* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 29 april 2009 - 13:55
brunell
-
brunell
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag uppdaterade min box igår efter jobbet, hade bilden inställd på 1080i och det var inga problem att se via HDMI efter uppdateringen. Eftersläpningarna under UCL-matchen som du såg var mycket tydliga via HDMI också så jag tror nästan att felet låg i tv-produktionen (ej hos Telia). Men jag vet i och för sig inte?
Jaså, det var inte bara jag som hade problem med det? Phuu, trodde min Pio 5090H hade börjat strula redan efter en månad. Får hoppas på bättre kvalité i kvällens match då.
Postad 29 april 2009 - 14:08
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det finns en teknisk begränsning med att bandbredden inte räcker till om man tittar på en kanal och spelar in en annan.
Markus Johansson Telia Kundservice
Ja, för ADSL, men inte Fiber... Men frågan gällde mer övergripande varför man måste betala för varje box (abonnemang) och inte per hushåll (oavsett antal boxar). Min förklaring var då att innehållsleverantören (t ex Viasat) knappast tar betalt av Telia per hushåll (oavsett antal boxar) utan per box/abonnemang eftersom det krävs ett abonnemang per box. Om det tids nog kommer boxar som kan köra flera strömmar, t ex Tilgin-boxen med inspelning som testades för en tid sedan, så antar jag att man ändå bara tar betalt för ett abonnemang / box eftersom man bara kan titta på en ström i taget. Den andra strömmen kan ju bara användas till att spela in medan man tittar på den första strömmen. /A
Postad 29 april 2009 - 15:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Även ja fick bild problem efter updateringen och ja kör bilden via en onkyo 876. Men fick bara problem med en Infocus X9 och inte Philips Tvn. Testade att koppla digitalboxen direkt till projektorn och då fungerade det direkt! Annars så upptäkte jag att det löser sej även genom att stänga av å sätta på boxen eller att trycka på re-sync knappen några gånger på projektor fjärren!
Det jag kan konstatera är att en gemensam nämnare är att kunderna har onkyo förstärkare. Det andra var ju ett bra tips som folk kan prova om möjligt för att se om det hjälper. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 april 2009 - 15:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Japp, har varit inne i menyn och testat 576,720 o 1080. Går bra fram tills 3:e ringen vid inloggning som blir gul och bilden blir svart då med hdmi. Växlar jag då över tv´n till scart så är bilden där.
Jag missade ditt inlägg förut, men det beror på att boxen försöker välja utgång själv genom att känna av vad som är inkopplat oavsett vad man valt. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 april 2009 - 15:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har en TV som är ansluten med Scart som efter boxen stängts av och på igen får för sig att det är en 4:3 bild istf 16:9. Är det så att boxen är igång och bara bildsignalen stängs av? Då behövs info om bildförhålande på Scart vid påslag igen!
Har lite info och några kompletterande frågor Aspect Ratio-signalering på pin 8 på SCARTen. Feletkan vi återskapa och det beror på TV:n i fråga. Verkar som att vissa TV-apparater ställer sig i 4:3 när boxen går ned i standby och upp. Det löser sig dock när man växlar kanal på boxen. Det flesta TV-apparater verkar kunna hantera detta så det rör sig som sagt om enstaka TV-apparater. Kan jag få ex på TV-modeller som har detta problem, samt om det löser sig genom att byta kanal på boxen på dessa. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 april 2009 - 15:58
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Det jag kan konstatera är att en gemensam nämnare är att kunderna har onkyo förstärkare.
Det andra var ju ett bra tips som folk kan prova om möjligt för att se om det hjälper.
