* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 22 maj 2009 - 07:57
perosb
-
perosb
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
det som hade varit riktigt trevligt när HDTV kommer, vore ju om det fungerade typ som lokaltv.
dvs, om man har ställt in att man vill ha SVT HD etc, att boxen "byter" till HD kanalen om programmet sänds i HD.
att ha en separat HD kanal är ju "temporärt" tills allt är i HD. det är förmodligen inte tekniskt genomförbart och ligger kanske mer hos SVT mfl att supportera, men det hade likväl varit en bra feature och mer användarvänligt.
Postad 22 maj 2009 - 12:19
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Nästa fredag flyttar vi in i ett nybyggt radhus där tv, tele & bredband kommer via fiber från TELIA, fibern kommer in till våran elcentral som sedan kanaliseras via fiber ut i husen till hallen där det sitter en dosa. Denna dosa skall enligt TELIA och elektrikern skicka ut en trådlös signal för de tre ovan nämnda medierna, mina kunskaper inom WAN/LAN är hyfsat stora då jag i början av seklet jobbade med just detta ngra år under min studietid.
I det här fallet förstår jag inte hur detta kommer att fungera, det fins inget på TELIA:s hemsida som beskriver detta, på TELIA:s hemsida står det att fibern kommer upp vi ett RJ-45 uttag. För att det överhuvudtaget skall funka måste ju den trådlösa signalen komma till modemet för att sedan patchas vidare till digitalboxen alt. telefonbasstationen.
Är det ngn här som kan hjälpa mig med att klura hur det är tänkt det skall fungera och/eller har erfarenhet av liknande lösning från TELIA?
EK
Postad 22 maj 2009 - 13:41
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Jag ber om ursäkt för att jag skriver så otydligt. Men om du läser hela mitt inlägg så kan du se att jag skriver att kontrollerna om kodning och upplösning gäller för 1510 boxen. Kanske inte så uppenbart att mang skall göra denna tolkning, men jag gjorde ett tappert försök i alla fall.
/Peter Cigéhn
Du behöver inte be om ursäkt, det var jag som läste slarvigt! Tack för all info om uppdateringar!
Postad 22 maj 2009 - 13:49
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
GUI-programvaran i boxen är vanlig JavaScript-kod som laddas ned till boxen från en webbserver i Telias nät då timglaset visas (varje uppräkning av procentsatsen är en ny JavaScript fil som hämtas från servern).
Har man bara koll på vilken webbserver som boxen hämtar dessa JavaScript-filer ifrån så är det sedan inga större problem att själv titta runt bland dom.
Detaljer om vilken webbserver och liknande överlåter jag dock åt folk att klura ut själv. Jag är inte så benägen att sprida den typen av detaljerad information vidare. För den som är insatt och intresserad så finns tillräckligt med information publicerad både på det här forumet och på andra forum och bloggar, om hur man tar reda på detta.
För att göra själva analysen av skillnaderna så har jag skrivit ihop ett litet Perl-script som gör denna jämförelse lite mer automatiserad. Jag sitter inte direkt och letar skillnaderna för hand om jag säger så...
/Peter Cigéhn
Tack! Intressant. Vilket timglas är det? Steg 1 eller 2? Vad är det då som händer under de gula och gröna prickarna? Jag trodde det var där den nya programvaran laddades ner...?
Postad 22 maj 2009 - 14:24
tshirt
-
tshirt
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kul med en så stor tråd om telia internet tv. Jag har själv telia internet tv sen ett år tillbaka men har knappt använt det. Men nu skall det bli ändring på det. Jag skall inom kort få fiber ifrån telia och kommer nu kunna köra två boxar. Och har därför några frågor om detta.
Är det någon som vet om de VLAN som finns (internet,telefoni,Tv) finns att tillgå ifrån en och samma port på telias switch ? dvs om man känner till VLAN taggarna för de övriga VLAN som inte är default taggat på porten för TV kan man mappa upp allihopa och skicka dem vidare med en Layer3 switch ?
Min andra fråga är om det är någon som har testat att brygga TV nätet med trådlösa AP ? Hur funkar det hur mycket bandbredd tar det och vilken nivå behöver man ha på sitt WIFI nät b,g eller n ? ( Tänkte försöka hitta en gammal AP på blocket för att fixa detta.)
Postad 22 maj 2009 - 15:44
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Jag kan inte hitta bruksanvisningen till 1910 boxen på www.telia.se jag tycker det kan vara värt att lägga upp denna som pdf (om den inte redan finns) och lyfta fram hur man aktiverar HDMI/Komponent utgångarna.
Som jag har letat. Jag inbillar mig ändå att den ligger där någonstans, bara att jag inte hittar den. Någon annan som sett den?
Jag vet inte om det är detta ni söker, men jag hittade länken under Menu-knappen på fjärren: http://www.telia.se/supporttv och där finns bl.a. detta: http://www.telia.se/...N_20aug_web.pdfhttp://www.telia.se/..._tryck_0325.pdf
Postad 22 maj 2009 - 16:14
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
När jag kollade version på programvaran hittade jag följande rad: PVR: 0 CID: 46 RES: SD CODEC: mpeg2Är inte den ny eller har den funnits förut? Vad betyder den? PVR låter ju intressant...
Redigerat av Bopper, 22 maj 2009 - 16:15.
Postad 22 maj 2009 - 16:22
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
När jag kollade version på programvaran hittade jag följande rad:
PVR: 0 CID: 46 RES: SD CODEC: mpeg2
Är inte den ny eller har den funnits förut? Vad betyder den? PVR låter ju intressant...
Svaret finns i ett av mina tidigare inlägg: Som nämnts i tråden så har ny programvara släppts till boxen. Här är en liten analys av skillnaderna i GUI-kode från föregående version 5_0_9_034 till den nya 5_0_9_035:
- Ny information presenteras nu på sidan med Teknisk Information (under Om Tjänsten). Den nya information som presenteras är:
- Om boxen är en PVR box (PVR)
- Vilket internt kanalid som aktuell kanal har (CID)
- Vilken upplösning som aktuell kanal har (RES). Troligtvis anges SD, 720p, 1080i eller 1080p.
- Vilken codec som aktuell kanal kräver (CODEC). Troligtvis mpeg2 eller mpeg4.
/Peter Cigéhn
Ett tips kan ju vara att läsa dessa lite mer noga nästa gång... /Peter Cigéhn
Postad 22 maj 2009 - 16:30
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tack! Intressant. Vilket timglas är det? Steg 1 eller 2? Vad är det då som händer under de gula och gröna prickarna? Jag trodde det var där den nya programvaran laddades ner...?
Det laddas JavaScript både under steg 1 och steg 2. Under steg 1 laddas bara det mest basala JavaScript delarna för att man så snabbt som möjligt skall komma till inloggninssteget, dvs mellan steg 1 och steg 2. Det är vid inloggninssteget som det kontrolleras om det finns ny plattformsprogramvara. Vid inloggning laddas dessutom också EPG-informationen ned till boxen. Den programvara som laddas då prick nummer två blinkar gult är själva plattformsprogramvaran (en Linux-kärna plus diverse övrig programvara som mediaspelare, dekrypteringsprogramvara osv). JavaScript-koden är enbart för själva GUI (Graphical User Interface), dvs för menyer, ikoner och annat som syns på skärmen. Så det finns två olika typer av programvara: GUI-programvaran i JavaScript som laddas ned från en webbserver då timglaset visas, och plattformsprogramvaran som laddas ned via en dedicerad multicastström då prick nummer 2 blinkar. Dessa två kan uppdateras oberoende av varandra, dvs antingen går boxen bara tillbaka och visar timglaset för att ladda in ny GUI-programvara, eller så går boxen tillbaka och börjar om från prickarna igen och laddar in ny plattformsprogramvara (och sedan GUI-programvaran). /Peter Cigéhn
Postad 22 maj 2009 - 17:08
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 268 inlägg
Tack för alla info, Cigehn!
Jag lovar att läsa bättre i fortsättningen
Postad 22 maj 2009 - 17:40
Unregisteredc9486c09
-
Unregisteredc9486c09
-
Rookie
-
6 inlägg
Har dom senaste dagarna märkt att ljudet försvunnit några gånger, både via RGB/Scart och via den digitala utgången. Bilden är dock kvar. Det räcker med att byta kanal och tillbaka igen för att ljudet ska komma tillbaka. Nån annan som har upplevt samma sak?
Postad 23 maj 2009 - 16:33
johad
-
johad
-
Rookie
-
4 inlägg
Har precis fått telia digital-tv och är mycket nöjd förutom en sak. Fotbollsfanatiker som man är så såg jag fram emot att se mycket fotboll då man nu har ett gäng kanaler som sänder det....... Men bilden när det är just fotboll eller hockey är ju under all kritik. Vilken kanal som än sänder så "flimrar" ju spelarna så man nästan blir tokig. Kör nu 1080i från boxen då det ger bäst bild för mig förutom när det är sport. Har dock testat både 720 och 576 men tyckte inte det blev bättre.
Är det min tv (panasonic 42x10) som inte klarar sportsändningar bra eller är bilden sådan vid sportsändningar (läs hockey och fotboll) via telia? Tips någon?
Postad 23 maj 2009 - 21:14
johad
-
johad
-
Rookie
-
4 inlägg
Har precis fått telia digital-tv och är mycket nöjd förutom en sak. Fotbollsfanatiker som man är så såg jag fram emot att se mycket fotboll då man nu har ett gäng kanaler som sänder det....... Men bilden när det är just fotboll eller hockey är ju under all kritik. Vilken kanal som än sänder så "flimrar" ju spelarna så man nästan blir tokig. Kör nu 1080i från boxen då det ger bäst bild för mig förutom när det är sport. Har dock testat både 720 och 576 men tyckte inte det blev bättre.
Är det min tv (panasonic 42x10) som inte klarar sportsändningar bra eller är bilden sådan vid sportsändningar (läs hockey och fotboll) via telia? Tips någon?
Ser nu på matchen på tv4 sport och då är det kanonbild, de matcher jag sett på canal+ har dock varit under all kritik........
Postad 24 maj 2009 - 15:05
Johnnyboy
-
Johnnyboy
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag och sambon kollade på Henrik Schyfferts "The 90's: ett försvarstal" på SVT igår och bilden frös inte mindre än SEX gånger under loppet av knappa två timmar! Då menar jag att bild och ljud plötsligt fryser, som om man hade "pausat" sändningen, och börjar inte spela upp igen förrän man byter kanal. Man måste alltså ständigt hålla i fjärrkontrollen för att snabbt som ögat kunna trycka P+ följt av P- när bilden fryser. Det blir ett stopp på kanske fem sekunder, vilket förstörde upplevelsen av showen rejält. Och detta är långt från enda gången vi drabbats av problemet. Det går i princip inte att se ett enda halvtimmes tv-program (på någon kanal) utan att bilden fryser åtminstone en gång. Dessutom är "hack" i bild/ljud väldigt vanligt och extremt irriterande, speciellt ljudet som liksom "skär" när bilden hackar. Svårt att förklara men någon kanske vet vad jag menar... Telias support är helt oförstående och kör standard-svaret "starta om box/modem/router/tv" vilket naturligtvis inte hjälper. Man har kontrollerat anslutningen och konstaterat att bandbredden räcker till, så det är uppenbarligen inte det det är fel på. Det intressanta är att vi hade inga som helst problem under de första månaderna med digital-tv, mellan januari-mars ungefär. Då funkade allt klockrent: inga frysningar, inga hack i bilden eller nånting. Därefter känns det som att det gradvis har blivit sämre och sämre. Vi har ADSL, 1910-boxen och kör med den trådlösa Ruckus-adaptern (ca fem meter mellan enheterna, fri sikt), men problemen uppkommer lika ofta med nätverkskabel mellan router och digitalbox. Så vi kan inte skylla på Ruckusen. Vi är nu extremt trötta på att inte kunna se på tv utan att hela tiden vara beredda på ofrivilliga pauser. Är det någon annan som har liknande problem, och tips på lösning? Telia-Markus? Det känns som att ni är vårt enda hopp eftersom Teliasupporten på telefon inte kan göra någonting. /John
Postad 24 maj 2009 - 16:43
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag och sambon kollade på Henrik Schyfferts "The 90's: ett försvarstal" på SVT igår och bilden frös inte mindre än SEX gånger under loppet av knappa två timmar! Då menar jag att bild och ljud plötsligt fryser, som om man hade "pausat" sändningen, och börjar inte spela upp igen förrän man byter kanal. Man måste alltså ständigt hålla i fjärrkontrollen för att snabbt som ögat kunna trycka P+ följt av P- när bilden fryser. Det blir ett stopp på kanske fem sekunder, vilket förstörde upplevelsen av showen rejält. Och detta är långt från enda gången vi drabbats av problemet. Det går i princip inte att se ett enda halvtimmes tv-program (på någon kanal) utan att bilden fryser åtminstone en gång. Dessutom är "hack" i bild/ljud väldigt vanligt och extremt irriterande, speciellt ljudet som liksom "skär" när bilden hackar. Svårt att förklara men någon kanske vet vad jag menar...
Telias support är helt oförstående och kör standard-svaret "starta om box/modem/router/tv" vilket naturligtvis inte hjälper. Man har kontrollerat anslutningen och konstaterat att bandbredden räcker till, så det är uppenbarligen inte det det är fel på.
Det intressanta är att vi hade inga som helst problem under de första månaderna med digital-tv, mellan januari-mars ungefär. Då funkade allt klockrent: inga frysningar, inga hack i bilden eller nånting. Därefter känns det som att det gradvis har blivit sämre och sämre.
Vi har ADSL, 1910-boxen och kör med den trådlösa Ruckus-adaptern (ca fem meter mellan enheterna, fri sikt), men problemen uppkommer lika ofta med nätverkskabel mellan router och digitalbox. Så vi kan inte skylla på Ruckusen.
Vi är nu extremt trötta på att inte kunna se på tv utan att hela tiden vara beredda på ofrivilliga pauser. Är det någon annan som har liknande problem, och tips på lösning? Telia-Markus? Det känns som att ni är vårt enda hopp eftersom Teliasupporten på telefon inte kan göra någonting.
/John
Det e talias gamla pappersomspunna skitkablar i marken från stationen som är felet. Gissar på att dessa inte kommer bytas inom en snar framtid...dyrt.
Postad 24 maj 2009 - 18:29
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Det e talias gamla pappersomspunna skitkablar i marken från stationen som är felet. Gissar på att dessa inte kommer bytas inom en snar framtid...dyrt.
ne, bytas inte en chans. Dra fram fiber troligare då om de i fastigheten/samfälligheten är villiga att göra den investeringen.
Postad 24 maj 2009 - 22:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Telia-Markus? Det känns som att ni är vårt enda hopp eftersom Teliasupporten på telefon inte kan göra någonting.
/John
Klart vi kikar på detta åt dig John. Trist att du får ett oproffsigt bemötande av våra handläggare. Använd formuläret vi postat här på forumet tidigare och skriv att det är till mig eller Markus så kikar vi på det så fort det går. Mvh Johan Hedlund Telia Kundservice
Postad 25 maj 2009 - 06:58
Nilfons
-
Nilfons
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag vet inte om det är detta ni söker, men jag hittade länken under Menu-knappen på fjärren:
http://www.telia.se/supporttv och där finns bl.a. detta: http://www.telia.se/...N_20aug_web.pdf http://www.telia.se/..._tryck_0325.pdf
Nej, jag letade efter informationen som berättade vilka bildutgångar som var aktiva. I handboken såg man en tabell som visade vilka alternativ som fanns i setup (när man håller inne info-knappen). Den "handboken" har jag inte hittat på Telias hemsida.
Postad 25 maj 2009 - 13:52
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
aaargh Telia har dragit fiber till kommunhusen i byn. Den passerar 6 meter från mitt hus
Postad 25 maj 2009 - 14:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
aaargh Telia har dragit fiber till kommunhusen i byn. Den passerar 6 meter från mitt hus 
Att du inte knackade grävarna när de var förbi... fast det är klart, de jobbar under dagen. Eller att Telia kontaktat er och frågat om ni vill passa på när. Men å andra sidan, kanske det inte är så långt till närmsta kopplingspunkt? Kanske inte så dyrt att ansluta dig? Bara 20 - 30 tkr?
Postad 25 maj 2009 - 14:49
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag och sambon kollade på Henrik Schyfferts "The 90's: ett försvarstal" på SVT igår och bilden frös inte mindre än SEX gånger under loppet av knappa två timmar! Då menar jag att bild och ljud plötsligt fryser, som om man hade "pausat" sändningen, och börjar inte spela upp igen förrän man byter kanal. Man måste alltså ständigt hålla i fjärrkontrollen för att snabbt som ögat kunna trycka P+ följt av P- när bilden fryser. Det blir ett stopp på kanske fem sekunder, vilket förstörde upplevelsen av showen rejält. Och detta är långt från enda gången vi drabbats av problemet. Det går i princip inte att se ett enda halvtimmes tv-program (på någon kanal) utan att bilden fryser åtminstone en gång. Dessutom är "hack" i bild/ljud väldigt vanligt och extremt irriterande, speciellt ljudet som liksom "skär" när bilden hackar. Svårt att förklara men någon kanske vet vad jag menar...
Telias support är helt oförstående och kör standard-svaret "starta om box/modem/router/tv" vilket naturligtvis inte hjälper. Man har kontrollerat anslutningen och konstaterat att bandbredden räcker till, så det är uppenbarligen inte det det är fel på.
Det intressanta är att vi hade inga som helst problem under de första månaderna med digital-tv, mellan januari-mars ungefär. Då funkade allt klockrent: inga frysningar, inga hack i bilden eller nånting. Därefter känns det som att det gradvis har blivit sämre och sämre.
Vi har ADSL, 1910-boxen och kör med den trådlösa Ruckus-adaptern (ca fem meter mellan enheterna, fri sikt), men problemen uppkommer lika ofta med nätverkskabel mellan router och digitalbox. Så vi kan inte skylla på Ruckusen.
Vi är nu extremt trötta på att inte kunna se på tv utan att hela tiden vara beredda på ofrivilliga pauser. Är det någon annan som har liknande problem, och tips på lösning? Telia-Markus? Det känns som att ni är vårt enda hopp eftersom Teliasupporten på telefon inte kan göra någonting.
/John
Upplever du skillnader mellan kanalerna? Jag har aldrig fått bra bild på Kanal 9 eller SVT24. Har haft tekniker från Telia (Relacom) hem till mig som inte kan hitta något fel. Man har ställt om profiler och allt möjligt i nätet men det blir aldrig bra bild på dessa två kanaler. Till slut sket jag i det eftersom jag har Kanal 9 analogt via ComHem. Ifrån Telia hörde de aldrig mer av sig efter att teknikern åkt ifrån oss med ett ryck på axlarna att dom nog inte vet exakt vad som kan vara fel. Teknikern som var hem sa att exempel på kanaler som drar mer bandbredd är Kanal 9, SVT24 och Barnkanalen (vilken vi aldrig tittar på hemma så jag kan inte säga om jag har problem på den). Men de lyckas alltså inte lösa detta, om det är ett bandbreddsproblem eller något annat vet inte jag. Det är intressant att jag på vardagsmorgnar kan se nyheterna på SVT1 och bläddra till samma sändning på SVT24 och få en massa pixlar och frysningar.
Postad 25 maj 2009 - 15:44
danron
-
danron
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej,
ursäkta om detta inlägg känns onödigt för vissa men jag har läst tråden och försökt utröna om det finns något svar på frågan om Telia arbetar med att stödja inspelningsbara boxar eller inte. Hur ligger det till med denna sak egentligen? Borde inte det vara högre prioriterat än att få ut HD eftersom i stort sett alla konkurenter erbjuder någon form av inspelning redan?
Jag är faktiskt ganska besviken på detta och tog det som en självklarhet då jag skaffade Telia Digital-TV, kanske skulle ha behållt TV-antennen och min VHS istället. Mitt fiberlannät öppnas snart för andra operatörer och till hösten kommer flera av dem att erbjuda digital-TV, vi får ser då vem som får mina pengar ;-)
//Daniel
Postad 25 maj 2009 - 18:23
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej,
ursäkta om detta inlägg känns onödigt för vissa men jag har läst tråden och försökt utröna om det finns något svar på frågan om Telia arbetar med att stödja inspelningsbara boxar eller inte. Hur ligger det till med denna sak egentligen? Borde inte det vara högre prioriterat än att få ut HD eftersom i stort sett alla konkurenter erbjuder någon form av inspelning redan?
Jag är faktiskt ganska besviken på detta och tog det som en självklarhet då jag skaffade Telia Digital-TV, kanske skulle ha behållt TV-antennen och min VHS istället. Mitt fiberlannät öppnas snart för andra operatörer och till hösten kommer flera av dem att erbjuda digital-TV, vi får ser då vem som får mina pengar ;-)
//Daniel
Visst är det så att många TV-leverantörer erbjuder inspelningsbara boxar men min fråga är: Vet någon om en IPTV-leverantör som erbjuder inspelningsbar box? Om inte så spelar det ju ingen roll vad du gör i höst då det är IPTV du fortfarande kommer att ha!
Postad 25 maj 2009 - 18:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nej, jag letade efter informationen som berättade vilka bildutgångar som var aktiva. I handboken såg man en tabell som visade vilka alternativ som fanns i setup (när man håller inne info-knappen). Den "handboken" har jag inte hittat på Telias hemsida.
Jag har tittat i de som finns på hemsidan och även den tryckta manualen till boxen och kan inte hitta det du efterfrågar. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 25 maj 2009 - 19:01
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Jag har en idé om spridning av digital tv signalen för FiberLan. Ponera att från bredbandsswitchen som kopplas där fibern kommer in, istället för att dra en TP kabel till digitalboxen direkt, borde jag inte kunna dra en TP kabel till en Homeplug/Powerline och sedan koppla in mina digitalboxar via varsin TP kabel till Homeplug/Powerline istället för att dra TP kabel från bredbandsswitchen?
Det borde funka eftersom det är först i digitalboxen som signalen översetts tills ljud & bild.
Alltså:
Fiber in - Bredbandsswitchen - Homeplug/Powerline - Homeplug/Powerline - Digitalbox(ar)
Istället för:
Fiber in - Bredbandsswitchen - TP kabel(ar) - Digitalbox(ar)
EK
Postad 25 maj 2009 - 20:01
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hej,
//Daniel
Du hade inte behövt gå särskilt långt bak i tråden för att få svar på åtminstone den första frågan. Eftersom det i senaste programvaran har poppat upp en statusflagga för om boxen är en "PVR-box" eller ej så tycker jag att det är svar nog på om Telia arbetar med att stödja inspelningsbar box eller ej. Exakt när den kommer återstår ju att se, men det borde ju inte var så himla långt borta då stödet redan har börjat smyga sig in i programvarorna. Den powerpoint jag sett ser mycket lovande ut och min spontana känsla är att PVR-tjänsten kommer att bräda konkurenterna med vissa funktioner som de kommer att ha svårt att matcha. /A
Postad 25 maj 2009 - 21:02
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Jag har en idé om spridning av digital tv signalen för FiberLan. Ponera att från bredbandsswitchen som kopplas där fibern kommer in, istället för att dra en TP kabel till digitalboxen direkt, borde jag inte kunna dra en TP kabel till en Homeplug/Powerline och sedan koppla in mina digitalboxar via varsin TP kabel till Homeplug/Powerline istället för att dra TP kabel från bredbandsswitchen?
Det borde funka eftersom det är först i digitalboxen som signalen översetts tills ljud & bild.
Alltså: Fiber in - Bredbandsswitchen - Homeplug/Powerline - Homeplug/Powerline - Digitalbox(ar)
Istället för: Fiber in - Bredbandsswitchen - TP kabel(ar) - Digitalbox(ar)
EK
Det låter som en bra idé, men jag kan inte svara för hur det fungerar med de aktiva portarna
Postad 25 maj 2009 - 22:57
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag håller med dig! Får absolut bäst bild när jag kör komponent och 720p upplösningen.
Frågan är bara när det kommer HD-Sändningar om man fortfarande kommer att kunna använda komponentkabeln. Har nämligen redan fyllt mina hdmi-ingågnar på tv:n med en popcorn hour och ps3.
Ljud via hdmi är inte intressant för mig då jag redan kör det med optisk kabel,
Jag får bäst bild med uppskalning till 1080i i boxen, testa! beror även på hur TVn och boxen fungerar ihop ...
Redigerat av kentrj, 25 maj 2009 - 23:10.
Postad 25 maj 2009 - 23:03
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Frågan är bara när det kommer HD-Sändningar om man fortfarande kommer att kunna använda komponentkabeln. Har nämligen redan fyllt mina hdmi-ingågnar på tv:n med en popcorn hour och ps3.
Ja, det kan du !
Postad 25 maj 2009 - 23:07
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Som rapporterats så verkar man enbart kunna ställa in 576p och 720p. Men det som är intressant är det kommentarer man ser i koden. Det finns nämligen förberett (men bortkommenterat) för 576i och 1080i där kommentaren är "does not work yet" för 576i och "not used" för 1080i. Så alla som har efterfrågat 576i utmatning på HDMI kanske snart är bönhörda. Kommentarer "does not work yet" skulle ju kunna indikera att nåt är på gång vad gäller 576i. Observera dock att detta är mina egna högst personliga spekulation och behöver inte ha nånting med verkligheten att göra.
/Peter Cigéhn
Varför finns inte 1080i valbart, kanske TeliaKundsupport kan svara?! Är det så att denna inställning gör att inställningen i setuppanelen ignoreras eller? Tills 576i kommer låter jag boxen skala upp för att inte bilbehandla onödigt många gånger (både box och TV), jag tycker inte 1910 skalar så illa ... jag har fått olika resultat beroende på vad Tv jag använder ... PROVA SJÄLVA!
Redigerat av kentrj, 25 maj 2009 - 23:08.
Postad 25 maj 2009 - 23:16
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Du hade inte behövt gå särskilt långt bak i tråden för att få svar på åtminstone den första frågan. Eftersom det i senaste programvaran har poppat upp en statusflagga för om boxen är en "PVR-box" eller ej så tycker jag att det är svar nog på om Telia arbetar med att stödja inspelningsbar box eller ej.
Exakt när den kommer återstår ju att se, men det borde ju inte var så himla långt borta då stödet redan har börjat smyga sig in i programvarorna.
Den powerpoint jag sett ser mycket lovande ut och min spontana känsla är att PVR-tjänsten kommer att bräda konkurenterna med vissa funktioner som de kommer att ha svårt att matcha.
/A
Spännande, någon som vet mer? Tänk om kundsupporten kunde erbjuda några drivna personer på forumet att testa ... PVR skulle vara pricken över i't
Postad 26 maj 2009 - 04:37
Chris_Kadaver
-
Chris_Kadaver
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu har jag inte hållt mig så uppdaterad men undrar vilken box med hdmi som är den senaste?
Sitter just nu på en ca 2 år gammal box med endast scart. Tänkte beställa en hdmi box från telia nu när jag ska köpa en dator monitor som ska få ersätta min nuvarande tv i väntan på ny tv. Nu undrar jag om de löst problemet med bildförhållanden via hdmi? har läst tidigare om folk som får fel proportioner på olika utsändningar via hdmi men att den ställer in rätt proportioner när dom kört via scart. kvarstår det problemet? alltså att t.ex. 4:3 sändningar blir utdragna på 16:9 tv apparater så man måste ändra manuelt på tvn, vilket är ett **** och som vanligtvis inte ens går på datormonitorer.
vore tacksam för svar
Postad 26 maj 2009 - 06:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Att du inte knackade grävarna när de var förbi... fast det är klart, de jobbar under dagen. Eller att Telia kontaktat er och frågat om ni vill passa på när. Men å andra sidan, kanske det inte är så långt till närmsta kopplingspunkt? Kanske inte så dyrt att ansluta dig? Bara 20 - 30 tkr?
100 m till närmaste anslutningspunkt  och det är frustrerande
Postad 26 maj 2009 - 07:19
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Det låter som en bra idé, men jag kan inte svara för hur det fungerar med de aktiva portarna
Jag tänker så här, värt att prova. Skulle det inte funka kan jag ju alltid använda Homeplug/Powerline till bredbandet istället. Kanske TELIA:s kundtjänst här i tråden kan svara på om det funkar med tanke på de aktiva portarna eller ngt annat som skulle göra att de inte funkar? EK
Postad 26 maj 2009 - 08:10
danron
-
danron
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Du hade inte behövt gå särskilt långt bak i tråden för att få svar på åtminstone den första frågan. Eftersom det i senaste programvaran har poppat upp en statusflagga för om boxen är en "PVR-box" eller ej så tycker jag att det är svar nog på om Telia arbetar med att stödja inspelningsbar box eller ej. /A
Jo jag läste det men jag tänkte få ett mer svart-på-vitt svar från förhoppningsvis Telia. Att "PVR-box" flaggan är där är ju inte på något sätt en garanti för att det är på gång. Visst är det så att många TV-leverantörer erbjuder inspelningsbara boxar men min fråga är: Vet någon om en IPTV-leverantör som erbjuder inspelningsbar box? Om inte så spelar det ju ingen roll vad du gör i höst då det är IPTV du fortfarande kommer att ha!
Jag kan ju alltid börja köra DVB-T eller DVB-S ifall det nu mot förmodan är så att ingen av de operatörer som börjar köra IPTV stödjer PVR-boxar. Det skulle verkligen förvåna mig om så vore fallet. Jag tror att det bara handlar om reklamintäkter, att man ska vara tvungen att kolla på programmen utan möjlighet att spola förbi reklamen, kanske kommer någon lösning där man kan spela in men tvingas se reklam var 40:e minut ändå ;-)
Postad 26 maj 2009 - 09:00
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jo jag läste det men jag tänkte få ett mer svart-på-vitt svar från förhoppningsvis Telia. Att "PVR-box" flaggan är där är ju inte på något sätt en garanti för att det är på gång.
OK, hoppas att det här är tydligare. Du får dock nöja dig med svart text på beige botten för jag vet inte hur jag får vit bakrund bakom texten. Ja, Telia arbetar med det och ett steg i det arbetet är att lägga in stöd för PVR i mjukvaran (vilket nu har skett). /A
Postad 26 maj 2009 - 09:30
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Den powerpoint jag sett ser mycket lovande ut och min spontana känsla är att PVR-tjänsten kommer att bräda konkurenterna med vissa funktioner som de kommer att ha svårt att matcha.
/A
Kommer Telias PVR tjänst att vara N-PVR baserad eller blir det hårddisk boxar? Hur funkar det med N-PVR om man har flera boxar i ett hus, då borde man kunna titta på inspelade program på vilken mottagare man vill oavsett på vilken box "inspelningen/programmeringen" gjorts?
Postad 26 maj 2009 - 09:46
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag har tittat i de som finns på hemsidan och även den tryckta manualen till boxen och kan inte hitta det du efterfrågar.
Markus Johansson Telia kundservice
Tabellen finns på sidan 14 i den tryckta manualen. Den tryckta manualen verkar saknas online på www.telia.se
telia_bild.jpg 554,26K
9 Antal nerladdningar
Redigerat av defiant, 26 maj 2009 - 09:47.
Postad 26 maj 2009 - 09:55
danron
-
danron
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
OK, hoppas att det här är tydligare. Du får dock nöja dig med svart text på beige botten för jag vet inte hur jag får vit bakrund bakom texten.
Ja, Telia arbetar med det och ett steg i det arbetet är att lägga in stöd för PVR i mjukvaran (vilket nu har skett).
/A
Jobbar du på Telia eller har du insikt i vad som händer där?
Postad 26 maj 2009 - 10:01
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Kommer Telias PVR tjänst att vara N-PVR baserad eller blir det hårddisk boxar?
Hur funkar det med N-PVR om man har flera boxar i ett hus, då borde man kunna titta på inspelade program på vilken mottagare man vill oavsett på vilken box "inspelningen/programmeringen" gjorts?
Sonera visade för flera år sedan upp en N-PVR tjänst, men vad jag förstått så faller det lite på upphovsrättigheterna. Tydligen gillar inte programleverantörerna att man spelar in på ett media som inte finns innanför dina väggar, suck. Men med dagens satsning på "Programbibliotek", t ex SVT Play, så kan ju N-PVR bli onödigt då ambitionen är att få in mer och mer i den typen av lösning istället. Det fina med N-PVR skulle ju ha varit att du i princip hade kunnat titta på dina inspelningar från vilken Internetuppkopplad terminal som helst (dator, mobil etc), vilket nog Telia skulle önskat, men knappast programleverantörerna, så där finns ett problem. Givetvis hade du också kunnat titta på dina inspelningar från vilken av dina boxar som helst. Det som rimligtvis kommer att komma i närtid är en inspelningsbar box. Utöver det utgår jag från att man jobbar vidare på "Programbibliotek"-tjänsterna. Om N-PVR funktionen löser sig rent juridiskt eller helt enkelt blir onödig när det finns inspelningsbar box + Programbibliotek återstår väl att se. Om det går att lösa så att du kan titta på ett program som finns på din HDD-box från en annan box i samma "hus", vet jag inte. Varje box även om båda tillhör dig har ju unika IP-nummer och de känner väl knappast till varandras IP, så huruvida det går att lösa får någon nätverkskunnig grunna på. /A
Postad 26 maj 2009 - 10:05
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jobbar du på Telia eller har du insikt i vad som händer där?
Ja, jag jobbar på Telia, dock inte inom Digital-TV. Men jag har kontakter och får veta en del. Dock skriver jag inte allt jag vet här, utan bara det som är känt, eller som en intresserad användare kan sluta sig till. T ex att man inte har lagt till PVR-stöd i mjukvaran bara för att man hade tid över och ville ha roligt... /A
Postad 26 maj 2009 - 10:18
danron
-
danron
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ja, jag jobbar på Telia, dock inte inom Digital-TV. Men jag har kontakter och får veta en del. Dock skriver jag inte allt jag vet här, utan bara det som är känt, eller som en intresserad användare kan sluta sig till. T ex att man inte har lagt till PVR-stöd i mjukvaran bara för att man hade tid över och ville ha roligt...
/A
Ett menyval för PVR-box skulle jag knappast kalla PVR-stöd i mjukvaran :-P Så den slutsatsen är ganska långsökt, det är inte ovanligt att det ligger kvar "skräp" från andra versioner då man portar firmware, arbetar själv med just sånt. Jag hoppas verkligen att dina kontakter har rätt då och att det når oss konsumenter fullt ut inom en snar framtid.
Postad 26 maj 2009 - 10:20
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ett menyval för PVR-box skulle jag knappast kalla PVR-stöd i mjukvaran :-P
Alltså, jag kanske har helt fel här, men är det inte så att ändringarna som postas i den här tråden mellan olika versioner av mjukvaran endast är GUIt och inte programkoden?
Postad 26 maj 2009 - 10:45
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Nu har jag inte hållt mig så uppdaterad men undrar vilken box med hdmi som är den senaste? Sitter just nu på en ca 2 år gammal box med endast scart. Tänkte beställa en hdmi box från telia nu när jag ska köpa en dator monitor som ska få ersätta min nuvarande tv i väntan på ny tv. Nu undrar jag om de löst problemet med bildförhållanden via hdmi? har läst tidigare om folk som får fel proportioner på olika utsändningar via hdmi men att den ställer in rätt proportioner när dom kört via scart. kvarstår det problemet? alltså att t.ex. 4:3 sändningar blir utdragna på 16:9 tv apparater så man måste ändra manuelt på tvn, vilket är ett **** och som vanligtvis inte ens går på datormonitorer. vore tacksam för svar
Sedan en tid tillbaka finns ett nytt alternativ i inställningarna ('Pillarbox' har jag för mig) som gör att 4:3 sändningar fungerar med HDMI. I alla fall på min TV. /jonas
Postad 26 maj 2009 - 11:13
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ett menyval för PVR-box skulle jag knappast kalla PVR-stöd i mjukvaran :-P Så den slutsatsen är ganska långsökt, det är inte ovanligt att det ligger kvar "skräp" från andra versioner då man portar firmware, arbetar själv med just sånt.
Alltså, jag kanske har helt fel här, men är det inte så att ändringarna som postas i den här tråden mellan olika versioner av mjukvaran endast är GUIt och inte programkoden?
De analyser som jag brukar posta är gjorde på själva GUI-koden skriven i JavaScript, och inte plattformsprogramvaran. Den lilla ändring som gjorts relaterat till PVR betvivlar jag är "skräp" i och med den ändringen utryckligen kom in i en av de senaste uppdateringarna av GUI-koden. Sedan gör jag inga som helst spekulationer om varför ändringen är gjord eller om om/när eventuellt PVR-stöd kommer. Dock skall påpekas att ändringarna relaterade till PVR handlar enbart om att skriva ut status på informationsidan om teknisk information (tillsammans med status om aktuell intern kanalidentitet, aktuell upplösning (SD eller HD), samt aktuell codec (MPEG2 eller MPEG4)). Men att all presentationen av denna statusinformation, inklusive, PVR indikeringen, vill jag inte klassificera som "skräp" som "råkat" komma med... Men visst, om man vill köra med lite konspirationsteorier så kan ju utvecklarna av Telias Digital-TV tjänst ha lagt in denna statusutskrift om PVR bara för att "luras" med oss... Vem vet?! /Peter Cigéhn
Postad 26 maj 2009 - 11:31
danron
-
danron
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Men att all presentationen av denna statusinformation, inklusive, PVR indikeringen, vill jag inte klassificera som "skräp" som "råkat" komma med... /Peter Cigéhn
Du verkar ju ha väldigt bra koll på firmwareutveckling själv så jag behöver inte lista de mängder av möjliga tekniska orsaker att ordet PVR finns med
Postad 26 maj 2009 - 13:26
Nilfons
-
Nilfons
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tabellen finns på sidan 14 i den tryckta manualen. Den tryckta manualen verkar saknas online på www.telia.se
Tack defiant!
Postad 26 maj 2009 - 20:25
Kultebo
-
Kultebo
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Alltså: Fiber in - Bredbandsswitchen - Homeplug/Powerline - Homeplug/Powerline - Digitalbox(ar)
Istället för: Fiber in - Bredbandsswitchen - TP kabel(ar) - Digitalbox(ar)
EK
Det funkar men om du har fler boxar måste du koppla: Fiber in - Bredbandsswitch - tvsplitter - Homeplug/Powerline - Homeplug/Powerline - Digitalboxar Jag har det kopplat så hemma hos oss och det funkar finfint:)
Postad 26 maj 2009 - 21:26
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Det funkar men om du har fler boxar måste du koppla: Fiber in - Bredbandsswitch - tvsplitter - Homeplug/Powerline - Homeplug/Powerline - Digitalboxar
Jag har det kopplat så hemma hos oss och det funkar finfint:)
Ursäkta min dumma fråga, "tvsplitter""? Skönt att höra att det funkar! EK
Postad 26 maj 2009 - 23:23
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
telia_bild.jpg 554,26K
9 Antal nerladdningar
Någon som vet vad som händer om man använder de nya inställningsmöjligheten (576p eller 720p) om man i setupen valt RGB eller 1080i? Jag hittar ingen beskrivning av denna nyhet!
Redigerat av kentrj, 26 maj 2009 - 23:25.
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|