LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 12 July 2017 - 16:49
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
HLG tycks ingå i senaste programvaran i bl a US för CEG 2016 modellerna. Kommer väl hit och till B så småningom. Man kan kritisera LG för en del men de är långt framme generellt gällande TVteknik och implementation av nyheter. OLED m DV och nu HLG. Mycket nöjd med min 65B6 efter ett halvår. Svagt skönjbar vinjettering t höger i någon enstaka scen annars, efter en del manövrer, brilliant på det mesta. Svärta, färger, dynamik, djup. Godkänd rörelsehantering förutom något fåtal panoreringar (materialet?, tvn?) och mer än godkänd hantering av nära svart med möjligen en minimal "black crush". Mycket blu ray och hd kanaler hjälper till förstås. En del 4K HDR blu ray, dvd och neflix på det. Över 99% av tiden en utmärkt tv.
Skulle vilja säga ”hopps det kommer till B6 också!” Men...det finns ju typ inget att se. Vi i Sverige har knappt/ens anammat 4k ännu mindre hdr osv. Känns mest som föesäljningstrix samma som samsungs hdr10+. Ser bra ut på pappret typ.
Kanske om 2 år finns det några fler klipp att titta på?
Samtidigt måste det finnas stöd annars görs inget innehåll heller;). Som vanligt.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 12 July 2017 - 16:50.
Postad 12 July 2017 - 18:09
JVCDLA
-
JVCDLA
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Är det någon som har några bra inställningar på att få bort judder? Är det trumotion De-judder 0 och De-blur 10 som gäller, eller är det De-judder 1-2 som ni kör med? Jag testade lite och det var ju inte superskillnad mellan 0 och 1-2.
Man blev lite paff när man såg skillnaden mellan sin HD1 och B6. Jag körde Jurassic World, ganska brutal judder på B6 medans HD1 hade 0 judder. Å andra sidan så är bildkvalitén grymt mycket bättre på B6.
Jag testade att koppla in PS4 pro direkt in i TVn(ifall förstärkaren eller bd-spelaren klyddade) och körde igång samma film, men tyvärr så var det samma judder, så det kanske helt enkelt är något man får lära sig att leva med.
Postad 12 July 2017 - 18:34
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Tror det är kopplad till vilken FW du har, jag har senaste FW ( 04.31.25 Släpptes 29 Juni på LG svenska hemsidan ) och inga problem alls med det och kör med trumotion De-judder 0 och De-blur 10.
Redigerat av ljudnisse, 12 July 2017 - 18:35.
Postad 12 July 2017 - 19:03
JVCDLA
-
JVCDLA
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tror det är kopplad till vilken FW du har, jag har senaste FW ( 04.31.25 Släpptes 29 Juni på LG svenska hemsidan ) och inga problem alls med det och kör med trumotion De-judder 0 och De-blur 10.
Har också 04.31.25, köpte den för 2 dagar sedan så den var uppdaterad. Det var bara något jag märkte på Jurassic World i vissa scener, för om jag tog De-judder 10 så flöt det ju på men vidrig SOE så gick ju inte.
Kanske var just den filmen, får ta och kolla några andra. Annars är man ju supernöjd och lär ju inte bli något byte av TV på flera år framöver.
Postad 12 July 2017 - 22:32
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Min truemotion har hoppat igång av sig själv flera gånger. Står att den är av men jag får starta den och stänga av den igen för att bli av med det.
Går inte ens välja trumotion med pc-läge.. Så verkar vara något annat.
Ibland flyter de på riktigt bra men sen börjar de lagga och muspekaren nästan fastnar..
Postad 13 July 2017 - 08:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Min truemotion har hoppat igång av sig själv flera gånger. Står att den är av men jag får starta den och stänga av den igen för att bli av med det.
Uh-oh! Så där uppför sig min gamla plasma-tv. Hoppas du hittar en lösning. En teve man inte kan stänga av förbättringsfunktionerna på är nästan det värsta jag vet. Jag vill ha kontroll på min bild.
Postad 13 July 2017 - 08:09
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Och där dog NETFLIX appen bara en svart ruta när man försöker starta, bra jobbat LG !
