Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.
5639 svar till detta ämne
Postad 11 April 2014 - 09:08
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Det är typ grundkurs 1A inom ämnet video och ett måste för att man ska "förstå vad man tittar på" - om man får uttrycka sig lite bryskt (utan att för den skull hacka ner på Chrilletuff eller nån annan)... Skulle tippa på att de flesta saknar denna "grundkunskap" vilket ger att de heller inte kan göra jämförelser, eller iaf inte dra slutsatser av detsamma, som är relevanta/riktiga.
Inte för att denna grundkunskap borde höra allmänbildningen till, tvärtom är det insikter som gränsar till nördnivå (så det är förståeligt att folk "luras"), men problemt är att folk inte kan låta bli att göra jämförelser titt som tätt där tokiga slutsatser kommer som ett brev på posten och det hjälper förstås inte någon.
En vanlig dag i elladan mao. 
Väldigt bra skrivet. Själv ser jag inte jättemycket film längre men har intresset av det. Skulle kalla mig själv amatör med försökt till förståelse. Dock är det tror jag det är väldigt svårt att kliva in i valfri stortvkedja och avgöra vilken som har bäst bild utan att fått någon riktig referens hur det igentligen ska vara. Är nog där de flesta faller (inklusvie mig själv?) Ja det verkar som en viktig uppgift för dig att påpeka hur okunnig man är som inte ser någon större skillnad när man spelar på de olika konsolerna. Säkerligen också extra enkelt att "upptäcka" stora skillnader när man är pro Sony och när siffror och stillbilder visar "the all mighty PS4" som den bästa konsolen.
Snacka om att snevrida a la aftonbladet. Om bildvisaren är felaktigt inställd från början har väl inte att göra med saken hurvida Ps4 eller Xone är bättre, eller? // Sat
Postad 11 April 2014 - 09:16
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Ja det verkar som en viktig uppgift för dig att påpeka hur okunnig man är som inte ser någon större skillnad när man spelar på de olika konsolerna. Säkerligen också extra enkelt att "upptäcka" stora skillnader när man är pro Sony och när siffror och stillbilder visar "the all mighty PS4" som den bästa konsolen.
har absolut inget att göra med att jag äger en PS4. Men jag kan säga att jag såg det direkt när jämförelserna mellan BF4 dök upp. Bilderna såg mycket mer "korrekta" ut på PS4 men många tyckte att Xone såg bättre ut men så visade det sig att xone var fel. Men gillar man den typen av bild kan man ju få till den själv om man vill med sin egen TV. Inget man behöver ha som avgörande när det gäller vilken konsol man vill köpa
Postad 11 April 2014 - 09:17
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Ja det verkar som en viktig uppgift för dig att påpeka hur okunnig man är som inte ser någon större skillnad när man spelar på de olika konsolerna.
Allvarligt talat... Flera bra inlägg som förklarar "krispigheten" i bilden totalvänder du till något helt annat. Felet är till viss del fixat i en patch, så denna "krispighet" finns tack och lov inte längre. Varför är det fel att informera om det?
Postad 11 April 2014 - 09:22
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
ps: Jag är inte pro Sony. Äger inga aktier där. Det är bara så att PS4 passar mig bättre än Xone. Grafikskillnaden dem emellan har ingenting med mitt beslut av konsol att göra. Däremot så hade jag varit jäkligt lack på MS om jag valt Xone och sedan inte kunna ställa in bilden korrekt.
Postad 11 April 2014 - 09:28
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Allvarligt talat... Flera bra inlägg som förklarar "krispigheten" i bilden totalvänder du till något helt annat.
Felet är till viss del fixat i en patch, så denna "krispighet" finns tack och lov inte längre. Varför är det fel att informera om det?
Vart snackar jag om krispigheten? Citera mig gärna. Chrilletuff hade känt och klämt på båda såg ingen större skillnad. Vad är problemet?
Postad 11 April 2014 - 09:41
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Vart snackar jag om krispigheten? Citera mig gärna. Chrilletuff hade känt och klämt på båda såg ingen större skillnad. Vad är problemet?
skämtar du nu eller? läs om alla de senaste inläggen så kanske du förstår. Om man ska behöva förklara för dig efter du gjort det så är det nog ingen idé att vi tar detta vidare.
