Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34728 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 april 2009 - 15:14

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Från klockan 08:00 imorse så används en ny version av GUI samt image:

GUI-version: 5_0_9_033_swe
Plugin: npmozCoreV2_0_0_2
Platform: kreatelV3_7_3_7

Dens törsta förändringen är att boxen är mycket snabbare att sätta på från stand by läget. Dessutom hoppar boxen tillbaka till samma bild som var på skärmen när man stängde av boxen.

Uppstarts tiden när man startat boxen genom att stoppa i strömsladden har minskats med ca 20 sekunder.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Detta har vi tjatat om i över 1 år på detta forum. har påpekat det för telias kundtjänst flera gånger. Kul att ni tar till er men trist att det tar så lång tid.

Snart har vi tjatat om HDTV i ett år oxå..... (iaf sen det lovades från Telia att det skulle finnas, - nov -08)

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 28 april 2009 - 15:15.

Postad 28 april 2009 - 15:42

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Dens törsta förändringen är att boxen är mycket snabbare att sätta på från stand by läget. Dessutom hoppar boxen tillbaka till samma bild som var på skärmen när man stängde av boxen.

Boxen kommer i framtiden att göra kontrollen om det kommit ny porgramvaruversion när man sätter på den från standby. Har det kommit en ny version kommer prickarna att dyka upp när man sätter på boxen med fjärrkontrollen.

Det är vidare bildkvalité förbättringar för både HDMI och SCART. Bland annat ska bilden nu ha bättre svart kontrast. Dessutom har GUI:t fått skarpare kanter, rundare hörn sam tydligare text för att det ska vara enklare att läsa texten.

Uppstarts tiden när man startat boxen genom att stoppa i strömsladden har minskats med ca 20 sekunder.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Kan ni fixa Dolby digital via HDMI också, så är jag nöjd.

Postad 28 april 2009 - 15:50

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

....
....
....
....

Markus Johansson
Telia Kundservice

Vill bara passa på att säga att det uppskattas väldigt mycket att Telia själva är här och postar. HDTV är dock fortfarande mer önskat än något annat så jag hoppas att ni får till det snart....

Postad 28 april 2009 - 17:09

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Min box tyckte inte om uppgraderingen. I alla fall hdmi har slutat fungera som det ska. Nu visar den bild några sekunder för att sedan både tappa bild och ljud några sekunder.Och fortsätter så hela tiden. Komponent fungerar ff UA. Jag får undersöka detta närmare i morgon och se om jag måste ändra någon inställning eller liknande...

/Fredrik

Postad 28 april 2009 - 18:44

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Min box tyckte inte om uppgraderingen. I alla fall hdmi har slutat fungera som det ska. Nu visar den bild några sekunder för att sedan både tappa bild och ljud några sekunder.Och fortsätter så hela tiden. Komponent fungerar ff UA. Jag får undersöka detta närmare i morgon och se om jag måste ändra någon inställning eller liknande...

/Fredrik

Samma sak hände med mig. min hdmi fungerar inte alls. Det blinkar svart och gult omvartanat. Först skulle jag enl telia dra ner hdmi upplösningen till 720 p. då vägrade boxen logga in. N är jag in loggad, men vet inte om jag vågar en omstart till för att dra ner upplösningen ytterligggare för att avhjälpa felet. nån annan som fått samma problem som har lyckats fixa det?? vad har ni för inställningar vars hdmi fungerar?

Postad 28 april 2009 - 18:47

percy4
  • percy4
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

Var ett tag sen jag var här och tittade och orkar inte riktigt läsa igenom alla nya inlägg.
Vad jag undrar är om de har lyckats fixa svärtan via HDMI på 1910-boxen?

Ha det!

Postad 28 april 2009 - 18:59

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Samma sak hände med mig. min hdmi fungerar inte alls. Det blinkar svart och gult omvartanat. Först skulle jag enl telia dra ner hdmi upplösningen till 720 p. då vägrade boxen logga in. N är jag in loggad, men vet inte om jag vågar en omstart till för att dra ner upplösningen ytterligggare för att avhjälpa felet. nån annan som fått samma problem som har lyckats fixa det?? vad har ni för inställningar vars hdmi fungerar?

Jag hade redan 720p men testade att dra ner ytterliggare ett snäpp till 576 men utan resultat... Återkommer i morgon...

Postad 28 april 2009 - 19:04

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det är vidare bildkvalité förbättringar för både HDMI och SCART. Bland annat ska bilden nu ha bättre svart kontrast. Dessutom har GUI:t fått skarpare kanter, rundare hörn sam tydligare text för att det ska vara enklare att läsa texten.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ni kunde ju ta och fixa så man fick ut 576i på HDMI samt komponentutgången också eftersom alla era sändningar är just i 576i och Motorola boxen är mycket dålig på att de-interlaca så 576p är inget alternativ.

Sen när ni inför HDTV så bör ni implementera en funktion där boxen autoskiftar mellan 576i och 1080i/720p.

Postad 28 april 2009 - 19:17

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Hej,

Var ett tag sen jag var här och tittade och orkar inte riktigt läsa igenom alla nya inlägg.
Vad jag undrar är om de har lyckats fixa svärtan via HDMI på 1910-boxen?

Ha det!

Min första reaktion när jag slog igång boxen ikväll var att det fortfarande låg en "vit hinna" framför bilden. När jag sedan tryckte fram menyn (som ju tidigare var svart) så låg den också bakom den vita hinnan! Telia försöker tydligen lura i oss att bilden blivit bättre genom att göra menyerna lika bleka som resten av bilden!

Jag kollade även detta genom att köra DVD-bilden bild-i-bild samtidigt som Telias TV och det visar en enorm skillnad på svärta. Smart lösning Telia! Synd bara att vi inte gick på det.

Cigehn kanske kan se vad man ändrat på i programvaran och verifiera mitt påstående?

Postad 28 april 2009 - 19:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag har gjort min vanlig jämförelse mellan den nya GUI versionen 5_0_9_033 och den föregående 5_0_8_008. Här de skillnader jag kan se:
  • Text-TV funktionen verkar vara uppdaterad. Kopplat till detta så ser delar av hanteringen kring textning ut att vara uppdaterad. Ni som har upplevt problem kring Text-TV och textning kanske kan ta er en närmare titt om de problem ni upplevt är fixade, t ex hantering av aspect ratio då man har Text-TV textning påslaget. Hanteringen av alla knappar som hanteras då man är i Text-TV läget ser ut att var uppdaterat. Ni kan ju prova att trycka runt på alla knappar och se om det är några nya finesser i Text-TV läget.
  • Lite förändringar av kanallistan då man trycker på OK knappen. Kan dock inte avgöra exakt vad dessa förändringar åstadkommer.
  • Uppsnabbingen av uppstarten från standby läget är nu aktiverat (funktionaliteten har funnits där sedan nyår ungefär, men är alltså som redan bekant numera påslagen).
  • Den extra buffringen av radionkanaler som infördes för en tid sedan (5 sekunder) är numera borttagen. Troligtvis har man gjort förbättringar i plattformsprogramvaran istället för att kompensera med den längre buffringstiden.
Förutom det så upptäckte jag att Surffunktionen numera (som Telia aviserade för länge sedan) också är borttagen från Telia Nöje. Det som finns kvar är enbart Mina Bilder. Men det går fortfarande att trycke på e-knappen för att komma till aktuell kanals hemsida. Så den verkar inte vara helt bortplockad...

/Peter Cigéhn

Postad 28 april 2009 - 19:30

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Detta har vi tjatat om i över 1 år på detta forum. har påpekat det för telias kundtjänst flera gånger. Kul att ni tar till er men trist att det tar så lång tid.

Det är ganska lång utvecklingstid för att ändra saker i image filen då det inte är Telia som gör allt detta arbete. Men naturligtvis tar vi till oss vad kunder säger även om det inte syns på en gång.

Snart har vi tjatat om HDTV i ett år oxå..... (iaf sen det lovades från Telia att det skulle finnas, - nov -08)

Vill bara passa på att säga att det uppskattas väldigt mycket att Telia själva är här och postar. HDTV är dock fortfarande mer önskat än något annat så jag hoppas att ni får till det snart....