Postad 13 July 2017 - 09:11
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Nån som fått senaste fw ota än? Har inte fått min.
Postad 13 July 2017 - 09:15
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Skulle vilja säga ”hopps det kommer till B6 också!” Men...det finns ju typ inget att se. Vi i Sverige har knappt/ens anammat 4k ännu mindre hdr osv. Känns mest som föesäljningstrix samma som samsungs hdr10+. Ser bra ut på pappret typ.
Kanske om 2 år finns det några fler klipp att titta på?
Samtidigt måste det finnas stöd annars görs inget innehåll heller;). Som vanligt.
Verkar som youtubes hdr är i hlg. https://youtu.be/EY_plVMTCyg
Redigerat av axion84, 13 July 2017 - 09:33.
Postad 13 July 2017 - 10:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Youtube kirrar både PQ(HDR10) och HLG.
Postad 13 July 2017 - 14:02
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Och där dog NETFLIX appen bara en svart ruta när man försöker starta, bra jobbat LG !
Hur menar du nu? Det är ju Netflix själva som kodat appen.
Har också 04.31.25, köpte den för 2 dagar sedan så den var uppdaterad. Det var bara något jag märkte på Jurassic World i vissa scener, för om jag tog De-judder 10 så flöt det ju på men vidrig SOE så gick ju inte.
Kanske var just den filmen, får ta och kolla några andra. Annars är man ju supernöjd och lär ju inte bli något byte av TV på flera år framöver.
Har du blu-ray-spelaren inställd på att skicka 24 hz ut?
Postad 13 July 2017 - 17:05
dogan
-
dogan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har du RealCinema på också?
Jag upplever också lite judder faktiskt. Kör DJ 3, DB 0 atm, vilket hjälper lite. Har en Nvidia shield TV som kör på 59.934Hz. Ska jag ändra till 23,976 eller 24 istället?
Postad 13 July 2017 - 17:08
MarcoPontiac
-
MarcoPontiac
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag upplever också lite judder faktiskt. Kör DJ 3, DB 0 atm, vilket hjälper lite. Har en Nvidia shield TV som kör på 59.934Hz. Ska jag ändra till 23,976 eller 24 istället?
Detta undrar jag med.
Och vad händer med spelen om man kör med 24Hz?
Postad 13 July 2017 - 19:50
JVCDLA
-
JVCDLA
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag kör på RealCinema när jag tittar på film, men det verkar som att OLED är väldigt känsliga när det gäller 24p. Jag provade ju exakt samma film, exakt samma scen på min projektor och det såg perfekt ut, ingen soe, inget judder. Nu förstår jag att tekniken inblandad är helt annorlunda i en OLED jämfört med en projektor(D-ILA i mitt fall).
Verkar som en del personer vänjer sig vid det och upplever inte det alls längre, så man kan ju hoppas på att det är nu i början bara. Inte tittat på film genom en TV på flera år.
Postad 13 July 2017 - 19:55
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Detta undrar jag med.
Och vad händer med spelen om man kör med 24Hz?
https://www.youtube.com/watch?v=CuEZIJDEQyo
Postad 13 July 2017 - 20:42
dogan
-
dogan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=CuEZIJDEQyo
Så han säger att man ska sätta på RealCinema och TruMotion?
Borde inte "Adjust display refresh rate" i Kodi lösa problemet egentligen? har ingen större effect imo.
Postad 13 July 2017 - 21:20
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Real Cinema, "Biosalong" ska var på. Annars blir det felaktig återgivning av 24p.
Postad 15 July 2017 - 10:34
Lajo
-
Lajo
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har ett jävligt märkligt beteende på tvn. Det är nämligen så att jag får ljud från Telia boxen i en vy men inte i en annan vy
Ljud ok: https://imgur.com/EFM7NzO
Inget ljud: https://imgur.com/1jaqSES
Sedan undrar jag vad jag om jag kan ställa in dels Nvidia Shield och Telias TV-box Arris VIP4302?
Postad 15 July 2017 - 11:37
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Real Cinema, "Biosalong" ska var på. Annars blir det felaktig återgivning av 24p.
Ska även tilläggas att den funktionen aktiverar avflätning av 60i med 3:2-kadens. Kanske inte så värst användbart annat än om man sitter med en Toshiba HD-E1 men ändå... 
Postad 15 July 2017 - 19:46
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ska även tilläggas att den funktionen aktiverar avflätning av 60i med 3:2-kadens. Kanske inte så värst användbart annat än om man sitter med en Toshiba HD-E1 men ändå... 
Ah, jag har ju en HD-E1 som fortfarande funkar, samt en EP30 som hänger sig vid lagerbytet. Bra att veta ifall jag någonsin skaffar en LG OLED. 
Postad 15 July 2017 - 20:43
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Min HD-E1:a funkar prima för DVD:er men ballar ur när det kommer till Warners HD-DVD:er. Ska testa med en HD-A1:a någon gång som jag har liggandes i förrådet, den krånglade ingenting alls med de filmerna vill jag minnas...
Upptäckte själv funktionen i samband med att jag testade en Laserdiscspelare med min OLED. Borde vara detsamma på flera av LGs LCD:er.
Postad 16 July 2017 - 00:42
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jo, Rtings testar alltid "3:2 removeal" på 60i och 60p.
Postad 17 July 2017 - 10:44
soundtrax
-
soundtrax
-
Rookie
-
7 inlägg
Hep
Har tagit bort 24 Bilder/sek och satt fast 4k video ut på min Panasonic DMP-UB700
DVD och Blu-Ray inga ryck 24 bilder/sec är ju stenålder 
med dessa snabba TV apparater och spelare.
Postad 17 July 2017 - 12:20
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Jag fattar inte vad du menar... Upplösningen har inget med bilduppdateringsfrekvensen att göra. Tar du bort 24p-funktionen så kommer spelaren med stor sannolikhet att sabba flytet genom att applicera 3:2-kadens, dvs du får ett ojämnt ryckande hellre än ett jämnt ryckande. Rörelseinterpolering är också något som förstör rörelseåtergivningen.
Är det skjutet i 24b/s kan du inte komma ifrån det helt enkelt. Och i princip alla ljudfilmer (med få undantag) är också avsedda för att visas i 24b/s (eller 23.976b/s i hemmamiljö).
Postad 17 July 2017 - 13:00
dogan
-
dogan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Angående 24p material från 60hz source. Rtings skriver:
Judder-free 24p : Yes
Judder-free 24p via 60p : No
Judder-free 24p via 60i : No
To play 24p source material without judder, you need to activate 'RealCinema' option under 'Setting'→'Picture options'. Although inconsistent, for 60p and 60i sources set 'Trumotion' to user and set 'De-Judder' and 'De-Blur' to 0 to remove judder. It wasn't consistent enough for us to consider a pass though.
Om jag då kör Nvidia Shield TV som har en output på 59,9hz, ska jag då ha RealCinema på, SAMT Truemotion DJ 0 DB 0?
Ska den inte lika gärna vara off då?
Hur har ni andra gjort för att få maximalt flyt, om ni kör från en 59-60hz källa?
Redigerat av dogan, 17 July 2017 - 13:01.
Postad 17 July 2017 - 13:57
soundtrax
-
soundtrax
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag fattar inte vad du menar... Upplösningen har inget med bilduppdateringsfrekvensen att göra. Tar du bort 24p-funktionen så kommer spelaren med stor sannolikhet att sabba flytet genom att applicera 3:2-kadens, dvs du får ett ojämnt ryckande hellre än ett jämnt ryckande. Rörelseinterpolering är också något som förstör rörelseåtergivningen.
Är det skjutet i 24b/s kan du inte komma ifrån det helt enkelt. Och i princip alla ljudfilmer (med få undantag) är också avsedda för att visas i 24b/s (eller 23.976b/s i hemmamiljö).
Hej
Spelaren sabbar inte bilden om man tar bort 24b/s blir inte ojämnt ryckande vi två som verifierat detta en fotograf och jag.
Och detta har inte med ovan att göra naturligtvis ändrat från Autoöpplösning till 4K fast utmatning av bild till B6V
från Panasonics 4K Blu-Ray spelaren vilket den föreslår om man har en 4k TV.

