Om man INTE vill betala eller ha en trial-version?
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 13 februari 2009 - 15:34
sen angående de problem som några haft med installationen av Touch IT Blackstone Dialern. Har nu verifierat att den måste installeras på telefonens interna minne för att fungera. Testat på 4 olika Xperior.
Postad 13 februari 2009 - 18:56
Nä det tror jag inte men dessa funktioner finns ju på TF3D med. På samma sätt som du måste klicka på missade samtal, sms på första screenen på samma sätt klickar du på sliden längst ner för sms tex o kan då läsa det med en gång (se bild). Jag försvara absolut inte TF3D utan var bara nyfiken då det är så lätt att man missar något. Mitt mål med telefonen är så snygg och så lättvindig som möjligt (o givetvis så snabb som möjligt :-)
Väder använder jag inte så det saknar jag inte. Däremot snabbknapp till ljudinställningar var bättre med SPB men en tryck på taskbar och ljudet så får man inställningarna där (se bilder)
Finns det något vettigt program för väder som funkar med TF3D?
Postad 13 februari 2009 - 19:44
Du har mail!Finns det något vettigt program för väder som funkar med TF3D?
Postad 13 februari 2009 - 20:40
Hej
är de någon som kan tippsa om en bra musikspelare (gärna gratis) om de finns nån
Denna kör jag med: http://www.pocketmin...pocketmusic.htm
Inga albumbilder men enkel att hantera och gratis.
Redigerat av Whopper, 13 februari 2009 - 20:41.
Postad 13 februari 2009 - 21:07
Jag hade Touch HD Dialer installerad på minneskortet. M a o måste den installeras i det interna minnet. Jag har för mig att det vara samma sak med T9-programvaran oxå.
Case closed.
Jag har precis installerat Touch HD Dialer i det inbyggda minnet på en uppdaterad X1:a. Inga problem.
Postad 13 februari 2009 - 23:44
Har man verkligen ingen album art i Pocket Music? I bundle-versionen fungerar det men jag ser inget om att det inte skulle stödjas i standardvarianten.
Däremot vet jag att album art kan vara kinkigt. Efter att ha slitit håret av mig i frustration fick jag det att fungera - med Easy CD-DA Extractor. Det programmet lyckas infoga album art på ett sätt som diverse olika musikspelare klarar att visa. Så får ni inte upp bilden, testa att rippa med det programmet.
Postad 14 februari 2009 - 01:13
Whopper
Tack men hur instalerar jag en fil som inte är cab på telefonen
Redigerat av magi, 14 februari 2009 - 01:15.
Postad 14 februari 2009 - 09:14
Koppla ihop telefonen med datorn via active sync. Starta EXE-filen inuti Zippen från datorn. Då installeras den på telefonen via datorn.Tack men hur instalerar jag en fil som inte är cab på telefonen
Så här ser min PocketMusic ut. Inte mycket utrymme till Album art.Har man verkligen ingen album art i Pocket Music? I bundle-versionen fungerar det men jag ser inget om att det inte skulle stödjas i standardvarianten.

