LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 09 August 2017 - 11:26
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Blivit dags att byta ut vår ca 11 år gamla Samsung LED.
Kan man säga sammantaget att 55/65 B6V är ganska köpvärda/vettiga eller finns det något som gör att ni avråder köp så skulle jag vara helt oerhört tacksam.
Du får nog rappa på med köpandet för lägre pris kan jag garantera att det inte blir med 65B6. Mediamarkt är nu enda ÅF som har kvar 22 900kr. Igår hade deras webbshop 18 ex. Idag nere i 16 ex. Så de säljer ganska bra på denna prisnivå. Finns inget skäl att gå ner i pris ytterligare. Man brukar sänka för att man inte säljer... och inte sänka för att sälja ännu mer av det man säljer. Men jag kan ha fel...
Själv rekommenderar jag alltid C7 och att vänta 2-3 månader så är nog den nere i 25-27k. Men är din smärtgräns på 23k och du behöver ha en TV ganska snart så hade jag köpt B6 nu utan tvekan.
Postad 09 August 2017 - 11:27
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Funderar framförallt på LG OLED65B6V nu när de kommer ner hyfsat i pris. Skillnaden i pris till den nyare OLED65E6V är ju relativt stor. Det lutar åt en 65 tummare även om inte jag är helt hundra på det, frugan verkar fått 65 tum på hjärnan när vi tittat i butik, att det är det hon vill ha. ;-)
B6V och E6V är båda 2016 års modeller, de nya heter B7V och E7V osv, bara för att undvika förvirring.
Postad 09 August 2017 - 11:52
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
RickyDeg: Tack för ditt svar.
Ja, teknikutveckligen sker ju kontinuerligt, dvs väntar man kommer det nya roligare saker, alltid. Var mer intresserad av om B6V var en vettig hyfsat prisvärd apparat eller om det fanns för mycket negativt. Att man ibland bör undvika den första generationen av nyare teknik har man ju fått lära sig.
Lutar väl mer och mer åt att det blir en OLED65B6V om inte någon annan här slänger in en varning i tid. ;-) Skiljer ju ändå ett antal tusingar mot E6V modellen. Hmmm, dock om vi till slut ändå går ner på en 55 tummare kanske jag går på en E6V möjligtvis men sannolikt blir det en 65a. Känns som att min absoluta smärtgräns ligger där i 22000-23000 området.
Mycket intressant kommentar om kalibrering, köper jag tex från Media Markt så tycker du alltså att en kalibrering bör skippas, att det kan göra mera skada en nytta?
För att få ut mer av en modern TVn nu så antar måste jag också fixa något digital abonnemang/box Vi kör vanlig analog signal just nu via bostadsrättsföreningen (Com Hem) och antar att jag måste fixa en digital box.
2016 års modeller är inte första generationens OLED, så du behöver inte oroa dig för det. Hade du köpt en OLED år 2013 så kanske du hade ångrat dig idag med tanke på prestandaökningen och mindre barnsjukdomar...
Du kan nog räkna med att 2017 års modeller fortsätter sjunka i pris. Men du kanske får vänta ett tag. Har du inte den möjligheten - slå till på 65" B6 om du gillar vad du sett hittills. Se gärna till att du får nyttja ångerrätt utifall att.
Du nämnde inte vilken butik som var aktuell. Men precis som Ringblixt skrev ovan så är Media Markt (i nuläget) den enda elektronikkedja av denna storlek i Sverige som är ISF-certifierade. Hi-Fi Klubben vet jag inte om dem också är det. Annars är det vanligast att mindre oberoende handlare har genomgått utbildning. Jag tipsar dig att kanske invänta kalibrering om ni måhända vill lämna tillbaka tv'n i fall ni ångrar köpet. Svårt att tro att ni kommer göra det, men man vet aldrig.
Postad 09 August 2017 - 12:11
Unregisteredb187ace3
-
Unregisteredb187ace3
-
Användare
-
-
220 inlägg
Sannolikt Media Markt blir det...
Men Media Markt utför väl inte kalibreringen i hemmamiljö, de gör de i butik, eller hur?
Tack för alla tipsen (!), jag kan bli extremt velig och analytisk när det gäller teknik men är lite äldre nu ;-) kanske slår till på en 65B6V trots allt.
OT: Sedan måste jag se över vårt tv abonnemang, nu kör vi enbart det com hem utbud som ingår gratis i bostadsrättsföreningen via analog signal sedan har jag pluggat in en chrome cast för Viapaly och Netflix. För att nyttja en modern tv måste/bör man ju ha digital signal?
Vill helst inte dra nätverkssladd in till tv rummet men antar att man kan få digital tv även via själva kabel tv uttaget, fungerar väl lika bra som via Internet? Lite osäker på hur bra det blir att köra TV via Internet och Wifi til TVn?
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 09 August 2017 - 12:12.
Postad 09 August 2017 - 12:23
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Men Media Markt utför väl inte kalibreringen i hemmamiljö, de gör de i butik, eller hur?
Tack för alla tipsen (!), jag kan bli extremt velig och analytisk när det gäller teknik men är lite äldre nu ;-) kanske slår till på en 65B6V trots allt.
OT: Sedan måste jag se över vårt tv abonnemang, nu kör vi enbart det com hem utbud som ingår gratis i bostadsrättsföreningen via analog signal sedan har jag pluggat in en chrome cast för Viapaly och Netflix. För att nyttja en modern tv måste/bör man ju ha digital signal?
Vill helst inte dra nätverkssladd in till tv rummet men antar att man kan få digital tv även via själva kabel tv uttaget, fungerar väl lika bra som via Internet? Lite osäker på hur bra det blir att köra TV via Internet och Wifi til TVn?
Mediamarkt gör bägge, 1000:- för kalibrering i butik och 2000:- för hemmiljö. digitaltv får du via uttaget, räcker fint.Netflix och trådlös överföring via WIFI *kan* ha lite laddtider om du ska köra Netflixs 4k-abbomenemang, men det funkar hos mig. Netflix finns som App i LG:n, likaså Viaplay tror jag. Så du kan skrota chromecasten..
Postad 09 August 2017 - 12:39
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Man kan i princip inte kalibrera en bildvisare på korrekt maner om man inte gör det på den plats den är tänkt att användas. Det är alltså fler aspekter än själva panelen i sig som spelar in - vart den är placerad, hur ljust/mörkt det är i rummet, vilka bildkällor du använder etc. Tala med utbildad ISF-personal på Media Markt så får du höra vad dem säger.
Att "kalibrera" en bildvisare i butik gör ingen större nytta, rent generellt. Det är ju inte där du ska titta på din tv, utan hemma hos dig. Det blir en form av "optimering" i sådana fall (som Elgiganten så snyggt kallar det). Men det kan du likväl göra hemma själv i sådana fall, med hjälp av diverse inställnings-tips online.
Tänk på att en modern kapabel bildvisare med den här avancerade tekniken inte kommer släta över brister i ursprungsmaterial, så bästa tänkbara signal och källor är att föredra. Finns exempelvis dem som gått från en 8 år gammal LCD som tycker att dem inte längre kan titta på "vanliga tv-sändingar" för att de ser hemskt ut på OLED. Men det är inte fel på OLED, utan på källmaterialet eller dem som tillhandahåller det. Kika på film på Blu-ray skivor, och nyttja Netflix 4K UHD och YouTube 4K UHD så får du exempel på vad OLED är kapabel till med kvalitétsmaterial.
Postad 09 August 2017 - 12:53
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Jo då Media Markt har ISF certifierade kalibrerare ( utbildade av svenska gurus ) som utför det i hemmet till bra pris dessutom !!!
Redigerat av ljudnisse, 09 August 2017 - 12:55.
Postad 09 August 2017 - 13:08
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Att "kalibrera" en bildvisare i butik gör ingen större nytta, rent generellt.
Det gör enorm nytta eftersom du tittar rakt in i ljuskällan. Så en butikskalibrerad TV är helt korrekt när du plockar hem den också. Dynamiskt omfång, vitbalans och färger förändras inte av rummet som det gör med exempelvis en projektor. TV:n är fortfarande rätt, vilket man inte kan säga om godtyckliga värden på inställningarna a'la "optimeringar".
Däremot kommer dina förutsättningar med rummets ljusnivå förmodligen att ställa andra krav och önskemål än vad en butikskalibrering kanske svarar mot. Annan ljusstyrka än 120 nits och annan tonkurva/gamma för att matcha kanske fler förutsättningar likt kvälls- och dagtidstittande. Samt att dina källor kanske inte är korrekta och behöver ställas in rätt eller bytas ut.
Postad 09 August 2017 - 13:34
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Det gör enorm nytta eftersom du tittar rakt in i ljuskällan. Så en butikskalibrerad TV är helt korrekt när du plockar hem den också. Dynamiskt omfång, vitbalans och färger förändras inte av rummet som det gör med exempelvis en projektor. TV:n är fortfarande rätt, vilket man inte kan säga om godtyckliga värden på inställningarna a'la "optimeringar".
Däremot kommer dina förutsättningar med rummets ljusnivå förmodligen att ställa andra krav och önskemål än vad en butikskalibrering kanske svarar mot. Annan ljusstyrka än 120 nits och annan tonkurva/gamma för att matcha kanske fler förutsättningar likt kvälls- och dagtidstittande. Samt att dina källor kanske inte är korrekta och behöver ställas in rätt eller bytas ut.
I min erfarenhet beror nog detta på vilken ISF-kalibrerare man talar med, och vad dem rekommenderar.
Ur en helhetssynpunkt gör en butikskalibrering inte lika mycket nytta som en kalibrering i hemmet av just de anledningar som du beskrev. Mycket eftersom de pusselbitarna ofta kan ha stor inverkan. Därför är de väsentliga. Vill man komma undan lite billigare så javisst, men personligen skulle jag aldrig rekommendera annat än en kalibrering i hemmet med dem unika förutsättningar man har där.
Självklart kan det råda delade meningar om detta. Upp till var och en att ta ställning till hur viktigt slutresultatet är om man ändå ska lägga pengar på ISF-kalibrering.
Postad 09 August 2017 - 14:35
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Absolut. När jag kör kalibrering, vilket sker i hemmet, är 50–75% av tiden en kartläggning av hela övriga systemet fungerar. Som att stänga av funktioner i förstärkare som saboterar bilden och finna vägar runt problem som inte alltid har med displayen att göra. Men också att rekommendera ny utrustning för det finns prylar som inte alls gör som de ska.
Redigerat av Ringblixt, 09 August 2017 - 14:35.
Postad 09 August 2017 - 15:12
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Absolut. När jag kör kalibrering, vilket sker i hemmet, är 50–75% av tiden en kartläggning av hela övriga systemet fungerar. Som att stänga av funktioner i förstärkare som saboterar bilden och finna vägar runt problem som inte alltid har med displayen att göra. Men också att rekommendera ny utrustning för det finns prylar som inte alls gör som de ska.
Kalibrerar du förstärkaren också om den har ifs-minne så den inte "påverkar" bilden, eller stänger du bara av all osd-funktionalitet/bildbehandling?
MM kalibrerade min e6, men i priset ingår kalibrering av en enhet. Men med tanke på priset så kan jag inte klaga.
Resultatet blev mycket bra, och vi verifierade även att receivern påverkade bilden så all bildhantering där är avstängd.
Postad 09 August 2017 - 15:24
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Kalibrerar du förstärkaren också om den har ifs-minne så den inte "påverkar" bilden, eller stänger du bara av all osd-funktionalitet/bildbehandling?
Ifall förstärkaren har reglage som kan lösa en specifik situation kan jag använda dem. Fast det är ovanligt. Grundtesen är en korrekt TV så kommer alla korrekta signalkällor också vara helt rätt. Förstärkaren kan man eventuell dra i om kunden har någon udda produkt som gör fel. Men det händer väldigt sällan.
Det vanligaste är att man vill stänga av alla bildbehandling i förstärkarna eftersom de kan göra väldigt, väldigt fel. Som att klippa nivåer, förskjuta nivåer, forcera in bilden till datornivåer etc.
Postad 09 August 2017 - 15:43
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Det vanligaste är att man vill stänga av alla bildbehandling i förstärkarna eftersom de kan göra väldigt, väldigt fel. Som att klippa nivåer, förskjuta nivåer, forcera in bilden till datornivåer etc.
Jag misstänker att min receiver har något sådant hyss för sig.
Jag upptäckte det av en slump för ett 1-1.5 år sedan och fick verifierat att det är ett "problem" med osd påslaget när jag kalibrerade tv:n.
Postad 09 August 2017 - 20:48
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Jag får intrycket av resenscioner att nya oled high end tv apparater behöver mindre och mindre kalibrering för dom är så bra out of the box. Tex på panasonics oled och lg och sony verkar inte lång efter. Är mycket nöjd out of the box med b6 isf lägena. Fast å andra sidan har jag inte sett den kalibrerad, men saknar inte det.
Redigerat av axion84, 09 August 2017 - 21:09.
Postad 09 August 2017 - 20:55
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Fast å andra sidan har jag inte sett den kalibrerad, men saknar inte det.
Hehe kanske inser hur fel bild man har sen när man kalibrerat
Redigerat av FettAnka, 09 August 2017 - 20:56.
Postad 10 August 2017 - 07:00
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Jag får intrycket av resenscioner att nya oled high end tv apparater behöver mindre och mindre kalibrering för dom är så bra out of the box. Tex på panasonics oled och lg och sony verkar inte lång efter. Är mycket nöjd out of the box med b6 isf lägena. Fast å andra sidan har jag inte sett den kalibrerad, men saknar inte det.
din panel har förmodligen lite för mycket grönt i bilden som verkar vara standard på 2016-års modeller annars är det inte mycket som behöver åtgärdas.
när jag kalibrerade min isf dark testade jag att byta mellan dark och bright och man ser en tydligt att den gröna tinten försvinner men jag var som du nöjd med bilden innan jag kalibrerade men om man nu köpt världens bästa TV varför inte göra den så bra som den kan bli 
Postad 10 August 2017 - 08:18
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
iOS appen för LG tv plus uppdaterades nyss och fick info knapp.
Men händer ingenting när man trycker på den.
Postad 10 August 2017 - 17:57
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Fungerar för mig som kör med Android, då får man fram info om streamen i Netflix
Postad 10 August 2017 - 19:24
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Howdy folks!
Jag är nöjd med mina inställningar för både SDR och HDR, men är lite konfunderad över DV-inställningarna.. Jag kör med profilen "Användare" med alla bildförstörare av, men vilken kontrast och oled-ljus ska jag ha för att få bästa effekt? Är det som med HDR att man ska ha 100/100?
Postad 10 August 2017 - 19:42
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Funkar för mig på iPhone, har en B6.
Postad 10 August 2017 - 20:36
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Funkar för mig på iPhone, har en B6.
Okej fast de enda infoknappen visar är de som fjärren oxå kan? Upplösning och vilken ingång de är. Den gardinen som kommer ner?
Postad 10 August 2017 - 20:51
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Okej fast de enda infoknappen visar är de som fjärren oxå kan? Upplösning och vilken ingång de är. Den gardinen som kommer ner?
När jag kollar "vanlig tv" så har den samma funktion ja, men tex via Netflix får du fram upplösning, ljud och hur många Mbit det ligger på.
Postad 10 August 2017 - 21:56
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
När jag kollar "vanlig tv" så har den samma funktion ja, men tex via Netflix får du fram upplösning, ljud och hur många Mbit det ligger på.
Mm okej såg de nu
Postad 10 August 2017 - 22:19
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
din panel har förmodligen lite för mycket grönt i bilden som verkar vara standard på 2016-års modeller annars är det inte mycket som behöver åtgärdas.
när jag kalibrerade min isf dark testade jag att byta mellan dark och bright och man ser en tydligt att den gröna tinten försvinner men jag var som du nöjd med bilden innan jag kalibrerade men om man nu köpt världens bästa TV varför inte göra den så bra som den kan bli 
Okej bra info. Jo det är ju upp till var och en om man vill kalibrera.
Postad 11 August 2017 - 21:15
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Fick just hem min B6 och gillar den förutom en sak. vad är det för snille som designat fjärren? Man får kramp i handen och pekaren funkar sådär om man inte sitter rakt framför TV:n. Blir nog till att hitta ett alternativ till den där. Eftersom UI:t redan är upp/ner/höger/vänster-baserat så är pekaren väldigt redundant.
Postad 11 August 2017 - 21:43
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Postad 12 August 2017 - 00:38
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Vet iofs inte om det är framsteg att göra saker svårare att använda. 
Postad 12 August 2017 - 12:34
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Fick just hem min B6 och gillar den förutom en sak. vad är det för snille som designat fjärren? Man får kramp i handen och pekaren funkar sådär om man inte sitter rakt framför TV:n. Blir nog till att hitta ett alternativ till den där. Eftersom UI:t redan är upp/ner/höger/vänster-baserat så är pekaren väldigt redundant.
Fjärren är helt magisk
Postad 12 August 2017 - 13:08
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Fjärren är helt magisk 
Tycker mest att den är rejält oergonomisk och saknar knappar man behöver och har för många man inte behöver. Varför finns det 2 knappar för att styra en STB men inga transportkontroller för play/pause när mkt av folk gör med dessa apparater är att kolla på streamat material? Eller finns det ett annat sätt än att pausa Netflix än att klicka på skrollhjulet och sen peka på pause?
Och även om TV är bildmässigt helt fantastisk så fattar jag inte varför EPG:n fungerar som en app som avslutas i bakgrunden så att när man gjort annat en stund så tar det ett par sekunder för den att dyka upp, och när man klickar på ett program så får man upp en meny istället för att bara gå till kanalen. Det känns som att LG lagt för mkt tid på att göra den till en TV som är gjord för mögiga boxar och för lite tid på att göra den till en _TV_.
Postad 12 August 2017 - 13:47
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
1. Jag har en infoknapp om jag lägger till TV:n på min Harmony och också med LG Plus-appen (Ingen på TV-fjärren). Den visar bara info från Netflix och Blu-Ray. Ingen info från Amazon Video-appen och heller ingen info när jag ser på TV (Viasat satellitbox).
Harmony är ju en sak för sig också... varje gång jag startar måste jag trycka en gång till för att ställa om ljudet till rätt ingång på förstärkaren eftersom TV:n via ARC "kapar" signalen och ställer om förstärkaren till "TV Audio".
2. Ni som ser på fotboll på TV, tycker ni att ni behöver ställa upp skärpan? I vanliga fall har jag skärpan inställd på 0 på båda inställningarna, men när det är fotboll tycker jag att jag måste dra upp den. Har dragit upp den till 20, men undrar om jag eg inte borde höja den ännu mera, men det tar emot.
Redigerat av Sveos, 12 August 2017 - 14:34.
Postad 12 August 2017 - 13:52
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Harmony är ju en sak för sig också... varje gång jag startar måste jag trycka en gång till för att ställa om ljudet till rätt ingång på förstärkaren eftersom TV:n via ARC "kapar" signalen och ställer om förstärkaren till "TV Audio".
Har du en Harmony-fjärr är det enda rätta att stänga TVns HDMI-kontroll och köra optiskt till förstärkaren. Det minskar irritationen.
Postad 12 August 2017 - 13:56
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Har du en Harmony-fjärr är det enda rätta att stänga TVns HDMI-kontroll och köra optiskt till förstärkaren. Det minskar irritationen.
Ja, det är en Harmony 650.
Problemet är att om jag stänger av den måste jag istället trycka en gång extra när jag vill se på Netflix eller Amazon, så det är bara och välja var irritationen ska vara, tror jag. 
Försökte lägga in en "delay" till ljudinställningen i Harmony, men det fick man visst inte göra när det gällde hela aktiviteter.
Postad 12 August 2017 - 14:11
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Egentligen matar ju båda ut 5.1, men när det kommer från TV:n hamnar det ur synk på HD-kanalerna, vilket i sig är märkligt. Jag har optiskt från boxen och HDMI från TV:n.
Postad 12 August 2017 - 14:30
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
1. Jag har en infoknapp om jag lägger till TV:n på min Harmony och också med LG Plus-appen (Ingen på TV-fjärren). Den visar bara info från Netflix och Blu-Ray. Ingen info från Amazon Video-appen och heller ingen info när jag ser på TV (Viasat satellitbox).
2. Ni som ser på fotboll på TV, tycker ni att ni behöver ställa upp skärpan? I vanliga fall har jag skärpan inställd på 0 på båda inställningarna, men när det är fotboll tycker jag att jag måste dra upp den. Har dragit upp den till 20, men undrar om jag eg inte borde höja den ännu mera, men det tar emot.
Ni som ser på fotboll på TV, tycker ni att ni behöver ställa upp skärpan? I vanliga fall har jag skärpan inställd på 0 på båda inställningarna, men när det är fotboll tycker jag att jag måste dra upp den. Har dragit upp den till 20, men undrar om jag eg inte borde höja den ännu mera, men det tar emot.
Nej, kör 0 på skärpan där med.
Postad 12 August 2017 - 15:57
Unregistered5f2b428b
-
Unregistered5f2b428b
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tycker mest att den är rejält oergonomisk och saknar knappar man behöver och har för många man inte behöver. Varför finns det 2 knappar för att styra en STB men inga transportkontroller för play/pause när mkt av folk gör med dessa apparater är att kolla på streamat material? Eller finns det ett annat sätt än att pausa Netflix än att klicka på skrollhjulet och sen peka på pause?
Och även om TV är bildmässigt helt fantastisk så fattar jag inte varför EPG:n fungerar som en app som avslutas i bakgrunden så att när man gjort annat en stund så tar det ett par sekunder för den att dyka upp, och när man klickar på ett program så får man upp en meny istället för att bara gå till kanalen. Det känns som att LG lagt för mkt tid på att göra den till en TV som är gjord för mögiga boxar och för lite tid på att göra den till en _TV_.
Räcker med och trycka på scrollhjulet så pausar netflix!
Postad 13 August 2017 - 11:28
Unregistered43fdd8ac
-
Unregistered43fdd8ac
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hur gör jag på min B6:a att 30fps och 60fps-material inte ska hacka? Bara bilden som hackar, ljudet flyter på bra. Jag vet inte vad fenomenet kallas. Men det är ju supertydligt vid panoreringar t.ex.
Jag kör med KODI (HTPC) kopplat med HDMI. Och det ser inte bra ut alls.
24p fungerar 100% bra. Så det är endast 30/60 fps som inte fungerar bra.
Även interlaced är sisådär faktiskt.. men det är så sällan jag kör material med det. Men många tv-serier från amerikat verkar köra 30 fps. Och det ser inte så bra ut för mig.
Tacksam för svar!
Postad 13 August 2017 - 11:39
MarcoPontiac
-
MarcoPontiac
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hur gör jag på min B6:a att 30fps och 60fps-material inte ska hacka? Bara bilden som hackar, ljudet flyter på bra. Jag vet inte vad fenomenet kallas. Men det är ju supertydligt vid panoreringar t.ex.
Jag kör med KODI (HTPC) kopplat med HDMI. Och det ser inte bra ut alls.
24p fungerar 100% bra. Så det är endast 30/60 fps som inte fungerar bra.
Även interlaced är sisådär faktiskt.. men det är så sällan jag kör material med det. Men många tv-serier från amerikat verkar köra 30 fps. Och det ser inte så bra ut för mig.
Tacksam för svar!
Även jag kör Kodi via hdmi.
24, 30 och 60 funkar kanon. Se till att ställa in Kodi efter respektive bara
Postad 13 August 2017 - 11:48
Unregistered43fdd8ac
-
Unregistered43fdd8ac
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Även jag kör Kodi via hdmi.
24, 30 och 60 funkar kanon. Se till att ställa in Kodi efter respektive bara
Berätta om dina inställningar i KODI och på B6!
=)
Postad 13 August 2017 - 11:59
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Någon mer än jag här som använder Amazon Video-appen på TV:n?
Den har krånglat lite på sistone och Amazons support bad mig uppdatera TV:n, men jag ids inte göra det manuellt och kolla om det händer igen, men jag har inte så bråttom så jag väntar in online-uppdateringen, även om jag inte förstår varför det dröjer...
Ni som uppdaterat manuellt, förresten, återställer ni TV:n före uppdatering eller kör ni bara?
Postad 13 August 2017 - 12:03
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Ni som uppdaterat manuellt, förresten, återställer ni TV:n före uppdatering eller kör ni bara?
Jag uppdaterar bara.. enligt LG ska uppdateringarna "rensa" processorn.
Redigerat av FettAnka, 13 August 2017 - 12:04.
Postad 13 August 2017 - 12:10
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Någon mer än jag här som använder Amazon Video-appen på TV:n?
Den har krånglat lite på sistone och Amazons support bad mig uppdatera TV:n, men jag ids inte göra det manuellt och kolla om det händer igen, men jag har inte så bråttom så jag väntar in online-uppdateringen, även om jag inte förstår varför det dröjer...
Jag har bara kört på.. dock ska jag göra en återställning så snart jag orkat skriva upp alla inställningar för olika ingångar.
Har problem med att i stort sätt varje gång jag byter från Hdmi 1/ps4pro med spelläge till vanligt tv-tittande så hoppar natural motion igång trots att jag har det avstängt. Får då gå in i menyn, starta natural motion för att sen stänga av det igen. Lite störigt..
Sorry, trumotion heter det visst på LG
Redigerat av ZooN_86, 13 August 2017 - 12:13.
Postad 13 August 2017 - 22:27
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Har inte B6:an 5ghz nät? Kollar i min router och B6:an är ständigt ansluten med 2,4ghz..
Man kan väl inte ändra detta någonstans?
Postad 13 August 2017 - 22:32
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Jo, det har den. Min tappar dock uppkopplingen titt som tätt. Är dock inte helt säker på att det är TV:ns fel. Det kan vara routern också.
Postad 14 August 2017 - 05:34
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Jag hade min ansluten till 5ghz innan men som sveos säger så tappade min också anslutningen mest hela tiden. Bytte till 2,4 och det har funkat felfritt
Postad 14 August 2017 - 06:49
MarcoPontiac
-
MarcoPontiac
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Berätta om dina inställningar i KODI och på B6!
=)
Är på Cypern en vecka till. Kollar det hemma sen.
Postad 14 August 2017 - 07:01
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Jag hade min ansluten till 5ghz innan men som sveos säger så tappade min också anslutningen mest hela tiden. Bytte till 2,4 och det har funkat felfritt
Okej, hur byter man då?
Postad 14 August 2017 - 07:38
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Bara att gå in under "Network" och välja 2,4-nätet istället.
Postad 14 August 2017 - 08:15
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Bara att gå in under "Network" och välja 2,4-nätet istället.
Ja på routern? För går inte i tvn eller?
Postad 14 August 2017 - 08:26
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Ja på routern? För går inte i tvn eller?
Nej, i TV:n. Jag är inte hemma, men jag tror att det är settings -> General -> Network eller så. Där kommer alla tillgängliga nätverk upp.
TV:n verkar inte kunna hålla flera nätverksinloggningars lösenord aktiva så det nätverk du väljer kommer TV:n att fortsätta välja när du väl matat in lösenordet.
Postad 14 August 2017 - 10:03
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Nej, i TV:n. Jag är inte hemma, men jag tror att det är settings -> General -> Network eller så. Där kommer alla tillgängliga nätverk upp.
TV:n verkar inte kunna hålla flera nätverksinloggningars lösenord aktiva så det nätverk du väljer kommer TV:n att fortsätta välja när du väl matat in lösenordet.
Aha okej. Men ja kör ju mitt nätverk med kombinerat 2,4 och 5.. andra enheter väljer ju 5 när de är inom räckhåll. Och tvn står bredvid routern och borde således välja 5, men enligt routern är den på 2,4.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|