kör lätt. Kör själv helst med mixed grip (korsat) än olympiskt grepp som på filmen.

Postad 21 November 2012 - 11:18

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

http://www.styrkepro...vningsarkiv/208

Ett bra sätt att få ordning på sina knäböj. Ger bra hållning och man kommer rätt.
Tar bra även om man kör lätt. Kör själv helst med mixed grip (korsat) än olympiskt grepp som på filmen.

Kör också nästintill uteslutande korsat, tyvärr är ju OL-greppet så jäkla tufft att man blir lite avundsjuk dom få gånger man ser någon köra det strikt och snyggt.

Postad 21 November 2012 - 15:35

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Mm, frontböj är klurigt men ställer högre krav på rörlighet. Har provat det några gånger men får aldrig stången att ligga bra på axlarna. Skulle inte kunna tänka mig att köra frontböj med 100kg, skulle gå sönder då typ. 100kg bakböj är inga problem dock.

Förresten, någon som provat denna?
Postad bild

Redigerat av Ala_95, 21 November 2012 - 15:37.

Postad 21 November 2012 - 18:41

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ska ner på gymmet klockan 9 och hjälpa några polare att måla lite rack, ställningar och maskiner osv. Jag vet med mig att jag inte kommer kunna hålla mig ifrån att smygträna lite när jag är där så lika bra att sticka ner en timme innan och köra ett pass bröst och axlar.
Sedan kör jag rygg och biceps imorgon med Ida och sen mage och triceps på håltimmen på fredag. Vila lördag (bygga högtalare med farsan) och sedan Boda Borg på söndag. Blir kanoners det!

Postad 21 November 2012 - 20:24

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Känns rätt jobbigt att den här tjejen som är lika gammal som mig är starkare än mig... <_< http://www.youtube.c...KJNKGhiwHF8WOAA

Postad 21 November 2012 - 22:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Känns rätt jobbigt att den här tjejen som är lika gammal som mig är starkare än mig... <_< http://www.youtube.com/watch?v=uO_jfEk-adw&feature=my_liked_videos&list=LLFx_OfUrKJNKGhiwHF8WOAA

Oj jäklar vilken kropp! ;)
Jag är ganska mycket starkare än henne, men hon är definitivt starkare än mig i förhållande till kroppsvikt och hon hade ganska mycket bättre teknik och balans än mig. Fast, jag har ju lite bättre förutsättningar också i och med att jag är kille.

Postad 21 November 2012 - 22:52

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Jag har inte börjat träna marklyft än, någon som har några tips? :)

Postad 21 November 2012 - 22:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag har inte börjat träna marklyft än, någon som har några tips? :)

Lyft inte tungt förrän du fått till tekniken till 100%. Lyft inte så pass tungt att du inte kan köra med perfekt form.
Tänk på att stången ska vara så nära kroppen som möjligt, dra den längs benen.

Kolla upp Mark Rippetoe på youtube.

Postad 21 November 2012 - 22:57

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Lyft inte tungt förrän du fått till tekniken till 100%. Lyft inte så pass tungt att du inte kan köra med perfekt form.
Tänk på att stången ska vara så nära kroppen som möjligt, dra den längs benen.

Kolla upp Mark Rippetoe på youtube.

Okej, jag får kolla på det. Tack för tipsen! :)

Postad 22 November 2012 - 19:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Hittade detta precis på facebook. Rätt skoj

Postad bild

Postad bild

Tysk armbrytare som bara tränar ena sidan för att kunna tävla i lättare viktklasser :D

Postad 22 November 2012 - 19:48

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Hittade detta precis på facebook. Rätt skoj

Postad bild

Tysk armbrytare som bara tränar ena sidan för att kunna tävla i lättare viktklasser :D

Hahahahahaha :lol: :lol: :lol:

Vad ovärt... :lol: :lol: :lol:

Postad 22 November 2012 - 22:40

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Haha.. han ser ju ut som en seriefigur :D

edit: men han måste ju få cred för att gå all-in B)

Redigerat av cocobahia, 22 November 2012 - 22:40.