Jag har ingen Onkyo förstärkare utan kör direkt från boxen till tv:n. Detta fungerade helt utan problem ända tills den nya uppdateringen. /Fredrik
Postad 29 april 2009 - 16:53
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
HDCP-kompatibilitet är i princip omöjligt att verifiera fullt ut innan nya mjukvaran görs allmänt tillgänglig, eftersom det finns så många kombinationer. Så ni som har problem, se till att skicka fabrikat och modell på den utrustning ni har problem med och hur det är inkopplat och be dem vidarebefodra informationen till Motorola. Det kan även vara på sin plats att Telia får logga era problem remote (kräver handpåläggning från deras sida då loggning inte är påslagen som standard)
Angående problem med Onkyo-receivers så vet jag att för åtminstone SR-606 så har hdmi port 1 en specialfunktion som gör den mer kompatibel och därför bör funka bättre. Testa gärna det om ni inte redan har Motorolaboxen inkopplad där! Portarna brukar ju gå att fritt koppla till valri "logisk" ingång så att koppla om fysiskt bör ju inte vara ett problem.
En workaround tills problemen löses är som tidigare nämnts att använda scart eller komponent.
Postad 29 april 2009 - 17:22
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
HDCP-kompatibilitet är i princip omöjligt att verifiera fullt ut innan nya mjukvaran görs allmänt tillgänglig, eftersom det finns så många kombinationer. Så ni som har problem, se till att skicka fabrikat och modell på den utrustning ni har problem med och hur det är inkopplat och be dem vidarebefodra informationen till Motorola. Det kan även vara på sin plats att Telia får logga era problem remote (kräver handpåläggning från deras sida då loggning inte är påslagen som standard)
Angående problem med Onkyo-receivers så vet jag att för åtminstone SR-606 så har hdmi port 1 en specialfunktion som gör den mer kompatibel och därför bör funka bättre. Testa gärna det om ni inte redan har Motorolaboxen inkopplad där! Portarna brukar ju gå att fritt koppla till valri "logisk" ingång så att koppla om fysiskt bör ju inte vara ett problem.
En workaround tills problemen löses är som tidigare nämnts att använda scart eller komponent.
Har en Onkyo 606 inkopplad. Det är denna som gör att jag får svart bild via HDMI för mig nu efter uppdateringen. Testade att köra genom HDMI 1 via receivern men det funkade tyvärr inte. Lika svart bild där. Kör jag med HDMI direkt från boxen till tv´n så blir det bild. Men detta är inget alternativ för mig då jag bara har 1 HDMI ingång i min gamla plasma och en PS3 o Xbox360 som kräver HDMI med. Att hålla på o switcha kontakt på baksidan beroende vad jag ska använda tänker jag inte göra så det får bli scart från boxen tills detta är fixat.....
Postad 29 april 2009 - 17:29
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Testade precis med min Onkyo SR606:a och det fungerar tamejfan! Tack så sjukt mycket modeselect! Kvällen är räddad! Har en Onkyo 606 inkopplad. Det är denna som gör att jag får svart bild via HDMI för mig nu efter uppdateringen. Testade att köra genom HDMI 1 via receivern men det funkade tyvärr inte. Lika svart bild där. Kör jag med HDMI direkt från boxen till tv´n så blir det bild. Men detta är inget alternativ för mig då jag bara har 1 HDMI ingång i min gamla plasma och en PS3 o Xbox360 som kräver HDMI med. Att hålla på o switcha kontakt på baksidan beroende vad jag ska använda tänker jag inte göra så det får bli scart från boxen tills detta är fixat.....
ställde du om onkyon till att hitta rätt hdmi-ingång till rätt mode (dvd, cbl/sat etc)?
Postad 29 april 2009 - 18:13
Fugazi
-
Fugazi
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Fungerar på en Onkyo TX-SR604E i HDMI-port 2. Ändrade inga inställningar eller portar.
Postad 29 april 2009 - 19:25
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Testade precis med min Onkyo SR606:a och det fungerar tamejfan! Tack så sjukt mycket modeselect! Kvällen är räddad!
ställde du om onkyon till att hitta rätt hdmi-ingång till rätt mode (dvd, cbl/sat etc)?