Rörande HD-tv så finns det ingen mer information att ge än att det kommer att komma senare under året. Att det pågår tester i nätet finns det andra på det här forumet som sagt, och det kan man ju tolka som att det går framåt eller...?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 28 april 2009 - 19:30

Goyt
  • Goyt
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Min box funkar inte alls via HDMI. Ger bara bild på scart. Slog på tv´n idag vid 19 tiden och rutan var svart, drog ut strömmen och startade om flera ggr. Loggade in halvvägs sen svart bild via HDMI. Ringde då supporten som sa att boxen behövde bytas ut så han fixade ett servicenr och jag åkte till närmaste Telia butik som stängde kl 20 idag. Fick en ny box med en gång och kommer hem och pluggar in den. Samma sak igen. Svart bild. Kopplade in scart och där var det bild. Men inga HDMI upplösningar funkar för mig. Så får köra på scart så länge.

Postad 28 april 2009 - 19:34

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Rörande HD-tv så finns det ingen mer information att ge än att det kommer att komma senare under året. Att det pågår tester i nätet finns det andra på det här forumet som sagt, och det kan man ju tolka som att det går framåt eller...?

Ja, som jag skrivit om tidigare i tråden så pågår det provsändningar av HDTV i Telias nät. Just nu i skrivande stund så pågår fortfarande sändningar av Canal+ Sport HD (1080i) samt SVT HD (720p) som jag redan nämnt tidigare.

/Peter Cigéhn

Postad 28 april 2009 - 19:35

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

/Fredrik

samma för mig, ingen bild via hdmi (blinkande svart/gult). provade att återställa boxen men utan resultat. hoppas att telia fixar detta snarast, eller ger oss tillgång till att nedgradera firmware, då jag inte har någon tillgång till vare sig scart eller komponent.

Postad 28 april 2009 - 19:56

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

samma för mig, ingen bild via hdmi (blinkande svart/gult). provade att återställa boxen men utan resultat. hoppas att telia fixar detta snarast, eller ger oss tillgång till att nedgradera firmware, då jag inte har någon tillgång till vare sig scart eller komponent.

Här gick uppgraderingen bra iaf. Jag körde hdmi 1080i innan uppgraderingen och det funkar bra även efter. Det låter på er som har bild via scart men inte hdmi att hdmi-utgången stängts av (så levererades min box), har ni testat att gå in i menyn där man ställer in vad som ska skickas ut för att se att det ser ok ut där? (ryck ur strömsladden och håll in info-knappen när ni startar boxen)

Edit: Och jag kan bara hålla med alla som önskar sig hdtv. Jag har haft hdtv sedan sommaren 2006 hos Canal Digital d.v.s sen snart tre (3!) år. Nu måste ni släppa sargen Telia och komma in i matchen.

Redigerat av blackburn_, 28 april 2009 - 19:57.

Postad 28 april 2009 - 20:01

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det är ganska lång utvecklingstid för att ändra saker i image filen då det inte är Telia som gör allt detta arbete. Men naturligtvis tar vi till oss vad kunder säger även om det inte syns på en gång.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Kul att Telia börjar beta av brister som starttid och bildkvalite, det finns mer på listan .... fn trot men den analoga bilden verkar bättre (svärtan)!
kommer sen HD (gärna mer än 576i) mums, och inspelningsbar box, så man kan se och spela in olika program så ...

Postad 28 april 2009 - 20:07

Goyt
  • Goyt
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Här gick uppgraderingen bra iaf. Jag körde hdmi 1080i innan uppgraderingen och det funkar bra även efter. Det låter på er som har bild via scart men inte hdmi att hdmi-utgången stängts av (så levererades min box), har ni testat att gå in i menyn där man ställer in vad som ska skickas ut för att se att det ser ok ut där? (ryck ur strömsladden och håll in info-knappen när ni startar boxen)

Edit: Och jag kan bara hålla med alla som önskar sig hdtv. Jag har haft hdtv sedan sommaren 2006 hos Canal Digital d.v.s sen snart tre (3!) år. Nu måste ni släppa sargen Telia och komma in i matchen.

Japp, har varit inne i menyn och testat 576,720 o 1080. Går bra fram tills 3:e ringen vid inloggning som blir gul och bilden blir svart då med hdmi. Växlar jag då över tv´n till scart så är bilden där.

Redigerat av Goyt, 28 april 2009 - 20:09.

Postad 28 april 2009 - 20:18

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Testade nu HDMI på min mottagare och det funkar (Kör i vanliga fall via komponent)
Hade också min mottagare inställd på 1080i innan uppgraderingen.