Postad 17 July 2017 - 16:28
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Jag tror ärligt talat inte att du vet vad det är som du pratar om. Om du låtar spelaren ändra bilduppdateringsfrekvensen från 24p (vilket filmmaterialet är lagrat som) till 60Hz så går det per automatik inte att få något annat än judder. Detta är för att 60/24=2,5. Mao visas hälften av bilderna två gånger och den andra hälften tre gånger.
Att "en fotograf" har verifierat det säger ingenting då det är tekniskt sett omöjligt för en bildvisare att visa upp ett 24p på korrekt sätt om du låtar spelaren konvertera signalen till en annan bilduppdateringsfrekvens, Eller ja, klart att det är möjligt om bildvisaren klarar av att känna av att det är filmmaterial och således konvertera tillbaks signalen till 24p men då går du runt ån för att hämta vatten. Dessutom kommer du att få samma jämna hack då som om du låter spelaren mata ut 24p.
Mao ska du låta spelaren skicka ut 24p för film (på Blu-Ray och UHD-BD. PAL-DVD:er är lagrade i 25PsF) för att få korrekt rörelseåtergivning. Låter du spelaren skicka ut 60p så kommer du att få mer märkbart ryck eftersom det blir ojämnt.
Postad 17 July 2017 - 17:46
soundtrax
-
soundtrax
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag tror ärligt talat inte att du vet vad det är som du pratar om. Om du låtar spelaren ändra bilduppdateringsfrekvensen från 24p (vilket filmmaterialet är lagrat som) till 60Hz så går det per automatik inte att få något annat än judder. Detta är för att 60/24=2,5. Mao visas hälften av bilderna två gånger och den andra hälften tre gånger.
Att "en fotograf" har verifierat det säger ingenting då det är tekniskt sett omöjligt för en bildvisare att visa upp ett 24p på korrekt sätt om du låtar spelaren konvertera signalen till en annan bilduppdateringsfrekvens, Eller ja, klart att det är möjligt om bildvisaren klarar av att känna av att det är filmmaterial och således konvertera tillbaks signalen till 24p men då går du runt ån för att hämta vatten. Dessutom kommer du att få samma jämna hack då som om du låter spelaren mata ut 24p.
Mao ska du låta spelaren skicka ut 24p för film (på Blu-Ray och UHD-BD. PAL-DVD:er är lagrade i 25PsF) för att få korrekt rörelseåtergivning. Låter du spelaren skicka ut 60p så kommer du att få mer märkbart ryck eftersom det blir ojämnt.
Vet o vet 37 års tekniker erfarenhet kan väll inte vara helt slängd i sjön
Och 17 år av dom som dator och routertekniker nu var det ju inte detta som
var kärnan i mitt inlägg utan detta är vad jag upplever som okej med min utrustning.
Den så kallade fotografen har ett Videoprodbolag som gör film för Volvo bland annat.
Som info har jag köpt nya TV modeller varje år dom senaste 9 åren och gått igenom nästan alla märken
Och nu äntligen en den 10 ond TV n LG 55B6V som är värd namnet bild och har än så länge minst barnsjukdomar än de 9 föregående TV na det är fortfarande vad jag tycker.
På Panasonics UB-700 och 900 4k Blu-ray spelare kan man ställa in det mesta gäller väl OPPO också
Vad jag förstår/sett så har de andra spelarna ominstone hittils inte ligger i närheten av inställningar man kan göra med dessa modeller.
Lite utdrag från Panasonics UB-700:
If you connect this unit to a 4K-compatible TV and perform “Easy Settings”, 4K (50p/60p) will be automatically selected.
If images output in 24p are distorted, change the setting to “Off”.
Ha det Gött o kolla mycket film
Redigerat av soundtrax, 17 July 2017 - 17:47.
Postad 17 July 2017 - 18:30
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Det spelar ingen roll om du har köpt ny TV årligen i tio år eller har "37 års tekniker erfarenhet". Film produceras i princip uteslutande i 24p och skall således ågerges så. Om du ändrar bilduppdateringsfrekvensen på källan i den mån du gör (24Hz->60Hz) så kommer slutresultatet att försämras avsevärt i mån av rörelseåtergivning, inte minst då du lägger till judder som ursprungligen inte fanns där.