Postad 14 februari 2009 - 09:55
Postad 14 februari 2009 - 10:22
Funderar på en Xperia men har några frågor.
I dagsläget har jag en P1a som jag är supernöjd med, men har efter ett hårt liv börjat strejka. Funderar därför på att köpa en Xperia. För att utnyttja denna fullt ut vill jag synca den med Outlook på jobbdatorn. Då företaget använder sig av företagslås krävs det att jag skriver in mitt lösenord om telefonen legat oanvänd 10 minuter. Antar att det är samma sak om jag använder en Xperia. Detta om jag syncar via Exchangeservern. Är det någon som vet om det finns något hack eller liknande som gör att man kan deaktivera företagslåset?
Naturligtvis skulle jag kunna synca via BT eller USB-kabel, men företagets policy tillåter inte att man installerar mer program än de som de kan gå i god för.
Tips på hur man kan synca utan att installera program?
Tack på förhand!
Postad 14 februari 2009 - 11:50
Bulls Eye!
Jag hade Touch HD Dialer installerad på minneskortet. M a o måste den installeras i det interna minnet. Jag har för mig att det vara samma sak med T9-programvaran oxå.
Case closed.
Ja, det verkar onekligen så att Touch HD program som Dialern och CommManager MÅSTE installeras i telefonminnnet, har precis gjort om installationen och testade då att lägga programmen på minneskortet och bägge blev ihoptryckta och konstiga...
Postad 14 februari 2009 - 13:55
Hej,
Funderar på en Xperia men har några frågor.
I dagsläget har jag en P1a som jag är supernöjd med, men har efter ett hårt liv börjat strejka. Funderar därför på att köpa en Xperia. För att utnyttja denna fullt ut vill jag synca den med Outlook på jobbdatorn. Då företaget använder sig av företagslås krävs det att jag skriver in mitt lösenord om telefonen legat oanvänd 10 minuter. Antar att det är samma sak om jag använder en Xperia. Detta om jag syncar via Exchangeservern. Är det någon som vet om det finns något hack eller liknande som gör att man kan deaktivera företagslåset?
Naturligtvis skulle jag kunna synca via BT eller USB-kabel, men företagets policy tillåter inte att man installerar mer program än de som de kan gå i god för.
Tips på hur man kan synca utan att installera program?
Tack på förhand!
Kolla om de använder Active Sync. X1 liksom andra WM-lurar kräver detta och det kommer ju från MS, teoretiskt borde det finnas installerat på ett företags datorer. Någon PC Suite el liknande finns inte till X1 utan all synk och filöverföring sker via Active Sync. De borde rimligen tillåta att du kör det via USB-kabel eftersom det som sagt är MS egna system och program det handlar om.
Postad 14 februari 2009 - 19:42
Till slut ska man starta telefonen genom att hålla in volymknappen och sedan på/av knappen. Då kommer det upp färgade fält på skärmen och i det vita fältet längst ner står det "Serial" och när jag sätter i usb-kontakten från datorn står det "USB". Men sen då? På datorn står det inget mer, updae service visar inga fler steg och det finns endast en tillbaka knapp.
Vad ska hända eller hur tar jag mig därifrån. Enda lösningen som jag ser det är att ta ur batteriet men det känns ju inte som ett korrekt avslutande steg om man inte blivit uppmanad till det.
I det översta röda fältet står det:
KOVS110
SPL-0.72.0000
MicroP1 -787
MicroP2-707
Hur tyder jag detta?
Hoppas jag är tillräckligt tydlig och att någon kan hjälpa till.
Tack
Postad 14 februari 2009 - 22:57
Ja har instalerat och provat och den verkar ju bra tyvär så var de tydligen bara en testversion som man kan använda i 7 dagar så är de någon som känner till någon annan spelare.
de kan ju tänkas att jag valde att ladda ner fel fil, fanns flera att välja på
Postad 14 februari 2009 - 23:55

Bocka av trial-versionerna.
Jag har precis installerat om den för att verifiera och jag fick en freewarespelare installerad.
Postad 15 februari 2009 - 03:15
Hur gör jag / vilken mediasperare använder jag om jag vill få undertexter (subtitles) till filmer på Xperian?
Nu använder jag Coreplayer, spelar filmer , har förökt med .srt filer i samma katalog som filmen, med ingen text...
Någon som vet, tacksam för svar!
Postad 15 februari 2009 - 08:26
Postad 15 februari 2009 - 11:35
Verkar ju onekligen som att HARDSPL är installerat (ser ut så på de jag sett iaf..).
Mer kan jag inte säga då jag inte är tillräckligt insatt..Förhoppningsvis finns det en mer intelligent medlem på MHB dock

Postad 15 februari 2009 - 11:44
Ja har instalerat och provat och den verkar ju bra tyvär så var de tydligen bara en testversion som man kan använda i 7 dagar så är de någon som känner till någon annan spelare.
de kan ju tänkas att jag valde att ladda ner fel fil, fanns flera att välja på
Det finns två versioner. Pocket Music som är gratis och så Pocket Music Bundle som kostar pengar. Skillnaden mellan versionerna är att Bundle stödjer fler filformat och en del annat också. Spelaren använder plugins för ökad funktionalitet och de ingår i Bundle.
Så testa standardversionen av Pocket Music.
http://www.pocketmin...pocketmusic.htm
Sedan finns Pocket Player som kostar pengar (som är en annan spelare).
Postad 15 februari 2009 - 14:06

För att lägga in den behöver filen först heta welcomehead.192.png (iallafall på den svenska Xperian). Företrädesvis så skall filen vara 800X480 pixlar stor och vara av PNG-format. Ta och kopiera in den på minnenskortet, bläddra fram till den och ta en kopia. Orginalfilen ligger sedan i Windows-katalogen och är flaggad HRSM (Hidden ReadOnly System ROM). Så för att du skall se den måste du först sätta Resco att visa dolda filer och sedan för att skriva över filen måste du flagga av HRS (M är att den ligger i ROM). Ny gäller det att snabbt klistra in den nya filen - väntar du för länge så ser operativsystemet till att flagga tillbaka filen till HRSM. Du kommer få upp ett varningsmeddelande (iallafall i Resco) om att filen du skriver över ligger i ROM. Ingen fara - bara fortsätt.
ps.
Börjar snart få ont om moddar till telefonen

http://forum.xda-dev...amp;postcount=6
Mycket snyggare taskbar än orginalet - dessutom SE loggan istället för Windowsloggan för start menyn.
Redigerat av Whopper, 15 februari 2009 - 14:07.
Postad 15 februari 2009 - 19:08

En fråga har jag dock: kan man ändra startanimationen? Har gjort det på min E90 och det vore trevligt om jag kunde använda samma sak på X1.
Postad 15 februari 2009 - 22:32
Tackar jag med! Nu är snart telefonen precis som jag vill ha den
Så här ser det ut idag!
Väldigt snabb och precis det funktioner som jag vill ha
Vet du om "T9 t-bord för SMS" funkar med SPB Keyboard?
de här bilderna som du laddat upp som man kan tanka hem!
vilket program får telefonen och se ut sådär ?!!!
ritkigt ###### najs vill oxå ha så :: )
Postad 15 februari 2009 - 22:56
Postad 15 februari 2009 - 23:25
Jag undrar om man kan få en annan panel än today att komma upp när man startar X1'an?
När jag installerade SPB Phone Suite ersattes panelerna med dess startskärm. Vill minnas att det på XDA Developers finns något verktyg för att förvälja panel vid start.
Postad 15 februari 2009 - 23:39
Tackar!!de här bilderna som du laddat upp som man kan tanka hem!
vilket program får telefonen och se ut sådär ?!!!
ritkigt ###### najs vill oxå ha så :: )
TF3D med tema Black Magic samt en annan taskbar som jag har hämtat på xda. Iconerna längst ner har jag även dem hämtat från xda: http://forum.xda-dev...134#post2784134
Här finns lite gott o blandat. (måste dock vara medlem för att kunna hämta hem dem)
Xperia Tweak gör att man kan ställa in vilken panel man vill att telefonen ska starta upp medNär jag installerade SPB Phone Suite ersattes panelerna med dess startskärm. Vill minnas att det på XDA Developers finns något verktyg för att förvälja panel vid start.
Postad 16 februari 2009 - 09:47
Kolla om de använder Active Sync. X1 liksom andra WM-lurar kräver detta och det kommer ju från MS, teoretiskt borde det finnas installerat på ett företags datorer. Någon PC Suite el liknande finns inte till X1 utan all synk och filöverföring sker via Active Sync. De borde rimligen tillåta att du kör det via USB-kabel eftersom det som sagt är MS egna system och program det handlar om.
Nu har jag läst på lite och rätta mig om jag har fel, men på en Vistamaskin så behöver man inte ActiveSync eller? Som jag förstått syncar man vi något inbyggt program, Center för Windows Mobile enhet.
Är detta korrekt?
Postad 16 februari 2009 - 09:59
Nu har jag läst på lite och rätta mig om jag har fel, men på en Vistamaskin så behöver man inte ActiveSync eller? Som jag förstått syncar man vi något inbyggt program, Center för Windows Mobile enhet.
Är detta korrekt?
Helt korrekt. Windows Mobile Device Center. Om det är så inbyggt vet jag dock inte. Jag laddade ner och installerade.
Postad 16 februari 2009 - 10:05
Redigerat av kewe, 16 februari 2009 - 10:05.
Postad 16 februari 2009 - 10:49
Kör Ni med SE original ROM eller har ni moddat telefonen o kör någon annan ROM?
Eftersom min telefon är ägd av företaget jag jobbar för så har jag inte vågat lägga in någon annan ROM. Så SE orginal gäller för min del (men man kan ju göra så mycket kul även med den).
Postad 16 februari 2009 - 11:37
Hade du bytat om det var din privata?Eftersom min telefon är ägd av företaget jag jobbar för så har jag inte vågat lägga in någon annan ROM. Så SE orginal gäller för min del (men man kan ju göra så mycket kul även med den).