Nu förstår jag också att ni som klagar på svärtan. Vilken skilllnad det är mellan komponent och HDMI när det gäller svärta....

Postad 28 april 2009 - 20:33

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Jag hade redan 720p men testade att dra ner ytterliggare ett snäpp till 576 men utan resultat... Återkommer i morgon...

Min box funkar inte alls via HDMI. Ger bara bild på scart. Slog på tv´n idag vid 19 tiden och rutan var svart, drog ut strömmen och startade om flera ggr. Loggade in halvvägs sen svart bild via HDMI. Ringde då supporten som sa att boxen behövde bytas ut så han fixade ett servicenr och jag åkte till närmaste Telia butik som stängde kl 20 idag. Fick en ny box med en gång och kommer hem och pluggar in den. Samma sak igen. Svart bild. Kopplade in scart och där var det bild. Men inga HDMI upplösningar funkar för mig. Så får köra på scart så länge.

Nu svarar jag på flera inlägg här då ni verkar ha ett liknande problem.

Det verkar som att detta typ av fel berör flertalet kunder. Problemet ligger antagligen i att TV:n inte är kompatibel med HDMI standarden fullt ut. Det vore bra om ni kunde kontakta mig, och uppge exakt vilken TV modell ni har och om den stödjer HDCP eller ej. Om möjligt skulle jag vilja att ni provar eran box med en annan TV. Finns det flera med samma problem så är även ni välkomna att kontakta mig enligt nedan.

Kan inte lova ett personligt svar till alla som kontaktar mig, men jag kommer att läsa och notera vilka TV modeller ni har.

Ni kontaktar mig via http://proof.telia.s...p?ProofID=15515

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 april 2009 - 21:21

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det fungerade bra hos mig också. Jag kör också 1080i.

/A

Postad 28 april 2009 - 21:24

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Min första reaktion när jag slog igång boxen ikväll var att det fortfarande låg en "vit hinna" framför bilden. När jag sedan tryckte fram menyn (som ju tidigare var svart) så låg den också bakom den vita hinnan! Telia försöker tydligen lura i oss att bilden blivit bättre genom att göra menyerna lika bleka som resten av bilden!

Jag kollade även detta genom att köra DVD-bilden bild-i-bild samtidigt som Telias TV och det visar en enorm skillnad på svärta. Smart lösning Telia! Synd bara att vi inte gick på det.

Cigehn kanske kan se vad man ändrat på i programvaran och verifiera mitt påstående?

Har TeliaKundservice någon bra förklaring till att de så kallade bildförbättringarna har resulterat i att de tidigare svarta menyerna har blivit ljusare iställer för att det svarta i bilden blivit svart?

Postad 28 april 2009 - 21:24

frely
  • frely
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Det verkar som att detta typ av fel berör flertalet kunder. Problemet ligger antagligen i att TV:n inte är kompatibel med HDMI standarden fullt ut. Det vore bra om ni kunde kontakta mig, och uppge exakt vilken TV modell ni har och om den stödjer HDCP eller ej.

Själv kör jag en Panasonic 47 tum PZ85 och får som många andra svart bild efter uppdateringen (använder HDMI och har testat samtliga upplösningar). Suck, hade sett fram emot andra halvlek av Champions League-matchen. Verifierar ni inte en ny uppdatering i flera miljöer innan ni lägger ut den? Att påstå att problemet ligger i att TV:n inte är kompatibel med HDMI standarden fullt ut känns bara pinsamt, jag är inte så insatt i standarden, men har inte haft problem tidigare med någon HDMI ansluten hårdvara så varför skulle just er digitalbox helt plötsligt kräva mer än annan hårdvara?

Lite mer kritik när jag ändå skriver, det mesta är säkert redan sagt, men:
Uppstartstider på över en minut är helt oacceptabelt
Var är HD-TV?
Varför måste jag betala för kanalpaket per mottagare och inte per hushåll?

Trots all kritik tycker jag ändå att det är positivt att du försöker svara här i forumet!

/Fredrik

Postad 28 april 2009 - 21:34

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Nu svarar jag på flera inlägg här då ni verkar ha ett liknande problem.

Det verkar som att detta typ av fel berör flertalet kunder. Problemet ligger antagligen i att TV:n inte är kompatibel med HDMI standarden fullt ut. Det vore bra om ni kunde kontakta mig, och uppge exakt vilken TV modell ni har och om den stödjer HDCP eller ej. Om möjligt skulle jag vilja att ni provar eran box med en annan TV. Finns det flera med samma problem så är även ni välkomna att kontakta mig enligt nedan.

Kan inte lova ett personligt svar till alla som kontaktar mig, men jag kommer att läsa och notera vilka TV modeller ni har.

Ni kontaktar mig via http://proof.telia.s...p?ProofID=15515

Markus Johansson
Telia kundservice

Jag har en TV som är ansluten med Scart som efter boxen stängts av och på igen får för sig att det är en 4:3 bild istf 16:9. Är det så att boxen är igång och bara bildsignalen stängs av? Då behövs info om bildförhålande på Scart vid påslag igen! Däremot fick jag inga problem med HDMI på min andra TV ... däremot bootade den många gånger och gick igång först då jag hade HDMI valt på TVn (istf att boxen vill ha Scarten)

Postad 28 april 2009 - 21:45

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Har TeliaKundservice någon bra förklaring till att de så kallade bildförbättringarna har resulterat i att de tidigare svarta menyerna har blivit ljusare iställer för att det svarta i bilden blivit svart?

Jag har kollat och det beror nog på att båda nu e så svarta det går ... isåfall är det så när jag tittar och stänger av bildsignalen, blir då inte mörkare ...

Postad 28 april 2009 - 22:13

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Jag har kollat och det beror nog på att båda nu e så svarta det går ... isåfall är det så när jag tittar och stänger av bildsignalen, blir då inte mörkare ...

Så är det definitivt inte hos mig. Min bild blir mycket svartare när jag stänger av bildsignalen än vad det svartaste som kommer ut från boxen är.

Postad 28 april 2009 - 22:17

ice_man
  • ice_man
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag har gjort min vanlig jämförelse mellan den nya GUI versionen 5_0_9_033 och den föregående 5_0_8_008. Här de skillnader jag kan se:
[list]
[*]Text-TV funktionen verkar vara uppdaterad. Kopplat till detta så ser delar av hanteringen kring textning ut att vara uppdaterad. Ni som har upplevt problem kring Text-TV och textning kanske kan ta er en närmare titt om de problem ni upplevt är fixade, t ex hantering av aspect ratio då man har Text-TV textning påslaget. Hanteringen av alla knappar som hanteras då man är i Text-TV läget ser ut att var uppdaterat. Ni kan ju prova att trycka runt på alla knappar och se om det är några nya finesser i Text-TV läget.

/Peter Cigéhn

Nya finesser ang text-tv har jag inte hittat men en funktion har dom tagit bort. Det är att man inte längre kan bläddra framåt eller bakåt med dom små piltangenterna p+ p-. För mig är det synd som läser mycket text-tv. Tycker det är lättare att bläddra med dom.

Postad 28 april 2009 - 22:23

Gorgeous81
  • Gorgeous81
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

?

Lite mer kritik när jag ändå skriver, det mesta är säkert redan sagt, men:
Var är HD-TV?

Trots all kritik tycker jag ändå att det är positivt att du försöker svara här i forumet!

/Fredrik

Jag kan hålla med om HD-tv:n men kan också tycka det är bra att man verkligen testar innan man släpper något.
Telia kör med hängslen och livrem på det mesta man lanserar, vilket också gör att det känns tryggt att välja Telia, varesig det gäller, mobilt, Ip-tjänster eller vad det än är.

Vilket annat bolag erbjuder dig en full lösning med tv för flera tv-apparater till enbart en månadskostnad?
Jag kan tycka det är ett ganska bra pris med halva priset på extrapaketet för tv nr 2.
Dessutom uppskattar jag tjänster som video on demand samt alla anytimetjänsterna mycket.
Det har ingen annan samt att det finns en on demandtjänst i dom flesta extra kanalpaket du väljer utan extra kostnad.

Vad det gäller uppstarten så blev det ju betydligt bättre efter uppdateringen.
Jag håller med om det är en bit kvar innan man har en komplett lösning med alla tjänster man vill ha, men jag är övertygad om att det kommer så småningom.

Man kan inte gapa efter allt och samtidigt inte vilja betala för det.
Allt kostar idag.

p

Postad 28 april 2009 - 23:30

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Hej är på väg att kanske flytta, lägenheten hade CanalDigital kabel men det ska tydligen bytas ut mot Telia efter som dom håller på att installera Fiber från Telia så var det IP telefoni från dom oxå.
Det jag undrar är vad har man för boxar när man kör med bredbands TV? Finns det nån box där man kan spela in flera kanaler på en gång? Hittar inget på Telias sida om info om boxarna.

Postad 29 april 2009 - 00:33

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Man kan inte gapa efter allt och samtidigt inte vilja betala för det.
Allt kostar idag.

Har sedan 23 mars Boxers Max-paket på frivisning i två månader.

Säga något generellt jämfört med Telia beträffande bildkvalitet..vissa kanaler bättre hos Telia såsom TV3,TV5, ZTV.
Tidvis på vissa Boxerkanaler bättre beroende på, gissar jag, sändningsuppehåll på barnkanaler. Mer bitar åt andra ?

Annars snarligt...utom

Canal+ var under första veckan öppnad via kortet, och enligt vad jag kommer ihåg tidigare med samma från telia och 1510-boxen bra mycket bättre. Och endast tre kanaler via Boxer och till kostnad på 303 kr/mån vid 12 mån bindning. Släng dig i väggen Robert...

Boxer Max ( 22 kanaler ) innehållande följande betalkanaler:

TV 3
Kanal 5
TV 4+
TV 400
TV4 Film
TV4 Fakta
TV4 Sport

Eurosport
Animal Planet
MTV
ZTV
VH1
Canal 7
TV 8

Kanal 9
CNN
Nickelodian
Disney Ch
Discovery
Comedy Central
TCM
Silver

Boxer Max får du till en kostnad på 273 kr/mån vid 12 mån bindning. Släng dig i väggen Robert...

( Alla kostnader avser månads-kort-start avgift )

Priset för Telias paket kan i sammanhanget betraktas som REA.

Postad 29 april 2009 - 06:49

Unregisteredda852143
  • Unregisteredda852143
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Uppdaterade boxen igår och noterade nyss att jag inte hade mina lokala nyheter på TV4 idag. Hittar inte längre nåt om det i inställningarna heller.

Tillfälligt problem från TV4 eller nåt som beror på uppdateringen?

Postad 29 april 2009 - 07:43

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Exakt detta problem har jag, gul svart blink.

Japp, har varit inne i menyn och testat 576,720 o 1080. Går bra fram tills 3:e ringen vid inloggning som blir gul och bilden blir svart då med hdmi. Växlar jag då över tv´n till scart så är bilden där.

scart fungerar hos mig med. men ack vilken bedrövlig bild via scart. Som tur var fick jag igång boxen innan champ league matchen igår, men maken till färgeftersläpniongar har jag aldrig sett tidigare, Via hdmi har jag inte haft nåt sånt alls, men via scart, fasen när tex de gick från närbild på Csech ¨till att visa hela planen toig det ett tag innan all orange färg försvann.

Vill ha tillbaka min HDMI!!!! genast!!

Postad 29 april 2009 - 08:02

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Detta skall ju vara löst med den nya programvaran.

Innehållsleverantörerna vill ju ha betalt per mottagare och inte per hushåll och då blir det ju inte ett så bra affärsupplägg om Telia i sin tur skulle ta betalt per hushåll.

/A

Postad 29 april 2009 - 08:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Eftersläpningar fanns det även i Boxer igår, dock kan vi inte jämföra mängden med bara ord och bildbevis har vi inga...

Postad 29 april 2009 - 08:17

frely
  • frely
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Detta skall ju vara löst med den nya programvaran.

Jättebra om det är så, men för mig fungerar inte den nya programvaran alls. Ringde precis Telias kundtjänst - de kunde inte felsöka eftersom jag inte är hemma, men ansåg heller inte att det var något "stort problem" att många kunder (eller är det bara jag och ett par till?) inte får någon bild via HDMI längre.

Innehållsleverantörerna vill ju ha betalt per mottagare och inte per hushåll och då blir det ju inte ett så bra affärsupplägg om Telia i sin tur skulle ta betalt per hushåll.

Hur hanterar innehållsleverantörer digitalboxar med dubbla tv-mottagare, måste även ägare av dessa betala för dubbla kanalpaket? Till mig sa de förresten ingenting om halva priset för mottagare två, men det låter ju bra.

/F

Postad 29 april 2009 - 09:19

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jättebra om det är så, men för mig fungerar inte den nya programvaran alls. Ringde precis Telias kundtjänst - de kunde inte felsöka eftersom jag inte är hemma, men ansåg heller inte att det var något "stort problem" att många kunder (eller är det bara jag och ett par till?) inte får någon bild via HDMI längre.

Hur hanterar innehållsleverantörer digitalboxar med dubbla tv-mottagare, måste även ägare av dessa betala för dubbla kanalpaket? Till mig sa de förresten ingenting om halva priset för mottagare två, men det låter ju bra.

/F

Med mottagare likställde jag box. Eftersom det behövs ett abonnemang per box oavsett om den kan hantera en eller två strömmar så vill innehållsleverantören ha betalt per abonnemang. Det är väl samma upplägg hos t ex Boxer.

I prislistan framgår att extraabonnemang och tvillingabonnemang kostar halva priset.

/A

Postad 29 april 2009 - 09:24

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Verkar som vi äntligen fått 5.1 ljud över hdmi nu med den nya mjukvaran. Stabilt jobbat telia :)

Postad 29 april 2009 - 11:13

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Tack Telia! :)

Postad 29 april 2009 - 11:34

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Exakt detta problem har jag, gul svart blink.

scart fungerar hos mig med. men ack vilken bedrövlig bild via scart. Som tur var fick jag igång boxen innan champ league matchen igår, men maken till färgeftersläpniongar har jag aldrig sett tidigare, Via hdmi har jag inte haft nåt sånt alls, men via scart, fasen när tex de gick från närbild på Csech ¨till att visa hela planen toig det ett tag innan all orange färg försvann.

Vill ha tillbaka min HDMI!!!! genast!!

Jag uppdaterade min box igår efter jobbet, hade bilden inställd på 1080i och det var inga problem att se via HDMI efter uppdateringen. Eftersläpningarna under UCL-matchen som du såg var mycket tydliga via HDMI också så jag tror nästan att felet låg i tv-produktionen (ej hos Telia). Men jag vet i och för sig inte?

Postad 29 april 2009 - 11:45

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jag uppdaterade min box igår efter jobbet, hade bilden inställd på 1080i och det var inga problem att se via HDMI efter uppdateringen. Eftersläpningarna under UCL-matchen som du såg var mycket tydliga via HDMI också så jag tror nästan att felet låg i tv-produktionen (ej hos Telia). Men jag vet i och för sig inte?

Ja, själv har jag inte sett en så blurrig och "grovpixlig" match på länge.
6:an tycker jag brukar ha OK bild annars, men igår var (hoppas jag) produktionen riktigt dålig.

Postad 29 april 2009 - 11:53

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

/F

Avkodningen sker vid själva tittandet ... dvs inspelat matrial är kodat
- då behövs bara ett abonemang, du kan ju bara titta på en itaget ...

Postad 29 april 2009 - 12:01

Elrico
  • Elrico
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Verkar som vi äntligen fått 5.1 ljud över hdmi nu med den nya mjukvaran. Stabilt jobbat telia :)

Stämmer detta? Är ju perfekt i så fall.
/Erik

Postad 29 april 2009 - 12:36

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Jag har en TV som är ansluten med Scart som efter boxen stängts av och på igen får för sig att det är en 4:3 bild istf 16:9. Är det så att boxen är igång och bara bildsignalen stängs av? Då behövs info om bildförhålande på Scart vid påslag igen!

Detta Har vi noterat, det kan vara relevant att veta om du stängde av TV:n samt om det är samma fel på flera TV apparater. har testat på vår TV här och upplever inte det problemet.

Däremot fick jag inga problem med HDMI på min andra TV ... däremot bootade den många gånger och gick igång först då jag hade HDMI valt på TVn (istf att boxen vill ha Scarten)

Boxen försöker känna av om den är ansluten med HDMI eller scart kabel. Detta kan jag tänka mig orsakar problemet du har.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 29 april 2009 - 12:49

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Av de kunder som har raporterat till mig direkt så har flertalet haft en förstärkare av märket Onyko. Har bett de prova utan förstärkaren dirket i i TV:n så det är ju ett första man bör prova.

HDCP är aktiverat och det är antagligen kunder som har utrustning där HDCP inte fungerar som det ska som får detta problem.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 29 april 2009 - 12:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Exakt vad är hdcp? nån som kan förklara.

Jag har en Onkyo receiver som är knappt året gammal och kostade en hel del. klarar av True hd ljud mm. Så att den skulle vara problemet förvånar mig. Eller är min "stärkare kass"?
Jag kommer att prova att köra direkt till tv via hdmi när jag kommer hem, men då faller hela användningsområdet med en hemmabioförstärkare där man kan koppla in allt i och enbart ha en anslutning till tv från receiver.

TAck för hjälpen så länge i alla fall Telia Markkus. Bra jobbat av er att ni finns på forum.

Postad 29 april 2009 - 13:10

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Exakt vad är hdcp? nån som kan förklara.

Jag har en Onkyo receiver som är knappt året gammal och kostade en hel del. klarar av True hd ljud mm. Så att den skulle vara problemet förvånar mig. Eller är min "stärkare kass"?
Jag kommer att prova att köra direkt till tv via hdmi när jag kommer hem, men då faller hela användningsområdet med en hemmabioförstärkare där man kan koppla in allt i och enbart ha en anslutning till tv från receiver.

TAck för hjälpen så länge i alla fall Telia Markkus. Bra jobbat av er att ni finns på forum.

Det här är vad jag har hittat om hdcp på Wikipedia

Om sedan det är problemet vet inte jag... Det låter ju skumt om inte en Onkyo som är 1 år gammal klarar HDCP.

/A

Redigerat av hallberg, 29 april 2009 - 13:11.

Postad 29 april 2009 - 13:13

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Det här är vad jag har hittat om hdcp på Wikipedia

Om sedan det är problemet vet inte jag... Det låter ju skumt om inte en Onkyo som är 1 år gammal klarar HDCP.

/A

Det är en Onkyo Tx SR 607 som enligt spec har hdmi 1,3 (enligt vad jag hunnit läsa mig till på Wiki som lekman borde den inte ha HDCP problem.....
Kan det vara tv:n? att den störs om den går via förstärkare istället för direkt in i tvn? spekulationer bara jag har ännu inte sett om det fungerar dirket till tv eller ej...

*edit* tv är en Samsung PS42 q97

Redigerat av Bulldog76, 29 april 2009 - 13:25.

Postad 29 april 2009 - 13:16

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Även ja fick bild problem efter updateringen och ja kör bilden via en onkyo 876.
Men fick bara problem med en Infocus X9 och inte Philips Tvn.
Testade att koppla digitalboxen direkt till projektorn och då fungerade det direkt!
Annars så upptäkte jag att det löser sej även genom att stänga av å sätta på boxen eller att trycka på re-sync knappen några gånger på projektor fjärren!

Postad 29 april 2009 - 13:17

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det är en Onkyo Tx SR 607 som enligt spec har hdmi 1,3 (enligt vad jag hunnit läsa mig till på Wiki som lekman borde den inte ha HDCP problem.....
Kan det vara tv:n? att den störs om den går via förstärkare istället för direkt in i tvn? spekulationer bara jag har ännu inte sett om det fungerar dirket till tv eller ej...

Jag har kopplat min 1910-box till min Yamaha-receiver via HDMI (ljud via toslink) och sedan vidare via HDMI till min tv. Boxen var inställd på 1080i och jag hade inte det minsta problem i samband med uppgraderingen.

Men vad som skiljer mellan våra "kopplingar" det var en bra fråga.

/A

Postad 29 april 2009 - 13:29

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Med mottagare likställde jag box. Eftersom det behövs ett abonnemang per box oavsett om den kan hantera en eller två strömmar så vill innehållsleverantören ha betalt per abonnemang. Det är väl samma upplägg hos t ex Boxer.

Det finns en teknisk begränsning med att bandbredden inte räcker till om man tittar på en kanal och spelar in en annan.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 29 april 2009 - 13:38

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Det finns en teknisk begränsning med att bandbredden inte räcker till om man tittar på en kanal och spelar in en annan.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Men kan man inte börja erbjuda olika paket/tjänster beroende på om man sitter med FiberLan eller DSL anslutning? För på FiberLan kan det ju knappast vara en fråga om begränsning i bandbredd?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.