Postad 11 April 2014 - 09:54
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
skämtar du nu eller? läs om alla de senaste inläggen så kanske du förstår. Om man ska behöva förklara för dig efter du gjort det så är det nog ingen idé att vi tar detta vidare.
Prova läs hans inlägg så kanske du förstår lite bättre... Har läst hans inlägg flera gånger nu och han använder inte ens svåra ord så du borde väl kunna tolka det ganska bra eller? Nu var jag till mm och spelade på ps4 och xbone direkt efter. Jag har varit inställd på att köpa ps4 för att jag inte orkar vänta och för att man i den här tråden flitigt påpekat ps4s överlägsenhet. Men efter att ha provat båda direkt efter varandra så kan jag säga att av detta såg jag ingenting.
Redigerat av La Cucaracha, 11 April 2014 - 09:55.
Postad 11 April 2014 - 10:35
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det är ju upp till speltillverkarna att bestämma hur krispig bild de vill att spelet skall ha. Det är ingen höjdare om konsollen lägger på extra krispighet/kantförstärkning som inte går att stänga av. Vill man ha det finns det ju sådana inställningar i TV:n.
Det är ungefär samma med Darblet. Den ger mer POP i bilden och vissa små detaljer framträder tydligare på gott och ont broende på vad man gillar, men naturligt i förhållande till källmaterialet är det inte.
Själv använder jag mig av skärpefilter på jobbet i vissa situationer. Det är lättare att hitta små knottror i lungor med hjälp av lagom skärpefilter t.ex.. Det får dock vissa bieffekter på bilden som man måste vara medveten om. Brus förstärks t.ex..
lung.jpg 9.81K
1 Antal nerladdningar
lung1.jpg 13.52K
1 Antal nerladdningar
Postad 11 April 2014 - 10:54
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Prova läs hans inlägg så kanske du förstår lite bättre... Har läst hans inlägg flera gånger nu och han använder inte ens svåra ord så du borde väl kunna tolka det ganska bra eller?
läs alla de senaste inläggen skrev jag... hmm men som sagt. ingen idé att gå vidare med detta med dig.
Redigerat av beat_strandh, 11 April 2014 - 10:56.
Postad 11 April 2014 - 11:04
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
ps: Jag är inte pro Sony.
Är det redan första april igen?
Postad 11 April 2014 - 11:08
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Är det redan första april igen?
hehe käften
Postad 11 April 2014 - 11:50
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Ok va bra! Nu var jag till mm och spelade på ps4 och xbone direkt efter. Jag har varit inställd på att köpa ps4 för att jag inte orkar vänta och för att man i den här tråden flitigt påpekat ps4s överlägsenhet. Men efter att ha provat båda direkt efter varandra så kan jag säga att av detta såg jag ingenting. Xboxen hade däremot en krispighet i grafiken som jag sett diskuteras nånstans och detta gjorde att upplevelsen kändes bättre på xboxen. Så nu är man tillbaks på ruta 1 igen. September alltså.. :/
Du behöver verkligen inte vänta till september. Om Xbox One hade släppts i Sverige idag så hade jag knappt märkt nån skillnad när jag kommer hem till min One. Svenskt språk och möjligtvis tillgång till nån extra svensk app, som Viaplay tex. Jag tycker inte det finns nån betydande fördel med att vänta på svensk release. Gå till valfri butik och köp en importerad. Om du köper den i butik så kan du bara gå tillbaka med den om det skulle vara något problem. Jag tänkte också vänta men slog till tack vare Titanfall och jag ångrar det inte en sekund. Hela familjen multitaskar friskt mellan TV, Netflix och Peggle 2.
Postad 11 April 2014 - 12:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vart snackar jag om krispigheten? Citera mig gärna.
Det är ju just det som är problemet. VI övriga pratade om "krispigheten", men DU klev in i tråden och tillsynnes utan anledning hackade igång med något helt annat... Chrilletuff hade känt och klämt på båda såg ingen större skillnad. Vad är problemet?
Prova att läs hela hans inlägg, istället för valda delar, så hittar du vad vi diskuterar.
