LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 19 July 2017 - 12:44
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Tittade på GOT på telias digital tv står full hd men är 720p. Vissa scener nära svart ser inte bra ut med mycket pixel banding. Har tyckt det varit den bästa bildkälan för hbo förut. Andra hbo serier ser nog bättre ut oftast. Man får hoppas dom komer igång med 4k snart.
Har du fiber? GoT via Telias tv över fiber är 1080p. FYI. Hela HBOs utbud hos Telias tv är full hd.
https://blogg.telia....chatta-med-oss/
Programbibliotek HBO Full HD: Innehåll i den högsta upplösningen 1920 x 1080 (1080p). Kan ses av alla kunder på fiber. För detta krävs att du har en tv i full-hd samt ställer upplösningen i digital-boxen på 1080p/50 eller 1080p/25
Postad 19 July 2017 - 13:02
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
verkar som det är källan jag hittat som har bandingen i sig, får samma fel vid uppspelning på datorn .. synd, förstör en hel del vid tittandet 
Postad 19 July 2017 - 14:15
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Källa med banding, låter ju jätte konstigt? Posterisering dycker ju ofta upp som komprimeringsartifakt (introt till House of Cards på Netflix...), men banding har jag aldrig lagt märke till, har ifs inte tittat på GoT heller.
Postad 19 July 2017 - 15:14
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
ber om ursäkt menar posterisering ja
Postad 19 July 2017 - 15:27
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Har du fiber? GoT via Telias tv över fiber är 1080p. FYI. Hela HBOs utbud hos Telias tv är full hd. https://blogg.telia....chatta-med-oss/ Programbibliotek HBO Full HD: Innehåll i den högsta upplösningen 1920 x 1080 (1080p). Kan ses av alla kunder på fiber. För detta krävs att du har en tv i full-hd samt ställer upplösningen i digital-boxen på 1080p/50 eller 1080p/25
Har fiber men gammal motorola box (vip 1903) från 2009 ca som man bara kan ställa in på 720p max eller 1081i men föredrar 720p. Din box kanske är modernare? Infon på tv säger också 720p fast jag ser på full hd bibloteket. Blir lite bättre än hd biblioteket endå. https://m.prisjakt.nu/product/513583
Redigerat av axion84, 19 July 2017 - 15:37.
Postad 19 July 2017 - 15:49
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Har fiber men gammal motorola box (vip 1903) från 2009 ca som man bara kan ställa in på 720p max eller 1081i men föredrar 720p. Din box kanske är modernare? Infon på tv säger också 720p fast jag ser på full hd bibloteket. Blir lite bättre än hd biblioteket endå. https://m.prisjakt.nu/product/513583
Ja sitter man med en sån gammal tv-box så är det bara följande format du kan få ut: 576p, 720p, 1080i.
Inte för att vara dryg men lite märkligt att du har investerat 15-30 laxar i en Oled B6 men sitter med 8år gammal tv-box. Dessutom borde den boxen vara rövseg i menyn. Rekommenderar dig att köpa dig en ny för 499kr https://www.telia.se.../arris-vip-4302
Redigerat av Foxxy, 19 July 2017 - 15:57.
Postad 19 July 2017 - 17:14
dogan
-
dogan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Så, nu har jag testat 24p Judder på 65B6.
Jag använde mig av följande:
24p testvideo från http://www.rtings.co...ests/motion/24p
Nvidia shield TV, output 60hz
Kodi 17.2 som har "adjust display refresh rate" på.
TVn kör med isf Dark room, RealCinema på, TrueMotion av.
Jag fick en helt perfekt judder-fri bild, som visas på rtings-länken ovan.
Postad 19 July 2017 - 17:52
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Ja sitter man med en sån gammal tv-box så är det bara följande format du kan få ut: 576p, 720p, 1080i.
Inte för att vara dryg men lite märkligt att du har investerat 15-30 laxar i en Oled B6 men sitter med 8år gammal tv-box. Dessutom borde den boxen vara rövseg i menyn. Rekommenderar dig att köpa dig en ny för 499kr https://www.telia.se.../arris-vip-4302
Kollar knapt på tablå tv längre så det är inte så noga för mig. Skulle kanske vara värt för hbo nordic då. Varför dra slutsatsen att jag bara skulle kolla på telia digital tv?
Redigerat av axion84, 19 July 2017 - 17:55.
Postad 19 July 2017 - 18:08
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Så, nu har jag testat 24p Judder på 65B6.
Jag använde mig av följande:
24p testvideo från http://www.rtings.co...ests/motion/24p
Nvidia shield TV, output 60hz
Kodi 17.2 som har "adjust display refresh rate" på.
TVn kör med isf Dark room, RealCinema på, TrueMotion av.
Jag fick en helt perfekt judder-fri bild, som visas på rtings-länken ovan.
Testade du judder fritt 24p via 60p då? Blir lite osäker på vad det blir när kodi har adjust display refresh rate.
Postad 19 July 2017 - 19:18
dogan
-
dogan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Testade du judder fritt 24p via 60p då? Blir lite osäker på vad det blir när kodi har adjust display refresh rate.
Testade det nu. Fick exakt samma jämna bild som testbilden från Rtings där med. Jag kör 04.31.25 btw.
Postad 19 July 2017 - 20:08
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Kollar knapt på tablå tv längre så det är inte så noga för mig. Skulle kanske vara värt för hbo nordic då. Varför dra slutsatsen att jag bara skulle kolla på telia digital tv?
Jag saknar fortfarande förståelse i varför du skriver ut omdömen om en källa i denna tråd när boxen du använder inte ens kan hantera 1080p och är 8år gammal. Vill du förtydliga varför du kände att detta var nödvändigt?
Har tyckt det varit den bästa bildkälan för hbo förut.
Postad 19 July 2017 - 20:47
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Okej visste inte att dom nyare telia boxarna hade äkta 1080p på hbo nordic innan du sa det. Har också använt hbo på ps3 och chromecast som är 1080p men tyckt det sett bäst ut på telia digital boxen även fast det på min box bara är i 720p. Även tyckt 1080p källorna haft samma tendens med pixel posterisering nära svart. I allmänhet är hbo efter tex netflix gällande bildkvalitet. Tycker dock andra serier på hbo än GOT klarar sig bättre nära svart.
Redigerat av axion84, 20 July 2017 - 09:30.
Postad 19 July 2017 - 21:24
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tycker GoT är rätt kasst på blu ray också, brus och blocking i mörka scener. Ser detta på min E6 och Plasma ST50.
Postad 20 July 2017 - 09:31
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Testade det nu. Fick exakt samma jämna bild som testbilden från Rtings där med. Jag kör 04.31.25 btw.
Gött
Postad 20 July 2017 - 12:21
torneheim
-
torneheim
-
Användare
-
-
127 inlägg
Det var ju fint att LG håller sig med en versionshistorik för firmware, men det var minst sagt dåligt med info om eventuell HLG. Undrar om den brittiska sidan eller andra webbresurser vet mer?
Edit: Kollade på den där danska sidan, dom sa att 4.31.10 fixar HDR Game Mode. HLG får nog B6:orna klara sig utan so det verkar. Jaja, det är ju inte hela världen...
Redigerat av torneheim, 20 July 2017 - 12:29.
Postad 20 July 2017 - 12:43
dogan
-
dogan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det var ju fint att LG håller sig med en versionshistorik för firmware, men det var minst sagt dåligt med info om eventuell HLG. Undrar om den brittiska sidan eller andra webbresurser vet mer?
Edit: Kollade på den där danska sidan, dom sa att 4.31.10 fixar HDR Game Mode. HLG får nog B6:orna klara sig utan so det verkar. Jaja, det är ju inte hela världen...
HLG verkar vara på G. Verkar dock inte finnas nån info på om/när B6 i Europa får det.
http://www.flatpanel...l&id=1500441850
Postad 20 July 2017 - 17:55
Poka64
-
Poka64
-
Användare
-
-
213 inlägg
Någon här som kör Amazon prime video?
Vad har ni för inställningar när det gäller Trumotion etc?
Jag själv har kommit fram till dejudder 2 och deblur 0 ser bäst ut.
Eller ska det gå att få judder-fritt när man kör utan truemotion i Amazon prime video?
Postad 21 July 2017 - 11:11
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Fick två månader gratis Viaplay. Sämre kodning får man leta efter. Så fort det blir lite mörkt pixlar det sig som bara den. Skulle aldrig betala 100 kr i månaden för den kvaliteten. Netflix ser ju ut som att det är två generationer bättre i jämförelse.
Postad 21 July 2017 - 11:44
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Fick två månader gratis Viaplay. Sämre kodning får man leta efter. Så fort det blir lite mörkt pixlar det sig som bara den. Skulle aldrig betala 100 kr i månaden för den kvaliteten. Netflix ser ju ut som att det är två generationer bättre i jämförelse.
Hur är ljudet för dig/er genom viaplay-appen? Jag får någon typ av högtonigt digitalt knaster (svårt att beskriva) som kommer och går hela tiden, likadant via Plex-appen. Går inte att använda apparna pga detta, blir helt knäpp. Dock inte via Netflix.
Postad 21 July 2017 - 15:00
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
När alla apparna blir i 4k blir det bra hoppas dom skyndar sig.
Postad 21 July 2017 - 16:07
Unregisteredaf1477ca
-
Unregisteredaf1477ca
-
Rookie
-
1 inlägg
Är det någon som tror att 65'' B6an kommer att gå ner mer i pris, eller är 22990 ett riktigt bra pris på att slå till på? Sitter och funderar på om jag ska beställa en nu. Min JVC HD1a är ganska så sleten vid detta laget, och min Kuro känns lite gammal nu. Sen har man ju läst massor om hur 2017 modeller ska vara lite bättre överallt, frågan är bara om klarar av att hålla sig till vinter för en prissänkning på 65 B7 eller C7.
Den verkar vara utgående ur sortimentet. Lär knappast sjunka mer...
Postad 21 July 2017 - 17:35
Unregistered8208cbb4
-
Unregistered8208cbb4
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
55B6V är riktigt billig på Elgiganten just nu (under 14)
så jag åkte dit och tittade på en. HD och Ultra HD-bilden är såklart supersnygg. Men när man kollade på gammalt hederlig tv-sändning (ej hd) så tyckte jag inte det såg nåt vidare ut. Färgerna kändes fel, och det juddrade. Så jag frågade säljaren - kanske lite otaktiskt - om man kunde förbättra bilden genom att ändra inställningarna. Han blev förnärmad och tyckte det vart helt självklart att bilden var suverän - "det här är den ALLRA SENASTE tekniken". Så jag blev väldigt tveksam till att köpa en, den måste kunna visa bra bild även när inte källmaterialet är HD/4k.
Postad 21 July 2017 - 18:06
jedijens
-
jedijens
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
så jag åkte dit och tittade på en. HD och Ultra HD-bilden är såklart supersnygg. Men när man kollade på gammalt hederlig tv-sändning (ej hd) så tyckte jag inte det såg nåt vidare ut. Färgerna kändes fel, och det juddrade. Så jag frågade säljaren - kanske lite otaktiskt - om man kunde förbättra bilden genom att ändra inställningarna. Han blev förnärmad och tyckte det vart helt självklart att bilden var suverän - "det här är den ALLRA SENASTE tekniken". Så jag blev väldigt tveksam till att köpa en, den måste kunna visa bra bild även när inte källmaterialet är HD/4k.
Detta är något som tas upp alldeles för ofta i denna tråden och det börjar bli tröttsamt. Denna TV är ingen du köper för att titta på SD-material. TVn kan inte magiskt göra dåligt källmaterial bra. Jag har svårt att tro att B6 visar SD-material sämre än någon annan TV, troligtvis upplever du SD-sändningarna sämre på grund av att du precis tittat på UHD. Din nuvarande TV är kanske dessutom betydligt mindre än 55" och då har du ju inte lika lätt att se dessa problem på den.
Du får antingen acceptera att SD-material inte är speciellt bra och uppskatta att TVn istället återger HD och UHD fantastiskt. Annars rekommenderar jag att du behåller din nuvarande TV och väntar på att svenska TV-kanaler börjar sända i HD/UHD (5-10 år gissar jag på). TVn kan skala upp bilden men den kan tyvärr inte göra underverk med dåligt källmaterial.
Tillägg: Är du inte känslig för såpoperaeffekten så kan du ställa in Truemotion till smooth. Det bör i alla fall göra att du inte upplever bilden som ryckig.
Redigerat av jedijens, 21 July 2017 - 18:10.
Postad 21 July 2017 - 18:15
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Håller med säljaren och har full förståelse att han suckade.
Postad 21 July 2017 - 18:41
Unregistered8208cbb4
-
Unregistered8208cbb4
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
min nuvarande 55-tummare (3 år gammal sony), klarar alldeles utmärkt att få SD-material att se väldigt bra ut.
hur som helst har jag dragit slutsatsen att den här tv:n inte är nånting för mig.
Postad 21 July 2017 - 19:27
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Vem köper en tv 2017 för se på SD material?
Men ser mycket HD-material både ifrån com hem och Blu Ray och bilden är lysande på min 65 tum E6.
Redigerat av castortroy33, 21 July 2017 - 19:32.
Postad 21 July 2017 - 19:35
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Finns det SD material numer? Vem köper en tv 2017 för se på SD material?
En TV används fortfarande till att se TV-program och allt är inte i HD. Det skulle lite larvigt ut att ha en äldre TV bredvid en nyare som används till att se SD material. Med ditt resonemang är en 4K-TV ett onödigt köp då det finns försvinnande lite 4K-material att tillgå.
Postad 21 July 2017 - 19:42
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
En TV används fortfarande till att se TV-program och allt är inte i HD. Det skulle lite larvigt ut att ha en äldre TV bredvid en nyare som används till att se SD material. Med ditt resonemang är en 4K-TV ett onödigt köp då det finns försvinnande lite 4K-material att tillgå.
Ville också förtydliga med "SD-material" inte inkluderar 1080p och full HD. "Försvinnande lite 4K material. "Hänger du med vad som händer? Jag köpte inte min Oled för att se på "Lotta på Liseberg i alla fall". De flesta nya filmer släpps numera i UHD 4K och med en bra spelare så går man inte tillbaka till dvd direkt. Visst filmerna är på tok för dyra. Men mycket 4K material finns att tillgå. Netflix, YouTube och Amazon Prime finns det 4K material så det blir vanligare.
Dessutom ser Blu Ray fantastiskt ut på en Oled med. Har någon kanal i SD som jag ser ibland och bilden så klart i jämförelse med 4K sämre, men fungerar absolut. De flesta TV kanaler har jag dock i HD och bilden är superbra.
Redigerat av castortroy33, 21 July 2017 - 19:52.
Postad 21 July 2017 - 19:51
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Alla har vi olika smak och när jag köper en 4K-TV kommer jag fortsätta se det mesta via parabol eller streamat via C More och Viaplay. Trots det tycker jag inte en 4K-TV är ett onödigt köp, speciellt som de vanliga Full HD.apparaterna snart är utfasade.
Postad 21 July 2017 - 19:52
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det är väl mer det att det är märkligt att köpa en high end tv(trots priset på den nu) och döma den efter hur sd-material ser ut. Är det så viktigt? Känner typ ingen som fortfarande kollar på tv-program heller utan det är Netflix-galningar hela högen och det är full HD och ser för det mesta bra ut. Såg the beach på Netflix igår på min E6 igår och info-knappen visade att den filmen inte ens var högre än 720p och trots det såg det reko ut. Streamar dock fotboll på Viaplay och det ser helt okej ut trots att de inte är i närheten av Netflix när det gäller bildkvalitet.
Ditt sista argument fungerar heller inte riktigt för en ny och bra tv är fortfarande bättre på 1080p-material än en äldre. Min E6 fullständigt utklassar min plasma från 2012. Sedan finns det gott om 4k material nu, jag har fått börja prioritera lite på vilka filmer jag ska köpa nu för det kommer så många och tusenlapparna försvinner snabbt.
Redigerat av Chamber, 21 July 2017 - 19:55.
Postad 21 July 2017 - 19:54
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Alla har vi olika smak och när jag köper en 4K-TV kommer jag fortsätta se det mesta via parabol eller streamat via C More och Viaplay. Trots det tycker jag inte en 4K-TV är ett onödigt köp, speciellt som de vanliga Full HD.apparaterna snart är utfasade.
Jo med det är väl full HD på dessa kanaler? Vem har sagt att full HD skulle se dåligt ut på en Oled? Ser mycket bra ut kan jag intyga.
Postad 22 July 2017 - 08:35
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Håller med säljaren och har full förståelse att han suckade.
Ehh va?
Enl beskrivning så betedde sig säljaren bedrövligt.
Postad 22 July 2017 - 09:38
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Värdelös säljare låter det som, sagt om.
Färg, kontrast och rörelser var förvisso redan fel när du tittade på UHD/HD (Tv:n lär stått i butiksläge) men ja, givetvis blir det bättre om man ställer in den vettigt.
Upplever 6:orna som en smula "grovkorniga" i hur de renderar bilden och det påverkar förstås såväl SD som HD/UHD. Möjligt dock att det "sticker ut" mer med hårt komprimerat bild (såsom SD material ofta är).
Mao, vare sig SD eller HD/UHD återger den perfekt MEN det troliga är att du fick en missvisande demo av B6:ans kapacitet och du gör bäst i att glömma demot (och säljaren) så fort som möjligt. En vanlig dag i elladan mao... 
Personligen tycker jag att B6 är, trots allt, en no-brainer i den prisklass den är nu.
Redigerat av pacman, 22 July 2017 - 09:40.
Postad 22 July 2017 - 09:48
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Håller med ovan. B6 ger mest bild för pengarna om man har en budget kring 22.
Sony 65E930 har gått ner ordentligt på EG till 27000 nu. Det är klart en värdig motståndare till Oled och jag sneglade en del på den men då var den mycket dyrare och föll bort direkt.
Värt att titta på om bilden/rörelsen på oled inte faller ens smak.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 22 July 2017 - 09:56.
Postad 22 July 2017 - 09:52
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Jag skulle till och med flika in att det som utmärker LG:s OLED-modeller är hur okonstlad SD-bilden är, så länge man har ett lämpligt avstånd och undviker Eco-bildläget. TV-mottagaren i LG:s egna LCD-modeller ger ett plattare kontrastintryck (duh!) och verkar ha en del hårdkodad brusreducering igång eftersom det är mer eftersläp.
Men som det sagts i så många år - och som säljaren borde upplysa om - så finns det ingen "bästa" SD-bild eftersom allt handlar om hur bilden processas. Då handlar det om att välja den variant som matchar ens tycke och smak. Mer kantskärpa? Mer brusfilter? Mer aliasing-effekter? Alla är ungefär lika dåliga fast dåliga på olika sätt.
Eller så får man mogna och acceptera att det aldrig blir bra och att det inte har så värst mycket med TV:n att göra. Ingen gnäller på sin datorskärm för att Youtubes 240p och 360p-videos ser grötiga ut. Fast när det gäller digitaliserad 60-talsteknik är det tydligen svårt att se sambandet. 
Postad 22 July 2017 - 10:05
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Värdelös säljare låter det som, sagt om.
Färg, kontrast och rörelser var förvisso redan fel när du tittade på UHD/HD (Tv:n lär stått i butiksläge) men ja, givetvis blir det bättre om man ställer in den vettigt.
Upplever 6:orna som en smula "grovkorniga" i hur de renderar bilden och det påverkar förstås såväl SD som HD/UHD. Möjligt dock att det "sticker ut" mer med hårt komprimerat bild (såsom SD material ofta är).
Mao, vare sig SD eller HD/UHD återger den perfekt MEN det troliga är att du fick en missvisande demo av B6:ans kapacitet och du gör bäst i att glömma demot (och säljaren) så fort som möjligt. En vanlig dag i elladan mao... 
Personligen tycker jag att B6 är, trots allt, en no-brainer i den prisklass den är nu.
Alternativt vänta tills följande går ner i pris: sonyn A1 Oled som sägs vara bäst på sd material tätt följt av panasonics 2017 oled eller Lg 2017 oled som ska också vara lite bättre på sd än b6 men alla 2017 oled ska vara lite bätte på alla upplösningar sägs det. Eller kanske philips pos901 som hade den första rapporten om mindre brus/dithering/macroblocking nära svart. Men sony nr 1 på uppskalning tätt följt av panasonic. Men b6 är en mycket bra tv också IMO.
Redigerat av axion84, 22 July 2017 - 13:19.
Postad 22 July 2017 - 11:17
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Ehh va?
Enl beskrivning så betedde sig säljaren bedrövligt.
Att ens sitta och fundera hur en OLED-tv behandlar SD-material år 2017 är för mig helt obegripligt och jag tycker väl lite att man är ute på hal is och då är man inte riktigt den premium-gruppen som OLED lämpar sig efter. Finns bättre alternativ som Samsungs eller Lgs budgetalternativ för LCD på 5000-7000kr om man ska titta på SD-material år 2017.
Däremot önskar man maxa HD, 4K med UHD osv. som de flesta på detta forum vill göra och är en anledning till att man hänger på ett entusiast-forum som minhembio.com så är OLED det bästa du kan köpa idag.
Så jag förstår säljaren mycket väl som trodde han hade en kund som var inom målgrupp för OLED, en entusiastanvändare som vet vad OLED går för och vet betydelsen av att mata en tv med rätt källa för att maximera tvn. Det är ungefär som att köpa en Ferrari och använda den enbart på 50km/h-vägar. Matar man något med skit så får man skit tillbaka
Annat alternativ är att fixa HD på sina kanaler och inte gå via antennätet i huset. Klart att bilden är kass då. Tekniken är flera decennium gammal. Själv har jag HD på nästa samtliga kanaler. Är hur nöjd som helst och jag ser ganska mycket på tablå-tv men blandar med play där möjlighet finns.
Redigerat av Foxxy, 22 July 2017 - 11:36.
Postad 22 July 2017 - 11:39
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Att ens sitta och fundera hur en OLED-tv behandlar SD-material år 2017 är för mig helt obegripligt och jag tycker väl lite att man är ute på hal is och då är man inte riktigt den premium-gruppen som OLED lämpar sig efter.
+1
Postad 22 July 2017 - 13:12
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Premiumgrupp vad är det för trams !!!
Det är ff en TV, tror inte LG bara riktar sig till en lite grupp "nördar" med sin OLED lansering !!!
Och kan Sony/Panasonic hantera SD (bra) så .........
Postad 22 July 2017 - 13:26
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
En bra sd bild säger nog en del om hur högre upplösning kommer se ut. Kommer nog se mycket bra ut med andra ord. Kollar sällan själv på sd bild men tyckt den sett helt okej ut på b6 men visst b6 ser mycket bättre ut från 720p och upp.
Redigerat av axion84, 22 July 2017 - 14:07.
Postad 22 July 2017 - 13:46
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
240p, då i RGB och 15KHz, kan se fantastiskt ut om signalen hanteras korrekt och skalas upp jämnt. Inget skämt faktiskt, fast det är förstås ingen upplösning som man använder för att se på film med (om man inte har VCD och det är förstås ingen höjdare).
Postad 22 July 2017 - 14:19
castortroy33
-
castortroy33
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
En bra sd bild säger nog en del om hur högre upplösning kommer se ut. Kommer nog se mycket bra ut med andra ord. Kollar sällan själv på sd bild men tyckt den sett helt okej ut på b6 men visst b6 ser mycket bättre ut från 720p och upp.
Yes. 720p och uppåt ser utmärkt ut. Personligen skiter jag fullständigt om bilden ser ut som skit under 720p eftersom jag i princip aldrig ser på sådana källor. Nu är det cirka 60% 1080/720p (90% 1080), 39% UHD 4K och 1% under 720p jag ser på.
Inte så konstigt att man tycker bilden ser ut som skit på vilken 65 tums 4K HDR TV som helst när man växlar ifrån 4K HDR till under 720p.
Men som sagt.. vem köper en TV år 2017 för att se på material under 720p enbart?
Redigerat av castortroy33, 22 July 2017 - 15:07.
Postad 22 July 2017 - 14:44
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Premiumgrupp vad är det för trams !!!
Det är ff en TV, tror inte LG bara riktar sig till en lite grupp "nördar" med sin OLED lansering !!!
Och kan Sony/Panasonic hantera SD (bra) så .........
Det är intressant att du nämner att Sony och Panasonic kan hantera SD bra. För jag hittade en recension som säger att LG hanterar SD-bild bättre än Sony. (B7 vs A1).
"The B7 is also kinder in its upscaling of standard def content, which makes DVD or SD channels a little easier to watch. Not that you're still watching SD content, surely... "
"This is close, but Sony's overall picture quality pips the LG's - particularly with 4K HDR content. So it's a win for the Sony A1"
https://www.pcauthor...st-oled-tv.aspx
Här är en recension som säger att B6 hanterar SD acceptabelt.
"while lower quality SD channels are acceptable. But the real glory is saved for richer formats like Blu-ray, both of the Full HD and Ultra HD variety."
http://www.pocket-li...-point-for-oled
Tror man måste fundera på vad för storlek SD egentligen var tänkt att visas på. Allt från 50" och uppåt gör att SD automatiskt ser ut som skit för att SD inte ens var tänkt att visas på en så stor skärm. Och att det är klart när butiken visar en klockren reklamfilm i 4K eller något i 720p-1080p från en ordinarie HD-kanal och sedan skiftar över till Sd att man reagerar..
SD ser ut som skit på min Panasonic VT50 i 50".
Det är inte svårt att beställa ett tv-abonnemang med hd-kanaler idag. Men vill man inte öppna upp plånboken för det (om man nu ser mycket på tablå-tv dvs) så har jag svårt att se tanken med att köpa en OLED-tv när det finns så mycket billigare tv-apparater på marknaden som är snällare mot plånboken.
Redigerat av Foxxy, 22 July 2017 - 14:46.
Postad 22 July 2017 - 18:11
Unregistered8208cbb4
-
Unregistered8208cbb4
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Är detta verkligen premium-modell som man kan jämföra med en Ferrari? den återfinns ju på Elgiganten för 13 000, jag trodde inte man hittade premiumsegmentet på Elgigantens reaavdelning, och kanske inte för det priset. Men om man nu ändå ska jämföra med en Ferrari så klarar en sådan att köra i både 130 och 30 utan att vingla över vägen, det blir inte problem för att du håller låg hastighet.
Jag vet inte om det är någon som hävdat att syftet med att köpa en 4ktv är att se lågupplöst tv. Men ibland har man ju inte så mycket att välja på, många kanaler finns över huvud taget inte i HD (ex CNN, flera av TV4-kanalerna m m). Så fram till den dag att alla kanaler går att få i HD är det viktigt för många att SD gå att titta på. Om man är lite äldre filmentusiast har kanske samlat på sig DVD:er m m, kan ju vara trevligt om det går att titta på dem fortfarande.
Men jag förstår att om man aldrig samlat på sig nåt gammalt material och aldrig kollar på nåt annat än Netflix 4k-serier, så är detta en icke-fråga.
Postad 22 July 2017 - 18:30
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Vill man ha bra bild med standardupplösta signaler är det i ärlighetens namn bara att plocka fram en grade-1 CRT. Jag har själv en i sovrummet för DVD och vissa retrospel, funkar prima för 240p och 480i (likväl 576i)...
Postad 22 July 2017 - 18:32
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Tycker det är lite meningslöst att klaga på panel-tekniken när det är källmaterialet och de som tillhandahåller detta där bristerna främst föreligger. Självfallet finns det utrymme för förbättring och förfining av OLED-teknik och bildbehandling. Men... vi kommer aldrig ifrån att en högkvalitativ bildvisare är krävande på motsvarig kvalitét på materialet den ska återge.
Skit in - Skit ut, så att säga. Det kommer vi aldrig ifrån.
För mig är det hos producenterna och leverantörerna av materialet där de stora problemen föreligger. Därför är det också dit jag riktar huvudsakliga kritiken. Det betyder självklart inte att man inte kan kräva av exempelvis LG att de fortsätter förfinar sitt. Men - det går inte att trolla!
Postad 22 July 2017 - 18:36
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Vill man ha bra bild med standardupplösta signaler är det i ärlighetens namn bara att plocka fram en grade-1 CRT. Jag har själv en i sovrummet för DVD och vissa retrospel, funkar prima för 240p och 480i (likväl 576i)...
Bra tips! Retro-CRT-style! 
Postad 22 July 2017 - 18:45
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det är en väldig skillnad på TV-apparaters SD i fråga om den inbyggda TV-mottagaren och vad som kommer över HDMI i fråga från DVD eller VCD! Från externa källor hänger det i mycket högre grad bestäms av spelaren och dess uppskalning.
De flesta torde 2017 sitta med en Blu-rayspelare som åtminstone skalar till 1080p. Då är TV:ns inverkan förhållandevis begränsad. Att då titta på en SD-sändning på den inbyggda mottagaren och försöka gissa sig till hur en uppskalad DVD ser ut kommer inte säga mycket alls.
Detta gäller också de gånger man kör med en extern TV-mottagare som många gör idag. Boxen avgör då i första hand vilken SD-kvalitet man får.
Redigerat av Ringblixt, 22 July 2017 - 18:45.
Postad 22 July 2017 - 19:19
joacim
-
joacim
-
Användare
-
-
182 inlägg
Hej på er
Köpte nyligen en LG OLED55B6V och är supernöjd. Fantastisk bild via HTPCn, PS4 Pro och Netflix etc.
Tycker även bilden är okey via ComHems HD-kaneler som jag spelar upp via CA-modulen.
Men jag har lite problem.
SVT HD funkar bra.
SVT2 HD funkar inte alls (ingen signal säger den)
TV3 HD funkar bra.
TV4 HD ser bra ut men där har jag massa artefakter som kommer fram till och från. Jag hittar ingen logik i när det kommer.
Jag har en (CI+)-modul som är några år gammal. Kan det ha någon påverkan?
Någon som har ett tips?
UPPDATERING. Hittade felet. Det var en Skitantennkabel från Kjell som var problemet. Fick bara 2 till 3 i styrka av 5 möjliga. Bytte till en Supra. Nu har jag 5 av 5 hela tiden.
Redigerat av joacim, 22 July 2017 - 22:43.
Postad 22 July 2017 - 19:28
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Är detta verkligen premium-modell som man kan jämföra med en Ferrari? den återfinns ju på Elgiganten för 13 000, jag trodde inte man hittade premiumsegmentet på Elgigantens reaavdelning, och kanske inte för det priset. Men om man nu ändå ska jämföra med en Ferrari så klarar en sådan att köra i både 130 och 30 utan att vingla över vägen, det blir inte problem för att du håller låg hastighet.
Jag vet inte om det är någon som hävdat att syftet med att köpa en 4ktv är att se lågupplöst tv. Men ibland har man ju inte så mycket att välja på, många kanaler finns över huvud taget inte i HD (ex CNN, flera av TV4-kanalerna m m). Så fram till den dag att alla kanaler går att få i HD är det viktigt för många att SD gå att titta på. Om man är lite äldre filmentusiast har kanske samlat på sig DVD:er m m, kan ju vara trevligt om det går att titta på dem fortfarande.
Men jag förstår att om man aldrig samlat på sig nåt gammalt material och aldrig kollar på nåt annat än Netflix 4k-serier, så är detta en icke-fråga.
Jag tror de flesta som köper en uhd-tv idag förväntar sig att den gör ett bra jobb med uhd och "vanlig" hd och ett habilt jobb med sd.
Med det sagt så tycker jag att mina digitalboxar (humax/boxer och canal digital) och uhdbd-spelare gör ett bättre jobb med uppskalning från sd till hd/uhd än tv:n (E6). TV:n fixar hd till uhd bra.
Sändningar från teracom/boxer klarar tv:n ganska bra, även sd-material.
Vet du vilken sd-källa säljaren kopplade in?
Interna tunern (dvb-t/t2, dvb-c, dvb-s/s2, analog), sd-signal (576i) via en hdmi-port eller en app (Netflix/YouTube t ex)?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|