Att standarden är gammal är inget som löses genom att du inaktiverar 24p på spelaren. Filmerna som sådana är fortfarande låsta till standarden.
Postad 17 July 2017 - 18:56
soundtrax
-
soundtrax
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej på dig
Vad jag menar är att jag är F inte dum eller ??
Köper aldrig bara för att säljaren säger att det är bra har aldrig gjort det kommer inte att göra heller
som 75% eller mer av befolkningen som inte har en aning om vad TV burkarna går för och vad man får för pengarna
det som säljer är smart TV ha ha vad då smart ett bra försäljningsargument inte mitt kriterie för dom köp jag gjort.
Sedan är det helt rätt att Film produceras i princip uteslutande i 24p men om nu inte jag tycker att det funkar för mig så har jag all rätt att tycka så eller ?
Och för sista gången det blir och är inget fel på uppspelningen med dom inställningarna här jag tänker fortsätta så om jag får ?
Kan du släppa detta nu ?
Redigerat av soundtrax, 17 July 2017 - 18:57.
Postad 17 July 2017 - 19:04
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Man ställer in det man trivs med, jag hatar 24P och väntar och väntar till hela kedjan går över till högre frekvens.
Själv kör jag interpolering aktiverad på TV:n och om det görs korrekt blir det inte så mycket artefakter men TV:n räknar ju fram bildrutor som inte fanns i råmaterialet så jag förväntar mig inte att det ska bli perfekt.
Jag föredrar interpoleringsartefakter framför hoppande panoreringar helt enkelt även om det är det korrekta sett till inspelningstekniken tyvärr.
Postad 17 July 2017 - 19:18
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Hej på dig
Vad jag menar är att jag är F inte dum eller ??
Köper aldrig bara för att säljaren säger att det är bra har aldrig gjort det kommer inte att göra heller
som 75% eller mer av befolkningen som inte har en aning om vad TV burkarna går för och vad man får för pengarna
det som säljer är smart TV ha ha vad då smart ett bra försäljningsargument inte mitt kriterie för dom köp jag gjort.
Sedan är det helt rätt att Film produceras i princip uteslutande i 24p men om nu inte jag tycker att det funkar för mig så har jag all rätt att tycka så eller ?
Och för sista gången det blir och är inget fel på uppspelningen med dom inställningarna här jag tänker fortsätta så om jag får ?
Kan du släppa detta nu ?
Du får tycka vad du vill, men det du säger i din första post är ju felaktigt. Behöver inte bli en otrevlig ton bara för att någon annan försöker förklara hur det fungerar. Sen om du gillar ojämn bild eller inte ser det är en annan sak.
Bara du är nöjd är det lugnt, men onödigt att sprida missinformation till andra.
Redigerat av aeqvist87, 17 July 2017 - 19:18.
Postad 17 July 2017 - 19:24
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Man ställer in det man trivs med, jag hatar 24P och väntar och väntar till hela kedjan går över till högre frekvens.
Själv kör jag interpolering aktiverad på TV:n och om det görs korrekt blir det inte så mycket artefakter men TV:n räknar ju fram bildrutor som inte fanns i råmaterialet så jag förväntar mig inte att det ska bli perfekt.
Jag föredrar interpoleringsartefakter framför hoppande panoreringar helt enkelt även om det är det korrekta sett till inspelningstekniken tyvärr.
Precis vad jag tycker också. Föredrar dom små artefakter som ev. uppstår av interpolering, samt att man får en högre bildkvalitet på köpet. Dessutom fungerar det ofta riktigt bra på dom senare modellerna, utan sk. såpoperaeffekter och sådant.
Ofta får man höra här att slå ifrån den skiten... för det är inte så det ska fungera...det är inte original osv.
Såsom var och en upplever det som bäst kan inte vara utan det rätta för just den iaf.
Postad 17 July 2017 - 19:31
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Om du inte tycker att 24p från spelaren funkar, varför tycker du då att 60Hz gör det? Jag kan förklara för dig hur du förstör signalen med din metod på följande vis.
Film skjuts i 24 bilder per sekund, det ger dig alltså 24 stycken helbilder som måste visas ett antal gånger var för att kunna skapa en illusion av rörelse. Par example...
B1
B2
B3
B4
B5
etc.
... Där "B" står för "Bild". Det är alltså så som filmen fångas helt enkelt.
På en modern apparat som återger 24p på korrekt sätt kommer den att visa upp varje bildruta fem gånger var och således uppnå en frekvens på 120 Hz. Samma exempel...
B1 B1 B1 B1 B1
B2 B2 B2 B2 B2
B3 B3 B3 B3 B3
B4 B4 B4 B4 B4
B5 B5 B5 B5 B5
etc.
Naturligtvis kommer bilden antingen att hacka pga slutartiden eller ha en väldigt högt rörelseoskärpa pga bilduppdateringsfrekvensen, men med ovan nämnda teknik så kommer du absolut inte att få några ojämna ryck i bilden. Det är helt enkelt inte där.
Om du däremot inaktiverar 24p och låter spelaren skicka ut 60Hz istället kommer bildvisaren att visa upp signalen på följande sätt.
B1 B1 B1 B1 B1 B1
B2 B2 B2 B2
B3 B3 B3 B3 B3 B3
B4 B4 B4 B4
B5 B5 B5 B5 B5 B5
etc.
Med andra ord: Ställer du in spelaren på att ge ut 60Hz så kommer den helt enkelt att göra om intervallen för respektive bilds visningstid, från 1:1 till 3:2. Den kommer inte att interpolera något utan istället ger den dig ojämna ryck. Själet till att funktionen ens finns är för att mediet skall vara bakåtkompatibelt med NTSC-standarden, vilken är 59.94Hz.
Om du så VILL interpolera så visst, gör det! Men om du interpolerar från film i 60Hz med 3:2-kadens så skapar du fler fel än om du interpolerar direkt från 24p. Ditt resonemang är lika hållbart som ett korthus.
Postad 17 July 2017 - 19:39
soundtrax
-
soundtrax
-
Rookie
-
7 inlägg
Om du inte tycker att 24p från spelaren funkar, varför tycker du då att 60Hz gör det? Jag kan förklara för dig hur du förstör signalen med din metod på följande vis.
Film skjuts i 24 bilder per sekund, det ger dig alltså 24 stycken helbilder som måste visas ett antal gånger var för att kunna skapa en illusion av rörelse. Par example...
B1
B2
B3
B4
B5
etc.
... Där "B" står för "Bild". Det är alltså så som filmen fångas helt enkelt.
På en modern apparat som återger 24p på korrekt sätt kommer den att visa upp varje bildruta fem gånger var och således uppnå en frekvens på 120 Hz. Samma exempel...
B1 B1 B1 B1 B1
B2 B2 B2 B2 B2
B3 B3 B3 B3 B3
B4 B4 B4 B4 B4
B5 B5 B5 B5 B5
etc.
Naturligtvis kommer bilden antingen att hacka pga slutartiden eller ha en väldigt högt rörelseoskärpa pga bilduppdateringsfrekvensen, men med ovan nämnda teknik så kommer du absolut inte att få några ojämna ryck i bilden. Det är helt enkelt inte där.
Om du däremot inaktiverar 24p och låter spelaren skicka ut 60Hz istället kommer bildvisaren att visa upp signalen på följande sätt.
B1 B1 B1 B1 B1 B1
B2 B2 B2 B2
B3 B3 B3 B3 B3 B3
B4 B4 B4 B4
B5 B5 B5 B5 B5 B5
etc.
Med andra ord: Ställer du in spelaren på att ge ut 60Hz så kommer den helt enkelt att göra om intervallen för respektive bilds visningstid, från 1:1 till 3:2. Den kommer inte att interpolera något utan istället ger den dig ojämna ryck. Själet till att funktionen ens finns är för att mediet skall vara bakåtkompatibelt med NTSC-standarden, vilken är 59.94Hz.
Om du så VILL interpolera så visst, gör det! Men om du interpolerar från film i 60Hz med 3:2-kadens så skapar du fler fel än om du interpolerar direkt från 24p. Ditt resonemang är lika hållbart som ett korthus.
Kan du släpp detta nu är du ute efter att du har rätt och jag fel så vist om du blir nöjd så kör vi på det är ju och blev ju inte
nått konstruktivt direkt av att jag sa att så här gör jag och tycker det är bra bara att jag har fel.

Du får tycka vad du vill, men det du säger i din första post är ju felaktigt. Behöver inte bli en otrevlig ton bara för att någon annan försöker förklara hur det fungerar. Sen om du gillar ojämn bild eller inte ser det är en annan sak.
Bara du är nöjd är det lugnt, men onödigt att sprida missinformation till andra.
Vad då felaktigt det är ju bara vad jag tycker att det blir bra så vad är felet ?
Jag hatar 24p är vi färdiga nu
Postad 17 July 2017 - 19:40
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Ofta får man höra här att slå ifrån den skiten... för det är inte så det ska fungera...det är inte original osv.
Diskussionen handlar inte ett piss om interpolering.
Kan du släpp detta nu är du ute efter att du har rätt och jag fel så vist om du blir nöjd så kör vi på det är ju och blev ju inte
nått konstruktivt direkt av att jag sa att så här gör jag och tycker det är bra bara att jag har fel.
Läste du ens mitt inlägg? Om något så är det både förklarande om hur tekniken fungerar och varför ditt resonemang inte håller.
Kortfattat: Du minskar inte ryckigheten genom att ändra bilduppdateringsfrekvensen på spelaren till 60Hz. Du ändrar bara var bildrutas intervall och det till det sämre.
Postad 17 July 2017 - 19:46
UprightCitizen
-
UprightCitizen
-
Forumräv
-
-
955 inlägg
Hur är det med inbränning? Jag spelar mkt, ska jag våga köpa oled idag?
Postad 17 July 2017 - 19:57
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Diskussionen handlar inte ett piss om interpolering.
Läste du ens mitt inlägg? Om något så är det både förklarande om hur tekniken fungerar och varför ditt resonemang inte håller.
Kortfattat: Du minskar inte ryckigheten genom att ändra bilduppdateringsfrekvensen på spelaren till 60Hz. Du ändrar bara var bildrutas intervall och det till det sämre.
Ne,j förstår att det inte handla om interpolering, utan jag bara svara på junkans inlägg, som var lite utanför den diskussionen.
Postad 17 July 2017 - 20:00
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Spännande att du då använder en funktion på spelaren som förvärrar ryckigheten. Borde vara det absolut sämsta i din bok om något.
Postad 17 July 2017 - 21:35
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Ta vara på informationen istället och lär dig något, det är nyttigt att kunna ta vara på bra information som man får gratis.
Hur är det med inbränning? Jag spelar mkt, ska jag våga köpa oled idag?
Har ingen oled själv men det man läst på forum så är det inget att oroa sig för. Var väl värre på plasma som jag förstått det?
Postad 17 July 2017 - 22:38
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det är fel eftersom och det handlar om simpel matematik. 24 går inte jämt upp med 60. Då måste bildrutorna repeteras med ojämn kadens vilket skapar extra ryck. Precis som det redan har förklarats för dig har du genom detta skapat sämre förutsättningar.
Att du inte märker detta när du ställer spelaren på 60 Hz kan ha flera förklaringar:
1. TV:n upptäcker själv att det 24p repeterat till 60p och återställer rätt kadens. Då får man små tillfälliga ryck då och då men på det hela stora fungerar det. Något som B6-modellen eventuellt verkar kapabel till (?) då LG hela tiden förbättrar apparaten.
2. Du använder interpolering, Trumotion som i sin beräknar fram extra bildrutor. Detta döljer ofta rycken från en Blu-ray-spelare felaktigt inställd på 60 Hz. Men det kan också göra rycken värre och har direkta bieffekter, något som en filmfotograf onekligen borde märka av.
3. 37 år senare med en självgod inställning till den egna kompetensen och det är förstås svårt att märka att du faktiskt inte har koll på ämnet. Vilket kan tyda på en försämrad kognitiv förmåga. Eller kanske ett glas eller två för mycket i sommar?
4. En kombination av 1 – 3.
Redigerat av Ringblixt, 17 July 2017 - 22:39.
Postad 18 July 2017 - 08:31
ShowMeLater
-
ShowMeLater
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tjena,
Snabb fråga! Ni som har sett Game Of Thrones, hur levererar B6:an med all de mörka scenerna? Läst runt på nätet och det verkar som det nästa är otittbart. Om någon har möjlighet att testa HBO på ATV 4 och kommer med lite reflektioner 
Postad 18 July 2017 - 09:08
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Tjena,
Snabb fråga! Ni som har sett Game Of Thrones, hur levererar B6:an med all de mörka scenerna? Läst runt på nätet och det verkar som det nästa är otittbart. Om någon har möjlighet att testa HBO på ATV 4 och kommer med lite reflektioner 
Har inte kollat, men generellt ger HBO Nordic inte rättvisa åt materialets kvalitet pga teknisk inkompetens !
Postad 18 July 2017 - 10:20
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Tjena,
Tycker att bilden är dålig i de mörka scenerna även på min plasma Panasonic VT50. Så visst stämmer:
Har inte kollat, men generellt ger HBO Nordic inte rättvisa åt materialets kvalitet pga teknisk inkompetens !
Postad 18 July 2017 - 10:41
ShowMeLater
-
ShowMeLater
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tycker att bilden är dålig i de mörka scenerna även på min plasma Panasonic VT50. Så visst stämmer:
Har nämligen en plasma, LG PK550N från 2010,. Nog för att den har noll svärta men man kan i alla fall se GoT på den! Frågan vara mest om någon kunde kolla snabbt och se om det är ren pest att kolla på! Vill ju inte sabba världens bästa tv-serie om man nu skulle få för sig att inhandla en st B6..
Postad 18 July 2017 - 10:52
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Har nämligen en plasma, LG PK550N från 2010,. Nog för att den har noll svärta men man kan i alla fall se GoT på den! Frågan vara mest om någon kunde kolla snabbt och se om det är ren pest att kolla på! Vill ju inte sabba världens bästa tv-serie om man nu skulle få för sig att inhandla en st B6..
Kollade lite snabbt, visst är det mörkt i vissa scener men det är väl så produktion vill ha det. Men man ser fortfarande detaljer i det svart om det nu är det du menar. Sen kanske man inte ska basera sitt TV köp på en enstaka serie 
Postad 18 July 2017 - 11:07
ShowMeLater
-
ShowMeLater
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Kollade lite snabbt, visst är det mörkt i vissa scener men det är väl så produktion vill ha det. Men man ser fortfarande detaljer i det svart om det nu är det du menar. Sen kanske man inte ska basera sitt TV köp på en enstaka serie 
Thank you! Jo, jag tänkte bara se GoT på den så det är viktigt att det blir bra!
Postad 18 July 2017 - 11:22
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Är det inte det här den nya fw 04.31.25 med 60hz judder fixen ska ha fixat?. Så det blir yes nu. Så soundtrax har gått runt ån för att hämta vatten? Som filmsamlaren sa.
Judder-free 24p via 60p : No
Judder-free 24p via 60i : No
Laddar ner denna från lgs hemsida nu. Det går riktigt långsamt där typ 10 timmar för 827 mb. Brukar vara så här långsamt ? typ modem fart. Fel på filen. Laddar ner igen och det går fortare nu ca 17 min
Redigerat av axion84, 18 July 2017 - 17:47.
Postad 18 July 2017 - 20:48
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
kollade på GoT igår, inte via hbo nordic .. j*vlar vilken banding de va i en del scener aldrig sett något liknande förut. vet inte om det vart nått galet me den versionen av avsnittet jag hittade eller något annat ..
Postad 19 July 2017 - 11:53
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Tittade på GOT på telias digital tv står full hd men är 720p. Vissa scener nära svart ser inte bra ut med mycket pixel banding. Har tyckt det varit den bästa bildkälan för hbo förut. Andra hbo serier ser nog bättre ut oftast. Man får hoppas dom komer igång med 4k snart.
Redigerat av axion84, 19 July 2017 - 12:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|