* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 26 februari 2009 - 08:13
Postad 26 februari 2009 - 09:14
Någon som har provat detta?
Vad kan man göra som inte gick innan med denna "snurra"?
Det de har releaseat är bara en uppdaterad SDK för panelerna. Dvs utvecklingsverktyget. Så än så länge får vi bara sitta och vänta på om det dyker upp några uppdaterade/nya paneler med denna nya funktion.
The SDK v1.0.5 release adds Xperia Panels with OpenGL ES support, allowing developers to incorporate a broad set of redering, texture mapping, special effects and other powerful visualization functions and provides a graphics pipeline that allows free access to graphics hardware acceleration on the Xperia X1 phone through the Xperia Panels interface.
Postad 26 februari 2009 - 15:54
Det finns ett torrentprogram!
Det och många andra bra program hittar du i "Windows Mobile" tråden.
Första inlägget innehåller en lång lista med diverse program.
THNX!!
Trevlig läsning för er med Xperia.
Panelerna ska nu kunna visas i realtid om jag har uppfattat det rätt
Dels att jag inte e så IT- highteck, dels dålig engelska, men vad är det egentligen denna uppdatering gör?
Postad 26 februari 2009 - 16:04
Så vitt jag förstår så underlättar denna release programmakares möjligheter att utnyttja hårdvaran för 3D-acceleration. I dagsläget finns bara TF3D och SBP Mobile Shell som gör detta. Med tanke på hur flitiga killarna på XDA är så lär det inte dröja länge innan vi får se en del balla implementationer!Dels att jag inte e så IT- highteck, dels dålig engelska, men vad är det egentligen denna uppdatering gör?

Postad 26 februari 2009 - 16:35
Så vitt jag förstår så underlättar denna release programmakares möjligheter att utnyttja hårdvaran för 3D-acceleration. I dagsläget finns bara TF3D och SBP Mobile Shell som gör detta. Med tanke på hur flitiga killarna på XDA är så lär det inte dröja länge innan vi får se en del balla implementationer!
NICE!

En annan grej. Går det göra soft reset/ re-boot? direkt från mobilen eller måste man starta om via på/av knappen?
Altså stänga av helt och sedan på igen? Kan ju fuska lite med tex xperia tweak o så men iaf..

Postad 26 februari 2009 - 16:38

Postad 26 februari 2009 - 17:55
Får detta felmeddelandeet när jag ska installera:Trevlig läsning för er med Xperia.
Panelerna ska nu kunna visas i realtid om jag har uppfattat det rätt
No Visual Studio and Windows Mobile 6 SDK was found. Installation couldn't continue.
Postad 26 februari 2009 - 19:08
Får detta felmeddelandeet när jag ska installera:
No Visual Studio and Windows Mobile 6 SDK was found. Installation couldn't continue.
Ursäkta en dum fråga. Men du har väl Visual Studio och WM6 SDKt installerat va?
Postad 26 februari 2009 - 19:16
Var ska detta vara installerat och var kan jag hitta det osv?Ursäkta en dum fråga. Men du har väl Visual Studio och WM6 SDKt installerat va?
Postad 26 februari 2009 - 20:05
För att förklara ytterligare.. detta skall vara installerat på din PC - inte telefonen. Har du inga planer på att börja programmera så behöver du inte installera det du försöker installera.
Redigerat av Whopper, 26 februari 2009 - 20:13.
Postad 26 februari 2009 - 20:14
Okej, tack för infon!Visual studio är ett programmeringsverktyg för att knacka ihop program och kostar över 4000:- för billigaste utgåvan. Windows Mobile SDK laddar du ner gratis från Microsoft. Men både WM SDK eller Xperias SDK kräver att du har Visual Studio installerat.
För att förklara ytterligare.. detta skall vara installerat på din PC - inte telefonen. Har du inga planer på att börja programmera så behöver du inte installera det du försöker installera.
Postad 26 februari 2009 - 20:15
nX1i hos XDA-Developers
Den verkar mycket intressant, slimmad och bra baserad på senaste programvaran R2AA010. Sverige släpar som vanligt efter och engelsk programvara är i vilket fall som helst smidigare att hantera, inte minst när det gäller tredjepartsprogram.
Det blir morgondagens projekt.
Om någon kör nX1i vore det trevligt med lite omdömen även i detta forum.
Postad 27 februari 2009 - 02:15
Har nu bestämt mig för att Hard-SPLa och installera nX1i-ROMen.
nX1i hos XDA-Developers
Den verkar mycket intressant, slimmad och bra baserad på senaste programvaran R2AA010. Sverige släpar som vanligt efter och engelsk programvara är i vilket fall som helst smidigare att hantera, inte minst när det gäller tredjepartsprogram.
Det blir morgondagens projekt.
Om någon kör nX1i vore det trevligt med lite omdömen även i detta forum.
Du får väldigt gärna berätta hur du upplever den ROMen, för den verkar intressant

Postad 27 februari 2009 - 08:56
......
......
Spännande, finns det ytterligare en nyare uppdatering än R2AA0006 tillgänglig via SEUS? Vad är nyheterna i den?
Postad 27 februari 2009 - 09:01
Köpte en iphone i höstas som jag var mycket nöjd med. Var speciellt nöjd med sms funktionen då jag hatar att skriva med T9. Men förra veckan lyckades jag tappa den i marken och spräckte hela skärmen. Eftersom de inte sålde någon försäkring så fick jag betala 1200 kr i självrisk. Så funderar nu på att köpa en annan mobil där man kan täckna en försäkring. Så har kollat runt lite på mobiler med tangentbord och blev lite sugen på xperian. Men blir lite osäker då den verkar för avancerad för mej. Använder mobilen främst för att sms:a och kanske kolla på någon film ibland. Är xperia ett bra alternativ då?
Postad 27 februari 2009 - 09:35
Spännande, finns det ytterligare en nyare uppdatering än R2AA0006 tillgänglig via SEUS? Vad är nyheterna i den?
Enligt XDA-Developers lista:
ROM-listan
finns det en Generic UK R2AA010 ute. Svensk version är R2AA06. Enligt uppgift skall den nya version 10 vara klart snabbare och effektivare vilket gör NX1i intressant eftersom den baseras på den. 010 finns inte för svenska enheter, testade med SE-US för några dagar sedan och det blev bara "senaste programvaran är redan installerad".
Då jag föredrar engelska programvaror rakt av kommer jag om en stund att påbörja Hard-SPL och installation av NX1i.
Panelerna skall också vara avsevärt trimmade i R2AA010. Funderar sedan på sikt att installera Touch-FLO3D för enhandsläge men väntar på en stabil landscape-version kompletterat med panel-möjlighet. Vill inte ha det hela tiden utan vill kunna starta det som en panel eftersom jag föredrar SPB Phone Suites startskärm.
Postad 27 februari 2009 - 09:43
Känns inte så intressant att betala 5k för telefonen.
(Tycker priserna på telefoner för tillfället är helt vansinniga, men det är kanske en annan historia... Borde verkligen en telefon kosta mer än en laptop?)
Postad 27 februari 2009 - 10:08

Postad 27 februari 2009 - 10:12
Enligt XDA-Developers lista:
ROM-listan
finns det en Generic UK R2AA010 ute. Svensk version är R2AA06. Enligt uppgift skall den nya version 10 vara klart snabbare och effektivare vilket gör NX1i intressant eftersom den baseras på den. 010 finns inte för svenska enheter, testade med SE-US för några dagar sedan och det blev bara "senaste programvaran är redan installerad".
Då jag föredrar engelska programvaror rakt av kommer jag om en stund att påbörja Hard-SPL och installation av NX1i.
Panelerna skall också vara avsevärt trimmade i R2AA010. Funderar sedan på sikt att installera Touch-FLO3D för enhandsläge men väntar på en stabil landscape-version kompletterat med panel-möjlighet. Vill inte ha det hela tiden utan vill kunna starta det som en panel eftersom jag föredrar SPB Phone Suites startskärm.
Det här verkar ju spännande men hur är det med de sveska tecknen? Funkar ÅÄÖ på tankentbordet när man kör ett engelskt ROM?
Postad 27 februari 2009 - 10:39
Postad 27 februari 2009 - 10:48
Var också inne o kollade på den! Ska bli spännande o se vad du tyckerDet finns ett registerhack beskrivet på XDA om hur man ändrar till svenskt t-bord. Kommer att börja pysslet nu.
Postad 27 februari 2009 - 10:56
Ska jag vara helt ärlig så är svaret nej.Använder mobilen främst för att sms:a och kanske kolla på någon film ibland. Är xperia ett bra alternativ då?
Postad 27 februari 2009 - 11:08
Postad 27 februari 2009 - 11:18
Inne i inställningarna under "Caller ID Skin" har Standard VGA som val men när någon ringer till mig så används trots allt <Default Skin>.
Vad kan problemet vara?
Tack på förhand..
Postad 27 februari 2009 - 12:28
X1an känns snabbare, däremot rapporteras det att Media Xperience-panelen inte fungerar om inte inställningar görs i Advanced Config. Problemet då är att prestandan försämras. För mig är det inget problem eftersom jag använder Pocket Player för musik och Resco Photo Viewer för att visa och hantera bilder.
Postad 27 februari 2009 - 13:02

Postad 27 februari 2009 - 13:18
Mycket bra elektronisk plånbok med utmärkt synkning med Windows. Faktiskt bättre än HandySafe som jag använt fram tills nu.
Postad 27 februari 2009 - 15:27
Såhär långt är jag nöjd med ROMen och kan varmt rekommendera den. På sikt lär jag även installera TouchFlo3D i form av Manila Landscape med panelstöd men det är ju inte ute än. Bedömer det som smidigt att kunna växla in det gränsnittet i vissa lägen som alternativ.
Edit: har kollat tangentbordet. Det fungerar bra efter registerändring.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 27 februari 2009 - 15:27.
Postad 27 februari 2009 - 16:02
Istället för dem som ligger där som grund = tex kalender, datum, enhetslås etc.
Jag vill ju ha snabbknappar jag ofta använder,...

Postad 27 februari 2009 - 16:39
Bumpar mitt egna inlägg..Sitter med en fullversion av Inesoft Dialer, nu till problemet.
Inne i inställningarna under "Caller ID Skin" har Standard VGA som val men när någon ringer till mig så används trots allt <Default Skin>.
Vad kan problemet vara?
Tack på förhand..
Postad 27 februari 2009 - 16:47
När du går in under inställningar: Är "Standard VGA" i bockad?[i]
Bumpar mitt egna inlägg..
Postad 27 februari 2009 - 17:02
Japp, det stämmer..När du går in under inställningar: Är "Standard VGA" i bockad?
Postad 27 februari 2009 - 17:06
Jag hade samma problem förut men jag valde ett nytt skin och tryckte på OK, gick sedan in igen och valde Standard VGA på nytt, klickade på OK och startade sedan om telefonen.Japp, det stämmer..
Då funkade det.
Om ovanstående inte hjälper dig, så vet jag tyvärr inte vad mer man kan testa att göra utom att mejla deras support.
Postad 27 februari 2009 - 17:13
Fungerade inteJag hade samma problem förut men jag valde ett nytt skin och tryckte på OK, gick sedan in igen och valde Standard VGA på nytt, klickade på OK och startade sedan om telefonen.
Då funkade det.
Om ovanstående inte hjälper dig, så vet jag tyvärr inte vad mer man kan testa att göra utom att mejla deras support.

Postad 27 februari 2009 - 17:22
Gå in i General Options.Fungerade inte
Långt ner har du System Replace Extensions.
Är Inesoft Caller ID i bockad där?
Postad 27 februari 2009 - 17:26
Ja det är den..Gå in i General Options.
Långt ner har du System Replace Extensions.
Är Inesoft Caller ID i bockad där?
Postad 27 februari 2009 - 17:28
Då vet jag tyvärr inte mer.Ja det är den..
Jag har valt Standard VGA och har allt i bockat under System Replace Extensions och allt funkar på både min Xperia X1 och Touch HD.
Postad 27 februari 2009 - 17:33
Riktigt skumt dethär..Då vet jag tyvärr inte mer.
Jag har valt Standard VGA och har allt i bockat under System Replace Extensions och allt funkar på både min Xperia X1 och Touch HD.
Postad 27 februari 2009 - 19:28
Finns det nån tweak som gör att man kan välja fler objekt att visa på idag skärmen.
Istället för dem som ligger där som grund = tex kalender, datum, enhetslås etc.
Jag vill ju ha snabbknappar jag ofta använder,...
Fullversionen av SPB Mobile Shell har precis det du önskar. Du får ett idag-plugin som erbjuder fyra flikar där en av dem är en meny med 12 stora ikoner som du antingen kan välja själv eller låta baseras på senast använda program. De övriga flikarna kan du välja själv, du kan ta andra idag-plugin (som Windows Live tex) eller några av de som SPB erbjuder, bland annat väder, snabbkontakter och klocka.
http://4.bp.blogspot...oday_plugin.gif
Postad 27 februari 2009 - 20:36
http://www.118adress...vem-ringer.aspx
Direktlänk via luren: http://m.get118.com
2v fritt sen 30:-/mån tror jag.
När jag hade installerat så kom det upp en rad på "idag" , sen efter ett tag frågar programmet om man vill installera som en panel också.
/z
Postad 27 februari 2009 - 22:23
ROMen känns stabil och snabb överlag. Att den är på engelska gör allt mycket enklare när det gäller tredjepartsprogram och den fungerande QuickMenu är ett mycket, mycket stort plus. Total Commander är också integrerat vilket är mycket bra. Ett utmärkt program som dock kan kompletteras med Resco File Explorer.
RSS-läsaren pRSS som integrerats är utmärkt. Lätt att lägga till strömmar och sortera dem, inte minst via MyMobiler.
Jag har även installerat SPB Pocket Plus vilket integrerades snyggt med startskärmen och SPB Phone Suite. Också ett bra program som kan rekommenderas.
nX1i är också utrustad med NetFront, vilket kan vara intressant. Den läsaren kräver ju i praktiken att bli cooked i en ROM eftersom Access inte släppt den för separat nedladdning. Senaste gången den erbjöds som separat program var på salig UIQ 2.1s tid, då fanns den både för den plattformen samt S60v1/v2 hos My Symbian. Men idag är det enbart operatörer och tillverkare som har tillgång enligt vad jag vet. Eller XDA-Developers.

Jag upplever helt klart nX1i som stabilare med de program jag använder och den är även utrymmeseffektiv jämfört med stock R2AA06 svensk version. Har nu ungefär 140 MB ledigt utrymme på C: med samma programuppsättning som i den gamla original-ROMen ledde till utrymmesbrist.
Något jag funderar på sedan är att installera SPB Mobile Shell, men då i version 3.0 som är på väg ut (skall levereras i Mars). Då den finns i två versioner, Mobile Shell X1 Panel och som separat program vore det bra om skillnaderna kunde beskrivas närmare. Läser man på SPBs hemsida får man intrycket att programmet egentligen är samma, bara det att den ena versionen utgörs av en panel som SEMC licensierat och därmed "ger bort" utan kostnad till X1-kunderna.
SPB Mobile Shell 3.0 skall enligt uppgift vara en stor uppgradering så det är värt att vänta på den.
SPB Mobile Shell 3.0 presenterades på Mobile World Congress 2009
Postad 28 februari 2009 - 10:00
Lägg till en kommentar om att vi önskar nX1i v1.02 på svenska så kommer "Norti" att fixa det. Det saknas nämligen bara en röst till på att han ska sätta ihop denna ROM på svenska...
Postad 28 februari 2009 - 10:30
Är bakgrunden alltid grön eller går den att ändra? Förövrigt snygg deisgn men kanske lite grässlig färg..Gå in på http://forum.xda-dev...ad.php?t=478022
Lägg till en kommentar om att vi önskar nX1i v1.02 på svenska så kommer "Norti" att fixa det. Det saknas nämligen bara en röst till på att han ska sätta ihop denna ROM på svenska...
Redigerat av Tallani, 28 februari 2009 - 10:30.
Postad 28 februari 2009 - 10:38
Gå in på http://forum.xda-dev...ad.php?t=478022
Bara en kommentar: finessen med denna ROM och en del andra är som jag ser det att man får senaste programvaran förutom övriga fördelar. D.v.s att den är baserad på R2AA010 istället för R2AA06. Om man inte absolut måste ha svenska som språk (av språkliga skäl) kan jag inte annat än rekommendera engelsk ROM. Tangentbordslayouten ändras som skrivets enkelt med CeRegEdit. Dessutom är garanterat alla program (som är på engelska) kompatibla utan ingrepp. QuickMenu är ett exempel på ett program som kinkar med svensk ROM. Jag testade vissa hacks men fick fortfarande kvadrater i menyn. Nu med nX1i fungerar det som sagt perfekt.
Så en liten fråga: finns det någon anledning att köra svensk ROM efter Hard-SPL - på en lur där tredjepartsprogram etc är på engelska - och där man enbart för stårande språkvariation mellan program och system?
Postad 28 februari 2009 - 10:44
Är bakgrunden alltid grön eller går den att ändra? Förövrigt snygg deisgn men kanske lite grässlig färg..
Den kan ändras utan problem. Här är mitt skrivbord som det ser ut idag med nX1i:

Har laddat ner ett nytt tema, fixat lite med menyradsfärgen med UI Tweaker och lagt in SPB Pocket Plus för genvägar, Comm Manager Pro för snabb profilinställning, MagiCall för samtalshantering och SPB Phone Suite för effektivare telefonerande inkl snabbkontakter med bild. Pocket Informant tar hand om kontakter och kalender.
Och så QuickMenu i full fräs:

Jag gillar också GPS Today i den ROMen:

RSS-läsaren pRSS är som jag skrev mycket trevlig.

Postad 28 februari 2009 - 11:37
En 2-minuters demo:
http://www.youtube.c...h?v=L2AOukFSz5o
En mer detaljerad 10-minutersvideo.
http://www.youtube.c...h?v=F7fBRUwOYUM
Redigerat av Whopper, 28 februari 2009 - 11:37.
Postad 28 februari 2009 - 17:51
SBP Mobile Shell 3.0 verkar vara riktigt intressant. Här är två videos för de som är intresserade.
En 2-minuters demo:
http://www.youtube.c...h?v=L2AOukFSz5o
En mer detaljerad 10-minutersvideo.
http://www.youtube.c...h?v=F7fBRUwOYUM
Ser riktigt hett ut! :-D
En dum fråga kanske men vad händer om man installar full versionen av SBP Mobilshell och det inte är en panel?
/Melone
Postad 28 februari 2009 - 18:29
Ser riktigt hett ut! :-D
En dum fråga kanske men vad händer om man installar full versionen av SBP Mobilshell och det inte är en panel?
/Melone
Tar över din Today-screen. Kan dock avaktiveras som vilket today-plugin som helst.
Postad 28 februari 2009 - 18:52
Tar över din Today-screen. Kan dock avaktiveras som vilket today-plugin som helst.
Inte riktigt. Den vanliga idag-skärmen ligger bakom och du kan välja att bara få upp mobile shell när du vill. Det är inte som med panelversionen att den tar över och inte går att stänga.
Postad 01 mars 2009 - 08:19
Nu surrar telefonen bara till när jag försöker starta den.
Det blir lite bakgrundsbelysning på skärmen men sedan händer ingenting mer.
Har provat utan sim och minne, samma problem.
Jag hittar den inte om jag pluggar in den i datorn...
Den reagerar inte på hard reset knappkombinationen.
Någon som har en bra ide om vad man kan göra?
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar