Nokia N8 256MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
8
|
(124)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon * (1092 inlägg)
|
3 år sedan |
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg)
|
15 år sedan |
Ultimata Androiden? (47 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 27 April 2011 - 18:39
Ser INTE bra ut.
http://bit.ly/gTEbzm
Blir väl ingen nackdel med våra lurar. Menar Anna hinner väl komma osv.
Sen får man se hur det utvecklar sig, vad nästa telefon blir.
Postad 27 April 2011 - 18:47
-WTF?? Hmmm, trodde inte det skulle bli på det viset.
http://www.techeye.n...-6000-next-week
Tyvärr är det inget överraskande i detta..kunde man läsa om för 2 veckor sen...
Postad 27 April 2011 - 18:51
Blir väl ingen nackdel med våra lurar. Menar Anna hinner väl komma osv.
Sen får man se hur det utvecklar sig, vad nästa telefon blir.
Anna kommer vi nog få men hur många är beredda att vilja göra några program eller spel till en telefon och helt Os som e sten dött??..tragiskt att man inte kunde göra något av N8 som hade ett helt års försprång att bli något extra..räknar inte med att se en 12 Mpix kamera i samma kaliber som N8:an på många år..riktig blixt och stor sensor..
Postad 27 April 2011 - 18:54
Är ju ändå tre tusen som kommer arbeta med Symbian, men outsourcad. "Anna" är man nyfiken på men PR3.0 ser jag fram emot lite mer. Jag trodde nog att apptillströmmingen skulle minska redan i februari, men det verkar inte göra det.Anna kommer vi nog få men hur många är beredda att vilja göra några program eller spel till en telefon och helt Os som e sten dött??..tragiskt att man inte kunde göra något av N8 som hade ett helt års försprång att bli något extra..räknar inte med att se en 12 Mpix kamera i samma kaliber som N8:an på många år..riktig blixt och stor sensor..
Men handen på hjärtat, du har ett spel som gått riktigt bra på olika plattformar men man kanske ser att tillväxten börja avta, varför inte då släppa till Symbian så att man når några flera miljoner så får spelet ett boost igen. Nu är jag ingen utvecklare men att ta fram själva spelet lär ju vara den dyra biten, är den sedan färdig så vore det ju pengar i sjön att inte släppa till en stor plattform till.
Redigerat av Unregistered31511, 27 April 2011 - 19:06.
Postad 27 April 2011 - 18:54
Postad 27 April 2011 - 18:55
Postad 27 April 2011 - 19:15
Är ju ändå tre tusen som kommer arbeta med Symbian, men outsourcad. "Anna" är man nyfiken på men PR3.0 ser jag fram emot lite mer. Jag trodde nog att apptillströmmingen skulle minska redan i februari, men det verkar inte göra det.
Men handen på hjärtat, du har ett spel som gått riktigt bra på olika plattformar men man kanske ser att tillväxten börja avta, varför inte då släppa till Symbian så att man når några flera miljoner så får spelet ett boost igen. Nu är jag ingen utvecklare men att ta fram själva spelet lär ju vara den dyra biten, är den sedan färdig så vore det ju pengar i sjön att inte släppa till en stor plattform till.
Det vore ju toppen men varför finns det t.e.x ingen app för blocket som till android eller iphone,för liten efterfrågan säger dom..
Postad 27 April 2011 - 19:34
http://hx-custom-rom...category/news-1
Postad 27 April 2011 - 19:48
Otroligt mycket snack om dom defekta skärmarna på andra internationella forum men problemet verkar knappt befintligt här...
jag har fel på skärmen !! + många fler här om du läser
Postad 28 April 2011 - 07:45
jag har fel på skärmen !! + många fler här om du läser
Det är massor med personer som har fel på sina skärmar utan att veta det. Jag visade 2st på jobbet som har N8:or och de hade felet men hade inte märkt det. Dock så verkade de inte störa sig så mycket på det som jag gör.
Det är ju skit irriterande, så fort man kollar på en film i telefonen så blir det att man sitter och stör sig när man ser all lila skit färg.
Sen är det tråkiga att nokia verkar inte göra ett j*vla skit åt att fixa detta. Läs mer på Nokia.se diskussions forum:
http://discussions.n...ASE/td-p/952377
Jag är inne på min 3:e N8:a med detta fel på, och nu skickar jag inte in den fören jag vet att Nokia har justa utbytesskärmar.
Men detta är riktigt dåligt skött av Nokia och jag hoppas media (typ Aftonbladet) skriver något om det eller någon stämmer företaget ang problemet.
Postad 28 April 2011 - 10:58
Det är massor med personer som har fel på sina skärmar utan att veta det. Jag visade 2st på jobbet som har N8:or och de hade felet men hade inte märkt det. Dock så verkade de inte störa sig så mycket på det som jag gör.
Det är ju skit irriterande, så fort man kollar på en film i telefonen så blir det att man sitter och stör sig när man ser all lila skit färg.
Sen är det tråkiga att nokia verkar inte göra ett j*vla skit åt att fixa detta. Läs mer på Nokia.se diskussions forum:
Jag är inne på min 3:e N8:a med detta fel på, och nu skickar jag inte in den fören jag vet att Nokia har justa utbytesskärmar.
Men detta är riktigt dåligt skött av Nokia och jag hoppas media (typ Aftonbladet) skriver något om det eller någon stämmer företaget ang problemet.
Precis. Man köper en Amoled skärm för att få bra svärta, inte bra LILA! Jag har kollat på tre olika N8 och alla har samma problem. Har get upp N8 för gott och kommer att köpa en Andriod, Arc eller SG2. Tänkte det kunde vara kul med en bra kameramobil som N8 men släpar hellre med mig min Canon 5DII när jag vill ta riktigt bra bilder.
Postad 28 April 2011 - 13:45
Då får du nog välja Arc för Samsungen har också AMOLED.Precis. Man köper en Amoled skärm för att få bra svärta, inte bra LILA! Jag har kollat på tre olika N8 och alla har samma problem. Har get upp N8 för gott och kommer att köpa en Andriod, Arc eller SG2. Tänkte det kunde vara kul med en bra kameramobil som N8 men släpar hellre med mig min Canon 5DII när jag vill ta riktigt bra bilder.
Redigerat av Unregistered31511, 28 April 2011 - 13:46.
Postad 28 April 2011 - 14:56
Då får du nog välja Arc för Samsungen har också AMOLED.
htc Sensation har lcd och släpps om ett par veckor
Postad 28 April 2011 - 15:28
Då får du nog välja Arc för Samsungen har också AMOLED.
Ja men förhoppningsvis kan Samsung kalibrera sina skärmar bättre än Nokia.
Postad 28 April 2011 - 15:32
Så det sitter i mjukvaran och inte i hårdvaran? Då borde Nokia kunna komma med en fix snart då.Ja men förhoppningsvis kan Samsung kalibrera sina skärmar bättre än Nokia.
Postad 28 April 2011 - 18:34
Då borde du ju utan problem kunna häva köpet efter 3 ggr och ingen lösning!
Postad 28 April 2011 - 19:24
App för att ändra menyfonter
Trådlös spelkontroll
Redigerat av Unregistered31511, 28 April 2011 - 19:24.
Postad 28 April 2011 - 23:46
Då borde du ju utan problem kunna häva köpet efter 3 ggr och ingen lösning!
Ja det kan jag men jag vill inte ha någon annan telefon pga gps:en och kameran som är så bra i den telefonen och så måste jag ha TRE abonnemang eftersom jag nästan bara ringer via dem och jag betalar nu 299 kr i månaden då får jag ringa "nästan" hur mycket jag vill inom TRE (resten av potten kan jag ringa till andra operatörer) och surfa 5GB och inklusive N8:an.
Nu har ju tre.se tagit bort N8:an från sitt utbud så jag kan inte få någon ny där igen, och det är ju ingen ide att köpa den någon annanstans heller eftersom alla är lila skadade i skärmarna.
Jag lever ändå på hoppet att Nokia ska få fingrarna ur r*ven och fixa detta bekymmer.
Postad 29 April 2011 - 01:27
Ang. problemet så misstänker jag att det är fel kalibrerat "bara", i en LCD skärm så sitter ju alla pixlar i grupper som lyses upp tillsammans, medans i AMOLED så lyses varje subpixel upp var för sig. Dvs röd/blå/grön styrs var för sig. Dessutom så är de olika stora för att vi uppfattar ljuset olika (nått i den stilen).
Jag misstänker att felet på dessa skärmar är att den gröna subpixeln är för svag, dvs så röda och blåa lyser starkare. Röd + blå = lila. Alternativt att blåa och röda inte stängs av helt för att visa svart utan får lite ström i sig endå av någon anledning.
Om de måste byta ut skärmen eller om det går att tvinga grönisen att lysa lite mer via programvara låter jag vara osagt då jag inte är allt för teknisk av mig. Tänkte mest att det kunde vara intressant med en teori om varför det är som det är iaf
Intressant jämförelse av AMOLED vs LCD i x201 microskop visar kanske vad jag snackar om.
Hur som helst, om problemet vore så stort som du verkar hävda att "alla" N8or har det problemet så skulle det vara betydligt starkare klagomål om saken. Antingen har du sjuk otur, eller så fuskar reparatören, eller så är du kanske lite överkänslig, vad vet jag.
Min är svart iaf så det är garanterat inte "alla" som har problemet.
Postad 29 April 2011 - 06:19
Alla N8or är verkligen inte drabbade. Visst är det skit att en hel del upplever problem med skärmen, men den stora majoriteten verkar ju inte ha något fel. Vet inte om det är otur för dig eller om du bara är överkänslig, men som sagt majoriteten verkar ju inte ha problem så... ge inte upp hoppet.
Ang. problemet så misstänker jag att det är fel kalibrerat "bara", i en LCD skärm så sitter ju alla pixlar i grupper som lyses upp tillsammans, medans i AMOLED så lyses varje subpixel upp var för sig. Dvs röd/blå/grön styrs var för sig. Dessutom så är de olika stora för att vi uppfattar ljuset olika (nått i den stilen).
Jag misstänker att felet på dessa skärmar är att den gröna subpixeln är för svag, dvs så röda och blåa lyser starkare. Röd + blå = lila. Alternativt att blåa och röda inte stängs av helt för att visa svart utan får lite ström i sig endå av någon anledning.
Om de måste byta ut skärmen eller om det går att tvinga grönisen att lysa lite mer via programvara låter jag vara osagt då jag inte är allt för teknisk av mig. Tänkte mest att det kunde vara intressant med en teori om varför det är som det är iaf
Intressant jämförelse av AMOLED vs LCD i x201 microskop visar kanske vad jag snackar om.
Hur som helst, om problemet vore så stort som du verkar hävda att "alla" N8or har det problemet så skulle det vara betydligt starkare klagomål om saken. Antingen har du sjuk otur, eller så fuskar reparatören, eller så är du kanske lite överkänslig, vad vet jag.
Min är svart iaf så det är garanterat inte "alla" som har problemet.
Låter som du har rätt bra koll men, du anar inte hur många det är som är dåliga. Läs lite på nokia forumet som jag länkade tidigare. Jag tror mer eller mindre alla telefoner som är tillverkade från dec och framåt till dags datum är drabbade.
Gå in på denna sida och kolla på bilden i ett mörkt rum så får du se om din är ok.
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Det är inte det svarta som är dåligt utan det mörkgråa + att högupplösta filmklipp blir pixliga i mörka partier. (kolla himlen i Tron-trailer som förljer med telefonen i ett mörkt rum.
Redigerat av jfhallberg, 29 April 2011 - 13:41.
Postad 29 April 2011 - 06:51
bra ide, men funkade dåligt. flera andra program slutade fungera efter att jag hade ändrat storlek på fontet..annars hade den varit grym, tycker original-fontet är lite för stortSåg två roliga appar
App för att ändra menyfonter
Postad 29 April 2011 - 07:51
Låter som du har rätt bra koll men, du anar inte hur många det är som är dåliga. Läs lite på nokia forumet som jag länkade tidigare. Jag tror mer eller mindre alla telefoner som är tillverkade från dec och framåt till dags datum är drabbade.
Gå in på denna sida och kolla på bilden i ett mörkt rum så får du se om din är ok.
Det är inte det svarta som är dåligt utan det mörkgråa + att högupplösta filmklipp blir pixliga i mörka partier. (kolla himlen i Tron-trailer som förljer med telefonen i ett mörkt rum.
Kolla länken ovan med din telefon och jämför bilden med de gråa fyrkanterna med din dator, eller en annan telefon. (dock ingen N8)
Nedersta raden är (beroende på ljusförhållande) lilagrå och näst nedersta och den över är röd-brun. Ibland är alla rutor mer eller mindre lila utan den vita.
Redigerat av jfhallberg, 29 April 2011 - 13:42.
Postad 29 April 2011 - 08:52
Kolla länken ovan med din telefon och jämför bilden med de gråa fyrkanterna med din dator, eller en annan telefon. (dock ingen N8)
Nedersta raden är (beroende på ljusförhållande) lilagrå och näst nedersta och den över är röd-brun. Ibland är alla rutor mer eller mindre lila utan den vita.
Som jag varit inne på tidigare måste det röra sig om en kalibreringsak i mjukvaran på N8.
Eftersom det måste vara samma display i C7, utan att den verkar drabbad av färgproblem.
Har själv 3 st. C7 i familjen utan några problem.
Därför bör Nokia kunna åtgärda det ganska enkelt, kan man tycka.
Postad 29 April 2011 - 13:05
Det är inte det svarta som är dåligt utan det mörkgråa + att högupplösta filmklipp blir pixliga i mörka partier. (kolla himlen i Torn-trailer som förljer med telefonen i ett mörkt rum.
bra sagt se film är katastrof
Postad 29 April 2011 - 13:40
Så det sitter i mjukvaran och inte i hårdvaran? Då borde Nokia kunna komma med en fix snart då.
Ja de kan säkert fixa skärmfelet om de vill, men efter att ha läst om hur folk med problemet blir bemötta av Nokia Care så tvivlar jag på att de bryr sig. De verkar inte ha utbytesskärmar och kan inte kalibrera om befintliga.
Kan tänka mig att Nokias anställda är måttligt motiverade givet alla uppsägningar och förändringar. Nokia verkar vara ett företag på dekis.
Samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur många N8 de säljer nuförtiden. Priset 3800:- är hutlöst dyrt för den föråldrade teknologin och det sega systemet. Visst är kameran bra men inte mycket bättre än en billigt kompaktdigital. För 700kr mer får man en Ericsson ARC med stor skärm, modernt och utvecklingsbart system, snygg design, mm. Kan tänka mig att köpa N8 för omkring 2500:-, mer är den inte värd idag.
Redigerat av Scrappy, 29 April 2011 - 13:41.
Postad 29 April 2011 - 14:42
Postad 29 April 2011 - 17:03
Har aldrig stört mig på det, varken innan eller efter man kunde läsa om det.
Nu ser jag iofs inte på film i mobilen, men fortfarande inget jag stör mig på.
Kan dock inte förstå varför alla ska gnälla på N8an.
Arcen är ju inte i närheten av N8'an på de flesta punkterna.
En BRA och livstids navigation/GPS?
En vettig kamera med riktig blixt? Inte ens det kunde de klämma in i Arcen.
Och Android? Vad blir -du- för glad över att du har mer mhz än N8an? N8an klarar sig helt klart utan problem, och har samtidigt jäkligt bra batteritid över. Passar inte Symbian (för er som ska klaga), så håll käften och dra innan ditt batteri har slukats upp.
*Lagom trött allt gnäll från android-folket*
Postad 29 April 2011 - 17:57
Jag köpte min N8 på release-dagen, alltså en av de första i butik, och jag har "problemet" med att den är lite lila.
Har aldrig stört mig på det, varken innan eller efter man kunde läsa om det.
Nu ser jag iofs inte på film i mobilen, men fortfarande inget jag stör mig på.
Kan dock inte förstå varför alla ska gnälla på N8an.
Arcen är ju inte i närheten av N8'an på de flesta punkterna.
En BRA och livstids navigation/GPS?
En vettig kamera med riktig blixt? Inte ens det kunde de klämma in i Arcen.
Och Android? Vad blir -du- för glad över att du har mer mhz än N8an? N8an klarar sig helt klart utan problem, och har samtidigt jäkligt bra batteritid över. Passar inte Symbian (för er som ska klaga), så håll käften och dra innan ditt batteri har slukats upp.
*Lagom trött allt gnäll från android-folket*
Håller fullt med om ovanstående punkter. Har bara blivit mer och mer glad för Nokian, eftersom den gör vad jag vill med bravur.
Mina två senaste mobilerna har varit Android, den senaste Desire och jag tröttnade på dom på grund av vad du redan nämt. Med Nokian får man mer användbara funktioner, som iallafall jag uppskattar, dessutom lika snabb och fint flyt, om inte bättre, som dom dyra värstingarna. Men visst passar det olika för alla.
Tänkte häromdagen på en sån enkel funktion som borde vara standard på alla mobiler, att larmet fungerar med telefonen avslagen...skulle säkert uppskattas av de flesta Android smartphone-ägare.
En sak jag iallafall använder mycket.
När man nu använder telefonen till mer och mer, t.o.m. tar den med sig i sängen...tror jag, så kan det vara bra om väckarklockan funkar.
Vill ändå tillägga här om igen, att jag var mycket nöjd med Desire, men än mer nöjd med Nokia.
Redigerat av ffodil, 29 April 2011 - 18:39.
Postad 29 April 2011 - 18:47
Ja de kan säkert fixa skärmfelet om de vill, men efter att ha läst om hur folk med problemet blir bemötta av Nokia Care så tvivlar jag på att de bryr sig. De verkar inte ha utbytesskärmar och kan inte kalibrera om befintliga.
Kan tänka mig att Nokias anställda är måttligt motiverade givet alla uppsägningar och förändringar. Nokia verkar vara ett företag på dekis.
Samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur många N8 de säljer nuförtiden. Priset 3800:- är hutlöst dyrt för den föråldrade teknologin och det sega systemet. Visst är kameran bra men inte mycket bättre än en billigt kompaktdigital. För 700kr mer får man en Ericsson ARC med stor skärm, modernt och utvecklingsbart system, snygg design, mm. Kan tänka mig att köpa N8 för omkring 2500:-, mer är den inte värd idag.
När jag hade inne min 2:a telefon på service ( ca 1månad sedan) fick jag som svar att det skulle ta för lång tid att laga den så jag blev erbjuden att välja en annan telefon till ett värde av 4895kr eller dyrare om jag lade till mellanskillnaden. Då hade man slutat sälja N8 på hemsidan så jag blev skit ledsen och trodde att jag inte skulle få en N8 igen. Men som tur fanns det en kvar i en butik i Göteborg, så jag klippte den. Detta när jag kunde välja vilken annan telefon, man har en sådan hat kärlek till den när skärmen är som den är.
Postad 29 April 2011 - 18:52
Håller fullt med om ovanstående punkter. Har bara blivit mer och mer glad för Nokian, eftersom den gör vad jag vill med bravur.
Mina två senaste mobilerna har varit Android, den senaste Desire och jag tröttnade på dom på grund av vad du redan nämt. Med Nokian får man mer användbara funktioner, som iallafall jag uppskattar, dessutom lika snabb och fint flyt, om inte bättre, som dom dyra värstingarna. Men visst passar det olika för alla.
Tänkte häromdagen på en sån enkel funktion som borde vara standard på alla mobiler, att larmet fungerar med telefonen avslagen...skulle säkert uppskattas av de flesta Android smartphone-ägare.
En sak jag iallafall använder mycket.
När man nu använder telefonen till mer och mer, t.o.m. tar den med sig i sängen...tror jag, så kan det vara bra om väckarklockan funkar.
Vill ändå tillägga här om igen, att jag var mycket nöjd med Desire, men än mer nöjd med Nokia.
Jag kör Android på mobil och surfplatta och har en N8 som privat mobil, för den är en bättre telefon, GPS och kamera än någon android jag provat. Jag håller med dig på alla punkter utom flytet. Jag tycker N8 är usel på surfning och ibland blir det segt i guit trots lulllull avslaget.
Postad 29 April 2011 - 19:12
Jag kör Android på mobil och surfplatta och har en N8 som privat mobil, för den är en bättre telefon, GPS och kamera än någon android jag provat. Jag håller med dig på alla punkter utom flytet. Jag tycker N8 är usel på surfning och ibland blir det segt i guit trots lulllull avslaget.
Så som jag använder den, känns den minst lika snabb och fint flyt som Desiren. Mycket skönare skrivarkänsla och användarkänsla överhuvudtaget, trots mindre skärm. Nu hör till saken att jag surfar väldigt lite på den, bara i nödfall när jag är ute.
Trivs bäst med att surfa vid datorn med 32 tums skärm framför.
Nu sägs det ju också att webläsaren skall bli tre gånger så snabb med Anna.
Har visserligen C7an, men skall ju inte ha någon som helst betydelse.
Även om någon tidigare, som äger båda säger sig känna bättre flyt i C7an, har även läst en test som säger samma.
Men har nog inte så mycket med verkligheten att göra. Möjligen att det kan skilja något på olika telefoner.
Redigerat av ffodil, 29 April 2011 - 19:26.
Postad 29 April 2011 - 19:23
Jag har ju som sagt en tidig N8 som jag fick levererad i oktober och även om jag inte lider av det, så har jag noterat att det finns lägen då en del av rutorna här http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php kan se röda/lila ut.
Jag har kommit fram till följande:
1. Om jag går ur power save mode (vilket jag ofta använder) och ändrar inställningen av ljussensorn så att skärmen lyser på högsta styrkan så ser alla rutor bra ut, notera dock att ljusstyrkan kan fadea ut rätt snabbt och då går displayen mer åt rött/lila, den nedersta raden ser dock alltid ok ut även i power save. Notera att ljusstyrkan på displayen ju ändras pga omgivande belysning
2. Använder man power save mode så ser det rödaktigt ut från den andra raden nedifrån, nedersta raden är fortfarande ok.
Min slutledning av detta är att displayen inte verkar fungera på vad man skulle kunna kalla ett "linjärt" sätt dvs att färgerna inte är likadana oberoende av ljusstyrkan. Jag för min del tror att det just är amoled tekniken som orsakar det som jag ser och att det beror på att den består av separata RGB (RödGrönBlå) subpixlar(som lyser till skillnad mot lcd där man har backlight). Pixlarna som inte verkar vara linjära dvs vid en viss ljusstyrka på displayen så kanske röd och blå lyser lite starkare och ger just en lila ton åt bilden medan det kanske fungerar som det ska vid full ljusstyrka som jag upplever att det gör på min.
Har man en N8 som i alla tänkbara lägen har en lila ton, så skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna trimmas, detta med att displayen går åt det lila hållet vid svagare belysning kan vara svårare att komma till rätta med dock.
Jag har kikat lite på Tron trailern och visst det finns pixlighet (har dock aldrig några problem med färgen), men jag prövade också precis nyss att koppla upp mot min 40" samsung lcd tv och det var på sina ställen ganska grov pixlighet även där, så det problemet skyller jag mest på själva filmens kompression. Tyvärr kan man ju inte spela trailern i någon annan apparat för jämförelse eftersom den är drm skyddad vad jag förstår. Även andra digitala medier brukar ju drabbas av pixlighet pga kompression, ibland kan det vara rent förfärligt på digital tv och där är det ju ofta just himlen och mörka partier som kan drabbas väldigt hårt.
Postad 29 April 2011 - 19:38
Har själv alltid ljuscensorn på högsta, för jag vill kunna se tydligt. Kanske därav man inte märker några färgproblem.
Har även gjort testen och jämfört med min 32 tums datorskärm. Helt lika.
Postad 29 April 2011 - 20:12
Även om jag är benägen att hålla med Jonrad och ffodil ovan och fortfarande är mycket nöjd med min N8 så kunde jag inte låta bli att forska lite mer i problemet med den lila färgen som den tekniker man är.
Jag har ju som sagt en tidig N8 som jag fick levererad i oktober och även om jag inte lider av det, så har jag noterat att det finns lägen då en del av rutorna här http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php kan se röda/lila ut.
Jag har kommit fram till följande:
1. Om jag går ur power save mode (vilket jag ofta använder) och ändrar inställningen av ljussensorn så att skärmen lyser på högsta styrkan så ser alla rutor bra ut, notera dock att ljusstyrkan kan fadea ut rätt snabbt och då går displayen mer åt rött/lila, den nedersta raden ser dock alltid ok ut även i power save. Notera att ljusstyrkan på displayen ju ändras pga omgivande belysning
2. Använder man power save mode så ser det rödaktigt ut från den andra raden nedifrån, nedersta raden är fortfarande ok.
Min slutledning av detta är att displayen inte verkar fungera på vad man skulle kunna kalla ett "linjärt" sätt dvs att färgerna inte är likadana oberoende av ljusstyrkan. Jag för min del tror att det just är amoled tekniken som orsakar det som jag ser och att det beror på att den består av separata RGB (RödGrönBlå) subpixlar(som lyser till skillnad mot lcd där man har backlight). Pixlarna som inte verkar vara linjära dvs vid en viss ljusstyrka på displayen så kanske röd och blå lyser lite starkare och ger just en lila ton åt bilden medan det kanske fungerar som det ska vid full ljusstyrka som jag upplever att det gör på min.
Har man en N8 som i alla tänkbara lägen har en lila ton, så skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna trimmas, detta med att displayen går åt det lila hållet vid svagare belysning kan vara svårare att komma till rätta med dock.
Jag har kikat lite på Tron trailern och visst det finns pixlighet (har dock aldrig några problem med färgen), men jag prövade också precis nyss att koppla upp mot min 40" samsung lcd tv och det var på sina ställen ganska grov pixlighet även där, så det problemet skyller jag mest på själva filmens kompression. Tyvärr kan man ju inte spela trailern i någon annan apparat för jämförelse eftersom den är drm skyddad vad jag förstår. Även andra digitala medier brukar ju drabbas av pixlighet pga kompression, ibland kan det vara rent förfärligt på digital tv och där är det ju ofta just himlen och mörka partier som kan drabbas väldigt hårt.
Här är en länk med lite halvbra bilder från Tron-trailer ungefär som det ser ut på min telefon fastän lite mer lila och rödare än vad bilderna visar. Jag har kollat på trailern i en N8:a som hade en skärm som var ok och det är en väldig skillnad på bild, himlen märker man mest skillnad på.
http://forum.dailymo...p?topic=39665.0
Edit: hittade en till sida med lite bilder:
http://www.nokiauser...8-maybe-c7.html
Redigerat av jfhallberg, 29 April 2011 - 20:37.
Postad 29 April 2011 - 22:06
Här är en länk med lite halvbra bilder från Tron-trailer ungefär som det ser ut på min telefon fastän lite mer lila och rödare än vad bilderna visar. Jag har kollat på trailern i en N8:a som hade en skärm som var ok och det är en väldig skillnad på bild, himlen märker man mest skillnad på.
http://forum.dailymo...p?topic=39665.0
Edit: hittade en till sida med lite bilder:
http://www.nokiauser...8-maybe-c7.html
När jag kollade på denna Bild och jämförde med min så blev det verkligen mycket tydligt, sfären ovanför namnet Qtorch är nämligen helt klart grå på min och inget annat (även trots aktiverad power save), på bilden är den ju alldeles lila
Edit: såg också att HTC desire tydligen hade problem med rosa bild i början, men senare så bytte de till LCD instället för Amoled.
Redigerat av Neonknight, 29 April 2011 - 22:09.
Postad 29 April 2011 - 22:12
Fick min N8 idag och hittade genast några problem.
Det mest irriterande är att jag inte kan ändra genvägarna i genvägar-widgeten? jag ändrar nr4 och har jag tur ändras nr1. Youtube och Viasat går inte att få bort. har försökt lägga till flera genvägar-widgetar, men det slutar med att jag sitter med 5-6 genvägar till Viasat på samma startsida?
Det andra är att jag inte kommer på hur jag kan få telefonen att fatta att jag vill snabbt kunna koppla upp mig mot WIFI, men inte ligga och scanna var 30 minut vilket verkar vara det största intervallet?
mvh
Fuertas
Postad 29 April 2011 - 23:01
Hej.
Det mest irriterande är att jag inte kan ändra genvägarna i genvägar-widgeten? jag ändrar nr4 och har jag tur ändras nr1. Youtube och Viasat går inte att få bort. har försökt lägga till flera genvägar-widgetar, men det slutar med att jag sitter med 5-6 genvägar till Viasat på samma startsida?
Det andra är att jag inte kommer på hur jag kan få telefonen att fatta att jag vill snabbt kunna koppla upp mig mot WIFI, men inte ligga och scanna var 30 minut vilket verkar vara det största intervallet?
mvh
Fuertas
Läs ovan inlägg så har du nog ett problem till, tyvärr...
Postad 30 April 2011 - 01:05
Postad 30 April 2011 - 01:19
Tror snarare att Nokias tekniker är mer motiverad än på länge, nu när konkurrensen är så mycket hårdare.Ja de kan säkert fixa skärmfelet om de vill, men efter att ha läst om hur folk med problemet blir bemötta av Nokia Care så tvivlar jag på att de bryr sig. De verkar inte ha utbytesskärmar och kan inte kalibrera om befintliga.
För att informera är SonyEricsson nere på 2,8% av världsmarknaden nu, de har aldrig någonsin haft så låg världsmarkandsandel som de har just nu. Men SonyEricsson är alltså inte ett företag på "dekis"?
Arc säger du, N8 är byggd i unibody aluminium och har gorillaglas, Arc är byggd i hårdplast, Arc ser ungefär ut som deras X8 framifrån, tycker jag inte är snyggt, då tycker jag N8 är snyggare. System... Arc har ett system som drar mängder av batteri och inte är GPU accelererat, N8 system är både GPU accelererat och är energieffektivt. Kan tänka mig att köpa en Arc för 2600:- mer är den inte värd idag.
Redigerat av Unregistered31511, 30 April 2011 - 01:36.
Postad 30 April 2011 - 07:31
Hej.
mvh
Fuertas
Hej
Svaren till båda dessa finns nog i tråden vill jag minnas, men jag gör ettt försök.
Vad gäller genvägarna så vill jag minnas att det är någon form av bugg som kan visa sig ibland och att man då får ta bort hela widgeten och sedan börja om, möjligen måste man ta bort alla genvägs widgetar och börja om.
Wifi är det många som har haft problem med, scanning går att stänga av (jag har det avstängt själv), men det finns inställningar på flera ställen som gör att wifi kan koppla upp i tid och otid. I regel är det en widget som orsakar detta om man har widgets online, mail widgeten är vanligt, har själv min inställd på att den ska synka var 30:e minut och då kopplar den förstås upp wifi om jag är hemma. Det kan vara en viss komplexitet i att lösa det bl a då det finns inställingar på flera ställen och det kan bero på en del individuella inställningar som man har (och vill ha), men tro mig det går att få det att fungera utmärkt.
Postad 30 April 2011 - 07:41
Får hela tiden upp en fråga om lösenord och trots att jag skriver in det korrekt så kommer frågan upp igen efter en liten stund?! Vad är problemet?
JAg syncar enbart kontakter och kalender med gmail,är det nått problem med deras server eller? JAg har provat ta bort hela mail for exchange och lagt till det igen utan resultat..
nårga tips?
Postad 30 April 2011 - 08:43
När jag kollade på denna Bild och jämförde med min så blev det verkligen mycket tydligt, sfären ovanför namnet Qtorch är nämligen helt klart grå på min och inget annat (även trots aktiverad power save), på bilden är den ju alldeles lila
.
Edit: såg också att HTC desire tydligen hade problem med rosa bild i början, men senare så bytte de till LCD instället för Amoled.
Stämmer att många gnällde på Desire och Nexus One rosa färg i början, men det blev ganska snabbt helt tyst.
Om man vande sig vid det el. vad vet jag inte, för det var långt senare man fick sätta in LCD på grund av att Samsung inte kunde leverera så det räckte.
Mig störde det aldrig på Desiren.
Postad 30 April 2011 - 12:38
Det är bara ett exempel, andra saker har blivit slöare också, t.ex. öppna Applications mappen, och att den stannar och "buffrar" i filmer ibland.
Vad beror detta på tro?
Jag har väl installerat väldigt många apps/spel över dessa månader, men jag har aldrig lagt något på telefonens minne och använder M Guard och AppStop för att se till att inget ligger på autostart eller ligger och drar kraft i bakgrunden. Jag har endast telefonens vanliga program på. Kollar även med anti-virus ibland, har inte haft något än.
Enligt Ergos Memory Info så har jag 76mb RAM ledigt, och 149mb Phone Memory ledigt.
Så varför blir det segt? Måste man typ köra en "format c:" ibland eller vad?
Postad 30 April 2011 - 13:03
Hmm, jag tycker min N8a börjar bli slöare och slöare, t.ex. om man öppnar galleriet och tittar på en bild och zoomar in så tog det under en sekund förut innan bilden vart skarp, nu tar det kanske 3-4 sekunder. Tidigare idag så stannade den helt t.o.m, bara satt och laddade i typ 30sec innan jag stängde ner skiten.
Det är bara ett exempel, andra saker har blivit slöare också, t.ex. öppna Applications mappen, och att den stannar och "buffrar" i filmer ibland.
Vad beror detta på tro?
Jag har väl installerat väldigt många apps/spel över dessa månader, men jag har aldrig lagt något på telefonens minne och använder M Guard och AppStop för att se till att inget ligger på autostart eller ligger och drar kraft i bakgrunden. Jag har endast telefonens vanliga program på. Kollar även med anti-virus ibland, har inte haft något än.
Enligt Ergos Memory Info så har jag 76mb RAM ledigt, och 149mb Phone Memory ledigt.
Så varför blir det segt? Måste man typ köra en "format c:" ibland eller vad?
Jag tycker min också har blivit klart segare och detta utan att jag har några andra program aktiva än jag hade i början (och det är inte mycket), jag antar dock att med tanke på att det är som en liten dator och med allt skit man testat så får man väl göra som med sin vanliga pc och blåsa den emellanåt (brukat ghosta om min pc ibland när jag märker att den blir slö/buggar eller så). Jag hade tänkt blåsa min N8 när 2.0/Anna kommer.
Har 120-135MB ram ledigt normalt och 139MB på telefonminnet plus en massa på inbyggda och minneskortet, så jag tror knappast att det har med det att göra.
Webläsaren ska vi inte snacka om förresten, ofta när jag ska surfa och knappar in en site eller väljer bokmärke så händer ingenting, blir bara en helvit bild och man blir tvungen att starta om webläsaren för att det ska funka.
Redigerat av Neonknight, 30 April 2011 - 13:06.
Postad 30 April 2011 - 13:18
Skumt att du har dubbelt så mycket ram ledigt jämfört med min, har ju inga program igång...Har 120-135MB ram ledigt normalt och 139MB på telefonminnet plus en massa på inbyggda och minneskortet, så jag tror knappast att det har med det att göra.
Webläsaren ska vi inte snacka om förresten, ofta när jag ska surfa och knappar in en site eller väljer bokmärke så händer ingenting, blir bara en helvit bild och man blir tvungen att starta om webläsaren för att det ska funka.
Ang webläsaren: "vita skärmen" är oftast att den håller på att ladda sidan, segt som fan, men de säger ju inte att den gör nått. Ser dött ut men väntar man lite så kommer oftast sidan endå.
Men använd inte vanliga webläsaren, men går inte att jämföra med Opera. Skillnaden är ENORM, så testa Opera och glöm inte att ställa in Opera som default webbrowser i inställningarna.
Postad 30 April 2011 - 15:09
Skumt att du har dubbelt så mycket ram ledigt jämfört med min, har ju inga program igång...
Ang webläsaren: "vita skärmen" är oftast att den håller på att ladda sidan, segt som fan, men de säger ju inte att den gör nått. Ser dött ut men väntar man lite så kommer oftast sidan endå.
Men använd inte vanliga webläsaren, men går inte att jämföra med Opera. Skillnaden är ENORM, så testa Opera och glöm inte att ställa in Opera som default webbrowser i inställningarna.
Du har inte en massa widgets som tar mycket resurser då ? De widgets jag har är endast ergos meminfo, musikspelare, kalender, favorit kontakter(den man kan scrolla med bilder) och email.
Tilläggas bör också att jag alltid stänger av min telefon över natten, så den är nystartad varje dag och minne frigörs.
I mitt tycke så är att starta om modern elektronik/datorer mm väldigt underskattad då det tenderar att lösa väldigt mycket problem på ett enkelt sätt, det verkar som om många idag ominstallerar saker mm innan de ens startar om apparaten de har problem med vilket jag tycker är mycket märkligt. Med andra ord så kan jag starkt rekommendera att starta om mobilen (och annan utrustning) om man har problem, bara som ett generellt tips.
Jag får ta och testa Opera.
Postad 30 April 2011 - 15:52
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?