Postad 16 februari 2009 - 13:12
Kör Ni med SE original ROM eller har ni moddat telefonen o kör någon annan ROM?
Jag kör för tillfället med original-ROM R2A installerad med SE-US. Funderar på att Hard-SPLa vid tillfälle men upplever att den fungerar bra som den gör, får helt enkelt se vad ROM-makarna kan hitta på i framtiden. Får dock se om jag testar att installera Touch-Flo och gör panel av det.
En snabb fråga: har ni städat er Windowskatalog? Jag är sugen på att ta bort diverse MP3-filer som ligger där för att frigöra utrymme. Är det riskfritt eller vill Windows ha dem?
Postad 16 februari 2009 - 14:41
Jag kör för tillfället med original-ROM R2A installerad med SE-US. Funderar på att Hard-SPLa vid tillfälle men upplever att den fungerar bra som den gör, får helt enkelt se vad ROM-makarna kan hitta på i framtiden. Får dock se om jag testar att installera Touch-Flo och gör panel av det.
En snabb fråga: har ni städat er Windowskatalog? Jag är sugen på att ta bort diverse MP3-filer som ligger där för att frigöra utrymme. Är det riskfritt eller vill Windows ha dem?
Tänk om någom som är väldigt duktig kunde göra en lista på alla filer som kan raderas..
För att inte tala om ett sätt att flytta mappen "Mina Dokument" permanent till minneskortet. Så man kan radera den mappen från telefonminnet.
Postad 16 februari 2009 - 16:42
Microsoft lanserade Windows Mobile 6.5 idag men meddelade samtidigt att "no devices in the market today will receive official 6.5 updates". Tråkiga nyheter för de som hoppades på en uppdatering av X1.
Edit: IDG hävdar att HTC Diamond 2 och Touch Pro 2 ska kunna uppgraderas gratis.
http://www.idg.se/2....65-utannonserat
Redigerat av apanoladotcom, 16 februari 2009 - 16:59.
Postad 16 februari 2009 - 20:48
Hittar det inte i inställningar när jag installerat caben?
Några tips?
Postad 16 februari 2009 - 20:53
Det ska bara räcka att göra en softresetSå hur får man "enlargemenu" att funka?
Hittar det inte i inställningar när jag installerat caben?
Några tips?
Postad 16 februari 2009 - 21:08
Postad 16 februari 2009 - 21:13
Det ska bara räcka att göra en softreset
Hmm ok, får kanske tanka en annan release då ..
F.ö. undrar jag om det går att autostarta spb eller om det bara går att köra som "applikation" (ponerar det när det är ett program..)
Verkar få nån halvtöntig meny men inte så att det ser ut såhär ..
Så att den ser trevlig ut såhär alltså:
http://www.youtube.c...h?v=aFY18I1B0Eo
Har bara nånna miniikoner i "normalläge". och väder och så men det är miniikoner..
hur får man det såhär
http://www.spbsoftwa...cket_PC/101.png
Redigerat av TheSaurus, 16 februari 2009 - 21:33.
Postad 16 februari 2009 - 21:54
Allt fungerar utmärkt bortsett från en sak. Jag hade hoppats kunna lyssna på musik och ljudböcker via blåtanden från min X1 men jag får det inte att fungera.
Är det fler som har samma bekymmer eller finns det någon lösning?
// Dudde
Postad 17 februari 2009 - 01:38
Tackar!!
TF3D med tema Black Magic samt en annan taskbar som jag har hämtat på xda. Iconerna längst ner har jag även dem hämtat från xda: http://forum.xda-dev...134#post2784134
Här finns lite gott o blandat. (måste dock vara medlem för att kunna hämta hem dem)
Xperia Tweak gör att man kan ställa in vilken panel man vill att telefonen ska starta upp med
kan du länka och säga vilka man ska ladda hem och hur man gör (A)
har nu bara manilla full hd installerat om det kanske är det ?
Postad 17 februari 2009 - 08:37
Vad kan detta bero på?
Postad 17 februari 2009 - 10:02
Då det verkar som att du kör fullversionen finns det ingen autostart vad jag vet iaf utan man måste starta via softkey längst ner.Hmm ok, får kanske tanka en annan release då ..
F.ö. undrar jag om det går att autostarta spb eller om det bara går att köra som "applikation" (ponerar det när det är ett program..)
Verkar få nån halvtöntig meny men inte så att det ser ut såhär ..
Så att den ser trevlig ut såhär alltså:
http://www.youtube.c...h?v=aFY18I1B0Eo
Har bara nånna miniikoner i "normalläge". och väder och så men det är miniikoner..
hur får man det såhär
http://www.spbsoftwa...cket_PC/101.png
Ang att man bara vill visa klockan utan kalender är en inställning. Klicka på klockan o se om det går att göra därifrån alt under SPB Shell. Kan inte säga riktigt exakt då jag inte använder detta för tillfället.
