Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 13 January 2013 - 18:21
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Börjar få ordning på frontböjarna nu.
1x15 20kg
1x10 50kg
3x10 60kg
3x4 75kg och direkt efter varje set körde jag 4 reps bakböj också.
3x4 90kg
1x6 50kg löjligt långsamma
Värmde upp med 7 minuter på trappmaskin i ganska segt tempo. Sedan 2x10 15kg jefferson squat för att värma upp gluteus samt stretcha insidan.
Postad 13 January 2013 - 18:36
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Gött pass Ala_95.
För egen del blev det ett armpass idag, ville inte trött ut kroppen för mycket inför första natten på nattveckan.
Biceps gick skitbra men triceps gick trögt, kändes som jag saknade några övningar där samt att vissa jag testade gav mig dålig kontakt.
Har överlag varit dålig med att köra armar så kanske där skon klämmer.
Någon som har bra tips till "lätta" triceps-övningar?
Postad 13 January 2013 - 18:48
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Tycker smalbänk är tacksamt, bara köra bredare grepp om det går tungt och man inte vill köra armarna för hårt. Körde själv smalbänk, push-down med rep och hammargrepp och "skullcrushers". Om man vill få bra pump i tricepsen kan man köra lite lättare vikt och köra super-set med smalbänk och direkt över till skullcrushers.
Postad 13 January 2013 - 19:08
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Aldrig gillat smalbänk, får aldrig isolera triceps speciellt bra. Tar mer på bröst och axlar tycker jag.
Jag kör Arne Persson triceps pass http://www.body.se/f...-persson-247310
Alltså skullcrusher runt huvudet, sittande frenchpress samt superset pushdowns i kabel. Ger redig träningsvärk i hela triceps efteråt. Körde det i torsdags och har fortfarande träningsvärk.
Postad 13 January 2013 - 19:43
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Aldrig gillat smalbänk, får aldrig isolera triceps speciellt bra. Tar mer på bröst och axlar tycker jag.
Jag kör Arne Persson triceps pass http://www.body.se/f...-persson-247310 Alltså skullcrusher runt huvudet, sittande frenchpress samt superset pushdowns i kabel. Ger redig träningsvärk i hela triceps efteråt. Körde det i torsdags och har fortfarande träningsvärk.
Ser ut lite som dagens pass, början av artikeln iaf. Började med liggande frenchpress med hantlar, sedan blev det stående frenchpress med viktskiva (gott grepp i de) och avslutningsvis lite pulldowns i cablecrossen...
Postad 13 January 2013 - 20:01
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Jag hade bytt till liggande tricepsextensions med stång (föredrar själv Z-stång) istället för med hantlar och lagt in dips och pushdown-variationer (V-handtag, rep, enhandsfattning) samt smalbänk. Kanske inte allt på ett pass dock
Postad 13 January 2013 - 20:19
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Jag hade bytt till liggande tricepsextensions med stång (föredrar själv Z-stång) istället för med hantlar och lagt in dips och pushdown-variationer (V-handtag, rep, enhandsfattning) samt smalbänk. Kanske inte allt på ett pass dock 
Hmmm, undrar om vi inte menar samma saker fast jag har fel namn på allt bara. Dips får komma lite senare (om 3-4 veckor) för jag måste få lite mer fysik innan dess. Pushdowns kör jag med bara rep i nuläget, men ska nog slänga dit lite redskap till då. När det gäller liggande tricepsextensions så får det nog fortfarande bli hantlar eftersom det enbart finns en stång på gymmet, körde med 8-stången på förra gymmet eftersom jag gillar hammargreppet...
Postad 13 January 2013 - 20:29
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Hmmm, undrar om vi inte menar samma saker fast jag har fel namn på allt bara. Dips får komma lite senare (om 3-4 veckor) för jag måste få lite mer fysik innan dess. Pushdowns kör jag med bara rep i nuläget, men ska nog slänga dit lite redskap till då. När det gäller liggande tricepsextensions så får det nog fortfarande bli hantlar eftersom det enbart finns en stång på gymmet, körde med 8-stången på förra gymmet eftersom jag gillar hammargreppet...