Nu fick jag det att funka... trångt som det är bakom tv bänken och bråttom som jag hade innan så satte jag in hdmi kabeln från boxen i den vänstra hdmi porten bak på 606:an..o det är ju hdmi 4  så bytte nu till den längst till höger dvs, nr1 o bild via hdmi funkar Härligt modeselect...tackar tackar
Redigerat av Goyt, 29 april 2009 - 19:32.
Postad 29 april 2009 - 19:54
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Hej.
Nu fick jag det att fungera, såg att flera andra har löst det. Jag bytte hdmi port till 1 istället för 3 som jag hade i receivern (Onkyo 607).
Då fungerar det, men byter jag till vilken annan hdmi som helst så fungerar det inte.
PS för er som det inte fungerar i hdmi 1 glöm ej matt välja källa, input assignment under inställningar i receivern.
Postad 29 april 2009 - 20:01
qwertansk
-
qwertansk
-
Användare
-
-
173 inlägg
På 876an hjälpte det ej att byta till HDMI 1 och inte till några andra heller
Postad 29 april 2009 - 20:11
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
På 876an hjälpte det ej att byta till HDMI 1 och inte till några andra heller 
vet inte om det hjälper, men har du sett tilla tt hdmi 1 används av cable sat? kansek är beroende av att det just är Cable sat som ska användas och inte Game/tv eller någon annan inställning. verkar annars som du får köra med komponent tills det löser sig.
Postad 29 april 2009 - 20:26
qwertansk
-
qwertansk
-
Användare
-
-
173 inlägg
vet inte om det hjälper, men har du sett tilla tt hdmi 1 används av cable sat? kansek är beroende av att det just är Cable sat som ska användas och inte Game/tv eller någon annan inställning.
verkar annars som du får köra med komponent tills det löser sig.
Körde på cable/sat å har nu testat dom andra med men inget hjälpte!
Postad 29 april 2009 - 20:28
mkjn2
-
mkjn2
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hehe orkar inte läsa hela tråden men läste det här på deras sida
"
40. Kommer Telia att erbjuda sändningar i HD-format?
Telia kommer givetvis att överväga att erbjuda sändningar i HD-format om efterfrågan på marknaden blir stor. "
När kommer det då?..
Postad 29 april 2009 - 20:29
mrymry
-
mrymry
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hehe orkar inte läsa hela tråden men läste det här på deras sida
" 40. Kommer Telia att erbjuda sändningar i HD-format? Telia kommer givetvis att överväga att erbjuda sändningar i HD-format om efterfrågan på marknaden blir stor. "
När kommer det då?..
Läs två sidor bakåt ungefär... /M
Postad 29 april 2009 - 20:34
mkjn2
-
mkjn2
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Läs två sidor bakåt ungefär...
/M
Hehe förlåt! Tack iallafall Nu blir det bara vänta och se.
Postad 29 april 2009 - 21:04
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Har lite info och några kompletterande frågor
Aspect Ratio-signalering på pin 8 på SCARTen. Feletkan vi återskapa och det beror på TV:n i fråga. Verkar som att vissa TV-apparater ställer sig i 4:3 när boxen går ned i standby och upp. Det löser sig dock när man växlar kanal på boxen.
Det flesta TV-apparater verkar kunna hantera detta så det rör sig som sagt om enstaka TV-apparater.
Kan jag få ex på TV-modeller som har detta problem, samt om det löser sig genom att byta kanal på boxen på dessa.
Nej tyvärr hjälper inte kanbyte --- det är en Nextbase SDV19HD
Postad 29 april 2009 - 21:56
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Har annan fråga till dig, saknar möjlighet att flytta "korten" mellan boxarna, bor i föreningen med basutbud ( 3 boxar) och har uppepå ett eget med utökat, men det är stört omöjligt att flytta dessa mellan boxarna, med Boxers kort är det en barnlek att börja se en långfilm i vardagsrummet, men avsluta tittatndet i sovrummet exvis ... som det e nu har jag ett boxerkort för att kunna se filmkanaler! känns överflödigt att ha tvillingkort när jag bara ser på en TV itaget ... Det finns en teknisk begränsning med att bandbredden inte räcker till om man tittar på en kanal och spelar in en annan.
