http://m.wpcentral.c...coming-xbox-one
Trevligt för dom stackare som saknar htpc!
Är det som XBMC ungefär?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.
Startad av
hassesolo
, Apr 08 2013 13:32
5639 svar till detta ämne
Postad 06 April 2014 - 10:33
Är det som XBMC ungefär? Postad 06 April 2014 - 11:32
Om det stämmer och om klienten blir bra så blir Xbone väldigt snabbt 1000ggr bättre som mediaspelare. Universal apps kan bli stor fördel för Microsoft. Postad 06 April 2014 - 11:34
En fork som jag har för mig skrivits om helt sen dess. Postad 06 April 2014 - 11:40
Tror inte DX12 hjälper mycket. Är väl så att man tagit tankarna till API på konsol och fört över dem till PC. Gissar att mycket av det som kommer till DX12 redan finns på Xbone. Postad 06 April 2014 - 11:56
Nej, jag är också tveksam om det kommer bli några häftiga förbättringar i och med en integration av Dx12. Här är en artikel som förklarar lite av det du precis nämner. http://wccftech.com/...x-questionable/ Postad 06 April 2014 - 11:57
http://www.theverge....es-wont-require
When we spoke to Microsoft's Anuj Gosalia after the announcement, though, he downplayed the importance of DX12 for Xbox One titles. The Xbox One and PS4 have difficulty running the latest games at 1080p resolution, and Gosalia suggested that DX12 won't necessarily change that or offer any particular new graphical effects. "This just lets you exploit a little bit more of what the hardware can do." Sen använder de ju 3DMark som är extremt CPU-krävande. Troligtvis blir skillnaden mindre i spel. Fast det är ju alltid kul med en ny version av DirectX. Redigerat av Ageve, 06 April 2014 - 12:03. Postad 06 April 2014 - 20:07 Lugn och fin, du pratar ju med, enligt vissa på forumet, med Xbox Ones number one ****** Det jag menade var att när den märkbara skillnaden spelen minskar och man inte längre kan se en klar och tydlig skillnad mellan PS4 och Xbox One är det något som de flesta spelare bryr sig mest om, inte hur kraftfull själva hårdvaran är. Kraftfull hårdvara leder inte automatiskt till större försäljning vilket vi har sett flera gånger tidigare i andra generationer utan andra aspekter spelar större roll. P.S. Jag både läste artiklarna och lyssnade på videoklippen. D.S. Postad 06 April 2014 - 21:49
Han är en speltillverkare. Har han gjort eller finns det chans att han kommer tillverka spel till xbone? Om svaret är ja någonstans så kommer han aldrig att säga att ena är bättre än andra. Kojima gör ju samma sak. Det blev ett ramaskri när ea sa att dom slutar tillverka till wii u pga hårdvaran, det säger en hel del om jur stigmatiserat det är att prata svagare hårdvara. Då talar vi ändå om en konsol som har lite tuff konkurrens från förra generationens konsoller.
Postad 06 April 2014 - 21:58
Självklart tror jag han är väldigt intresserad av en bredare grupp som får tillgång till hans spel.
Lanning är dock känd för att vara väldigt öppen och säga vad han tycker och tänker. Ps såg att hans spel även släpps till WiiU Ds Postad 06 April 2014 - 22:29
Ingen som har båda konsolerna än och som kan ge ett opartiskt svar vilken som är bäst?
Eller vad som är fördelarna vs nackdelarna med varje konsol? Sugen på att byta upp mig snart från min xbox360. Postad 07 April 2014 - 00:18 Det gör de ju hela tiden. Och Wii U? Finns utvecklare som har skrattat åt den t o m, vem har inte ratat den vid något tillfälle? Det är dessutom inte pga hårdvaran som EA slutar tillverka utan pga dålig försäljning. De provade ju först, sålde inget.
Redigerat av Zoiler, 07 April 2014 - 00:24. Postad 07 April 2014 - 05:12
Har testat båda hos en kompis.