Japp det tror jag med  Så om jag förstått det rätt så verkar det som att samtliga övningar som du kör då är med hammargrepp!? Tänk på att dessa övningar primärt aktiverar det långa huvudet så kör in övningar med "vanligt" grepp för att få bra träff på de andra två. (Detta tvistas det dock en del om så ta det med en nypa salt)
Redigerat av Birkanoff, 13 January 2013 - 20:45.
Postad 13 January 2013 - 20:44
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Japp det tror jag med 
Så om jag förstått det rätt så verkar det som att samtliga övningar som du kör då är med hammargrepp!?
Tänk på att dessa övningar primärt aktiverar det långa huvudet så kör in övningar med "vanligt" grepp för att få bra träff på de andra två.
Får ta och köra lite liggande extensions med rak/Z-stång (finns flertalet raka stänger) samt slänga dit lite pushdowns med stång/hantag också. Tack för tipsen
Postad 13 January 2013 - 21:53
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Så om jag förstått det rätt så verkar det som att samtliga övningar som du kör då är med hammargrepp!?
Tänk på att dessa övningar primärt aktiverar det långa huvudet så kör in övningar med "vanligt" grepp för att få bra träff på de andra två. (Detta tvistas det dock en del om så ta det med en nypa salt)
Greppet eller hur handleden är vriden har inget med vilka delar av triceps som aktiveras, det har med hur axelleden är "sträckt" dvs mer french ju mer det långa huvudet, dips gör det motsatta och kopplar bort det långa huvudet. Hammergrepp tycker jag är väldigt fördelaktigt vid french, känns som armbågsleden böjer lättare då, pushdown är handflatorna neråt överlägset eftersom det gör det lättare att hantera mer vikt.
Postad 13 January 2013 - 21:55
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Greppet eller hur handleden är vriden har inget med vilka delar av triceps som aktiveras, det har med hur axelleden är "sträckt" dvs mer french ju mer det långa huvudet, dips gör det motsatta och kopplar bort det långa huvudet.
Hammergrepp tycker jag är väldigt fördelaktigt vid french, känns som armbågsleden böjer lättare då, pushdown är handflatorna neråt överlägset eftersom det gör det lättare att hantera mer vikt.
Sant, armbågen är ingen kulled som är rörlig åt alla håll utan det är en gångjärnsled. Jag kanske ska prova hammergreppstången i mitt nästa tricepspass i skullcrushers och sittande frenchpressar.
Postad 13 January 2013 - 21:59
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
En fråga.
Använder ni andra här i tråden någon form av kosttillskott - vilket/varför?
Postad 13 January 2013 - 21:59
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Greppet eller hur handleden är vriden har inget med vilka delar av triceps som aktiveras, det har med hur axelleden är "sträckt" dvs mer french ju mer det långa huvudet, dips gör det motsatta och kopplar bort det långa huvudet.
Hammergrepp tycker jag är väldigt fördelaktigt vid french, känns som armbågsleden böjer lättare då, pushdown är handflatorna neråt överlägset eftersom det gör det lättare att hantera mer vikt.
Ja som sagt så har jag läst allsköns infallsvinklar så använder mina egna slutsatser i det hela.
Postad 13 January 2013 - 22:01
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag kör inte triceps med händerna helt pronerade utan brukar kör med handtag/stång som denna eller med hammerfattning när jag kör enhands bakom nacken. Jag hade lite svårt att hitta bild på en pushdown-stång, tycker denna är för smal men vinkeln är det jag syftar på.
Postad 13 January 2013 - 22:07
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
En fråga.
Jag kör med: Vassle: efter träning Koffein: på morgonen för att jag är beroende  D-vitamin: För att det är bland det nyttigaste man kan äta. Omega-3: men inte så ofta för jag blivit sjukt duktig på att äta fet fisk. Har även lite kasein kvar hemma men det står nog och möglar, eftersom jag äter nåt åt LCHF-hållet så känns det sjukt överflödigt med kasein.
Postad 13 January 2013 - 22:19
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Jag kör inte triceps med händerna helt pronerade utan brukar kör med handtag/stång som denna eller med hammerfattning när jag kör enhands bakom nacken.
Jag hade lite svårt att hitta bild på en pushdown-stång, tycker denna är för smal men vinkeln är det jag syftar på.
Kör med den varianten med. Fick problem med handlederna när jag körde rak samt att jag känner kontakt bättre med denna. En fråga.
EAA innan och efter träning. Vassle lite emellanåt. Multivitamin, omega-3 och koffeintabletter. Har uppehåll just nu men kör även kreatinkurer.
Postad 13 January 2013 - 22:22
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Jag kör med:
Vassle: efter träning
Koffein: på morgonen för att jag är beroende 
D-vitamin: För att det är bland det nyttigaste man kan äta.
Omega-3: men inte så ofta för jag blivit sjukt duktig på att äta fet fisk.
Har även lite kasein kvar hemma men det står nog och möglar, eftersom jag äter nåt åt LCHF-hållet så känns det sjukt överflödigt med kasein.
Okej. Gör koffein något, mer än att man blir beroende?  Kör med den varianten med. Fick problem med handlederna när jag körde rak samt att jag känner kontakt bättre med denna.
EAA innan och efter träning.
Vassle lite emellanåt.
Multivitamin, omega-3 och koffeintabletter.
Har uppehåll just nu men kör även kreatinkurer.
Okej. Jag fick hem detta kreatinet idag ( http://www.gymgrossi...CFdB3cAodJkoAqg) Har du märkt någon skillnad på något sedan du började med kreatin?
Postad 13 January 2013 - 22:30
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Okej. Gör koffein något, mer än att man blir beroende? :)Okej. Jag fick hem detta kreatinet idag (http://www.gymgrossi...CFdB3cAodJkoAqg)
Har du märkt någon skillnad på något sedan du började med kreatin?
Koffein gör dig pigg och alert kort och gott. Första kuren tyckte jag att det blev skillnad. Åtminstone viktmässigt, men andra blev det inte så stor verkan tycker jag. Dock så är det lite svårt att avgöra då jag jobbar olika skift månad till månad så en period så gymmar jag på morgonen och andra på eftermiddag och tredje på kvällen. Funderar på att fixa lite malto att köra med nästa kur.
Postad 13 January 2013 - 22:32
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Koffein gör dig pigg och alert kort och gott.
Första kuren tyckte jag att det blev skillnad. Åtminstone viktmässigt, men andra blev det inte så stor verkan tycker jag. Dock så är det lite svårt att avgöra då jag jobbar olika skift månad till månad så en period så gymmar jag på morgonen och andra på eftermiddag och tredje på kvällen.
Funderar på att fixa lite malto att köra med nästa kur.
Okej!
Postad 13 January 2013 - 22:37
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Vitamintablett morgon och kväll
3 kapslar Creatine Pro:ceed från Self morgon och kväll (4 weeks on, 4 weeks off)
Gainer efter varje pass
Pro-blend vassle/kaseinblandning på kvällen
Koffeintablett ca 30 min före varje pass
Koffeinet är nog det som gör mest. Var galet trött idag innan jag skulle träna. Tog dubbla koffeintabletter innan och gjorde ett superbra pass, full av energi och mental fokus.
Postad 13 January 2013 - 22:42
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Kör med den varianten med. Fick problem med handlederna när jag körde rak samt att jag känner kontakt bättre med denna.
Det är den jag föredrar med, har även jag problem med handlederna i vissa vinklar på vissa övningar. En fråga.
Kör med vassleprotein efter träningen men det är bara för att jag har 10 minuters resa hem och att det brukar ta en timme för mig att få i mig mat när jag väl kommit hem. Laddar med lite PWO (testar något som heter Crea.TOR nu) precis innan avresa hemifrån samt en giftpinne precis innan man går in i lokalen typ...
Postad 13 January 2013 - 23:22
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3103 inlägg
Se till så du får i dig tillräckligt med protein så ska du se att det blir bra.
Postad 14 January 2013 - 07:16
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Se till så du får i dig tillräckligt med protein så ska du se att det blir bra.
Hur mycket är tillräckligt?
Postad 14 January 2013 - 08:33
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Hur mycket är tillräckligt?
Lacto du behöver inte snacka med alla som om det vore ett korsförhör och lägg ut "fällor" som du sedan kan använda för att skjuta ned personer med. Jag är ganska säker på att du vet hur mycket protein som man behöver så varför inte dela med det direkt istället?
Postad 14 January 2013 - 08:35
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
1.5-2g protein per kilo kroppsvikt är vad jag har hört, och därför siktar jag, med en kroppsvikt på ~80kg, på att få i mig åtminstone 150g protein per dag.
Postad 14 January 2013 - 12:33
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Lacto du behöver inte snacka med alla som om det vore ett korsförhör och lägg ut "fällor" som du sedan kan använda för att skjuta ned personer med.
Jag är ganska säker på att du vet hur mycket protein som man behöver så varför inte dela med det direkt istället?
Det var nån rekommendation till någon även om ingen har frågat om det och om man rekommenderar något så ska man vara tydlig, som om någon skulle fråga mig hur många mg koffein jag äter om dagen och frågar hur mycket jag rekommenderar och så skulle jag ge svaret "tillräckligt" på båda, hur korkat är inte det?
Postad 14 January 2013 - 12:41
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Det var nån rekommendation till någon även om ingen har frågat om det och om man rekommenderar något så ska man vara tydlig, som om någon skulle fråga mig hur många mg koffein jag äter om dagen och frågar hur mycket jag rekommenderar och så skulle jag ge svaret "tillräckligt" på båda, hur korkat är inte det?
Jo det håller jag med om. Fast nu var det ingen direkt fråga om hur mycket han skulle få i sig utan Zerox gjorde bara en rätt generell inflikning om att protein är viktigt i sammanhanget. Hade det varit en fråga ställd om hur mycket man skall få i sig och han gett det svaret så hade jag också facepalmat  Btw nu när du ändå är här. Vad tror du om malto tillsammans med kreatin? Har läst att det är rekommenderat att köra kreatin med t.ex äpplejuice för att det skall tas upp bättre med de snabba kolhydraterna.
Postad 14 January 2013 - 13:07
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jo det håller jag med om. Fast nu var det ingen direkt fråga om hur mycket han skulle få i sig utan Zerox gjorde bara en rätt generell inflikning om att protein är viktigt i sammanhanget.
Ungefär som att hoppa in i tråden "Vilken projektor är bäst" och skriva "-Se till att ha mörkt i rummet." eller ännu värre "-Se till att du köper en bra projektor" Btw nu när du ändå är här. Vad tror du om malto tillsammans med kreatin? Har läst att det är rekommenderat att köra kreatin med t.ex äpplejuice för att det skall tas upp bättre med de snabba kolhydraterna.
Jag har faktiskt ingen aning om vad äppeljuice kan ha för effekt men jag tror inte det har nån betydelse. Jag är inte mycket för kreatin, jag vet att det är bevisat för all framtid att det fungerar men dom som har nytta av kreatin är dom som tränar sjukt hårt, elitnivå eller liknande. Kreatin används som muskelbränsle och jag har svårt att tro att det är många hobby-byggare går brist på sånt med tanke på proteinintag, intensitet, träningspassets varaktighet etc. Men personer som hanterar väldigt höga vikter, eller utför uthållighet mer än en timme tjänar nog en hel del på kreatin. Jag har själv aldrig märkt nån skillnad, kanske placebo isf.
Postad 14 January 2013 - 13:28
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Jag har faktiskt ingen aning om vad äppeljuice kan ha för effekt men jag tror inte det har nån betydelse.
Jag är inte mycket för kreatin, jag vet att det är bevisat för all framtid att det fungerar men dom som har nytta av kreatin är dom som tränar sjukt hårt, elitnivå eller liknande. Kreatin används som muskelbränsle och jag har svårt att tro att det är många hobby-byggare går brist på sånt med tanke på proteinintag, intensitet, träningspassets varaktighet etc.
Men personer som hanterar väldigt höga vikter, eller utför uthållighet mer än en timme tjänar nog en hel del på kreatin.
Jag har själv aldrig märkt nån skillnad, kanske placebo isf.
Ja jag kommer att hålla lite närmre granskning av mina prestationer nu nästa kur. Senaste tyckte jag faktiskt inte gav någonting. Det är två läger i kreatin + juice frågan (surprise surprise...) och de som är för det menar att större delen av kreatinet inte tas upp av kroppen då man blandar det med vanligt vatten utan behöver höjd insulinnivå för effektivare upptag. Och just eftersom jag inte kände någon speciell effekt sist då jag körde med endast vatten så tänkte jag testa med snabba kolisar för att se om det hjälper. Men men, får se hur det blir. Hade för övrigt ett skönt bröst, triceps och axlar -pass idag. Har kört plan bänkpress de senaste passen men kommer att ge upp det då jag får känningar i axlarna direkt. Det blev iaf: Bänkpress 4x8 Incline Hantelpress 4x8 Cable Cross 4x10 Liggande tricepsext. 4x8 Pushdowns 3x10 Sidolyft 3x10 Facepulls 4x15 Rotatorcuff 2x12
Postad 14 January 2013 - 14:06
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Vad tror ni. Är det farligt att äta 1dl/50g jordnötter varje dag? Jag tänker främst på saltet...
Postad 14 January 2013 - 14:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Vad tror ni. Är det farligt att äta 1dl/50g jordnötter varje dag? Jag tänker främst på saltet...
Det beror nog på hur mycket salt du får i dig från övriga intag men spontat skulle jag säga att det inte är nån fara.
Postad 15 January 2013 - 11:31
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Kreatin... Jag har testat alla fabrikat och typer på marknaden och få aldrig något resultat. Var flera år sedan jag gav upp det där. Men vissa säger ju att det funkar - kul för dom!
Postad 15 January 2013 - 11:46
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Angående frenchpress, kör ni med EZ-stång, vanlig rak eller med hantlar? Och spelar det någon egentlig roll vad man använder? Testade först att köra med EZ och sen hantlar igår (en hantel i varje hand) och hantlarna kändes speciellt mycket.
Postad 15 January 2013 - 12:36
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Angående frenchpress, kör ni med EZ-stång, vanlig rak eller med hantlar? Och spelar det någon egentlig roll vad man använder? Testade först att köra med EZ och sen hantlar igår (en hantel i varje hand) och hantlarna kändes speciellt mycket.
Jag kör med EZ. Hantel har sina fördelar och nackdelar, nackdelen är att det vingligt och instabilt och jag skulle rekommendera att köra en arm åt gången. Fördelen med hantlar är att pressen utförs i en naturlig bana och inte styrd efter hur brett man håller i en stång.
Postad 15 January 2013 - 23:22
Unregistered44e1cbef
-
Unregistered44e1cbef
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag kör mest med hantlar då jag tycker det tar mera. Kanske just för att man får jobba mera med att kontrollera hanteln än vad man får göra med stång. Stång låter dig dock hantera mera vikt sammanlagt, vilket kan göra övningen mera effektiv. När jag kör med stång kör jag med EZ-stång för att den känns bättre i handlederna och armbågarna.
Postad 15 January 2013 - 23:29
Unregistered44e1cbef
-
Unregistered44e1cbef
-
Användare
-
-
137 inlägg
Drog av ett helkroppspass idag.
Två övningar bröst med fokus på styrka i bänkpress. Lite axlar och armar för att avsluta med några set knäböj. Kör ben lite sparsamt nu för att jag springer ganska mycket.
Postad 16 January 2013 - 00:05
Unregistered44e1cbef
-
Unregistered44e1cbef
-
Användare
-
-
137 inlägg
En fråga.
. Använder lite multivitamin, protein pulver efter träning och aminosyror ibland. Förr blev det en hel del kosttillskott. Det var kreatin, vitaminer, mineraler, proteinpulver, preworkout. Ibland blev det 5 protein shakes om dagen. Säker något mera som jag har glömt. Nu när jag använder ett mera moderat intag av kosttillskott upplever jag att resultaten är lika bra eller dåliga som förr, dvs resultatet är i förhållande till träningsmängden och inte antal gram protein som jag lyckas skyffla i mig under dagen.
Postad 16 January 2013 - 07:52
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag kör utan kosttillskott, körde med det när jag var yngre, men orkar inte krångla med det nu. Kör mest för att hålla mig i hyfsad form och för att jag tycker det är gött att sätta press på kroppen.
Har undvikit gymmet under vardagskvällar sedan nyår, men igår var jag tvungen att gå ned ändå, gick inte att springa i snöovädret. Jäklar vad mycket folk det var, det är många som angett nyårslöften. Många intressanta tekniker också. Kan någon förklara vad denna övning ger: Tänk vanlig hantelpress på platt bänk och när ni är i toppläget så roterar ni handlederna fram och tillbaka, sen repeterar ni.
Såg även en variant på den där "tricepsfilmen" någon länkade ovan när killen hoppar runt och slänger ned vikterna. Jag är ändå långt från ett strikt-freak, men det här var rätt extremt
Postad 16 January 2013 - 08:22
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Haha ja som sagt nu är nyårsgymmarna i farten. Fullsmockat och vilt svingande med hemsnickrade tekniker.
Känns som att vårdcentralerna kommer att få mycket axel-fall i Februari månad.
Postad 16 January 2013 - 09:54
Unregistered44e1cbef
-
Unregistered44e1cbef
-
Användare
-
-
137 inlägg
Blev själv förvånad över att det inte var så mycket folk nu efter nyår.
Postad 16 January 2013 - 13:15
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Kan någon förklara vad denna övning ger: Tänk vanlig hantelpress på platt bänk och när ni är i toppläget så roterar ni handlederna fram och tillbaka, sen repeterar ni.
Såg även en variant på den där "tricepsfilmen" någon länkade ovan när killen hoppar runt och slänger ned vikterna. Jag är ändå långt från ett strikt-freak, men det här var rätt extremt 
Det ger inget att vrida handlederna, folk får för sig väldigt mycket, kom på min tjej när hon stod och och körde sidolyft med hantlar men höll hantlarna rakt ut och sen flytta armarna rakt fram och sen tillbaka rakt ut åt sidorna om och om igen Angående killen som hoppar så är övningen i sig inte fel, beror på vad man är ute efter. En övning som blivit väldigt poppis är hoppa jämfota upp på en 0.5-1m hög låda, stört hög skaderisk och ger minimalt med träning.
Postad 16 January 2013 - 15:11
Unregistered44e1cbef
-
Unregistered44e1cbef
-
Användare
-
-
137 inlägg
Det ger inget att vrida handlederna, folk får för sig väldigt mycket, kom på min tjej när hon stod och och körde sidolyft med hantlar men höll hantlarna rakt ut och sen flytta armarna rakt fram och sen tillbaka rakt ut åt sidorna om och om igen 
Angående killen som hoppar så är övningen i sig inte fel, beror på vad man är ute efter.
En övning som blivit väldigt poppis är hoppa jämfota upp på en 0.5-1m hög låda, stört hög skaderisk och ger minimalt med träning.
Fast det beror väll på vad man är ute efter. När jag själv tränade för maximal styrka i böj och mark innehöll mitt träningsprogram olika hopp både med vikter och utan. Allt för att bli mera explosiv. Om dessa hopp utförs med rätt teknik så upplever inte jag att det är stor skaderisk. Men det gäller ju att känna efter vad som passar en själv. Förövrigt finns det en massa roliga nya tekniker som man stöter på typ uppercut med hantel hos någon som ska köra biceps eller krummande marlyft.
Postad 16 January 2013 - 15:14
doglas2009
-
doglas2009
-
Forumräv
-
-
763 inlägg
Nu har jag ännu ett problem. Jag är för svag i biceps i förhållande till skuldrorna, så jag blir aldrig riktigt trött i skuldrorna. Finns det någon övning för skuldror som inte direkt kräver någon bicepsstyrka...?
Postad 16 January 2013 - 15:16
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Det ger inget att vrida handlederna, folk får för sig väldigt mycket, kom på min tjej när hon stod och och körde sidolyft med hantlar men höll hantlarna rakt ut och sen flytta armarna rakt fram och sen tillbaka rakt ut åt sidorna om och om igen 
Angående killen som hoppar så är övningen i sig inte fel, beror på vad man är ute efter.
En övning som blivit väldigt poppis är hoppa jämfota upp på en 0.5-1m hög låda, stört hög skaderisk och ger minimalt med träning.
Haha nej jag trodde inte att den gav något heller. Försökte mest vara rolig.  Hur menar du med skaderisken kring upphoppen? Det är inget jag själv ser på gymmet, så har svårt att relatera till det. En annan grej som blivit populärt bland gymmen är de här stora hantlarna med gummiöverdrag och tjocka glatta handtag. Där finns det en hög skaderisk. Den enda gången jag själv skadat mig på gymmet var när jag slog ihop två hantlar i axelpress och den ena for iväg så att axeln böjdes i fel riktning.
Postad 16 January 2013 - 17:33
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
En annan grej som blivit populärt bland gymmen är de här stora hantlarna med gummiöverdrag och tjocka glatta handtag. Där finns det en hög skaderisk. Den enda gången jag själv skadat mig på gymmet var när jag slog ihop två hantlar i axelpress och den ena for iväg så att axeln böjdes i fel riktning.
Ja dom är livsfarliga! Var ju på ett gym i stan och tränade och där hade dom sådana. Första jag gör i axelpressen är att smacka ihop dom, en jäkla tur att jag inte skadade mig! Bröst idag för min del. Isolering, vilket innebar löjligt lätta vikter, många långsamma reps och väldigt lite vila. Fick brutal pump som vanligt och var riktigt slut efter passet. Kämpade även en hel del med position av axlar och armbågar. Har ju sådan hiskelig assymetri i bröst och axlar för jag pressar fel, vänster bröst är klart synligt större än högra, och tvärtom med axlarna. Låg och körde ganska högt lutande bänkpress i smithmaskinen. Såg då i spegeln hur vänstra bröstet stack upp typ en centimeter mer än det högra, trots att jag försökte ligga så rakt och jämnt på bänken som möjligt. Dock så är översta delen av bröstet större på höger sida...
Postad 16 January 2013 - 17:41
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Ja dom är livsfarliga! Var ju på ett gym i stan och tränade och där hade dom sådana. Första jag gör i axelpressen är att smacka ihop dom, en jäkla tur att jag inte skadade mig!
Vet inte om jag lärt mig rätt, men ska man inte undvika att smacka ihop hantlarna? Har för mig det gav någon typ av störning på övningsmomentet... Någon som kan rätta mig alternativt utveckla min teori??
Postad 16 January 2013 - 17:56
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Vet inte om jag lärt mig rätt, men ska man inte undvika att smacka ihop hantlarna? Har för mig det gav någon typ av störning på övningsmomentet... Någon som kan rätta mig alternativt utveckla min teori??
Jo, det ska man undvika. Men jag är van med hantlar som bara bygger någon enstaka centimeter åt sidan, men dom här hantlarna på gymmet i stan byggde typ en decimeter på varje sida om handen. Alltså så lyckades jag av misstag smälla ihop dom i varandra, och eftersom det var gummi så studsade dom iväg rejält. Sådär ser hantlarna på mitt gym ut
Redigerat av Ala_95, 16 January 2013 - 17:59.
Postad 16 January 2013 - 18:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Fast det beror väll på vad man är ute efter. När jag själv tränade för maximal styrka i böj och mark innehöll mitt träningsprogram olika hopp både med vikter och utan. Allt för att bli mera explosiv. Om dessa hopp utförs med rätt teknik så upplever inte jag att det är stor skaderisk. Men det gäller ju att känna efter vad som passar en själv.
Hur menar du med skaderisken kring upphoppen? Det är inget jag själv ser på gymmet, så har svårt att relatera till det.
 Att hoppalåda ger ingen explosivitet och vad händer om du inte har orken att komma ända upp på lådan eller slinter? Vad är det för explosivitet du är ute efter, varför ska du bli duktig på att hoppa upp på en låda? Vet inte om jag lärt mig rätt, men ska man inte undvika att smacka ihop hantlarna? Har för mig det gav någon typ av störning på övningsmomentet... Någon som kan rätta mig alternativt utveckla min teori??
En lätt touch spelar nog ingen roll, blivit en myt tror jag eftersom att det är drygt att lyssna på klingen på gymmet.
Postad 16 January 2013 - 19:04
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Att hoppalåda ger ingen explosivitet och vad händer om du inte har orken att komma ända upp på lådan eller slinter?
Vad är det för explosivitet du är ute efter, varför ska du bli duktig på att hoppa upp på en låda?
Här håller jag ju inte med.. Tung styrketräning och faktiska explosivitetsövningar (upphopp, visst, men helst plyometrisk träning) är två grundpelare i explosivitetsträning... Skaderisken är dock rejäl i ovanstående fotograferat hopp, håller jag däremot absolut med om.Varför ska någon bli duktig på att göra ATG-benböj? Jag skulle ju säga att det är naturligare att hoppa upp på en höjd än att böja sig ner och ställa sig upp med något jättejättetungt på axlarna, men det är ju jag det.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 16 January 2013 - 19:05.
Postad 16 January 2013 - 19:20
Unregistered44e1cbef
-
Unregistered44e1cbef
-
Användare
-
-
137 inlägg
[/size] [/size]

Att hoppalåda ger ingen explosivitet och vad händer om du inte har orken att komma ända upp på lådan eller slinter?
Vad är det för explosivitet du är ute efter, varför ska du bli duktig på att hoppa upp på en låda?
En lätt touch spelar nog ingen roll, blivit en myt tror jag eftersom att det är drygt att lyssna på klingen på gymmet.
Att förflytta vikter snabbt tränar din explosiva förmåga, Exempelvis vid bänkpress använder jag mig av lätta vikter ungefär 60% av max och utför sedan snabba reps i 8x3 allt för att öka min explosiva förmåga. I mark lyft använder många styrkelyftare en lättare vikt som man drar explosivt så att den fortsätter en bit förbi höften dvs ryck mark. I knäböj sker det regelbundet att man för att öka den explosiva förmågan utför hopp upp på bockar eller hopp med vikt. Jag använder det sistnämnda, tar då en lätt vikt, i mitt fall 60-90 kg. Kvarts böjer för att sedan explosivt hoppa upp. Tar därefter emot landningen mjukt. I regel sker explosiv träning såsom hopp mm tidigt i träningspasset så att du är fräsch och skaderisken är minimerad. Även tyngdlyftare brukar vara duktiga på att "hoppa" http://www.youtube.c...h?v=UNGZ3hCJZfQhttp://www.youtube.c...h?v=89QlfclWeJYAlla som tränar för ovanstående idrotter använder inte boxjump och det finns säkert dom som inte alls gillar dem men jag finner övningarna som ett bra komplement om man vill öka sin explosiva förmåga. Finns massor att läsa om polymetrisk träning på google.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|