Kan ju knappast vara fallet med fiber lan, jag har testat med 4 boxar igång samtidigt!
Postad 29 april 2009 - 22:01
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Boxen försöker känna av om den är ansluten med HDMI eller scart kabel. Detta kan jag tänka mig orsakar problemet du har.
TVn (Panasonic plasma) var ansluten till både Scart (inspelning) och HDMI ...
Redigerat av kentrj, 29 april 2009 - 22:02.
Postad 29 april 2009 - 22:07
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Postad 30 april 2009 - 06:35
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1 838 inlägg
Sitter på Telia fiberlan och har haft det i ca 2,5 år nu.
Funderar på att ringa till dem och snacka lite abonnemang med dem, vad har ni för abonnemang och vad är det för boxar ni rekomenderar? Det de skickat ut till mig är en Motorola VIP 1510, helt utan HDMI.
//Andreas
Postad 30 april 2009 - 07:35
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Eftersom det finns så många att citera så orkar jag inte göra det.
Men jag lyckades nu på morgonen råka ut för precis samma sak som många andra, dvs att man får en svart bild med 3 gröna prickar och en gul som blinkar när jag kör HDMI via min Yamahaförstärkare vidare via HDMI till min tv.
Min uppgradering tidigare gick alldeles utmärkt men imorse kraschade det och här är någon form av teori:
Jag har alltid haft boxen på för att slippa långa uppstarter och jag har då och då när jag inte skall titta på tv:n stangt av och slagit på boxen för att hämta nya uppgraderingar. Samma sak gjorde jag härom dagen. Notera att vid av- och påslaget var inte varken förstärkare eller tv påslagna. Strax efter att boxen satt igång att starta upp satte jag på förstärkare och tv för att kolla uppdateringsstatusen. Uppgraderingen fungerade klockrent.
Imorse fick jag för mig att jag skulle uppdatera min multifjärr till att faktiskt slå av och på boxen när man använder aktiviteten "Titta på TV", vilket jag inte haft tidigare. Det som hände då var att jag började med att stänga av boxen så att allt var avslaget.
Sedan tryckte jag på "Titta på tv" och fjärren satte på TV, förstärkare och sist boxen. Då plötsligen fick jag gulblink. Skillnaden mellan uppgraderingen härom dagen och nu ,var att tvn och förstärkaren nu var påslagen (och inställd på Cable/Sat) när boxen slogs på.
Jag slog av alla delar igen. Drog ur strömmatningen på boxen för att tvinga den att ladda om mjukvaran och när den påbörjat detta slog jag på tv och förstärkare. Nu fungerar allt igen. Den enda skillnaden vid de olika tillfällena har varit om förstärkaren varit påslagen och inställd på Cable/Sat när boxen slogs på eller ej.
Är det någon som har problem som kan testa och se om de kan få samma resultat.
OBS det är således inte bara Onkyo som kan drabbas, även Yamaha...
/A
Nu har jag uppdaterat fjärren och lagt boxen först i listan över hur de olika delarna slås på och då fungerar det utmärkt...
/A
Redigerat av hallberg, 30 april 2009 - 08:04.
Postad 30 april 2009 - 08:26
millstream
-
millstream
-
Användare
-
-
196 inlägg
Angående 4:3 och 16:9.
Jag har en Samsung M86 och den visar 4:3-format vid 16:9-utsändningar. Det hjälper inte att byta kanal däremot hjälpte det att ställa om till 4:3 i boxen och sedan ändra tillbaka igen samt att dra ur sladden och starta om boxen. Men problemet återkommer nästa gång jag startar boxen med fjärren. Det verkar inte spela någon roll om tv:n är på före boxen eller inte.
Jag hoppas att Telia löser problemet omgående.
/Anders
Postad 30 april 2009 - 10:26
Kitte
-
Kitte
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Ja, för ADSL, men inte Fiber... /A
Fast kör man ADSL2+ så är begränsningen i abonnemangsformen och inte tekniken - om linjelängden tillåter det. Jag har tre 1910-boxar anslutna över min ADSL2+ -linje (icke-telia) och kan ha alla igång samtidigtutan problem förutom såklart om jag ser HD-utsändningar då farten bara räcker för en box.
Redigerat av Kitte, 30 april 2009 - 10:27.
Postad 30 april 2009 - 12:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har annan fråga till dig, saknar möjlighet att flytta "korten" mellan boxarna, bor i föreningen med basutbud ( 3 boxar) och har uppepå ett eget med utökat, men det är stört omöjligt att flytta dessa mellan boxarna, med Boxers kort är det en barnlek att börja se en långfilm i vardagsrummet, men avsluta tittatndet i sovrummet exvis ... som det e nu har jag ett boxerkort för att kunna se filmkanaler! känns överflödigt att ha tvillingkort när jag bara ser på en TV itaget ...
Då man valt att sluta med korten och boxen sköter all kryptering så är det lite svårt att flytta kortet. Du behöver flytta boxen rent fysisikt för att det inte ska bli problem med tjänsten. Kan ju knappast vara fallet med fiber lan, jag har testat med 4 boxar igång samtidigt!
Men kan man inte börja erbjuda olika paket/tjänster beroende på om man sitter med FiberLan eller DSL anslutning? För på FiberLan kan det ju knappast vara en fråga om begränsning i bandbredd?
Det kanske kommer, men inget jag har någon info om i dagsläget. För fiberlan är det inte någon stor begränsning, men då man alltid måste tänka på kunderna som knappt kommer up i 8 mbit på sitt bredband och vill ha TV. Det påverkar ju lite om kund har 100 mbit tjänst men inte så att många märker det. Det händer dock ibland att kunder ringer till supporten för att bara får ut drygt 90 mbit på tptest när de har en 100 mbit tjänst så man vet ju aldrig. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 30 april 2009 - 13:07.
Postad 30 april 2009 - 13:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Sitter på Telia fiberlan och har haft det i ca 2,5 år nu. Funderar på att ringa till dem och snacka lite abonnemang med dem, vad har ni för abonnemang och vad är det för boxar ni rekomenderar? Det de skickat ut till mig är en Motorola VIP 1510, helt utan HDMI.
I dagsläget så levereras Motorola 1910 boxar till nya kunder. Telias tjänst stödjer endast den nya svarta 1910 boxen och den silvriga 1510 boxen. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 30 april 2009 - 13:26
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Angående 4:3 och 16:9. Jag har en Samsung M86 och den visar 4:3-format vid 16:9-utsändningar. Det hjälper inte att byta kanal däremot hjälpte det att ställa om till 4:3 i boxen och sedan ändra tillbaka igen samt att dra ur sladden och starta om boxen. Men problemet återkommer nästa gång jag startar boxen med fjärren. Det verkar inte spela någon roll om tv:n är på före boxen eller inte. Jag hoppas att Telia löser problemet omgående.
Kör du den tv apparaten med SCART eller HDMI? Vilka kanaler är det problem med? Vi har inte upplevt detta problem med Samsung TV-aparater i dagsläget Markus Johansson Telia kundservice
Postad 30 april 2009 - 14:18
millstream
-
millstream
-
Användare
-
-
196 inlägg
Via scart och med alla kanaler efter uppdateringen.
/Anders
Postad 30 april 2009 - 15:16
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1 838 inlägg
I dagsläget så levereras Motorola 1910 boxar till nya kunder. Telias tjänst stödjer endast den nya svarta 1910 boxen och den silvriga 1510 boxen.
Markus Johansson Telia kundservice
Finns det någon möjlighet att få byta upp sig till en 1910 eller är det bara nya kunder som får de nya och förmodligen bättre artiklarna? //Andreas
Postad 30 april 2009 - 15:22
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Finns det någon möjlighet att få byta upp sig till en 1910 eller är det bara nya kunder som får de nya och förmodligen bättre artiklarna?
//Andreas
Det går ju alltid att köpa 1910 boxen. Kostar 1695:- har jag för mig.
Postad 30 april 2009 - 17:38
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Angående 4:3 och 16:9. Jag har en Samsung M86 och den visar 4:3-format vid 16:9-utsändningar. Det hjälper inte att byta kanal däremot hjälpte det att ställa om till 4:3 i boxen och sedan ändra tillbaka igen samt att dra ur sladden och starta om boxen. Men problemet återkommer nästa gång jag startar boxen med fjärren. Det verkar inte spela någon roll om tv:n är på före boxen eller inte. Jag hoppas att Telia löser problemet omgående. /Anders
Möjligen ett dumt svar, men om det är så att boxen fastnar i 4x3-läge på en 16x9-kanal så kanske det är så att du måste byta till en kanal som sänder i 4x3 och sen tillbaka till den som sände i 16x9. Hängde du med? :-) Dvs om du står på SVT1 (som ju sänder jättemycket i bredbild) och sedan hoppar till Discovery (som alltid sänder 4x3) i någon sekund och därefter tillbaka till SVT1, funkar det som det ska då? (Min gissning är att om du byter tex från SVT1 till SVT2 och tillbaka igen, och båda kanalerna sänder bredbild vid tillfället, så händer inget eftersom bildformatet inte ändrades.) Annars kan du ju testa att se om det funkar ifall du drar ur scartkontakten och sätter i den igen. Vem vet, :-/
Redigerat av gusax, 30 april 2009 - 17:39.
Postad 30 april 2009 - 17:51
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Finns det någon möjlighet att få byta upp sig till en 1910 eller är det bara nya kunder som får de nya och förmodligen bättre artiklarna?
//Andreas
Skicka uppgifter till mig med hjälp av detta formulär så ska jag kika om det går att göra någon billigare lösning åt dig. http://proof.telia.s...p?ProofID=15515Mvh Johan Hedlund Kundservice, Teliasonera
Postad 30 april 2009 - 18:27
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ska kanalbyte verkligen behöva ta 5 sekunder? Ja, jag har mätt tiden.
mvh
Postad 30 april 2009 - 19:09
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1 838 inlägg
Skicka uppgifter till mig med hjälp av detta formulär så ska jag kika om det går att göra någon billigare lösning åt dig. http://proof.telia.s...p?ProofID=15515
Mvh Johan Hedlund Kundservice, Teliasonera
Skickat  Supernice med Telia kundservice på forumet  //Andreas
Postad 30 april 2009 - 19:09
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
OT:
minigrävarna dånar utanför och elektrikerna springer som små vättar mellan husen i den lilla bostadsrättsföreningen här vankas det FTTH och digital-tv. Fåglarna i träden sjunger om oändlig bandbredd och mpg4 i alla boxar.
Postad 30 april 2009 - 19:13
Likvid
-
Likvid
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
OT: minigrävarna dånar utanför och elektrikerna springer som små vättar mellan husen i den lilla bostadsrättsföreningen här vankas det FTTH och digital-tv. Fåglarna i träden sjunger om oändlig bandbredd och mpg4 i alla boxar. 
Bästa IPTV service i världen idag sägs vara från Verizon och deras Fios, dvs fiber rakt in bostaden. Kolla bara på antalet HD kanaler de erbjuder, man blir aning chockad, synd man bor i fel land. http://www22.verizon.../NY_Web_CLU.pdf
Postad 30 april 2009 - 19:26
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
WOW. Vår FTTH blir från Telia hoppas de får tummen ur
Redigerat av defiant, 30 april 2009 - 20:15.
Postad 30 april 2009 - 21:12
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
//Andreas
Förra sommaren när jag förlängde abonnemanget fick jag ingen ny box. Senare under höstens gång så fick jag höra av många andra att dom fick dom nya boxarna när dom förlängde utan avgift. Jag tog då kontakt med Telia i december och påtalade detta men fick ändå ingen ny. Bara om jag förlängde abonnemanget igen med ytterliga ett år från ock med Juli i år. Alltså så skulle jag låsa med mer än 1,5 år för att få ny. Jag blev inte glad utan jag sa nej och tänkte då att säga upp alla abonnemang jag har hos Telia. Men jag ser här på forumet att dom med 1910 boxarna har mer problem än 1510 boxarna.
Postad 30 april 2009 - 21:27
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Då man valt att sluta med korten och boxen sköter all kryptering så är det lite svårt att flytta kortet. Du behöver flytta boxen rent fysisikt för att det inte ska bli problem med tjänsten.
Det kanske kommer, men inget jag har någon info om i dagsläget. För fiberlan är det inte någon stor begränsning, men då man alltid måste tänka på kunderna som knappt kommer up i 8 mbit på sitt bredband och vill ha TV. Det påverkar ju lite om kund har 100 mbit tjänst men inte så att många märker det. Det händer dock ibland att kunder ringer till supporten för att bara får ut drygt 90 mbit på tptest när de har en 100 mbit tjänst så man vet ju aldrig.
Markus Johansson Telia kundservice
Det har vissa svagheter att inte ha kort. Betänk att de flesta hem idag är ensamhushåll, men att det finns flera TV apparater ... till de att de flesta nya TVapparater som köps idag inte behöver box, har kortplats och DVB-T mottagare ... då skulle jag fundera en del om jag jobbade på Telia ... kanske en annan debiteringsmodell ... Du svarade inte på frågan varför inte Telia erbuder (kan erbjuda) olika möjligheter om man har ADSL eller Fiber lan ... Är det därför HD dröjer så?
Redigerat av kentrj, 30 april 2009 - 21:35.
Postad 30 april 2009 - 21:53
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det har vissa svagheter att inte ha kort. Betänk att de flesta hem idag är ensamhushåll, men att det finns flera TV apparater ... till de att de flesta nya TVapparater som köps idag inte behöver box, har kortplats och DVB-T mottagare ... då skulle jag fundera en del om jag jobbade på Telia ... kanske en annan debiteringsmodell ...
Du svarade inte på frågan varför inte Telia erbuder (kan erbjuda) olika möjligheter om man har ADSL eller Fiber lan ... Är det därför HD dröjer så?
Notera dock att INGEN TV stöder IPTV och inget säger att den dag en TV gör det att den även stöder identifieringen utan kort. eller att Telias teknik ger att det i TVn fungerar med kort. Den dagen...en fördel att vara kortlös är ju även att man i ett hushåll kan ha flera boxar (om fiber) och bara betala ett abb eftersom det abbet är knutet till ens fiber och inte till boxen i sig, ivartfall har vi det erbjudande om vi gruppansluter oss till Telia.
Postad 30 april 2009 - 22:12
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Vi ska kunna ha det kollektiva lagom paketet på fem boxar per lägenhet utan extra kostnad.
Redigerat av defiant, 30 april 2009 - 22:13.
Postad 01 maj 2009 - 05:52
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Verkar som vi äntligen fått 5.1 ljud över hdmi nu med den nya mjukvaran. Stabilt jobbat telia 
Jag kopplade bort min S/PDIF-kabel nu på morgonen och använder nu bara HDMI och precis som du skrev så funkar Dolby Digital 5.1 nu via HDMI
Postad 01 maj 2009 - 10:50
Unregisteredaaf71883
-
Unregisteredaaf71883
-
Rookie
-
3 inlägg
Efter den senaste uppdateringen av Telias MOTOROLA-Digtal-TV-box (den nya svarta modellen med HDMI-utgång) den 29 maj förlorade jag möjligheten att spela in TV-program på min SONY DVD-Recorder RDR-HX920 med hårddisk. Teliaboxen har försetts med någon form av kopieringsskydd vilket gör att jag inte kan spela in vanliga TV-program.
Detta är ju förstås inte acceptabelt. Ännu värre är att denna ändring gjorts utan någon information i förväg. Jag har fått två olika förklaringar från Teliasupporten, först via telefon sedan via chat. Förklaring 1 att Motorola gjort ett programmeringsfel i den nya uppdateringen, förklaring 2 att leverantörerna av TV-kanalerna kräver av Telia att Telias TV-kunder inte skall kunna spela in från TV.
VAD SÄGER NI?
Postad 01 maj 2009 - 14:09
Mange Magnet
-
Mange Magnet
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag kanske inbillar mig men jag tycker svärtan i 1910-boxen har blivit bättre, i alla fall via HDMI 576 p. Man får dra ner ljusstyrka och dra upp kontrast och färg i TV:n mer än man är van vid, men då blir bilden riktigt bra. Jag har därför nu bestämt mig för att byta tillbaka från 1510 till 1910.
Postad 01 maj 2009 - 14:43
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Blev uppringd av en trevlig tjej idag som sänkte mina avgifter med 99:-/månad och dessutom gratis i 6 månader! Tack för det Televerket!  Vad gjorde att hon ringde dig? - får gärna ringa mig med ...
Jag hade flera olika "små" kanalpaket men genom att välja ett annat större kanalpaket så blev det en lägre kostnad. Några enstaka kanaler fanns inte med, men de jag vill ha finns där. Har inte fått hem överenskommelsen än, men jag hoppas det stämmer...
Postad 01 maj 2009 - 15:07
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Jag upptäckte nyligen en trevlig "funktion" efter uppgraderingen av mjukvaran i digitalboxen.
Jag har både en 1910 och 1510 box.
Jag har 6-8 Mbit/s och använder en Ruckus Mediaflex för att få ut TV till vardagsrummet.
Jag använder även Telia Smart (tror inte att det påverkar detta, men ändå).
Jag har inget extraabonnemang eller tvillingabonnemang för att jag bor lite för långt bort från station för att kunna få den tjänsten.
1910 boxen har jag i vardagsrummet kopplat till den trådlösa Ruckusmottagaren.
1510 boxen har jag kopplad i en av de fyra LAN-portarna som finns på Ruckussändaren.
Tidigare så kunde bara en box vara inloggad i taget och det kunde ta allt ifrån 20 minuter till några timmar innan inloggningen släppte och man kunde starta den andra boxen.
Nu när den nya uppdateringen kom så uppdaterades boxarna olika dagar.
Nu när jag startar den ena boxen så är den inloggad på en gång, sedan kan jag gå till den andra och starta den och det fungerar på en gång även där. Jag kan t.o.m ha båda igång samtidigt, men bara om det är samma kanal, annars hänger sig bilden.
Så detta har löst ett stort problem för mig då jag inte behöver kolla på flera TV samtidigt, men vill kunna alternera mellan vardagsrum och sovrum. Så det är bara hoppas på att det kommer att fortsätta vara såhär!
Postad 01 maj 2009 - 19:11
millstream
-
millstream
-
Användare
-
-
196 inlägg
Angående 4:3 och 16:9 igen.
Idag provade jag att byta till en kanal som sänder 4:3 och när jag sedan bytte tillbaka till en 16:9-kanal så så blev även bilden 16:9. Jag har testat detta tidigare och då är jag rätt säker på att det inte fungerade men nu gör det som sagt det. Det bästa vore naturligtvis om det blev rätt från början som det var innan uppgraderingen och som det är på alla andra boxar och tv-apparater.
/Anders
Postad 01 maj 2009 - 20:08
fonzeka
-
fonzeka
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nån som har koll på hur länge Viasats sportkanaler kommer vara gratis?
Tänkte kika på STCC-premiären imorn och det vore lite tråkigt om de bröt innan dess.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|