De är vääääldigt lika i grafiken/ utseendet av spelen. PS4 har högre upplösning på vissa spel. One har bättre handkontroll(tycker jag) och framför allt har den mycket bättre batteritid. ONE uppges(detta har jag inte upplevt) har bättre framrate på vissa spel. Tycker när vi testat att de flyter väldigt jämförbart på båda konsolerna. Har man kört PS3 är PS4 mer bekvämt när det kommer Os:et och vice versa. PS4 har kommit igång med PSN+, ONE´s motsvarighet med GOLD är inte igång. One har Titanfall, Dead Rising och Forza. PS4 har Infamous, Killzone och Knack ute som de titlar som egentligen skiljer konsolerna åt. Om du frågar mig kommer det bli båda konsolerna den här generationen med till min sambos stora förtret ;-) Vet med mig själv att det kommer sjukt bra titlar till båda konsolerna och jag kommer inte vilja missa några. Själv köpte jag One först pga TItanfall, PS4 kommer jag nog köpa i vinter när det kommit ut lite mer spel(jag gillar inte Infamous mer än multiplayer fps-spel så är det den du skall ha). Postad 07 April 2014 - 07:01
fan, jag som trodde på något vettigt. PLEX är rena skiten Postad 07 April 2014 - 07:05 Fördelen med DX12 lär väl vara att man om man tagit fram ett väl optimerat PC-spel så har man "nästan gratis" även fått fram ett väl optimerat One-spel. "Mantle für alles" lixom. Iövrigt lär inte DX12 ge så mkt för One - fördelerna gäller ju främst PC och den typen av optimeringar som nu PC-utvecklarna har möjlighet till är vardagsmat inom konsolvärlden, så inget nytt under solen där så att säga. Postad 07 April 2014 - 07:18
Hehe, jag har inte testat Plex i ärlighetens namn då jag kör Xbmc och MPC-HC... Men jag tyckte det lät bättre än hur situationen är nu för dom som vill kunna streama till sin konsol. Postad 07 April 2014 - 07:26
ja det är sant. Dem som inte har något vettigt att streama med sitter nog endå bara med dåliga AVI rippar och då funkar ju PLEX okej. Postad 07 April 2014 - 08:59 Inte heller testat själv man har polare som kör det och fått uppfattningen att det är rätt vettigt. Vad är det som gör det till "rena skiten"? Postad 07 April 2014 - 09:31
hmmm Plex lovar så mycket men det är buggigt och opålitligt. Har man lite krav på sin mediastreaming så är Plex inget alternativ helt enkelt. Postad 07 April 2014 - 10:14
Har du testat själv? Baserat på de jag känner som använder den tillsammans med en del positiva jämförelser mot XBMC (typ http://www.maximumpc...ex2013?page=0,1) ger mig uppfattningen att det är "bra skit" snarare än "rena skiten"
Postad 07 April 2014 - 10:34
Ser man dom sida vid sida så trornjag att det är rätt svårt att se skillnad. Som jag ser det så finns det dock någon fördel med ps4 imo, interfacen känns lite bättre (testat xbone på mm) samt att jag upplever shoppen smidigare (säkert pga vana). Dom kostar tyvärr lika mycket, men man borde ärligt beställa från amazon, ockerpriser i sverige.
Postad 07 April 2014 - 10:50 Samma här fast till xbox ones fördel. Har testat ps4 på mm. Redigerat av SejLax, 07 April 2014 - 10:52. Postad 07 April 2014 - 10:54
ja jag har kört Plex. Annars hade jag inte skrivit något om det. Jag började använda Plex redan 06/07 och gav väl upp på det helt och hållet så sent som förra året. Jag har kört Plex i många olika plattformer etc samt hjälpt polare med sina "lösningar" och det har aldrig fungerat tillräckligt bra för att iaf jag ska vara nöjd. Alla har vi olika kriterier och krav. Plex är nog en bra lösning för vissa men att avgöra sitt köpval av konsol pga Plex skulle jag inte rekommendera någon att göra. XBMC är bra men långt ifrån optimalt men där har man iaf betydligt mer möjligheter att konfigurera själv (dock väldigt mycket pill). Redigerat av beat_strandh, 07 April 2014 - 10:55. Postad 07 April 2014 - 10:56
Vad jag hoppas på framöver är stabilare framerate till nextgen..det hoppa upp och ner alldeles för mycket nu...fortsätter det om 1år så vet i fan om jag kommer överväga o köpa en steammaskin till vardagsrummet i stället
märkligt det var inget jag störde mig på förra generationen på xboxen Postad 07 April 2014 - 11:01
ps: Kan tillägga att många av dem problem som har med Plex att göra har med vilken plattform det körs på. Ju mer stängd plattform, ju mer problem. MEN anledningen till att jag endå skyller på Plex i dessa fall är att dem lovar för mycket. att dem säger sig lösa "alla problem". att det är enkelt. att allt bara fungerar. en lösningar för alla plattformer etc... men så är verkligen inte fallet. långt ifrån.
Postad 07 April 2014 - 11:57 Det är just det jag tänker på, det är som att man kör windows och sen går över till mac. Man är van vid en sak och blir störd på när det andra systemet inte fungerar på samma sätt. Inte för att jag förstår macanvändare Postad 07 April 2014 - 12:00
Ja Microsoft, annars hade ju spel varit en idé:
http://www.ign.com/a...44716f05e000006 Det fina med Plexgrejen ni snackar om är att det öppnar upp för andra lösningar med. Sen får man fråga sig hur bra api'er de har tillgång till, kommer de ha möjlighet att hårdvaruaccelerera videouppspelning osv... Postad 07 April 2014 - 12:39 Lovar och håller säger jag. Finns vissa udda och gamla format som kan krångla men inget av mina 7-8TB på servern är ospelbart. Kalas med plex till xone Postad 07 April 2014 - 13:11
Har man en Processor och operativsystem som klarar att spela upp alla HD-format och containers korrekt så kan jag tänka mig att själva Plex spelaren fungerar. Frågan är om Xone kommer gör det? om inte behöver du låta PMS transcoda formaten och då uppstår problemen. Postad 07 April 2014 - 14:22 Har inget problem med transcoding när det gäller plex gäller bara att ha rätt hårdvara på servern. Sen borde ju Xbox one kunna ta de flesta format i direct mode det gör den i alla fall när man skickar filerna via plex till xboxen i dlna mode. Postad 07 April 2014 - 14:30
låter ju ifs bra. klarar den MKV, BDMV, DTS-MA, TrueHD samt inget strul med interna och externa undertexter? Jag antar att den klarar av att korrekt visa 23,976Hz då Xone även har blu-ray spelare? Postad 07 April 2014 - 14:32 Äkta människor spel? Bara om jag får spela om Vera. Postad 07 April 2014 - 14:42 Undertexter klarar den av både interna och externa tror den kodar om till pcm när det gäller hd format för Xboxen. Sen skall det ju sägas att jag inte använder Xboxen så ofta som mediaspelare utan använder min htpc med plex home theater till det, använder även plexbmc och den klarar allt det du räknade upp. Skälet till att jag valde plex som media server är att den indexerar bra laddar ner subtitles automatiskt, som sen kan streamas till alla mina media enheter på ett väldigt enkelt sätt plus att jag kan komma åt den utifrån också vart jag än är och dela mitt bibliotek med vem jag vill.. Postad 07 April 2014 - 20:13
Jag kanske är sent ute, men både Xbone och PS4 finns på Netonnet nu. PS4 med Infamous: Second Son, och Xbone med Titanfall. Det var inte direkt rusning efter Xbone när jag var där...
edit: http://www.youtube.c...h?v=gZA2770_f84 Redigerat av Ageve, 07 April 2014 - 22:03. Postad 08 April 2014 - 00:06
Riktigt god tillgång på både Xbox One och PS4 nu. Blocketpriserna är dessutom normala nu dvs klart under nypris.
Postad 08 April 2014 - 07:25
Frågan är när priserna kommer ner på de nivåer det var när PS4 släpptes? Jag är inte sugen på att betala över 4000 kr när den lanserades för typ 3900 kr...
Postad 08 April 2014 - 07:28
ja vad hände liksom? jag köpte min på releasedagen för 3800kr... helt okej pris för den prestandan man fick Postad 08 April 2014 - 07:31
Såldes för 3999 pix på gamestop när jag kikade in där i helgen. Håller med om att över 4000 känns som ett rån dock.
Mjo, med tanke på nordisk films historia undrar man om de inte gjorde något när de såg hur populär den blev samt att Xbox One inte skulle lanseras här. Före jag köpte min kikade jag på att importera av ren princip - landar på 3500 då. Postad 09 April 2014 - 11:17
Kommer man kunna behålla sina ach. points på xbox när man byter till one? Eller det kanske inte finns ach points alls?
Postad 09 April 2014 - 11:18
Ja, det är samma system och är knutet till din gamertag. Postad 09 April 2014 - 19:44 Det är bättre än så. Om du spelar om spel som finns till båda konsollerna, t.ex. Ghosts på din One så får du samma achievements igen. :-) Du får alltså dubbla achievements, dels när du spelar spelet på 360, dels när du spelar det på One, om man nu alls orkar med kampanjen i såna spel. Postad 11 April 2014 - 07:16
Ok va bra!
Nu var jag till mm och spelade på ps4 och xbone direkt efter. Jag har varit inställd på att köpa ps4 för att jag inte orkar vänta och för att man i den här tråden flitigt påpekat ps4s överlägsenhet. Men efter att ha provat båda direkt efter varandra så kan jag säga att av detta såg jag ingenting. Xboxen hade däremot en krispighet i grafiken som jag sett diskuteras nånstans och detta gjorde att upplevelsen kändes bättre på xboxen. Så nu är man tillbaks på ruta 1 igen. September alltså.. :/ Postad 11 April 2014 - 07:22 Det filtret ska vara borttaget i någon senare patch. Vilket är bra, det gav en tillfällig wow effekt då färgerna verkligen står ut. Men detta gjorde att det blev omöjligt att spela i mörka områden i spel, den tog bort gråskalor och gjorde allt svart. Postad 11 April 2014 - 07:28 Den "krispighet" du såg berodde på överdriven kontrast och/eller felaktiga videonivåer och/eller överskärpning. Vill du ha samma sak från PS4 så är det bara att ställa in din tv på att tillföra samma sorts fel, det klarar varenda platt-tv, så "krispigheten" är inte unik för One om du trodde det. Postad 11 April 2014 - 07:58
exakt! Att folk luras av detta är något jag aldrig kommer förstå mig på... Postad 11 April 2014 - 08:17
Tyvärr så tappar Xbox One fortfarande detaljer i det svarta efter patchen. Ingenting gjordes åt detta i patchen, men det påverkar bara spelen som inte är native 1080p (som i och för sig är nästan alla spel). "...Eurogamer’s comparisons clearly show that the contrast issue has not been addressed in any meaningful capacity. For most native 720p games, you’re still better off switching the Xbox One’s output to 720p, and letting your TV do the upscaling, to lose the ugly crushed blacks (pictured top). When it comes to games rendering somewhere between 720p and 1080p, there’s no easy solution available — the end result will suffer either way." Källa: http://www.extremete...-issues-sort-of Postad 11 April 2014 - 08:21 Det är typ grundkurs 1A inom ämnet video och ett måste för att man ska "förstå vad man tittar på" - om man får uttrycka sig lite bryskt (utan att för den skull hacka ner på Chrilletuff eller nån annan)... Skulle tippa på att de flesta saknar denna "grundkunskap" vilket ger att de heller inte kan göra jämförelser, eller iaf inte dra slutsatser av detsamma, som är relevanta/riktiga. Inte för att denna grundkunskap borde höra allmänbildningen till, tvärtom är det insikter som gränsar till nördnivå (så det är förståeligt att folk "luras"), men problemt är att folk inte kan låta bli att göra jämförelser titt som tätt där tokiga slutsatser kommer som ett brev på posten och det hjälper förstås inte någon. En vanlig dag i elladan mao. Redigerat av pacman, 11 April 2014 - 08:21. Postad 11 April 2014 - 08:46
hehe bra skrivet. Jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka detta du skrev utan att kliva någon på fötterna. Allt handlar ju om okunskap och vi kan inte göra annat än att upplysa folk om det. Nu påstår inte jag att jag är en expert. jag är bara en glad amatör men jag ser och uppmärksammar iaf sånna här grova fel på en bild. Postad 11 April 2014 - 09:02
Ja det verkar som en viktig uppgift för dig att påpeka hur okunnig man är som inte ser någon större skillnad när man spelar på de olika konsolerna. Säkerligen också extra enkelt att "upptäcka" stora skillnader när man är pro Sony och när siffror och stillbilder visar "the all mighty PS4" som den bästa konsolen. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |