Allvarligt så tycker jag Nokia borde baka in Opera och skippa egna webbläsaren. Så kan de lägga ner tid på annat i Systemet istället. De har ju ändå nämnt att de ska frigöra webbläsaren från resten av operativet för snabbare uppdateringar, är väl lika bra att lägga in Opera då.Whine, whine. Det finns en alternativ webbläsare som är mycket bättre.
Nokia N8 256MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
8
|
(124)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon * (1092 inlägg)
|
3 år sedan |
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg)
|
15 år sedan |
Ultimata Androiden? (47 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 04 May 2011 - 20:44
Postad 04 May 2011 - 21:28
Det är pga operatörerna. Läs tex detta. Vilka "operatörs fria varianter" är det du syftar till? Det finns säkert en logisk förklaring till varför det inte kommit någon uppdatering till dessa "varianter" också. Förmodligen handlar det om att generalagenten för just den produktkoden inte släppt uppdateringen eller beter sig liknande som operatörerna, det finns nämligen en hel uppsjö av produktkoder för hela världen, inte bara för operatörer/land/färg osv. I Sverige kan du hitta flera olika beroende på var du köpt den tom. En helt fri "vanilla" är det oftast bara Nokia själva som säljer....att Pr1.2 bara skulle bero på operatörena är B*** S***..även operatörs fria varianter har inte heller fått det,kika gärna in på Nokias support forum så kan du kolla själv..
Detta citat är hämtat från Nokia Support Discussions av en Nokia anställd:
"Firmware distribution is controlled by product codes that define a country or operator variant.
Please note that some countries and retailers only sell certain types of variant, so even "SIM-free" variants may not be the same as global standard variants.
Customization of variants is required by many of our trade partners and operators. Levels of customization vary greatly, from adding operator web bookmarks to fully integrating applications, but each variant has to be built, tested and approved by the trade partner or operator before Nokia is allowed to publish it in the Nokia Software Updater or even release it for the service network.
It is our policy to publish all approved software as quickly as possible. "
Redigerat av trixeo, 04 May 2011 - 21:35.
Postad 05 May 2011 - 00:03
Postad 05 May 2011 - 10:12
Ja jag såg det, borde ju betyda att de finns minst någon månad till som fria. Fick det till ca 1GB spel.Alla spelen som ges bort finns under Samlingar i Ovi store. Heter Sommarens spelgåva.
Redigerat av Unregistered31511, 05 May 2011 - 10:13.
Postad 05 May 2011 - 11:07
Postad 05 May 2011 - 11:35
Postad 05 May 2011 - 12:29
Största fördelen med Android som jag ser det är att det är så lätt att synkronisera med sitt Googlekonto, men det är väl inga större problem att göra under Symbian antar jag?
Så mina frågor är om man kan synkronisera sitt Googlekonto med Symbian på ett enkelt sätt (alt. exportera kontakter på ett enkelt sätt till Ovi) och om Nokia tagit tag i skärmproblemet.
Sen måste jag återigen nämna Ovi Maps som är det absolut största med Nokia. Synd att de är så värdelösa på marknadsföring av sina tekniker och fördelar. Hade det varit Apple så hade det varit överhypat, men nu är det Nokia och knappt något vet om det.
EDIT: För övrigt, hur är batteritiden? Jag har fått den uppfattningen att Symbianbaserade lurar har ganska bra batteritid i jämförelse med motsvarande Androidlurar. Stämmer detta? N8:an har ju inte något superbatteri direkt, men det kanske vägs upp av operativsystemet.
Redigerat av Murer, 05 May 2011 - 12:43.
Postad 05 May 2011 - 13:05
andra citat från olika Nokia höjdare,har ni sett något av det ännu??
http://www.engadget....-qt-and-ends-s/
http://press.nokia.c...bian-and-meego/
You can buy a Nokia smartphone confident that any improvements introduced later to the Symbian platform, such as the user interface, can be made available to download on your device as well. No need to wait for Symbian^4 - the improvements we were planning for Symbian^4 will be introduced as and when they become available. In fact, we will no longer be talking about Symbian^3 or Symbian^4 at all – it will be one constantly evolving and constantly improving platform..nog lurade dom mig ordentligt om att köpa en N8 med constantly improving platform, d.v.s dom fasar ut den till fördel för WP
http://www.electroni....and.dual.core/
About 50 changes, including the interface and browser, would come with a release in early 2011, he said. The company had hinted that it would shift away from having just one or two major updates a year to a more gradual but constant process after its retaking of Symbian control in November, but the first update is likely to include much of the work that would have gone into Symbian^4
Blir bara så sur över hur Nokia har kört över sina kunder sen dom fick ny VD i september..sen får ni tycka vad ni vill..skulle hellre ha en Nokia mobil som fungerar bra än att behöva köpa en annan för att bli nöjd..
Postad 05 May 2011 - 13:12
Jag står nu i valet mellan en Nokia N8 och en Motorola Defy. Två väldigt olika telefoner, men kameran och GPS-funktionaliteten är det som väger mest för Nokian, medans Defy har Android och stöttålighet. Det som besvärar mitt val mest är det faktum att många nya N8:or har skärmproblem. Android ser jag inte som en jättefördel då jag har använt det under ett par år och ser inte jättemycket fördelar med det gentemot Symbian som jag använde förr.
Om du nöjer dig med bra kamera och gps är det inget att fundera över,köp en N8..kan få köpa min billigt.. ;-) inget skärm problem och inte startar den om stup i kvarten heller..bara allmänt seg..
Skojar bara..kommer ha min kvar trots att jag köper en annan...trots allt outstanding kamera och gps och Fm-sändare..
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 05 May 2011 - 13:16.
Postad 05 May 2011 - 15:44
Då jag inte har mer krav än att kunna följa podcasts, läsa mail, läsa nyheter, lyssna lite musik (lokalt och Spotify) och kanske ett fåtal bilduppladdningar till facebook så tror jag att en Symbian passar mig utmärkt. Kameran och GPSen väger väldigt mycket för mig.Om du nöjer dig med bra kamera och gps är det inget att fundera över,köp en N8..kan få köpa min billigt.. ;-) inget skärm problem och inte startar den om stup i kvarten heller..bara allmänt seg..
Skojar bara..kommer ha min kvar trots att jag köper en annan...trots allt outstanding kamera och gps och Fm-sändare..
Är den verklig så seg? De videos på jag sett på tuben har sett kvicka ut. Att hemskärmsbytet sker efter att man faktiskt svept sitt finger över skärmen är ju bara en vanesak. Jag har för tillfället en Samsung Spica i5700 och det är inte direkt ett fartmonster, inte ens efter byte av ROM.
Postad 05 May 2011 - 16:24
Postad 05 May 2011 - 16:52
Batteritiden är riktigt bra OM man inte slösar för mycket. Ganska logiskt egentligen att ju mer man gör desto mer drar det. Min räcker väl i 2 dagar kanske, blir lite kärvt på kvällen dag 2 om man använt för mycket. Det som är skönt med symbian där är ju när man drar på batterispar-funktionen. Som exempel så var jag borta för nån vecka sen, hade inte med mig laddare etc. Körde rätt hårt dag 1, GPS, spel, film, musik, etc och slutade runt 20% på kvällen. Började oroa mig lite men drog på batterispar-funktionen och lämnade den ifred. När jag kom hem sent på kvällen dag 2 så låg den på 9% har jag för mig, inte fy skam.
Så kortfattat: Vid hård användning så drar allt mer el, det kan man inte klaga på. Men att ha möjligheten att spara när det behövs är guld värt. Brukar ladda min varje kväll när jag går o lägger mig, så enkelt att bara plugga in den. Brukar väl ligga runt 50% då kanske.
Är det kamera och GPS du prioriterar så kommer du bli nöjd, så länge du står ut med Symbians gränssnitt
Postad 05 May 2011 - 19:55
Är det någon som prövat att köra mörkare teman för att få ut lite mer batteritid? Eftersom det är en AMOLED så bör ju ett mörkt tema ge märkbart mer batteritid än om man kör ett väldigt ljust tema.
Postad 05 May 2011 - 20:59
Låter fint. Då jag alltid är noggrann med att stänga ner öppna applikationer när jag inte använder dem så slipper jag kanske segheten. Jag har hört att senaste Qt-uppdateringen gör telefonen lite snabbare också, stämmer det? Hur är det med den beryktade Anna-uppdateringen, lovar den någon prestanda- eller batterilyft?
Är det någon som prövat att köra mörkare teman för att få ut lite mer batteritid? Eftersom det är en AMOLED så bör ju ett mörkt tema ge märkbart mer batteritid än om man kör ett väldigt ljust tema.
Har hittills inte brytt mig något om strömspar åtgärder, eftersom jag tycker inte det inte behövs. Har t.ex. maxljus på displayen osv. ändå räcker batteriet ...hur länge, om jag jämför med min senaste Desire, så utan att överdriva minst dubbelt.
Alltså ser jag ingen risk för att köra slut på batteriet under dagen. Jag har då hittills aldrig lyckats. vilket inte var så svårt på Desiren.
T.ex. min sambo som inte använder den till mycket mer än samtal när hon jobbar, kör då 5-6 dygn med sin, då kopplar hon ändå aldrig av blåtand.
Det här med seghet som jag läst en del om sista dagarna, är något jag inte alls känner igen. Tycker faktiskt den är ganska snabb, el. minst lika snabb som Desiren, skön touch och användar känsla. Om detta beror på att det skulle vara någon skillnad på C7 som vi har tre st. av och N8an, vilket det inte borde vara, eller beror på hur man använder den vet jag inte. Menar då t.ex. stänga ner program, starta om telefonen ibland osv.
Har förresten också haft Spica i5700 före Desiren.
Postad 05 May 2011 - 21:12
Bifogad fil(er)
Redigerat av big_swede70, 05 May 2011 - 21:15.
Postad 05 May 2011 - 21:17
Tack. Så det är samma kapacitet på N8:ans batteri och C7:ans (1200mAh)? Håller sig din C7:a bättre än din gamla Spica?Text
Känner på mig att det blir väldigt mycket frågor nu, men batteritid är ett ganska viktigt ämne för mig.
C7:an hade varit ett utmärkt val om den inte saknade autofokus. Ett väldigt korkat val från Nokias sida, min gamla Nokia 6720C hade autofokus och den tog faktiskt väldigt bra bilder. Antagligen ett val de gjort för att den skall konkurrera än mindre med N8:an.
Postad 05 May 2011 - 21:29
Och det är inte gjort för att konkurrera mindre med N8:an. Den är designat mer för allmänheten (alltså en budget smartphone) än för tekniknördar.
Redigerat av Serenity, 05 May 2011 - 21:29.
Postad 05 May 2011 - 21:39
Tack. Så det är samma kapacitet på N8:ans batteri och C7:ans (1200mAh)? Håller sig din C7:a bättre än din gamla Spica?
Känner på mig att det blir väldigt mycket frågor nu, men batteritid är ett ganska viktigt ämne för mig.
C7:an hade varit ett utmärkt val om den inte saknade autofokus. Ett väldigt korkat val från Nokias sida, min gamla Nokia 6720C hade autofokus och den tog faktiskt väldigt bra bilder. Antagligen ett val de gjort för att den skall konkurrera än mindre med N8:an.
Ja, C7an håller klart bättre än Spican, speciellt vid hård användning.
Spican hade ändå ganska bra batteritid, men inte till tunga saker.
Beträffande kameran i C7 så är videofilmning mycket bra. Stillbilder kan också bli mycket bra, men även dåliga, el. mycket dåliga.
Har ännu inte blivit riktigt klok på fotandet, för det verkar inte att göra med om man håller den stilla el. inte.
Ett litet tillägg här gällande kameran och batteritiden som jag är förvånad över.
Spelar ingen roll hur mycket jag filmar och fotar för det verkar inte ta nåt nämnvärt på batteriet.
Jag menar, på Desiren märkte jag hur det tog på batteriet.
Samma gäller faktiskt GPS navigatorkörning som batteriet håller förvånansvärt länge till.
Redigerat av ffodil, 05 May 2011 - 21:55.
Postad 05 May 2011 - 22:22
Men bilder på nära håll (<0,5m) blir ju rätt dassiga. Då en betydande del av mitt fotande antagligen kommer att bli på klockor, diverse prylar och även mörkare inomhusbilder (UE) så är inte EDoF för mig, tyvärr. Ett stort plus med EDoF tycks ju vara om man vill ha ett större område med mycket objekt i fokus och videofilmning. Och såklart om man vill knäppa en bild fort.C7:an har inte autofokus för att den behöver inte autofokus. Den kör med EDoF kamera som låter allt från ca 50 cm -> oändligheten vara i fokus. Du kan kika på skillnader mellan mekaniska och EDoF på allaboutsymbian.com.
Och det är inte gjort för att konkurrera mindre med N8:an. Den är designat mer för allmänheten (alltså en budget smartphone) än för tekniknördar.
Även streckkoder och QR-koder blir väl svåra att läsa av på nära håll?
Att autofokus skulle vara något som inte är avsett för "allmänheten" kan jag inte hålla med om. Det finns ett flertal telefoner (tänk iPhone 4 som nästan varenda kotte har) avsedda för "allmänheten" som är utrustade med autofokus. Nu är jag inte säker på att det var detta du menade, men jag tolkade det så. Jag ursäktar isåfall för feltolkning.
Länk till nämnd artikel för den som är intresserad: http://www.allabouts...cus_Underst.php
Streckkoder och QR-koder blir väl nästintill omöjliga att läsa av med EDoF?
ffodil: Tack för din hjälp. Det lutar allt mer åt att jag köper N8:an. Angående ojämn kvalité av bilderna kan jag ej hjälpa dig annat än att närbilder brukar bli svårt för kameror utan autofokus.
Postad 06 May 2011 - 09:07
Programet Scandit ska visst fungera bra med EDoF kameror för att kolla streckkoder.Streckkoder och QR-koder blir väl nästintill omöjliga att läsa av med EDoF?
Postad 06 May 2011 - 17:37
Ny version för Nokia Maps 3.07 släppt på Nokia beta labs sida igår.
Ingen bra version dessvärre,många N8:or som får vit skärm eller andra problem efter att installerat denna..
Postad 06 May 2011 - 19:59
Fixa det genom att starta om telefon
Redigerat av Peer95, 06 May 2011 - 20:02.
Postad 06 May 2011 - 22:02
råkade klanta till det med att tappa N8:an i en skål med vatten...
tog ut batteri,torkade telefonen,la den på ett element över natten....allt frid å fröjd.
Dagen efter koppla in batteri å allt funkade i c.a 10min sen hände det.......telefonen la sig ett slags offline läge och jag kan inte stänga av det. skärmen funkar inte alls.
kopplar jag den till datorn så hittar datorn telefonen och jag kan kolla igenom den via mapphanteraren men Ovisuite hittar inte telefonen!!
Tips på vad jag skall göra??!!
Har testat att hålla in kamera+meny och powerknappen samtidigt men inget händer!!!!
HJÄLP!!!!!!!!!!
Postad 06 May 2011 - 22:22
behöver hjläp snabbt!
råkade klanta till det med att tappa N8:an i en skål med vatten...
tog ut batteri,torkade telefonen,la den på ett element över natten....allt frid å fröjd.
Dagen efter koppla in batteri å allt funkade i c.a 10min sen hände det.......telefonen la sig ett slags offline läge och jag kan inte stänga av det. skärmen funkar inte alls.
kopplar jag den till datorn så hittar datorn telefonen och jag kan kolla igenom den via mapphanteraren men Ovisuite hittar inte telefonen!!
Tips på vad jag skall göra??!!
Har testat att hålla in kamera+meny och powerknappen samtidigt men inget händer!!!!
HJÄLP!!!!!!!!!!
Väldigt tråkigt. Men här hjälper nog bara ev. någon försäkring.
Vad jag sett är det sällsynt dom klarar sig efter att bli badade.
Men möjligen är det någon, förhoppningsvis, som har bättre råd att komma med.
Postad 06 May 2011 - 22:28
Datorn hittar den ju!!
Postad 06 May 2011 - 23:39
Är det någon som har haft problem med WLAN, jag tror jag råkade trycka in fel lösenord första gången och nu säger den bara att den inte kan ansluta. Hur raderar jag telefonen? Helt ny så det gör inget om jag noll ställer den helt.
Fixa det genom att starta om telefon
I och för sig har du ju redan fixat det men annars kunde du gått till
Inställningar -> Anslutbarhet -> Inställningar -> Nätverksdest -> Internet (xx koplingspktr)
och där hållt nere fingret ett par sekunder på den kopplingspunkt du vill ändra. Där hade du kunnat radera den.
Postad 07 May 2011 - 08:35
Nokia_X7_00.png 69.31K
0 Antal nerladdningaren bild från X7 och en video om Anna på spanska dessvärre
http://www.youtube.c...eature=youtu.be
Postad 07 May 2011 - 08:54
Postad 07 May 2011 - 15:49
Finns en fabriksåterställning under inställningar. Har funnits i alla Nokia telefoner.försäkring redan inkopplad....det jag vill ha hjälp med igentligen är om det finns någon som helst möjlighet att blåsa ut telefonen fullständigt till fabriksinställning....eller åtminstånde få Ovisuite att hitta telefonen.
Datorn hittar den ju!!
Kommer det fungera dock? Det vet jag inte. Det är möjligt att det enda som hjälper är att du skickar in den på reparation, i vilket fall du troligtvis får betala för reparationen.
Redigerat av Serenity, 07 May 2011 - 15:50.
Postad 07 May 2011 - 15:54
Alla teknologier har för- och nackdelar. Så är det ju tyvärr. Det gäller bara att välja det som passar en bäst.Men bilder på nära håll (<0,5m) blir ju rätt dassiga. Då en betydande del av mitt fotande antagligen kommer att bli på klockor, diverse prylar och även mörkare inomhusbilder (UE) så är inte EDoF för mig, tyvärr. Ett stort plus med EDoF tycks ju vara om man vill ha ett större område med mycket objekt i fokus och videofilmning. Och såklart om man vill knäppa en bild fort.
EDoF är en teknologi, liksom allt annat.Att autofokus skulle vara något som inte är avsett för "allmänheten" kan jag inte hålla med om. Det finns ett flertal telefoner (tänk iFag 4 som nästan varenda kotte har) avsedda för "allmänheten" som är utrustade med autofokus. Nu är jag inte säker på att det var detta du menade, men jag tolkade det så. Jag ursäktar isåfall för feltolkning.
Länk till nämnd artikel för den som är intresserad: http://www.allabouts...cus_Underst.php
Mobilen C7 var alltså riktad mot allmänheten och inte mot teknikintresserade.
Därmed gjorde Nokia ett medvetet val av att stoppa in en EDoF kamera i mobilen av ett antal anledningar. En av anledningarna är att det är lättare att använda om du är en nybörjare. En annan anledning är att de är billigare och inte kräver lika stort utrymme i telefonen.
Postad 07 May 2011 - 16:08
Trevligt att de körde Anna på en N8 i videon.. Tror inte den e så långt borta nu..
Lite rykten...
“We can now announce that the Nokia N8 Pink edition is now up for pre-order and goes on sale 13th May! With Symbian Anna built in from the offset and a few extra little treats, this is a must have for all you fashion conscious fans of the 12MP smartphone.”
http://www.facebook.com/nokia.uk
Postad 07 May 2011 - 19:17
Postad 07 May 2011 - 19:43
Alltid trevligt m sådana rykten..
Tyvärr bara ett rykte,på Nokia UK hemsida står det tillgänglig slutet Maj och inget om den skulle ha symbian Anna tyvärr..
Postad 08 May 2011 - 01:40
Ta allt med en nypa salt, och vänta och se istället. Jag förstår att ni blir sura, men ärligt talat så borde ni lära er nån gång...
Har man blivit blåst på felaktiga rykten flera ggr borde man börja se ett mönster till sist. Antingen det eller så får man låta bli att leta upp infon.
Postad 08 May 2011 - 08:28
Postad 08 May 2011 - 11:58
Postad 08 May 2011 - 12:59
Jag ska kanske tillägga att jag bryr mig inte mycket om uppdateringar, orkar inte.
C7 Astound har fått symbian Anna under fliken "Nokia care suite" på Navi firm (har testat själv och det stämmer)så då är den inte många dagar ifrån att dom får den..jag bryr mig verkligen om uppdateringen..tycker verkligen det är dags att något "riktigt nytt" kommer till N8:an och inte dom andra små justeringarna som varit förut
För min del får N8:an några månader till på sig att bli bättre,skulle ha beställt en Galaxy s2 men den får inte NFC chippet förrän till sommaren..så ett tag till kommer denna vara mitt första val,hoppas verkligen dom kan få lite fart på N8:an,som sagt överlägsen kamera,Gps,FM-sändare,resten hoppas jag blir bättre med uppdateringar så e jag nöjd..
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 08 May 2011 - 13:08.
Postad 08 May 2011 - 14:33
Vad är det som är så stort med den egentligen?
Nya Ikoner? Har inte alla teman egna ikoner endå?
"Glidande" homescreen? Säkert skitskoj i 5min men nån stor skillnad lär det inte vara.
Webläsaren? Ser helt klart bättre ut, men frågan är om inte Opera fortfarande är bäst.
Nyare kartläsare? Gamla nyheter för de som kör betan
Enda "stora" skillnaden jag sett är väl portrait-keyboard, vilket kommer va fint men nån revolution är det inte.
Sen gamla klassiska "snabbare och effektivare" småsakerna som väl mer eller mindre är standard på alla programuppdateringar in general, vilket i 99,99% av fallen inte märks alls, men man kan väl hoppas iaf.
Har jag glömt nått?
Fortfarande småsaker, vilket iofs är trevligt i sig, men nån revolutionerande uppdatering tycker jag inte att det verkar va. Hoppas mer på PR 3.0, men då "Anna" har dröjt så här länge (utlovades väl typ i början av året eller nått?) så blir man väl lite skeptisk om när det verkligen kommer och om även den uppdateringen bara blir småsaker tillslut.
Bättre än inget, men mer än så verkar det inte vara.
Postad 08 May 2011 - 15:09
Själv tycker jag inte Anna verkar vara så stor uppdatering som vissa verkar förvänta sig.
Vad är det som är så stort med den egentligen?
Nya Ikoner? Har inte alla teman egna ikoner endå?
"Glidande" homescreen? Säkert skitskoj i 5min men nån stor skillnad lär det inte vara.
Webläsaren? Ser helt klart bättre ut, men frågan är om inte Opera fortfarande är bäst.
Nyare kartläsare? Gamla nyheter för de som kör betan
Enda "stora" skillnaden jag sett är väl portrait-keyboard, vilket kommer va fint men nån revolution är det inte.
Sen gamla klassiska "snabbare och effektivare" småsakerna som väl mer eller mindre är standard på alla programuppdateringar in general, vilket i 99,99% av fallen inte märks alls, men man kan väl hoppas iaf.
Har jag glömt nått?
Fortfarande småsaker, vilket iofs är trevligt i sig, men nån revolutionerande uppdatering tycker jag inte att det verkar va. Hoppas mer på PR 3.0, men då "Anna" har dröjt så här länge (utlovades väl typ i början av året eller nått?) så blir man väl lite skeptisk om när det verkligen kommer och om även den uppdateringen bara blir småsaker tillslut.
Bättre än inget, men mer än så verkar det inte vara.
Ojdå, knappt lönt att uppdatera till Anna då.
Men skit samma, den överträffade mina förväntningar på allt, så jag är iallafall helnöjd med den som den är.
Med el. utan uppdateringar räcker den gott så länge jag har den, el. den pajar.
Postad 08 May 2011 - 20:52
Jag är ute efter Nokians bättre batteri, möjlighet till surfande (både via telefon och använda mobilen som modem till en äldre PowerBook G4), kamera & lite små spel, (twitter facebook och övriga sociala medier intresserar mig inte.)
Min fråga till er som har N8:an idag;
* Hur gör ni med browsern? - Använder alla opera mobile 10?
* Applikationer som inte finns till N8? - Lärt er leva utan dem, eller hittat alternativa lösningar? Eniro, hitta.se? finns dessa. hittar inte i OviStore..
*Hur ser utvecklingstakten ut till symbian med applikationer. Gillar logga in på min bank och kolla saldo.. Tror ni att bankerna kommer att utveckla det till Nokia också?
*Symbian? -Vad händer när de sätter det i graven? Maemo har jag hört/läst ryktets vägen att det redan lagts ner...
*Kommer det komma uppgradering, eller det är bara en hype från nokia ?
*Skärmen? Är "purple effect" vanligt bland er som redan köpt?
*Är det Joikuspot man ska använda sig av gällande tel som modem?
*Tycker ni GPS:en fungerar utan a-gps, eller det är ett måste att ha a-gps på. funderar på att använda den i bilen när jag pendlar i norden?
*Idag blinkar min e51 när jag fått missat meddelande. Gör N8:an det också? - om jag t-ex missat ett samtal.
*Finns Converter i applikationer från början, eller måste man ladda hem?
Har ni nga Widgets som är bättre och som höjer upplevelsen utav telefonen. Inte intresserad av SPB.. vill hålla mig till Symbian, men kan man på ngt sätt ladda hem vissa av applikationerna som ingår i SPB - de som är mest intressanta.
*Det ska tilläggas att jag använder en sliten, trött e51 utan kamera och nga som helst spel som jag som jobbmobil ett tag tillbaka. Kommer N8:an också börjar lagga efter sms och kontaker fyller minnet. Eller den är uppbyggd på annat sätt?
Summa Summarum. Står i valet och kvalet mellan android och n8 och behöver guidning och undrar om jag kommer bli nöjd med att fortfarande köra nokia ?
Postad 08 May 2011 - 22:54
- personligen så saknar jag några viktiga appar.
- vad har du för bank? jag har S|E|B och dom har saldotjänst via samtal.
- symbian får vi väl se hur det går för
- problem med lila har väl varit vanligare på de som säljs nu?
- joikuspot fungerar bra
- a-gps är väl inget problem? det kostar väl inte att positionera?
- N8:an blinkar också
- du måste ladda hem en converter
- tror inte att sms och kontakter kommer bli något problem
Postad 08 May 2011 - 23:19
1) Browsern: Kör Opera 11, stor skillnad från 10an. Lätt att ställa in som default browser etcMin fråga till er som har N8:an idag;
* Hur gör ni med browsern? - Använder alla opera mobile 10?
* Applikationer som inte finns till N8? - Lärt er leva utan dem, eller hittat alternativa lösningar? Eniro, hitta.se? finns dessa. hittar inte i OviStore..
*Hur ser utvecklingstakten ut till symbian med applikationer. Gillar logga in på min bank och kolla saldo.. Tror ni att bankerna kommer att utveckla det till Nokia också?
*Symbian? -Vad händer när de sätter det i graven? Maemo har jag hört/läst ryktets vägen att det redan lagts ner...![]()
*Kommer det komma uppgradering, eller det är bara en hype från nokia ?
*Skärmen? Är "purple effect" vanligt bland er som redan köpt?
*Är det Joikuspot man ska använda sig av gällande tel som modem?
*Tycker ni GPS:en fungerar utan a-gps, eller det är ett måste att ha a-gps på. funderar på att använda den i bilen när jag pendlar i norden?
*Idag blinkar min e51 när jag fått missat meddelande. Gör N8:an det också? - om jag t-ex missat ett samtal.
*Finns Converter i applikationer från början, eller måste man ladda hem?
Har ni nga Widgets som är bättre och som höjer upplevelsen utav telefonen. Inte intresserad av SPB.. vill hålla mig till Symbian, men kan man på ngt sätt ladda hem vissa av applikationerna som ingår i SPB - de som är mest intressanta.
*Det ska tilläggas att jag använder en sliten, trött e51 utan kamera och nga som helst spel som jag som jobbmobil ett tag tillbaka. Kommer N8:an också börjar lagga efter sms och kontaker fyller minnet. Eller den är uppbyggd på annat sätt?
Summa Summarum. Står i valet och kvalet mellan android och n8 och behöver guidning och undrar om jag kommer bli nöjd med att fortfarande köra nokia ?
2)Apps: De flesta "officiella" apparna är oftast bara för Android eller iOS. Lite störigt men inget man plågas över allt för mycket, är det nått man verkligen måste göra via mobilen så kan man oftast använda browsern. Hitta/Eniro har jag aldrig saknat själv, dom få gångerna man behöver hitta nått så finns det mesta i kartläsaren nu förtiden, t.o.m. telefonnummer/adress till de flesta saker (kanske inte personer dock, tvivlar på det men har inte kollat). Hur som helst, enkelt i browsern isåfall.
3) App utveckling: Se svar #2, de flesta sakerna kommer oftast inte till Symbian men man överlever tack vare browsern (typ lika lätt som att kolla framför datorn hemma). Många andra apps dyker upp i rask takt dock, brukar kolla lite olika tips från olika sidor och kanske drar ner en app om dan i snitt, en del bra, en del dåliga. Börjar finnas en hel del bra spel iaf.
4) Framtiden: De har lovat att fortsätta stödja symbian och kommer sälja mobiler med det OSet ett bra tag, dock i mellanklassen i framtiden. Även om de "sparkade" 3000 pers på symbian avdelningen så satte de dom bara i ett annat konsultföretag som kommer utveckla symbian åt Nokia. Nokia har även rätt bra record med att stödja sin programvara ett bra tag. Maemo kommer inte komma till N8an, det lever visst bara på som ett litet eget projekt främst för tablets, LG ska visa upp några demon på det snart sägs det men det är inget att hoppas på till N8an som sagt.
5) Uppdatering: "PR 2.0", aka "Anna" kommer när som helst, lite mindre saker (skrev om det för ett par poster sedan). Efter det så har de även sagt att PR 3.0 är på väg, kallades Symbian^4 ett tag innan de samlade allt under Symbian namnet. Mycket lite har läckt men det verkar som ett betydligt snyggare UI iallafall, finns ett fåtal pics
som dykt upp där man ser lite nytt men inte mycket är officiellt än så vitt jag vet. Rykten säger höst/vinter på det.
6) Skärmen: Verkar va lite sådär på den fronten, en del har klagat här i tråden men i det stora hela verkar det lungt. På min egen så har svart varit svart, men nu på sistone så har det vart lila ibland efter man väckt den ifrån viloläget, dock så är det bara att låsa skärmen och låsa upp igen så startar den upp svart igen så än är det inget problem för mig iaf, men börjar bli lite oroad.
7) Joikuspot: Vet ej, har inte prövat Joikuspot själv men från vad jag läst så ska det funka väldigt bra.
8) GPSen: Brukar alltid ha a-GPS på, tillsammans med vanlig GPS etc så vet inte där. Har aldrig haft nått problem med GPSen iallafall. Mycket bra GPS enligt mig, varnar för fartkameror och hela rubbet, lätt att hitta saker med sökfunktionen (typ skriva in McDonalds och den visar en lista på de i området lätt och enkelt)
9) "Blinkande" frågan: Normalt så blinkar lampan runt huvudknappen, dock dåligt och lätt att mista med "breathing light". Men om du använder "Sleeping Screen" så visar den hur grymt som helst på skärmen om man missat något. SMS, samtal, eller t.o.m. varning för kommande möten. Det är alltså på hela tiden men drar typ ingen extra ström, kolla upp det, sjukt bra!
10) Converter: Tror inte det fanns från början, men det fanns riktigt bra app för det på OviStore, en av första sakerna jag tankade ner.
11) Widgets: Finns en del bra, Maps widgeten i betan är trevlig, BatteryMontior såklart, AccuWeather för vädret, mail, missade samtal, genvägar till apps, RSS, mediaspelaren och ErgoInfo är väl de jag använder. Finns andra bra som tv.nu, stegräknare och grejer om man vill ha det. Själv gillar jag inte för mycket kludder på skärmen.
12) Lag pga SMS/kontakter: Inte märkt nått sånt efter 6månaders användning iaf. Går att ställa in hur många medelanden ska sparas etc dessutom.
Puh, mycket frågor där, hoppas det hjälper. Personligen tycker jag fortfarande att N8a är en bra mobil, MEN man ska veta vad den "specialiserar" sig på. Det är främst kameran och GPSen, plus lite unika saker som USB-on-the-go och FM-sändare. Symbian gör sitt jobb, men varken vackert eller enkelt. Har inte ägt någon android själv utan bara lekt lite med andras och måste väl säga att Android klart verkar enklare, snyggare och roligare. Dock så tröttar man på de sakerna rätt snabbt och bara vill ha en mobil som gör sitt jobb och sen är det skitsamma om det gör det så vackert.
Jag är fortfarande nöjd, men man ska vara medveten om att det helt klart är vissa kompromisser när man väljer N8an, och måste fråga sig själv om fördelarna är viktigare än nackdelarna. För mig är de det, men inte alla håller med då folk har olika prioriteringar, helt klart.
Redigerat av Grizzok, 08 May 2011 - 23:27.
Postad 09 May 2011 - 15:44
Och ska man köpa en Nokia nu så får man en massa godis på köpet. Ett helt gäng HD-spel
Postad 09 May 2011 - 16:24
1) Browsern: Kör Opera 11, stor skillnad från 10an. Lätt att ställa in som default browser etc
2)Apps: De flesta "officiella" apparna är oftast bara för Android eller iOS. Lite störigt men inget man plågas över allt för mycket, är det nått man verkligen måste göra via mobilen så kan man oftast använda browsern. Hitta/Eniro har jag aldrig saknat själv, dom få gångerna man behöver hitta nått så finns det mesta i kartläsaren nu förtiden, t.o.m. telefonnummer/adress till de flesta saker (kanske inte personer dock, tvivlar på det men har inte kollat). Hur som helst, enkelt i browsern isåfall.
3) App utveckling: Se svar #2, de flesta sakerna kommer oftast inte till Symbian men man överlever tack vare browsern (typ lika lätt som att kolla framför datorn hemma). Många andra apps dyker upp i rask takt dock, brukar kolla lite olika tips från olika sidor och kanske drar ner en app om dan i snitt, en del bra, en del dåliga. Börjar finnas en hel del bra spel iaf.
4) Framtiden: De har lovat att fortsätta stödja symbian och kommer sälja mobiler med det OSet ett bra tag, dock i mellanklassen i framtiden. Även om de "sparkade" 3000 pers på symbian avdelningen så satte de dom bara i ett annat konsultföretag som kommer utveckla symbian åt Nokia. Nokia har även rätt bra record med att stödja sin programvara ett bra tag. Maemo kommer inte komma till N8an, det lever visst bara på som ett litet eget projekt främst för tablets, LG ska visa upp några demon på det snart sägs det men det är inget att hoppas på till N8an som sagt.
5) Uppdatering: "PR 2.0", aka "Anna" kommer när som helst, lite mindre saker (skrev om det för ett par poster sedan). Efter det så har de även sagt att PR 3.0 är på väg, kallades Symbian^4 ett tag innan de samlade allt under Symbian namnet. Mycket lite har läckt men det verkar som ett betydligt snyggare UI iallafall, finns ett fåtal pics
som dykt upp där man ser lite nytt men inte mycket är officiellt än så vitt jag vet. Rykten säger höst/vinter på det.
6) Skärmen: Verkar va lite sådär på den fronten, en del har klagat här i tråden men i det stora hela verkar det lungt. På min egen så har svart varit svart, men nu på sistone så har det vart lila ibland efter man väckt den ifrån viloläget, dock så är det bara att låsa skärmen och låsa upp igen så startar den upp svart igen så än är det inget problem för mig iaf, men börjar bli lite oroad.
7) Joikuspot: Vet ej, har inte prövat Joikuspot själv men från vad jag läst så ska det funka väldigt bra.
8) GPSen: Brukar alltid ha a-GPS på, tillsammans med vanlig GPS etc så vet inte där. Har aldrig haft nått problem med GPSen iallafall. Mycket bra GPS enligt mig, varnar för fartkameror och hela rubbet, lätt att hitta saker med sökfunktionen (typ skriva in McDonalds och den visar en lista på de i området lätt och enkelt)
9) "Blinkande" frågan: Normalt så blinkar lampan runt huvudknappen, dock dåligt och lätt att mista med "breathing light". Men om du använder "Sleeping Screen" så visar den hur grymt som helst på skärmen om man missat något. SMS, samtal, eller t.o.m. varning för kommande möten. Det är alltså på hela tiden men drar typ ingen extra ström, kolla upp det, sjukt bra!
10) Converter: Tror inte det fanns från början, men det fanns riktigt bra app för det på OviStore, en av första sakerna jag tankade ner.
11) Widgets: Finns en del bra, Maps widgeten i betan är trevlig, BatteryMontior såklart, AccuWeather för vädret, mail, missade samtal, genvägar till apps, RSS, mediaspelaren och ErgoInfo är väl de jag använder. Finns andra bra som tv.nu, stegräknare och grejer om man vill ha det. Själv gillar jag inte för mycket kludder på skärmen.
12) Lag pga SMS/kontakter: Inte märkt nått sånt efter 6månaders användning iaf. Går att ställa in hur många medelanden ska sparas etc dessutom.
Puh, mycket frågor där, hoppas det hjälper. Personligen tycker jag fortfarande att N8a är en bra mobil, MEN man ska veta vad den "specialiserar" sig på. Det är främst kameran och GPSen, plus lite unika saker som USB-on-the-go och FM-sändare. Symbian gör sitt jobb, men varken vackert eller enkelt. Har inte ägt någon android själv utan bara lekt lite med andras och måste väl säga att Android klart verkar enklare, snyggare och roligare. Dock så tröttar man på de sakerna rätt snabbt och bara vill ha en mobil som gör sitt jobb och sen är det skitsamma om det gör det så vackert.
Jag är fortfarande nöjd, men man ska vara medveten om att det helt klart är vissa kompromisser när man väljer N8an, och måste fråga sig själv om fördelarna är viktigare än nackdelarna. För mig är de det, men inte alla håller med då folk har olika prioriteringar, helt klart.
Klart som tusan det hjälper .. supernöjd
Jag har Handelsbanken och där kan man gå in på m.handelsbanken.se istället för att använda applikationen - fick jag reda på idag när jag ringde till min bankkvinna.
Grymt att GPS verkligen levererar. och Opera har bara fått lovord
Ska springa iväg och känna hur menyerna känns i telefonen!
//Tack för din hjälp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *

1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?