Postad 11 April 2014 - 12:15
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Crille: vill du ha xbone så kan du köpa den på mm, elgiganten, webhallen ect, den finns så gott som överallt. mycket lättare att få tag på än ps4, ironiskt nog
Postad 11 April 2014 - 12:16
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Det är ju just det som är problemet. VI övriga pratade om "krispigheten", men DU klev in i tråden och tillsynnes utan anledning hackade igång med något helt annat...
Prova att läs hela hans inlägg, istället för valda delar, så hittar du vad vi diskuterar.
Jag såg inte vart han påstår heller att TV'n var korrekt kalibrerad för att inte ha en chans att förvränga bilden.
Postad 11 April 2014 - 12:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag såg inte vart han påstår heller att TV'n var korrekt kalibrerad för att inte ha en chans att förvränga bilden.
Inte så konstigt, för det påstod han inte heller. Hur du nu kom in på det... Ärligt talat, räcker det inte med goddag-yxskaft svar från din sida idag?
Postad 11 April 2014 - 12:28
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
exakt! Att folk luras av detta är något jag aldrig kommer förstå mig på...
Luras? Herregud.. Om man nu tittar på de två konsolerna och jämför när de sitter där bredvid varandra på väggen så upplever jag att grafiken mer tilltalande på xboxen. Om det beror på "krispigheten" eller inte, kan jag inte svara på men den är tydlig och det ser bra ut. Om den är fel eller inte har väl ingen betydelse då det är min personliga subjektiva uppfattning. Eller måste man uppleva exakt samma sak som andra eftersom andra vet att ps4a kan prestera bättre och då MÅSTE det vara bättre. Innan kände jag att jag gott kunde köra på ps4a eftersom alla var så rörande överens om att den kunde prestera så bra. Jag hade inget behov av att prova den först, jag visste ju att den skulle knäcka. Det hade jag ju läst här. Men när man testar båda och ser direkt att grafiken är mer tilltalande än på ps4 så är väl det det enda som räknas? Att jag som konsument kan välja den som jag själv tycker känns bäst och ser bäst ut. Sen om sony underbygger sina argument med högpresterande teknik så är det väl ps4-brukarna som blir lurade när xboxens grafik upplevs likvärdig eller som för mig bättre. Teknikintresserade kan sitta till dödagar och debattera detaljer men för oss som vill spela i första hand kan knappast påverkas av den högst marginella skillnad (säkert till ps4s fördel) som det faktiskt kan röra sig om.
Postad 11 April 2014 - 12:35
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Crille: vill du ha xbone så kan du köpa den på mm, elgiganten, webhallen ect, den finns så gott som överallt. mycket lättare att få tag på än ps4, ironiskt nog
Jodå, det är inget problem att få tag på någon an konsolerna men jag har fortfarande inte bestämt mig. Som jag skrev innan så är jag tillbaks på ruta ett efter att ha varit helt inställd på ps4. Nu har jag fortfarande 3-4 spel kvar av denna generation att klara ut så det är möjligt att det hinner bli september innan jag väl shoppar loss
Postad 11 April 2014 - 12:35
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Luras? Herregud..
Om man nu tittar på de två konsolerna och jämför när de sitter där bredvid varandra på väggen så upplever jag att grafiken mer tilltalande på xboxen. Om det beror på "krispigheten" eller inte, kan jag inte svara på men den är tydlig och det ser bra ut. Om den är fel eller inte har väl ingen betydelse då det är min personliga subjektiva uppfattning. Eller måste man uppleva exakt samma sak som andra eftersom andra vet att ps4a kan prestera bättre och då MÅSTE det vara bättre. Innan kände jag att jag gott kunde köra på ps4a eftersom alla var så rörande överens om att den kunde prestera så bra. Jag hade inget behov av att prova den först, jag visste ju att den skulle knäcka. Det hade jag ju läst här. Men när man testar båda och ser direkt att grafiken är mer tilltalande än på ps4 så är väl det det enda som räknas? Att jag som konsument kan välja den som jag själv tycker känns bäst och ser bäst ut. Sen om sony underbygger sina argument med högpresterande teknik så är det väl ps4-brukarna som blir lurade när xboxens grafik upplevs likvärdig eller som för mig bättre. Teknikintresserade kan sitta till dödagar och debattera detaljer men för oss som vill spela i första hand kan knappast påverkas av den högst marginella skillnad (säkert till ps4s fördel) som det faktiskt kan röra sig om.
Folk ville bara informera dig om att du kan få samma bildstil på PS4 som på X1 om du skruvar upp sharpness på TV:n lite. Det är väl inget att bli sur över? Självklart skall du köpa X1 om du gillar den, du blir säkert nöjd, men lite objektiv information dör du väl inte av? Om du skall köpa X1 är det ju för spelen, inte för grafiken.
Redigerat av hassesolo, 11 April 2014 - 12:36.
Postad 11 April 2014 - 12:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Chrille>> Men när man testar båda och ser direkt att grafiken är mer tilltalande än på ps4 så är väl det det enda som räknas?
Med tanke på att det är rätt lätt att få spel från PS4 att se lika "tilltalande" ut så kan du ju istället fråga dig varför den här delen av din upplevelse ska räknas i huvudtaget. Det enda som kan komma ut av det är att du lurar (det var faktiskt ett bra ord i sammanhanget) dig själv (och ev andra).
Redigerat av pacman, 11 April 2014 - 12:46.
Postad 11 April 2014 - 12:45
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Du behöver verkligen inte vänta till september. Om Xbox One hade släppts i Sverige idag så hade jag knappt märkt nån skillnad när jag kommer hem till min One. Svenskt språk och möjligtvis tillgång till nån extra svensk app, som Viaplay tex.
Jag tycker inte det finns nån betydande fördel med att vänta på svensk release. Gå till valfri butik och köp en importerad. Om du köper den i butik så kan du bara gå tillbaka med den om det skulle vara något problem.
Jag tänkte också vänta men slog till tack vare Titanfall och jag ångrar det inte en sekund. Hela familjen multitaskar friskt mellan TV, Netflix och Peggle 2. 
Det är väl mest jag själv som är ute efter den där gedigna känslan av att köpa något som det är tänkt att köpas. En svensk konsol i sverige utan behov av engelsk kontakt.
Postad 11 April 2014 - 12:53
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Luras? Herregud..
Om man nu tittar på de två konsolerna och jämför när de sitter där bredvid varandra på väggen så upplever jag att grafiken mer tilltalande på xboxen. Om det beror på "krispigheten" eller inte, kan jag inte svara på men den är tydlig och det ser bra ut. Om den är fel eller inte har väl ingen betydelse då det är min personliga subjektiva uppfattning. Eller måste man uppleva exakt samma sak som andra eftersom andra vet att ps4a kan prestera bättre och då MÅSTE det vara bättre. Innan kände jag att jag gott kunde köra på ps4a eftersom alla var så rörande överens om att den kunde prestera så bra. Jag hade inget behov av att prova den först, jag visste ju att den skulle knäcka. Det hade jag ju läst här. Men när man testar båda och ser direkt att grafiken är mer tilltalande än på ps4 så är väl det det enda som räknas? Att jag som konsument kan välja den som jag själv tycker känns bäst och ser bäst ut. Sen om sony underbygger sina argument med högpresterande teknik så är det väl ps4-brukarna som blir lurade när xboxens grafik upplevs likvärdig eller som för mig bättre. Teknikintresserade kan sitta till dödagar och debattera detaljer men för oss som vill spela i första hand kan knappast påverkas av den högst marginella skillnad (säkert till ps4s fördel) som det faktiskt kan röra sig om.
Det var inte meningen att vara dum mot dig eller klanka ner på ditt omdömme. jag och några till försökte upplysa dig om att "krispigheten" du upplevde har en förklaring och att du kan få den krispigheten genom att ställa in din TV "fel". Jag skrev att detta inte är något du borde ha som avgörande faktor när du bestämmer konsol. Låt spelen, handkontrollen, vilket UI du gillar, funktioner samt där dina polare lirar vara den avgörande faktorn.
Postad 11 April 2014 - 12:57
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Det är väl mest jag själv som är ute efter den där gedigna känslan av att köpa något som det är tänkt att köpas. En svensk konsol i sverige utan behov av engelsk kontakt.
Jag värderar den hyggligt också men mest känner jag att PS3 med alla prissänkningar på spel och gratis-spel har fått en rejäl intresseknuff nu. Jag spelar alla de spelen något år och sen kommer det finnas större utbud av patchade och propert recenserade spel till PS4 och lägre pris på konsollen. Och det lär nog gälla Xbox också. Det är jättewin på alla sätt om man inte känner att man har bråttom.
Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 11 April 2014 - 12:58.
Postad 11 April 2014 - 13:04
La Cucaracha
-
La Cucaracha
-
Mästare
-
-
2830 inlägg
Inte så konstigt, för det påstod han inte heller.
Hur du nu kom in på det... Ärligt talat, räcker det inte med goddag-yxskaft svar från din sida idag?
Hur vet du isåfall att tv'n inte hade överdriven skärpa istället? Eller är det fakta att så fort en Xbox One är inkopplad i en TV så blir det extra "krispigt" hur än tvn är kalibrerad? Var väl du som dessutom lipade över att Mäki gjorde nåt slags ful-test med icke perfekt inställda tv-apparater. Frågar bara samma sak här, var tvn perfekt kalibrerad?
Postad 11 April 2014 - 13:12
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Hur vet du isåfall att tv'n inte hade överdriven skärpa istället? Eller är det fakta att så fort en Xbox One är inkopplad i en TV så blir det extra "krispigt" hur än tvn är kalibrerad?
Var väl du som dessutom lipade över att Mäki gjorde nåt slags ful-test med icke perfekt inställda tv-apparater. Frågar bara samma sak här, var tvn perfekt kalibrerad?
Skärpefiltret som fanns från början i X1 är ju väl dokumenterat av Digital Foundry. Det fanns i alla fall förut men verkar nu delvis har korrigerats (även detta beskrivet av Digital Foundry). Naturligtvis kan krispigheten i X1-grafiken i detta fallet orsakats av en dåligt inställd TV. Det är till och med sannolikt. Desto större anledning att inte pöpa X1 baserat på denna krispighet. Däremot kan man ju köpa X1 av andra skäl, inget fel med det.
Redigerat av hassesolo, 11 April 2014 - 13:12.
Postad 11 April 2014 - 13:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Själv skulle jag nog motivera xboneköp genom att tala om exklusiva titlar. xbone har ju några heta titlar, imo bättre än ps4. alla gillar ju olika och inget är riktigt rätt. gillar man ex fable så är det ett bra argument för xbone
Postad 11 April 2014 - 13:27
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Om den är fel eller inte har väl ingen betydelse då det är min personliga subjektiva uppfattning.
Men det har ju betydelse om inställningen är fel eller om effekten i bilden beror på något som kan regleras av en bildvisare och inte är unikt för Xbox One. För detta påverkar ju din uppfattning. Det är som om du teoretiskt och för att överdriva går in i en butik och jämför grafiken i samma spel mellan två konsoler, den ena är kopplad med HDMI, den andra med komposit, trots att båda klarar HDMI. Din uppfattning blir ju fel, dvs du kan inte lita på din ögon. Det är bara det folk försöker informera om.
Postad 11 April 2014 - 13:29
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Folk ville bara informera dig om att du kan få samma bildstil på PS4 som på X1 om du skruvar upp sharpness på TV:n lite. Det är väl inget att bli sur över? Självklart skall du köpa X1 om du gillar den, du blir säkert nöjd, men lite objektiv information dör du väl inte av? Om du skall köpa X1 är det ju för spelen, inte för grafiken. 
Jag är medveten om detta. Jag skrev t.o.m. att jag sett "krispigheten" diskuteras nånstans och det är säkert i denna tråden. Men innan jag nämnde krispigheten så skrev jag också att den prestandafördel som enligt många på forumet ps4an besitter var långt ifrån märkbar för mig, en tv-spelsveteran med 28 år bakom handkontrollen. Med detta vill dock påpeka att jag INTE är någon tekniknörd som jämför konsolernas prestanda på avancerad detaljnivå eller har examen 1A i ämnet video. Jag spelar spelen och utifrån det bildar jag mig en uppfattning. Det jag ville säga med mitt inlägg var helt enkelt att jag, som lekman och ej insatt, inte upplevde någon större skillnad mellan de två. Och det kanske är provocerande i sig för många har lagt ner åtskilliga timmar på det här forumet för att påvisa ps4s förträfflighet. Jag blir säkert nöjd med en xbone.. jag tror jag blir precis lika nöjd med en ps4 också, dock är det inte prestanda och grafik som avgör valet. Det var inte meningen att vara dum mot dig eller klanka ner på ditt omdömme. jag och några till försökte upplysa dig om att "krispigheten" du upplevde har en förklaring och att du kan få den krispigheten genom att ställa in din TV "fel". Jag skrev att detta inte är något du borde ha som avgörande faktor när du bestämmer konsol.
Låt spelen, handkontrollen, vilket UI du gillar, funktioner samt där dina polare lirar vara den avgörande faktorn.
Jag tror inte heller att det var meningen. Men som jag sa, innan jag nämnde krispigheten (som jag vet hade diskuterats tidigare) så skrev jag också att för mig, som värdesätter mer än bara grafiskt tilltalande spel så upplevde jag jämnt skägg mellan ps4 och xbone prestandamässigt. Grafiken var inte sämre på xbox, den var inte slöare, ljudet var lika maffigt och detta fick mig att tveka. Efter att ha läst i den här tråden och bestämt mig för en PS4 så blev jag överaskad över att xboxen var mer tilltalande grafikmässigt. Jag hade inte förväntat mig detta. Så för oss som spelar i första hand och pratar teknik i andra hand så gäller det att rpovspela först. Annars kanske man blir "lurad"
Postad 11 April 2014 - 13:36
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Men det har ju betydelse om inställningen är fel eller om effekten i bilden beror på något som kan regleras av en bildvisare och inte är unikt för Xbox One. För detta påverkar ju din uppfattning.
Det är som om du teoretiskt och för att överdriva går in i en butik och jämför grafiken i samma spel mellan två konsoler, den ena är kopplad med HDMI, den andra med komposit, trots att båda klarar HDMI. Din uppfattning blir ju fel, dvs du kan inte lita på din ögon.
Det är bara det folk försöker informera om.
Jo jag förstår att det är "Krispigheten" folk har hängt upp sig på. Jag gjorde möjligen sken av att det var den som var avgörande. Inna jag nämnde krispigheten så skrev jag att jag inte upplevde någon fördel för ps4 trots överlägsen teknik/prestanda. och att krispgheten gav xboxen en fördel. Det viktiga var snarare hur jämnt det var mellan konsolerna och att jag blev överaskad över att ps4 inte knäckte xbosen. Vilket var vad jag förväntat mig. Nu har jag i princip svarat likadant på tre inlägg, ber om ursäkt för det. Van forumläsare, ovan forumskrivare
Redigerat av Unregistered35582, 11 April 2014 - 13:39.
Postad 11 April 2014 - 13:39
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Om man nu tittar på de två konsolerna och jämför när de sitter där bredvid varandra på väggen så upplever jag att grafiken mer tilltalande på xboxen.
Du tilltalas av bilden och inte grafiken, stor skillnad där.
Postad 11 April 2014 - 13:45
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Ingen annan har påpekat detta, förklara gärna skillnaden så att jag inte säger fel nästa gång.
Redigerat av Unregistered35582, 11 April 2014 - 13:46.
Postad 11 April 2014 - 13:50
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Nu tror jag alla förstår varandra. Härligt!
Postad 11 April 2014 - 14:03
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Ingen annan har påpekat detta, förklara gärna skillnaden så att jag inte säger fel nästa gång.
Det har några redan påpekat, men du får troligtvis liknande resultat om du ändrar till "Dynamiskt" läge på din TV. Koppla in din PS3/360/Wii och lek runt bland inställningarna på din TV så ska du se att du faktiskt kan hitta en liknande bild som XOne matar ut. Dock så kommer inte grafiken att bli lika bra som XOne eller PS4 men du kommer garanterat att få "krispighet".
Postad 11 April 2014 - 14:48
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Xbox One och PS4 säljs för samma pris av amazon uk Amazon's UK arm and high street retailer Asda are currently offering the Titanfall Xbox One bundle at £349, the same price tag Sony UK puts on the PS4. The Xbox One originally launched at £430 in the country before Microsoft reduced its "estimated retail price" to £399 earlier this year.
Amazon and Asda's pricing constitutes an almost 20 percent reduction from the Xbox One's launch price, a situation mirrored this time last year by the Wii U following its sales struggles. Last we heard, the Xbox One sold 3 million units by the close of 2013 following its launch in November; there's been no update on that figure since the turn of the year.
Meanwhile, the Xbox One's regular price remains $499 in the US, although Microsoft is still selling it at $449 on its online store for a limited time.
Postad 11 April 2014 - 15:24
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
349 pund för Xbox One titanfall-bundle är inte dyrt
Postad 11 April 2014 - 18:36
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Kan man köra med sitt svenska livekonto på en One man köpt i ett annat EU-land?
Postad 11 April 2014 - 18:40
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Du förstod vad han menade. Det majoriteten menar när de säger grafik är nog just själva bilden. Den totala bildupplevelsen. s*tan vad tekniskt det blir på det här forumet ibland. Vissa vill bara väl, men av andra känner man sig bara idiotförklarad. Menar dock inte just dig ROCA.
Postad 11 April 2014 - 18:54
SejLax
-
SejLax
-
Beroende
-
-
1495 inlägg
Det har några redan påpekat, men du får troligtvis liknande resultat om du ändrar till "Dynamiskt" läge på din TV. Koppla in din PS3/360/Wii och lek runt bland inställningarna på din TV så ska du se att du faktiskt kan hitta en liknande bild som XOne matar ut. Dock så kommer inte grafiken att bli lika bra som XOne eller PS4 men du kommer garanterat att få "krispighet".
Va? Matar Xbox One ut en konstig bild eller vad antyder du? Jag har bara spelat Titanfall, Tomb Raider och Peggle 2 men jag tycker det ser grymt bra ut. Jag har följt Xbox Ones inbygda kalibreringsguide som säger åt en att sänka skärpan tills det blir suddigt och sen öka ett steg, stänga av dynamisk kontrast osv. Riktigt bra guide faktiskt. Kan man köra med sitt svenska livekonto på en One man köpt i ett annat EU-land?
Jajemen! Inga konstigheter alls. Bara logga in som vanligt. Du kan köra ditt livekonto på en amerikansk eller kinesisk One också.
Redigerat av SejLax, 11 April 2014 - 18:57.
Postad 11 April 2014 - 19:12
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Du behöver verkligen inte vänta till september. Om Xbox One hade släppts i Sverige idag så hade jag knappt märkt nån skillnad när jag kommer hem till min One. Svenskt språk och möjligtvis tillgång till nån extra svensk app, som Viaplay tex.
Jag tycker inte det finns nån betydande fördel med att vänta på svensk release. Gå till valfri butik och köp en importerad. Om du köper den i butik så kan du bara gå tillbaka med den om det skulle vara något problem.
Jag tänkte också vänta men slog till tack vare Titanfall och jag ångrar det inte en sekund. Hela familjen multitaskar friskt mellan TV, Netflix och Peggle 2. 
Just Viaplay hade ju varit skönt, ja. Det är väl mest jag själv som är ute efter den där gedigna känslan av att köpa något som det är tänkt att köpas. En svensk konsol i sverige utan behov av engelsk kontakt.
Jamen, köp en från MS i Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien eller nåt liknande då, så slipper du engelsk kontakt.
Postad 11 April 2014 - 20:22
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Även om det är en engelsk kontakt då kostar väl en som passar svenska uttag runt 20-40 kr eller något sånt?
Postad 11 April 2014 - 20:30
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ja, mycket mer kan det ju knappast vara.
Postad 11 April 2014 - 20:47
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Även om det är en engelsk kontakt då kostar väl en som passar svenska uttag runt 20-40 kr eller något sånt?
Ja, mycket mer kan det ju knappast vara.
Jo men nu var det inte kostnaden eller vilket lands kontakt konsolen hade som var andemeningen. Jag ville ha en svensk konsol med svenska menyer och slippa krabba med kontakter överhuvudtaget. Och eftersom jag har ett par riktigt bra spel att plöja igenom innan byte är aktuellt så kanske inte september är så lång borta ändå. Dessutom kanske jag hinner bestämma mig tills dess. Som nån sa längre upp så finns det ingen anledning att stressa. Jag inväntar the division och destiny. Vilka släpps på båda
Postad 12 April 2014 - 09:17
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Jajemen! Inga konstigheter alls. Bara logga in som vanligt. Du kan köra ditt livekonto på en amerikansk eller kinesisk One också.
Trevligt, hade egentligen bestämt mig för en PS4 men jag har vacklat lite på slutet...
Postad 12 April 2014 - 14:03
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Trials Fusion hits Wednesday for the PS4, Xbox One, and Xbox 360 (and PC on April 24), and developer RedLynx promises that it runs at a smooth 60 frames per second on all of those systems. It will not, however, run at the same resolution. Ubisoft has confirmed to GamesBeat that Fusion will run at 1080p on PS4 and 900p on Xbox One. Those numbers refer to the number of horizontal lines the game is rendering for every frame of animation. http://www.neogaf.co...ad.php?t=800427Det känns inte som att Trials borde vara så krävande?
Redigerat av Zoiler, 12 April 2014 - 14:04.
Postad 12 April 2014 - 15:32
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Va? Matar Xbox One ut en konstig bild eller vad antyder du? Jag har bara spelat Titanfall, Tomb Raider och Peggle 2 men jag tycker det ser grymt bra ut
Jepp, Xone matar ut en "konstig" bild. Iaf på dem spelen som inte är native 1080p. Om xone hade matat ut en icke påverkad bild hade du sett mer detaljer i mörka scener utan att behöva skruva upp brightness på TVn eller på spelet etc. Mer om detta kan du läsa om på förra sidan i denna tråd  Men tycker du bilden är bra och är nöjd är detta inget att bry sig om. Vill inte kliva någon på tårna här inte. Detta ämne är tydligen väldigt känsligt.
Postad 12 April 2014 - 17:05
Agaton
-
Agaton
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
På jämförelsevideon nedan från IGN ser man tydligt hur mörk bilden är på XBONE jämfört med alla andra format. http://www.ign.com/v...phic-comparisonVäldigt mycket detaljer som försvinner på XBONE som vi kan se.
Postad 12 April 2014 - 17:28
Chrester
-
Chrester
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Det har inte med "colour space" att göra då att det blir lite mörkt?
Har för mig att jag valde den med "tv rgb limited" för den blev lite ljusare då. "Full rgb" blev lite för mörk för mig med min tv.
Allt enligt den inbyggda guiden i xbox one
Postad 12 April 2014 - 18:16
Unregistered35582
-
Unregistered35582
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
På jämförelsevideon nedan från IGN ser man tydligt hur mörk bilden är på XBONE jämfört med alla andra format.
http://www.ign.com/v...phic-comparison
Väldigt mycket detaljer som försvinner på XBONE som vi kan se.
Ja, detaljerna försvinner i mörkret. Det känns inte alls bra i förgrunden men under de första 20 sekunderna när man ser staden så ser däremot PS4 urblekt ut. Xboxen ser lite mer fyllig och varm ut. PS4 kan ju också se blek ut när man jämför, hade man inte haft xboxen bredvid så hade man inte reagerat över det. Det är det som gör det så svårt med de här jämförelserna. Helt klart att xboxen är för mörk på sina ställen, det skulle jag störa mig på och förmodligen justera på tvn.
Postad 12 April 2014 - 20:01
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6702 inlägg
Helt klart att xboxen är för mörk på sina ställen, det skulle jag störa mig på och förmodligen justera på tvn.
Kan ju också vara så som Chrester säger att de kör med fel inställning av outputen. #ps4argument
Postad 13 April 2014 - 14:51
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Men tycker du bilden är bra och är nöjd är detta inget att bry sig om. Vill inte kliva någon på tårna här inte. Detta ämne är tydligen väldigt känsligt.
Som betraktare från sidlinjen här skulle jag säga att ämnet dock verkar vara känsligast när det gäller dem som faktiskt inte ser några konstigheter med bilden... Lite som om folk skulle hoppa in i trådarna för dlp-projektorer och varje gång någon gillar bilden påpeka att det finns regnbågar där bara de lär sig vad de ska titta efter...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|