Postad 22 November 2012 - 22:42

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Faller det inom kategorin "Discogymmare"?

Postad 22 November 2012 - 22:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Riktigt ballt att gå all-in för något oavsett vad :)

Men nu blir det sängen, 06.30 ska jag vara igång och köra bänkpress tills jag spyr!

Postad 22 November 2012 - 22:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
08:30 ska jag vara på skolan och äta frukost, lovat två kompisar... Nationella prov i svenska B från 09:30 till 14:30 -.-

Postad 22 November 2012 - 22:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

08:30 ska jag vara på skolan och äta frukost, lovat två kompisar... Nationella prov i svenska B från 09:30 till 14:30 -.-

Jisses så slött.
Ja se dagens ungdomar...

Postad 22 November 2012 - 23:20

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
06:30 ska jag gå och lägga mig. Nattjobb ftw...

Postad 23 November 2012 - 19:09

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
tänkte börja styrketräna lite igen...

hur ofta bör man träna samma muskel?

säg att man tränar..... bröst-axlar-triceps på en måndag.....när ska jag träna den gruppen nästa gång?

blir det för lång vila om jag kör nästa måndag?

Postad 23 November 2012 - 19:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Beror på träningsmängd. kör du som hel eller halvkroppsmängs så behövs bara 2-3 dagars vila. kör du råsplitt så kan det dubbla rekommenderas.

Postad 23 November 2012 - 19:44

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Hoho... testade lite benböj idag. Håller man stången fram så fixar jag faktiskt rörelsen väldigt bra; stången bakom så går det inte alls.. Men så oerhört svårt med balansen om jag korshåller (här finns det nog teknik att lära), och så ******** smärtsamt att olymphålla.. körde 20 på 50kg, 15 på 60 kg, 10 på 70kg och 2 på 90 kg "atg" (min uppfattning utan spegel) ganska lätt benmässigt, men balansen när det blir tungt är ju som hej kom och hjälp mig....

På det blev det utfall med upphopp, plyoswitches och lite statisk träning tills jag nästan dog... (kiba dachi - google is your friend)

Träningsvärk i morgon? Japp!

edit: Jag ljuger om jag säger att det var ganska lätt, sista fem på 50kg, sista fem på 60kg och sista två på 70 var rätt krävande.... och tvåan på 90 kg kan jag nog inte helt skylla bara på balansen... B)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 23 November 2012 - 19:45.

Postad 23 November 2012 - 19:44

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Det vanliga är väl 48-72h vila innan samma muskel tränas igen

Postad 23 November 2012 - 21:03

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Hoho... testade lite benböj idag. Håller man stången fram så fixar jag faktiskt rörelsen väldigt bra; stången bakom så går det inte alls.. Men så oerhört svårt med balansen om jag korshåller (här finns det nog teknik att lära), och så ******** smärtsamt att olymphålla.. körde 20 på 50kg, 15 på 60 kg, 10 på 70kg och 2 på 90 kg "atg" (min uppfattning utan spegel) ganska lätt benmässigt, men balansen när det blir tungt är ju som hej kom och hjälp mig....

På det blev det utfall med upphopp, plyoswitches och lite statisk träning tills jag nästan dog... (kiba dachi - google is your friend)

Träningsvärk i morgon? Japp!

edit: Jag ljuger om jag säger att det var ganska lätt, sista fem på 50kg, sista fem på 60kg och sista två på 70 var rätt krävande.... och tvåan på 90 kg kan jag nog inte helt skylla bara på balansen... B)

Det är över mitt förstånd hur det kan vara enklare att ha stången fram än bak... Aja, alla är vi olika. Olympiskt grepp dödar mina handleder medan korsgrepp dödar mina axlar. Därför föredrar jag bakböj. Inte en chans i världen att jag pallar 80-100kg frontböj.

Tränade mage och triceps idag, började med triceps och lite skullcrusher runt huvud med rak stång. Var ensam på gymmet förutom en annan kille som jag sett där några gånger, han är ganska vältränad och kanske 25-30 år gammal. Efter jag hade kört några set skullcrushers så kommenterade han min form och sa att det såg väldigt bra ut och han tyckte det var kul att jag som var relativt ung visste hur man tränade och inte bara körde på med så mycket vikt som möjligt. Så vi stod och pratade ett ganska bra tag mellan övningarna, trevlig kille.

Postad 23 November 2012 - 21:08

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Efter jag hade kört några set skullcrushers så kommenterade han min form och sa att det såg väldigt bra ut och han tyckte det var kul att jag som var relativt ung visste hur man tränade och inte bara körde på med så mycket vikt som möjligt.

Roligt att du är nöjd med dig själv och din träning. Märks att du är relativt ung i ditt sätt att skriva i alla fall.

Kämpa på!

/Fredrik

Postad 23 November 2012 - 21:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Roligt att du är nöjd med dig själv och din träning. Märks att du är relativt ung i ditt sätt att skriva i alla fall.

Kämpa på!

/Fredrik

Tja 17 närmare 18, därför jag skriver relativt ung :) I era ögon klassas jag nog som ung men i andras ögon är jag gammal.
Vila imorgon, men ska ner på gymmet ändå. Öppet hus så ska vara med och tävla om lite kosttillskott, prata med Anders Graneheim och dessutom träffa Christer Norman. Ser verkligen fram emot det!

Postad 23 November 2012 - 21:29

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
När min polare var och gymmade igår så kom det fram en kille till honom när han körde backsquat."Randomkillen" sa att frontsquat är bättre, att ryggen är rakare och att "alla biffar" kör front squat. Vad har ni att säga om detta? :huh:

Postad 23 November 2012 - 22:38

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 1

Det är över mitt förstånd hur det kan vara enklare att ha stången fram än bak... Aja, alla är vi olika. Olympiskt grepp dödar mina handleder medan korsgrepp dödar mina axlar. Därför föredrar jag bakböj. Inte en chans i världen att jag pallar 80-100kg frontböj.

Tränade mage och triceps idag, började med triceps och lite skullcrusher runt huvud med rak stång. Var ensam på gymmet förutom en annan kille som jag sett där några gånger, han är ganska vältränad och kanske 25-30 år gammal. Efter jag hade kört några set skullcrushers så kommenterade han min form och sa att det såg väldigt bra ut och han tyckte det var kul att jag som var relativt ung visste hur man tränade och inte bara körde på med så mycket vikt som möjligt. Så vi stod och pratade ett ganska bra tag mellan övningarna, trevlig kille.

Får du ont av korsgrepp så lägger du stången fel. Du ska inte ha den på dina delts utan högre upp. Med rätt grepp känner du knappt stången. (Jag reserverar mig för Coleman-vikter, då kanske det känns!)

Olympiskt är svårare i början men är en vanegrej det också. Dessutom kan man ofta hantera mer vikt med det greppet om man gör rätt.

Frontböjar är helt överlägset vanliga böj IMO.

Postad 23 November 2012 - 22:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Får du ont av korsgrepp så lägger du stången fel. Du ska inte ha den på dina delts utan högre upp. Med rätt grepp känner du knappt stången. (Jag reserverar mig för Coleman-vikter, då kanske det känns!)

Olympiskt är svårare i början men är en vanegrej det också. Dessutom kan man ofta hantera mer vikt med det greppet om man gör rätt.

Frontböjar är helt överlägset vanliga böj IMO.

Nu är det ju dock så att jag har några rejäla benknölar på mina axlar. Så lägger jag stången så nära halsen jag bara kan (alltså så den inte ligger på deltamuskeln) så ligger den på benknölarna typ och det är inte speciellt skönt. Kan ta en bild någon dag ifall jag kommer ihåg.

Postad 23 November 2012 - 22:53

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Handlar om att få upp armbågarna i rätt läge med. När man väl har stången uppe så ska i princip bara fingerspetsarna vara i kontakt med stången.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.