Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34728 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 maj 2009 - 20:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Menar du att boxen helt plötsligt kan boota om medan man tittar på ett program eller sker kontrollen bara vid uppstart?

Jag var lite otydlig. Denna kontroll görs i samband med att man startar upp från standby, ungefär samtidigt som man kontrollerar att det finns ny GUI programvara. Så boxen kommer inte att starta om helt okontrollerat! :P

/Peter Cigéhn

Samma här, har inte testat med att rycka sladden ännu. Men min 1510 beter sig precis som dina.

Tackar för att jag fick det bekräftat. Jag börjar bli orolig att Telia har ett rejält "hål" i sin nya uppstartshantering i och med att den inte lyckas boota om boxen som det är tänkt. Det här felet måste ha funnit väldigt länge för jag har inte lyckats med att få boxen att starta om då man "loggar ur" med "Ta bort användarkoder" på väldigt, väldigt länge... :)

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 04 maj 2009 - 19:58.

Postad 04 maj 2009 - 20:14

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Jag var lite otydlig. Denna kontroll görs i samband med att man startar upp från standby, ungefär samtidigt som man kontrollerar att det finns ny GUI programvara. Så boxen kommer inte att starta om helt okontrollerat! :)

/Peter Cigéhn

Det var det jag trodde, men lite orolig blev jag. :P

Postad 04 maj 2009 - 20:41

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Detta kanske inte är intressant men på min 1910 box gjordes uppgraderingen
genom en enkel omstart, ner till standby och på igen. Så den boxen verkar inte ha problemet som 1510
boxen har då. Dessutom gick det fort,
trodde inte ens den blev uppgraderad.

Postad 04 maj 2009 - 21:08

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Detta kanske inte är intressant men på min 1910 box gjordes uppgraderingen
genom en enkel omstart, ner till standby och på igen. Så den boxen verkar inte ha problemet som 1510
boxen har då. Dessutom gick det fort,
trodde inte ens den blev uppgraderad.

Vad exakt hände då du slog på den igen och tog upp den från standby? Gick den tillbaka till dom fem blinkande prickarna? Eller gick den åtminstone tillbaka och visade timglaset (vilket den åtminstone borde ha gjort för att ladda in den nya GUI programvaran)? Eller gjorde den ingenting och bara började visa bild igen på en gång som vid en "vanlig" uppstart från standby? Om det var det sistnämnda så kan den inte ha uppdaterat GUI programvaran (eller så var GUI programvaran redan uppdaterad).

/Peter Cigéhn

Postad 04 maj 2009 - 21:21

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Vad exakt hände då du slog på den igen och tog upp den från standby? Gick den tillbaka till dom fem blinkande prickarna? Eller gick den åtminstone tillbaka och visade timglaset (vilket den åtminstone borde ha gjort för att ladda in den nya GUI programvaran)? Eller gjorde den ingenting och bara började visa bild igen på en gång som vid en "vanlig" uppstart från standby? Om det var det sistnämnda så kan den inte ha uppdaterat GUI programvaran (eller så var GUI programvaran redan uppdaterad).

/Peter Cigéhn

1910 gick ner så att den femte gröna pricken blickade,sen gick den över till timglasen

Postad 04 maj 2009 - 22:23

fonzeka
  • fonzeka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det räckte att stänga av och starta upp med dosan för mig med.
Stör mig dock en hel del på att kanalbyten tar mycket längre tid nu, runt fyra sekunder istället för knappt en sekund innan.
Verkar som det är en slags gråvit hinna över hela bilden nu också, syns tydligt på menyerna som blivit grådassiga istället för svarta som innan.
Provade att rycka strömkabeln också för att se om den uppdaterada sig nåt mer men verkar inte som det.

Postad 04 maj 2009 - 22:42

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det räckte att stänga av och starta upp med dosan för mig med.
Stör mig dock en hel del på att kanalbyten tar mycket längre tid nu, runt fyra sekunder istället för knappt en sekund innan.
Verkar som det är en slags gråvit hinna över hela bilden nu också, syns tydligt på menyerna som blivit grådassiga istället för svarta som innan.
Provade att rycka strömkabeln också för att se om den uppdaterada sig nåt mer men verkar inte som det.

Jag är nöjd med svärtan nu (1910), jag har samma svärta i menyerna som om då jag stänger av bildsignalen på min plasma ...

Den nya versionen av GUI:t är släppt. En liten snabb analys av skillnaderna mellan föregående version 5_0_9_033 och den nya 5_0_9_034 ger följande:

• Knapparna för att bläddra i Text-TV är ändrad (gissningsvis så fixar detta problemet som upptäckts här i tråden vad gäller detta).
  • Det är lagt till en kontroll på om timeout hanteringen fortfarande funkar. Om inte, så bootar boxen om sig själv! Jag gissar att detta skall lösa den förtretliga timeouthanterings-buggen som har diskuterats här på slutet i tråden, så att man själv slipper dra ur och sätta i sladden... :)
/Peter Cigéhn

Löste inte 4:3 problemen ...

Postad 05 maj 2009 - 05:37

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

1910 gick ner så att den femte gröna pricken blickade,sen gick den över till timglasen

Japp, så gjorde min oxå.

Kollade mjukvaran innan och efter och den blev uppdaterad

Postad 05 maj 2009 - 06:33

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Det är något grundläggande fel på mina två 1510 boxar. Ingen av boxarna vill starta om för att ladda in den nya versionen av GUI:t. Om jag tar ned boxen i standby och upp igen så får jag bara en svart ruta. Byter jag kanal så kommer bilden tillbaka.

Kollar jag i GUI koden så verkar detta beteende också rimligt i och med att själva anropet för att boota om boxen inte verkar funka (dvs anropet Telia.PtvCore.ctrl("restart", "") för den insatte). Detta är ju också vad jag upplevt (och beskrivit tidigare i tråden) då det gäller "Ta bort användarkoden" där inte mina boxar bootar om heller.

Jag måste nu kolla om det är fler som upplever samma problem, speciellt ni som har 1510 boxen.

Börja med att kolla att ni fortfarande har version 5_0_9_033 via Om tjänsten och Teknisk information. Om ni fortfarande har den versionen och inte redan har den nya versionen 5_0_9_034 så tar ni ned boxen i standby (röda knappen på fjärrkontrollen) och sedan upp igen. Nu skall boxen egentligen starta om i och med att den upptäcker att det finns en ny version av GUI programvaran, men istället så får jag bara svart i rutan. Byter jag kanal så kommer bilden tillbaka.

Är det någon fler som upplever detta?

/Peter Cigéhn

Samma här! provade just nu!
Min 1510 box will inte ladda in den nya GUIet!

Edit:
Ryckte sladden och nu står den bara å blinkar gult på prick #2!
Efter mycket om och men så är min box nu uppdaterad till 5_0_9_034

Redigerat av HkanW, 05 maj 2009 - 06:49.

Postad 05 maj 2009 - 07:58

LINO
  • LINO
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om kanalbytena blivit väldigt långsamma. :) Hoppas att det kommer en uppdatering snart.

Är det någon som fått erbjudande om canal+ paket till specialpris? Vet ni isåfall när man får kanalerna? :lol:

Samtalet bröts när dom hade spelat in avtalet så jag hann aldrig fråga... :P

Postad 05 maj 2009 - 08:35

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Edit:
Ryckte sladden och nu står den bara å blinkar gult på prick #2!
Efter mycket om och men så är min box nu uppdaterad till 5_0_9_034

Fick du uppdateringen genom att låta boxen stå på prick två eller gjorde du nån insats?

Vet ni isåfall när man får kanalerna? :)

Nya kanaler brukar ju komma på en gång, om det inte är nåt speciellt datum angett i avtalet.

Postad 05 maj 2009 - 08:39

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med om kanalbytena blivit väldigt långsamma. :) Hoppas att det kommer en uppdatering snart.

Är det någon som fått erbjudande om canal+ paket till specialpris? Vet ni isåfall när man får kanalerna? :lol:

Samtalet bröts när dom hade spelat in avtalet så jag hann aldrig fråga... :P

Hm, mina kanalbyten går snabbare sen uppdateringen. det tog en jäkla tid direkt efter, men det var den välkända timeoutbuggen som gör at tman inte kan slå in två siffor när man byter kanal. efter ny omstart fungerar det kanon.

Postad 05 maj 2009 - 08:51

LINO
  • LINO
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
För mig går det långsammare när jag trycker +/- ,inte när jag slår in nummren. Jag var lite otydlig. Det tar lika lång tid att trycka in +/- som det tar att trycka på nummerknapparna. Det gjorde det inte förut. Inte för mig i alla fall. Jag kanske ska tillägga att det är den nya boxen jag har...1910.

Postad 05 maj 2009 - 08:51

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Fick du uppdateringen genom att låta boxen stå på prick två eller gjorde du nån insats?

Mitt förfarande var enligt följande:
Drog sladden, den stod på punkt #2 och blinkade, tänkte det blev nåt fel så jag slog av boxen med fjärrkontrollen. Gick inte att starta boxen med fjärrkontrollen igen så jag drog sladden igen. pluggade i den och så stod den och blinkade gult på punkt #2 igen så jag lät den vara och nästa gång, ca 10 minuter, jag kollade så hade den kommit igång och var uppdaterad!

Postad 05 maj 2009 - 08:56

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Drog sladden, den stod på punkt #2 och blinkade, tänkte det blev nåt fel så jag slog av boxen med fjärrkontrollen. Gick inte att starta boxen med fjärrkontrollen igen så jag drog sladden igen. pluggade i den och så stod den och blinkade gult på punkt #2 igen så jag lät den vara och nästa gång, ca 10 minuter, jag kollade så hade den kommit igång och var uppdaterad!

Ok, tack. Då vet man att det bör fixa sig självt.

Postad 05 maj 2009 - 11:40

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Det som händer då andra punkten blinkar gult är att boxen tar emot en speciell multicastström där programvaran distribueras. Programvaran distribueras kontinuerligt, om och om igen, på denna multicastström och boxen "hoppar in" och börjar ta emot var som helst i denna kontinuerliga ström. Om det då är störningar och kanske något paket försvinner så måste ju boxen "ta ett varv till" och försöka ta emot det borttappade/felaktiga paketet "nästa varv". Om det är mycket störningar så kanske boxen tvingas "ta flera varv" innan det fått ihop en komplett uppsättning paket för all programvara.

Det var troligtvis detta som hände då du upplevde att det tog extra lång tid då punkt 2 blinkade. Men till slut så antar jag att den får in all programvara och går vidare i uppstarten...

/Peter Cigéhn

Postad 05 maj 2009 - 11:48

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag ryckte sladden på min 1510-box och den startade upp som vanligt, ingen onormal väntan på mjukvaran på prick 2. Kollade när allt var klart och det var den senaste versionen av GUI.

Postad 05 maj 2009 - 18:19

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Enl några sidor tillbaka hävdar Telias Kundtjänst: "Det är vidare bildkvalité förbättringar för både HDMI och SCART. Bland annat ska bilden nu ha bättre svart kontrast".
Man är bra nyfiken och undrar vad man gjort för att kunna konstatera detta. Någon som bara skruvat på "kontrast/ljusstyrke inställning" ? Min teve är kalibrerad på samtliga ingångar med bl.a DVE men maken till dålig svärta sista dagarna var det länge sedan jag sett. Det är mest grått. Kopplar jag in Comhems digitalbox så är det stor skillnad. T.o.m Comhems analoga signal från väggen har bättre svärta. Har provat både scart och Hdmi. Version 5_0_9_034. Såg att det var några till som reagerat.

Edit: kanske ska tala om vad jag vill och inte bara klaga. Kan Telia möjligen överväga att återgå till vad ni anser mindre bra "svart kontrast"? För det skulle troligen ge bättre svärta tillbaka till oss :)

Redigerat av Palle, 05 maj 2009 - 18:32.

Postad 05 maj 2009 - 21:36

Beavis
  • Beavis
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vet inte om det har stått här, men har ni märkt start-tiden för 1910-boxen?? 3-4 sekunder till bild!

Har inte annars märkt av någon dålig svärta eller slöa kanaler, däremot Canal+ utan att jag har bett om det.

Postad 06 maj 2009 - 01:24

jonada_gbg
  • jonada_gbg
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är väl något av en novis, och ar sökt igenom tråden för svar men lyckas inte hitta ngn lösning på mitt problem... Har motorola 1910 boxen ansluten via HDMI till en 40" Samsung m86 full-HD LCD. Tänkte se om det blev någon skillnad i bildkvalité genom att ställa om till 720 eller 1080i, men då får jag endast bild på SVTs kanaler, Canal+ sport 1&2 samt TV4. I övriga kanaler syns bara en "frusen bild" som flimrar, dock kan man se undertexten...

Har provat att ändra inställningarna när boxen är igång till 4:3, 16:9 och pillarbox men utan resultat. Vad gör jag för fel?

Postad 06 maj 2009 - 07:34

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Tänkte se om det blev någon skillnad i bildkvalité genom att ställa om till 720 eller 1080i, men då får jag endast bild på SVTs kanaler, Canal+ sport 1&2 samt TV4. I övriga kanaler syns bara en "frusen bild" som flimrar, dock kan man se undertexten...

Det gemensamma mellan kanalerna du nämner är att dessa är oktrypterade. Jag har ingen som helst uppfattning vad detta skall ha med inställningar för 720p eller 1080i att göra. Men att du får det att funka på just dessa kanaler är att dom är oktrypterade, medans dom övriga, krypterade, resulterar i den "frusna" bilden...

Verkar mer som om du har fått nåt strul med hanteringen av dektrypteringscertifikaten som boxen får från Telias certifikatserver. Ren spekulation och konspirationsteori skulle kunna vara att Telia infört speciella certifikat för att kunna få titta på saker i HD upplösning! ;)

/Peter Cigéhn

Postad 06 maj 2009 - 09:09

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Gick upp kl. 4.30 i morse för att kolla på NHL och kunde då se att alla Canal + kanaler dykt upp i kanallistan. Verkar vara frivisning på gång. Någon som hört något om detta?

Postad 06 maj 2009 - 09:40

Johnnyboy
  • Johnnyboy
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Blev också glatt överraskad av detta igår och passade på att se No Country For Old Men som gick på Canal+ First igår kväll.

Tack Telia! ;)

Postad 06 maj 2009 - 14:37

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det gemensamma mellan kanalerna du nämner är att dessa är oktrypterade. Jag har ingen som helst uppfattning vad detta skall ha med inställningar för 720p eller 1080i att göra. Men att du får det att funka på just dessa kanaler är att dom är oktrypterade, medans dom övriga, krypterade, resulterar i den "frusna" bilden...

Verkar mer som om du har fått nåt strul med hanteringen av dektrypteringscertifikaten som boxen får från Telias certifikatserver. Ren spekulation och konspirationsteori skulle kunna vara att Telia infört speciella certifikat för att kunna få titta på saker i HD upplösning! ;)

/Peter Cigéhn

Jag har min box inställd på 1080i och har inga problem med frysta bilder...

/A

Postad 06 maj 2009 - 15:45

linusjohansson84gmailcom
  • linusjohansson84gmailcom
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vad innebär det att uppstarten stannar med gul färg på den tredje ringen, de bägge innan är gröna.
Den blinkar ett tag gult för att därefter lysa gult, sen försvinner bilden och det blir svart.

Postad 06 maj 2009 - 17:00

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Enl några sidor tillbaka hävdar Telias Kundtjänst: "Det är vidare bildkvalité förbättringar för både HDMI och SCART. Bland annat ska bilden nu ha bättre svart kontrast".
Man är bra nyfiken och undrar vad man gjort för att kunna konstatera detta. Någon som bara skruvat på "kontrast/ljusstyrke inställning" ? Min teve är kalibrerad på samtliga ingångar med bl.a DVE men maken till dålig svärta sista dagarna var det länge sedan jag sett. Det är mest grått. Kopplar jag in Comhems digitalbox så är det stor skillnad. T.o.m Comhems analoga signal från väggen har bättre svärta. Har provat både scart och Hdmi. Version 5_0_9_034. Såg att det var några till som reagerat.

Edit: kanske ska tala om vad jag vill och inte bara klaga. Kan Telia möjligen överväga att återgå till vad ni anser mindre bra "svart kontrast"? För det skulle troligen ge bättre svärta tillbaka till oss ;)

Jag har tyvärr inga flera upplysningar rörande detta. Det enda vi har märkt är att bilden inte blir "ljusare" en bit in i steg två när timglaset är uppe.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 06 maj 2009 - 17:17

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Är väl något av en novis, och ar sökt igenom tråden för svar men lyckas inte hitta ngn lösning på mitt problem... Har motorola 1910 boxen ansluten via HDMI till en 40" Samsung m86 full-HD LCD. Tänkte se om det blev någon skillnad i bildkvalité genom att ställa om till 720 eller 1080i, men då får jag endast bild på SVTs kanaler, Canal+ sport 1&2 samt TV4. I övriga kanaler syns bara en "frusen bild" som flimrar, dock kan man se undertexten...

/Peter Cigéhn

Att bilden hänger sig på en fast bild på 1910 boxen innebär oftast en krypteringsfel. På 1510 boxen får man små fyrkanter som rör sig på hela bilden.

Enda lösningen i dagsläget är att vi manuellt måste uppdatera kontot i våra system.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 06 maj 2009 - 17:22

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Gick upp kl. 4.30 i morse för att kolla på NHL och kunde då se att alla Canal + kanaler dykt upp i kanallistan. Verkar vara frivisning på gång. Någon som hört något om detta?

Blev också glatt överraskad av detta igår och passade på att se No Country For Old Men som gick på Canal+ First igår kväll.

Tack Telia! ;)

Varsågod!

CANAL+ har frivisning under perioden 8/5 – 10/5. Detta innebär hela Canal+ Total, och följande kanaler ingår:

Canal+ Sport 1 (Kanalplats: 40)
Canal+ Sport 2 (Kanalplats: 41)
Canal+ Sport Extra (Kanalplats: 42)

Canal+ First (Kanalplats: 45)
Canal+ Comedy (Kanalplats: 46)
Canal+ Action (Kanalplats: 47)
Canal+ Drama (Kanalplats: 48)
Canal+ Hits (Kanalplats: 49)

Dessutom har ni tillgång till VoD tjänsten Canal+ Select

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 06 maj 2009 - 17:34

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Vad innebär det att uppstarten stannar med gul färg på den tredje ringen, de bägge innan är gröna.
Den blinkar ett tag gult för att därefter lysa gult, sen försvinner bilden och det blir svart.

Det beror lite på vilken box du har och vilken typ av kabel du har ansluten till TV:n. Prova i första han med endast en scart kabel mellan digital-tv boxen och TV:n.

Fungerar det med scart och inte med HDMI bör du kontrollera att din TV stödjer HDCP och att du har ställt in rätt läge i boot menyn i digital-tv boxen. Du får upp denna meny efter att du tagit ur och stoppat i strömsladden till boxen och tryckt på info knappen på fjärrkontrollen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 06 maj 2009 - 18:01

ingels
  • ingels
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Antar att det är tjänsten man hittar om man trycker på "Video" knappen och bläddrar ner till Canal+ ?.. Fanns en hel del kul där men när jag försökte titta på nåt så får jag upp ett meddelande att jag måsta ha abbonemang

Postad 06 maj 2009 - 18:25

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Varsågod!

CANAL+ har frivisning under perioden 8/5 – 10/5. Detta innebär hela Canal+ Total, och följande kanaler ingår:

Canal+ Sport 1 (Kanalplats: 40)
Canal+ Sport 2 (Kanalplats: 41)
Canal+ Sport Extra (Kanalplats: 42)

Canal+ First (Kanalplats: 45)
Canal+ Comedy (Kanalplats: 46)
Canal+ Action (Kanalplats: 47)
Canal+ Drama (Kanalplats: 48)
Canal+ Hits (Kanalplats: 49)

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag har bara frivisning på min 1510 box, på min 1910 box har jag inte de kanalerna. Det är samma systemversion i båda.

Mycket konstigt....

Postad 06 maj 2009 - 18:48

linusjohansson84gmailcom
  • linusjohansson84gmailcom
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det beror lite på vilken box du har och vilken typ av kabel du har ansluten till TV:n. Prova i första han med endast en scart kabel mellan digital-tv boxen och TV:n.

Fungerar det med scart och inte med HDMI bör du kontrollera att din TV stödjer HDCP och att du har ställt in rätt läge i boot menyn i digital-tv boxen. Du får upp denna meny efter att du tagit ur och stoppat i strömsladden till boxen och tryckt på info knappen på fjärrkontrollen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Bilden kom tillbaka efter en 20 minuter. Om man vill byta till 720p upplösning kan man då vänta sig liknande förfarande? Har läst något om att utloggningen kan ta en stund och det är därför som det tog ett tag att få bild.
Jag har motorola 1910

Postad 06 maj 2009 - 19:20

Mange Magnet
  • Mange Magnet
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Edit: kanske ska tala om vad jag vill och inte bara klaga. Kan Telia möjligen överväga att återgå till vad ni anser mindre bra "svart kontrast"? För det skulle troligen ge bättre svärta tillbaka till oss ;)

Ja, svärtan är dålig. Jag är ganska övertygad om att det har att göra med datorsvärta/videosvärta:

ALL video stored on modern discs, be it DVD or Blu-ray, are stored as YCbCr with a range of 16-235. But, the content is mastered such that 0-255 is present in the tape domain (the SDI stream - D5 archive tape, etc.) It is then captured into a computer and then the computer will decide what to do with it - preferably retaining the extended info (all data from 0-255). This entire range is then compressed into the 16-235 range accepted by DVDs, Blu-ray Discs, etc. When you play that back on a system set to 16-235, you get all the information as it was intended with no gaps. If you mismatch and play back with RGB (0-255) settings, you'll clip off the black and white levels and black will look "dark gray"

http://www.audioholi...evels-xvycc-rgb

Black will look "dark gray", låter bekant eller hur?

Postad 06 maj 2009 - 19:29

jani77
  • jani77
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kul kul kul

Fick en ny digitalbox från telia idag, en Motorola.
Fick svart bild när jag kopplade den via min onkyo förstärkare.
Ringde telias support och dom menar att det finns nåt skydd i telias box som inte stöds av onkyo förstärkare. alltså får jag kolla på skiten via scart, hur ###### kul är det.........

Postad 06 maj 2009 - 19:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Kul kul kul

Fick en ny digitalbox från telia idag, en Motorola.
Fick svart bild när jag kopplade den via min onkyo förstärkare.
Ringde telias support och dom menar att det finns nåt skydd i telias box som inte stöds av onkyo förstärkare. alltså får jag kolla på skiten via scart, hur ###### kul är det.........

kolla några sidor längre bak. ddet går att få det att fungera på onkyo förstärkare. jag har en 606 och det fungerar, (men enbart i hdmi ingång 1)

komponent ska fungera i alla fall om inte du får hdmi att funka. vilken förstärkare har du?

Redigerat av Bulldog76, 06 maj 2009 - 19:39.

Postad 06 maj 2009 - 19:34

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Antar att det är tjänsten man hittar om man trycker på "Video" knappen och bläddrar ner till Canal+ ?.. Fanns en hel del kul där men när jag försökte titta på nåt så får jag upp ett meddelande att jag måsta ha abbonemang

Jag skrev 8:e - 10:e maj, så du får vänta till fredag.

Som jag skrivit tidigare så får inte alla abonnemang och boxar kanalerna samtidigt. Du kommer dock att ha kanalerna på fredag på bägge boxarna.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 06 maj 2009 - 19:44

jani77
  • jani77
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

kolla några sidor längre bak. ddet går att få det att fungera på onkyo förstärkare. jag har en 606 och det fungerar, (men enbart i hdmi ingång 1)

komponent ska fungera i alla fall om inte du får hdmi att funka. vilken förstärkare har du?

Tack för snabbt svar, jag har med en 606:a...
grejen var att det har funkat hur bra som helst, men min digitalbox pajade och jag fick en ny idag av telia. och efter det har den ballat ur fullkomligt, men ska testa på hdmi1....
EDIT: jag testade och det funkade.
Bulldog76...ett riktigt stort tack!

Redigerat av jani77, 06 maj 2009 - 19:49.

Postad 06 maj 2009 - 19:44

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr inga flera upplysningar rörande detta. Det enda vi har märkt är att bilden inte blir "ljusare" en bit in i steg två när timglaset är uppe.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Att bilden inte blir ljusare i steg 2 beror nog bara på att den är ljus redan från början. Den enda skillnad jag ser är att menyerna som tidigare var svarta har blivit grå.

Tyvärr är det väldigt svårt att fotografera TV-bilden så att detta problem syns. Jag har därför photoshoppat nedanstående bilder, men de visar ungefär hur bilden från Motorolaboxen ser ut jämfört med samma bild från DVD, Boxer eller vilken annan källa som helst.

Korrekt bild som den ser ut från t.ex. DVD.
Bifogad fil  testbild_korrekt.jpg   45,13K   6 Antal nerladdningar

Bilden från Motorola 1910.
Bifogad fil  testbild_telia.jpg   42,86K   9 Antal nerladdningar

Postad 06 maj 2009 - 19:54

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar, jag har med en 606:a...
grejen var att det har funkat hur bra som helst, men min digitalbox pajade och jag fick en ny idag av telia. och efter det har den ballat ur fullkomligt, men ska testa på hdmi1....
EDIT: jag testade och det funkade.
Bulldog76...ett riktigt stort tack!

jag hade gul svart blink i de andra uttagen, efter den senaste uppdateringen, som tur fungerar hdmi 1.

Postad 06 maj 2009 - 20:06

ingels
  • ingels
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag skrev 8:e - 10:e maj, så du får vänta till fredag.

Som jag skrivit tidigare så får inte alla abonnemang och boxar kanalerna samtidigt. Du kommer dock att ha kanalerna på fredag på bägge boxarna.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Alright, tackar.. Märkte att det inte är fisigt stereoljud utan Dolby Digital 5.1, tumme upp !

Postad 06 maj 2009 - 20:10

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Låter lite som om boxen har samma problem som comhems första HD box. Problem med att koppla HDMI till förstärkare och även videosvärta. Båda löstes genom ny mjukvara, svärtan löstes genom att man fick tre val (två RGB varianter och en YCbCr).

Postad 06 maj 2009 - 20:44

fonzeka
  • fonzeka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Att bilden inte blir ljusare i steg 2 beror nog bara på att den är ljus redan från början. Den enda skillnad jag ser är att menyerna som tidigare var svarta har blivit grå.

Tyvärr är det väldigt svårt att fotografera TV-bilden så att detta problem syns. Jag har därför photoshoppat nedanstående bilder, men de visar ungefär hur bilden från Motorolaboxen ser ut jämfört med samma bild från DVD, Boxer eller vilken annan källa som helst.

Korrekt bild som den ser ut från t.ex. DVD.
testbild_korrekt.jpg

Bilden från Motorola 1910.
testbild_telia.jpg

Bra bilder för att illustrera problemet, precis så där upplever jag min bild också.

Redigerat av fonzeka, 06 maj 2009 - 20:44.

Postad 06 maj 2009 - 22:58

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Väntar på samtal i 2 dagar från Kundservice som skulle ringa upp mig och hjälpa miga tt se över mina abonnemang, de skulle ringt igår, men jag hörde inget då eller idag, men nu är det snart torsdag (om 2 minuter) och man får hoppas att det ringer på telefonen då istället. :)

Postad 07 maj 2009 - 08:14

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Mange Magnet: Tack för info. jo, jag är känner till "data/videosvärta". Jag ska inte spekulera i vad som hänt i de senare uppdateringarna men helt klart påverkar det svärtan och även för hdmi oavsett om man kör via bildväxlare eller direkt till teven/projjen.
zvedberg: Bra bildförklaring.
Loveless: Ett val med YCbCr vore gott.

TeliaKundservice: 576i vore en önskan. Vidarebefodra gärna det till utvecklarna.

Redigerat av Palle, 07 maj 2009 - 08:25.

Postad 07 maj 2009 - 12:36

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 532 inlägg
  • 0

Väntar på samtal i 2 dagar från Kundservice som skulle ringa upp mig och hjälpa miga tt se över mina abonnemang, de skulle ringt igår, men jag hörde inget då eller idag, men nu är det snart torsdag (om 2 minuter) och man får hoppas att det ringer på telefonen då istället. :)

Detta låter inget vidare.
Jag undersöker vad som brustit i kommunikationskedjan och ser till att du blir kontaktad snarast.

Mvh
Johan Hedlund
Kundservice, Teliasonera

Postad 07 maj 2009 - 15:45

Elrico
  • Elrico
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Viasat har idag presenterat en ny sportkanal som drar igång till hösten, Viasat Hockey.
Vad tror ni kommer denna kanal ingå i Viasat sport paketet hos Telia? Står bara så här i pressmeddelandet:

Viasat Hockey kommer vid lansering i höst per automatik ingå i Viasats Sportpaket via parabol. Förutom Viasat Hockey innehåller Viasats sportpaket bland andra kanalerna Viasat Sport, Viasat Motor och Viasat Fotboll. Viasat Hockey kommer att erbjudas för distribution via kabel- och bredbandsnät och de TV-sända matcherna från HockeyAllsvenskan kommer tillgängliggöras på streamingtjänsten Viasat OnDemand.

Postad 07 maj 2009 - 16:56

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Vad är det för nätverks kabel man använder till digital tv. Fungerar t.ex den här http://www.kabelgiga...lar.asp?id=3229

Eller måsta jag ha en korskopplad?

Mvh 91robe

Postad 07 maj 2009 - 17:06

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Vad är det för nätverks kabel man använder till digital tv. Fungerar t.ex den här http://www.kabelgiga...lar.asp?id=3229

Eller måsta jag ha en korskopplad?

Mvh 91robe

Du ska ha en vanlig rak nätverkskabel.

I dagsläget klarar dessutom nästa samtlig ny nätverksutrustning att känna av själv om det är rak eller korsad kabel som sitter i oavsett vilken man ska använda.

/m

Postad 08 maj 2009 - 06:26

Mange Magnet
  • Mange Magnet
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Det är bra att frågan om svärta lyfts fram ordentligt.

Glädjande nog är många nöjda. Det skulle kunna innebära att dålig svärta är ett hårdvarufel som bara finns i vissa boxar och att det alltså kan löna sig att få boxen utbytt. Det skulle också kunna innebära att svärtan har en bugg som bara visar sig på vissa bildvisare. T.ex. matar jag boxen till en bildvisare med DVI-ingång, och HDMI -> DVI är ju känt för att ibland innebära problem (även om jag aldrig annars upplevt sådana fel).

Ni som har bra svärta, har ni alltså inte behövt kompensera i bildinställningarna på er bildvisare genom att sänka ljusstyrka och öka kontrast jämfört med hur ni har inställt för andra bildkällor?

Och är det någon som haft möjlighet att testa flera boxar mot samma bildvisare och sett att svärtan är olika på olika boxar?

Postad 08 maj 2009 - 07:40

maf
  • maf
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det är bra att frågan om svärta lyfts fram ordentligt.

Glädjande nog är många nöjda. Det skulle kunna innebära att dålig svärta är ett hårdvarufel som bara finns i vissa boxar och att det alltså kan löna sig att få boxen utbytt. Det skulle också kunna innebära att svärtan har en bugg som bara visar sig på vissa bildvisare. T.ex. matar jag boxen till en bildvisare med DVI-ingång, och HDMI -> DVI är ju känt för att ibland innebära problem (även om jag aldrig annars upplevt sådana fel).

Ni som har bra svärta, har ni alltså inte behövt kompensera i bildinställningarna på er bildvisare genom att sänka ljusstyrka och öka kontrast jämfört med hur ni har inställt för andra bildkällor?

Och är det någon som haft möjlighet att testa flera boxar mot samma bildvisare och sett att svärtan är olika på olika boxar?

Jag har en Samsung plasma och har utomordentlig svärta via HDMI. I princip står alla mina inställningar i TV:n på 50, alltså mitten. Det enda som jag behövt ändra, vilket jag gjorde en gång när TV:n var ny, är en inställning i någon fininställningsmeny som heter "HDMI-svart". Den kan ställas mellan "Normal" och "Låg". Efter att ha ställt denna på "Låg" är allt perfekt.

Problemet jag haft under lång tid vad gäller svärta på Telias digital-tv är att det ofta blinkar till "blåa prickar" i svarta områden som inte är perfekt svarta. Dessa blåa prickar har i princip helt försvunnit efter senaste uppdateringen.

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.