EDIT: Hittade hur man gjorde! Under inställningar på SPB Shell kan man välja under layout om man vill ha professional eller classic. Välj classic så får du det utseendet med den stora klockan och ingen kalender
Redigerat av kewe, 17 februari 2009 - 10:20.
Postad 17 februari 2009 - 10:20
Black Magic: http://forum.xda-dev...ad.php?t=468662 Ladda hem .cab filen (den med 15 tabbar eller den vanliga) Koppla ihop telefonen med datorn via active sync o flytta över cab filen till telefonen o installera. Glöm ej att göra en softreset!kan du länka och säga vilka man ska ladda hem och hur man gör (A)
har nu bara manilla full hd installerat om det kanske är det ?
Slide ikonerna längst ner: http://forum.xda-dev...ad.php?t=427503 välj den länken som bara innehåller v5 och cab (inte theme) Ladda hem denna o gör på samma sätt som ovan. (det är denna jag använder nu men det finns många att välja mellan http://forum.xda-dev...134#post2784134 under meny TF3D menu (icons) )
Glöm ej att göra en softreset!
Voila! Nya fräscha ikoner!
EDIT: Kör själv med Manilla Full HD o det funkar kanon
Har du provat att ominstallera ?Jag har problem med att SBP Mobile Shell som jag tankade hem från SE:s site kraschar typ varannan dag, sedan går det inte att starta om utan att boota om telefonen. Jag startar det genom att klicka på exe-filen i filutforskaren i SBP:s programkatalog, men när det har kraschat om man försöker starta om det igen så händet ingenting.
Vad kan detta bero på?
Redigerat av kewe, 17 februari 2009 - 10:13.
Postad 17 februari 2009 - 10:31
Jag har problem med att SBP Mobile Shell som jag tankade hem från SE:s site kraschar typ varannan dag, sedan går det inte att starta om utan att boota om telefonen. Jag startar det genom att klicka på exe-filen i filutforskaren i SBP:s programkatalog, men när det har kraschat om man försöker starta om det igen så händet ingenting.
Vad kan detta bero på?
Det är inte meningen att du ska starta det så som du gör. Meningen är att du ska trycka på panelknappen och välja SPB MobileShell-panelen.
Postad 17 februari 2009 - 12:02
Installera på telefonminne, starta om, gå in i inställningar "enlarge" och aktivera?
F.ö. den ansluter väl inte på "3g internet" automatiskt va för att uppdatera väder odyl?
Samma fråga med agps, den ansluter väl inte automatiskt dit om man kör med tomtom?
Postad 17 februari 2009 - 12:07
Konstigt! Jag har använt den menyn sen flera månader tillbaka.Suck.. hittar ingen release utav enlargestartmenu som fungerar för det är väl som jag sade innan.
Installera på telefonminne, starta om, gå in i inställningar "enlarge" och aktivera?
F.ö. den ansluter väl inte på "3g internet" automatiskt va för att uppdatera väder odyl?
Samma fråga med agps, den ansluter väl inte automatiskt dit om man kör med tomtom?
Postad 17 februari 2009 - 13:33
Konstigt! Jag har använt den menyn sen flera månader tillbaka.
Hmm ok, kan inte hur jag än gör få det att fungera..
Gjorde på detta sätt however:
http://sv.tinypic.co...p?v=2a6vvoh&s=5
Sedan på settings ligger inget hmmpf någon som har något tips?

Postad 17 februari 2009 - 13:41
Är det så här du menar att det ska se ut:Hmm ok, kan inte hur jag än gör få det att fungera..
Gjorde på detta sätt however:
http://sv.tinypic.co...p?v=2a6vvoh&s=5
Sedan på settings ligger inget hmmpf någon som har något tips?
Om det inte är redan denna du har så prova:
http://www.zulan.se/...mobile-mobiler/
Bifogad fil(er)
Redigerat av kewe, 17 februari 2009 - 13:44.
Postad 17 februari 2009 - 15:05
Är det så här du menar att det ska se ut:
Om det inte är redan denna du har så prova:
http://www.zulan.se/...mobile-mobiler/
Jo, det är så jag vill att det skall bli men det blir som på videon jag visade då jag spelade in den med "my mobiler".
Skall testa på det sättet du länkade med windowskatalogen också.
Tack på förhand.
Är det något man skall ställa in i inställningar eller så sedan?
Känns som att den är lika stor fortfarande men jag vet varken ut eller in längre

EDIT igen: Verkar som att det ändrade sig

Perfekt, tack.
Redigerat av TheSaurus, 17 februari 2009 - 16:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar